❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً [
زوال ناپذير و پربركت است كسى كه قرآن را بر بنده اش نازل كرد تا بيمدهنده جهانيان باشد.
(فرقان/ ۱)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الرّسول ( وَ سَمَّاهُ عَبْداً فِی قَوْلِهِ تَعَالَی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ وَ قَالَ (لَا تَدْعُنِّی إِلَّا بِیَا عَبْدَهُ فَإِنَّهُ أَشْرَفُ أَسْمَائِی.
📝پیامبر ( خداوند پیامبر (را در آیه: نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلی عَبْدِهِ عبد نامید، و آن حضرت فرمود: «مرا جز به این نام نخوانید که بهترین اسم من «عبد» است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۲ بحارالأنوار، ج۱۶، ص۱۱۸
📜الرّسول ( عَبْدُ اللَّهِ بْنُ یَزِیدَ قَالَ حَدَّثَنِی یَزِیدُ بْنُ سَلَّامٍ أَنَّهُ سَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ (فَقَالَ لَهُ لِمَ سُمِّیَ الْفُرْقَانُ فُرْقَاناً قَالَ لِأَنَّهُ مُتَفَرِّقُ الْآیَاتِ وَ السُّوَرِ أُنْزِلَتْ فِی غَیْرِ الْأَلْوَاحِ وَ غَیْرُهُ مِنَ الصُّحُفِ وَ التَّوْرَاهًُْ وَ الْإِنْجِیلُ وَ الزَّبُورُ نَزَلَتْ کُلُّهَا جُمْلَهًًْ فِی الْأَلْوَاحِ وَ الْوَرَقِ.
📝پیامبر ( عبداللهبنیزید گوید: یزیدبنسلام برای من حدیث کرد که او از پیامبر (از علّت نامگذاری قرآن به فرقان پرسید. پیامبر (فرمود: «چون آیات و سورههای قرآن در یک زمان به صورت لوح و صحف نازل نشد، بر خلاف تورات و انجیل و زبور که به یکباره در لوح و صحف نازل شدند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۲ علل الشرایع، ج۲، ص۴۷۰ / نورالثقلین/ البرهان؛ بتفاوت
📜الصّادق ( عَنِ ابْنِ سِنَانٍ أَوْ عَنْ غَیْرِهِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَنِ الْقُرْآنِ وَ الْفُرْقَانِ أَ هُمَا شَیْئَانِ أَوْ شَیْءٌ وَاحِدٌ فَقَالَ (الْقُرْآنُ جُمْلَهًُْ الْکِتَابِ وَ الْفُرْقَانُ الْمُحْکَمُ الْوَاجِبُ الْعَمَلِ بِهِ.
📝امام صادق ( ابنسنان یا شخص دیگری و ایشان نیز از کسی که این روایت را از امام صادق (ذکر کرد نقل میکند: از امام صادق (پرسیدم: «قرآن و فرقان دو چیزند (دو معنی دارند) یا یک چیزند»؟ فرمود: «قرآن همهی کتاب است، و فرقان محکمات آن است که عمل به آن واجب است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۴ الکافی، ج۲، ص۶۳۰ / البرهان
📜ابنعبّاس ( الْعَالَمُ هُوَ مَا یَعْقِلُ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ وَ الثَّقَلَیْنِ وَ قِیلَ: الْجِنُّ وَ الْإِنْسُ لِقَوْلِهِ تَعَالَی لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیراً.
📝ابنعبّاس ( اشاره به صاحبان خرد از فرشتگان و اهل آسمانها و زمین و یا انسانها و اهل جن میباشد؛ لِیَکُونَ لِلْعالَمِینَ نَذِیرا.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۳۵۴ بحارالأنوار، ج۹۲، ص۴۷۲
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_حسینی
#خروج_امام_حسین_ع_از_مدینه
#وداع_های_امام_حسین_ع
فلسفه ی قیام و خروج امام حسین ع
وصيّت حضرت امام حسین ع به محمّد بن حنفيّه هنگام خروج از مدینة به سمت کربلاء
و در وقتى كه آن حضرت مىخواستند از مدينه منوّره به مكّه مكرّمه حركت كنند، وصيّت نامهاى نوشته و آن را به خاتم خود ممهور نمودند؛ و سپس آن را پيچيده و به برادر خود محمّد بن حنفيّه تسليم نمودند. و با جميع اهل بيت خود به سمت مكّه رهسپار شدند. و آن وصيّت چنين است:
بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ.
هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ إلَى أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه:
اينست آن وصيّتى كه حسين بن علىّ بن أبى طالب به برادرش: محمّد كه معروف به ابن حنفيّه است مىنمايد:
إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِىٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَ أَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَ أَنَّ الْجَنَّه وَ النَّارَ حَقٌّ. وَ أَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَ أَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِى الْقُبُورِ.
حقّاً حسين بن علىّ گواهى مىدهد كه هيچ معبودى جز خداوند نيست؛ اوست يگانه كه انباز و شريك ندارد. و بدرستيكه محمّد صلّى الله عليه و آله، بنده او و فرستاده اوست كه به حقّ از جانب حقّ آمده است.
و اينكه بهشت و جهنّم حقّ است، و ساعت قيامت فرا مىرسد و در آن شكّى نيست. و اينكه خداوند تمام كسانى را كه در قبرها هستند بر مىانگيزاند.
إنِّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لَا بَطِرًا وَ لَا مُفْسِدًا وَ لَا ظَالِمًا وَ إنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِى أُمَّه جَدِّى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ؛
من خروج نكردم از براى تفريح و تفرّج؛ و نه از براى استكبار و بلندمنشى، و نه از براى فساد و خرابى، و نه از براى ظلم و ستم و بيدادگرى! بلكه خروج من براى اصلاح امّت جدّم محمّد صلّى الله عليه و آله مىباشد.
أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ، وَ أَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّى وَ سِيرَه أَبِى عَلِىِّ بْنِ أَبِى طَالِبٍ عليه السلام.
من مىخواهم امر به معروف نمايم، و نهى از منكر كنم؛ و به سيره و سنّت جدّم، و آئين و روش پدرم علىّ بن أبى طالب عليه السّلام رفتار كنم.
فَمَنْ قَبِلَنِى بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ، وَ مَنْ رَدَّ عَلَىَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّى يَقْضِىَ اللَهُ بَيْنِى وَ بَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَ هُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ.
پس هر كه مرا بپذيرد و به قبولِ حقّ قبول كند، پس خداوند سزاوارتر است به حقّ.
و هر كه مرا در اين امر ردّ كند و قبول ننمايد، پس من صبر و شكيبائى پيشه مىگيرم، تا آنكه خداوند ميان من و ميان اين جماعت، حكم به حقّ فرمايد؛ و اوست كه از ميان حكم كنندگان مورد اختيار است.
وَ هَذِهِ وَصِيَّتِى إلَيْكَ يَا أَخِى؛ وَ مَا تَوْفِيقِى إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إلَيْهِ أُنِيبُ. وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى. وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيمِ.
و اين وصيّت من است به تو اى برادر! و تأييد و توفيق من نيست مگر از جانب خدا؛ بر او توكّل كردم، و به سوى او بازگشت مىنمايم. و سلام بر تو و بر هر كه از هدايت پيروى نمايد.
و هيچ جنبش و حركتى نيست، و هيچ قوّه و قدرتى نيست؛ مگر به خداوند بلند مرتبه و بزرگ».
لعمات الحسين، ص: 16-19
پاورقی
اين وصيّت را محدّث قمّى در «نفس المهموم» ص 45، از علّامه مجلسى در «بحار الانوار» از محمّد بن أبى طالب موسوى آورده. و نيز در «ملحقات إحقاق الحقّ» ج 11، ص 602، از خوارزمى در كتاب «مقتل الحسين» ج 1، ص 188 طبع نجف آورده است. و در «مقتل علّامه خوارزمى» ج 1، ص 188 موجود است.
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
"ضامن اشک"
https://telegram.me/zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
#احادیث_در_ارتباط_با_امام_حسین_ع
نگاه امام حسین ع از عرش بر مقتل و مجالسش
📜حدثني أبي رحمه الله عن الحسين بن الحسن بن أبان عن الحسين بن سعيد عن عبد الله بن المغيرة عن عبد الله بن عبد الرحمن الأصم عن عبد الله بن بكير الأرجاني و حدثني أبي رحمه الله عن سعد بن عبد الله عن محمد بن الحسين عن محمد بن عبد الله بن زرارة عن عبد الله بن عبد الرحمن الأصم عن عبد الله بن بكير
قال حججت مع أبي عبد الله ع في حديث طويل فقلت يا ابن رسول الله لو نبش قبر الحسين بن علي ع هل كان يصاب في قبره شيء فقال يا ابن بكير ما أعظم مسائلك إن الحسين ع مع أبيه و أمه و أخيه في منزل رسول الله ص و معه يرزقون و يحبرون و إنه لعن يمين العرش متعلق به يقول يا رب أنجز لي ما وعدتني و إنه لينظر إلى زواره و إنه أعرف بهم و بأسمائهم و أسماء آبائهم و ما في رحالهم من أحدهم بولده و إنه لينظر إلى من يبكيه فيستغفر له و يسأل أباه الاستغفار له و يقول أيها الباكي لو علمت ما أعد الله لك لفرحت أكثر مما حزنت و إنه ليستغفر له من كل ذنب و خطيئة
📝 پدرم رحمة اللَّه عليه، از حسين بن حسن بن ابان، از حسين بن سعيد، از عبد اللَّه بن مغيره، از عبد اللَّه بن عبد الرحمن اصم، از عبد اللَّه بن بكير ارجانى.و پدرم رحمة اللَّه عليه، از سعد بن عبد اللَّه، از محمّد بن الحسين، از محمّد بن عبد اللَّه زراره، از عبد اللَّه بن عبد الرحمن اصم، از عبد اللَّه بن بكير نقل كرده كه گفت: با حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام حجّ به جا آوردم ... حديث طولانى است و در يكى از فقرات آن راوى مىگويد:
محضر امام عليه السّلام عرض كردم: اى پسر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم اگر قبر حضرت حسين ابن على عليهما السّلام را نبش كنند در قبر به چيزى برخورد و اصابت مىكنند يا نه؟
حضرت در جواب فرمودند:
چقدر سؤال بزرگى كردى، حضرت حسين عليه السّلام با پدر و مادر و برادر بزرگوارشان در منزل رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بوده و جملگى با آن حضرت از روزى خدا بهرهمند مىشوند و در خصوص آن جناب بايد بگويم كه حضرتش بر سمت راست عرش چنگ زده و به درگاه الهى عرض مىكند:
يا ربّ أنجز لي ما وعدتنى (آنچه را به من وعده دادى روانما).
و آن حضرت به زوّار خود نگريسته و به آنها و به اسماء ايشان و اسماء پدرانشان و آنچه در خورجين و بارشان مىباشد اعرف و آگاهتر از ايشان به فرزندشان مىباشد و نيز آن جناب به گريهكنندهگانش نظر فرموده و براى آنها طلب آمرزش نموده و از پدر بزرگوارش درخواست استغفار براى ايشان مىنمايد و خطاب به كسانى كه برايش گريه مىكنند كرده و مىفرمايد:
اى كسى كه گريه مىكنى اگر بدانى چه خدا برايت آماده نموده مسلّما سرور و شادى تو بيشتر از حزن و اندوهت مىگردد و اين حتمى است كه حقتعالى تمام گناهان و لغزشهاى تو را بواسطه اين اشکى كه ريختهاى مىآمرزد.
📚كامل الزيارات- باب سى و دوّم حديث هفتم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
زیارت از راه دور، این کانال مخصوص زیارت مجازی امام حسین ع از طریق فیلم و عکس از راه دور می باشد. التماس دعا
تلگرام
https://t.me/Ziaratalhosein
تبلیغات و ارسال کلیپ و تصاویر حرم
@Rashidiirsh
#اشک_بر_امام_حسین_علیه_السلام
✅باب بيست و ششم کامل الزیارات
گريستن تمام مخلوقات بر حضرت حسين بن على عليهما السّلام
📜حدثني محمد بن جعفر الرزاز القرشي قال حدثني خالي محمد بن الحسين بن أبي الخطاب عن محمد بن إسماعيل بن بزيع عن أبي إسماعيل السراج عن يحيى بن معمر العطار عن أبي بصير
عن أبي جعفر قال بكت الإنس و الجن و الطير و الوحش على الحسين بن علي ع حتى ذرفت دموعها و حدثني أبي رحمه الله و جماعة مشايخي عن سعد بن عبد الله بن أبي خلف و محمد بن يحيى العطار جميعا عن محمد بن الحسين عن محمد بن إسماعيل بإسناده مثله
📝 محمّد بن جعفر رزّاز قرشى مىگويد:
دائى من محمّد بن الحسين بن ابى الخطّاب، از محمّد بن اسماعيل بن بزيع، از ابى اسماعيل سرّاج، از يحيى بن معمّر عطّار، از ابى بصير،
از حضرت ابو جعفر عليه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند:
انس و جن، پرنده و وحوش بر حسين بن على عليهما السّلام گريستند حتّى
اشگهايشان جارى گشت.
و پدرم عليه الرحمه و جماعتى از اساتيدم از سعد بن عبد اللَّه بن ابى خلف و محمّد بن يحيى عطار جملگى از محمّد بن حسين به اسنادش مثل همين خبر را نقل كردهاند.
📚 كامل الزيارات- باب بيست و ششم ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 252
📜 حدثني أبي رحمه الله تعالى و علي بن الحسين عن سعد بن عبد الله عن أحمد بن محمد بن عيسى عن أحمد بن أبي داود عن سعيد بن عمر الجلاب عن الحارث الأعور قال قال علي ع بأبي و أمي الحسين المقتول بظهر الكوفة و الله كأني أنظر إلى الوحوش مادة أعناقها على قبره من أنواع الوحش يبكونه و يرثونه ليلا حتى الصباح فإذا كان ذلك فإياكم و الجفاء
📝 پدرم رحمة اللَّه عليه و على بن الحسين، از سعد بن عبد اللَّه، از احمد بن محمّد بن عيسى، از احمد بن ابى داود، از سعد بن ابى عمر جلّاب، از حارث اعور نقل كرده كه گفت:
حضرت على عليه السّلام كه پدر و مادرم فدايش باد فرمودند:
حسين در پشت كوفه كشته خواهد شد، به خدا قسم گويا مىبينم كه وحوش گردنهاى خود را بر قبرش كشيده و بر او مىگريند و از شب تا صبح بر او مرثيه مىخوانند و وقتى حال وحوش چنين باشد پس شما انسانها از جفاء به او حذر كنيد.
📚كامل الزيارات- باب بيست و ششم ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 253
📜 و حدثني محمد بن جعفر القرشي الرزاز عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب عن الحسن بن علي بن عثمان عن عبد الجبار النهاوندي عن أبي سعيد عن الحسين بن ثوير بن أبي فاختة و يونس بن ظبيان و أبي سلمة السراج و المفضل بن عمر كلهم
قالوا سمعنا أبا عبد الله ع يقول إن أبا عبد الله الحسين بن علي ع لما مضى بكت عليه السماوات السبع و الأرضون السبع و ما فيهن و ما بينهن و من ينقلب عليهن و الجنة و النار و ما خلق ربنا و ما يرى و ما لا يرى
و حدثني أبي رحمه الله عن سعد بن عبد الله عن محمد بن الحسين عن الحسن بن علي بن أبي عثمان بإسناده مثله
📝 محمّد بن جعفر قرشى رزّاز از محمّد بن حسين بن ابى الخطّاب از حسن بن علىّ بن ابى عثمان از عبد الجبّار نهاوندى از ابى سعيد، از حسين بن ثوير بن أبى فاخته و يونس بن ظبيان و ابى سلمه سرّاج و مفضّل بن عمر جملگى گفتند:
شنيديم حضرت ابو عبد اللَّه عليه السّلام مىفرمودند:
هنگامى كه حضرت حسين بن على عليهما السّلام به شهادت رسيدند آسمانهاى هفتگانه و طبقات هفتگانه زمين و آنچه در آنها و بين آنها بود و تمام موجودات و جنبندهگان بر روى آنها و بهشت و دوزخ و بالأخره كليّه اشيائى كه پروردگار ما آنها را آفريده و موجودات مرئى و نامرئى كلّا بر آن حضرت گريستند.
و پدرم عليه الرّحمه از سعد بن عبد اللَّه و او از محمّد بن الحسين و او از حسن بن على بن ابى عثمان با اسنادش برايم مثل حديث مذكور را نقل نمود.
📚كامل الزيارات- باب بيست و ششم ترجمه ذهنى تهرانى، ص: 254
📜 و حدثني أبي عن سعد بن عبد الله عن الحسين بن عبيد الله عن الحسن بن علي بن أبي عثمان عن عبد الجبار النهاوندي عن أبي سعيد عن الحسين بن ثوير عن يونس و أبي سلمة السراج و المفضل بن عمر
قالوا سمعنا أبا عبد الله ع يقول لما مضى الحسين بن علي ع بكى عليه جميع ما خلق الله إلا ثلاثة أشياء البصرة و دمشق و آل عثمان
📝محمّد بن جعفر رزّاز قرشى مىگويد:
دائى من محمّد بن الحسين بن ابى الخطّاب، از محمّد بن اسماعيل بن بزيع، از ابى اسماعيل سرّاج، از يحيى بن معمّر عطّار، از ابى بصير،
از حضرت ابو جعفر عليه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند:
انس و جن، پرنده و وحوش بر حسين بن على عليهما السّلام گريستند حتّى
اشگهايشان جارى گشت.
و پدرم عليه الرحمه و جماعتى از اساتيدم از سعد بن عبد اللَّه بن ابى خلف و محمّد بن يحيى عطار جملگى از محمّد بن حسين به اسنادش مثل همين خبر را نقل كردهاند.
📚كامل الزيارات- باب بيست و ششم حديث چهارم
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#حدیث_مهدوی
📜شيخ صدوق در كمال الدين از محمد بن زياد ازدى روايت ميكند كه گفت: از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام تفسير آيه وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً را پرسيدم. فرمود: نعمت ظاهر امام ظاهر و نعمت باطن امام غائب است. عرضكردم:
در ميان شما ائمه كسى هست كه غائب شود؟ فرمود:
نعم يغيب عن ابصار النّاس شخصه و لا يغيب عن قلوب المؤمنين ذكره و هو الثّانى عشر منّا يسهّل اللَّه له كلّ عسر و يذلّل له كلّ صعب و يظهر له كنوز الارض و يقرّب له كلّ بعيد و يبير به كلّ جبّار عنيد ابن سيّدة الاماء
آرى او كسى است كه شخصا از ديدگان غائب ميگردد ولى يادش از دلهاى مؤمنان نميرود. او دوازدهمين ما ائمه است. خداوند هر مشكلى را براى او آسان ميكند و هر گردنكشى را بوسيله او سركوب مينمايد.
گنجها و معادن زمين را برايش ظاهر ميگرداند و هر چيز دورى را براى او نزديك ميكند، ستمگران بىدين را نابود مىسازد و شياطين متمرّد را بهلاكت ميرساند، او فرزند سرور كنيزان است.
ولادتش بر مردم پوشيده ميماند و براى شما جايز نيست كه او را بنام ذكر كنيد تا زمانى كه خداوند او را ظاهر گرداند و بوسيله او زمين را پر از عدل و داد كند چنان كه پر از ظلم و ستم باشد.
📚مهدي موعود ع، متن، ص: 380
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#حدیث
📜الصّادق ( عَنْ سُفْیَانَبْنِعُیَیْنَهًَْ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا مَنْ أَتَی اللهَ الْقَلْبُ السَّلِیمُ الَّذِی یَلْقَی رَبَّهُ وَ لَیْسَ فِیهِ أَحَدٌ سِوَاهُ قَالَ وَ کُلُّ قَلْبٍ فِیهِ شِرْکٌ أَوْ شَکٌّ فَهُوَ سَاقِطٌ وَ إِنَّمَا أَرَادُوا الزُّهْدَ فِی الدُّنْیَا لِتَفْرُغَ قُلُوبُهُمْ لِلْآخِرَهًِْ.
📝امام صادق ( سفیانبنعیینه گوید: از امام صادق (در مورد: الْقَلْبُ السَّلِیمُ پرسیدم. فرمود: «قلب سلیم آن دلی است که در آن جز خدا کسی دیگر نباشد. هر دلی که در آن شرک و یا شکی باشد آن دل ساقط میباشد، آنها در دنیا زاهد شدند تا دلشان برای آخرت آماده گردد و به آن دل بستگی پیدا کنند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۵۷۰
الکافی، ج۲، ص۱۶/ بحارالانوار، ج۵۴، ص۶۷ و القمی، ج۲، ص۱۲۲؛ فیهما: «قال و کلّ قلب فیه ... الی آخر» محذوف/ وسایل الشیعه، ج۸، ص۶۰/ نورالثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin