eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
918 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
787 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻋﺰﺕ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺯﻳﺮﺍ ] ﻫﻤﻪ ﻋﺰﺕ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺣﻘﺎﻳﻖ ﭘﺎﻙ [ ﭼﻮﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﺻﺤﻴﺢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﻴﻠﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ، ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺣﻴﻠﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .(فاطر/١٠) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق ( عَنْ عَمَّارٍ الْأَسَدِی عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ أَهْوَی بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ فَمَنْ لَمْ یَتَوَلَّنَا لَمْ یَرْفَعِ اللَّهُ لَهُ عَمَلًا. 📝امام صادق ( عمّاربن‌یقظان اسدی گوید: امام صادق (درباره‌ی آیه: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ فرمود: «ولایت ما اهل‌بیت است اشاره به سینه خود کرد هرکه ولایت ما را نداشته باشد، عمل صالحی از او پذیرفته نیست». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴  الکافی، ج۱، ص۴۳۰/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۸/ البرهان/ نورالثقلین 📜الرّضا ( إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ وَ خَلِیفَهًُْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ حَقّاً وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اللَّهِ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ عِلْمُهُ فِی قَلْبِهِ بِأَنَّ هَذَا صَحِیحٌ کَمَا قُلْتُهُ بِلِسَانِی. 📝امام رضا ( إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ؛ منظور از کلمه «طیب»، گفتن اعتقادات اسلامی: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللهِ وَ خَلِیفَةُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ حَقّاً وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اللهِ است وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ؛ منظور از عمل صالح این است که انسان در قلب خود بداند و معتقد باشد که این عمل و کردارش، مطابق قول و گفتارش صحیح و درست است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴  بحار الأنوار، ج۶۷، ص۲۱۱/ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۶۴؛ «بتفاوت»/ بحار الأنوار، ج۶۷، ص۱۹۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۹؛ «فهو دلیله و عمله اعتقاده الذی» بدل «علمه»/ الإمام العسکری، ص۳۲۸/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۰۹/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻣﺮﺍﻗﺒﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ: ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺁﺑﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺑﻮﻳﺶ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﺩ، ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﻴﺮی ﻛﻪ ﻣﺰﻩ‌ﺍﺵ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻜﻨﺪ، ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﺮﺍﺑﻲ ﻟﺬﺕ‌ﺑﺨﺶ ﺑﺮﺍی ﻧﻮﺷﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﺮﺑﺘﻲ ﺍﺯ ﻋﺴﻞ ﺧﺎﻟﺺ. ﻣﻴﻮﻩ‌ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻣﺮﺯﺷﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ. ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻳﻜﻲ‌ﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻥ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﺑﻲ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻣﻲ‌ﻧﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻝ‌ﻭﺭﻭﺩﻩ‌ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﺭﻩ‌ﭘﺎﺭﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ؟! (محمد/ ۱۵) ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ: قَرَأَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) ... ثُمَّ قَالَ (علیه السلام): مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ وَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ أَشْیَاعُهُمْ ثُمَّ قَالَ قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ فِیها أَنْهارٌ فَالْأَنْهَارُ رِجَالٌ وَ قَوْلُهُ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ فَهُوَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فِی الْبَاطِنِ وَ قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ فَإِنَّهُ الْإِمَامُ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِینَ فَإِنَّهُ عِلْمُهُمْ یَتَلَذَّذُ مِنْهُ شِیعَتُهُمْ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ فَإِنَّهَا وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ أَیْ إِنَّ الْمُتَیَقَّنَ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی وَلَایَهًِْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ وَلَایَهًُْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) هِیَ النَّارُ مَنْ دَخَلَهَا فَقَدْ دَخَلَ النَّارَ ثُمَّ أَخْبَرَ سُبْحَانَهُ عَنْهُمْ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُم. 📝امام صادق (علیه السلام)- حلبی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ که آن‌ها محمّد (صلی الله علیه و آله) و پیروان ایشانند. سپس فرمود: امام باقر (علیه السلام) فرمود: این قسمت آیه فِیها أَنْهارٌ منظور از انهار مردهایی هستند و این قسمت آیه ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ منظور علی (علیه السلام) است. وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ منظور امام است. امّا این قسمت آیه وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ منظور ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و این آیه کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ یعنی آیا پرهیزگاران مانند کسانی هستند که پیوسته در ولایت دشمن آل محمّدند (علیهم السلام) که همان آتشی است که هرکس داخل شد داخل در جهنّم شده آن وقت خداوند می‌فرماید چه خواهند دید؛ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۲۰/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۳؛ «ثم قال قال أبوجعفر عمّا قوله فیها ... امعاءهم» محذوف
📜الصّادق (علیه السلام)- قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ فَإِنَّهَا وَلَایَهًُْ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَیْ مَنْ وَالَی أَمِیرَ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَغْفِرَهًٌْ لَهُ فَذَلِکَ قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ ثُمَّ قَالَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ أَیْ أَنَّ الْمُتَّقِینَ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ دَاخِلٌ فِی وَلَایَهًِْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ وَلَایَهًُْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدِ (صلی الله علیه و آله) هِیَ فِی النَّارِ مَنْ دَخَلَهَا فَقَدْ دَخَلَ النَّارَ ثُمَّ أَخْبَرَ سُبْحَانَهُ عَنْهُمْ وَ قَالَ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُم. 📝امام صادق (علیه السلام)- منظور از و مَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ آن است که هرکس به ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ایمان داشته باشد، خداوند او را خواهد آمرزید. کَمَنْ هُو خَالدٌ فِی النَّار یعنی همچنان که دشمنان اهل بیت در آتش دوزخ ماندگار خواهند بود، شیعیان آنان نیز در بهشت جاودانه خواهند بود. سپس درباره‌ی دشمنان ائمه (علیهم السلام)، می‌فرماید: و سُقُوا مَاء حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءهُمْ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۳ 📜الصّادق (علیه السلام)- مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ قَالَ هِیَ فِی عَلِیٍّ وَ أَوْلَادِهِ وَ شِیعَتِهِمْ هُمُ الْمُتَّقُونَ وَ هُمْ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ وَ الْمَغْفِرَهًِْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ؛ در شأن علی (علیه السلام) و فرزندانش و شیعیان می‌باشد که مصداق متّقون هستند و اینان اهل بهشت و مغفرت الهی هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۷، ص۲۰۲/ فرات الکوفی، ص۴۱۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲ‌ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﺮِ ﻧﺪﺍﻧﻢ‌ﻛﺎﺭی ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺧﻴﻠﻲ ﺯﻭﺩ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺸﺎﻥ ﭘﻲ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ‌ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﭘﺬﻳﺮﺩ. ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎی ﻛﺎﺭﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ. (١٧/نساء) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی اللهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ یَعْنِی کُلَّ ذَنْبٍ عَمِلَهُ الْعَبْدُ وَ إِنْ کَانَ بِهِ عَالِماً فَهُوَ جَاهِلٌ حِینَ خَاطَرَ بِنَفْسِهِ فِی مَعْصِیَهًِْ رَبِّهِ وَ قَدْ قَالَ فِی ذَلِکَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَحْکِی قَوْلَ یُوسُفَ (علیه السلام) لِإِخْوَتِهِ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ فَنَسَبَهُمْ إِلَی الْجَهْلِ لِمُخَاطَرَتِهِمْ بِأَنْفُسِهِمْ فِی مَعْصِیَهًِْ اللَّهِ. 📝امام صادق (علیه السلام)- إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی الله لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ (نساء/۱۷) یعنی هر گناهی که بنده‌ای مرتکب می‌شود هرچند که بداند گناه است باز هم جاهل است، چون خودش را در نافرمانی پروردگارش به خطر انداخته، چنانکه در این رابطه خدای تبارک‌وتعالی کلام یوسف (علیه السلام) را حکایت می‌کند که به برادرانش گفت: هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ به آنان نسبت جهل داد چراکه خود را در نافرمانی پروردگارشان به خطر انداختند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۱۵۶ بحارالأنوار، ج۶، ص۳۲/ العیاشی، ج۱، ص۲۲۸/ قصص الأنبیاءللجزایری، ص۱۶۸ و نورالثقلین، فیهما: «انّما التوبهًْ ... بجهالهًْ» محذوف کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ✨💫 مرور آدم عليه السلام بأرض كربلاء 💫✨ 📜روي‏ أن آدم عليه السلام لما هبط إلى الأرض لم ير حواء، فصار يطوف الأرض في طلبها، فمر بكربلاء، فاعتل وأعاق‏ ، وضاق صدره من غير سبب، وعثر في الموضع الذي قتل‏فيه الحسين عليه السلام، حتى سال الدم من رجله‏ ، فرفع رأسه إلى السماء، وقال: إلهي! هل‏حدث مني ذنب آخر فعاقبتني به، فإني طفت جميع الأرض‏ ما أصابني سوء مثل‏ ماأصابني في هذه الأرض؟ فأوحى الله إليه: يا آدم! ما حدث منك ذنب، ولكن يقتل في‏هذه الأرض ولدك الحسين عليه السلام ظلما، فسال دمك موافقة لدمه‏ ، فقال آدم: يا رب! أيكون الحسين نبيا؟ قال: لا، ولكنه سبط النبي محمد، فقال: ومن القاتل له؟ قال: قاتله‏يزيد ، فقال آدم: فأي شي‏ء أصنع يا جبرئيل؟ فقال: العنه‏ يا آدم، فلعنه أربع مرات، ومشى خطوات إلى جبل عرفات‏ ، فوجد حواء هناك. 📚الطريحي، المنتخب، 1/ 48/ عنه: القزويني، تظلم الزهراء،/ 84؛ الدربندي، أسرارالشهادة،/ 80؛ مثله المجلسي، البحار، 44/ 242- 243؛ الجزائري، الأنوار النعمانية، 3/ 260؛ البحراني، العوالم، 17/ 101؛ دانشيار، حول البكاء،/ 5- 6 📝ايضا روايت كرده اند كه: چون حضرت آدم عليه السلام به زمين آمد، به طلب حضرت حوا بر دور زمين مى‏گرديد، تا آن كه در صحراى كربلا عبور كرد. چون داخل آن صحرا گرديد، افواج حزن و اندوه رو به او آورد. چون به مقتل حسين رسيد، پايش به سنگى برآمد و خون از قدم‏هايش جارى گرديد. پس سر به سوى آسمان بلند كرد و گفت: «پروردگارا! در جميع زمين گرديدم. اندوه و المى كه در اين زمين به من رسيد، در هيچ زمينى نديدم.» حق‏تعالى به او وحى‏كرد كه: «در اين زمين، برگزيده من حسين، شهيد خواهد شد. خواستم كه تو در اذيت واندوه او شريك باشى و خون تو بر اين زمين ريخته شود، چنانچه خون او در اين زمين ريخته خواهد شد.» آدم گفت: «پروردگارا! او كيست؟ آيا پيغمبر توست؟» حق تعالى وحى كرد كه: «پيغمبر من نيست، وليكن فرزند زاده پيغمبر من است و برگزيده من است.» آدم گفت: «پروردگارا! كشنده او كيست؟» حق تعالى به او وحى كرد: «كشنده او يزيد است كه اهل آسمان‏ها و زمين اورا لعنت مى‏كنند.» پس آدم مكرر اورا لعنت كرد و از آن زمين بيرون رفت. 📚مجلسى، جلاء العيون،/ 548 در بعضى مؤلفات اصحاب مرسلا رسيده كه چون آدم صفى هبوط يافت و در زمين حوا را نديد، در طلب او به طى مراحل پرداخت. چون عبورش به زمين كربلا افتاد، بى آن كه خطبى حادث شود و حادثه‏اى فرا رسد، به اندوهى بزرگ درافتاد، و سينه اش تنگى گرفت و لغزشى در وى پديد شد و خون از پاى او بر دميد. آدم سر به سوى آسمان كرد. وقال: «إلهي! هل حدث مني ذنب آخر فعاقبتني به، فإني طفت جميع الأرض وما أصابني سوء مثل ما أصابني في هذه الأرض». عرض كرد: «اى پروردگار من! آيا مرتكب گناهى ديگر شده ام، و اينك مرا كيفر خواهى كرد؟ زيرا كه من تمام ارض را طواف كردم، و به چنين حادثه اى گرفتار نشدم.» پس خداى بدو وحى فرستاد: «يا آدم! ما حدث منك ذنب، ولكن يقتل في هذه الأرض ولدك الحسين ظلما، فسال دمك موافقة لدمه». يعنى: «اى آدم! جرم و جريرتى به تازه از تو باديده نشده، بلكه فرزند تو حسين در اين ارض كشته مى‏شود و او مظلوم خواهد بود. اينك خون تو به موافقت خون او سيلان يافت.» عرض كرد: «حسين پيغمبرى است؟» خطاب آمد كه: «پيغمبر نيست، لكن فرزند پيغمبر، محمدبن عبدالله است.» عرض كرد: «قاتل كيست؟» خطاب آمد: «يزيد كه ملعون اهل آسمان‏ها و زمين‏هاست.» آدم روى با جبرئيل آورد كه: «رأى چيست؟» گفت: «اورا لعن كن.» پس آدم چهار كرت اورا لعن كرد و راه پيش داشت، و در جبل عرفات حوا را بيافت. 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 270- 271 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ✨💫 مرور نوح عليه السلام بأرض كربلاء 💫✨ 📜وروي أن نوحا عليه السلام لما ركب في السفينة طافت به جميع الدنيا، فلما مرت بكربلاءأخذته الأرض، وخاف نوح الغرق، فدعا ربه وقال: إلهي! طفت جميع الدنيا وما أصابني‏فزع مثل ما أصابني في هذه الأرض، فنزل جبرئيل، وقال: يا نوح! في هذا الموضع‏يقتل الحسين عليه السلام سبط محمد خاتم الأنبياء وابن خاتم الأوصياء. فقال: ومن القاتل له‏ يا جبرئيل؟ قال: قاتله لعين أهل سبع سماوات وسبع أرضين، فلعنه نوح أربع مرات، فسارت السفينة حتى بلغت‏ الجودي واستقرت عليه. 📚الطريحي، المنتخب، 1/ 48- 49/ عنه: القزويني، تظلم الزهراء،/ 84؛ الدربندي، أسرار الشهادة،/ 80؛ مثله المجلسي، البحار، 44/ 243؛ البحراني، العوالم، 17/ 102؛ دانشيار، حول البكاء،/ 6 📜وإن نوحا عليه السلام ركب في السفينة وطافت به جميع الدنيا، فلما مرت السفينة بكربلاءأخذته إلى الأرض وخاف نوح من الغرق؛ فدعا ربه وقال: إلهي! هل حدث مني ذنب؟ فإني طفت جميع الدنيا، فما أصابني فزع مثل ما أصابني في هذه الأرض، فنزل إليه‏جبرئيل وقال له: يا نوح! في هذا الموضع يقتل الحسين سبط محمد خاتم الأنبياء وابن‏خاتم الأوصياء، قال: ومن القاتل له يا جبرئيل؟ قال: قاتله لعين أهل السماوات السبع‏والأرضين السبع، فلعنه نوح عليه السلام أربع مرات، فسارت السفينة حتى بلغت الجودي‏واستقرت عليه. 📚الجزائري، الأنوار النعمانية، 3/ 260 📜 و حضرت نوح چون بر كشتى سوار شد و كشتى به كربلا رسيد، موجى به هم رسيد و كشتى مشرف بر غرق شد. نوح را ترس و بيم و المى عظيم عارض شد. گفت: «پروردگارا! در هيچ زمينى به من نرسيد آنچه در اين زمين رسيد.» پس جبرئيل نازل شد و گفت: «اى نوح! اين موضعى است كه در اين موضع شهيد خواهد شد فرزند زاده خاتم انبيا و فرزند بهترين اوصيا.» نوح گفت: «پروردگارا! كشنده او كه خواهد بود؟» به او وحى رسيد كه: «يزيد كه ملعون است در آسمان‏ها و زمين.» پس نوح مكرر اورا لعنت كرد، تا كشتى از غرق نجات يافت و بر جودى قرار گرفت. 📚مجلسى، جلاء العيون،/ 548 📝 نيز در خبر است كه: چون نوح عليه السلام بر سفينه سوار شد، بر جميع ارض طواف همى داد. چون خواست بر زمين كربلا عبور دهد، زمين كشتى او را مأخوذ داشت، و نوح از آفت غرق در مخافت افتاد. پس خداى را بخواند، 📜وقال: «إلهي! طفت جميع الدنيا وما أصابني فزع مثل ما أصابني في هذه الأرض». عرض كرد: «اى پروردگار! من در جميع دنيا طواف كردم. در هيچ موضع چنان بيمناك نشدم كه در اين منزل خوف و خشيت مرا فرو گرفت.» اين وقت جبرئيل فرود شد و گفت: «اى نوح! اين موضعى است كه سبط خاتم انبيا و پسر خاتم اوصيا كشته مى‏شود.» نوح فرمود: «قاتل او كيست؟» گفت: «قاتل او لعين اهل هفت آسمان و هفت زمين است.» نوح چهار كرت اورا لعن كرد. پس كشتى او از مهلكه برست و بى‏آفت برفت تا بر جبل جودى نشست. 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 271- 272 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ✨💫 مرور ابراهیم عليه السلام بأرض كربلاء 💫✨ إخبار جبرئيل عليه السلام النبي إبراهيم عليه السلام بمقتل الحسين عليه السلام في كربلاء 📜وروي أن إبراهيم مر في أرض كربلاء وهو راكب فرسا، فعثرت به‏ وسقط إبراهيم‏ عليه السلام وشج رأسه وسال دمه، فأخذ في الاستغفار، وقال: إلهي! أي شي‏ء حدث مني؟ فنزل إليه‏ جبرئيل، وقال: يا إبراهيم! ما حدث منك ذنب، ولكن هنا يقتل سبط خاتم‏الأنبياء، وابن خاتم الأوصياء، فسال دمك موافقة لدمه. قال: يا جبرئيل! ومن يكون‏قاتله؟ قال: لعين أهل السماوات والأرض‏ ، والقلم جرى على اللوح بلعنه بغير إذن‏ربه. فأوحى الله تعالى إلى القلم أ نك استحققت الثناء بهذا اللعن، فرفع إبراهيم عليه السلام يديه‏ ولعن يزيد لعنا كثيرا وأمن فرسه بلسان فصيح، فقال إبراهيم لفرسه: أي شي‏ءعرفت حتى تؤمن على دعائي‏ ؟ فقال: يا إبراهيم! أنا أفتخر بركوبك علي؛ فلما عثرت‏وسقطت عن ظهري عظمت خجلتي، وكان سبب ذلك من يزيد. 📚الطريحي، المنتخب، 1/ 49/ عنه: القزويني، تظلم الزهراء،/ 84- 85؛ الدربندي، أسرار الشهادة،/ 80- 81؛ مثله المجلسي، البحار، 44/ 243؛ الجزائري، الأنوار النعمانية، 3/ 260- 261؛ البحراني، العوالم، 17/ 102؛ دانشيار، حول البكاء،/ 6- 7 📝وابراهيم روزى سواره به‏صحراى كربلا گذشت. اسب آن‏حضرت به سر درآمد، و از اسب درگرديد و سر مباركش بر سنگى آمد و خون جارى شد. پس شروع به استغفار كرد و گفت: «خداوندا! چه گناه از من سر زده است كه مستوجب اين عقوبت و تأديب شدم؟» پس جبرئيل نازل شد و گفت: «اى ابراهيم! گناهى از تو صادر نشده است و ليكن اين موضعى است كه نور ديده محمد مصطفى، و فرزند پسنديده على مرتضى در اين زمين كشته خواهد شد به جور. و خدا خواست كه تو نيز در بليه با او موافقت نمايى و خون تو نيز در اين زمين ريخته شود.» ابراهيم گفت: «يا جبرئيل! كه خواهد بود قاتل او؟» جبرئيل گفت: «يزيد پليد كه اهل آسمان‏ها و زمين و لوح و قلم او را لعنت مى‏كنند.»- - پس ابراهيم سر برداشت و آن ملعون را لعن بسيار كرد. حق تعالى اسب ابراهيم را به سخن درآورد و هر لعنى كه ابراهيم مى‏كرد، او آمين مى‏گفت. ابراهيم به آن اسب خطاب كرد كه: «تو چرا آمين مى‏گويى بر لعن آن پليد؟» گفت: «براى آن كه به شومى آن لعين، تو را بر زمين زدم و از تو خجالت كشيدم.» 📚مجلسى، جلاء العيون،/ 549 📝و هم در خبر است كه: ابراهيم خليل عليه السلام را در طى طريق سفر، اراضى كربلا فراز آمد. چون مقتل حسين عليه السلام را خواست به زير پى در سپارد، اسبش به سر در رفت، و ابراهيم از پشت اسب به روى زمين افتاد، و سرش بشكست، و خون بدويد، و زبان به استغفار بگشاد. وقال: «إلهي! أي شي‏ء حدث مني»؟ گفت: «اى پروردگار! از من چه گناه آمد؟» هم در اين هنگام جبرئيل فراز آمد و گفت: «اى ابراهيم! از تو هيچ گناهى حديث نگشته. همانا در اين محل مقتول مى‏شود سبط خاتم الانبيا، و پسر خاتم الاوصيا. خون تو به موافقت خون او روان شد.» فرمود: «اى جبرئيل! كشنده او چه كس است؟» قال: «لعين أهل السماوات والأرضين، والقلم جرى على اللوح بلعنه بغير إذن ربه، فأوحى الله تعالى إلى القلم أ نك استحققت الثناء بهذا اللعن». گفت: «قاتل او، ملعون اهل آسمان‏ها و زمين‏هاست و قلم بر لوح اعظم، لعن او را نگاشت، بى آن كه از خداى اذن گيرد. و خداوند قلم را وحى فرستاد كه به نگارش اين لعن، مستحق ثنا و ستايش گشتى.» پس ابراهيم دست برداشت و چند كه توانست، قاتل اورا لعن فرستاد. و اين هنگام اسب آن حضرت استوار بايستاد. اين وقت ابراهيم عليه السلام روى به اسب خويش آورد. فقال: «أي شي‏ء عرفت حتى تؤمن على دعائي»؟ يعنى، «كدام چيز موجب شناس تو گشت كه آمين گفتى؟» اسب به سخن آمد. فقال: «يا إبراهيم! أنا أفتخر بركوبك علي، فلما عثرت وسقطت، عظمت خجلتي، وكان سبب ذلك من يزيد لعنه الله تعالى». گفت: «اى ابراهيم! افتخار من آن است كه تو بر پشت من سوار مى‏شوى. چون به سر درآمدم و تو از پشت من درافتادى، بزرگ شد خجلت و شرمسارى من. و سبب آن يزيد بود كه خداوندش ملعون دارد.» 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 272- 273 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein