eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
736 دنبال‌کننده
816 عکس
99 ویدیو
38 فایل
🏴🏴 🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃مطلوب های ذاتی در زندگی 🔹به نظر می رسد همه انسانها معمولا در زندگی این موارد را می خواهند:آرامش،شادی درونی،صلح با خود( که همان با خود آشتی بودن و خود را طعن و لعن نکردن است).وقتی انسان بفهمد که در زندگی دقیقا چه میخواهد دیگر لزومی ندارد که چندان درگیر مطلوبهای غیرذاتی شود.یعنی متوجه میشود برای رسیدن به مطلوبهای ذاتی،لزومی ندارد ثروت یا شهرت یا قدرت سیاسی یا علم آکادمیک کسب کند. رقابت های اجتماعی فقط بر سر این است که ما گمان می کنیم تنها از طریق این مطلوبها می توانیم به مطلوب ذاتی مان برسیم. با تامل در زندگی برخی عارفان،فیلسوفان،فرزانگان و معنویان جهان در می یابیم که اینها چگونه از برخی مطلوبهای غیرذاتی نظیر شهرت و ثروت میگریزند.کسانی هستند که می دانند نفس مال داشتن یا مال اندوزی سد راه آرامش انسان است. مایستراکهارت در تعبیر بسیار مهمی میگفت:«مالی که تو نمی توانی ببخشی مال تو نیست،تو مال اویی.»یعنی تو مالک آن نیستی بلکه مملوک آن هستی. به عبارت دیگر،اگر میخواهیم بدانیم مالک چه چیزهایی و مملوک چه چیزهایی ایم،باید از خودمان بپرسیم چه چیزی را می توانیم از خودمان جدا کنیم.چیزی را که نمی توان از خود جدا کرد آن چیز مالک ما است و ما مملوک آنیم. 🔹این نکته بسیار مهمتر از آن نکته ی شناخته شده ای است که می گوید حب مال است که برای انسان مضر است،نه خود مال.این تعبیر می گوید نفس نگهداری مال مضر است و ما را به مملوک آن بدل می کند.به همین سبب الهی دانان مسیحی بر این دعای حضرت مسیح تاکید زیادی دارند که می گوید:«خدایا کفاف هر روز ما را همان روز بده.»چرا نمی گوید کفاف هر هفته ی ما را بده؟به این دلیل که روز اول مصرف می کنی و شش روز بعد باید حافظ مال باشی و هزینه های آن را،نظیر دغدغه ی خاطر،ناآرامیها و ترس از دزد،داشته باشی.این نظر بیان می دارد که ما میتوانیم با مراجعه به خودمان مطلوب های ذاتی مان را دریابیم و از راههای بسیار کوتاهتری به آنها برسیم.بنابراین کشف مطلوب ذاتی که هرکس باید برای خودش آن را بیابد،از اهمیت بالایی برخوردار است و تا حد زیادی از مظالم جامعه می کاهد. مصطفی ملکیان،کتاب زمین از دریچه آسمان،ص 176،انتشارات سروش مولانا
جلسه اول، بزرگداشت علامه طلاطبایی؛ دکتر شکرانی.mp3
28.75M
🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)" 🔹 : "تقریر عاشقی با خدا در حمد با المیزان علامه طباطبایی (ره)" 🔸 با بیان ارزشمند: جناب آقای دکتر رضا شکرانی یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
🔰تیم «باغچه» با همکاری واحد نوآوری علوم انسانی و انجمن علمی علوم قرآن و حدیث و معاونت فرهنگی دانشکده الهیات و معارف اهل‌البیت(ع) دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: ____ 📌کارگاه «مهارت همدلی» براساس آموزه‌های اسلام و روان‌شناسی‌ «یکی از ده مهارت لازم زندگی در جهان امروز» ____ 👤 هاجر بنائی، دکتری علوم قرآن و حدیث و مدرس دانشگاه و پژوهشگر 👤 پریسا مؤید، دانشجوی مقطع دکتری مشاورۀ دانشگاه اصفهان، مشاور خانواده و پیش‌از ازدواج ____ در این کارگاه آموزشی قراره بیاموزیم 🟢همدلی چی هست و چی نیست. 🟡رفتار همدلانه رو عملی تمرین کنیم. ____ 📜اعطای گواهی معتبر ____ 📆 یکشنبه، ۲۷آبان۱۴۰۳ ⏰ ۱۰ تا ۱۱:۳۰ ____ ❗️یه نکتهٔ مهم هدف کارگاه مهارت همدلی که بستهٔ کاملی براساس آموزه‌های اسلام و روان‌شناسیه، «آموختن مهارتی لازم و کاربردی برای زندگیه»، نه ارائهٔ علمی دانشگاهی، مثل همهٔ وبینارهای علمی میان‌رشته‌ای. ____ نام‌نویسی ازطریق @baghcheadmin ____ 🔰@baghche1403 🔰@qranhadisesf 🔰@i_c_u_03 🔰@Theologicalui
🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)" 🔹 : "نوآوری‌های علامه طباطبایی در علم سوره‌شناسی" 🔸 با بیان ارزشمند: جناب آقای دکتر محسن رجبی قدسی (عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) 🕢 زمان: دوشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳/ ساعت ۱۹:۳۰ 👤 دبیر نشست: سرکار خانم سیّده فرناز اتّحاد (دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران) 📲 شناسه ورود: http://lms.ui.ac.ir/srv/meetrespect 🆔 شناسه پشتیبان: @Oheboljihad •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
✅وبینار:جریان‌شناسی تحلیلی رویکردهای شاخص در روان‌شناسی اسلامی ◀️ با حضور استاد ارجمند: آقای دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی (عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) ⏰ سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۰ 🔹 شناسه ثبت‌نام: 🆔 @pazhouhesh_sabtenam برای ثبت‌نام، مشخصات (نام، نام‌خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه، آخرین مدرک، دوره و رشته تحصیلی) خود را به شناسه فوق در پیام‌رسان ایتا ارسال فرمایید. ♦️ شرکت در وبینار رایگان است. 🔹 برای علاقه‌مندان، گواهی حضور صادر می‌شود. ✅ به علاقمندان توصیه می شود پیش از شرکت در وبینار، مقاله زیر را مطالعه کنند: طبقه بندی جامع رویکردهای علم دینی https://www.sid.ir/paper/388410/fa 💠🔰 ‌┅┅❀🍃🌸🌺🌸🍃❀┅ 🌐eitaa.com/vitrin2
هسته پژوهشی برگزار می کند ✨با همکاری گروه علوم قرآن و حدیث✨ 💠کارگاه "مُصحَفِ مُرَقَّم" ۱ (نشانه گذاری متن قرآن کریم) با تدریس: ♦️ دکتر محسن توکلی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان ⏰ زمان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۲۱ از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ 🕌 مکان: دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، طبقه ی دوم، کلاس شماره ۳۹ ✨ از عموم علاقه مندان به آموزشهای قرآنی دعوت می گردد در این نشست شرکت فرمایند. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 💠 کانال مؤسسه 👇 🌐https://eitaa.com/cheshmehzendegi
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
💢 تمدید مهلت ثبت‌نام در کارگاه آموزشی گام‌به‌گام تا فهم حدیث ⏱ تا ۱۴ آبان فرصت باقی است... 📕 مدرس:
. 🛑دومین جلسه کارگاه علمی آموزشی گام‌به‌گام تا فهم حدیث 🗓 سه‌ شنبه ۱۴۰۳/۸/۲۲ ⏱۱۰:۰۰ الی ۱۱:۳۰ 👤دکتر سیداحمدقائم فرد 🗺دانشکده ادبیات،طبقه دوم ، تالار مهرعلیزاده ‎┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf
5- در روایتی در کتاب کافی اومده: « أَنَّ أَكْيَسَ الصِّبْيَانِ أَشَدُّهُمْ بُغْضاً للكتاب‏». یعنی «زیرک‌ترین کودکان، دشمن‌ترین آنان است للکتاب»! معنای «للکتاب» چیست؟ یعنی دشمنی و فرار کردن از «کتاب و کتاب‌خوانی»؟ یا منظور از کتاب در این‌جا قرآن هست و زیرکی در معنای منفی‌اش استفاده شده؟! یا اصلا اعراب دیگه‌ای می‌تونیم برای «للکتاب» در نظر بگیریم؟ نظرات شارحان حدیث چیه؟ ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)" 🔹 #جلسه_‌دوم: "نو
💢یادآوری جلسه دوم: نوآوری‌های علامه طباطبایی در علم سوره شناسی استاد محسن رجبی قدسی 🕢 زمان: دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳/ ⭕️ساعت ۱۹:۴۰ 👤 دبیر نشست: سرکارخانم اتحاد (دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران) 📲 شناسه ورود: http://lms.ui.ac.ir/srv/meetrespect 🆔 شناسه پشتیبان: @Oheboljihad •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
جلسه دوم، دکتر رجبی،.mp3
24.74M
🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)" 🔹 : "نوآوری‌های علامه طباطبایی در علم سوره‌شناسی" 🔸 با بیان ارزشمند: جناب آقای دکتر محسن رجبی قدسی 🕢 زمان: دوشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادگرفتن مهارت‌های نرم توی زندگی باعث می‌شه خاروخاشاک رفتارهامون رو کنار بزنیم و زیبایی‌هامون رو به رخ بکشیم.😍 درست، مثل این زرشک‌ها که وقتی از خاروخاشاک و ساقه‌هاش جدا می‌شن، رنگ قرمز چشم‌نوازش جلوه‌گری می‌کنه، حتی از دوردست‌ها. 😊 حالا تصمیم با توئه که می‌خوای زیبا باشی، مثل این زرشک‌های خوش‌رنگ‌ولعاب😇 یا با جدانکردن خاروخاشاک‌های ناشی از یادنگرفتن مهارت‌های نرم، مانع از جلوه‌گری خودت بشی.😵‍💫 در کارگاه «تو چه فکر می‌کنی؟!» قراره یکی از این مهارت‌ها رو یاد بگیریم.😌 با ما همراه باش. ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ @qranhadisesf @baghche1403 @i_c_u_03 @Theologicalui
اتحادیه الهیات کشور در نخستین برنامه دوره جدید خود برگزار می‌کند: احیای آکادمیک الهیات در ایران ▪️ سخنرانان: 🔹 دکتر محمود واعظی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران 🔸 دکتر مصطفی جعفرطیاری قائم مقام ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب قم 🔹 دکتر حسام‌الدین خلعتبری رئیس اسبق دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🔸 دکتر مجید صادقی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه اصفهان 🔹 دکتر زهرا سادات میرهاشمی رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه الزهرا 🔸 دکتر مهدی رهبر رئیس دانشکده فقه و حقوق اسلامی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی تهران زمان: چهارشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۳- ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰ جلسه به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🌐 لینک نشست https://adobe.mazaheb.ac.ir/feqh ➕ همراه با گواهی معتبر اتحادیه الهیات کشور ⚠️ جهت ورود به عنوان مهمان وارد شوید. ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf
🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)" 🔹 : "ابعاد شخصیت علامه طباطبایی در نگاه مقام معظّم رهبری" 🔸 با بیان ارزشمند: جناب آقای دکتر حبیب الله حلیمی جلودار (ریاست دانشکده الهیات، عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه مازندران) 🕢 زمان: سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳/ ساعت ۱۹:۳۰ 👤 دبیر نشست: سرکار خانم سیّده فرناز اتّحاد (دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران) 📲 شناسه ورود: http://lms.ui.ac.ir/srv/meetrespect 🆔 شناسه پشتیبان: @Oheboljihad •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
💢 تمدید مهلت ثبت‌نام در کارگاه آموزشی گام‌به‌گام تا فهم حدیث ⏱ تا ۱۴ آبان فرصت باقی است... 📕 مدرس:
💢یادآوری 🔺جلسه دوم کارگاه علمی آموزشی گام به گام تا فهم حدیث ⭕️ ساعت ۱۰ 🔻دانشکده ادبیات ،طبقه دوم ،تالار مهرعلیزاده
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان برگزار می‌کند: «کارشناسی ارشد آری یا خیر؟!» ویژه‌ی دانشجویان ترم ۷ رشته‌ی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با حضور جناب آقای دکتر داود اسماعیلی (استاد حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان) و جناب آقای سلیمانی (دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث) 🕰زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۲۳/ساعت ۱۳ 📍مکان: دانشکده‌ی ادبیات کلاس ۴۹ طبقه‌ی همکف همراه با مشاوره تحصیلی ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf
نگاهی بر نشست علمی دهم: 💠 ماهیت و وثاقت فهرست‌های روایی ترتیب نزول دانش تاریخ‌گذاری و علم به ترتیب نزول سوره‌های قرآن، به دلیل ارتباط معنایی آیات قرآن با فضا و شرایط زمان نزول، اهمیت بسزایی در فهم و تفسیر قرآن دارد. با عنایت به کثرت تحقیقات قرآنی مبتنی بر روش تنزیلی که با استناد به یک فهرست ترتیبی به بررسی موضوعات مختلف در سیر تاریخیِ نزول قرآن می‌پردازند، انجام پژوهش بر روی ماهیت و وثاقت فهرست‌های ترتیب نزول، به عنوان پایه و مبنای این دسته از تحقیقات ضر‌وری است. آثار و پژوهش‌های موجود در زمینه ترتیب نزول، به دلیل اهمال در گردآوری داده‌ها، بی‌دقتی در گزارش و ضعف در تحلیل و نقد روشمند، پاسخگوی ابهام و سردرگمی در مواجهه با فهرست‌های ترتیب نزول نبوده و جای پژوهشی دقیق، منسجم و جامع بر روی فهرست‌های روایی خالی به نظر می‌رسد. در این سمینار به تبیین چالش‌های مهم درمورد فهرست‌های ترتیب نزول روایی پرداخته می‌شود و گزارشی از فرایند گردآوری روایات و مراحل بررسی و تحلیل ماهیت، اصالت و وثاقت این فهرست‌ها ارائه خواهد شد. برای لمس بهتر چالش‌ها و فرایند پژوهش، نمونه‌هایی از منابع و روایات ترتیب نزول نشان داده می‌شود. در نهایت، ضمن تبیین دستاوردهای پژوهش، یک نتیجه‌گیری کلی از روند شکل‌گیری و نشر فهرست‌های ترتیب نزول ارائه شده و بهترین روش مواجهه قرآن‌پژوهان با این فهرست‌ها پیشنهاد می‌شود. 📆 زمان: سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه ساعت ۱۵ 📍مکان: دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات، تالار مهرعلیزاده 🌐 لینک ورود مجازی به نشست: https://meet.google.com/akz-fiob-gvw @tarikhgozari
ما همیشه دلمون می‌خواد گفت‌وگوهامون یا رفتارمون پنجره‌ای باز کنه به‌سمت قلب طرف مقابلمون.❤️ طوری که حس کنه درک شده و کسی اون رو فهمیده.☺️ اما چه اتفاقی می‌افته که ما یا طرف مقابل دل‌زده یا آزرده‌ می‌شیم و می‌گیم کاش باهاش حرف نزده بودم؟! کاش این موضوع رو باهاش در میون نگذاشته بودم.🥴 خب، برای اینکه این تجربۀ تلخ رو نداشته باشیم، چه مهارتی رو نیازه یاد بگیریم؟!🤔 «باغچه» قراره در کارگاه «تو چه فکر می‌‌کنی؟!» از این مهارت مهم و مؤثر برای شما صحبت کنه.😍 📆 یکشنبه، ۲۷آبان۱۴۰۳ ⏰ ۱۰ تا ۱۱:۳۰ برای همدل شدن ثبت نام کن: @baghcheadmin ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ @qranhadisesf @baghche1403 @i_c_u_03 @Theologicalui
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
#امروزبرگزارمی‌شود 🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)"
💢یادآوری جلسه سوم: ابعاد شخصیت علامه طباطبایی در نگاه مقام معظّم رهبری جناب آقای دکتر حبیب الله حلیمی جلودار 🕢 زمان: سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳/ ⭕️ساعت ۱۹:۳۰ 👤 دبیر نشست: سرکار خانم سیّده فرناز اتّحاد (دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران) 📲 شناسه ورود: http://lms.ui.ac.ir/srv/meetrespect 🆔 شناسه پشتیبان: @Oheboljihad •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
جلسه سوم؛ دکتر حلیمی.mp3
12.92M
🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)" 🔹 : "علامه طباطبایی در نگاه مقام معظّم رهبری" 🔸 با بیان ارزشمند: جناب آقای دکتر حبیب‌الله حلیمی جلودار (ریاست دانشکده الهیات، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران) سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
. 🔸 صوت جلسه دوم کارگاه گام‌به‌گام‌تافهم‌حدیث در کانال *آرشیو انجمن علمی علوم قرآن و حدیث* بارگزاری شد: ┄┄┄┅┅❅✾❅┅┅┄┄┄ 🔰@qranhadisesf 📁@quran_Hadith1403
نوآوری های علامه طباطبائی در علم سوره شناسی.pdf
499.7K
🔰 سلسله نشست‌های مجازی بزرگداشت مفسر جلیل القدر"علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره)" 🔹فایل متنی جلسه دوم "نوآوری‌های علامه طباطبایی در علم سوره‌شناسی" 🔸 با بیان ارزشمند: جناب آقای دکتر محسن رجبی قدسی (عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم) •┈┈••••✾•🌿📚🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @anjomanquranandhadithumz @anjomanoloomghoran @anjomanelmiquran110
هدایت شده از طومار نقد
فقه الحدیث از رهیافت تا دانش (01) ✍️ علی راد در یک نگاه تاریخی کلان , سنّت پژوهی تا سده اخیر , ادوار متنوعی را پشت سر گذاشته است و هماره دانشیان مسلمان در علوم مختلف به درایت و فقاهت سنّت توجه داشتند , درایت حدیث جایگاهی ممتاز از روایت حدیث داشت لکن علی رغم اهتمام فقیهان , مفسران , متکلمان , .... به فهم احادیث و تنقیح اصول و قواعد آن, چنین نبود که فقاهت و درایت حدیث را به مثابه دانش مستقل در کنار دیگر دانش های اسلامی طبقه بندی نمایند بلکه فراگیری فقه الحدیث هماره در درون علوم اسلامی به مثابه یک رهیافت و بخشی از فرایند استنباط اجتهادی صورت می پذیرفت و این رویکرد تا سده اخیر تداوم داشت تا اینکه گفتمان علمی جهان اسلام و غرب دچار تحولات اساسی در حوزه علم و دانش های علمی گردید و این تحولات بر فقه الحدیث نیز اثر گذاشت . مهم ترین سویه های تحولات این گفتمان را می توان چنین بر شمرد : یک. گفتمان علمی سده معاصر متاثر از نگرش فلسفی به علم با تاکید بر تخصص گرایی در علوم , لزوم تمایز دانش های همگن از همدیگر , حذف شبه علم از جهان علم و ... به صورت بندی جدیدی از دانش های تجربی و علوم انسانی انجامید , دوره متفاوتی از تاریخ علم را رقم زد , نقطه عطفی در فرا نظریه های علوم پدید آمد , در اعتبار استقراء و درک تجربی به مثابه خاستگاه علم بشر تردید افکند, قیاس فرضی و تبیین از راه بهترین استدلال به مثابه پارادایم رقیبِ استقراء و تجربه در حل مسائل علمی و شناخت مجهولات را مطرح نمود , معرفت بشری از خود و جهان به مرحله نوینی از تاریخ خود ورود یافت . علم در این سده در تنوع روش ها و تکثر رهیافت های حل مسئله و کسب معرفت, فراوانی دستاوردها و پیامدها تفاوتی بنیادین و قیاس ناپذیر با گذشته خود پیدا کرد و دوره طلایی برای خود رقم زد. دو. علوم انسانی نیز از پیامدهای این انقلاب علمی مصون نماند , به تغییر و تحول در نظریه ها و روش های خود پرداخت . صورت بندی جدید از گفتمان تفسیری و گفتمان انتقادی در علوم , فهم , تفسیر و داوری متون مقدس ادیان را تحت تاثیر قرار داد , گاهی مواجه سلبی و واگرا در برخی از دین پژوهان را پدید آورد , معرفت دینی را با چالشهای جدی روبرو ساخت و حتی در اعتبار برخی از متون قدسی ادیان تردید افکند , دین پژوهی و دین مداری را با چالشهای مهم در ساحت نظری و عملی مواجه ساخت . جریان روشنفکری دینی در جهان اسلام با استفاده از دستاوردهای روش شناختی این گفتمان به تفسیر جدید از متون و میراث اسلامی دست یازید, به پیرایش و پالایش آنچه شبه علم می نامید از تراث اسلامی تاکید نمود , تردیدها , نقدها و شبهات جدیدی را علیه خوانش کلاسیک از اسلام مطرح نمود , به تقابل با اسلام پژوهی سنّتی و کهن دامن زد , خود را قرائتی موازی و هم تراز با خوانش اسلام پژوهان مراکز دینی جهان اسلام بدل نمود. سه. افزون بر قرآن , تاریخ صدر اسلام , سیره نبوی , آنچه بیش از همه آماج نقد و نقض جریان روشن فکری دینی جهان اسلام واقع شد , حدیث و میراث حدیثی مسلمین بود , در تاریخ, مبانی اعتبار و حجیت , روش ها و شیوه های فهم و ارزیابی حدیث تردید نمود, فهم حدیث به مثابه یکی از دو منبع مهم شناخت اسلام به چالش جدی جریان روشن فکری در تقابل با جریان سنّت گرا در جهان اسلام بدیل گردید , به پدیداری رویکردهای تجدیدنظر , نوگرا , حدیث ستیز و واگر از سنّت در بدنه نسل جدید حدیث پژوهان انجامید , به قرآن بسندگی در اسلام شناسی دامن زد , سنّت را تاریخمند و ناکارآمد در اسلام پژوهی معاصر معرفی نمود , این تقابل به مثابه دو جریان موازی در سنّت پژوهی در حال گذار از جمله مهم ترین ادوار تاریخی حدیث پژوهی در جهان اسلام است که در گذشته تاریخ علوم حدیث , بی مانند است و افق سایه و روشن آینده ی آن از اکنون هویدا گشته است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad