eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
736 دنبال‌کننده
816 عکس
99 ویدیو
38 فایل
🏴🏴 🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
.مرغ از قفس پرید و ندا داد جبرئیل 🏴 اینک شما و وحشت دنیای بی علی! 🏴 @qranhadisesf
دعایِ روزِ بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🌙 ____________ @qranhadisesf @Qoranui
📚برکرانۀ کافی مروری بر باب شانزدهم و هفدهم کتاب الصیام بَابُ صَوْمِ‏ الْوِصَالِ وَ صَوْمِ الدَّهْر شامل پنج روایت روایات این باب دربارۀ روزۀ وصال و روزۀ دهر است. دو تفسیر از روزۀ وصال بیان شده‌است: 1. روزه از طلوع فجر تا سحر 2. روزه گرفتن دو روز پی در پی بدون افطار بین آن دو این روزه از انواع روزه‌های حرام محسوب می‌شود. روزۀ دهر به معنای روزه در تمامی ایام سال است. این روزه اگر مشتمل شود بر روزهایی که روزه گرفتن در آن حرام است (مانند عید فطر و قربان) جزء روزه‌های حرام است و اگر بدون این روزها نیت شود مکروه است. 📜أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنِ الْحَلَبِيِ‏[عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «الْوِصَالُ فِي الصِّيَامِ‏ أَنْ يَجْعَلَ عَشَاءَهُ سَحُورَهُ» 📜محَمَّدُ بْنُ يَحْيى‏، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى‏، عَنْ سَمَاعَةَ، قَالَ‏: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ الدَّهْرِ، فَكَرِهَهُ، وَ قَالَ: «لَا بَأْسَ أَنْ يَصُومَ‏ يَوْماً، وَ يُفْطِرَ يَوْماً» باب هفدهم:بَابُ مَنْ أَكَلَ أَوْ شَرِبَ وَ هُوَ شَاكٌّ فِي الْفَجْرِ أَوْ بَعْدَ طُلُوعِه‏ شامل هفت روایت روایات این باب دربارۀ حکم روزۀ فردی است که متوجه می‌شود پس از طلوع فجر سحری خورده است. این روایات حکم را به دو شرط مقید می‌کنند: 1. خود فرد قبل از خوردن سحری تفحص از طلوع کرده است؟ (یا اصلا تفحصی نکرده یا شخص دیگری تفحص کرده) 2. روزۀ ماه رمضان است یا روزۀ قضا؟ 📜علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ، قَالَ‏: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: آمُرُ الْجَارِيَةَ أَنْ تَنْظُرَ: طَلَعَ الْفَجْرُ، أَمْ لَا، فَتَقُولُ: لَمْ يَطْلُعْ‏ فَآكُلُ، ثُمَّ أَنْظُرُهُ‏ فَأَجِدُهُ قَدْ طَلَعَ‏ حِينَ نَظَرَتْ؟ قَالَ: «تُتِمُّ يَوْمَكَ، ثُمَّ تَقْضِيهِ‏ أَمَا إِنَّكَ لَوْ كُنْتَ أَنْتَ الَّذِي نَظَرْتَ، مَا كَانَ عَلَيْكَ قَضَاؤُهُ». 📜علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ تَسَحَّرَ ثُمَّ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ وَ قَدْ طَلَعَ الْفَجْرُ وَ تَبَيَّنَ؟ قَالَ: «يُتِمُّ صَوْمَهُ ذلِكَ، ثُمَّ لْيَقْضِهِ‏ فَإِنْ تَسَحَّرَ فِي غَيْرِ شَهْرِ رَمَضَانَ بَعْدَ الْفَجْرِ، أَفْطَرَ». ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ أَبِي كَانَ لَيْلَةً يُصَلِّي وَ أَنَا آكُلُ، فَانْصَرَفَ، فَقَالَ: أَمَّا جَعْفَرٌ فَقَدْ أَكَلَ وَ شَرِبَ بَعْدَ الْفَجْرِ، فَأَمَرَنِي‏ فَأَفْطَرْتُ ذلِكَ الْيَوْمَ فِي غَيْرِ شَهْرِ رَمَضَانَ» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🌙برنامه‌ریزی برای یك سال آینده خود برنامه بریزیم؛ و از خدا بخواهیم که ما را در انجام آنها یاری فرماید. 🔸عزم برای تغییر رفتار، تثبیت کننده توبه است. @qranhadisesf @Qoranui
🌙شکرگزاری فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ! تسبيح خداوند، عامل نجات از گرفتارى‌ها است. @qranhadisesf @Qoranui
انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان برگزار می کند: 📚قراءة النصوص الكلاسيكية (به صورت مجازی) 🗓شروع کلاس از جمعه ۲۴ فروردین روزهای جمعه ساعت ۱۶ و سه شنبه ساعت ۲۰ 🔸این کلاس به صورت رایگان برگزار می شود. 🔸 ويژه دانشجویان زبان عربی و علوم قرآن و حدیث جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی زیر در ارتباط باشید: @Poster_D ایتا @Arabi_isf تلگرام [..@anjomanarabiesf..]
هدایت شده از یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان توابا. خداوند به پیامبرش دستور می‌دهد هنگام مشاهده نصرت و فتح از جانب خداوند، به تسبیح و حمد و استغفار مشغول شود. امام خمینی نیز پس از فتح خرمشهر به رزمندگان مجاهد یادآوری کردند که خرمشهر را خدا آزاد کرد. توفیق در عملیات مقتدرانه برای شکستن ابهت دشمن متجاوز را لطفی از جانب خداوند بدانیم و از اسناد آن به خودمان بپرهیزیم و استغفار کنیم. https://eitaa.com/yad_dashtha
صد و یکمین سالگرد تخریب قبرستان بقیع در هشت شوال ۱۳۴۴ هجری قمری @qranhadisesf
لحظات ناب دانشجویی باحنان✨ 📣عکاس‌ها! عکاس‌ها! بشتابید 🔻همونایی که علاقمند به ثبت لحظات زیبا هستن. 🔻همونایی که همیشه گوشی دم دستشون از ورودی دانشگاه تا کلاس و تاکسی و اتوبوس دارند عکس می‌گیرن. 🔻همونایی که دنبال سوژه‌های عکاسی می‌گردن. 🔻همونایی که شکارچی لحظه‌های ناب‌اند. بله 🔺با همه شما هستیم... نشریه حنان یه مسابقه عکاسی ترتیب داده برای همتون. 📸تا ۷ اردیبهشت فرصت دارین ثبت لحظه‌های ناب دانشجویی تون رو به شناسه @hananJQH در ایتا بفرستین. فقط یه نکته : در عکس هاتون شیرینی لحظات دانشجویی تون موج بزنه 😉 🎁جایزه هم داره؟ عکس‌های برتر توی نشریه حنان و کانال انجمن علمی علوم قرآن و حدیث به نام خودتون منتشر میشه 😍 @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر «کتاب العشره» کافی «کتاب العشره» آخرین کتاب از «اصول کافی»، بعد از کتاب «فضل القرآن» قرار دارد و دربردارندۀ سی باب است. در معنای «العشره» چنین آمده‌است: «العشرة بالكسر اسم عن المعاشرة و التعاشر و هي المخالطة» عنوان معادلی که برای «کتاب العشره» و درون مایۀ ابواب آن، به کار گرفته شده‌، «فقه روابط اجتماعی» است* ؛ که به درستی بر محتوای این روایات دلالت دارد؛ زیرا مشتمل بر بایدها و نبایدهای احکامی، اخلاقی و آدابی در معاشرت با «دیگران» است. نگاهی دقیق به روایات ابواب مختلف «کتاب العشره» نشان می‌دهد که مقصود از «دیگران» طیف وسیعی از افراد است. از هم‎جواران و معاشران ناهمسو در عقیده تا معاشران مسلم و مومن و نزدیکان در عقیده و عمل. بنابراین مضامین روایات این کتاب معیارهایی را به دست خواهد داد که برای تنظیم،جهت دادن و کیفیت بخشیدن به تعاملات اجتماعی، بسیار ضروری و راهگشا است. از این رو مرور کوتاهی بر باب‌ها و مضامین آن در ادامه خواهد آمد. *مباحث «فقه روابط اجتماعی» از علیرضا اعرافی ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب یکم «کتاب العشره» بَابُ مَا يَجِبُ مِنَ الْمُعَاشَرَة شامل پنج روایت از مضمون روایات باب چنین استفاده می‌شود که در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام (پنج روایت باب منقول از امام صادق علیه‌السلام است) حقیقتی به نام «شیعۀ جعفری» شکل گرفته که دارای هویتی اجتماعی است و ناگزیر از ارتباطات نزدیک، معاشرت و اختلاط با مخالفان عقیدتی خود ‌است. مخالفانی که در روایات با عنوان کلی «الناس» معرفی می‌شوند و گاهی جزء نزدیک‌ترین افراد قوم و عشیرۀ شیعیان هستند. از این رو مسئلۀ حدود و چگونگی این ارتباط از ابتدا جزء چالش‌های پیش روی جامعۀ تشیع بوده‌است. اگرچه ممکن است ضرورت و حساسیت توجه به این مضامین، در جامعۀ تقریباً یک‌دست شیعی امروز ما به درستی درک نشود؛ در کشورهایی که شیعه و مخالفانش زیست اجتماعی مشترک دارند و یا حتی در معرفی مانیفست شیعه در شیوۀ هم‌زیستی‌ با مخالفانش، مضامینی بسیار راهگشا است. 📜 أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ؛ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيى‏، عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «اقْرَأْ عَلى‏ مَنْ تَرى‏ أَنَّهُ يُطِيعُنِي‏ مِنْهُمْ وَ يَأْخُذُ بِقَوْلِيَ السَّلَامَ، وَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ، وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ، وَ طُولِ السُّجُودِ، وَ حُسْنِ الْجِوَارِ؛ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، أَدُّوا الْأَمَانَةَ إِلى‏ مَنِ ائْتَمَنَكُمْ عَلَيْهَا، بَرّاً أَوْ فَاجِراً فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ‏ يَأْمُرُ بِأَدَاءِ الْخَيْطِ، وَ الْمِخْيَطِ؛ صِلُوا عَشَائِرَكُمْ، وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ‏ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ، وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ فَإِنَ‏ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ، وَ صَدَقَ الْحَدِيثَ، وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ، وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ النَّاسِ، قِيلَ: هذَا جَعْفَرِيٌّ، فَيَسُرُّنِي‏ ذلِكَ، وَ يَدْخُلُ عَلَيَّ مِنْهُ السُّرُورُ، وَ قِيلَ: هذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ؛ وَ إِذَا كَانَ عَلى‏ غَيْرِ ذلِكَ، دَخَلَ عَلَيَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ، وَ قِيلَ: هذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ؛ فَوَ اللَّهِ‏ لَحَدَّثَنِي أَبِي عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّ الرَّجُلَ كَانَ يَكُونُ فِي الْقَبِيلَةِ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَيَكُونُ زَيْنَهَا: آدَاهُمْ لِلْأَمَانَةِ، وَ أَقْضَاهُمْ لِلْحُقُوقِ، وَ أَصْدَقَهُمْ لِلْحَدِيثِ، إِلَيْهِ‏ وَصَايَاهُمْ‏ وَ وَدَائِعُهُمْ، تُسْأَلُ‏ الْعَشِيرَةُ عَنْهُ‏ فَتَقُولُ‏ مَنْ مِثْلُ فُلَانٍ؟ إِنَّهُ لَآدَانَا لِلْأَمَانَةِ، وَ أَصْدَقُنَا لِلْحَدِيثِ». ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🔰انتخابات سراسری انجمن های علمی دانشگاه اصفهان 👈 تکمیل فرم کاندیداتوری: از ۲/۲/ لغایت ۲/۷/ از طریق لینک: https://survey.porsline.ir/s/O8UitTzZ 👈 تایید صلاحیت کاندیداها: از ۲/۸/ لغایت ۲/۱۶/ 👈 اعلام کاندیداهای نهایی و اعتراض: از ۲/۱۷/ لغایت ۲/۱۹/ 👈 تبلیغات کاندیداها: از ۲/۲۰/ لغایت ۲/۲۴/ 👈 رای گیری از طریق سامانه گلستان: از ۲/۲۵/ لغایت ۲/۲۶/ 👈 اعلام نتایج: ۲/۲۹/ 👈 اعتراض و بررسی: از ۲/۳۰/ لغایت ۲/۳۱/ 🌐با ما همراه باشید در کانال انجمن های علمی دانشگاه اصفهان https://eitaa.com/ui_student_associations ╔═ 🌱🌐🌱 ═╗ @CULuiacir http://cul.ui.ac.ir ══════════
⚗انجمن علمی زیست‌شناسی دانشگاه اصفهان با همکاری سایر انجمن‌ها برگزار می‌کند : 💭تکامل؛ معمای رمزآلود خلقت💭 🗣سخنرانان : ○دکتر مجید مرادمند هیئت علمی زیست‌شناسی دانشگاه اصفهان ○دکتر ابوالحسن فیاض هیئت علمی تاریخ دانشگاه اصفهان ○دکتر عبدالرسول مشکات هیئت علمی معارف دانشگاه اصفهان 🗓 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳ ⏰ساعت ۱۲:۱۵ 🏢تالار پیامبر اعظم(ص) ✍🏼جهت ثبت‌نام از طریق لینک زیر اقدام فرمایید :                                                                        https://survey.porsline.ir/s/1dH1ioMl __ Telegram : @Ui_Biology 📪http://zil.ink/ui_biology     
🔰انتخابات سراسری انجمن های علمی دانشگاه اصفهان 👈 تکمیل فرم کاندیداتوری: از ۲/۲/ لغایت ۲/۷/ از طریق لینک: https://survey.porsline.ir/s/O8UitTzZ 👈 تایید صلاحیت کاندیداها: از ۲/۸/ لغایت ۲/۱۶/ 👈 اعلام کاندیداهای نهایی و اعتراض: از ۲/۱۷/ لغایت ۲/۱۹/ 👈 تبلیغات کاندیداها: از ۲/۲۰/ لغایت ۲/۲۴/ 👈 رای گیری از طریق سامانه گلستان: از ۲/۲۵/ لغایت ۲/۲۶/ 👈 اعلام نتایج: ۲/۲۹/ 👈 اعتراض و بررسی: از ۲/۳۰/ لغایت ۲/۳۱/ 🌐با ما همراه باشید در کانال انجمن های علمی دانشگاه اصفهان https://eitaa.com/ui_student_associations ╔═ 🌱🌐🌱 ═╗ @CULuiacir http://cul.ui.ac.ir ══════════
دوستان عزیز منتظر حضور گرمتان در انتخابات انجمن هستیم.
دوستان عزیزی که برای انتخابات انجمن علمی علوم قرآن و حدیث ثبت نام کرده اند به دلیل مشکل فنی پیش آمده لطفا مجددا ثبت نام کنند
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب دوم «کتاب العشره» بَابُ حُسْنِ الْمُعَاشَرَةِ شامل پنج روایت روایات این باب در مقام تشویق به معاشرت نیکو داشتن با دیگران و بیان مصادیق آن است. سخاوتمند بودن، به اصطلاح رایج «دست و پا خیر بودن»، هم‌غذا و هم‌سفره شدن با دوستان، قرض دادن، احترام کردن، حسد و بخل نورزیدن، به دیگران ضرر نرساندن همه از مصادیق معاشرت نیکو است. 📜علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع:‏ مَنْ خَالَطْتَ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ يَدُكَ الْعُلْيَا عَلَيْهِمْ فَافْعَلْ. در کتاب النهایه ابن اثیر سه معنا برای عبارت «یدک العلیا» بیان شده‌است: 1. العلیا هی المتعففه و السفلی السائله؛ 2. العلیا هی المنفقه و السفلی الآخذه 3. [العلیا هی المعطیه و] السفلی المانعه. 📜عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي الرَّبِيعِ الشَّامِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ الْبَيْتُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ1 فِيهِ الْخُرَاسَانِيُّ وَ الشَّامِيُّ وَ مِنْ أَهْلِ الْآفَاقِ فَلَمْ أَجِدْ مَوْضِعاً أَقْعُدُ فِيهِ فَجَلَسَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانَ مُتَّكِئاً ثُمَّ قَالَ يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ اعْلَمُوا أَنَّهُ لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَمْلِكْ نَفْسَهُ عِنْدَ غَضَبِهِ وَ مَنْ لَمْ يُحْسِنْ صُحْبَةَ مَنْ صَحِبَهُ وَ مُخَالَقَةَ مَنْ خَالَقَهُ 2 وَ مُرَافَقَةَ مَنْ رَافَقَهُ وَ مُجَاوَرَةَ مَنْ جَاوَرَهُ وَ مُمَالَحَةَ مَنْ مَالَحَهُ 3 يَا شِيعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ اتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ‏ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ. 1. بيت و منزل‏ غاص‏ بالقوم: ممتلئ 2. ‏ خالقهم‏: عاشرهم بحسن خلق 3. ‏ الممالحة: المؤاكلة. ---------------- @qranhadisesf @Qoranui