#گزارش_مقاله
🔍 از افسانهی اسکندرِ سُریانی تا روایتِ عربیِ قرآنی: نِصحانا بهمثابهی زیرمتنِ سریانیِ روایتِ سورهی کهف از ذوالقرنین
📌 معرفی مقالهی «پیشگوییِ ذوالقَرنین (قرآن، کهف<۱۸>: ۸۳–۱۰۲) و خاستگاههای مجموعهمتون قرآنی» نوشتهی تُماسُ تِسِیی
بخش ۱ از ۲
🔻 تُماسُ تِسِیی، نویسندهی مقالهی «پیشگوییِ ذوالقَرنین (قرآن، کهف<۱۸>: ۸۳–۱۰۲) و خاستگاههای مجموعهمتون قرآنی»، قرآنپژوه ایتالیایی و استاد دانشگاه دوک-کانشِن است. تِسِیی مدرک دکتری خود را بهطور مشترک از گروه شرقشناسیِ دانشگاه رُم و گروه مطالعات عربیِ مؤسسهی ملی زبانها و تمدنهای شرقی در پاریس دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۳م به طرح پژوهشیِ «سمینار قرآن» که زیر نظر گابرییِل سعید رِینولدز پیوست که در دانشگاه نُتِردِیم انجام میشد. حاصل این همکاری برگزاری پنج کنفرانس در حوزهی مطالعات قرآنی بود که در نهایت منجر به چاپ کتاب سمینار قرآن (The Qur’an Seminar Commentary / Le Qur’an Seminar) شد. او به همراه گابرییِل سعید رِینولدز، مهدی عَزائِز، و حمزه ظفر یکی از ویراستارانِ کتاب «سمینار قرآن» بود که در سال ۲۰۱۶م از سوی انتشارات دیگروتر در برلین چاپ شد. «سمینار قرآن» کار بیسابقهای از همکاری در زمینه مطالعات قرآنی است که شامل بینشِ ۲۷ پژوهشگر دربارهی ۵۰ بخش گوناگون از متن قرآن است. تِسِیی همچنین در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹م با پژوهانهی «پاتریشیا کرون» در مؤسسهی مطالعات پیشرفته (Institute for Advanced Study) در پرینستون مشغول به پژوهش بود، و پیش از آن نیز به مدت پنج سال با پژوهانهی «لئونادر پولونسکی» پژوهشگرِ مؤسسهی فُن لیر در اورشلیم بود. علایق پژوهشی تِسِیی بیشتر بر ظهور جنبش اسلامی و باورهای دینی در بافت تاریخی خاورمیانه در دوران باستان متأخر متمرکز است. او در پژوهشهای اخیرش به بررسی پرسشهای مربوط به ایدئولوژی و همچنین مسائل مربوط به امپراتوری در جوامع بیزانسی، ساسانی و اسلام آغازین میپردازد.
🔻 تُماسُ تِسِیی مقارن با حضورش در دانشگاه نُتِردِیم مقالهی «پیشگوییِ ذوالقَرنین (قرآن، کهف<۱۸>: ۸۳–۱۰۲) و خاستگاههای مجموعهمتون قرآنی» را به سال ۲۰۱۳–۲۰۱۴م در مجموعهی «میسِلینیا عربیکا» منتشر کرد. تِسِیی در این مقاله سعی کرده است تا ارتباط داستان ذوالقرنین را، به گونهای که در سورهی کهف بیان شده، با متنی سُریانیزبان به نام «نِصحانا» به معنای «پیروزی»، «غلبه»، یا «ظفر» بررسی کند. مقاله با رویکرد تاریخی–انتقادی و ادبی–انتقادی، در پسزمینهی کلی مطالعهی قرآن به مثابهی متنی از دوران باستان متأخر و بررسی آن در همان بافت ادبی–فرهنگی نوشته شده است.
🔻 پرسشِ اصلی این مقاله آن است که آیا متن سریانیِ «نِصحانا / ܢܨܚܢܐ» میتواند منبعی برای داستانِ ذوالقَرنین در قرآن باشد؟ بر اساس برخی از تفاسیر مشهور، شخصیت ذوالقرنین معادل یکی از شخصیتهای خاص در ادبیاتِ خاورمیانه، یعنی اسکندر کبیر، است. اسکندر کسی است که مابهازای بسیاری از داستانهای سریانی مربوط به رویدادهای آخرالزمان است. قدیمترینِ متن از این متونِ آخرالزمانی همین متن سُریانیِ نِصحانا است که حدود سال ۶۲۹ میلادی (برابر با سال ۸ هجری) نگاشته شده است و موضوع مقالهی تِسِیی است.
🔻 این متن در سالهای آغازین نگارشش شهرت زیادی بهدست آورد و منبعی برای نویسندگانی شد که متونی به سبک موعظههای موزون (میمرا) مینوشتند. همچنین منبعی شد برای دو متن سریانی مهم دیگر که در نیمهی دوم سدهی هفتم میلادی نوشته شدند: «خطبه در پایان جهان» و «آخرالزمان».
🔻 اهمیت متن نِصحانا در مطالعات قرآنی از آنجاست که شباهتهای بسیاری، هم از لحاظ ساختار روایت و هم از لحاظ عناصر روایی، با داستان ذوالقرنین در آیات ۸۳ تا ۱۰۲ سورهی کهف دارد. یکی از نخستین قرآنپژوهانی که به این شباهت توجه کرد، تئودور نولدکه بود که در سال ۱۸۹۰ م متن نِصحانا را منبعی برای بعضی از روایتهای قرآن دانست. پس از کارهای نولدکه، ارتباط میان این دو متن برای مدتها مغفول ماند تا آنکه در سالهای اخیر کِوین فُنبِلَدِل در پرتوی پژوهشهای تازه دربارهی تاریخ و پسزمینهی متن نِصحانا ارتباط میان آن متن و سورهی کهف را از نو بررسی کرد. فُنبِلَدِل در مقالهی خود عناصر متعددی را که میان دو داستان مشترکاند برجسته میکند: سفر به دو لبهی زمین، ساختن سد به دستِ قهرمان داستان در برابرِ یأجوج و مأجوج (گُگ و مَگُگ)، پیشگویی دربارهی وقایع مربوط به پایان دنیا، و مواردی دیگر. همچنین، نکتهی مهم در هر دو داستان که فُنبِلَدِل به آن توجه کردهاست، دنبالهرویکردن از یک خط روایی یکسان در هر دو متن است. فُنبِلَدِل از تمام این شواهد متنی، زبانی و روایی نتیجه گرفته است که نِصحانا میتواند منبع و زیرمتنی برای قرآن برای داستان ذوالقرنین در سورهی کهف باشد.
ادامه در 👇🏼
@anqanotes
ادامه از 👆🏼
🔍 از افسانهی اسکندرِ سُریانی تا روایتِ عربیِ قرآنی: نِصحانا بهمثابهی زیرمتنِ سریانیِ روایتِ سورهی کهف از ذوالقرنین
📌 معرفی مقالهی «پیشگوییِ ذوالقَرنین (قرآن، کهف<۱۸>: ۸۳–۱۰۲) و خاستگاههای مجموعهمتون قرآنی» نوشتهی تُماسُ تِسِیی
بخش ۲ از ۲
🔻 در همین راستا و با نتیجهای مشابه، نویسندهی مقالهی حاضر، تُماسُ تِسِیی، در ضمن اینکه با کلیّت مقالهی فُنبِلَدِل همدل است، معتقد است نتایج فُنبِلَدِل باید با استدلالهای بیشتر تقویت شوند. برای همین منظور، او در ابتدا ارتباطِ میان دو متن را با شواهد بیشتری بررسی میکند. همچنین ماهیت پیوندِ زبانی متن سریانی و روایت عربیِ قرآنی را، از لحاظ مستقیم یا غیرمستقیمبودن، مورد توجه قرار میدهد. او در تحلیل خود در مورد ارتباط میان دو متن، به متن میمرایی منسوب به یعقوب سروجی میرسد که این متن نیز با متن نِصحانا مرتبط است.
🔻 نویسنده برای اثبات مدعای خود مبنی بر اینکه متنِ سریانی افسانهی اسکندر زیرمتنِ قرآن در روایت ذوالقرنین است، در ابتدا ساختار روایی متن نِصحانا را بررسی میکند و آن را به سه بخش اصلی تقسیم میکند. نویسنده ادعا میکند که عناصر روایی موجود در این سه بخش همانهایی است که در متون پیشینِ تلمودی، بابلی، و حماسهی گیلگَمِش موجود است؛ اما روایتگریِ این عناصر با این ترتیب یک نوآوری بوده است که نویسندهی متن نِصحانا ارائه کرده است. نوع ساختار روایی و عناصر موجود در متن نِصحانا، به خصوص آنهایی که در قسمت اول و دوم است، در متن قرآنی و متن میمرای منسوب به یعقوب سروجی نیز وجود دارد. نکتهی مهم دیگر آن است که در بخش دومِ متن، به سفر اسکندر به دریایی بدبو و گندیده اشاره میکند که اسکندر از گذر کردن از آن باز میماند. اما در این داستان، یعنی در متن سریانی، اشاره نمیشود که هدف اسکندر برای گذر از این دریا رسیدن به جاودانگی بوده است (رسیدنی به جاودانگی بُنمایهای است که در ادبیات تلمودی رایج بوده است). نکتهی مهم در اینجا آن است که نِصحانا این بخش را حذف کرده است و دقیقاً همین مطالب نیز در قرآن و متنهای میمرای منسوب به یعقوب سروجی حذف شدهاند.
🔻 تمام این شواهد نویسنده را به سمت این موضوع سوق میدهد که این سه متن به یکدیگر مربوطند: نِصحانا، میمرای یعقوب، و روایت قرآن در سورهی کهف. در بخشی از مقاله، نویسنده انواع و اقسام حالتهایی که این متون میتوانستند منبع یکدیگر باشند را رسم میکند. نویسنده هر یک از احتمالها را بررسی کرده است و در نهایت نتیجه میگیرد که نویسندهی نِصحانا به دلیل ترکیب عناصر روایی متنهای پیشین و ارائهی یک روایت جدید، کاری نوآورانه انجام داده است و به همین دلیل این نوع روایت منبع پیشینی ندارد. در نتیجه متن قرآن و میمرا که از همین مسیر روایی استفاده کردند، نمیتوانستند منبعی به جز نِصحانا داشته باشند. نویسنده همچنین با توجه به انتشار گستردهای که متن نِصحانا در فضای ادبی خاورمیانه داشته، این امکان که متنِ روایت ذوالقرنین در قرآن منبعی غیر از نِصحانا داشته باشد را غیرممکن میداند.
📗 برای دسترسی به متن مقاله میتوانید به اینجا در صفحهی آکادمیای نویسنده رجوع کنید. همچنین، برای ارجاع به مقاله میتوانید از عبارت زیر استفاده کنید:
Tesei, Tommaso. "The Prophecy of Ḏū-l-Qarnayn (Q 18:83-102) and the Origins of the Qurʾānic Corpus". Miscellanea Arabica 2013–2014: 273-90.
#قرآن #قرآنپژوهی #زیرمتن #سریانی #نصحانا #اسکندر #افسانهی_سریانی_سد_اسکندر #ذوالقرنین
#Quran #Quranic_Studies #Subtext #Hypotext #Syriac #Neshana #Alexander #The_Syriac__Legend_Of_Alexanders_Gate #Dhu_alQarnayn
🖋 کوثر میررضی
@anqanotes
.مرغ از قفس پرید و ندا داد جبرئیل
🏴 اینک شما و وحشت دنیای بی علی! 🏴
@qranhadisesf
دعایِ روزِ بیست و یکم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_بیستویکم
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
دعایِ روزِ بیست و دوم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_بیستودوم
#زهرا_مجیری
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
📚برکرانۀ کافی
#فرسته_پانزدهم
مروری بر باب شانزدهم و هفدهم کتاب الصیام
بَابُ صَوْمِ الْوِصَالِ وَ صَوْمِ الدَّهْر شامل پنج روایت
روایات این باب دربارۀ روزۀ وصال و روزۀ دهر است.
دو تفسیر از روزۀ وصال بیان شدهاست: 1. روزه از طلوع فجر تا سحر 2. روزه گرفتن دو روز پی در پی بدون افطار بین آن دو
این روزه از انواع روزههای حرام محسوب میشود.
روزۀ دهر به معنای روزه در تمامی ایام سال است. این روزه اگر مشتمل شود بر روزهایی که روزه گرفتن در آن حرام است (مانند عید فطر و قربان) جزء روزههای حرام است و اگر بدون این روزها نیت شود مکروه است.
📜أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنِ الْحَلَبِيِ[عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «الْوِصَالُ فِي الصِّيَامِ أَنْ يَجْعَلَ عَشَاءَهُ سَحُورَهُ»
📜محَمَّدُ بْنُ يَحْيى، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسى، عَنْ سَمَاعَةَ، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ الدَّهْرِ، فَكَرِهَهُ، وَ قَالَ: «لَا بَأْسَ أَنْ يَصُومَ يَوْماً، وَ يُفْطِرَ يَوْماً»
باب هفدهم:بَابُ مَنْ أَكَلَ أَوْ شَرِبَ وَ هُوَ شَاكٌّ فِي الْفَجْرِ أَوْ بَعْدَ طُلُوعِه شامل هفت روایت
روایات این باب دربارۀ حکم روزۀ فردی است که متوجه میشود پس از طلوع فجر سحری خورده است. این روایات حکم را به دو شرط مقید میکنند: 1. خود فرد قبل از خوردن سحری تفحص از طلوع کرده است؟ (یا اصلا تفحصی نکرده یا شخص دیگری تفحص کرده) 2. روزۀ ماه رمضان است یا روزۀ قضا؟
📜علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ، قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: آمُرُ الْجَارِيَةَ أَنْ تَنْظُرَ: طَلَعَ الْفَجْرُ، أَمْ لَا، فَتَقُولُ: لَمْ يَطْلُعْ فَآكُلُ، ثُمَّ أَنْظُرُهُ فَأَجِدُهُ قَدْ طَلَعَ حِينَ نَظَرَتْ؟
قَالَ: «تُتِمُّ يَوْمَكَ، ثُمَّ تَقْضِيهِ أَمَا إِنَّكَ لَوْ كُنْتَ أَنْتَ الَّذِي نَظَرْتَ، مَا كَانَ عَلَيْكَ قَضَاؤُهُ».
📜علِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ حَمَّادٍ، عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ:
أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ تَسَحَّرَ ثُمَّ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ وَ قَدْ طَلَعَ الْفَجْرُ وَ تَبَيَّنَ؟
قَالَ: «يُتِمُّ صَوْمَهُ ذلِكَ، ثُمَّ لْيَقْضِهِ فَإِنْ تَسَحَّرَ فِي غَيْرِ شَهْرِ رَمَضَانَ بَعْدَ الْفَجْرِ، أَفْطَرَ».
ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ أَبِي كَانَ لَيْلَةً يُصَلِّي وَ أَنَا آكُلُ، فَانْصَرَفَ، فَقَالَ: أَمَّا جَعْفَرٌ فَقَدْ أَكَلَ وَ شَرِبَ بَعْدَ الْفَجْرِ، فَأَمَرَنِي فَأَفْطَرْتُ ذلِكَ الْيَوْمَ فِي غَيْرِ شَهْرِ رَمَضَانَ»
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙برنامهریزی
برای یك سال آینده خود برنامه بریزیم؛
و از خدا بخواهیم که ما را در انجام آنها یاری فرماید.
🔸عزم برای تغییر رفتار، تثبیت کننده توبه است.
#یک_جرعه_معرفت
#خواستن
#مهدیه_حسینی
@qranhadisesf
@Qoranui
دعایِ روزِ بیست و سوم ماه مبارک رمضان 🌙
#ماه_رحمت
#رمضان
#روز_بیستوسوم
#زهرا_مجیری
____________
@qranhadisesf
@Qoranui
🌙شکرگزاری
فَلَوْلَا أَنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُسَبِّحِينَ!
تسبيح خداوند، عامل نجات از گرفتارىها است.
#یک_جرعه_معرفت
#جزء_بیست_و_سوم
#مهدیه_حسینی
@qranhadisesf
@Qoranui
انجمن علمی زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان برگزار می کند:
📚قراءة النصوص الكلاسيكية
(به صورت مجازی)
🗓شروع کلاس از جمعه ۲۴ فروردین
روزهای جمعه ساعت ۱۶
و سه شنبه ساعت ۲۰
🔸این کلاس به صورت رایگان برگزار می شود.
🔸 ويژه دانشجویان زبان عربی و علوم قرآن و حدیث
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی زیر در ارتباط باشید:
@Poster_D ایتا
@Arabi_isf تلگرام
[..@anjomanarabiesf..]
هدایت شده از یادداشتها
بسم الله الرحمن الرحیم
اذا جاء نصر الله و الفتح
و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا
فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان توابا.
خداوند به پیامبرش دستور میدهد هنگام مشاهده نصرت و فتح از جانب خداوند، به تسبیح و حمد و استغفار مشغول شود.
امام خمینی نیز پس از فتح خرمشهر به رزمندگان مجاهد یادآوری کردند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.
توفیق در عملیات مقتدرانه برای شکستن ابهت دشمن متجاوز را لطفی از جانب خداوند بدانیم و از اسناد آن به خودمان بپرهیزیم و استغفار کنیم.
#فتح
#استغفار
✅https://eitaa.com/yad_dashtha
صد و یکمین سالگرد تخریب قبرستان بقیع در هشت شوال ۱۳۴۴ هجری قمری
@qranhadisesf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح تصویری اماکن و مقابر بقیع در صد سال پیش
@qranhadisesf
✨لحظات ناب دانشجویی باحنان✨
📣عکاسها! عکاسها! بشتابید
🔻همونایی که علاقمند به ثبت لحظات زیبا هستن.
🔻همونایی که همیشه گوشی دم دستشون از ورودی دانشگاه تا کلاس و تاکسی و اتوبوس دارند عکس میگیرن.
🔻همونایی که دنبال سوژههای عکاسی میگردن.
🔻همونایی که شکارچی لحظههای ناباند.
بله
🔺با همه شما هستیم...
نشریه حنان یه مسابقه عکاسی ترتیب داده برای همتون.
📸تا ۷ اردیبهشت فرصت دارین ثبت لحظههای ناب دانشجویی تون رو به شناسه @hananJQH در ایتا بفرستین.
فقط یه نکته :
در عکس هاتون شیرینی لحظات دانشجویی تون موج بزنه 😉
🎁جایزه هم داره؟
عکسهای برتر توی نشریه حنان و کانال انجمن علمی علوم قرآن و حدیث به نام خودتون منتشر میشه 😍
@qranhadisesf
@Qoranui
📚بر کرانۀ کافی
🍃#فرسته_نوزدهم
مروری بر «کتاب العشره» کافی
«کتاب العشره» آخرین کتاب از «اصول کافی»، بعد از کتاب «فضل القرآن» قرار دارد و دربردارندۀ سی باب است. در معنای «العشره» چنین آمدهاست: «العشرة بالكسر اسم عن المعاشرة و التعاشر و هي المخالطة»
عنوان معادلی که برای «کتاب العشره» و درون مایۀ ابواب آن، به کار گرفته شده، «فقه روابط اجتماعی» است* ؛ که به درستی بر محتوای این روایات دلالت دارد؛ زیرا مشتمل بر بایدها و نبایدهای احکامی، اخلاقی و آدابی در معاشرت با «دیگران» است. نگاهی دقیق به روایات ابواب مختلف «کتاب العشره» نشان میدهد که مقصود از «دیگران» طیف وسیعی از افراد است. از همجواران و معاشران ناهمسو در عقیده تا معاشران مسلم و مومن و نزدیکان در عقیده و عمل. بنابراین مضامین روایات این کتاب معیارهایی را به دست خواهد داد که برای تنظیم،جهت دادن و کیفیت بخشیدن به تعاملات اجتماعی، بسیار ضروری و راهگشا است. از این رو مرور کوتاهی بر بابها و مضامین آن در ادامه خواهد آمد.
*مباحث «فقه روابط اجتماعی» از علیرضا اعرافی
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
📚بر کرانۀ کافی
🍃#فرسته_بیستم
مروری بر باب یکم «کتاب العشره»
بَابُ مَا يَجِبُ مِنَ الْمُعَاشَرَة شامل پنج روایت
از مضمون روایات باب چنین استفاده میشود که در دوران امامت امام صادق علیهالسلام (پنج روایت باب منقول از امام صادق علیهالسلام است) حقیقتی به نام «شیعۀ جعفری» شکل گرفته که دارای هویتی اجتماعی است و ناگزیر از ارتباطات نزدیک، معاشرت و اختلاط با مخالفان عقیدتی خود است. مخالفانی که در روایات با عنوان کلی «الناس» معرفی میشوند و گاهی جزء نزدیکترین افراد قوم و عشیرۀ شیعیان هستند.
از این رو مسئلۀ حدود و چگونگی این ارتباط از ابتدا جزء چالشهای پیش روی جامعۀ تشیع بودهاست. اگرچه ممکن است ضرورت و حساسیت توجه به این مضامین، در جامعۀ تقریباً یکدست شیعی امروز ما به درستی درک نشود؛ در کشورهایی که شیعه و مخالفانش زیست اجتماعی مشترک دارند و یا حتی در معرفی مانیفست شیعه در شیوۀ همزیستی با مخالفانش، مضامینی بسیار راهگشا است.
📜 أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ؛ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ، عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ جَمِيعاً، عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيى، عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ:
«اقْرَأْ عَلى مَنْ تَرى أَنَّهُ يُطِيعُنِي مِنْهُمْ وَ يَأْخُذُ بِقَوْلِيَ السَّلَامَ، وَ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ، وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ، وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ، وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ، وَ طُولِ السُّجُودِ، وَ حُسْنِ الْجِوَارِ؛ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، أَدُّوا الْأَمَانَةَ إِلى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ عَلَيْهَا، بَرّاً أَوْ فَاجِراً فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يَأْمُرُ بِأَدَاءِ الْخَيْطِ، وَ الْمِخْيَطِ؛ صِلُوا عَشَائِرَكُمْ، وَ اشْهَدُوا جَنَائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاهُمْ، وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ؛ فَإِنَ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ، وَ صَدَقَ الْحَدِيثَ، وَ أَدَّى الْأَمَانَةَ، وَ حَسُنَ خُلُقُهُ مَعَ النَّاسِ، قِيلَ: هذَا جَعْفَرِيٌّ، فَيَسُرُّنِي ذلِكَ، وَ يَدْخُلُ عَلَيَّ مِنْهُ السُّرُورُ، وَ قِيلَ: هذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ؛ وَ إِذَا كَانَ عَلى غَيْرِ ذلِكَ، دَخَلَ عَلَيَّ بَلَاؤُهُ وَ عَارُهُ، وَ قِيلَ: هذَا أَدَبُ جَعْفَرٍ؛ فَوَ اللَّهِ لَحَدَّثَنِي أَبِي عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّ الرَّجُلَ كَانَ يَكُونُ فِي الْقَبِيلَةِ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ، فَيَكُونُ زَيْنَهَا: آدَاهُمْ لِلْأَمَانَةِ، وَ أَقْضَاهُمْ لِلْحُقُوقِ، وَ أَصْدَقَهُمْ لِلْحَدِيثِ، إِلَيْهِ وَصَايَاهُمْ وَ وَدَائِعُهُمْ، تُسْأَلُ الْعَشِيرَةُ عَنْهُ فَتَقُولُ مَنْ مِثْلُ فُلَانٍ؟ إِنَّهُ لَآدَانَا لِلْأَمَانَةِ، وَ أَصْدَقُنَا لِلْحَدِيثِ».
#سحر_دادخواه
----------------
@qranhadisesf
@Qoranui
🔰انتخابات سراسری انجمن های علمی دانشگاه اصفهان
👈 تکمیل فرم کاندیداتوری: از ۲/۲/ لغایت ۲/۷/ از طریق لینک:
https://survey.porsline.ir/s/O8UitTzZ
👈 تایید صلاحیت کاندیداها: از ۲/۸/ لغایت ۲/۱۶/
👈 اعلام کاندیداهای نهایی و اعتراض: از ۲/۱۷/ لغایت ۲/۱۹/
👈 تبلیغات کاندیداها: از ۲/۲۰/ لغایت ۲/۲۴/
👈 رای گیری از طریق سامانه گلستان: از ۲/۲۵/ لغایت ۲/۲۶/
👈 اعلام نتایج: ۲/۲۹/
👈 اعتراض و بررسی: از ۲/۳۰/ لغایت ۲/۳۱/
🌐با ما همراه باشید در کانال انجمن های علمی دانشگاه اصفهان
https://eitaa.com/ui_student_associations
#معاونت_فرهنگی_دانشگاه_اصفهان
╔═ 🌱🌐🌱 ═╗
@CULuiacir
http://cul.ui.ac.ir
══════════
⚗انجمن علمی زیستشناسی دانشگاه اصفهان با همکاری سایر انجمنها برگزار میکند :
💭تکامل؛ معمای رمزآلود خلقت💭
🗣سخنرانان :
○دکتر مجید مرادمند
هیئت علمی زیستشناسی دانشگاه اصفهان
○دکتر ابوالحسن فیاض
هیئت علمی تاریخ دانشگاه اصفهان
○دکتر عبدالرسول مشکات
هیئت علمی معارف دانشگاه اصفهان
🗓 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت۱۴۰۳
⏰ساعت ۱۲:۱۵
🏢تالار پیامبر اعظم(ص)
✍🏼جهت ثبتنام از طریق لینک زیر اقدام فرمایید :
https://survey.porsline.ir/s/1dH1ioMl
__
Telegram : @Ui_Biology
📪http://zil.ink/ui_biology
🔰انتخابات سراسری انجمن های علمی دانشگاه اصفهان
👈 تکمیل فرم کاندیداتوری: از ۲/۲/ لغایت ۲/۷/ از طریق لینک:
https://survey.porsline.ir/s/O8UitTzZ
👈 تایید صلاحیت کاندیداها: از ۲/۸/ لغایت ۲/۱۶/
👈 اعلام کاندیداهای نهایی و اعتراض: از ۲/۱۷/ لغایت ۲/۱۹/
👈 تبلیغات کاندیداها: از ۲/۲۰/ لغایت ۲/۲۴/
👈 رای گیری از طریق سامانه گلستان: از ۲/۲۵/ لغایت ۲/۲۶/
👈 اعلام نتایج: ۲/۲۹/
👈 اعتراض و بررسی: از ۲/۳۰/ لغایت ۲/۳۱/
🌐با ما همراه باشید در کانال انجمن های علمی دانشگاه اصفهان
https://eitaa.com/ui_student_associations
#معاونت_فرهنگی_دانشگاه_اصفهان
╔═ 🌱🌐🌱 ═╗
@CULuiacir
http://cul.ui.ac.ir
══════════
دوستان عزیز
منتظر حضور گرمتان در انتخابات انجمن هستیم.
دوستان عزیزی که برای انتخابات انجمن علمی علوم قرآن و حدیث ثبت نام کرده اند به دلیل مشکل فنی پیش آمده لطفا مجددا ثبت نام کنند