eitaa logo
کانال آرشیو مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا علیه السلام
108 دنبال‌کننده
548 عکس
129 ویدیو
29 فایل
در راستای مرتب نمودن مطالب کانال موسسه صوتها و مطالب قدیمی تر به این کانال منتقل گردید. و من الله التوفیق
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 درس کرامت 🔸 در سوره مبارکه «انسان» دارد که ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْكیناً وَ یتیماً وَ أَسیراً﴾که قصه آن معروف است. وجود مبارک حضرت و زهرا (سلام الله علیهما) و (علیهم السلام) روزه گرفتند و گندم یا جو وام گرفتند و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دستاس کرد ـ که تبرکات فراوانی دارد ـ حالا موقع افطار است، بخشی از این افطار را شب اول دادند به یتیم، شب دوم به مسکین، اما شب سوم اسیر بود، ما در مدینه اسیر نداشتیم! این شخص در جنگ بدر و غیر بدر آمده پیغمبر را بکشد، نشد! هم ما اسیر می ‌دادیم، هم آنها اسیر می‌ دادند، او اصلاً آمده بساط دین را به هم بزند ولی نتوانست و اسیر مسلمان ‌ها شد و در مدینه به عنوان یک اسیر زندگی می‌ کرد. 🔸 سخن حضرت امیر این است که درست است او مشرک است، درست است که کافر است، درست است که او برای کشتن ما آمده، ولی امروز اسیر است، او نباید گرسنه باشد! این دین بوسیدنی نیست؟! حالا مسکین و یتیم را دیگران هم کمک می ‌کنند، بله کمک می ‌کنند، اما اسیر! آن هم افطاریه، آن هم افطاریه آن طور! درست است بله او مشرک است، کافر است، ولی در کشور ما نباید یک آدم کافرگرسنه باشد، ما چنین دینی داریم. @qurantehran
🌺امام على عليه السلام ✨ مَنْ تَوكَّلَ عَلَى اللّه ذَلَّتْ لَهُ الصِّعابُ وَ تَسَهَّلَتْ عَلَيْهِ الأَسْبابِ؛ 🔸هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد. 📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم 🍃➖🍃➖🍃➖🍃➖🍃➖🍃 💠امید نجات!  مدّتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و حرکات و سکنات خود را تحت مداقّه (حسابرسی دقیق) آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهۀ ریا و سالوسی در اوست ترک کن هر چند عمل خیلی شریفی باشد. حتی اگر دیدی واجبات را در عَلَن کردن خالص نمی توانی انجام دهی، در خفا بکن. ... (و) با جدیّت کامل و مجاهدۀ شدید قلب خود را از لوث شرک پاک کن. مبادا خدای نخواسته با این حال از این عالم درگذری که کارت زار است. و امید نجات به هیچ وجه برایت نیست. ✅ امام خمینی(ره)، کتاب چهل حدیث @qurantehran
🍃🍂🌸🍃🍂 🍂🌸 🌸 🍃 🍂 مبتلا به 💠 صیغه نذر چیست؟ 🔹آیا نذرهای ما صیغه شرعی دارند؟ @qurantahran
🌺صفحه ۲۶۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
@dars_akhlaq.mp3
609.5K
🎙 💢موضوع: کسب عزت با رعایت تقوا : کسی که اهل تقوا باشد، اهل مراقبت از خود باشد، اهل پرهیز از گناه باشد، پیش مردم، در چشم مردم هم عزیز است حتی نزد آن کسانی که به دین، تقوا و اعتقادات اعتنایی ندارند. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۱۶ 📚 مفسر: آیت الله جوادی آملی(تفسیر تسنیم) 🔸چون سوره مباركه «حجر» در مكه نازل شد و سور مكي غالباً درباره اصول و معارف اعتقادي است دربارهٴ مبدأ و معاد و وحي و نبوت و مانند آن سخن مي‌گويد بخشي كه مربوط به وحي و قرآن بود تا حدودي به پايان رسيد گرچه مطالب ديگر هم در پيش است. 🔹 آن‌گاه راجع به آسمان و زمين سخن مي‌گويد كه اينها نعمت الهي‌اند با نظم خلق شدند منافع شما ملحوظ است ارزاق معنوي و مادي شما در آسمان است ارزاق مادي شما در زمين است و مانند آن. 🔸فرمود: ﴿وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجًا﴾ گاهي از اين ستاره‌ها به عنوان مصابيح ياد مي‌شود و گاهي به عنوان بروج از آن جهت كه برجسته‌اند، چشمگيرند نظير برج‌اند از اين جهت بروج ياد شده است كه اينها زيور شما هستند زينت‌اند براي ناظرين و عامل هدايت‌اند كه فرمود به وسيله ستاره‌ها اينها هدايت مي‌شوند. 🔹 الان تمام حركتهاي رسمي هوايي و دريايي به وسيله همين قطب‌شناسي و ستاره‌شناسي و طلوع و غروب كوكب و امثال ذلك است، كه ﴿وِبِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ﴾ تمام مسافرتهاي دريايي، كشتي نوردها كارهاي خودشان را بر اساس همين قطب نماها و شمال و جنوب طي مي‌كنند، قطب و استوا تنظيم مي‌كنند، حركتهاي هوايي هم همين طور است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تنهایی امیر 🔸 یک نامه نورانی از علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیه) در تمام نهج البلاغه آمده است که حضرت دستور دادند، این نامه را در تمام روزهای جمعه، در نماز جمعه بخوانند. در بخش پایانی آن فرمود اینکه من مجبور شدم به سقیفه رأی مثبت بدهم و با دست بسته امضا کنم، برای اینکه دستم تنها و خالی بود. 🔸 فرمود به اینکه اگر عمویم حمزه سید الشهدا و برادرم جعفر طیار با من بودند، من هرگز این بیعت را امضا نمی ‌کردم،[1] ولی من تنها بودم؛ لذا من نمی‌توانستم با دست تنها و خالی قیام کنم، ولی اگر حمزه بود، اگر جعفر بود، من آرام نمی ‌نشستم. [1]. تمام النهج البلاغه، ص۲۹۲؛ «...لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَرٌ لَمْ أُبَایعْ كَرْها». @qurantehran
دلا در خانۀ ابن الرّضا ابن الرّضا را بین چراغ و چشم زهرا و علیّ مرتضی را بین ز انوار رخ ابن الرّضا روشن فضا را بین فروغی دلنشین و دلربا و جانفزا را بین عروس حضرت زهرا بهار شادی آورده برای شیعیان امشب امام هادی آورده (ع) مبارکبارد🌺💫 @qurantehran
🌺صفحه ۲۶۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۳۲ 📚 مفسر: آیت الله جوادی آملی(تفسیر تسنیم) 🔸پس از دستور خداوند، بلافاصله همه ملايكه سجده كردند «فسجد ملائكة كلهم اجمعون الا ابليس» ابليس سجده نكرد. ذات اقدس اله توضيح خواسته كه چرا سجده نكردي؟ اين براي فهماندن ما است وگرنه ذات اقدس اله از همان اول به جريان فرشته‌ها فرمود «اني اعلم ما كنتم تكتمون» من مي‌دانم در شما چه خبر است. 🔹 در درون شیطان استكبار بود كفر يك مسئله است تكبر يك مسئله است استكبار مسئله ديگر است وگرنه با يك گناه كه آدم ملحون ازل و ابد نمي‌شود. اینكه رو در روي خدا معاذالله قرار بگيرد و حكم او را زير پا بگذارد بگويد تو نظرت آن است من نظرم اين است خب اين مي‌شود ملعون ازل و ابد! 🔸حالا بر فرض يك گناه بكند ملحون ازل و ابد مي‌شود؟ خب اين همه بي نمازها ملحون ازل و ابدند؟ اينطور نيست دهان به دهان مستكبرانه راي خود را در برابر راي ذات اقدس اله قرار داد، خب اين ملحون ازل و ابد است. اين ادعاي ربوبيت است. 🔹خداي سبحان فرمود من مي‌دانستم در درون شما چه خبر است اين را من مي‌خواهم با امتحان بيرون بياورم كه اگر يك كسي به جايي نرسيد گله نكند كه خدايا ما چه كرديم؟ مي‌گوييم تو در درونت اين بودي ما كنتم تكتمون! 🔸من مي‌دانم در بعضي از شما‌ها كساني هستند كه در درونشان چه خبر است من مي‌خواهم اين را با امتحان دربياورم 🔸 «من از او بهترم» هر جا سخن از انا خير منه است معلوم مي‌شود تريبون به دست ديگري است هر جا كسی گفت از او اعلم ام از او اعدلم از او بالاترم خب بر فرض اعدل و اعلم و افضل خدا را شاكر باش چرا به رخ مي‌كشي؟ اين گفتن براي چيست؟ هر جا سخن است معلوم مي‌شود تربيون به دست ديگري است! همين ، ، ... @qurantehran
سود و زیان.mp3
1.01M
💠 سود و زیان 🔹 چون نيمه ماه پربرکت ذي حجّة متعلق به حضرت هادي امام دهم (سلام الله عليه) است، اين بيان نوراني را از آن حضرت نقل کنيم، فرمود: «الدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛[1] فرمود: دنيا يک بازاري است يک عده سود مي ‌برند, يک عده زيان مي‌کنند. 🔸 وقتي ذات اقدس الهي اعلام کرد من بيشتر مي‌ خرم، با من معامله کنيد، سرّش اين است که عوض و معوّض هر دو را خدا به انسان بر مي ‌گرداند. اگر کسي با ديگري يعني با شيطان معامله کرد، عوض و معوض هر دو را او مي ‌برد. اگر کسي خدايي ناکرده راه باطل را طي کرد، حيثيت و حيات خود را به شيطان داد، آنچه را هم که گرفت بايد برابر ميل شيطنت و شيطان عمل کند، يعني عوض و معوض هر دو را او مي ‌برد؛ اما اگر با ذات اقدس الهي معامله کرديم, اين طور نيست که جان ما را بگيرد و چيزي به ما بدهد. 🔹 اينکه فرمود: ﴿إِنَّ اللّهَ اشْتَرَي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ﴾ به اين معنا نيست که جان ما را مي ‌گيرد و بهشت به ما مي ‌دهد، بهشت را به ما داد ما چه کنيم بي‌ جان!؟ جان با بهشت را، يعني عوض و معوَّض هر دو را به ما مي‌ دهد. 🔸 بيان نوراني امام دهم اين است: «الدُّنْيَا سُوقٌ»؛ دنيا بازار است، «رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ يک عده در اين تجارت سود بردند تا آخرين لحظه حيثيت آنها و محصول کارشان دستشان است و چيزي را از کف ندادند «وَ خَسِرَ آخَرُونَ»؛ يک عده ‌اي هم خسارت ديدند، عوض و معوض هر دو را در اختيار شيطان قرار دادند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️معرفی از زبان خود امیرالمومنین(ع) الهی بمیرم برای غربت امیرالمومنین که خودش روز ولایتش رو معرفی می‌کنه.... @qurantehran
🌺صفحه ۲۶۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۵۲ 📚 مفسر: آیت الله جوادی آملی(تفسیر تسنیم) 🔸 ﴿قال انا منكم وجلون﴾ جريان از اينجا شروع مي‌شود مهمانان حضرت ابراهيم كه وارد شدند لدي الورود سلام گفتند ﴿إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقالُوا سَلامًا﴾ در جواب سؤال آنها نفرمود ما از شما مي‌ترسيم جواب سؤال آنها را داد و آنها را به عنوان مهمان عزيز پذيرايي كرد برد در خانه و پذيرايي كرد كه سورهٴ مباركهٴ هود از پذيرايي حضرت ابراهيم خبر داد. 🔹 حضرت ابراهيم فرمود ﴿إِنّا مِنْكُمْ وَجِلُونَ﴾ نه از برخود اينها فرمود ما از شما هراسناكيم وجود مبارك ابراهيم (سلام الله عليه) فرمود ﴿انا منكم وجلون﴾ او سخنگو بود از طرف خود و اعضاي منزلش فرمود ما از شما مي‌ترسيم آخر شما كسي هستيد غذا خور نيستيد چه كسي هستيد چه هستيد برنامه تان چيست؟ 🔸براي حضرت ابراهيم مسلم شد كه این گروه كه تجهيز شدند آمدند اينها تنها براي بشارت به فرزند نبودند اين يك خبر در راهي بود براي اينكه همين بشارت قبلاً درباره حضرت اسماعيل بود. براي يك كار عادي و كار شخصي و جزئي يك گروهي از فرشته‌ها آن هم چهره‌هاي ناشناس كه علامت غضب در اينها پيداست، را اعزام نمي‌كنند @qurantehran
12.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نعمت ولایت 🔸 در سوره مباركه «مائده» ذات اقدس الهی فرمود: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی﴾، اسلامی كه خداپسند باشد اسلامی است كه اهل بیت در آن اسلام حكومت داشته باشند و اصل اهل بیت به عنوان امام شناخته بشوند. چون ذات اقدس الهی فرمود: ﴿وَ رَضیتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دینًا﴾؛ من اسلام را برای شما به عنوان دین الهی پسندیدم، آن دین مرضی خدا دینی است كه اهل بیت در آن جا حضور و ظهور داشته باشند. 🔸فرمود: ﴿الْیوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دین﴾، پس معلوم می‌ شود دین بدون ولایت كامل نیست، فرمود: ﴿وَ أَتْمَمْتُ عَلَیكُمْ نِعْمَتی﴾ تاكنون نعمت هایی كه من نازل می ‌كردم با نعمت ولایت به تمامیت خود رسیده است، تاكنون احكام و حكمی كه نازل می ‌كردم با ولایت به كمال‌ خود رسیده است، این دین تام و این دین كامل دینی است مَرضی. 🔸 ذات اقدس الهی فرمود امروز دشمن ها از شما ناامید شدند ﴿الْیوْمَ یئِسَ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ دینِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ﴾ امروز كفار ناامید شدند چرا؟ برای اینكه دینی كه مجری دارد، مبیّن دارد، مفسّر دارد، احیا كننده و اقامه حدود كننده دارد چنین دینی می ‌ماند. 🔸اگر دین یك سلسله قوانینی باشد كه در كتاب ها نوشته شده، دیگران ممكن است این قانون را به میل خود تفسیر بكنند یا جلوی اجرای او را بگیرند؛ ولی امام به میل خود تفسیر نمی كند، بلكه به وحی الهی تفسیر می كند و در اجرای او هم هیچ كوتاهی نكند پس دشمن ناامید و آیس خواهد بود، چون به بركت اهل بیت (ع) دین مبین پیدا كرده، مفسّر پیدا كرده... @qurantehran
🔷آقا مسأله مهم است!  شما الان تحت نظر خدا و تحت نظر امام (عج) هستید، ملائكه ، شما را مراقبت می كنند، نامه اعمال شما را به امام (عج) عرضه می دارند.(به حسب روایت) هفته ای دو دفعه، ؛ من می ترسم ما كه ادعای این را داریم كه تبع این بزرگوار هستیم، شیعه این بزرگوار هستیم، اگر نامه اعمال را ببیند نعوذ بالله شرمنده بشود. 🔵👈 شما اگر یك فرزندتان خلاف بكند شما شرمنده می شوید، اگر این نوكر شما خلاف بكند شما شرمنده اید. ... من خوف دارم كه كاری بكنیم كه امام (عج) پیش خدا شرمنده بشود. ... مراقبت كنید از خودتان، پاسداری كنید از خودتان... مبادا یك وقتی نامه عمل شما برود پیش امام (عج) و آنجا گفته بشود به امام (عج) كه این پاسدارهای شما، و ایشان سرشكسته بشوند ، آقا مساله مهم است.  📚 صحیفه امام خمینی  🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 اگر شما مخلصید، چرا چشمه هاى حکمت از قلب شما به زبانتان جارى نشده ، با این که چهل سال است به خیال خود، قربة إلى الله عمل مى کنید. با این که در حدیث وارد است که کسى که از براى خدا چهل صباح ، اخلاص ورزد، چشمه هاى حکمت از قلبش به زبانش جارى گردد ، پس بدان اعمال ما براى خدا نیست و خودمان هم ملتفت نیستیم و درد بى درمان همین جا است ... واى به حال کسى که با نماز و طاعتش ، وارد جهنّم شود. ( امام خمینی رحمة الله علیه ، چهل حدیث) @qurantehran
🌺صفحه ۲۶۶ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۷۱ 📚 مفسر: آیت الله جوادی آملی(تفسیر تسنیم) 🔸جريان حضرت لوط هم همين‌طور بود مهمانان ناشناسي وارد شدند مهمان ناشناس كه وارد شدند در يك شهر فاسد و آلوده وجود مبارك حضرت لوط نگران شد كه مردم تبهكار اين منطقه ممكن است كه اهانتي بكنند احترام به ضيف هم جزء وظايف و حقوق شناخته شده بود. 🔹 وجود مبارك حضرت لوط فرمود به اينكه مبادا مفتضح بكنيد مبادا آبروي من را ببريد مبادا كاري بكنيد كه من متهم بشوم كه از مهمانانم دفاع نكردم مرا رسوا نكنيد براي اينكه پذيرايي مهمان به عهده من ميزبان است و شما هم درنده خويي داريد و قبلاً هم فرمود اين كسي كه لم يسبقكما احد من العالمين هيچ كسي تا كنون چنين كاري نكرده كه شما اين وحشيت را داريد 🔸 آنها در پاسخ اين نهي از منكر نهي از معروف كردند و امر به منكر به حضرت لوط گفتند كه ﴿أوَ لَمْ نَنْهَكَ عَنِ الْعالَمينَ﴾ مگر ما قبلاً نگفتيم تو احدي را اينجا راه نده هيچ كسي حق ندارد اينجا بيايد از هيچ كسي هم حق دفاع نداري چرا اينها را راه دادي؟ حالا كه راه دادي چرا از اينها حمايت و دفاع مي‌ كني؟ 🔸آنگاه وجود مبارك حضرت لوط در جواب گفت شما اگر بخواهيد ازدواج كنيد خب دختران من هستند هولاء بناتي ان كنتم فاعلين. 🔸 اينجا گفتند به اينكه منظور از اين بنات يا بنات نسبي خود حضرت لوط بودند يا نه چون هر پيغمبري به منزله پدر امت هست آن پيروان او كه در جزء پذيرفته شده‌ها و پذيرنده‌ها بودند آنها اراده شده است از اين بنا. 🔸 بنات يعني دختراني كه آماده ازدواج‌اند و اعلان آمادگي كردند و اهل اين منطقه هستند و اختيارشان را هم به من سپردند ﴿هولاء بناتي ان كنتم فاعلين﴾ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اهمیت نهج البلاغه 🔸 شما آقایان علی بن ابی طالب را نخواستید، بشناسید! این درد را آدم کجا بگوید؟! علی را چه کسی می ‌شناسد؟! ذات أقدس الهی را حضرت امیر معرفی کرد که خدا در قرآن تجلّی کرد: فرمود کل عالَم تجلّی خداست، اما تجلّی ویژه الهی در قرآن است، ولی تجلّی حضرت امیر در نهج البلاغه است. 🔸 اینکه می‌ گوید «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی‏»،[ زیر این آسمان، دومین کسی هست که بگوید هر چه بخواهید، از من بپرسید؟! شما غیر از علی کسی را نشان دارید؟! این همه انبیا بودند، اولیا بودند! شاگردانِ شاگردانِ شاگردانشان می‌ شود مرحوم بوعلی؛ وقتی بوعلی می ‌خواهد وجود مبارک حضرت امیر را معرفی کند، می ‌گوید: «الذی هو بین الخلق کالمعقول بین المحسوس»، عقل با چشم و گوش چقدر فرق دارد؟ عقل در آسمان است، چشم و گوش در زمین است. فرمود علی عقل جامعه انسانیت است، دیگران چشم و گوش‌ هستند. 🔸 حتماً همان‌ طوری که رسائل و مکاسب درسی است، نهج البلاغه هم باید درسی شود؛ بنابراین هم حفظ انقلاب با نهج البلاغه است، هم علی ‌شناسی با نهج البلاغه است هم کلام با نهج البلاغه است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸حجه الوداع؛ آخرین حج پیامبر خاتم (ص) در آخرین سال زندیگیشان بود. در سال دهم هجرت، پیامبر اکرم (ص) در آیین حج رو به مردم فرمودند: «ای مردم؛ مناسک حج را از من بیاموزید که شاید دیگر مرا نبینید». 🌸و هنگام بازگشت از حجةالوداع در ۱۸ ذی‌الحجه در مکانی به نام غدیر خم، امام علی (ع) را، ولی و جانشین خود معرفی کرد. و فرمود حاضران به غائبان برسانند. 🔹 راستی پیامبر چه فرمود؟ 🔹آیا تا به حال خطبه غدیر را خوانده اید؟ 🔹بیایید به عشق مولا امیرالمؤمنین، یکبار دیگر کلام رسول خدا را مرور کنیم و با حیدر کرّار بیعت ببندیم. 🔸بازخوانی خطبه غدیر - بخش اول @qurantehran
23.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺بازخوانی خطبه ، بخش دوم 🔸موضوع‌بندی خطبه بسیار زیبا‌ و شیوای«پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در غدیر خم 1- توحید و خدا شناسی: «الحمدلله الذی عَلا فی تَوَحُّدِهِ ودَنا فی تَفَرُّدِهِ»حمد و ستایش برای خدایی که یگانه و بلند مرتبه است. خدایی که یکتا و به همه چیز نزدیک است. @qurantehran
amal eid ghadir.ali.mp3
2.23M
﷽ فایل صوتی 🌸 اعمال عید غدیر حاج آقا ✨آداب عید سعید : 🔅غسل كردن 🔅پوشيدن لباس پاكيزه و نو 🔅تبريك و تهنيت گفتن به يكديگر 🔅تبسم كردن 🔅 صلوات فرستادن 🔅 رفتارهاى سخاوتمندانه 🔅عقد برادری 🔅ديد و بازديد 🔅 زيارت حضرت على عليه السلام 🔅 روزه گرفتن 🔅 شادى كردن 🔅 عطر زدن 🔅 طعام دادن 🔅صدقه دادن 🔅 زينت كردن 🔅 چشم پوشى از گناه برادران 🔅 برآوردن حوائج مؤمنان 🔅مهربانى و عطوفت كردن 🔅 ملاقات، مصافحه و سلام کردن 🔹امام على عليه السلام می فرماید: در روز غدير يكديگر را ملاقات كنيد به هم دست بدهيد و سلام كنيد. @qurantehran
25.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 بازخوانی خطبه ـ بخش سوم 🔸موضوع‌بندی خطبه بسیار زیبا‌ و شیوای«پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در غدیر خم 2- ابلاغ جانشینی و امامت: «انَّ جبرئیل هَبَطَ الَیَّ مِرارا ثلاثا یَامُرُنی عن السلام ربِّی» جبرئیل سه بار نزد من آمد و از طرف خدا به من دستور داد تا به همه شما اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر و وصی و جانشین من است. او بعد از من امام شما خواهد بود. 3- فضیلت‌های امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): «مَعاشِرالناس، فَضِّلوه فقد فَضَّلَ الله و اقبَلوهُ فقد نَصَبَهُ الله» ای مردم علی را از دیگران برتر بدانید زیرا خدا او را برتر می‌داند. امامتش را قبول کنید زیرا خدا او را امام قرار داداه است. @qurantehran
🌺صفحه ۲۶۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه و @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر سوره - آیه۹۱ 📚 مفسر: آیت الله جوادی آملی(تفسیر تسنیم) 🔸﴿الَّذينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضينَ﴾ در آیه قبل خداي سبحان فرمود ما نسبت به مقتسمين تصميمي گرفتيم بلا نازل كرديم نازل مي‌كنيم و مانند آن اما مقتسمين چه كساني هستند؟ مقتسمين را آيه بعد مشخص كرد فرمود: آنها كه قرآن را عضه عضه، تكه تكه، بخش بخش كردند عضه يعني پاره، تكه، اينها قرآن را پاره پاره كردند اين سوره در مكه نازل شد گروهي در مكه تصميم گرفته بودند كه درباره قرآن كارهاي گوناگون بكنند گرچه اين آيه از نظر لفظ شامل گروهي است كه در مكه كارها را تقسيم مي‌كردند و قرآن را بخش بخش كردند و بخشهايش هم الآن ذكر مي‌شود ولي ملاكش شامل كساني كه در مدينه اين كارها را كردند هم مي‌شود 🔹در مكه عده‌اي ديدند كه قرآن دارد گسترش پيدا مي‌كند لذا آمدند كارها را تقسيم كردند بعضي گفتند ما درباره فلان آيه يا درباره فلان آيه تصميم مي‌گيريم تصميمهايي كه گرفتند اين است كه بعضيها گفتند كه اين سِحر است بعضي گفتند اين شعر است بعضي گفتند اين اسطوره و افيون و افسانه است بعضي گفتند اين دروغ است و مانند آن اينكه مي‌بينيد توهينهاي فراواني، تهمتهاي زيادي، اِسنادهاي بي شماري در قرآن كريم نقل شده است براي اين تقسيم كاري است كه تبهكارها كرده‌اند ديگر آن كسي كه مي‌گفت اين سِحر است نمي‌گفت اين جنون است و صاحبش مجنون است چون بالأخره سِحر جزء فنون غريبه است دقتي مي‌خواهد و ظرافتي مي‌خواهد يك هوش تندي مي‌خواهد ولو در راه باطل اين با جنون سازگار نيست يا شعر گفتن با جنون سازگار نيست آنهايي كه گفتند اين جنون است و آورنده‌اش _معاذالله_ مجنون است اينها يك گروه بودند يك گروه مي‌گفتند اين افسون و اسطوره است كه داستانهاي نوح و انبياي ديگر را نقل مي‌كند نظير داستان رستم و اسفندياري كه عجم نقل مي‌كنند بعضيها گفتند اين سبكي كه دارد سبك شعر است بعضي هم مي‌گفتند به اينكه اين چون خيلي فصاحت و بلاغتش بالاست اين سِحر است اين يك تقسيم كار بود وگرنه يك نفر در يك مقطع هم بگويد سِحر است هم بگويد جنون خُب اين تهمت نمي‌گيرد اين يك طور تقسيم كار 🔸تقسيم كار ديگر اين بود كه بعضيها درباره شخص پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) مي‌گفتند ساحر، شاعر، مفتري، مجنون 🔹 بخش ديگر اينكه از همان اول آمدند برخيها آن متشابهات را از مرز محكمات جدا كردند و تابع متشابهات شدند. فرع را از اصل گرفتند متشابه در دستشان مانده به عنوان متشابه وسيله فتنه شده مثل ﴿جَاءَ رَبُّكَ﴾ و امثال ذلك فتنه‌برانگيز است ديگر يا ﴿يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ﴾ بدون اينكه هدايت معنا بشود اضلال معنا بشود ابتدايي و كيفري معنا بشود خُب اين فتنه برانگيز است 🔸بخش ديگر آن آياتي كه به سود اينها بود مي‌پذيرفتند آياتي كه به زيان اينها بود نمي‌پذيرفتند، اگر آيه‌اي به سود اينها نبود اينها فاصله مي‌گرفتند پس از جهات گوناگون اينها قرآن را عضه عضه كردند در حالي كه نور واحد است آياتش به تعبير حضرت (سلام الله عليه) «يصدق بعضه بعضهاً» است. 🔹گروه ديگري در ايام مكه كه زائران بيت عتيق از راههاي گوناگون وارد سرزمين وحي مي‌شدند اينها تقسيم كار كردند عده‌اي در آن دروازه شمالي عده‌اي در آن دروازه جنوبي، عده‌اي دروازه شرقي، عده‌اي دروازه غربي اين راههاي گوناگوني كه زائران وارد مكه مي‌شدند در اين راهها با اينها گفتگو مي‌كردند مي‌گفتند يك ساحري پيدا شده، يك شاعري پيدا شده، يك كاهني پيدا شده داعيه‌اي دارد مبادا با او گفتگو بكنيد و شما را از آثار نياكانتان باز مي‌دارد اين هم يك نحو تقسيم كار بود. @qurantehran
30.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 بازخوانی خطبه ـ بخش چهار و پنجم 🔸موضوع‌بندی خطبه بسیار زیبا‌ و شیوای«پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) در غدیر خم 4- معرفی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام):«معاشرالناس،هذا عَلیُّ اَنصَرَکُم لی، و ذریتی من صُلب علی» ای مردم، این علی را که همه می‌بینید بیش از همه یار و یاور من بوده است. فرزندان من از نسل علی می‌باشند. 5- هشدار به دشمنان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): « انه لایُبغِضُ عَلیَّا الاّ شَقیُّ و لا یَتَوالَی عَلِیّا الا تَقیُّ» بدانید که به علی فقط شقاوتمندان کینه می‌ورزند و فقط پرهیزکاران از او پیروی می‌کنند و او را دوست می‌دارند. @qurantehran