eitaa logo
کانال آرشیو مؤسسه قرآن و عترت علی بن موسی الرضا علیه السلام
105 دنبال‌کننده
548 عکس
129 ویدیو
29 فایل
در راستای مرتب نمودن مطالب کانال موسسه صوتها و مطالب قدیمی تر به این کانال منتقل گردید. و من الله التوفیق
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📇 خلاصه تفسیر آیه ۹۹ - سوره مبارکه 🎤 مفسر: حجت الاسلام قرائتی 🔹 در نقل تاریخ انبیا برکات زیادى وجود دارد از جمله: الف: افزایش علم و آگاهى ب: به دست آوردن بصیرت و پیدا کردن راه سعادت ج: تنبیه و تذکّر مردم د: بشارت و دلگرمى مؤمنین. پیام ها 1⃣ نقل تاریخ، یکى از شیوه‏ هاى تربیتى قرآن است. «کذلک نقصّ» 2⃣ داستان‏ هاى قرآن، بهترین و صادق ‏ترین داستان‏هاست، زیرا گوینده‏ آن خداوند و مخاطبش پیامبر و ماجراى آن حقیقى است. «نقصّ علیک» 3⃣ در بیان تاریخ، از نقل جزئیاتى که دانستن و ندانستن آنها نقشى در هدف ندارد، خوددارى کنید. «من انباء» 4⃣ هر تاریخى ارزش بیان ندارد، اخبار مهم قابل نقل است. «انباء» 5⃣ تاریخ وسیله‏ تذکّر است، نه عامل سرگرمى. «انباء ما قد سبق - ذکرا» 6⃣ قرآن یاد و یادآور مهمّى است. («ذکراً» با تنوین نشانه‏ عظمت است.) 7⃣ سرچشمه‏ تاریخ و داستان ‏هاى قرآنى، وحى الهى است، نه گفته‏ هاى این و آن. «لدنّا» @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📇 خلاصه تفسیر آیه ۸۸و۸۹ - سوره مبارکه 🎤 مفسر: حجت الاسلام قرائتی 🔹از جمله هنرهاى سامرى این بود که چگونگى ساخت گوساله را به مردم نشان نداد و مردم یکدفعه با پیکر گوساله ‏اى صدادار مواجه شدند. «فاخرج» 🔸بنى‏ اسرائیل نیندیشیدند که اگر گوساله قابل پرستیدن است، خود سامرى که سازنده‏ آن است به طریق اولى قابل پرستش است. پیام ها 1⃣ هنرى که با جامعه‏ شناسى و روان‌شناسى همراه باشد، مؤثّرتر است. «فاخرج لهم عجلاً» (عامل موفّقیت سریع سامرى، شناختِ زمینه‏ هاى بت‏‌پرستى و گاو پرستى در آن جامعه وعدم حضوررهبر بود.) 2⃣ هنر در اختیار افراد منحرف، همچون تیغ در کف زنگى مست، مهلک و خطرناک است همچون گوساله‏ سامرى. «القى السامرى» 3⃣ مجسمه ‏سازى، ذوب فلزات و ریخته ‏گرى، سابقه طولانى دارد. «عجلاًجسداً» 4⃣ بزرگ‏ترین خطرى که هر امّت و انقلابى را تهدید مى ‏کند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگى و عقیدتى است. «هذا الهکم» 5⃣ فطرت همه‏ انسان‏ها بر خداپرستى است، انبیا راه صحیح و معبود واقعى را نشان مى‏ دهند، امّا سامرى‏ ها، کج راهه و گوساله‏ ها را. «هذا الهکم» 6⃣ اگر بزرگان و رهبران قوم با تهمت خراب شوند، راه براى خراب کردن دیگر افراد هموار مى‏ شود. «و اله موسى» 7⃣ نتیجه‏ فراموش نمودن احکام و دستورات الهى و جداشدن از رهبران دینى، انحراف و بدعاقبتى است. «فنسى» 8⃣ راه و مکتب انبیا، استدلالى و منطقى است. «أفلا یرون... لایملک لهم نفعاً و لا ضرّاً» (عقل مى‏ گوید که معبود انسان باید قدرت جلب منفعت را براى انسان و دفع شرور را از او داشته باشد.) @qurantehran
🌺صفحه ۳۲۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━
بررسی نقش « » در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۰ عبدالله بن زبیر، با این‌که شخصیتی سرشناس و با نفوذ بود، این قدر وضعیتش با امام حسین علیه‌السّلام فرق داشت. کسی جرأت نمیکرد با آن حضرت به درشتی صحبت کند. از مدینه هم که بیرون آمد، چه در بین راه و چه در مکه، هر کس به او رسید و هم‌صحبت شد، خطابش به آن حضرت «جعلت فداک» (قربانت گردم) و پدر و مادرم قربانت گردند و «عمّی و خالی فداک» (عمو و دایی‌ام قربانت گردند) بود. برخورد عمومی با امام حسین علیه‌السّلام این گونه بود. شخصیّت او در جامعه‌ی اسلامی، چنین ممتاز و برجسته بود. عبدالله بن مطیع، در مکه نزد امام حسین علیه‌السّلام آمد و عرض کرد: «یابن‌رسول‌الله! ان قتلت لنسترقّن بعدک.» اگر تو قیام کنی و کشته شوی، بعد از تو، کسانی که دارای حکومتند، ما را به بردگی خواهند برد. امروز به احترام تو، از ترس تو و از هیبت توست که راهِ عادی خودشان را میروند. عظمت مقام امام حسین علیه‌السّلام در بین خواص چنین است که حتّی ابن عبّاس در مقابلش خضوع میکند؛ عبدالله بن جعفر خضوع میکند، عبدالله‌بن زبیر با آن‌که از حضرت خوشش نمی‌آید خضوع میکند. بزرگان و همه‌ی خواصِ اهل حق، در برابر عظمت مقام او، خاضعند. خاضعان به او، خواص جبهه‌ی حقّند؛ که طرف حکومت نیستند؛ طرف بنی‌امیّه نیستند و طرف باطل نیستند. در بین آنها، حتّی شیعیان زیادی هستند که امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاة والسّلام را قبول دارند و او را خلیفه‌ی اوّل میدانند. اما همه‌ی اینها، وقتی که با شدّت عملِ دستگاه حاکم مواجه میشوند و میبینند بناست جانشان، سلامتیشان، راحتیشان، مقامشان و پولشان به خطر بیفتد، پس میزنند! اینها که پس زدند، عوام مردم هم به آن طرف رو میکنند. ۷۵/۳/۲۰ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺همه ان کمالاتی که امیرالمؤمنین علیه السلام دارند در وجود حجه ابن الحسن عجل الله فرجه هست، اما خیلی ... 🔴غریب یعنی چه⁉️ برای غریب سه معنی ذکر شده است: 1⃣کسی که از وطنش دور است. 2⃣فردتنهایی که هیچکدام ازخانواده ودوستانش نزد او نیستند. 3⃣کسی که یار و یاوری ندارد. ◾️همه ی معصومین غریب هستند؛ ◾️ اما بین آنها سه امام به صفت غریب توصیف شده اند: □ امام حسین علیه السلام □ امام رضا علیه السلام □ امام زمان علیه السلام ◾️از بین سه امام غریب هم حضرت مهدی صاحب الزمان(عجل الله) به خاطر طولانی بودن دوران غربت؛زندگی مخفیانه؛کمی یاران وتقسیم میراثش درحالی که زنده هستند؛ از همه غریب تر هستند. ◾️تا جایی که امیرالمؤمنین فرموده اند: آواره،رانده شده و بی کس وتنهاست... دعا برای فرج صاحب الزمان فراموش نشود. @qurantehran
بررسی نقش « » در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۱ وقتی به اسامی کسانی که از کوفه برای امام حسین علیه‌السّلام نامه نوشتند و او را دعوت کردند، نگاه میکنید، میبینید همه جزو طبقه‌ی خواص و از زبدگان و برجستگان جامعه‌اند. تعداد نامه‌ها زیاد است. صدها صفحه نامه و شاید چندین خورجین یا بسته‌ی بزرگ نامه، از کوفه برای امام حسین علیه‌السّلام فرستاده شد. همه‌ی نامه‌ها را بزرگان و اعیان و شخصیتهای برجسته و نام و نشاندار و همان خواص نوشتند. منتها مضمون و لحن نامه‌ها را که نگاه کنید، معلوم میشود از این خواصِ طرفدارِ حق، کدامها جزو دسته‌ای هستند که حاضرند دینشان را قربانی دنیایشان کنند و کدامها کسانی هستند که حاضرند دنیایشان را قربانی دینشان کنند. از تفکیکِ نامه‌ها هم میشود فهمید که عدّه‌ی کسانی که حاضرند دینشان را قربانی دنیا کنند، بیشتر است. نتیجه در کوفه آن میشود که مسلم بن عقیل به شهادت میرسد و از همان کوفه‌ای که هجده هزار شهروندش با مسلم بیعت کردند، بیست، سی هزار نفر یا بیشتر، برای جنگ با امام حسین علیه‌السّلام به کربلا میروند! یعنی حرکت خواص، به دنبال خود، حرکت عوام را میآورد. نمیدانم عظمت این حقیقت که برای همیشه گریبان انسانهای هوشمند را میگیرد، درست برای ما روشن میشود یا نه؟ ماجرای کوفه را لابد شنیده‌اید... ۷۵/۳/۲۰ @qurantehran
hamrahehossein 01.mp3
14.09M
همراهی با امام حسین علیه السلام در کاروان کربلا 🎤: حجت الاسلام سید مهدی میرباقری هر سال که هلال ماه محرم طلوع می کند از نو نسیم رحمتی از جانب سیدالشهدا (ع) می وزد و دعوتِ حضرت تجدید و تکرار می شود. محرم بهترین فرصت برای رسیدن به کاروان اباعبدالله است. کاروان حضرت یک کاروان تاریخی و گسترده است که حلقه اول آن اصحاب عاشورا هستند و دائما به ایشان افزوده می شود و تا قیامت ادامه دارد و این کاروان به همراه حضرت وارد بهشت می شوند. حضرت این جبهه بزرگ تاریخی را رهبری می کند و غرض ایشان این است که این جمع را به لقاء خداوند متعال برساند. بنابراین دعوت امام حسین فراگیر هست و الان هم این دعوت وجود دارد. امام حسین (ع) روز هشتم ذی الحجه هنگامی که از مکه به سمت کربلا حرکت کردند خطابه ای ایراد نمودند که در آن خداوند را حمد و ستایش کردند؛ با این که در سخت ترین حالات بودند. سپس فرمودند که خون ایشان در کربلا ریخته خواهد شد و شهادت پایان کار نیست و ایشان با وجود مقدس رسول خدا در مقام استثنائی «حظیرة القدس» جمع خواهند شد. سپس امام حسین (ع) فرمودند: «اگر کسی می خواهد در این کاروان قرار بگیرد، بایستی از جان خودش عبور کرده باشد». کسی که به تعلقات خود و مال و جان خویش وابسته است نمی تواند در این کاروان حرکت کند. گویا این خطاب عمومیت دارد و برای زمان فعلی هم صادق است. ایشان فرمودند: «اگر کسی آماده لقاءالله است و مشغول دنیا نیست، با ما حرکت کند». @qurantehran
🔺بازخوانی بیانات رهبری در لزوم تاريخ خوانی و عبرت گیری « به غیر از درس، یک صحنه است. باید انسان در این صحنه نگاه کند تا عبرت بگیرد. یعنی چه عبرت بگیرد؟ یعنی خود را با آن وضعیت مقایسه کند، بفهمد در چه حال و وضعیتی است. چه چیز او را تهدید می‏کند و چه چیز برای او لازم است. این را عبرت می‏گویند. 👈 یعنی شما از جاده‏ ای عبور کردید، یک اتومبیلی را دیدید که واژگون شده یا تصادف کرده و آسیب دیده است، مچاله شده وسرنشینانش نابود شده ‏اند، می‏ ایستید و نگاه می‏ کنید، برای اینکه عبرت بگیرید. معلوم شود که چه جور سرعت و حرکتی، چه جور رانندگی ‏ای به این وضعیت منتهی می‏ شود. این هم نوع دیگری درس است. اما درس از راه عبرت‏ گیری.» @qurantehran
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۵ 🎙 🔸به داخل شهر کوفه برگردیم: وقتی که عبیدالله بن زیاد به رؤسای قبایل کوفه گفت بروید و مردم را از دور مسلم پراکنده کنید وگرنه پدرتان را در می آورم چرا امر او را اطاعت کردند؟! رؤسای قبایل که همه‌شان اموی نبودند و از شام نیامده بودند! بعضی از آنها جزو نویسندگان نامه به امام حسین علیه‌السّلام بودند. بن ربْعی یکی از آنها بود که به امام حسین علیه‌السّلام نامه نوشت و او را به کوفه دعوت کرد. همو، جزو کسانی است که وقتی عبیدالله گفت بروید مردم را از دور مسلم متفرّق کنید قدم پیش گذاشت و به تهدید و تطمیع و ترساندن اهالی کوفه پرداخت! چرا چنین کاری کردند؟! 🔸 گیرم که عوام متفرّق شدند؛ چرا خواصِ مؤمنی که دوْر مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب و حسابی بودند که بعضیشان بعداً در کربلا شهید شدند؛ اما این‌جا، اشتباه کردند. 🔸البته آنهایی که در کربلا شهید شدند، کفّاره‌ی اشتباهشان داده شد. درباره‌ی آنها بحثی نیست و اسمشان را هم نمی آوریم. اما کسانی از خواص، به کربلا هم نرفتند. نتوانستند بروند؛ توفیق پیدا نکردند و البته، بعد مجبور شدند جزو شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین علیه‌السّلام کشته شد؛ وقتی فرزند پیغمبر از دست رفت؛ وقتی فاجعه اتّفاق افتاد؛ وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگرچه فایده؟! 🔸لذاست که در تاریخ، عدّه‌ی توّابین، چند برابر عدّه‌ی شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! به‌خاطر این‌که در وقت خود نیامدند. کار را در خود انجام ندادند. تصمیم گرفتند و تشخیص دادند. ✴️ ۷۵/۳/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۴ 🎙 🔸تاریخ مینویسد: مسجد کوفه مملو از جمعیتی شد که پشت سر ابن زیاد به نماز عشا ایستاده بودند. چرا چنین شد؟ بنده که نگاه میکنم، میبینم طرفدارِ حق مقصرند و بعضیشان در نهایت بدی عمل کردند. مثل چه کسی؟ مثل . 🔹 شریح قاضی که جزو بنی‌امیّه نبود! کسی بود که می فهمید حق با کیست. می فهمید که اوضاع از چه قرار است. وقتی هانی بن عروه را با سر و روی مجروح به زندان افکندند، سربازان و افراد قبیله‌ی او اطراف قصر عبیدالله زیاد را به کنترل خود درآوردند. ابن زیاد ترسید. آنها می گفتند: شما هانی را کشته‌اید. ابن زیاد به شریح قاضی گفت: برو ببین اگر هانی زنده است، به مردمش خبر بده. شریح دید هانی بن عروه زنده، اما مجروح است. تا چشم هانی به شریح افتاد، فریاد برآورد: ای مسلمانان! این چه وضعی است؟! پس قوم من چه شدند؟! چرا سراغ من نیامدند؟! چرا نمی آیند مرا از این‌جا نجات دهند؟! مگر مرده‌اند؟! شریح قاضی گفت: می خواستم حرفهای هانی را به کسانی که دورِ دارالاماره را گرفته بودند، منعکس کنم. اما افسوس که جاسوس عبیدالله آن‌جا حضور داشت و ! جرأت نکردم یعنی چه؟ یعنی همین که ما می گوییم ترجیح دنیا بر دین! شاید اگر شریح همین یک کار را انجام می داد، . اگر شریح به مردم می گفت که هانی زنده است، اما مجروح در زندان افتاده و عبیدالله قصد دارد او را بکشد، با توجّه به این‌که عبیدالله هنوز قدرت نگرفته بود، آنها می ریختند و هانی را نجات می دادند. با نجات هانی هم قدرت پیدا می کردند، روحیه می یافتند، دارالاماره را محاصره می کردند، عبیدالله را می گرفتند؛ یا می کشتند و یا می فرستادند می رفت. آن گاه کوفه از آنِ امام حسین علیه‌السّلام میشد و دیگر واقعه‌ی کربلا اتّفاق نمی افتاد! اگر واقعه‌ی کربلا اتّفاق نمی افتاد؛ یعنی امام حسین علیه‌السّلام به حکومت می رسید. حکومت حسینی، اگر شش ماه هم طول می کشید برای تاریخ، برکات زیادی داشت. گرچه، بیشتر هم ممکن بود طول بکشد. 🔹یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات می دهد و گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است، تاریخ را در ورطه‌ی گمراهی می غلتاند. ای شریح قاضی! چرا وقتی که دیدی هانی در آن وضعیت است، شهادت حق ندادی؟! عیب و نقصِ خواصِ ترجیح دهنده‌ی دنیا بر دین، همین است. ✴️ ۷۵/۳/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۳ 🎙 🔸ویژگی فرد عامی، چنین است. آدمی که اهل تحلیل نیست، منتظر تحقیق نمیشود. دیدند فردی با اسب و تجهیزات وارد شد. بی آن‌که یک کلمه حرف با او زده باشند، تصوّر غلط کردند. تا یکی گفت او امام حسین علیه‌السّلام است همه فریاد امام حسین، امام حسین برآوردند! به او سلام کردند و مقدمش را گرامی داشتند؛ بی آن‌که صبر کنند تا حقیقت آشکار شود. 🔸 عبیدالله هم اعتنایی به آنها نکرد و خود را به دارالاماره رساند و از همان جا طرح مبارزه با مسلم بن عقیل را به اجرا گذاشت. اساس کار او عبارت از این بود که طرفداران مسلم بن عقیل را با اشدّ فشار مورد تهدید و شکنجه قرار دهد. بدین جهت، هانی بن عروه را با غدر و حیله به دارالاماره کشاند و به ضرب و شتم او پرداخت. وقتی گروهی از مردم در اعتراض به رفتار او دارالاماره را محاصره کردند، با توسل به دروغ و نیرنگ، آنها را متفرق کرد. 🔸در این مقطع هم، نقش به اصطلاح طرفدارِ حق که حق را شناختند و تشخیص دادند، اما دنیایشان را بر آن مرجّح دانستند، آشکار میشود. 🔸 از طرف دیگر، حضرت مسلم با جمعیت زیادی به حرکت درآمد. در تاریخ «ابن اثیر» آمده است که گویی سی هزار نفر اطراف مسلم گرد آمده بودند. از این عدّه فقط چهار هزار نفر دوْرادوْر محلّ اقامت او ایستاده بودند و شمشیر به دست، به نفع مسلم بن عقیل شعار می دادند. 🔹این وقایع، مربوط به روز نهم ذی الحجّه است. کاری که ابن زیاد کرد این بود که عده‌ای از را وارد دسته‌های مردم کرد تا آنها را بترسانند. خواص هم در بین مردم می گشتند و می گفتند با چه کسی سر جنگ دارید؟! چرا می جنگید؟! اگر می خواهید در امان باشید، به خانه‌هایتان برگردید. اینها بنی امیه‌اند. پول و شمشیر و تازیانه دارند. چنان مردم را و از گرد مسلم پراکندند که آن حضرت به وقت نماز عشا هیچ کس را همراه نداشت؛ ! آن گاه ابن زیاد به مسجد کوفه رفت و اعلان عمومی کرد که همه باید به مسجد بیایند و نماز عشایشان را به امامت من بخوانند! ✴️ ۷۵/۳/۲۰ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️
ا✴️✴️✴️ بررسی نقش ا✴️✴️ «» ا✴️ در شکل‌گیری فاجعه‌ی عاشورا - ۱۶ 🎙 اینی که خواص در حقایق روشن تردید پیدا کنند و شک پیدا کنند، اساس کارها را مشکل میکند. مشکل کار امیرالمؤمنین، این است. امروز هم همین است. امروز در سطح دنیا که نگاه کنید، همین جور است؛ امروز دشمنان از همه‌ی ابزارها دارند استفاده میکنند برای مشوب کردن اذهان عمومی آحاد بشر - ملتها - خواصشان و عوامشان؛ تا هر جا دستشان برسد. دارند برای این تلاش میکنند. ادعای قانون‌گرائی میکنند، ادعای حقوق بشر میکنند، ادعای طرفداری از مظلوم میکنند. خب، اینها حرفهای قشنگی است، اینها حرفهای جاذبه‌داری است؛ اما حقیقت چیز دیگری است. این رئیس جمهور آمریکا - همین چند روز قبل از این - میگوید: ما دنبال این هستیم که دولتهای قانون‌شکن پاسخگو باشند. خب، کدام دولت قانون‌شکن است؟ کدام دولت قانون‌شکن‌تر از دولت آمریکاست؟... ببینید، فتنه یعنی این. چه چیزی میتواند این توطئه‌ها را، این جریان گندابِ فاسد را از مجموعه‌ی افکار عمومی عالم جمع بکند جز روشنگری؛ و این ظلمات را بشکند. چه میتواند بشکند، جز چراغ و مشعل بیان حقیقت؟ ببینید چقدر وظیفه، سنگین است. در زمینه‌های مسائل دینی هم همین جور است. یکی از کارهائی که امروز دستهای فتنه‌انگیز در دنیا بجد دنبالش هستند، اختلافات مذهبی در بین مسلمانهاست. چون منطقه‌ای که مسلمانها در آن زندگی میکنند، منطقه‌ی حساسی است، منطقه‌ی پر فایده‌ای است، منطقه‌ی راهبردی است، منطقه‌ی نفت است و آنها به اینجا احتیاج دارند؛ اسلام هم مزاحم است. پس بایستی یک جوری مشکل اسلام را برای خودشان حل کنند. یکی از راه‌های خوبی که پیدا کرده‌اند، ایجاد اختلاف بین مسلمانهاست؛ وسیله‌ی اختلاف هم تعصبات مذهبی. چه چیزی میتواند در مقابل این، ایستادگی بکند؟ بصیرت، روشنگری، تبلیغ صحیح، در دام دشمن نیفتادن. این، عرصه‌ی بین‌المللی است. بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون ✴️ ۸۸/۰۹/۲۲ ✴️✴️ @qurantehran ✴️✴️✴️