فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📇 نکات مهم تفسیر آیات ۱۲۴تا۱۲۶- سوره مبارکه #طه
🎤 مفسر:حجت الاسلام قرائتی
🔹آیه ى قبل بشارت به پیروان حقّ مى داد، ولى این آیه هشدار واخطار به روى گردانان از حقّ، تا بیم و امید در کنار هم مطرح شده و مؤثّر باشد.
🔸در روایات، رها کردن خط ولایت اهل بیت یا ترک کردن فریضه حج، مصداق اعراض از یاد خدا شمرده شده است.
مراد از سختى و تنگى زندگى، نداشتن نیست، بلکه بسیارى از سرمایه داران به خاطر حرص، ترس و دلهره، در فشار و تنگنا زندگى مى کنند.
▪️سؤال: کور بودن مجرمین، با آیه «اقرء کتابک» که خواندن نامه اعمال نیاز به چشم دارد، چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: چون در قیامت مواقف متعدّد است، ممکن است در موقفى بینا و در موقف دیگر اعمى باشند.
🔹روایات متعدّدى مراد از کورى در قیامت را ندیدن راه حقّ و خیر دانسته اند.
امام سجاد (ع) پس از تلاوت آیه «مَن اعرض... ضنکاً» فرمودند: قسم به خداوند! همانا قبر، باغى از باغهاى بهشت یا گودالى از گودالهاى جهنّم است.
🔸بنابراین دامنه معیشت تنگ تا برزخ نیز ادامه دارد.
پیام ها
۱- انسانها در انتخاب آزادند. «من اعرض»
۲- فطرت انسان بر خداپرستى است، انبیا و ادیان آسمانى تنها آن را یادآورى مىکنند. «عن ذکرى»
۳- دورى از یاد خدا مایه اضطراب، حیرت و حسرت است، هر چند تمکّن مالى بالا باشد. «من اعرض ...»
۴- زندگى آرام و شیرین، فقط در پرتو یاد و ذکر خداست.
۵ - معنویت در زندگى مادّى نیز نقش مهمى دارد.
۶- کسى که در دنیا چشم جانش را بر روى حقایق بست، در قیامت کور محشور خواهد شد.
۷- بى ایمان، هم در دنیا زندگى مشقّت بار دارد و هم در آخرت از نعمت دیدن محروم است.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۱۴ - سوره مبارکه #طه
🎤 مفسر: حجت الاسلام قرائتی
🔹از عبارت «لاتعجل بالقرآن» به دست مى آید که پیامبر اکرم مجموعه آیات قرآن را مى دانسته و آن را پیشخوانى مى کرده است واین دلیل روشنى است بر آنکه قرآن مجید دو بار بر پیامبر نازل شده است:
✨نزول دفعى
✨نزول تدریجى
و آنچه را پیامبر در نزول دفعى در شب قدر دریافت کرده بوده، در هنگام نزول تدریجى، قبل از وحى مى خوانده است.
🔸میان شتابزدگى و عجله از یک طرف و سرعت و سبقت که در قرآن با عباراتِ «سارعوا»، «سابقوا» مورد ستایش و دستور قرار گرفته از طرف دیگر، تفاوت و اختلاف اساسى وجود دارد.
🔹حُسن سرعت و سبقت در جایى است که تمام مسائل محاسبه و تنظیم شده باشد، لذا نباید فرصت و وقت را از دست داد، ولى شتابزدگى و عجله در جایى است که هنوز موعد انجام نرسیده و یا نیاز به تکمیل و بررسى است، از این روى مى بایست درنگ کرد.
🔸سرچشمه عجله و شتاب، گاه امور منفى چون کم صبرى، غرور و اظهار وجود است که البتّه این صفات مذموم، از ذات مقدّس نبوى به دور است، و گاهى به خاطر شدّت عشق و علاقه به دریافت مطلب و دلسوزى براى حفظ چیزى است، که در این صورت امر نیکویى به شمار مى رود و تعجیل پیامبر در وحى از این جهت بوده است.
🔹 خداوند، حضرت موسى (ع) را براى آموزش در اختیار حضرت خضر گذاشت،
امّا تعلیم و آموزش پیامبر اکرم را ذات مقدّس الهى بر عهده گرفت و به او فرمود: «قل ربّ زدنى علما» بگو: پروردگارا! علم مرا زیاد کن.
اوّلین معلّم، خداوند علاّم و علیم است، «علّم آدم الاسماء»، «الرّحمن، علّم القرآن، علّمه البیان» پس علم را از او بخواهیم.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📇 خلاصه تفسیر آیه ۹۹ - سوره مبارکه #طه
🎤 مفسر: حجت الاسلام قرائتی
🔹 در نقل تاریخ انبیا برکات زیادى وجود دارد از جمله:
الف: افزایش علم و آگاهى
ب: به دست آوردن بصیرت و پیدا کردن راه سعادت
ج: تنبیه و تذکّر مردم
د: بشارت و دلگرمى مؤمنین.
پیام ها
1⃣ نقل تاریخ، یکى از شیوه هاى تربیتى قرآن است. «کذلک نقصّ»
2⃣ داستان هاى قرآن، بهترین و صادق ترین داستانهاست، زیرا گوینده آن خداوند و مخاطبش پیامبر و ماجراى آن حقیقى است. «نقصّ علیک»
3⃣ در بیان تاریخ، از نقل جزئیاتى که دانستن و ندانستن آنها نقشى در هدف ندارد، خوددارى کنید. «من انباء»
4⃣ هر تاریخى ارزش بیان ندارد، اخبار مهم قابل نقل است. «انباء»
5⃣ تاریخ وسیله تذکّر است، نه عامل سرگرمى. «انباء ما قد سبق - ذکرا»
6⃣ قرآن یاد و یادآور مهمّى است. («ذکراً» با تنوین نشانه عظمت است.)
7⃣ سرچشمه تاریخ و داستان هاى قرآنى، وحى الهى است، نه گفته هاى این و آن. «لدنّا»
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📇 خلاصه تفسیر آیه ۸۸و۸۹ - سوره مبارکه #طه
🎤 مفسر: حجت الاسلام قرائتی
🔹از جمله هنرهاى سامرى این بود که چگونگى ساخت گوساله را به مردم نشان نداد و مردم یکدفعه با پیکر گوساله اى صدادار مواجه شدند. «فاخرج»
🔸بنى اسرائیل نیندیشیدند که اگر گوساله قابل پرستیدن است، خود سامرى که سازنده آن است به طریق اولى قابل پرستش است.
پیام ها
1⃣ هنرى که با جامعه شناسى و روانشناسى همراه باشد، مؤثّرتر است. «فاخرج لهم عجلاً» (عامل موفّقیت سریع سامرى، شناختِ زمینه هاى بتپرستى و گاو پرستى در آن جامعه وعدم حضوررهبر بود.)
2⃣ هنر در اختیار افراد منحرف، همچون تیغ در کف زنگى مست، مهلک و خطرناک است همچون گوساله سامرى. «القى السامرى»
3⃣ مجسمه سازى، ذوب فلزات و ریخته گرى، سابقه طولانى دارد. «عجلاًجسداً»
4⃣ بزرگترین خطرى که هر امّت و انقلابى را تهدید مى کند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگى و عقیدتى است. «هذا الهکم»
5⃣ فطرت همه انسانها بر خداپرستى است، انبیا راه صحیح و معبود واقعى را نشان مى دهند، امّا سامرى ها، کج راهه و گوساله ها را. «هذا الهکم»
6⃣ اگر بزرگان و رهبران قوم با تهمت خراب شوند، راه براى خراب کردن دیگر افراد هموار مى شود. «و اله موسى»
7⃣ نتیجه فراموش نمودن احکام و دستورات الهى و جداشدن از رهبران دینى، انحراف و بدعاقبتى است. «فنسى»
8⃣ راه و مکتب انبیا، استدلالى و منطقى است. «أفلا یرون... لایملک لهم نفعاً و لا ضرّاً» (عقل مى گوید که معبود انسان باید قدرت جلب منفعت را براى انسان و دفع شرور را از او داشته باشد.)
@qurantehran
بررسی نقش « #خواص_اهل_حق» در شکلگیری فاجعهی عاشورا - ۱۰
#مقام_معظم_رهبری
عبدالله بن زبیر، با اینکه شخصیتی سرشناس و با نفوذ بود، این قدر وضعیتش با امام حسین علیهالسّلام فرق داشت. کسی جرأت نمیکرد با آن حضرت به درشتی صحبت کند. از مدینه هم که بیرون آمد، چه در بین راه و چه در مکه، هر کس به او رسید و همصحبت شد، خطابش به آن حضرت «جعلت فداک» (قربانت گردم) و پدر و مادرم قربانت گردند و «عمّی و خالی فداک» (عمو و داییام قربانت گردند) بود. برخورد عمومی با امام حسین علیهالسّلام این گونه بود. شخصیّت او در جامعهی اسلامی، چنین ممتاز و برجسته بود. عبدالله بن مطیع، در مکه نزد امام حسین علیهالسّلام آمد و عرض کرد: «یابنرسولالله! ان قتلت لنسترقّن بعدک.» اگر تو قیام کنی و کشته شوی، بعد از تو، کسانی که دارای حکومتند، ما را به بردگی خواهند برد. امروز به احترام تو، از ترس تو و از هیبت توست که راهِ عادی خودشان را میروند.
عظمت مقام امام حسین علیهالسّلام در بین خواص چنین است که حتّی ابن عبّاس در مقابلش خضوع میکند؛ عبدالله بن جعفر خضوع میکند، عبداللهبن زبیر با آنکه از حضرت خوشش نمیآید خضوع میکند. بزرگان و همهی خواصِ اهل حق، در برابر عظمت مقام او، خاضعند. خاضعان به او، خواص جبههی حقّند؛ که طرف حکومت نیستند؛ طرف بنیامیّه نیستند و طرف باطل نیستند. در بین آنها، حتّی شیعیان زیادی هستند که امیرالمؤمنین علیهالصّلاة والسّلام را قبول دارند و او را خلیفهی اوّل میدانند. اما همهی اینها، وقتی که با شدّت عملِ دستگاه حاکم مواجه میشوند و میبینند بناست جانشان، سلامتیشان، راحتیشان، مقامشان و پولشان به خطر بیفتد، پس میزنند! اینها که پس زدند، عوام مردم هم به آن طرف رو میکنند.
۷۵/۳/۲۰
#ادامه_دارد
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺همه ان کمالاتی که امیرالمؤمنین علیه السلام دارند در وجود حجه ابن الحسن عجل الله فرجه هست، اما خیلی #غریبه...
🔴غریب یعنی چه⁉️
برای غریب سه معنی ذکر شده است:
1⃣کسی که از وطنش دور است.
2⃣فردتنهایی که هیچکدام ازخانواده
ودوستانش نزد او نیستند.
3⃣کسی که یار و یاوری ندارد.
◾️همه ی معصومین غریب هستند؛
◾️ اما بین آنها سه امام به صفت
غریب توصیف شده اند:
□ امام حسین علیه السلام
□ امام رضا علیه السلام
□ امام زمان علیه السلام
◾️از بین سه امام غریب هم حضرت مهدی صاحب الزمان(عجل الله) به خاطر طولانی
بودن دوران غربت؛زندگی مخفیانه؛کمی یاران
وتقسیم میراثش درحالی که زنده هستند؛
از همه غریب تر هستند.
◾️تا جایی که امیرالمؤمنین فرموده اند: #مهدی آواره،رانده شده و بی کس وتنهاست...
دعا برای فرج صاحب الزمان فراموش نشود.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@qurantehran
بررسی نقش « #خواص_اهل_حق» در شکلگیری فاجعهی عاشورا - ۱۱
#مقام_معظم_رهبری
وقتی به اسامی کسانی که از کوفه برای امام حسین علیهالسّلام نامه نوشتند و او را دعوت کردند، نگاه میکنید، میبینید همه جزو طبقهی خواص و از زبدگان و برجستگان جامعهاند. تعداد نامهها زیاد است. صدها صفحه نامه و شاید چندین خورجین یا بستهی بزرگ نامه، از کوفه برای امام حسین علیهالسّلام فرستاده شد. همهی نامهها را بزرگان و اعیان و شخصیتهای برجسته و نام و نشاندار و همان خواص نوشتند. منتها مضمون و لحن نامهها را که نگاه کنید، معلوم میشود از این خواصِ طرفدارِ حق، کدامها جزو دستهای هستند که حاضرند دینشان را قربانی دنیایشان کنند و کدامها کسانی هستند که حاضرند دنیایشان را قربانی دینشان کنند. از تفکیکِ نامهها هم میشود فهمید که عدّهی کسانی که حاضرند دینشان را قربانی دنیا کنند، بیشتر است. نتیجه در کوفه آن میشود که مسلم بن عقیل به شهادت میرسد و از همان کوفهای که هجده هزار شهروندش با مسلم بیعت کردند، بیست، سی هزار نفر یا بیشتر، برای جنگ با امام حسین علیهالسّلام به کربلا میروند! یعنی حرکت خواص، به دنبال خود، حرکت عوام را میآورد.
نمیدانم عظمت این حقیقت که برای همیشه گریبان انسانهای هوشمند را میگیرد، درست برای ما روشن میشود یا نه؟ ماجرای کوفه را لابد شنیدهاید...
۷۵/۳/۲۰
#ادامه_دارد
@qurantehran
hamrahehossein 01.mp3
14.09M
همراهی با امام حسین علیه السلام در کاروان کربلا
🎤: حجت الاسلام سید مهدی میرباقری
هر سال که هلال ماه محرم طلوع می کند از نو نسیم رحمتی از جانب سیدالشهدا (ع) می وزد و دعوتِ حضرت تجدید و تکرار می شود. محرم بهترین فرصت برای رسیدن به کاروان اباعبدالله است. کاروان حضرت یک کاروان تاریخی و گسترده است که حلقه اول آن اصحاب عاشورا هستند و دائما به ایشان افزوده می شود و تا قیامت ادامه دارد و این کاروان به همراه حضرت وارد بهشت می شوند. حضرت این جبهه بزرگ تاریخی را رهبری می کند و غرض ایشان این است که این جمع را به لقاء خداوند متعال برساند. بنابراین دعوت امام حسین فراگیر هست و الان هم این دعوت وجود دارد.
امام حسین (ع) روز هشتم ذی الحجه هنگامی که از مکه به سمت کربلا حرکت کردند خطابه ای ایراد نمودند که در آن خداوند را حمد و ستایش کردند؛ با این که در سخت ترین حالات بودند. سپس فرمودند که خون ایشان در کربلا ریخته خواهد شد و شهادت پایان کار نیست و ایشان با وجود مقدس رسول خدا در مقام استثنائی «حظیرة القدس» جمع خواهند شد.
سپس امام حسین (ع) فرمودند: «اگر کسی می خواهد در این کاروان قرار بگیرد، بایستی از جان خودش عبور کرده باشد». کسی که به تعلقات خود و مال و جان خویش وابسته است نمی تواند در این کاروان حرکت کند. گویا این خطاب عمومیت دارد و برای زمان فعلی هم صادق است. ایشان فرمودند: «اگر کسی آماده لقاءالله است و مشغول دنیا نیست، با ما حرکت کند».
@qurantehran
🔺بازخوانی بیانات رهبری در لزوم تاريخ خوانی و عبرت گیری
«#عاشورا به غیر از درس، یک صحنه #عبرت است. باید انسان در این صحنه نگاه کند تا عبرت بگیرد. یعنی چه عبرت بگیرد؟
یعنی خود را با آن وضعیت مقایسه کند، بفهمد در چه حال و وضعیتی است. چه چیز او را تهدید میکند و چه چیز برای او لازم است. این را عبرت میگویند.
👈 یعنی شما از جاده ای عبور کردید، یک اتومبیلی را دیدید که واژگون شده یا تصادف کرده و آسیب دیده است، مچاله شده وسرنشینانش نابود شده اند، می ایستید و نگاه می کنید، برای اینکه عبرت بگیرید. معلوم شود که چه جور سرعت و حرکتی، چه جور رانندگی ای به این وضعیت منتهی می شود. این هم نوع دیگری درس است. اما درس از راه عبرت گیری.»
#امام_خامنه_ای
@qurantehran