فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸میگن دختر مهربون
💞خوشبختی بی پایان پدر و مادره
🌸خدا وقتی یه نفرو
💞دوست داشته باشـه
🌸بهش دختر میده که تنها نمونه
🌸دختر همون فرشته ای که
💞خـدا آفـرید تا
🌸هیچ مادری بدون همدم
💞هیچ پدری بدون سنگ صبور و
🌸هیچ عروسکی بدون مامان نمونه
💞روز دختر مبـارک باد
#روز_دختر
#میلاد_حضرت_معصومه
🌺روز دختر که میشه
🌺روز پدر که میشه
🌺روز عقد که میشه
🌺برای دخترهای شهدا خیلی سخته
🌹دخترای شهدا روزتان مبارک
#دختر
#دخترانه
#دختران_شهدا
#دختران_حاج_قاسم
➖تاملی در احادیث
⏩ گاهی در احادیث از تعبیر
1: دَخَلَ الجَنَّه👈داخل شدن در بهشت
2: فَلَهُ الجَنّه 👈بهشت متعلق به اوست.
استفاده میشود
➖ به این مثال دقت کنید👇
🛑 منْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ دَخَلَ الْجَنَّة1
🔰هر کسی شهادت بدهد که خدایی جز خدای یگانه نیست وارد بهشت می شود .
حالا این مثال را دقت کنید👇
🛑 عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ: مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ. 2
🔰کسی که عمه من(حضرت معصومه سلام الله علیها) را در قم زیارت کند بهشت برای اوست .
👇تعبیر 👇
👈فلَهُ الْجَنَّةُ
👈 دَخَلَ الْجَنَّة
➖تعبیر فلَهُ الْجَنَّةُ 👈 یعنی بهشت از آن اوست به این معنا که: وقتی خانه برای خود شخص باشد می تواند هر کسی را دوست داشته باشد را در خانه وارد کند.
حال در مواجهه با بهشت یعنی شخصی که در مورد وی گفته شده است "فلَهُ الْجَنَّةُ" 👈 میتواند شفاعت کند
ولی
تعبیر "دَخَلَ الْجَنَّة" یعنی 👈فقط خود شخص وارد بهشت میشود و توانایی وارد کردن(شفاعت) دیگران به بهشت را ندارد.
📚منابع:
1:المحاسن، ج1، ص: 181
2:كامل الزيارات ص: 324
🌺دعای عهد🌺
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
🌸اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظيمِ🌸
🌸وَرَبَّ الْکرْسِىِّ الرَّفيعِ🌸
🌸وَرَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ🌸
🌸وَمُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْأِنْجيلِ وَالزَّبُورِ🌸
🌸وَرَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ🌸
🌸وَمُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ🌸
🌸وَرَبَّ الْمَلائِکةِ الْمُقَرَّبينَ🌸
🌸 وَالْأَنْبِيآءِ وَالْمُرْسَلينَ🌸
🌸 اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِوَجْهِک الْکريمِ🌸
🌸وَبِنُورِ وَجْهِک الْمُنيرِ🌸
🌸وَمُلْکک الْقَديمِ🌸
🌸يا حَىُّ يا قَيومُ🌸
🌸اَسْئَلُک بِاسْمِک الَّذى اَشْرَقَتْ بِهِ🌸 السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ🌸
🌸وَبِاسْمِک الَّذى يصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْأخِرُونَ🌸
🌸يا حَيّاً قَبْلَ کلِّ حَىٍّ🌸
🌸 وَيا حَيّاً بَعْدَ کلِّ حَىٍّ🌸
🌸 وَيا حَيّاً حينَ لا حَىَّ🌸
🌸يا مُحْيىَ الْمَوْتى وَمُميتَ الْأَحْيآءِ🌸
🌸يا حَىُّ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ🌸
🌸اَللّهُمَ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ
🌸الْقآئِمَ بِاَمْرِک🌸
🌸 صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ🌸
🌸و عَلى ابآئِهِ الطَّاهِرينَ🌸
🌸عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ🌸
🌸فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها🌸
🌸سَهْلِها وَجَبَلِها🌸
🌸وَبَرِّها وَبَحْرِها 🌸
🌸وَعَنّى وَعَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ 🌸
🌸زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ🌸
🌸وَمِدادَ کلِماتِهِ🌸
🌸وَما اَحْصاهُ عِلْمُهُ🌸
🌸وَاَحاطَ بِهِ کتابُهُ🌸
🌸اَللّهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ فى صَبيحَةِ يَوْمى هذا 🌸
🌸وَما عِشْتُ مِنْ اَيّامى عَهْداً وَعَقْداً
🌸وَبَيعَةً لَهُ فى عُنُقى🌸
🌸 لا اَحُولُ عَنْها وَلا اَزُولُ اَبَداً🌸
🌸اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ🌸
🌸وَالذَّابّينَ عَنْهُ وَالْمُسارِعينَ اِلَيهِ 🌸
🌸فى قَضآءِ حَوآئِجِهِ🌸
🌸وَالْمُمْتَثِلينَ لِأَوامِرِهِ🌸
🌸 وَالْمُحامينَ عَنْهُ🌸
🌸وَالسَّابِقينَ اِلى اِرادَتِهِ 🌸
🌸وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَينَ يدَيهِ🌸
🌸اَللّهُمَّ اِنْ حالَ بَينى وَبَينَهُ الْمَوْتُ🌸
🌸 الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِياً🌸
🌸فَاَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى🌸
🌸مُؤْتَزِراً کَفَنى🌸
🌸شاهِراً سَيفى🌸
🌸مُجَرِّداً قَناتى🌸
🌸مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعى 🌸
🌸فِى الْحاضِرِ وَالْبادى🌸
🌸 اَللّهُمَّ اَرِنىِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ🌸
🌸وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ🌸
🌸وَاکحَلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ منِّى اِلَيهِ🌸
🌸وَعَجِّلْ فَرَجَهُ🌸
🌸وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ🌸
🌸وَاَوْسِعْ مَنْهَجَهُ🌸
🌸وَاسْلُک بى مَحَجَّتَهُ🌸
🌸وَاَنْفِذْ اَمْرَهُ 🌸
🌸وَاشْدُدْ اَزْرَهُ🌸
🌸وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَک🌸
🌸وَاَحْىِ بِهِ عِبادَک🌸
🌸فَاِنَّک قُلْتَ🌸
🌸وَقَوْلُک الْحَقُّ🌸
🌸ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ 🌸
🌸بِما کسَبَتْ اَيدِى النَّاسِ🌸
🌸فَاَظْهِرِ الّلهُمَّ لَنا وَلِيِّک🌸
🌸وَابْنَ بِنْتِ نَبِيِّک🌸
🌸اَلْمُسَمّا بِاسْمِ رَسُولِک🌸
🌸حَتّى لا يَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ اِلاَّ مَزَّقَهُ🌸
🌸وَيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُحَقِّقَهُ🌸
🌸وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِک🌸
🌸وَناصِراً لِمَنْ لا يجِدُ لَهُ ناصِراً غَيرَک🌸
🌸وَمُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ اَحْکامِ کتابِک🌸
🌸وَمُشَيِّداً لِما وَرَدَ مِنْ اَعْلامِ دينِک🌸
🌸وَسُنَنِ نَبِيِّک🌸
🌸صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ🌸
🌸وَاجْعَلْهُ اَللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِن بَاْسِ الْمُعْتَدينَ🌸
🌸 اَللّهُمَّ وَسُرَّ نَبِيِّک 🌸
🌸مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ بِرُؤْيتِهِ🌸
🌸وَمَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ🌸
🌸وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ🌸
🌸اَللّهُمَّ اکشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ🌸
🌸وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ🌸
🌸اِنَّهُمْ يرَوْنَهُ بَعيداً 🌸
🌸وَنَراهُ قَريباً 🌸
🌸بِرَحْمَتِک يا اَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.🌸
پس سه مرتبه دست بر ران راست خود بزنید و در هر مرتبه بگویید:
«اَلْعَجَلَ الْعَجَلَ يا مَوْلاىَ يا صــاحِبَ الزَّمــانِ
هدایت شده از طومار نقد
به مناسبت دهه کرامت ( بخش چهارم)
بازپژوهی داده های میراث رضوی در کتاب ذیل تاریخ بغداد (3 )
حضرت رضا ( ع ) و پاسخ به پرسشهای اعتقادی در عنفوان جوانی در مدینه
✍️علی راد
ابن نجار با استناد به روایت حاکم نیشابوری , تصریح دارد که امام رضا ( ع ) در دوران جوانی خود با پوشش ویژه ای در مسجد النبی در مدینه در ناحیه روضه شریفه ( حد فاصل میان منبر و مرقد نبوی ) به طور مستمر در روزها می نشست و به پرسش های پیچیده اعتقادی رایج در قرن دوم هجری پاسخ می داد. بر پایه این روایت تاریخی عموم مردم و مشایخ نامدار مدینه در این جلسات علمی حضرت رضا ( ع ) حضور می یافتند و پرسش های خود را از آن حضرت جویا می شدند و ایشان نیز با استناد به آیات قرآن , احادیث امام علی ( ع) و ادله عقلی به هر یک از آن پاسخ می داد . متن ذیل برخی از این پرسش ها و پاسخ های حضرت رضا ( ع ) را روایت می کند :
حدثنا أبو عبد الله الحافظ قال : سمعت أبا الحسن عبد الله بن محمد بن علي بن الحسين بن جعفر بن موسى بن جعفر بمدينة رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم في الروضة يقول : سمعت أبي يذكر عن آبائه : أن علي بن موسى كان يقعد في الروضة وهو شاب ملتحف بمطرف خز فتسأله الناس ومشايخ العلماء في المسجد فسئل عن القدر فقال : قال الله عز وجل : * ( إن المجرمين في ضلال وسعر * يوم يسحبون في النار على وجوههم الله عز وجل : * ( إن المجرمين في ضلال وسعر * يوم يسحبون في النار على وجوههم ذوقوا مس سقر * إنا كل شئ خلقناه بقدر ) * [ القمر : 47 ، 48 ] [ قال علي ] الرضا : كان أبي يذكر عن آبائه : أن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب يقول : الله تعالى خلق كل شئ بقدر حتى العجز والكيس ، وإليه [ . . . ] وبه الحول والقوة . ( ابن نجار بغدادی , ذیل تاریخ بغداد , ج 4 , ص 139 )
این روایت مرجعیت علمی و دینی حضرت رضا ( ع ) را در دوران جوانی ایشان گزارش می کند و به نظر می رسد به دوره حیات پدر بزرگوارشان وبه پیش از به امامت رسیدن ایشان در سال 183 هجری اشاره دارد .
@OstadRad
📣انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س) با همکاری گروه پژوهشی مطالعات میان رشته ای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا سلام الله علیها و انجمنهای علمی برتر کشور برگزار میکند:
🔴 وبینار « جایگاه تعالیم دینی در مکتب شهید سلیمانی (با رویکرد تحلیل محتوا) » 🔴
ارائه دهنده: سرکار خانم دکتر شیردل
🌱دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا (س)
🌱 عضو هیئت علمی دانشگاه کوثر
🌱عضو گروه پژوهشی مطالعات میانرشتهای علوم قرآن و حدیث
⏰ زمان: ۲۷ اردیبهشت، ساعت ۱۰
⚠️ظرفیت محدود⚠️
لینک شرکت در وبینار:
https://www.skyroom.online/ch/alzahrafarhangi/ssaqh12
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
#انجمن_علمی
نخستین کنگره بین المللی علم و الهام از قران با حضور رئیس محترم دانشگاه تهران و شخصیت های برجسته علمی و اجرایی داخلی و خارجی روز یکشنبه 30 اردیبهشت در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار می گردد.به همکارانی که در این نشست حضور پیدا کنند از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی گواهی معتبر اعطاء خواهد شد.وسیله رفت و آمد از دانشکدگان فارابی مهیا شده است.ساعت حرکت اتوبوس 6 صبح می باشد.افراد علاقمند به شرکت در کنگره به آیدی زیر اطلاع دهند.
@SHokooh75
#دانشکدگان_فارابی
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
به مناسبت دهه کرامت ( بخش پنجم)
بازپژوهی داده های میراث رضوی در کتاب ذیل تاریخ بغداد (4 )
گفتمان کاوی تاریخی حدیث کفر انگاری مخلوق بودن قرآن (1)
✍️علی راد
از دیگر اخبار ابن نجار بغدادی در کتاب ذیل تاریخ بغداد از امام رضا ( ع ) حدیث نفی انگاره مخلوق بودن قرآن کریم و تکفیر شخص باورمند به این انگاره است . این حدیث را حاکم نیشابوری از طریق مشایخ خود از ابوصلت هروی از امام رضا ( ع ) روایت کرده است . متن این حدیث چنین است :
أخبرنا الحاكم أبو عبد الله ، حدثنا أبو أحمد إسحاق بن محمد بن علي بن خالد الهاشمي بالكوفة ، حدثنا القاسم بن أحمد العلوي الحسيني ، حدثني أبو الصلت عبدالسلام بن صالح ، حدثني علي بن موسى الرضا قال : من قال القرآن مخلوق فهو كافر ( ابن نجار بغدادی , ذیل تاریخ بغداد , ج 4 , ص 139 ) .
یک. راوی و مسئله
راوی این حدیث ابوالصلت هروی به تعبیر مزی , خادم علي بن موسى الرضى ، أديب , فقيه , عالم بود, او از مشایخ متعددی حدیث , فقه و کلام فرا گرفت و راویان متعددی نیز از او نقل حدیث کردند . شماری از اخبار دوران حضور امام رضا ( ع ) در خراسان از طریق وی گزارش شده است زیرا در این بازه زمانی در مرو حضور داشت . ابوالصلت هروی در روزگار مامون عباسی وارد مرو شد و مامون او را فراوان تکریم می کرد و از پیروزی او در مناظرات با متکلمان خرسند می شد . یکی از مسائل کلامی بسیار مهم و پُر از چالش و تنش روزگار اباصلت مسئله خلق قرآن بود . معتزله , جهمیه و .... بر حادث و مخلوق بودن قرآن اصرار داشتند ولی اهل حدیث به ویژه ابن حنبل به قدیم بودن و غیر مخلوق بودن قرآن اعتقاد داشتند. بر پایه برخی از داده های تاریخی اباصلت هروی به مخلوق بودن قرآن اعتقاد داشت ولی از اظهار آن اجتناب می ورزید زیرا جهمیه نیز بر همین اعتقاد بود و اهل حدیث نیز ایشان را تکفیر می کردند .
دو. پیشینه مسئله
دوران مامون تا واثق عباسی دوره اقتدار جریان فکری معتزله است که توانستند در سطح کلان اجتماعی برای خود گفتمان ویژه و موثری ایجاد کنند . معتزله مامون عباسی را در مسئله مخلوق بودن قرآن با خود هم رأی ساختند و این تا دوره واثق عباسی تداوم یافت و در واقع مذهب اعتزال به مذهب دولت عباسی تبدیل شد و عقاید مردم بر پایه معیارهای اعتزالی سنجیده می شد و مخالفت با آن پیامدهای جدی داشت . واثق عباسی پرداخت فدیه برای آزاد سازی اسیران مسلمان در جنگ با کفار را مشروط به کسانی دانست که به مخلوق بودن قرآن اعتقاد و اقرار داشته باشند. واثق عباسی به محمد بن ابی لیث قاضی مصر دستور داد تا از همه مردم مصر درباره خلق قرآن آزمون بعمل آورد و او نیز همه را به شرکت در آن فراخوان داد . شماری زیادی از مردم فرار کردند و مخالفان با آزمون به زندان افکنده شدند . قاضی مصر دستورداد که در تمامی مساجد مصر جمله « القرآن مخلوق » نوشته شود ولی فقهای مالکی و شافعی مردم را از حضور در مساجد منع کردند . به دنبال آن مردم بغداد علیه واثق شوریدند و احمد بن نصر خزاعی آنان را به عزل واثق تحریک و تشویق نمود لذا واثق خود او را در سامراء به قتل رساند و دستور داد مدتی جنازه او در سامراء و بغداد به همراه نوشته ای با موضوع جرم او در کنارش آویخته شد «هذا الرأس الکافر المشرک الضال .... » . دوره متوکل عباسی دوره واگرایی از اندیشه معتزله و پایان دادن به محنه خلق قرآن و تثبیت اندیشه اهل حدیث در این مسئله بود .👇👇
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
به مناسبت دهه کرامت ( بخش ششم)
بازپژوهی داده های میراث رضوی در کتاب ذیل تاریخ بغداد (4 )
گفتمان کاوی تاریخی حدیث کفر انگاری مخلوق بودن قرآن (2)
✍️علی راد
سه. چالش ها و تعارضات حدیث اباصلت هروی
روایت ابن نجار از امام رضا ( ع ) در کفر انگاری پنداره مخلوق بودن قرآن با چالش های تاریخی – کلامی مواجه است :
یک . جریان تفتیش عقیده خلق قرآن در سال 218 هجری ( شانزده سال پس از شهادت امام رضا (ع) ) آغاز گردید روایت ابن نجار نمی تواند ناظر و در پیوند با موضع گیری حضرت رضا ( ع ) با محنة خلق قرآن تفسیر شود
دو . دیدگاه کلامی مدرسه اهل بیت ( علیهم السلام ) مخلوق و حادیث بودن قرآن کریم است لذا ظاهر روایت امام رضا ( ع ) با این دیدگاه در تعارض است .
سه . تعارض با دیگر روایات رضوی در تاکید بر مخلوق بودن ما سوی الله همانند حدیث « وليس الخالق إلا الله عز وجل وما سواه مخلوق » .
چهار. راهکارهای حل تعارض و برون رفت از چالش
برای برون رفت از این چالش ها فرضیه های ذیل مطرح است :
یک. مخدوش بودن اعتبار صدوری روایت ابن نجار
دو. صحت صدور روایت و تقیه امام رضا (ع)
سه . معناشناسی تاریخی واژه مخلوق از لغت تا گفتمان
پنج. نقد فرضیه ها و راهکارهای حل تعارض
با توجه به مسند بودن روایت ابن نجار , وثاقت ابا صلت هروی , عدم تقیه امام رضا ( ع ) در مسئله قرآن به عنوان اصلی ترین رسالت نهاد امامت در حراست از قرآن , هم سویی با گفتمان غالب دو فرضیه اوّل و دوّم پذیرفتنی نیست . شایان گفتن است که پیشینه مسئله خلق قرآن بسی کهن تر از ظهور معتزله در عصر مامون است و روایت رضوی ناظر به گفتمان پیش از مامون عباسی و خارج از بوم کلامی – حدیثی خراسان است که توسط جعد بن درهم و جهم بن صفوان آغاز شده بود در مدارس فکری عراق و شام در حال نقد و نظر بود .
شش. ادله رجحان فرضیه معناشنای تاریخی
از این رو فرضیه سوّم از اتقان بیش تری برخوردار است ولی با این توضیح که مصطلح مخلوق در اندیشه اعتزالیون از اوصاف موجود حادث در تقابل با قدیم است و چنین معنایی از مخلوق درباره قرآن صادق نیست زیرا قدیم ازلی فقط خداوند است و ماسوی الله حادیث و مخلوق خداوند هستند. معنای لغوی مخلوق چیز مندرس , کهنه و زوال پذیر و ساختگی و دروغین است لذا فقیهان امامیه از مخلوق خواندن قرآن منع کردند : « كلام الله تعالى ، فعله ، وهو محدث ، وامتنع أصحابنا من تسميته بأنه مخلوق لما فيه من الإيهام بكونه منحولا » آن گونه که در حدیث امام صادق (ع ). آمده است : « فإنه سئل عن القرآن فقال : لا خالق ولا مخلوق ، ولكنه كلام الله تعالى ووحيه وتنزيله ». معنای لغوی مخلوق با ویژگی اعجاز لفظی و محتوایی قرآن در تناقض است لذا امام رضا ( ع ) باورمندی به این انگاره درباره قرآن را نیز نفی می کند و در دیگر احادیث خود به حقانیت , تازگی , طراوت , مانایی , فرا تاریخی و جاودانگی قرآن تاکید اکید دارد . باورمندی به مخلوق بودن قرآن به معنای اخیر اعتقاد به نفی معجزه صادق نبوت رسول خدا ( ص ) و نفی خاتمیت نبوت است لذا چنین باوری از مصادیق کفر است .
از سوی دیگر امام رضا ( ع ) در حدیث « والقرآن كلام الله لا تجعل له اسما من عندك فتكون من الضالين » از وضع و جعل اسامی واوصاف برای قرآن به شدّت نهی می کند که از جمله این نام ها وصف مخلوق برای قرآن است که معتزله بدان اصرار داشتند ولی به کژتابی مفهوم آن التفات نداشتند. درباره پیشینه و دیرینه مسئله خلق قرآن یاد آوری این مهم ضروری است که این چالش ریشه در عصر اموی دارد و نباید آن را برایند اندیشه معتزله در عصر عباسی تاریخ گذاری کرد . جعد بن درهم ( ح 50 – 120 ق ) نخستین شخصی است که در دوران هشام بن عبدالملک اموی ( 72 – 125 ق ) در دمشق درباره خلق قرآن اظهار نظر کرد لذا به عنوان اولین نظریه پرداز در مسئله خلق قرآن شناخته می شود زیرا در انتساب صفت تکلم به خداوند تردید داشت و آن را نفی می کرد و به تاویل آیات قرآن کریم در موضوع مکالمه خداوند با پیامبرانی چون موسی و ابراهیم و دیگران بود که بر مذاق اهل حدیث و ظاهر گرایان بسیار سخت و تلخ نمود . اندیشه جعد بن درهم در انتساب صفت خلق و صنع برای انسان مورد نقد امام صادق ( ع ) قرار گرفت و او از پاسخ به ایرادت و اشکالات امام عاجز ماند و ناگزیر فرار نمود . جعد در کوفه اندیشه های خود را ترویج داد و در این شهر بود که جهم بن صفوان ترمذی ( 128 ق ) اندیشه خلق قرآن را از وی فرا گرفت و در نهایت جعد بن درهم در روز عید قربان به دست امیر کوفه به قتل رسید . پژوهشگران بن مایه های یهودیت گرایی از جمله باورمندی به خلق تورات در اندیشه های لبید بن اعصم یهودی - استاد استادان جعد - , گرایش به اندیشه های صابیئن حران و مانویان – زنادقه عراق را در اندیشه های جعد بن درهم مطرح کرده اند . 👇👇 @OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
به مناسبت دهه کرامت ( بخش هفتم)
امام رضا ( ع ) ترجمان عدالتِ وحیانی (1)
بازپژوهی عدالت در احادیث عیون اخبار الرضا(ع)
✍️علی راد
عدالت به معنای حد وسط و گریز از افراط و تفریط و نهادن هر چیزی در جایگاه شایسته و بایسته خود از مفاهیم شناخته شده در میراث دینی و بشری است . عدالت چالش و مطالبه انسان در طول تاریخ بوده و هست از این رو ادیان و علوم ناگزیر از اهتمام به آن بوده اند . عدالت و عدالتگستری بیشترین فراوانی در گزاره ها و آموزههای ادیان ابراهیمی را دارد و از جایگاه مهم تر و برتری برخوردار است. دانشیان علوم انسانی و اجتماعی نیز هماره تاریخ علم به عدالت اندیشیده و درباره آن اظهار نظر کردند اما تا کنون نظریه فراگیر و جهان شمولی از عدالت ارائه نشده است . در ادیان ابراهیمی عدالتستیزی و عدالتگریزی به عنوان یک جریان منحط و از اوصاف طاغوت است و تهی شدن جامعه از عدالت نشاندهنده ظلم فراگیر از سوی صاحبان قدرت و اندیشه است که به عنوان پیشران طاغوت ایفای نقش می کنند از این رو هماره عدالت قربانی جریان های زر , زور و تزویر بوده و هست که داعیه عدالت داشته ولی عدالت را در آستان قدرت نا مشروع به مسلخ برده اند .
عدالتپژوهی امروزه در گفتمان علمی به یک گرایش مطالعاتی و پژوهشی تبدیل شده و مورد اهتمام جدی پژوهشگاه ها و اندیشکده های علمی در سطح جهان است لذا استخراج و تبیین نظریه عدالت اسلام شیعی ضرورت اجتناب ناپذیر گفتمان علمی معاصر است. نظریه عدالت اسلام شیعی , همان نظریه الهی – وحیانی است که در قرآن و سنّت اصیل و ناب نبوی منعکس شده است و ائمه شیعه در گفتار و رفتار خود آن را تبیین و تداوم بخشیده اند . این نظریه از طریق باز پژوهی میراث امامان شیعه میسور است به ویژه امامانی که فرصت بیشتری برای کنش گری اجتماعی یافته و با نهاد قدرت و سیاست در پیوند بودند که از جمله ایشان به امام رضا ( ع ) می توان اشاره کرد .
استنباط نظریه عدالت در میراث امام رضا (ع) از دو شیوه تحلیل مضامین پایه و نظام مفاهیم عدالت در احادیث رضوی و استنطاق رفتار و عمل امام رضا (ع) برای اکتشاف مولفه های عدالت بهره جست . امام رضا (ع) به دلیل قرار گرفتن در موقعیت ولایتعهدی مامون , فرصت کم نظیری پیدا کرد تا سویه های از عدالت را در رفتار و گفتار خود تبیین نمایید ؛ بخش مهمی از گزاره های عدالت در بیان نظری و عملی امام رضا (ع) در کتاب عیون اخبار الرضا (ع ) بازتابیده است که حاوی تقریباً یک سوم از مجموعه احادیث حضرت رضا ( ع ) است . در این کتاب شیخ صدوق تلاش دارد تا احادیثی از امام رضا ( ع ) با معیارهای محتوایی چون علو مضمون و جامعیت در محتوا را آن حضرت را گزارش کند لذا عنوان عیون را بر تارک این کتاب نهاده است تا به برگزیدگی , برجستگی , غرر بودن و ممتار بودن احادیث منتخب او در این اثر اشاره نماید .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
🔰 انا لله و انا الیه راجعون
🔻آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب و مردمی ایران به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، دکتر رحمتی و دیگر همراهان در جریان سقوط بالگرد در ارتفاعات شمال شرقی تبریز به شهادت رسیدند.
◾️ضمن عرض تسلیت به محضر بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه، امام خامنه ای(حفظه الله) و ملت شریف و مقاوم ایران اسلامی و خانوادههای داغدارشان، برای همه این عزیزان غفران الهی و علو درجات را مسئلت داریم.
#شهید_جمهور
انا لله و انا الیه راجعون
خبر تلخ و بهت آور شهادت آیتالله “سیدابراهیم رئیسی” رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه موجی از حزن و اندوه در جامعه ایران و به طور خاص در دانشگاهها بوجود آورد.بی شک توفیق خدمت به بندگان خدا و گذشتن از سرمایه جان در این مسیر، نصیب هر کسی نمی گردد و حتما این افتخار،جز به نظر و لطف و کرم خاص الهی نبوده است.اینک پرونده پر از تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیری او در جلوی دیدگان ما است. امید است که مسئولان اجرایی کشور به تاسی از آن سید بزرگوار کمر خدمت بیشتر به ملت بزرگ ایران ببندند و در راه تعالی این مرز و بوم تا پای جان تلاش نمایند.این مصیبت بزرگ را به ملت ایران و همه همکاران دانشگاهی خود تسلیت و تعزیت میگویم و از درگاه الهی برای ایشان و همراهان ارجمندشان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان عزا دیده، صبر و اجر فراوان طلب میکنم.
حمید زارع
رئیس دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
هدایت شده از طومار نقد
⏪ برگی از خاطرات با شهید خدمت دکتر رحمتی : بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دفتر قم چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ میزبان دکتر مالک رحمتی قائم مقام تولیت معزز آستان قدس رضوی بودم. بدون هیچ خبر قبلی و تشریفات و کاملا عادی آمده بود تا چندین پروژه را در قم دنبال کند . در این سال که کرونا شیوع داشت ابایی از مسافرت و بازدید از طرح ها و پروژه ها در خارج از مشهد نداشت و مدام در تردد بود . در این سفر برای بازدید از ساختمان جدید آستان قدس رضوی در قم و پیگیری برخی از مشکلات آمده بود . در نشستی صمیمانه در روند برنامه ها و فعالیت های دفتر آستان قدس رضوی در قم گرفت , قول مساعد برای تسریع برخی از مسائل را داد و در نهایت نیز انجام داد؛ تصویب جایگاه این دفتر در ساختار آستان قدس رضوی و تخصیص ردیف بودجه برای آن از جمله پیگیری های ایشان بود . او را خدوم , فهیم , جهادی , مصمم , ولایت مدار , فروتن و متواضع یافتم . روحش شاد و یادش گرامی باد . علی راد
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
📜برگی از خاطرات با خادم الرضا علیه السلام حجت الاسلام دکتر رئیسی
در دوران تولیت حرم رضوی بارها به قم می آمدند، بدون هیچ تشریفات، ساده و بی آلایش، بدون هیچ انتظار، خیلی پی گیر بود که ارتباط آستان قدس رضوی با حوزه علمیه قم، مرجعیت و نخبگان حوزه و دانشگاه برقرار شود و حمایت می کرد، آرزو داشت پژوهشگاه جامع و بزرگی در قم راه اندازی کند، شخصا در جلسات هم اندیشی، رونمایی و ... دفتر قم شرکت میکرد. نگاهی بلند و آینده نگر داشت و درک متعالی از جایگاه علم، پژوهش، کتاب داشت. جدیت توام با لطافت در گفتار و فروتنی در رفتار ویژگی برجسته و پیوسته او بود.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
علی راد
@OstadRad