◼️أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ◼️
از امام باقر(علیه السلام) پرسیده شد که در روز #عاشورا، چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟
حضرت فرمودند: «بگوئید:
“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)”»
خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده زیاد گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولیِّ دَم او، #امام_مهدیﷻ ازخاندان محمدﷺ، به خونخواهی او برمی خیزند.
مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص ۷۷۲.
💢عاشورا و امروز ما
✔️استاد محمدعلی مهدوی راد
پیامبر (ص) میفرماید: مبادا روش و سنت دین، اولویت آخر و تزیین و نمایش باشد. متاسفانه در جامعه ما به این موضوع بی توجهی میشود. قرآن گفته: «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ»، در مورد موضوعی که آگاهی و تخصص ندارید، نظر ندهید، اگر مسولان از صدر تا ذیل به همین آیه عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل میشود.
یکی از مهمترین ویژگیهای رفتار امام در حادثه کربلا، آگاهی و آگاهی گستری است. امام حسین (ع) یکبار هم دستور و انتظار اطاعت محض و کورکورانه نداشتند و همواره استدلال و معیار ارائه میکردند.
شب عاشورا هم امام فرمود: بروید اینها با من کار دارند. زهیر که مورخان اموی، او را به ناحق عثمانی معرفی کردند، در پاسخ گفت: اگر هزار بار کشته شوم باز هم تو را یاری میکنم، چون با بصیرت و آگاهی به حقانیت شما رسیدیم. به تعبیر قرآن، قاعدهای که در کتاب آسمانی قبل، از زبور تصریح شده: ما بعد از آگاهی، زمین را به صالحان ارث میدهیم، یعنی جامعه آگاه، صالحان را بر صدر مینشاند. امیرمومنان (ع) نیز میفرماید: اگر ندانی چگونه در موضوعی وارد شوی، در آن دچار مرگ موضعی میشوی.
اباعبدالله (ع) در نامهای که به عالمان نوشت، فرمود: از قرآن بیاموزید که چرا خدا احبار و رهبان را نکوهید؟ چون این علما، ظلم و زشتی، سخن بد و فساد را میدیدند و سکوت میکردند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75860
هدایت شده از طومار نقد
مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟
از روایت إبن إدریس تا نظریه شیخ طوسی
✍️علی راد
اشاره
عبد الله بن إدریس(192ق) با جمله «فوالله إنه[حفص] لشيعي وإن شريكا لشيعي» بر تشیّع حفص بن غیاث تاکید داشت. شیخ طوسی(460ق) در کتاب الرجال و الفهرست خود متاثر از دیدگاه مشهور رجالیان شیعه و اهل سنّت به عامی بودن حفص بن غیاث باورمند است. شیخ طوسی در کتاب العدة فی اصول الفقه هر چند با لحاظ مجموعه¬ای از شرایط, روایات حفص بن غیاث از ائمه شیعه را در فقه امامیه شایسته استناد ¬می¬داند ولی عامی بودن وی را نفی نمی¬کند و تلاش می-کند از فاصله نظریه رجالی خود با رویکرد فقهی- اصولی خود بکاهد اما این تلاش به پذیرش شیعه بودن حفص بن غیاث نمی¬انجامد. چستی مضامین اصلی, زمینه¬های صدور, شواهد اعتبار روایت ابن ادریس, راهکار حل تعارض آن با دیدگاه شیخ طوسی و تعیین دیدگاه برتر از میان این دو از جمله مسئله¬های این پژوهش هستند که با روش تحلیل انتقادی انجام شده است. این پژوهش تبیین می¬کند که معاصرت إبن ادریس با حفص بن غیاث, حسی بودن شهادت وی از تشیّع حفص بن غیاث, شاگردی حفص نزد امام صادق(ع) و تصنیف کتابی مستقل از احادیث آن حضرت در قالب یک مسند حدیثی, هم¬گرایی سیاسی حفص با اندیشه¬های شریک بن عبدالله از جمله دلایل استواری روایت ابن ادریس است. هر چند إبن ادریس با استناد به آگاهی گسترده و طولانی مدت خود از اندیشه¬ها و مناسبات علمی حفص بن غیاث, داوری قعطی خود را درباره تشیّع حفص اعلام داشت ولی به دلایل مختلفی این داوری در رجال عامه و نظرگاه شیخ طوسی نادیده انگاشته شد. هم چنین این تحقیق روشن می¬سازد که شماری از محققان متقدم و متاخر امامی در عامی بودن حفص بن غیاث تردید جدی دارند و با استناد به ادله اجتهادی و شواهد حدیثی بر تشیّع وی باورمند هستند و حتی وی را از رازداران اسرار امامت می¬دانند. این گروه از رجال شناسان امامیه, اشتهار حفص به عامی بودن را از روی تقیه و احتیاط او دانسته و ادله عامی بودن حفص را نقد پذیر می¬دانند و گروهی دیگر در تعیین مذهب حفص توقف نموده و برخی نیز چون نجاشی اساساً به عامی بودن حفص اشارتی ندارند. بر پایه دستاورد این مقاله هر دو دیدگاه رایج درباره مذهب حفص بن غیاث توجیه پذیر است و نباید رابطه این دو دیدگاه را تباین تام و کلی دانست اما قطعیت و شمولیت نظریه شیخ طوسی مخدوش است و عامی دانستن مذهب حفص بن غیاث در همه ادوار حیات وی نادرست می¬نماید.
ادامه مطلب در : B2n.ir/z80780
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
کارگروه هنر و رسانه دانشآموختگان علوم قرآن و حدیث برگزار میکند:
🔻 دوره رایگان هوش مصنوعی کاربردی 🔻
🔸سرفصل :
✅ چیستی هوش مصنوعی و نحوه استفاده
✅ کاربرد های روزمره هوش مصنوعی
✅ کاربرد هوش مصنوعی در تدریس، تحصیل و ...
✅️ تولید محتوا با هوش مصنوعی
🔸ارائه دهنده:
آقای محمدعلی کیهانی
🔹مدرس دورههای IT و گرافیک
🔸شروع دوره:
۶ مرداد ماه
(آموزش های آفلاین رایگان + پرسش و پاسخ آنلاین)
🔸ثبت نام رایگان و کسب اطلاعات بیشتر:
🔗 @gh_graph
گرافیک قافیه
https://eitaa.com/graphic_gh
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
مدرسه تابستانی دار العلم آستان قدس رضوی مرداد ماه 1403 ش
مدرسه قرآن و حدیث
منابع درس : تحلیل انتقادی برداشت های استحسانی از ظواهر قرآن
استاد : حجت الاسلام دکتر علی راد
1. بررسی معناشناختی تنظیر معنایی در تفسیر قرآن
لینک دانلود : B2n.ir/m23815
2. آیه سجده بر یوسف(ع) در تفاسیر امامیه
لینک دانلود : B2n.ir/q31506
3. گوینده و تناسب آیات « أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ ... وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِی...»
لینک دانلود : B2n.ir/b56637
4. تفسیر جنّت آدم(ع) در احادیث امامیه
لینک دانلود : B2n.ir/y76254
5. پارادایم جمال یوسف در تفسیر قرآن از انگاره تا گفتمان
لینک دانلود : B2n.ir/w25456
6. غرر قرآن از نظریه تا تفسیر
لینک دانلود : B2n.ir/a17193 + B2n.ir/z48967
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
✨باسلام و احترام
همکار گرامی جناب آقای دکتر شهیدی عزیز
ارتقای حضرتعالی به مرتبه دانشیاری را صمیمانه تبریک عرض میکنم.
توفیقات تان روز افزون✨
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
@QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از مدرسه تابستانی دارالعلم
🔰پوشش برخط صوتی و تصویری تمام دروس
🔸با همکاری معاونت فناوری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم، بر بستر سایت حوزه علمیه خراسان راه اندازی شد.
🔸جهت استفاده از مباحث اساتید گرامی، شرکت در کلاس ها و آزمون پایان دوره،وارد سامانه زیر شده و در مدرسه مد نظر خود ثبت نام کنید.
🔸بدیهی است با توجه به اینکه بستر این سامانه آموزشی سایت حوزه علمیه خراسان است، طلاب خراسان با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور پرتال طلبگی خود وارد این سامانه نیز خواهند شد.
🔸آدرس سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم
🌐 http://de.lms2.hozehkh.com
🔸طلاب معزز و همچنین دانش پژوهان(دانشجویان و ...) که در سایت حوزه علمیه خراسان دارای پرونده طلبگی نیستند، ابتدا از طریق لینک زیر (لینک عضویت در سایت) در سایت حوزه علمیه خراسان عضو شده و بعد از دریافت پیامکی کد کاربری و رمز عبور از طریق لینک فوق می توانند وارد سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم شوند.
🔸لینک عضویت در سایت حوزه علمیه خراسان
🌐https://profile.hozehkh.com/fard/add?returnurl=http://www.hozehkh.com
ثبت نام طلاب معززی که خارج از حوزه علمیه خراسان هستند و پذیرش آنها در دوره جاری نهایی شده است، جهت رزرو غذا در طی دوره و شرکت در آزمون پایان دوره در سایت ضروری است.
✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
هدایت شده از طومار نقد
اسلام شناسی پاتریشا کرون و مایکل کوک در بوته نقد
اثر پذیری اسلام از آیین سامری و هاجری
اشاره
پاتریشا کرون و مایکل کوک در کتاب Hagarism : The Making of the Islamic World با ارائه نظریۀ «هاجریسم»، دیدگاه جدیدی را دربارۀ اسلام معرفی کردند که مبتنی بر شکاکیت افراطی به منابع اسلامی و استفادۀ گسترده از منابع غیراسلامی است و مدعیات جدیدی را در آن مطرح کردند که یکی از آنها تأثیرگذاری سامریّت بر پیدایش و توسعۀ اسلام بوده است. آنها بعضی شباهتهای ظاهری میان مفاهیم اسلامی و اصطلاحات مورد استفاده در فرقۀ یهودی سامریّت را دلیل تأثیرپذیری اسلام از این فرقه دانستهاند و مدعی شدهاند بعضی از ریشههای اسلام را در سامریّت باید جست. انتخاب واژۀ «اسلام» به عنوان نامی برای دین جدید، ارتباط مقدس بین حرم و کوه، ماجرای تغییر قبله و شباهت ساختاری بین «امامت» در تشیع و «کهانت» در سامریّت، از مهمترین نکات مورد استناد در این فرضیه هستند. هم چنین مدعی شدهاند که اسلام، خاستگاه هاجری داشته است. این فرضیه میگوید که خاستگاه اصلی اسلام نه در شهرهای مکه و مدینه، بلکه در منطقهای در شمال غربی شبهجزیرۀ عربستان بوده که از نظر تاریخی، بهخصوص در منابع یهودی، محل سکونت هاجریان محسوب میشده است. استناد آنها در این فرضیه نیز بر یکسان بودن مهگرایه (هاجریان) و مسلمانان، تطبیق بعضی نامهای ذکرشده در کتاب مقدس بر اماکن اسلامی و قبلۀ اول بودن پتراست. این مقاله نشان میدهد که دلایل ارائهشده برای این مدعا، هم از جنبۀ فهم متون تاریخی و هم از نظر علتیابی انحراف محراب مساجد اولیه از قبله، دارای استحکام نیستند.
نقد این دو انگاره را بنگرید : https://B2n.ir/f83339 + https://B2n.ir/d67948
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاهن حسنی؛
ریشه تاریخی سامریان، تفاوت و تمایزها با یهودیان!!
یهودیت دین نیست!!
سامریان کهن ترین دین و مذهب، مناسک و عادات دینی، تاریخ و فرهنگ را داراند و میان تورات سامری با تورات یهودی تفاوت های جدی وجود دارد.!!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
میراث مغفول اردو زبان هندوستان در نقد بخاری
✍️ علی راد
مبارکفوری نویسنده کتاب سیرة الامام البخاری می گوید چون این کتاب را به زبان اردو تالیف کرده است و غالباً اردو زبان ها با دیدگاه عالمان هم زبان خود موافق هستند دوست دارد که دیدگاه ایشان را دباره شخصیت بخاری و کتاب الصحیح او گزارش کند تا با اطمینان خاطر بیش تر پذیرای سخنان او باشند. او در ادامه دیدگاه دانشوران اردو زبان چون عینی حنفی مولف عمدة القاری , ابن عابدین شامی مولف کتاب رد المحتار شرح الدر المختار , محدّث دهلوی حنفی , بحر العلوم الکنوی , ... را گزارش می کند . تعابیر ایشان آکنده از غلو و اغراق درباره بخاری و کتاب الصحیح او هست که بخاری را تا حد معجزه در تاریخ بشر بالا برده اند ( مبارکفوری , عبد السلام , کتاب سیرة الامام البخاری , ج 1 , ص 229 - 231 ) . پرسش این است که چرا عالمان اردو زبان اینگونه به بخاری می نگرند و او را بی بدیل و بی نظیر در میان محدثان معرفی می کنند ؟ ریشه های این غلو و اغراق درباره بخاری در میراث اردو زبان هندوستان را باید در نقدهای کوبنده جریان اهل قرآن و منتقدان دقیق النظر بخاری در هندوستان از جریان های مختلف فکری نواندیش اسلام گرای آن جستجو کرد که عالمان اردو زبان را این چنین به اغراق درباره بخاری واداشت و مبارکفوری نیز متاثر از استادان خود در دام این اغراق گرفتار آمد ؛ این گروه ها به نقد وطرد بخاری اهتمام دارند و در تعمیق شکاف میان فرقه های اسلامی هندوستان اثر گذار هستند . برای نمونه مولوی عمر کریم حنفی بتونی کتاب « الجرح علی البخاری » را تالیف نمود و در آن بخاری و کتابش الجامع الصحیح را به سخره گرفت. شیخ ابوالقاسم سیف بنارسی ( م۱۳۶۹ ھ) کتاب « الکوثر الجاری فی جواب الجرح علی البخاری» مشهور به « حل مشکلات البخاری» را در چهار جلد به زبان اردو در پاسخ به این کتاب تالیف کرد.
بایسته است میراث اردو زبان در مسئله نقد و دفاع از بخاری به مثابه یک شاخه و جریان فکری مستقل به عربی - فارسیی ترجمه , بازخوانی , تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد , پایان نامه , مقالات و کتاب های متعددی از سوی حوزویان و دانشگاهیان در این عرصه نگاشته شود .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
درنگی در حدیث « قوله مرآة المومن » منسوب به امام حسین (ع)
✍️علی راد
متن حدیث :
و قال علیه السلام : إن المؤمن اتخذ الله عصمته, و قوله مرآته، فمرة ينظر في نعت المؤمنين وتارة ينظر في وصف المتجبرين، فهو منه في لطائف, ومن نفسه في تعارف, ومن فطنته في يقين, ومن قدسه على تمكين ( تحف العقول ص 248, بحار الأنوار ج 75 ص 119 ) .
معنا و آموزه :
از اوصاف مومنان راستین رشد یافته چنین است که خدای را تکیه گاه خود از گزندها و لغزش ها قرار دهند و گفتارش در قرآن را آینه فرا روی خود نهند که در آیات اوصاف خداوند از مومنان راست کیش را بنگرند و در اوصاف گردنکشان از فراعنه و نمرودیان درنگ کند و در این آیات و آینه گفتار خداوند بسی نکته ها ی ناب و گوهرهای درخشان دریابد و در بازتاب آن آینه خود را بشناسد و از فراست آن به یقین رسد و بر پیراستگی و رهایی از هر پلیدی توانا گردد . روایت بر نقش قرآن در تزکیه نفس مومن تاکید دارد و ظاهر آن بر کفایت قرآن محوری در فرایند سلوک معنوی دلالت دارد . البته تردیدی در نقش قرآن در اعتلای معنوی مومنان نیست و این مهم هماره مورد تاکید در سنّت نبوی و عترت ایشان بوده است اما سخن در کفایت قرآن و چگونگی تبیین و درک خود بایسته آن است که ظاهر متن روایت بر آن دلالت دارد .
ارزیابی :
فارغ از ارسال در سند و آسیب اعتبار کتاب تحف العقول به عنوان کهن ترین مصدر این حدیث و تفرد آن در انتساب این متن به امام , در متن روایت انگاره ها , مفاهیم و مصطلحاتی چون لطائف , تعارف , قدسه , .. به کار رفته است که در قرن نخست کاربرد آنها دشوار یاب است و بسیار به متون عرفانی قرن چهارم شباهت دارد ؛ سبک و اسلوب بیانی روایت نیز به متون عرفانی مسجع متاخر از قرن اول هجری نزدیک تر است . هر چند ممکن است گفته شود ظاهر متن روایت در مقام انحصار رشد معنوی به قرآن نیست اما اشارتی به نقش دیگر مولفه های موثر در تعالی و اعتلای جایگاه مومن و زدودن موانع مسیر معنویت چون ولایت مداری ندارد و به تعبیری قرآن بسنده است و به آموزه ولایت محوری در اندیشه شیعی و نقش مهم آن در تعالی معنوی مومنان اشارتی ندارد . و الله العالم .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
♨️ کرسی ترویجی ♨️
«تحلیل انتقادی کاربست قاعده تنظیر معنایي در تفسیر آیات سجده بر آدم»
🎙ارائه کننده: استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد
(دانشیار دانشگاه تهران)
✍ ناقدین:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن نقیزاده
🖋مدیر کرسی:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر جلائیان اکبرنیا
⏱زمان: شنبه۱۳مرداد ساعت 14.45 دقیقه
🏢 مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو سالن اجتماعات طبرسی.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
#برنامه_مدرسه_تابستانه_دارالعلم
🔅 روز هشتم، شنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۳
🔸جلسه پرسش و پاسخ علمی
🎙سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سبحانی «دامت برکاته»
⏰ ساعت ۷
📖 دروس مدرسه قرآن و حدیث
📝 ریشه شناسی واژگان قرآنی
🎙 استاد احمد پاکتچی
⏰ ساعت ۸:۳۰ و ۱۰
🕌مدرس ادیب نیشابوری (ره)
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
📝بررسی حجیت ظواهرقرآن
🎙 حجت الاسلام علی راد «زیدعزه»
⏰ ساعت ۱۶
🕌مدرس علامه طبرسی (ره)
✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
.
💢 *اطلاعیه:*
مرکز طبع و نشر قرآن کریم از بین #بانوان علاقمند به حوزه #تصحیح قرآن و متون دینی، دعوت به همکاری میکند.
🔹 *ملاکها:*
1️⃣ سن: 20 تا 30 سال
2️⃣ تحصیلات: فارغالتحصیل یا دانشجوی رشته علوم قرآن و حدیث، ادبیات عرب و سایر رشتههای مرتبط، یا حافظ حداقل 10جزء از قرآن کریم
3️⃣ ساکن غیرموقت در تهران
🔸 *شرایط کاری:*
کار بهصورت پروژهای و در منزل انجام میشود.
⏳ *مهلت ثبتنام برای شرکت در آزمون: 14 شهریور 1403*
♦️ جهت ثبتنام، مشخصات کامل خود را *فقط در پیامرسان #بله* به نام کاربری زیر ارسال فرمایید:
🆔 ble.ir/tas_hih2
✅ پ.ن: *مشخصات شامل:*
۱. نام
۲. نام خانوادگی
۳. شماره تلفن همراه فعال برای #تماس و دارای حساب کاربری در پیامرسان #بله
۴. سال تولد
۵. میزان تحصیلات
۶. رشته تحصیلی
۷. حافظ چند جزء از قرآن هستید؟
۸. شهر محل سکونت
💠 *کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم
👇👇👇👇👇
🔹@moshaf_org🔹*
هدایت شده از طومار نقد
عدم النص و اجتهاد صحابه ؛ گونه ها , اعتبار و چالشها
✍️علی راد
از جمله اصول اجتهاد مورد تاکید اهل حدیث عامّه در پاسخ گویی به مسائل مستحدثه , حجیت روش استنباط صحابه است . بر پایه این اصل صحابه به لزوم مراجعه و بازیابی مستند احتمالی حُکم از قرآن و سنّت رسول خدا (ص) تاکید داشتند و در فرض فقدان آیه و سنّت نبوی در بیان حُکم , مجاز بودند به رأی خود استناد بجویند (دارمی , السنن , ج 1 , ص 58) و این چنین رهیافت اجتهاد صحابی در فقدان نص - سنّت در فقه صحابه فقیه و مفتی پدید آمد. باورمندی صحابه فقیه به فقدان سنّـت نبوی در حُکم مسئله نوپدید به حصر عقلی از دو حالت بیرون نیست:
یک) عدم صدور سنّت از رسول خدا (ص) در موضوع مسئله ( عدم النص واقعی) ؛
دو) وجود قول , فعل و تقریر رسول خدا ( ص ) در موضوع مسئله و عدم آگاهی صحابی مفتی از آن (عدم النص غیر واقعی).
در فرض دوّم در واقع امر در مسئله مورد نظر سنّتی از رسول خدا (ص) صادر شده است ولی صحابی مفتی به دلایل مختلف از سنّت رسول خدا آگاهی ندارد و چنین می پندارد که مسئله از موارد عدم النص فی السنّة و محل جریان اصل استناد به رأی در بیان حُکم مسئله است لذا به رأی اجتهادی خود به مثابه منبع و دلیل در فتوا استناد می جوید هر چند که برای مخاطب خاستگاه و دلیل اعتبار رأی خود را بیان نمی کند .
روشن است که اجتهاد صحابی در این فرض الزاماً مطابق با سنّت نیست و چه بسا صحابی در اجتهاد خود به خطا رفته باشد که در صورت کشف خلاف قابل استناد به شریعت نخواهد بود ؛ این اصل در اجتهاد صحابه به روایت نسائی مورد تاکید عبدالله بن مسعود ( 32 ق ) از صحابه نامدار بود زیرا او در مسئله جواز و صحت نکاح بدون تعیین مهریه تاکید نمود که اگر فتوای وی بر خلاف سنّت رسول خدا ( ص ) باشد اجتهاد او به خطا رفته و فتوای او اعتباری ندارد : « قال سأقول فيها بجهد رأيي فإن كان صوابا فمن الله وحده لا شريك له وإن كان خطأ فمني ومن الشيطان والله ورسوله منه برآء » (سنن النسائی , ج 2 , ص 122 – 123 ) .
بنابراین اوّلاً این واقعیت قطعی است که صحابی ترازی چون ابن مسعود و همگنان وی از سنن رسول خدا آگاهی کامل نداشتند , ثانیاً استناد به رأی یک صحابی در مسائل فقهی اعتبار ندارد چه بسا در همان مسئله سنّت نبوی وجود داشته باشد, ثالثاً اندیشه تخطئه در فقه صحابه رایج و شایع بود و صحابه تصریح داشتند که احتمال خطا در آرای اجتهادی ایشان وجود دارد لذا صحابی بودن ملازمه ای با آگاهی از سنّت نبوی ندارد و انگاره تصویب مقبول صحابی چون ابن مسعود نبود , رابعاً احاطه و اشراف تام به سنن نبوی شرط رهایی از تخطئه در اجتهاد است که برای فرد فرد صحابه قابل تحصیل نبود زیرا شرایط تاریخی صحابه چنین نبود که بتوانند همه سنن نبوی را از رسول خدا استماع نموده باشند , خامساً اصل حکمت در تشریع و انسداد باب جهل به شریعت اقتضا می¬کند که در میان صحابه , مرجع تام و کامل به سنّت وجود داشته باشد در غیر این صورت شک و جهل به تمام ابعاد شریعت تسرّی پیدا می کند, سادساً این مرجع نمی تواند فرد فرد صحابه یا صحابه به انضمام همدیگر باشد زیرا هیچ کدام از ایشان ادعا نداشتند که به تمام سنن نبوی دسترسی یا آگاهی دارند لذا برایند آگاهی مجموع صحابه تابع آگاهی یکایک ایشان بوده لذا به همان سان از خطا و نقصان برخوردار است.
حال پرسش این است که این مرجع کامل و تمام عیار سنّـت نبوی چیست؟ این مرجع چه نسبتی با تاکید رسول خدا به عترت در حدیث ثقلین دارد که به سنّت کامل و تمام رسول خدا دسترسی داشتند و از تخطئه در بیان احکام رها بودند و بدین سان عترت با صحابه تمایز جوهری داشتند.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت مظلومانه بی بی رقیه سلام الله علیه، خدمت ساحت مقدس امام زمان عجل الله، تسلیت و تعزیت باد🖤
✨@QuranHadith_elmi_farabi✨
هدایت شده از طومار نقد
نردبان شکسته : نقد تصویر بخاری در کتاب «سیرة الامام البخاری» از غلو تا اسطوره
✍️علی راد
عبد السلام مبارکفوری از جمله مدافعان سرسخت و تندروی بخاری در سده معاصر است. او در کتاب پُر برگ خود با عنوان سیرة الامام البخاری : سید الفقهاء و امام المحدّثین به دفاع تمام عیار از شخصیت بخاری , اصالت و اعتبار تمامی احادیث کتاب الصحیح بخاری می¬پردازد ( نک: مبارکفوری , عبدالسلام , سیرة الامام البخاری , 2 جلد , دار عالم الفوائد , مکه , 1422ق ) . مبارکفوری در جلد نخست کتاب سیرة الامام البخاری تلاش دارد شخصیت علمی , حدیثی , رجالی , فقهی بخاری را تبیین کند . در جلد دوّم بیش تر به اشکالات و شبهات مخالفان و منتقدان بخاری علیه شخصیت و احادیث کتاب الجامع الصحیح او می¬پردازد. در بخشی از کتاب اسطوره بخارا به تقریر , تحلیل و نقد تصویر مبارکفوری از شخصیت و اندیشه های بخاری پرداخته ام. تا کنون کتاب مبارکفوری به زبان های فارسی , عربی و انگلیسی نقد نشده است از این رو این پژوهش فرا رو نخستین کوشش شخصی در تحلیل انتقادی آن است و نزدیک به صد نقد خرد و کلان بر مدعیات مبارکفوری در این کتاب وارد است که بخش هایی از این نقدها به زودی منتشر خواهد شد: ان شاء الله.
شاهکار مبارکفوری در اقتباس و معماری است او مطالب شرح وحال بخاری را از منابع پیشین اخذ کرده است و با عباراتی کم و بیش و گاهی با توضیحاتی در پانوشت تکرار کرده است لذا او استاد تکرار و اقتباس و البته غلو و اسطوره سازی از بخاری است و قصد او این بود که این کاستی را برای مخاطب اردو زبان برطرف کند و ایشان را با شرح و حال بخاری آشنا نماید لذا ترجمه این کتاب به عربی اساساً توجیهی نداشت که بستوی زحمت آن را برای خود هموار کرد . بخش قابل توجه ای از کتاب مبارکفوری از حجة الله البالغه دهلوی است به ویژه در جلد دوم فراوان از آن بهره برده و به طور مستقیم و غیر مستقیم عبارات دهلوی را گزارش و تحلیل کرده است . بخش دیگر از کتاب مبارکفوری اقتباس صریح از کتاب تحفة الأخباری فی ترجمة البخاری و اندیشه های ابن خلدون است . مبارکفوری در کسوت مترجم نگاشته های عربی به اردو ظهور یافته است که با افزوده های پژوهشگر نسخه چاپ اول این کتاب و تحقیقات بستوی از پَر کاهی کوه ساخته اند . از این رو نه مبارکفوری و نه بستوی نتوانسته یا نخواسته اند که جستاری را به تبیین نوآوری مبارکفوری در این کتاب اختصاص دهندبه جز اینکه به زبان اردو تالیف ( ترجمه !!) شده است و شناخت اردو زبانان از بخاری را آسان نموده است. ترجمه عربی بستوی چندان بدیع و ممتاز نیست و بسیار ساده و عامیانه است که در غالب مترجمان اردو به عربی این کاستی را شاهد هستیم .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
نقش بخاری پژوهی از عزلت تا شهرت عبدالسلام مبارکفوری
✍️ علی راد
بررسی روند تاریخی انتشار کتاب های مربوط به شرح و حال بخاری در سده اخیر گویای این نکته مهم تاریخی است که نام عبد السلام مبارکفوری در میان پژوهشگران مسلمان در سی سال اخیر و با انتشار ترجمه عربی کتاب او با عنوان سیرة الامام البخاری شناخته شد. پیش از انتشار و ترجمه این اثر او به زبان عربی وانگلیسی , مبارکفوری در میان پژوهشگران عرب زبان و خاورشناسان مشهور نبود بلکه بیش تر در شبه قاره هند و نزد اردو زبانان به عنوان یک مدرس و مبلغ سلفی شناخته شده بود زیرا سخنرانی ها , تدریس ها , مقالات و کتاب های او همگی به زبان اردو بود و به دلیل عدم حضور در کنگره های بین المللی خارج از هند چهره شناخته شده ای نبود . عبد السلام مبارکفوری همانند دیگر سلفیان شبه قاره هند از شورمندی ویژه ای در تبلیغ و گسترش اندیشه های سلفیه داشت . او از تدریس , تبلیغ و سخنرانی بیش ترین بهره را در این مسیر برد و اندکی نیز به تالیف کتاب پرداخت لکن به اندازه دیگر کوشش ها و تلاش های او نبود .سيرة الإمام البخاري معروفترین کتاب مبارکفوری در شرح و حال محمد بن اسماعیل بخاری است که با تالیف آن در شبه قاره شهرت یافت و با ترجمه این اثر توسط بستوی به عربی در میان محققان جهان اسلام نام او مطرح گردید . سویه دیگر شهرت او تلاش برای پاسخ به نقدها و شبهاتی است که شبلی نعمانی علیه بخاری مطرح کرده است . به هر روی اهتمام عبدالسلام به شخصیت بخاری و دفاع از او در مقابل منتقدان و ترجمه کتابش به زبان عربی نقش اساسی و مهمی را در شهرت عبدالسلام مبارکفوری داشت و اگر این کتاب نبود مبارکفوری هم چنان گمنام می ماند آنگونه که دیگر کتاب های او توفیق ترجمه و تعلیقه نگاری را نیافتند ولی تنها تالیف او درباره بخاری به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه و با تعلیقات و تحقیقات گسترده منتشر گردید و این چنین او را از کنج عزلت به اوج شهرت رسانید.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
کارگروه هنر و رسانه دانشآموختگان علوم قرآن و حدیث برگزار میکند:
🔸فراخوان تولید محتوای قرآنی با (محوریت غرر آیات)
🔰تولید محتواهای خود را با موضوع غرر آیات (آیات محوری و اصلی هر سوره) که با نرم افزار متن نگار و یا اینشات و یا هر نرم افزار دیگری انجام شده به آی دی زیر ارسال نمایید.
📌به بهترین تولید محتوای قرآنی که با نام کارگروه فناوری، هنر و رسانه در فضای مجازی منتشر شده و تا پایان شهریورماه بیشترین بازدید را داشته باشد، جایزه ارزندهای تعلق می گیرد.
🔹️ارسال آثار به آیدی:@fzgh800
🔹️مهلت ارسال: تا پایان شهریور ماه (بدیهی است هر چه آثار زودتر ارسال شود، امکان بازدید بیشتر است.)
برای کسب اطلاعات بیشتر وارد کارگروه فناوری، هنر و رسانه به آدرس زیر شوید.
https://eitaa.com/joinchat/2614887205Ca320d50b8b
✨https://eitaa.com/QuranHadith_elmi_farabi✨
هدایت شده از طومار نقد
فراخوان مقاله علمی - پژوهشی
مجله مطالعات فقه الحدیث وابسته به انجمن حدیث حوزه باهدف توسعه دانش فقه الحدیث و تببین علمی اموزه های حدیثی مکتب اهل بیت علیهم السلام مقاله می پذیرد.
🔷 ارسال مقالات از طریق:
سامانه نشریه مطالعات فقه الحدیث
https://www.sfhadith.ir
🔶 تلفن نشریه: 02532913455
🔶تلفن تماس و ایتا 09124510219
ادرس: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه، طبقه دوم ، انجمن حدیث حوزه
هدایت شده از طومار نقد
تصرف در عنوان کتاب «سیرة البخاری» مبارکفوری ؛ زمنیه ها و اهداف
✍️علی راد
در تحلیل عنوان کتاب سیرة الامام البخاری : ( سیّد الفقهاء و امام المحدّثین ) نکات ذیل شایان درنگ است :
یک. عنوان کامل کتاب عبد السلام مبارکفوری در نسخه چاپ شده آن از سوی دار عالم الفوائد مکه « سیرة الامام البخاری » با عبارت ( سیّد الفقهاء و امام المحدّثین ) در ذیل آن است . به نظر می رسد ناشر از قرار دادن این عبارت در داخل نشانک [ ( --- ) ] قصد دارد این نکته را به خواننده القا کند که عنوان اصلی کتاب همان سیرة الامام البخاری است و عبارت ذیل آن افزوده مترجم , محقق یا ناشر کتاب است . البته این افزوده با رویکرد مبارکفوری به شخصیت بخاری در این کتاب هم¬سو هست زیرا مشابه همین تعابیر را مبارکفوری بارها درباره شخصیت علمی بخاری به کار برده است ( در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت ) و چه بسا ناشر یا مترجم آن را از عبارات مبارکفوری اخذ و بر تارک عنوان کتاب نهاده است. در مقدمه دکتر ازهری بر چاپ اوّل ترجمه عربی ( مبارکفوری , عبدالسلام , سیرة الامام البخاری , مقدمه ازهری , ج 1 , ص 23 ) و مقدمه فرزند مبارکفوری بر چاپ دوّم این اثر به زبان اردو ( همان , ج 1 , ص 29 ) عنوان کتاب «سیرة البخاری» بدون هیچ افزوده دیگری یاد شده است . از این دو مقدمه چنین بر می آید که تا زمان چاپ بستوی در دار عالم الفوائد این کتاب با همان عنوان اصلی و اوّلیه خود یعنی «سیرة البخاری» منتشر می شد و این مترجم اثر به زبان عربی است که در چاپ جدید در عنوان کتاب تصرف کرده و کلمه الامام را در نام اصلی کتاب درج نموده و عبارت ( سیّد الفقهاء و امام المحدّثین ) را ذیل آن افزوده است .
این اقدام مترجم و موافقت ناشر با آن با شیوع رویکرد سلفیه گرایی عربستان و اوج گرفتن جریان نقد بخاری و لزوم پاسخ سلفیان به آن در روزگار انتشار این اثر در این کشور هم سویی لازم را دارد و چنین اقداماتی از سوی سلفیه در این مقطع تاریخی درک پذیر است زیرا هویت این جریان که وابستگی زیادی به بخاری دارد از سوی جریان انتقادی حدیث به شدت تضعیف شده است و سلفیان به عنوان اقدام متقابل تلاش دارند که بیش از پیش جایگاه بخاری را در پیشادید نسل جدید پیروان خود ارتقا بدهند .
دو. وجود این افزوده ذیل کتاب سیرة الامام البخاری بسیار معنادار و شایسته درنگ و تحلیل است زیرا این عبارت , گویای این مهم است که بر پایه دیدگاه مولف این کتاب , بخاری از جایگاهی فرازمند در میان فقیهان و محدّثان برخوردار است و این کتاب به شرح و حال چنین شخصیت ممتاز و فاخری در فقه و حدیث پرداخته است.
از مقدّم نمودن تعبیر « سیّد الفقهاء » نیز قصد دارد بر این نکته تاکید کند که بخاری افزون بر اینکه فقیه و مجتهد در دانش فقه بود در میان فقیهان نیز از شمار فرازمندان ایشان بود و سَروری و سیادت فقیهان به بخاری اختصاص دارد و فقیهان نامدار دیگر در تراز و رتبه بخاری در فقه نبودند !
ادعایی که در ذهن پژوهشگران تاریخ فقه و فقها می تواند بحران جدی و چالش عمیق ایجاد کند زیرا بخاری در کسوت فقیه از چنین جایگاهی در تاریخ فقهای تراز مذاهب فقهی برخوردار نبود , و کتاب الصحیح بخاری و دیگر آثار او در تراز اندیشه ها و آثار فقیهان نامدار پیش و معاصر او نبودند لذا اینکه امروزه از بخاری به عنوان سید فقیهان یاد می شود و بر تارک نام کتاب های مدافعان بخاری جای می گیرد , بسیار تامل برانگیز است! .
سه. بر پایه توجه به اصل آوای متعارض در گفتمان کاوی تحلیلی و دلالت های گفتمانی انگاره ها که خود را در تعابیر و اصطلاحات نمایان می سازند, عبارت ( سیّد الفقهاء و امام المحدّثین ) ذیل عنوان کتاب مبارکفوری به دیدگاه رقیبی دلالت دارد که جایگاهی برای بخاری در دانش فقه و اجتهاد فقهی قائل نیست و گویی این کتاب در مواجه انتقادی با این صدای مخالف به رشته تحریر درآمده است یا مترجم و محقق این کتاب را در تقابل و پاسخ به این نظریه رقیب دانسته اند. این تحلیل شاهد استوار از متن کتاب نیز دارد زیرا مبارکفوری در جاهای متعددی در کسوت مدافع و حامی در مقام پاسخ به نقد کسانی در آمده است که بخاری مجتهد در فقه نبود و تلاش وافری می کند تا نشان دهد که بخاری فقیهی مستقل و در فراز فقه بوده است ! ( بنگرید : مبارکفوری , سیرة الامام البخاری , جلد دوّم ) لذا با مطالعه دقیق و البته کامل این کتاب راز افزوده ذیل عنوان اصلی آن برای خواننده آشکار می شود.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad