✅ شروع فرایند رای گیری دور دوم انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران طبق زمانبندی اعلامی قبلی ۱۷ تیر ماه
نحوه رای دادن:
🗳 مراجعه به سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی نگارستان
https://cultural.ut.ac.ir/
🔸نام کاربری:
🔸رمز عبور:
✅ زدن سه خط بالای صفحه و رفتن به بخش انجمن های علمی
🏷 قبول قوانین و انتخاب اعضای مورد نظر و سپس گزینه ثبت رای (امکان حداکثر رای دادن به ۵ نفر وجود دارد)
🔺انجمن علمی علوم قرآن و حدیث ۶ کاندید دارد که شما میتوانید به پنج نفر طبق انتخاب خود رای دهید🔺
همچنان از همکاری و مشارکت شما سپاسگزاریم.
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
#دارالعلم
#قرآن_وحدیث
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی
🔶مدرسه قرآن و حدیث
🎙حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🎙حضرت آیت الله سیدان دامت برکاته
🔸پرسش و پاسخ های علمی
🔶حجج اسلام و اساتید محترم:
🎙احمد پاکتچی
🔸ریشه شناسی واژگان قرآنی
🔻شنبه ۶ مرداد
🎙جوادایروانی
🔸روش شناسی تفسیر و پاسخ به شبهات
🔻یک شنبه و دوشنبه ۷و۸ مرداد
🎙سید محمود مرویان
🔸روش شناسی تفسیر موضوعی
🔻یک شنبه و دوشنبه ۷ و۸ مرداد
🎙محمدعلی رضائی کرمانی
🔸ترجمه قرآن بایدها و نباید ها
🔻سه شنبه ۹ مرداد
🎙علی راد
🔸بررسی حجیت ظواهرقرآن
🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🎙علی اصغر ناصحیان
🔸ظواهرقرآن و تحلیل انتقادی
🔻شنبه و یک شنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد
🎙محمدحسن زمانی
🔸دستاوردهای رویکرد مستشرقان به قرآن
🔻چهارشنبه۱۷مرداد
🎙محمدابراهیم روشن ضمیر
🔸روش شناسی قرآن پژوهی مستشرقان
سه شنبه و چهارشنبه ۱۶و۱۷ مرداد
🔘ثبت نام: ۲۵تیرماه
🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد
🌐لینک ثبت نام:
https://portal.hozehkh.com/registers
✍🏻 مدرسه تابستانه دارالعلم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا حالا فکر کردی وقتی یکی دعات میکنه که "الهی خیر ببینی"
خدا چجوری خیرت میده؟
#حفظ_قرآن_در_کلام_علما_و_بزرگان
🌸... قرآن را حفظ کنيد نتيجه حفظ قرآن قابل توصيف نيست...
🌸 قاعدتا حفظ قرآن خيلي آسان است و تکرار هم لازم ندارد: «سهل الله حفظه لامته» خداوند، حفظ قرآن را بر امت رسول خدا (ص) آسان نموده است.
🌸 ولي ابقا و نگهداري از آن تکرار لازم دارد، زيرا که فرمود: «تعاهدوا هذا القرآن، فإنّه وحشي.»
🌸 قرآن را تکرار کنيد، که زود از خاطر مي رود.
📚.در محضر حضرت آيت الله بهجت ص 115.
#بیایید_خادم_القرآن_باشیم
هدایت شده از طومار نقد
امام رضا(ع) با محوریت «بکاء» گفتمان عاشورا را احیا کرد
لینک دانلود
B2n.ir/f61597
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
◼️أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ◼️
از امام باقر(علیه السلام) پرسیده شد که در روز #عاشورا، چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟
حضرت فرمودند: «بگوئید:
“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)”»
خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده زیاد گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولیِّ دَم او، #امام_مهدیﷻ ازخاندان محمدﷺ، به خونخواهی او برمی خیزند.
مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص ۷۷۲.
💢عاشورا و امروز ما
✔️استاد محمدعلی مهدوی راد
پیامبر (ص) میفرماید: مبادا روش و سنت دین، اولویت آخر و تزیین و نمایش باشد. متاسفانه در جامعه ما به این موضوع بی توجهی میشود. قرآن گفته: «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ»، در مورد موضوعی که آگاهی و تخصص ندارید، نظر ندهید، اگر مسولان از صدر تا ذیل به همین آیه عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل میشود.
یکی از مهمترین ویژگیهای رفتار امام در حادثه کربلا، آگاهی و آگاهی گستری است. امام حسین (ع) یکبار هم دستور و انتظار اطاعت محض و کورکورانه نداشتند و همواره استدلال و معیار ارائه میکردند.
شب عاشورا هم امام فرمود: بروید اینها با من کار دارند. زهیر که مورخان اموی، او را به ناحق عثمانی معرفی کردند، در پاسخ گفت: اگر هزار بار کشته شوم باز هم تو را یاری میکنم، چون با بصیرت و آگاهی به حقانیت شما رسیدیم. به تعبیر قرآن، قاعدهای که در کتاب آسمانی قبل، از زبور تصریح شده: ما بعد از آگاهی، زمین را به صالحان ارث میدهیم، یعنی جامعه آگاه، صالحان را بر صدر مینشاند. امیرمومنان (ع) نیز میفرماید: اگر ندانی چگونه در موضوعی وارد شوی، در آن دچار مرگ موضعی میشوی.
اباعبدالله (ع) در نامهای که به عالمان نوشت، فرمود: از قرآن بیاموزید که چرا خدا احبار و رهبان را نکوهید؟ چون این علما، ظلم و زشتی، سخن بد و فساد را میدیدند و سکوت میکردند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75860
هدایت شده از طومار نقد
مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟
از روایت إبن إدریس تا نظریه شیخ طوسی
✍️علی راد
اشاره
عبد الله بن إدریس(192ق) با جمله «فوالله إنه[حفص] لشيعي وإن شريكا لشيعي» بر تشیّع حفص بن غیاث تاکید داشت. شیخ طوسی(460ق) در کتاب الرجال و الفهرست خود متاثر از دیدگاه مشهور رجالیان شیعه و اهل سنّت به عامی بودن حفص بن غیاث باورمند است. شیخ طوسی در کتاب العدة فی اصول الفقه هر چند با لحاظ مجموعه¬ای از شرایط, روایات حفص بن غیاث از ائمه شیعه را در فقه امامیه شایسته استناد ¬می¬داند ولی عامی بودن وی را نفی نمی¬کند و تلاش می-کند از فاصله نظریه رجالی خود با رویکرد فقهی- اصولی خود بکاهد اما این تلاش به پذیرش شیعه بودن حفص بن غیاث نمی¬انجامد. چستی مضامین اصلی, زمینه¬های صدور, شواهد اعتبار روایت ابن ادریس, راهکار حل تعارض آن با دیدگاه شیخ طوسی و تعیین دیدگاه برتر از میان این دو از جمله مسئله¬های این پژوهش هستند که با روش تحلیل انتقادی انجام شده است. این پژوهش تبیین می¬کند که معاصرت إبن ادریس با حفص بن غیاث, حسی بودن شهادت وی از تشیّع حفص بن غیاث, شاگردی حفص نزد امام صادق(ع) و تصنیف کتابی مستقل از احادیث آن حضرت در قالب یک مسند حدیثی, هم¬گرایی سیاسی حفص با اندیشه¬های شریک بن عبدالله از جمله دلایل استواری روایت ابن ادریس است. هر چند إبن ادریس با استناد به آگاهی گسترده و طولانی مدت خود از اندیشه¬ها و مناسبات علمی حفص بن غیاث, داوری قعطی خود را درباره تشیّع حفص اعلام داشت ولی به دلایل مختلفی این داوری در رجال عامه و نظرگاه شیخ طوسی نادیده انگاشته شد. هم چنین این تحقیق روشن می¬سازد که شماری از محققان متقدم و متاخر امامی در عامی بودن حفص بن غیاث تردید جدی دارند و با استناد به ادله اجتهادی و شواهد حدیثی بر تشیّع وی باورمند هستند و حتی وی را از رازداران اسرار امامت می¬دانند. این گروه از رجال شناسان امامیه, اشتهار حفص به عامی بودن را از روی تقیه و احتیاط او دانسته و ادله عامی بودن حفص را نقد پذیر می¬دانند و گروهی دیگر در تعیین مذهب حفص توقف نموده و برخی نیز چون نجاشی اساساً به عامی بودن حفص اشارتی ندارند. بر پایه دستاورد این مقاله هر دو دیدگاه رایج درباره مذهب حفص بن غیاث توجیه پذیر است و نباید رابطه این دو دیدگاه را تباین تام و کلی دانست اما قطعیت و شمولیت نظریه شیخ طوسی مخدوش است و عامی دانستن مذهب حفص بن غیاث در همه ادوار حیات وی نادرست می¬نماید.
ادامه مطلب در : B2n.ir/z80780
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
کارگروه هنر و رسانه دانشآموختگان علوم قرآن و حدیث برگزار میکند:
🔻 دوره رایگان هوش مصنوعی کاربردی 🔻
🔸سرفصل :
✅ چیستی هوش مصنوعی و نحوه استفاده
✅ کاربرد های روزمره هوش مصنوعی
✅ کاربرد هوش مصنوعی در تدریس، تحصیل و ...
✅️ تولید محتوا با هوش مصنوعی
🔸ارائه دهنده:
آقای محمدعلی کیهانی
🔹مدرس دورههای IT و گرافیک
🔸شروع دوره:
۶ مرداد ماه
(آموزش های آفلاین رایگان + پرسش و پاسخ آنلاین)
🔸ثبت نام رایگان و کسب اطلاعات بیشتر:
🔗 @gh_graph
گرافیک قافیه
https://eitaa.com/graphic_gh
✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨
@QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از طومار نقد
مدرسه تابستانی دار العلم آستان قدس رضوی مرداد ماه 1403 ش
مدرسه قرآن و حدیث
منابع درس : تحلیل انتقادی برداشت های استحسانی از ظواهر قرآن
استاد : حجت الاسلام دکتر علی راد
1. بررسی معناشناختی تنظیر معنایی در تفسیر قرآن
لینک دانلود : B2n.ir/m23815
2. آیه سجده بر یوسف(ع) در تفاسیر امامیه
لینک دانلود : B2n.ir/q31506
3. گوینده و تناسب آیات « أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیْبِ ... وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِی...»
لینک دانلود : B2n.ir/b56637
4. تفسیر جنّت آدم(ع) در احادیث امامیه
لینک دانلود : B2n.ir/y76254
5. پارادایم جمال یوسف در تفسیر قرآن از انگاره تا گفتمان
لینک دانلود : B2n.ir/w25456
6. غرر قرآن از نظریه تا تفسیر
لینک دانلود : B2n.ir/a17193 + B2n.ir/z48967
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
✨باسلام و احترام
همکار گرامی جناب آقای دکتر شهیدی عزیز
ارتقای حضرتعالی به مرتبه دانشیاری را صمیمانه تبریک عرض میکنم.
توفیقات تان روز افزون✨
انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
@QuranHadith_elmi_farabi
هدایت شده از مدرسه تابستانی دارالعلم
🔰پوشش برخط صوتی و تصویری تمام دروس
🔸با همکاری معاونت فناوری مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم، بر بستر سایت حوزه علمیه خراسان راه اندازی شد.
🔸جهت استفاده از مباحث اساتید گرامی، شرکت در کلاس ها و آزمون پایان دوره،وارد سامانه زیر شده و در مدرسه مد نظر خود ثبت نام کنید.
🔸بدیهی است با توجه به اینکه بستر این سامانه آموزشی سایت حوزه علمیه خراسان است، طلاب خراسان با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور پرتال طلبگی خود وارد این سامانه نیز خواهند شد.
🔸آدرس سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم
🌐 http://de.lms2.hozehkh.com
🔸طلاب معزز و همچنین دانش پژوهان(دانشجویان و ...) که در سایت حوزه علمیه خراسان دارای پرونده طلبگی نیستند، ابتدا از طریق لینک زیر (لینک عضویت در سایت) در سایت حوزه علمیه خراسان عضو شده و بعد از دریافت پیامکی کد کاربری و رمز عبور از طریق لینک فوق می توانند وارد سامانه lms مدرسه تابستانی دارالعلم شوند.
🔸لینک عضویت در سایت حوزه علمیه خراسان
🌐https://profile.hozehkh.com/fard/add?returnurl=http://www.hozehkh.com
ثبت نام طلاب معززی که خارج از حوزه علمیه خراسان هستند و پذیرش آنها در دوره جاری نهایی شده است، جهت رزرو غذا در طی دوره و شرکت در آزمون پایان دوره در سایت ضروری است.
✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم
هدایت شده از طومار نقد
اسلام شناسی پاتریشا کرون و مایکل کوک در بوته نقد
اثر پذیری اسلام از آیین سامری و هاجری
اشاره
پاتریشا کرون و مایکل کوک در کتاب Hagarism : The Making of the Islamic World با ارائه نظریۀ «هاجریسم»، دیدگاه جدیدی را دربارۀ اسلام معرفی کردند که مبتنی بر شکاکیت افراطی به منابع اسلامی و استفادۀ گسترده از منابع غیراسلامی است و مدعیات جدیدی را در آن مطرح کردند که یکی از آنها تأثیرگذاری سامریّت بر پیدایش و توسعۀ اسلام بوده است. آنها بعضی شباهتهای ظاهری میان مفاهیم اسلامی و اصطلاحات مورد استفاده در فرقۀ یهودی سامریّت را دلیل تأثیرپذیری اسلام از این فرقه دانستهاند و مدعی شدهاند بعضی از ریشههای اسلام را در سامریّت باید جست. انتخاب واژۀ «اسلام» به عنوان نامی برای دین جدید، ارتباط مقدس بین حرم و کوه، ماجرای تغییر قبله و شباهت ساختاری بین «امامت» در تشیع و «کهانت» در سامریّت، از مهمترین نکات مورد استناد در این فرضیه هستند. هم چنین مدعی شدهاند که اسلام، خاستگاه هاجری داشته است. این فرضیه میگوید که خاستگاه اصلی اسلام نه در شهرهای مکه و مدینه، بلکه در منطقهای در شمال غربی شبهجزیرۀ عربستان بوده که از نظر تاریخی، بهخصوص در منابع یهودی، محل سکونت هاجریان محسوب میشده است. استناد آنها در این فرضیه نیز بر یکسان بودن مهگرایه (هاجریان) و مسلمانان، تطبیق بعضی نامهای ذکرشده در کتاب مقدس بر اماکن اسلامی و قبلۀ اول بودن پتراست. این مقاله نشان میدهد که دلایل ارائهشده برای این مدعا، هم از جنبۀ فهم متون تاریخی و هم از نظر علتیابی انحراف محراب مساجد اولیه از قبله، دارای استحکام نیستند.
نقد این دو انگاره را بنگرید : https://B2n.ir/f83339 + https://B2n.ir/d67948
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاهن حسنی؛
ریشه تاریخی سامریان، تفاوت و تمایزها با یهودیان!!
یهودیت دین نیست!!
سامریان کهن ترین دین و مذهب، مناسک و عادات دینی، تاریخ و فرهنگ را داراند و میان تورات سامری با تورات یهودی تفاوت های جدی وجود دارد.!!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
میراث مغفول اردو زبان هندوستان در نقد بخاری
✍️ علی راد
مبارکفوری نویسنده کتاب سیرة الامام البخاری می گوید چون این کتاب را به زبان اردو تالیف کرده است و غالباً اردو زبان ها با دیدگاه عالمان هم زبان خود موافق هستند دوست دارد که دیدگاه ایشان را دباره شخصیت بخاری و کتاب الصحیح او گزارش کند تا با اطمینان خاطر بیش تر پذیرای سخنان او باشند. او در ادامه دیدگاه دانشوران اردو زبان چون عینی حنفی مولف عمدة القاری , ابن عابدین شامی مولف کتاب رد المحتار شرح الدر المختار , محدّث دهلوی حنفی , بحر العلوم الکنوی , ... را گزارش می کند . تعابیر ایشان آکنده از غلو و اغراق درباره بخاری و کتاب الصحیح او هست که بخاری را تا حد معجزه در تاریخ بشر بالا برده اند ( مبارکفوری , عبد السلام , کتاب سیرة الامام البخاری , ج 1 , ص 229 - 231 ) . پرسش این است که چرا عالمان اردو زبان اینگونه به بخاری می نگرند و او را بی بدیل و بی نظیر در میان محدثان معرفی می کنند ؟ ریشه های این غلو و اغراق درباره بخاری در میراث اردو زبان هندوستان را باید در نقدهای کوبنده جریان اهل قرآن و منتقدان دقیق النظر بخاری در هندوستان از جریان های مختلف فکری نواندیش اسلام گرای آن جستجو کرد که عالمان اردو زبان را این چنین به اغراق درباره بخاری واداشت و مبارکفوری نیز متاثر از استادان خود در دام این اغراق گرفتار آمد ؛ این گروه ها به نقد وطرد بخاری اهتمام دارند و در تعمیق شکاف میان فرقه های اسلامی هندوستان اثر گذار هستند . برای نمونه مولوی عمر کریم حنفی بتونی کتاب « الجرح علی البخاری » را تالیف نمود و در آن بخاری و کتابش الجامع الصحیح را به سخره گرفت. شیخ ابوالقاسم سیف بنارسی ( م۱۳۶۹ ھ) کتاب « الکوثر الجاری فی جواب الجرح علی البخاری» مشهور به « حل مشکلات البخاری» را در چهار جلد به زبان اردو در پاسخ به این کتاب تالیف کرد.
بایسته است میراث اردو زبان در مسئله نقد و دفاع از بخاری به مثابه یک شاخه و جریان فکری مستقل به عربی - فارسیی ترجمه , بازخوانی , تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد , پایان نامه , مقالات و کتاب های متعددی از سوی حوزویان و دانشگاهیان در این عرصه نگاشته شود .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
درنگی در حدیث « قوله مرآة المومن » منسوب به امام حسین (ع)
✍️علی راد
متن حدیث :
و قال علیه السلام : إن المؤمن اتخذ الله عصمته, و قوله مرآته، فمرة ينظر في نعت المؤمنين وتارة ينظر في وصف المتجبرين، فهو منه في لطائف, ومن نفسه في تعارف, ومن فطنته في يقين, ومن قدسه على تمكين ( تحف العقول ص 248, بحار الأنوار ج 75 ص 119 ) .
معنا و آموزه :
از اوصاف مومنان راستین رشد یافته چنین است که خدای را تکیه گاه خود از گزندها و لغزش ها قرار دهند و گفتارش در قرآن را آینه فرا روی خود نهند که در آیات اوصاف خداوند از مومنان راست کیش را بنگرند و در اوصاف گردنکشان از فراعنه و نمرودیان درنگ کند و در این آیات و آینه گفتار خداوند بسی نکته ها ی ناب و گوهرهای درخشان دریابد و در بازتاب آن آینه خود را بشناسد و از فراست آن به یقین رسد و بر پیراستگی و رهایی از هر پلیدی توانا گردد . روایت بر نقش قرآن در تزکیه نفس مومن تاکید دارد و ظاهر آن بر کفایت قرآن محوری در فرایند سلوک معنوی دلالت دارد . البته تردیدی در نقش قرآن در اعتلای معنوی مومنان نیست و این مهم هماره مورد تاکید در سنّت نبوی و عترت ایشان بوده است اما سخن در کفایت قرآن و چگونگی تبیین و درک خود بایسته آن است که ظاهر متن روایت بر آن دلالت دارد .
ارزیابی :
فارغ از ارسال در سند و آسیب اعتبار کتاب تحف العقول به عنوان کهن ترین مصدر این حدیث و تفرد آن در انتساب این متن به امام , در متن روایت انگاره ها , مفاهیم و مصطلحاتی چون لطائف , تعارف , قدسه , .. به کار رفته است که در قرن نخست کاربرد آنها دشوار یاب است و بسیار به متون عرفانی قرن چهارم شباهت دارد ؛ سبک و اسلوب بیانی روایت نیز به متون عرفانی مسجع متاخر از قرن اول هجری نزدیک تر است . هر چند ممکن است گفته شود ظاهر متن روایت در مقام انحصار رشد معنوی به قرآن نیست اما اشارتی به نقش دیگر مولفه های موثر در تعالی و اعتلای جایگاه مومن و زدودن موانع مسیر معنویت چون ولایت مداری ندارد و به تعبیری قرآن بسنده است و به آموزه ولایت محوری در اندیشه شیعی و نقش مهم آن در تعالی معنوی مومنان اشارتی ندارد . و الله العالم .
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad