به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
◀️ #خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه_2
💬 جلسه: پنجم
🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۱۳
⏺ موضوع: اهمیت و جایگاه مشورت ومشاوره
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
انسانهابایدبه این نکته پی ببرند که بی نیاز ازمشورت و مشاوره نیستند. چنانکه در روایات فراوان نیز به این امر توصیه شده است.
🔹حکمت۱۱۳ وقال علیه السلام:.....ولامظاهره اوثق من المشاوره. ....وهیچ پشتیبانی مطمئن تر از مشورت و مشاوره نیست. مظاهره به معنای پشتیبانی ودلگرمی است .
ازاین روایت بدست می اید که برخی پشتشان به چیزهای دیگری گرم می باشد: پول،شهرت،زیبایی...
🔹حکمت۱۶۱ وقال علیه السلام: من استبد برایه هلک و من شاور الرجال شارکها فی عقولها.
امام علی علیه السلام می فرمایند:هرکس خودرای باشد،هلاک و تباه شد
فرمودند هلاک شد نه اینکه هلاک می شود. نقطه مقابل مشاوره ،استبداد هست .
انسانها دوگروهند یا مستبدند که هلاک می شوند ویا با دیگران مشورت می کنندکه طبیعتا در عقل و خرد آنها شریک می شوند.
📝نکته .رجال به معنای مرد نیست بلکه به معنای مردم ،انسانهاست .
🌼فایده مشورت چیست؟
🔸1-استفاده ازعقل دیگران: شارکها فی عقولها
🔸2-شناخت موارد اشتباه: حکمت۱۷۳ من اسقبل وجوه الاراء عرف مواقع الخطا. کسیکه از نظرات مختلف(یا منشا آراء وجهات مختلف) استفاده کند، موارد اشتباه رامی فهمد.
اینکه انسان از دیگران نظرخواهی کند نشانه تواضع است.
استشاره از استخاره مهمتر است.
🔸3- هدایت:حکمت۲۱۱ الاستشاره عین الهدایه .طلب مشورت و نظرخواستن خودش عین هدایت هست.
*بعضیها عین راچشم معنا کرده انداستشاره چشم هدایت هست.
*بعضی عین راچشمه معنا کرده اند.چشمه هدایت است یعنی می جوشدوقتی مشورت خواهی می کنی ،نظرات خوب و صاف بدستت می آید، البته به شرطی که انسان با اهلش مشورت کند.
♦️نامه۵۳،طولانی ترین نامه امیرالمومنین وخطاب به مالک اشتر هست.
♦️در بخشی از این نامه به جایگاه صحیح مشورت اشاره شده .حضرت ازمشورت کردن باچندنفرنهی می کنند
ولاتدخلن فی مشورتک بخیلا یعدل عن الفضل ویعدک الفقر و لاجبانا یضعفک عن الامور ولا حریصا یزین لک الشره بالجور فان البخل والجبن و الحرص غرائز شتی یجمعها سوءالظن بالله
🔰باچه کسانی مشورت نکنیم؟
لاتدخلن فی مشورتک
☘۱.بخیلا :بخیل.زیرابخیل تو رااز بخشش و احسان و نیکی باز میداردو به تو وعده فقر میدهد.
☘️2- جبانا: ترسو. زیراترسو تو راتضعیف میکند وبجای تشویق و حمایت کردن،دلت را خالی می کند.
☘️3-حریصا: باانسان حریص مشورت نکن. زیرا انسان حریص دارای حرص ظالمانه است واین حرص را برای شما زیبا جلوه میدهد.
حرص نسبت به دنیاداشتن بداست.انسان اگرخودش راکنترل نکند به شهوت، مال و.. حریص است.
شره : افرط درخواسته های نفس
📝نکته: فان البخل والجبن و الحرص غرائز شتی یجمعها سوءالظن بالله
این سه مورد :بخل،ترس،حرص با اینکه غرایز گوناگون هستند اما باهم یک ارتباط و وجه اشتراک دارند و آن، سوءظن به خداست.
⚡️بخیل از پرداخت زکات، خمس، مهریه و...خودداری می کند، چون سوءظن به خدادارد.
⚡️اگرمی دانی خداقادر است وصاحب قدرت و عزت،پس ترس معنا ندارد .
⚡️اگر روزی راخدا میدهد حرص زدن معنا ندارد.
📚تکلیف: طبق فرموده امام صادق علیه السلام (ان المشوره لاتکون الا بحدودها الاربعه....)حدود چهارگانه مشورت رانام ببرید.منبع: کتاب میزان الحکمه بحث الشوری(مشورت)، کتاب مکارم الاخلاق.ج۲
╭┅❀🍃🖤🍃❀┅╮
🆔 @quranlive
╰┅❀🍃🖤🍃❀┅╯
به نام خدا
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
◀️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: یازدهم
🗓 تاریخ: ۹۹/۷/۱۵
⏺ موضوع: دعای هشتم صحیفه سجادیه
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
✴️ ششمین صفت ناپسندی که امام سجاد (علیهالسلام) در دعای هشتم از آن به خدا پناه میبرند، سختی ودشواری خلق است: شکاسه الخلق
📝معنای شکاسه الخلق
🔺شکاسه به معنای صعوبت ،درشتی و سختی است.
🔺خلق به ضمه لام جمع خلق هست وبه معنای حالات درونی انسان می باشد که اخلاق هم به همین معناهست .
امام می فرمایندخدایا من ازدرشتخویی به توپناه می برم .
شکاسه همان خشونت و درمقابل آن کلمه لینت می باشد.
▫️لینت به معنای نرمش و لطافت که از مهمترین ویژگی های پیامبر(ص)نیز بود. البته نرمش و لطافت هم درصحبت کردن پیامبر بودوهم درچهره ایشان. کلام و حرکات ایشان سراسرملاطفت ودور ازتندی بود.
▫️این مجموع لطافت ونرمش پیامبر(ص) را خداوند درایه ۴ سوره مبارکه قلم اینچنین توصیف می کند: وانک لعلی خلق عظیم .ای پیامبربدرستی که توبرخلق عظیم استوار هستی.
▫️خداوند نفرمودفیک خلق عظیم: درتوخلق عظیمی است بلکه فرمود «علی » که این استعلا و برتری را می رساند. شما تسلط و استیلای براخلاق داری.
✴️هفتمین صفت ناپسندی که امام سجاد (علیهالسلام) در این دعااز آن به خدا پناه میبرند، پافشاری و الحاح شهوت است:الحاح الشهوه
خدایا من به تو پناه می برم از اینکه شهوت من ،میل ها وخواسته های من فراوان باشد واصرار برامیال نفسانی خودم داشته باشم.
📝معنای الحاح الشهوه
♦️کلمه الحاح از ریشه الح به معنای اصرارو پافشاری است .الح المطر زمانیکه باران پیوسته وپشت سرهم ببارد.
وقتی کسی دریک خواسته ای اصرار می ورزد این کلمه بکارمیرود.در اداب دعا امده که اصرار و الحاح بر دعا داشته باشید.
♦️شهوه به معنای کشش و میل انسان به آن چیزی که دوست دارد، می باشد.
شهوت یک قوه ای است که خداوندجزء ضروریات وجود انسان قرار داده ومثل غضب اگر نباشد حیات و بقای انسان تامین نمیشود.
انچه ضرر می زنداین است که انسان تمام همت خودش را مصروف کندبرای اینکه به هرقیمتی به امیال وخواسته هایش برسد. واز حوزه عقل و شرع خارج گردد.
✴️هشتمین صفت ناپسندی که امام سجاد (علیهالسلام) در این دعااز آن به خدا پناه میبرند، مالکیت حمیت است: ملکه الحمیه
📝معنای ملکه الحمیه
🔸حمیه: از ریشه حمی به معنای گرمای شدید،جوشش گرفته شده و حمیه به معنای جوشش و داغی است.
خدایا من به توپناه می برم از اینکه جوشش و داغی تعصب و غیرت، در وجود من بر من، حکمران و مالک من بشود.
🔆انواع حمیت:
حمیت مثبت: زمانی است که انسان جوشش و حالتی در وجودش ایجاد شود که از دین، آبرو و ناموس خودش دفاع کند.
حمیت مذموم: حمیت و عصبیتی که صاحبش به سبب آن گنهکاربشمار می آیدو انسان، بدهای قوم خودش را از نیکان قوم های دیگر بهتر بداند .
🌟ریشه این عصبیت ابلیس است.
✴️نهمین صفت ناپسندی که امام سجاد (علیهالسلام) در این دعااز آن به خدا پناه میبرند، تبعیت از هوای نفس است: متابعه الهوی
📝معنای متابعه الهوی
💠متابعه: پی چیزی را درست و دقیق گرفتن وپا جای پای کسی گذاشتن است.
در اطاعت، موافقت فقط درگفتاراست ولی تبعیت، موافقت کامل درگفتار و رفتاروعمل می باشد.
🌐کلمه هوی در لغت به معنای سقوط است.
در اصطلاح امیال و کششهای نفس که انسان را از جایگاه انسانی ساقط می کند.
شرافت انسان به عقلانیت است اماعاملی که عقل رابه اسارت می اورد هوای نفس هست.
📚تکلیف: درکدامیک از خطبه های نهج البلاغه امام علی علیه السلام ابلیس را اینگونه معرفی می کند:« امام المتعصبین و سلف المستکبرین الذی وضع اساس العصبیه
╭┅❀🍃🖤🍃❀┅╮
🆔 @quranlive
╰┅❀🍃🖤🍃❀┅╯