⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
9⃣6⃣ #سفارش یوسف به #زندانی آزاد شدنی:
#قرآن
🌹سوره یوسف آیه ۴۲🌹
و به یکی از آن دو که دانست آزاد شدنیست گفت: مرا نزد صاحب خود یاد کن، ولی شیطان یادآوری او را در نزد صاحبش از خاطر برد، در نتیجه(یوسف) چند سالی در زندان ماند.
#تورات
🌹پیدایش، فصل ۴۰ آیه ۱۴🌹
(یوسف گفت): امّا وقتی همه چیز برای تو به خوبی انجام شد،مرا بیاد آور. محبّتی به من بکن و احوال مرا به فرعون بگو و کمک کن تا از این زندان آزاد شوم.
https://bit.ly/2NCIaTh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣1⃣ تدبر در سوره #طاها
❓در داستان گوساله سامری، منظور از اثرالرسول چيست؟
یکی از موارد اختلاف مترجمین و مفسرین در سوره طه آیه ۹۶ است
عبارت فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها،به نظر شما مناسب ترین ترجمه و تفسیر چیست؟
قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ﴿۹۶﴾
انصاریان: گفت: من به حقایق و اسراری آگاه شدم که آنان آگاه نشدند، پس اندکی از دانش و اسرار رسول را گرفتم و [بر اثر هواپرستی] آن را دور انداختم [و به گوساله سازی پرداختم]؛ و این گونه نفس من [آن کار بسیار خطرناک را برای گمراه کردن بنی اسرائیل] در نظرم آراست.
خرمشاهی: [سامرى] گفت من چيزى را ديدم كه ديگران نديده بودند، و مشتى از خاك پاى جبرئيل برگرفتم، و آن را [در خمير مايه گوساله] انداختم، و بدينسان بود كه نفسم بدى را به من آراسته جلوه داد
مکارم شیرازی: گفت: من چيزي ديدم كه آنها نديدند، من قسمتي از آثار رسول (و فرستاده خدا) را گرفتم، سپس آنرا افكندم، و اين چنين نفس من مطلب را در نظرم جلوه داد!
ترجمه خواندنی،ملکی:گفت: «من مجسمهسازی بلدم و مردم بلد نیستند. نصفهنیمه به حرفهایت ایمان آوردم؛ ولی همان را هم بیخیال شدم. مجسمهای ساختم و گوسالهپرستی کردم. اینطوری هواوهوسم این کار زشت را در نظرم رنگولعاب داد.»
پاسخ ۱ :
موسي، سامرى را كه همان «شَمِرونى» عَبَرانى است مورد بازخواست قرار داد كه چرا چنين كردى؟ گفت: مخفيانه كارى كردم كه آن ها نفهميدند، به اين صورت كه بخشى از آثار رسالتى موسى را گرفتم و به دور افكندم تا به اين وسيله از ايمان اسرائيليان بكاهم، و اين خود راهى شيطانى است كه شخصيتى مورد قبول ابتدا حقى را بپذيرد و سپس آن را فروافكند كه اين خود موجب سستى ديگران گردد، كه حق بر ضد حق، آن را به كلى ناحق مى كند.
"اثر الرسول" از آثار رسالتى موسى است و نه ـ چنانكه گمان شده ـ خاك پاى جبرئيل! كه اولا جبرئيل ـ براى غير معصومان، تا چه رسد به كافران ـ ديدنى نيست، و در ثانى خاك پا ندارد و اگر هم داشته باشد خاك پايش به ويژه براى گمراهان معجزه نيست و آيا معجزه ربانى براى نقض حق به كار برده مى شود؟ بلكه اين جا رسولى به جز موسى براى اينان پيدا نبود و اثرش هم اثر رسالتى است كه سامرى بخشى از آن را برگرفت و همان را با ترديد و تشكيكى به دور افكند، كه اين خود اضافه بر جريان تأخير موسى موجب گمراهى اينان گرديد.
تفسير فرقان
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
موضوع: محدوده #علم_غیب پیامبران
🛑قسمت اول:
✅ با توجه به ایات قران، آیا پیامبران و برگزیدگان خداوند، علم غیب دارند؟ ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ تعریف علم غیب چیست؟
🔷 علم غيب پيامبران و امامان يكي از موضوعات مورد اختلاف در بين پيروان اديان الهي است.
💮 🔶اياتي كه در قران در خصوص علم غيب انبيا و اوليا هست،را ميتوان به چند دسته كلي تقسيم كرد:
1⃣-گروهی از آیات #علم_غیب را مخصوص خدا میداند
2⃣- اياتي كه علم غیب را از پیغمبر نفی میکند
3⃣-آیاتی که به صورت موردی علم غیب را از پیغمبر نفی می کند
4⃣-آیاتی که علم غیب را از پیامبران دیگر نفی میکند
5⃣-آیاتی که علم غیب را به صورت موردی برای پیامبر اثبات میکند
6⃣-آیاتی که #علم_غیب را برای برخی افراد اثبات میکند
💫در روزهای آینده، در خصوص اين موضوع بيشتر تبادل نظر مي كنيم.
👈 شما دوستان هم میتوانید نظرات خود یا نتایج تحقیق سایر قران پژوهان و مفسران را برای ما ارسال نمایید.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
إلهی إنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَاْهِل ٍلِرَحْمَتِکَ فَأنْتَ أهْلٌ أنْ تَجُودَ عَلىَّ بِفَضْلِ سِعَتِکَ
خدایا اگر من شایستگى رحمت تو را ندارم ولى تو شایسته آنى که از زیاده بخششت به من احسان کنى
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
🔷 #عذاب_الهی در امور روزمره دنیوی
👈خداوند متعال در سوره #قلم پس از نقل داستان نابود شدن محصولات باغ افرادی که تصمیم گرفته بودند از محصولات به بینوایان کمک نکنند، می فرماید:
كَذَلِكَ الْعَذَابُ وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
عذاب [دنيا] چنين است و عذاب آخرت اگر مى دانستند قطعا بزرگتر خواهد بود 🔥(۳۳)
https://goo.gl/1GaVNV
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #طاها
❓در داستان گوساله سامري، منظور از اثرالرسول چيست؟
یکی از موارد اختلاف مترجمین و مفسرین در سوره طه آیه ۹۶ است
عبارت فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها،به نظر شما مناسب ترین ترجمه و تفسیر چیست؟
قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ﴿۹۶﴾
انصاریان: گفت: من به حقایق و اسراری آگاه شدم که آنان آگاه نشدند، پس اندکی از دانش و اسرار رسول را گرفتم و [بر اثر هواپرستی] آن را دور انداختم [و به گوساله سازی پرداختم]؛ و این گونه نفس من [آن کار بسیار خطرناک را برای گمراه کردن بنی اسرائیل] در نظرم آراست.
خرمشاهی: [سامرى] گفت من چيزى را ديدم كه ديگران نديده بودند، و مشتى از خاك پاى جبرئيل برگرفتم، و آن را [در خمير مايه گوساله] انداختم، و بدينسان بود كه نفسم بدى را به من آراسته جلوه داد
مکارم شیرازی: گفت: من چيزي ديدم كه آنها نديدند، من قسمتي از آثار رسول (و فرستاده خدا) را گرفتم، سپس آنرا افكندم، و اين چنين نفس من مطلب را در نظرم جلوه داد!
ترجمه خواندنی،ملکی:گفت: «من مجسمهسازی بلدم و مردم بلد نیستند. نصفهنیمه به حرفهایت ایمان آوردم؛ ولی همان را هم بیخیال شدم. مجسمهای ساختم و گوسالهپرستی کردم. اینطوری هواوهوسم این کار زشت را در نظرم رنگولعاب داد.»
پاسخ ۲ :
در جريان سامري آمده كه او بموسي گفت «فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهٰا» طه: ۹۶ مراد از اثر، چنانكه از ابو مسلم اصفهاني و فخر رازي نقل شده دين موسي و مراد از رسول خود موسي است
يعني من مقداري از دين تو را قبول كردم و سپس آنرا بدور افكندم و معني «بَصُرْتُ بِمٰا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ» در صدر آيه آن است كه من بطلان دين تو را دريافتم ولي اين مردم ندانستند ولي باز اين ترجمه داراي اشكال است و دلچسب نيست و اللّٰه العالم.
و در بارۀ آنكه سامري از جاي پاي مركب جبرئيل خاك زنده شده را برداشت و مراد از اثر در آيه جاي پاي مركب و مراد از رسول، جبرئيل است يك روايت مرسلۀ از علي بن ابراهيم نقل شده (تفسير برهان ذيل آيه) و چند روايت در الدر المنثور و غيره آمده ولي بعيد بنظر ميايد و در ذيل روايت هست كه در اثر زدن خاك مزبور بگوساله در بدن آن مو روئيد و اين عجيبتر است در مجسّمه ايكه از طلا ساخته شده چطور مو ميرويد؟!! وانگهي آنوقت كه مركب جبرئيل وارد آب شد بني اسرائيل از آب گذشته بودند سامري در آنجا نبود كه خاك را ببيند و بردارد و اللّٰه العالم.
[قاموس قران - أَثَر: ؛ ج ۱، ص: ۲۲ - صفحه۳۰]
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓علم غيب پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟
⚛موضوع: محدوده #علم_غیب پیامبران
🛑قسمت دوم:
🔶اعراف: قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذيرٌ وَ بَشيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (188)
💮🔹ترجمه : بگو من اختيار سود و زيان خويش ندارم جز آنچه خدا خواسته است اگر غيب مىدانستم سود بسيار مىبردم و بدى به من نمىرسيد من جز بيمرسان و نويد بخش براى گروهى كه ايمان مىآورند نيستم.
💮👈از آنجايى كه سؤال ايشان از رسول خدا (ص) و اينكه وى ايشان را از غيب خبر دهد حكايت مىكرد از اينكه ايشان ادعاى نبوت آن جناب را ادعاى علم به غيب تلقى كردهاند، و چون علم به غيب حقيقتش از خدا است، و اگر غير او هم چيزى از آن دارد به تعليم خدا و وحى او است لذا دستور داد تا پيغمبرش خود را از ادعاى داشتن علم به غيب برى ساخته، و اين اشتباه را از ذهن ايشان بيرون كند.
🔸💮سبب حقيقى اختصاص #علم_غيب به خداى تعالى اين است كه غير او هر چه باشد وجودش محدود است، و ممكن نيست كه از حدش بيرون شده و به آنچه كه خارج از حد او و غايت از او است آگاه شود، و معلوم است كه 👈هيچ موجودى غير محدود و غير متناهى و محيط به تمام اشياء نيست مگر خداى تعالى، پس تنها او عالم به غيب است
.💮🔸 و ليكن از آنجايى كه سؤال كنندگان از رسول خدا (ص) فهم ساده و عاميانهشان قاصر از درك اين معنا بوده لذا خداى تعالى دستور داده كه جواب ايشان را طورى بدهد كه در خور فهم ايشان باشد، و آن اين است كه بگويد: #علم_غيب آدمى را به تمامى خير و شرها واقف مىسازد، و عادة معقول نيست كسى كه به همه خير و شرها اطلاع دارد از اطلاعات خود استفاده نكند، و اگر كسى تمامى خيرات را به خود جلب نكرده و همه شرور را از خود دفع نمى كند بايد بفهميم كه قطعا علم غيب نداشته است.
📚از تفسیر المیزان
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx
@quranpuyan
لبخند خدا در نفس صبح عیان است
بگذار خدا دست به قلبت بگذارد
امروز برایش پر لبخند وامید است
هر کس که خودش را بخدایش بسپارد
سلام
صبحتان سرشار از رحمت الاهی
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ از چیزی که علاقه دارید #انفاق کنید
در آیه ی ۸ سوره ی مبارکه ی انسان نشانه ی نیکان در مواجهه با فقرا و ایتام ذکر شده است.
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
بهرام پور : و طعام را با آن كه دوستش دارند، به مستمند و يتيم و اسير دهند.
نظر #علامه_جعفری در خصوص آیه ی فوق :
ﺿﻤﻴﺮ ﺩﺭ ﺟﻤﻠﻪ" ﻋﻠﻰ ﺣﺒﻪ"- ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻯ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻇﺎﻫﺮ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ- ﺑﻪ ﻛﻠﻤﻪ" ﻃﻌﺎم" ﺑﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺣﺐ ﻃﻌﺎم" ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﻭ ﺍﺷﺘﻬﺎﻯ ﺯﻳﺎﺩ ﺑﻪ ﻃﻌﺎم ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺪﺕ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﺁﻥ، ﻣﻮﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ" ﻟﻦ ﺗﻨﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟﺒﺮ ﺣﺘﻰ ﺗﻨﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤﺎ ﺗﺤﺒﻮﻥ" ﺍﺳﺖ.
ﺳﻴﺎﻕ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﻴﺎﻕ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺳﺮﺍﻳﻰ ﺍﺳﺖ، ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﺍﺯ ﻣﻮﻣﻨﻴﻦ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﺎﻣﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺑﺮﺍﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ، ﻭ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻯ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻳﻌﻨﻰ ﻭﻓﺎﻯ ﺑﻪ ﻧﺬﺭ ﻭ ﺍﻃﻌﺎم ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮﺷﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩ، ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺳﺘﺎﻳﺪ، ﻭ ﻭﻋﺪﻩ ﺟﻤﻴﻠﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ.
https://goo.gl/qVTrDS
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻♻♻ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #طاها
❓در داستان گوساله سامري، منظور از اثرالرسول چيست؟
پاسخ ۳
بخش اول
یکی از موارد اختلاف مترجمین و مفسرین در سوره طه آیه ۹۶ است
عبارت فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها،به نظر شما مناسب ترین ترجمه و تفسیر چیست؟
قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي ﴿۹۶﴾
انصاریان: گفت: من به حقایق و اسراری آگاه شدم که آنان آگاه نشدند، پس اندکی از دانش و اسرار رسول را گرفتم و [بر اثر هواپرستی] آن را دور انداختم [و به گوساله سازی پرداختم]؛ و این گونه نفس من [آن کار بسیار خطرناک را برای گمراه کردن بنی اسرائیل] در نظرم آراست.
"كلمه ((اثر)) در جمله ((من اثر الرسول )) شكلى است كه از پاى آدمى در هنگام راه رفتن بر زمين مى افتد و در آن نقش مى بندد، و اصل در معناى آن ، هر نشانه و علامتى است كه از هر چيزى بعد از رفتن آن به جاى مى ماند، به طورى كه هر كس ببيند به آن چيز پى مى برد، مانند ساختمانى كه اثر بنّا است ، و مصنوع كه اثر صانع است ، و علم كه اثر عالم است و... و از اين جهت جاى پا را كه بر زمين نقش مى بندد اثر اقدام گويند.
كلمه ((رسول )) به معناى كسى است كه حامل پيامى باشد و در قرآن كريم ، هم بر رسول بشرى كه حامل رسالت خدابه سوى خلق است اطلاق مى شود و هم بر جبرئيل كه حامل وحى الهى است ، همچنان كه فرموده : ((انه لقول رسول كريم )) و هم همه ملائكه ، رسل خوانده شده اند مانند آيه ((بلى و رسلنا لديهم يكتبون (( و نيز مانند: ((جاعل الملائكه رسلا اولى اجنحه ))
در هيچ جاى قرآن كريم نه در موارد نقل اين داستان و نه در هيچ موردى كه ارتباطى با آن داشته باشد بيانى كه جمله مذكور را توضيح دهد نيست ، و به همين جهت مفسرين در معناى آن اختلاف كرده اند.
● وجوه مختلفى كه مفسرين در معناى (بصرت بمالم يبصروا...) گفته اند
بيشتر مفسرين بر طبق روايات وارده در اين داستان گفته اند: سامرى جبرئيل را در هنگامى كه به موسى (عليه السلام ) نازل مى شد، تا به او وحى برساند ديد و يا ديد كه بر اسبى بهشتى سوار است و نازل شد تا فرعون و لشكريانش را براى غرق شدن به دريا راهنمايى كند، در آن موقع مشتى از خاك زير پاى اسب او يا زير پاى خود جبرئيل برداشته ، با خود نگه داشت .
و از خاصيت هاى اين خاك اين بوده كه به هر چيز مى ريختند جان مى گرفت و زنده مى شد، سامرى خاك را همچنان داشت ، تا روزى كه آن گوساله را ساخت و خاك را در آن ريخت و در دم جان گرفت و حركت كرد و به صدا در آمد."
تفسیر المیزان
ادامه دارد....
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓علم غيب پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟
⚛موضوع: محدوده #علم_غیب پیامبران
🛑قسمت سوم:
.
💮🔶لا أَقُولُ لَكُمْ عِندِى خَزَائنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْب
👈جمله بالا از زبان پيامبر اسلام در ايات 31 سوره هود و 50 سوره انعام بيان شده است:
💮🔸اين جمله پاسخى است از اين قسمت گفتار كفار كه گفتند: ((و لا نرى لكم علينا من فضل )) و اين چنين گفتار آنان را رد مى كند كه شما گويا به خاطر اينكه من ادعاى رسالت كرده ام انتظار داريد من ادعاى فضيلتى بر شما بكنم ، و مى پنداريد كه پيغمبر آن كسى است كه علم غيب داشته و بر هر چيزى كه از نظر ديگران پنهان است آگاه باشد، و بتواند آن چيزها را به طرف خود جلب كند، و نيز بر هر شرى كه ديگران از آن بى خبرند با خبر باشد، و آن را از خود دفع نمايد. و كوتاه سخن اينكه پيغمبر بايد داراى خيرات بوده و از شرور مصون باشد.
💮🔸در حالى كه اشتباه مى كنيد و رسول به غير از مسئوليت رسالت ، هيچ يك از اين امتيازات را ندارد، و من نيز هيچ ادعائى در اين باره نكرده ام ، نه ادعا كرده ام كه خزائن خدا نزد من است ، و نه گفته ام كه من فرشته ام .
💮🔸و خلاصه كلام اينكه من ادعاى داشتن هيچ يك از آن چيزهائى كه به نظر شما فضل است را نكرده ام ، تا شما تكذيبم كرده و بگوييد كه تو هيچ يك از اين فضلها را ندارى و در ادعايت دروغگوئى .
💮🌸تنها ادعايى كه من دارم اين است كه از ناحيه پروردگارم داراى بينه و دليلى بر صدق رسالتم هستم ، و خداى تعالى از ناحيه خود رحمتى به من ارزانى داشته است
👈مراد از نفى #علم_غيب (( و لا اعلم الغيب )) از لسان پيامبر (ص ).
💮🔶و غرض از اينكه فرمود: (( و لا اعلم الغيب )) اين است كه من در علم به چيزى از خود، استقلال ندارم ، و چنان نيستم كه بى اينكه از وحى بياموزم به چيزى علم پيدا كنم . اين مطلب از اينجا استفاده مى شود كه خداى تعالى از طرفى در ذيل آيه ، مساله وحى را اثبات مى كند و مى فرمايد: (( ان اتبع الا ما يوحى الى )) و از طرفى ديگر در مواضع ديگرى از كلام خود بيان مى كند كه بعضى از وحى ها غيب است .
🔸💮از آن جمله مى فرمايد:
💢(( عالم الغيب فلا يظهر على غيبه احدا الا من ارتضى من رسول ))
💢و نيز در خلال داستان يوسف (عليه السلام ) مى فرمايد: (( ذلك من انباء الغيب نوحيه اليك و ما كنت لديهم اذ اجمعوا امرهم و هم يمكرون ))
💢و در داستان مريم (عليهاالسلام ) مى فرمايد: (( ذلك من انباء الغيب نوحيه اليك و ما كنت لديهم اذ يلقون اقلامهم ايهم يكفل مريم و ما كنت لديهم اذ يختصمون ))
💢و بعد از حكايت داستان نوح (عليه السلام ) مى فرمايد: (( تلك من انباء الغيب نوحيها اليك ما كنت تعلمها انت و لا قومك من قبل هذا )) .
💮👈پس مراد از اينكه مى فرمايد: من #علم_غيب ندارم اين است كه من از ناحيه خودم و به طبع خود مجهز به چيزى نيستم كه با آن به اسرار نهفته اى كه انسان به حسب عادت راه به علم آن ندارد راه پيدا كنم .
📚ترجمه تفسير الميزان جلد 7 صفحه : 136
💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه نمایید
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst4056_y-pymbrn-w-mmn-lm-Gyb-dshtnd-mHdwdh-lm-mSwmyn-chyst--y-bh-mwr-dnywy-syryn-lm-drnd.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
إِلَهِي إِنْ حَرَمْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَرْزُقُنِي
وَ إِنْ خَذَلْتَنِي فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُنِي
خدایا! اگر محرومم سازی، كيست كه روزيم دهد؟
و اگر خوارم كنی، كيست كه ياريم كند؟
فرازی از مناجات شعبانیه
@quranpuyan