🌸💮 #رمضان و #روزه در #قرآن وروایات:
#روزه
🔶از پيامبر روايت داريم:
«لِكُلِّ شَيْءٍ بَابٌ وَ بَابُ العِبَادَةِ الصَّوم»
يعني هر چيزي را دري است و دريچه عبادت روزه است. پس تا كسي وارد روزهداري نشود، به حال و حالت عبادت وارد نشدهاست. چون عالَم عبادت، عالَم خاصي است كه با فكر و مطالعه بهدست نميآيد. اين روايت ميخواهد بفرمايد: تو را با شكم سير به باغ عبادت راه نميدهند.
🌸قدرت جبريل از مَطبخ نبود
بـود از الطاف خَلاّقِ وَدُود
همچنين هم قدرت اَبدال حــق
هم زحقدان، ني زاطعام وطَبَق
💢روزه؛ عامل نجات از وَهم
اصل روزه يعني منصرفشدن از دنيا، و متصل شدن به غيب، الاّ اين كه شيطان نگذارد.
🔶💮در روايت از رسولخدا داريم:
«اِنَّ الشَّيْطانَ لَيَجْرِي مِنْ بَنِيآدَمَ مَجْرَي الدَّمِ فَضَيِّقُوا مَجارِيَهُ باِلْـجُوعِ.»
يعني شيطان مثل خونِ در بدن شما، در روح شما جاري ميشود، از طريق گرسنگي جاي او را تنگ كنيد.
💮🔶پيامبر فرمود:
«اَدِيمُوا قَرْعَ بابِ الْجَنَّةِ يَفْتَحْ لَكُمْ»
«قُلْتُ: وَ كَيْفَ نُديمُ قَرْعَ بابِ الْجَنَّة؟»
«قالَ: بِالْجُوعِ وَ الظَّمَإِ»:
يعني پيوسته در بهشت را بكوبيد تا براي شما باز شود.
پرسيدم: چگونه درِ بهشت را بكوبيم؟
حضرت فرمودند: با گرسنگي و تشنگي.
چون وقتي براي رضاي هوس، غذا و نوشيدني نخورد، روح را از زمين و زمينيبودن آزاد ميكند و جهت الهي خود را باز مييابد.
💮🌹در روايت داريم:
« اِنَّ اَبْغَضَ النَّاسِ اِلَيالله تَعالي اَلْمُتَّخِمُونَ الْمَلَأُ» مبغوضترين مردم نزد خدا، آنهايي هستند كه معدههاي پُر دارند تا آن حدي كه تُخَمِه-ترش- كرده باشند.
♦️ارادة خود را در توجه به روزه، تقويت كنيد و نگذاريد روزه از دستتان برود و از آن نتايج بلندي كه ميتوانيد بهدست آوريد خود را محروم كنيد، زيرا رهايي از خود، كه حاصل روزه است چيز كمي نيست كه بتوانيد به آن نظر نداشته باشيد، بايد از دست خود آزاد شده و اگر از دست خود آزاد شديد، عيدِ آزادي از دست خود، يعني عيد فطر بر شما مبارك باد.
🖋روزه دریچه ای به عالم معنا : طاهرزاده
https://b2n.ir/n74925
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🌟فرازهایی از #دعای_وداع_امام_سجاد (ع) با #ماه_مبارک_رمضان🌟
🌸🍃(۴۹) اللَّهُمَّ اسْلَخْنَا بِانْسِلَاخِ هَذَا الشَّهْرِ مِنْ خَطَايَانَا، وَ أَخْرِجْنَا بِخُرُوجِهِ مِنْ سَيِّئَاتِنَا، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَسْعَدِ أَهْلِهِ بِهِ، وَ أَجْزَلِهِمْ قِسْماً فِيهِ، وَ أَوْفَرِهِمْ حَظّاً مِنْهُ.
🌸🍃(۵۰) اللَّهُمَّ وَ مَنْ رَعَى هَذَا الشَّهْرَ حَقَّ رِعَايَتِهِ، وَ حَفِظَ حُرْمَتَهُ حَقَّ حِفْظِهَا، وَ قَامَ بِحُدُودِهِ حَقَّ قِيَامِهَا، وَ اتَّقَى ذُنُوبَهُ حَقَّ تُقَاتِهَا، أَوْ تَقَرَّبَ إِلَيْكَ بِقُرْبَةٍ أَوْجَبَتْ رِضَاكَ لَهُ، وَ عَطَفَتْ رَحْمَتَكَ عَلَيْهِ، فَهَبْ لَنَا مِثْلَهُ مِنْ وُجْدِكَ، وَ أَعْطِنَا أَضْعَافَهُ مِنْ فَضْلِكَ، فَإِنَّ فَضْلَكَ لَا يَغِيضُ، وَ إِنَّ خَزَائِنَكَ لَا تَنْقُصُ بَلْ تَفِيضُ، وَ إِنَّ مَعَادِنَ إِحْسَانِكَ لَا تَفْنَى، وَ إِنَّ عَطَاءَكَ لَلْعَطَاءُ الْمُهَنَّا.
🌸🍃(۵۱) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْتُبْ لَنَا مِثْلَ أُجُورِ مَنْ صَامَهُ، أَوْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
🌸🍃(۵۲) اللَّهُمَّ إِنَّا نَتُوبُ إِلَيْكَ فِي يَوْمِ فِطْرِنَا الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ عِيداً وَ سُرُوراً، وَ لِأَهْلِ مِلَّتِكَ مَجْمَعاً وَ مُحْتَشَداً مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ أَذْنَبْنَاهُ، أَوْ سُوءٍ أَسْلَفْنَاهُ، أَوْ خَاطِرِ شَرٍّ أَضْمَرْنَاهُ، تَوْبَةَ مَنْ لَا يَنْطَوِي عَلَى رُجُوعٍ إِلَى ذَنْبٍ، وَ لَا يَعُودُ بَعْدَهَا فِي خَطِيئَةٍ، تَوْبَةً نَصُوحاً خَلَصَتْ مِنَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ، فَتَقَبَّلْهَا مِنَّا، وَ ارْضَ عَنَّا، وَ ثَبِّتْنَا عَلَيْهَا.
🌸🍃(۴۹) بارالها پایانیافتن این ماه را پایان یافتن خطاهایمان قرار ده، و به دنبال خارج شدنش ما را از بدیهامان خارج کن، و ما را از سعادتمندترین اهل این ماه به آن، و پرنصیبترین آنان در آن، و بهرهمندترین ایشان از خودت قرار ده.🙏
🌸🍃(۵۰) بار الها هر کس که این ماه را آن طور که بایسته است رعایت کرده، و احترامش را آنچنان که باید حفظ نموده، و حدودش را به بهترین صورت بپاداشته، و از گناهانش به نحو صحیح پرهیز کرده، یا به وسیله کار خیر به تو تقرب جسته که موجب خشنودیت از وی گشته، و رحمتت را متوجه او نموده، پس مانند آنچه به او بخشیدی از توانگری خود به ما ببخش، و چندین برابر آن را از فضل خود به ما عطا فرما، زیرا که فضلت کاستی نگیرد، و خزائنت نقصان نپذیرد بلکه افزون میشود، و معادن احسانت از بین نمیرود، و همانا عطای تو گوارا عطایی است.
🌸🍃(۵۱) بارالها بر محمد و آلش درود فرست، و همانند پاداش آنان که تا روز رستاخیز این ماه را روزه گرفتهاند، یا به بندگی تو در آن اقدام کردهاند برای ما ثبت کن.
🌸🍃(۵۲) بارالها در این روز #فطر که آن را برای اهل ایمان عید و شادی، و برای اهل آیین خود روز اجتماع و گردهمایی قراردادی به درگاهت توبه میکنیم، از هر معصیتی که دچارش شدیم، یا هر کار بدی که به آن دست زدیم، یا اندیشه سوئی که در دل داشتیم، مانند توبه کسی که خیال بازگشت به گناه را ندارد،👌 و پس از توبه به جانب هیچ خطایی برنمی گردد، توبه پاک و خالصی که از شک و تردید پیراسته باشد، پس آن را از ما بپذیر، و از ما راضی شو، و ما را بر آن استوار بدار.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزبیستونهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔹اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ
🔹و ارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ و العِصْمَةِ
🔹و طَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ
🔹یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.
🔸خدایا بپوشان مرا در این روز با مهر و رحمت
🔸و روزى کن مرا در این روز توفیق و حفظ گناه
🔸و پاک گردان قلبم را از تاریکی های اتهام و تهمت
🔸اى مهربان نسبت به بندگان با ایمانت.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ روز بيست و نهم جزء #بيستونهم
قسمت اول
جزء ۲۹ شامل ۱۱ سوره، سوره های ملک،قلم، حاقه، معارج، نوح، جن،مزمل، مدثر، قیامت، انسان و مرسلات می باشد.
✅ چه کردی آمدی #جهنم؟
مَا سَلَكَكمُْ فىِ سَقَرَ(۴۲)قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ(۴۳)وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ(۴۴)وَ كُنَّا نخَُوضُ مَعَ
الخَْائضِینَ(۴۵)وَ كُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ(۴۶) حَتىَّ أَتَئنَا الْیَقِینُ(۴۷- مدثر)
بر اساس این آیات، وقتی از دوزخیان سوال می شود چه کردید که اهل جهنم شدید؟ آنها چهار عامل را از مهمترین عوامل این بدعاقبتی خود معرفی می کنند و می گویند:
ترک #نماز و عبادت با خدا،ترک اطعام #مساکین و توجه به هم نوعان ، همراهی با سخنان لغو و باطل منکران معاد و مستهزئین قران،و تکذیب روز جزا.
سه رفتار نخست که به عنوان دلایل جهنمی شدن مطرح شده،همگی از نتایج و آثار عدم اعتقاد به جزای اخروی است.
در واقع، دروغ پنداری یا بی باوری به #جزای_اخروی و یوم الحساب،یک مجموعه تبعات رفتاری و سبک زندگی را به همراه دارد که در این سوره و سایر سوره های مراحل نخست نزول مشاهده میکنیم.
✅ #نمازگزار از منظر قران کیست؟
در سوره معارج، رفتار و ویژگیهای #مصلین بیان شده است.
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ {23}همان كسانى كه بر نماز(عبادت) شان پايدارى(مداومت) مىكنند {23}
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ {24}و همانان كه در اموالشان حقى معلوم است {24}
لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ {25}براى سائل و محروم {25}
وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ {26}و كسانى كه روز جزا را باور دارند {26}
وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ {27}و آنان كه از عذاب پروردگارشان بيمناكند {27}
إِنَّ عَذَابَ رَبِّهِمْ غَيْرُ مَأْمُونٍ {28}چرا كه از عذاب پروردگارشان ايمن نمىتوانند بود {28}
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ {29}و كسانى كه دامن خود را حفظ مىكنند {29}
{إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ {30}مگر بر همسران خود يا كنيزانشان كه [در اين صورت] مورد نكوهش نيستند {30}
{فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ {31}و هر كس پا از اين [حد] فراتر نهد آنان همان از حد درگذرندگانند {31}}}
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ {32}و كسانى كه امانتها و پيمان خود را مراعات مىكنند {32}
وَالَّذِينَ هُم بِشَهَادَاتِهِمْ قَائِمُونَ {33}و آنان كه بر شهادتهاى خود ايستادهاند {33}
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ {34}و كسانى كه بر (کیفیت يا حفظ اثار) نمازشان مراقبت مىورزند {34}
أُوْلَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ {35}آنها هستند كه در باغهايى [از بهشت] گرامى خواهند بود {35}
👈 صفات و رفتارهای ذکر شده در این فراز، از ایه 22-28 عکس رفتارهای مجرمین است که در سوره مدثر بیان شد:نماز نمیخواندند، مساکین را اطعام نمیکردند،یوم الدین را تکذیب میکردند و با یاوه سرایان و مستهزیین همراهی میکردند.
سپس در آیات بعدی چند رفتار مثبت اجتماعی دیگر هم اضافه شده است:پاک دامنی،امانت داری،صداقت و استواری در شهادت دادن.
⭕⭕ در واقع نمازگزاران باید متخلق به یک مجموعه اداب و رفتارها باشند تا جزو مصلین باشند و فقط نمازخواندن ظاهری کافی نیست.
✒سید کاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://v.ht/joze29
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و نهم جزء #بيستونهم
قسمت دوم
✅ عیب گیری و #طعن_زنی ممنوع
«هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِیمٍ»این مردم همّاز سخن چین.همّاز یعنی همز كن.
سوره قلم
هَمز و لَمز كه در سوره ی«وَیْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ» هم داریم، به معنی عیب گیری و طعن زنی است. در باب «همز» گفته اند نه هر گونه عیب گیری و طعن زنی است، بلكه عیب گیری و طعن زنی به نوع پست و حقیرش؛ آنهایی كه دائماً با چشم و اشاره و شكلك در آوردن از مردم عیب جویی می كنند، تقلید مردم را درمی آورند، با گوشه ی چشم به یك عیبی اشاره می كنند.
انسان وقتی بخواهد عیب_جویی كند، یك وقت خیلی صریح و قاطع با زبان حرفش را می زند. یك وقت نه، در مقابل طرف كه هست وقتی كه او در چشمهایش نگاه می كند با تواضع با او حرف می زند كه مخلص شما هستیم، حضرتعالی چنین و. . . تا او رویش را آن طرف می كند شكلك درمی آورد، تقلید او را می كند. این هم خودش از حقارت و پستی است.یك مرد و یك انسان كه شخصیت داشته باشد [چنین نمی كند. ]اولاً خود غیبت كردن پشت سر مردم علامت بی شخصیتی است.روبروی او بگو.تو وقتی كه او به طرف تو نگاه می كند مثل یك آدم در مقابلش ایستاده ای؛ رویش را كه به آن طرف برمی گرداند با چشم و لب اشاره می كنی، عیبش را آشكار می كنی، زیرزبانی حرف می زنی!"😔
کتاب آشنایی باقرآن.تفسیر سوره قلم شهید مطهری
✅ آیا آیه ی معروف وَ إِنْ یَكادُ، دفع #چشم_زخم است؟
"آیا آیه ی «وَ إِنْ یَكادُ اَلَّذِینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ» خاصیت جلوگیری از چشم زخم دارد؟
ما تا حالا به مدركی (حدیثی، جمله ای) برخورد نكرده ایم كه دلالت كند و بگوید از این آیه برای چشم زخم استفاده كنید.اینكه چشم زخم حقیقت است یا نه، یك مسأله است (فرضاً حقیقت است ولو در بعضی از افراد)و اینكه این آیه برای دفع چشم زخم باشد مسأله ی دیگری است. چیزی كه از طرف پیغمبر یا ائمه به ما نرسیده باشد، از پیش خود نباید بتراشیم."
کتاب آشنایی با قرآن،شهيد مطهري ، تفسیر سوره قلم
"ما در قرآن آیه زیاد داریم، آیاتی که برای #شعار قراردادن فوق العاده عالی است، جمله های زیادی داریم از پیغمبر و ائمه؛ ولی هیچ آیه ای به اندازه آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» در میان مردم برای شعار رایج نشده است. ولی در هر خانه ای که بروید آیه «وَ انْ یَکادُ الَّذینَ کَفَروا» را می بینید، یعنی منم که خداوند چنین نعمت هایی به من داده و تویی که چشم شور داری و می خواهی چشم زخم به ما بزنی؛ برای این که جلوی چشم شور تو را گرفته باشم این تابلو را در اینجا نصب کرده ام و شاید کمتر خانه ای است که چنین چیزی در آن نباشد. "😔😔
مجموعه آثار استاد شهید #مطهری، ج ۲۷، ص: ۳ و ۶۳۲
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://v.ht/joze29
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و نهم جزء #بيستونهم
قسمت سوم
✅ هرچه می توانید قرآن #قرائت کنید
خداوند در آیات ابتدای سوره #مزمل، به پیامبر دستور تهجد و عبادت شبانه در حدود نیمی از شب را میدهد .
در آیه اخر همین سوره برای مسلمانانی که مایل به اجرای این کار بودند ، تخفیف داده و بسته جایگزین برای آنها معرفی میکند:
"در حقيقت پروردگارت میداند كه تو نزديك به دو سوم از شب و گاهي نصف آن و گاهي يك سوم آن را به عبادت برمى خيزي و نيز گروهى از كسانى كه با تواند (كه داوطلبانه به اجراي حكمي كه مختص پيامبر بوده است اقدام كردند) خداست كه شب و روز را اندازه گيرى مى كند. او میدانست كه شما هرگز نميتوانيد آن (قيام شبانه مستمر در حدود نيمي از شب) را (بطوركامل) تحصيل كنيد .پس بر شما نظر لطف كرد
👈 [اينك بجاي ملزم شدن به قيام نيمي از شب] هر چه از قرآن ميسر ميشود (در شب) بخوانيد خدا میدانست كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و عده اى ديگر در زمين سفر میكنند و در پى روزى خدا هستند و گروهى ديگر در راه خدا پيكار مینمايند (و شايد به همان قرايت شبانه نيز موفق نشوند) 👈 پس (در روز) هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است( 20)
✅ خداوند راه #هدایت را عرضه کرد.
انسان مختار است که بپذیرد یا کفران کند.
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا {3}سوره انسان
ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس {3}
آیات ۱-۲ سوره انسان، بطور خلاصه به مراحل تکامل و آفرینش انسان اشاره میکند که در دوره ای اصلا موجود قابل ذکری نبوده است. اما پس از آن و از طریق تشکیل نطفه (وسپس طی مراحل رشد جنینی) ورود انسان به این عالم محقق شده است.
در آیات ۳و۴، خداوند میفرماید برای انسانی که باین دنیا وارد شده، ابزار شناخت (گوش و چشم) را هم داده، راه هدایت را نشان داده و در واقع نعمت وجود را با نعمت هدایت تکمیل کرده است .اما انسان میتواند از این نعمت هدایت استفاده کند (شاكر) یا آنرا نپذیرد (كفران) و بکار نگیرد که در این صورت بعنوان ناسپاسی و کفران، سرنوشت شومی در جهان دیگر خواهد داشت (غل و زنجیر و شعله سوزان) درصورت استفاده از این نعمت هدایت، جزو #ابرار خواهد بود که پاداش خوبی در انتظارش میباشد که در آیات 5-22 بطور مبسوط، رفتار و سرنوشت مطبوع شاکران و پذیرندگان هدایت را بیان کرده است.
عصاره فراز ایات 1-4: خدایی که انسان را از عدم، هستی بخشید، ملزومات هدایت او را هم در اختیارش گذاشت. این انسان است که در آزمایش زندگی دنیوی، با پذیرش هدایت خدا ، #شاکر او باشد یا #ناسپاسی کند که سرنوشت اخروی کفران، آتش سوزان است.
✒سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء بيست و نهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://v.ht/joze29
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نکته_تصویری
جزء بیست و نهم
✅ خداوند راه #هدایت را عرضه کرد. انسان مختار است که بپذیرد یا کفران کند.
إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا {3}سوره انسان
ما راه را به او نشان داديم خواه شاكر باشد و پذيرا گردد يا ناسپاس {3}
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕❓آیا آیات قرآن بر لزوم #رؤیت_هلال دلالت دارد؟ آيا آيه يسئلونك عن الاهله بر نفي رويت با #چشم_مسلح دلالت دارد؟
🛑قسمت اول:
👈برخی از فقهای معاصر ازجمله آيت الله سيستاني و شبيري زنجاني، برای اثبات اینکه چشم مسلح برای رؤیت هلال کافی نیست و ملاک در رؤیت، رؤیت با چشم عادی است، به این آیه در سوره بقره استناد کردهاند که میفرماید: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ»؛ یعنی ای پیامبر(ص)، در مورد هلالها از تو سؤال میکنند، در پاسخ این سؤال به آنها بگو: هلالها زمانهایی برای امور مردم و برگزاری حج هستند.
👈از نظر اين فقها از تعبیر این آیه دو نکته استفاده میشود؛
⭕نکته اول این است که مواقیت و زمانهای مقرر از نظر اسلام همان زمانهایی است که مبتنی بر هلال است. پس مواقیت، همان هلالها هستند؛ یعنی شاخص برای زمان، هلال است که شاخصهایی غیر از هلال را نفی میکند.
نکته دوم اینکه، هلالی که شاخص قرار داده شده، شاخصی است که برای عموم مردم قابل درک و تشخیص است. چون آیه شریفه فرموده «مواقیت للناس» و آنکه برای عموم مردم قابل فهم و تشخیص است، همین است که هلال با چشم عادی محسوس باشد؛ یعنی یک روستایی هم بتواند این شاخص زمانی را تشخیص دهد و شهری هم بتواند این کار را بکند، همچنین کسی که در بیابان است، نیز بتواند آن را درک کند؛
لذا از این مواقیت استفاده میکنیم که شاخص، شاخص عمومی است.
❓ اما مراد خدا از «لِلنَّاسِ» در آیه «اهله» چیست؟
این کلمه «لِلنَّاسِ» به این معنا که راه عمومی باشد، نیست و از این «لِلنَّاسِ» این را نمیفهمیم که راه تشخیص باید عمومی باشد. چون آیه ممکن است طور دیگری معنا شود که بگوییم آیه میفرماید: اهله مواقیتی است برای مردم نه اینکه عموم مردم خودشان این مواقیت را تشخیص بدهند. میتوانند یک گروه خاص تشخیص دهند، اما بقیه مردم نیز استفاده میکنند.
«لِلنَّاسِ» یعنی به نفع و برای مردم. مواقیتی است که مفید به حال مردم است. چه خود مستقیم تشخیص دهند یا غیرمستقیم، دیگران به آنها گزارش دهند. کلمه «لِلنَّاسِ» این طور که این بزرگواران میگویند که همه از این طریق استفاده کنند، از آن استفاده نمیشود. میتواند این باشد که نفع و فایده مواقیت برای مردم است، چه مستقیم استفاده کنند جه عدهای استفاده کنند و به بقیه اطلاع دهند. در بسیاری از امور اینطور است و این تعبیر ناس و للناس نیز نوعا همینطور است.
🔶از آیه نفی استفاده از ابزار در رؤیت هلال درنمیآید.آیه «اهله» چیز جدیدی نمیگوید و مولویت ندارد
👈استفاده این بزرگواران این است که خدا دارد پاسخ سؤالی را میدهد و در این پاسخ حق تعالی یک حکم مولوی را بیان کرده است و آن اینکه شاخص برای تشخیص ماهها، دیدن مستقیم هلال است. اما میگوییم این آیه شریفه با توجه به پاسخی که برای سؤال وجود دارد، اصلاً این حکم مولوی را در بر ندارد. قبل از اینکه این پرسش و پاسخ در قرآن بیاد، آیا عربها با مسئله شهور قمری آشنا بودند یا خیر؟ ماهی را به عنوان محرم میشناختند و اینها را داشتند و میدانستند که با هلال، ماه آغاز میشود و مبدأ ماه را از هلال میگرفتند که ماه روزه به روز افزایش مییابد، تا وقتی که به محاق برود.
💮👈پس آیه چیز جدیدی ندارد. فقط سؤالی که کردند این بود که قبل از اسلام بر اساس اهله عمل میکردیم و مواقیت و زمانها را مشخص میکردیم، حال آیا اسلام این را بههم زده یا خیر؟ یعنی سؤال کردند که آیا در آیین جدید که برخی چیزها بههم خورده، این نیز بههم خورده یا خیر؟ آیه گفت خیر. همان مواقیت لِلنَّاسِ که بوده، سر جایش است و حج هم سر جای خود قرار دارد و این آیه مشتمل بر حکم مولوی نیست، بلکه ارشاد میکند.
از درس خارج فقه استاد سروش محلاتي
💫براي مطالعه نظرات مختلف به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/d32002
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 #احادیث 💠
❇️امشب را غنیمت بشمارید
رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ- لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ
امام على عليه السلام فرمودند: در شگفتم از كسى كه اين چهار شب از سال را به بيهودگى بگذراند:
1⃣شب عيد #فطر
2⃣شب عيد قربان
3⃣شب نيمه شعبان
4⃣اولين شب از ماه رجب.
📚مصباح المتهجد؛ ج ۲، ص: ۸۵۲
__
@quranpuyan
✨برگ تحویل می کند رمضان
✨بار تودیع بر دل اخوان
✨یار نادیده سیر ، زود برفت
✨دیر ننشست نازنین مهمان
✨ماه فرخنده روی بر پیچید
✨و علیک السلام یا رمضان
✨الوداع ای زمان طاعت و خیر
✨مجلس ذکر و محفل قرآن
✨مهر فرمان ایزدی بر لب
✨نفس در بند و دیو در زندان
✨تا دگر روزه با جهان آید
✨بس بگردد به گونه گونه جهان
✍سعدی شیرازی
🌙حلول ماه شوال و عید سعید فطر مبارک باد
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
✨اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک منه عِبادُک الصّالِحُونَ
✨وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمخْلَصُونَ
🔸خدایا از تو خواهم بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات
🔸و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان مخلص ات.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ جزء #سی
قسمت اول
جزء سی ام قران کریم شامل ۳۷ سوره از سوره های کوچک قران است که غالبا در ابتدای دوران بعثت برپیامبر نازل شده اند.
👈این سوره ها غالبا بر #سه_محور متمرکز شده اند:
۱- زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی #اخروی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است . رستگاری در گرو #تزکیه است.
۲-تاکید برتوجه به #همنوعان و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و #دنیاطلبی
۳- توصیف حوادث #قیامت و وجودحساب وکتاب و دو دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت
حال آیاتی از هر سه محور فوق را در سوره های مختلف این جزء ارایه می کنیم:
✅ ۱- زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی #اخروی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است .رستگاری در گرو تزکیه است.
♦سوره اعلی : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى ﴿۱۴﴾ #رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد (۱۴)
وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد (۱۵)
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿۱۶﴾ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى گزينيد (۱۶)
وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۷﴾با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است (۱۷
♦سوره شمس: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا #رستگار شد (۹)
وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ و هر كه آلوده اش ساخت قطعا درباخت (۱۰)
♦سوره ضحی :وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾و قطعا #آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴)
✒سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze30
https://v.ht/joze30
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹 #نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ جزء #سی
قسمت دوم
✅۲-تاکید برتوجه به #همنوعان و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و #دنیاطلبی
حب مال و #دنیاطلبی(که مصادیق مختلفی دارد) ، اصلي ترين ريشه خسران و شقاوت انسانها و از مهم ترین دلایل انکار معاد بیان شده است
☘سوره عادیات :وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ ﴿۸﴾و راستى او سخت شيفته مال است (۸)
☘ سوره فجر: كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿۱۷﴾ولى نه بلكه #يتيم را نمى نوازيد (۱۷)
وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۱۸﴾و بر خوراك[دادن] #بينوا همديگر را بر نمى انگيزيد (۱۸)
وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿۱۹﴾و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد (۱۹)
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار (۲۰)
☘ سوره بلد:وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿۱۲﴾و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت] چيست (۱۲)
فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿۱۳﴾بنده اى را آزادكردن (۱۳)
أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿۱۴﴾يا در روز گرسنگى طعام دادن (۱۴)
يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿۱۵﴾به يتيمى خويشاوند (۱۵)
أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾يا بينوايى خاك نشين (۱۶)
☘ سوره همزه:وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾واى بر هر بدگوى عيبجويى (۱)
الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿۲﴾كه مالى گرد آورد و برشمردش (۲)
يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿۳﴾پندارد كه مالش او را جاويد كرده (۳)
☘سوره مطففین: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾واى بر #كم_فروشان (۱)
الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند (۲)
وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند (۳)
أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ {4}مگر آنان احتمال نمی دهندكه برانگيخته خواهند شد {4}
👈 نکته: #طفف به کاستن و #فروگذاشتن از همه انواع #حقوق مردم از جمله در خرید و فروش و وزن کردن و مترکردن و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود، اشاره دارد. اما فقط منحصر به خرید و فروش کالا نیست بلکه هر نوع ارتباط انسانها با هم که حقوقی بینشان وجود دارد،را نیز در برمی گیرد. اعم از کارمند، معلم، فروشنده،ارایه دهندگان خدمات،فرزند،والدین،همسر،والیان و شهروندان و...
✒سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze30
https://v.ht/joze30
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹🌹#نکات و #پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅ جزء #سی
قسمت سوم
✅ ۳-توصیف حوادث #قیامت و وجود حساب وکتاب و #دو_دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت
♦️سوره زلزال-فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾ پس هر كه هموزن ذره اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۷)
وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۸)
🔻سوره نبا: إنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾نبا [آرى] #جهنم [از دير باز] كمينگاهى بوده (۲۱)
لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾[كه] براى #سركشان بازگشتگاهى است (۲۲)
لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾روزگارى دراز در آن درنگ كنند (۲۳)
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾مسلما #پرهيزگاران را رستگارى است (۳۱)
حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا {32}باغچهها و تاكستانها {32}
♦️سوره نازعات :فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى ﴿۳۴﴾پس آنگاه كه آن هنگامه بزرگ دررسد (۳۴)
يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَى ﴿۳۵﴾[آن] روز است كه انسان آنچه را كه در پى آن كوشيده است به ياد آورد (۳۵)
وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِمَن يَرَى {36}و جهنم براى هر كه بيند آشكار گردد {36}
فَأَمَّا مَن طَغَى {37}اما هر كه #طغيان كرد {37}
وَآثَرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {38}و زندگى پست #دنيا را برگزيد {38}
فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى {39}پس جايگاه او همان آتش است {39}
وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى {40}و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت {40}
فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى {41}پس جايگاه او همان #بهشت است {41}
♦️ سوره انفطار :إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾قطعا نيكان به بهشت اندرند (۱۳)
وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾و بيشك بدكاران در دوزخند (۱۴)
♦️سوره انشقاق :فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾اما كسى كه كارنامه اش به دست راستش داده شود (۷)
فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾بزودى اش حسابى بس آسان كنند (۸)
وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾و شادمان به سوى كسانش باز گردد (۹)
وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾و اما كسى كه كارنامه اش از پشت سرش به او داده شود (۱۰)
فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾زودا كه هلاك [خويش] خواهد (۱۱)
وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾و در آتش افروخته درآيد (۱۲)
🔷 با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه نزول قران
🌹💐 و تبریک عید سعید فطر
ان شالله خداوند به همه ما توفیق فهم بیشتر قران و عمل به مفاهیم انرا عطانماید.
التماس دعا
✒سیدکاظم فرهنگ
جهت مطالعه سایر نکات جزء سی به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze30
https://v.ht/joze30
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء #سی، سه محور اصلی در سوره هاي جزء سی، سیدکاظم فرهنگ، @quranpuyan
#نکته_تصویری
جزء سی ام
☘سوره مطففین:
وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾واى بر #كم_فروشان (۱)
الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند (۲)
وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند (۳)
أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ {4}مگر آنان احتمال نمی دهندكه برانگيخته خواهند شد {4}
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛