eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و قرآنی کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 🛑 قسمت نهم: 💮🔶✨خلاصه نظر حجت الاسلام ايازي محقق قرآن راجع به 👌معناى ارتداد در تعاليم اسلامى قرآن و حديث و در سيره پيامبر و كاربرد آن در فرهنگ اسلامى صرفاً نمى تواند تغيير عقيده باشد. و بنابر آنچه قرآن تصريح مى كند مرتدان كسانى نبوده اند كه بدون علم و آگاهى و از روى جهل و قصور عقيده خود را تغيير داده باشند.  انگيزه آنها امر انسانى نبوده است تا جرم تلقى نگردد. براى آنها حق روشن بوده است: (من بعد ما تبين لهم الهدى.) ادله آشكار بر آنها عرضه شده و خود آنها تصديق به حقانيت كرده اند. (و شهدوا انّ الرسول حق و جاء هم البينات.) و بنابر آنچه در حديث تصريح شده تغيير عقيده با آگاهى و از روى عناد بايد باشد: «انما يكفر اذا جحد.» انكار از روى علم بوده است. بنابراين اگر كسى تغيير عقيده داد، اما پيش از آن براى او اسلام روشن نبوده و حقانيت اسلام را در نيافته يا تعليم و تربيت خانوادگى او به گونه اى نبوده كه زمينه عقيده و ايمان صحيح را براى او فراهم كند اين مورد از موارد ارتداد نخواهد بود.  💮👈همچنين اگر كسى به اشتباه افتاد و در اثر شبهه دچار توهم شد از موارد ارتداد نخواهد بود يا اگر صرفاً شبهه را عنوان كرد و اشكال خود را در باب عقايدى چون نبوت و توحيد بيان نمود، صدق ارتداد نمى كند. لذا اگر كسى در جو تبليغاتى مخالفان اسلام قرار گرفت يا فضاى فكرى و فرهنگى به گونه اى نبود كه بتواند حق را تشخيص دهد ـ با آنكه در خانواده مسلمان تولد يافته و در اسم مسلمان نام گرفته ـ چنين شخصى با تغيير عقيده مرتد نمى شود و احكام ارتداد ناظر به وى نيست. 🔸فقيهان مسلمان در مطاوى كلماتشان تعبير به خروج از اسلام كرده اند. لذا كسى كه از آغاز با بصيرت مسلمان نشده يا صرفاً شبهه و اشكالى را كه در نظرش راسخ شده مطرح كرده است، خروج از اسلام نخواهد بود و طرح و القاى شبهه صدق خروج از دين نمى كند. 🔸فقيهان در تحقق عملى گفته اند: «اگر كسى عملاً دين را استهزا كرد و يا عقايد و احكام اسلامى را به مسخره گرفت و در عمل كارى كرد كه احساسات مسلمانان تحريك شود، مثلا، قرآن را در محل آلوده اى پاره پاره كند و قصدش از اين كار توهين باشد، يا به خدا و پيامبر توهين كند، دليل بر ارتداد است.» 💮👈باز روشن است كه مسئله صرف تغيير عقيده نيست تا در مقوله محدود كردن آزادى عقيده باشد. توهين، افترا، تحريك احساسات مردم اگر از روى قصد و عمد باشد در هر جايى ممنوع و جرم است. به همين دليل اين سنخ از اعمال با آنكه در كلمات فقها آمده اما در آيات قرآن و احاديث شريف مطرح نشده، چون از مقوله ارتداد خارج است. نبايد نقد علمى و منطقى را با اهانت و مسخره گرفتن يكى به حساب آورد و فضاى بحث و گفتگو را به حساب توهين به مقدسات گذاشت. 💫ادامه دارد... https://b2n.ir/Mrtdd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ✨پروردگارا، مرا برپادارنده نماز قرار ده، و از فرزندان من نیز. (دعای حضرت ابراهیم در حق ذریه اش) @quranpuyan
📖 ؟ ✅ هیچ پیامبری مردم را به بندگی و پرستش خود و علمای دین دعوت نکرده است. خداوند در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره توبه به عقاید اشتباه یهودیان و مسیحیان در اینکه عزیر و مسیح را پسر خدا میدانند و نیز اینکه راهبان و علمای دینی را اربابان خود گرفته اند،اشاره کرده است. وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللّهِ وَقَالَتْ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِؤُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللّهُ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ﴿۳۰﴾ مکارم: يهود گفتند: «عزير» پسر خدا است! و نصاري گفتند مسيح پسر خدا است! اين سخني است كه با زبان خود مي‏گويند كه همانند گفتار كافران پيشين است، لعنت خدا بر آنها باد، چگونه دروغ مي‏گويند؟! اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿۳۱﴾ فولادوند: اينان دانشمندان و راهبان خود و مسيح پسر مريم را به جاى خدا به الوهيت گرفتند با آنكه مامور نبودند جز اينكه خدايى يگانه را بپرستند كه هيچ معبودى جز او نيست منزه است او از آنچه [با وى] شريك مى‏ گردانند https://cutt.ly/utxfs1F ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۵۷-۵۱ سوره مریم از تفسیر نور ۱- یاد بزرگان،آثار تربیتی و الگویی دارد. وَ اذْکُرْ ... آشنایی با تاریخ انبیا و مجاهدت های آنان،سنّت های الهی و امدادهای غیبی، زمینه ی کسب تجربه ها وعبرت ها و عامل دلگرمی است.(خصوصاً تاریخ پرماجرای موسی که صدها آیه را به خود اختصاص داده است) «وَ اذْکُرْ» ۲- خلوص،زمینه ی دست یابی به رتبه های معنوی است. مُخْلَصاً ... رَسُولاً نَبِیًّا ۳- بعضی مکان ها قداست دارند. «جانِبِ الطُّورِ» ۴- در یک زمان ممکن است پیامبران متعدّدی حضور داشته باشند. وَ وَهَبْنا لَهُ مِنْ رَحْمَتِنا ... هارُونَ نَبِیًّا ۵- مقام نبوّت مانع پیروی یک پیامبر از پیامبر دیگر نیست. وَهَبْنا لَهُ ... هارُونَ نَبِیًّا ۶- سفارش به نماز وزکات،از وظایف پدر خانواده است. «وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ» (با اینکه سفارش به نماز در خانواده ها کم وبیش هست،امّا سفارش به زکات نیست.) ۷- امر به نماز و زکات،از مصادیق امر به معروف است. «وَ کانَ یَأْمُرُ» ۸- نماز و زکات،سابقه ای بس طولانی دارند. وَ کانَ یَأْمُرُ ... ۹- نماز(ارتباط با خالق)و زکات(ارتباط با مخلوق)،از هم جدا نیست.(عبادت بدنی به تنهایی شرط کمال نیست.) «بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ» ۱۰- در امر به معروف وتوصیه به نماز،باید از نزدیکان شروع کنیم. «کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ» ۱۱- صداقت،شرط تأثیرگذاری در تبلیغ است. «صِدِّیقاً نَبِیًّا» تقدّم کلمه ی«صدیق» بر«نبی»،نشانه ی آن است که صداقت زمینه ی نبوّت است. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و قرآنی کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 🛑 قسمت دهم: سئوال: عمق مهر نبوي به مردم و رحمانيت احكام الهي ، با آنچه در حكم ارتداد مذكور است چگونه سازگار است؟ ❓امر به تحقيق در مبدا و معاد چگونه؟ اگر شخص در صدد تحقيق برامد و به نتيجه اي بر خلاف دين مبين رسيد ، مشمول حكم ارتداد است؟" 💮💢پاسخ : 1⃣-صدور حكم اعدام براي ،در قران نيامده است. 2⃣-آنچه كه از روايات نيز قابل استفاده است اينكه اين مجازات براي محارب و معاند دين يا كسي كه پس از برگشت از دين،عليه دين اسلام وعقايد آن تبليغ و تخريب مي كند،در نظر گرفته شده.نه براي كسي كه از روي تحقيق ،تغيير عقيده ميدهد و تبليغ عليه دين ندارد 3⃣-خداوند در قران ،مشركين ويهوديان را شديد ترين افراد در عداوت به مسلمانان معرفي ميكند اما در سوره توبه به پيامبر دستور ميدهد كه اگر همين مشركين براي تحقيق از اسلام ،نزد تو آمدند به انها پناه بده و پذيرايي كن 🎤ايت الله گرامي 💫ادامه دارد... https://b2n.ir/Mrtdd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
سلام ، صبح یعنی یادخدا وصراحت یک لبخند به کسانی که دوستشان داریم امروزهمه رادوست بدارو ببخش ودرهمه لحظه هایت خداراصدابزن امروزروزتوست به شرط خندیدنت روزتون سرشار ازلبخندخدا... 💫 @quranpuyan 💫
📖 ؟ 🌹🌹ما همه فانی و بقا بس تو راست 💠🔆 كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ «26» وَ يَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ «27» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «28» 🌱 هركه روى زمين است، فنا پذيرد و (تنها) ذات پروردگارت كه داراى شكوه و اكرام است، باقى مى‌ماند. پس كدام يك از نعمت‌هاى پروردگارتان را انكار مى‌كنيد؟ ❄️🌸در آيه 185 سوره آل‌عمران خوانديم: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» هر انسانى طعم مرگ را مى‌چشد. ❄️🌸 در آخرين آيه سوره قصص نيز خوانديم: «كُلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» هر موجودى هلاك مى‌شود، جز ذات پروردگار. در اين سوره نيز مى‌خوانيم: «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّكَ» 👈در آيات قبل، نعمت‌ها معرّفى شد، در اين آيه مى‌فرمايد: زمان بهره‌گيرى از نعمت‌ها كم‌است، فرصت را غنيمت شماريد كه همه رفتنى هستيد. ❄️🌸گرچه همه موجودات فانى هستند ولى هر كس در مسير الهى باشد و كار او رنگ الهى بگيرد، آن نيّت خالص كه «وجه رب» است، كار فانى او را باقى مى‌كند. 💬پیام ها 1⃣ مرگ، يك قانون عام و فراگير است. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ» 2⃣ به كسى جز خدا تكيه نكنيم كه همه فناپذيرند. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّكَ» 3⃣ ارزش انسان با تقرّب به خداوند است، نه داشتن امكانات. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّكَ» 4⃣ مرگ، گامى در مسير تربيت انسان است. «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‌ وَجْهُ رَبِّكَ» 5⃣ پيامبر، تحت تربيت و ربوبيّت خاصّ خداوند است. «رَبِّكَ» 6⃣ مرگ موجودات، نشانه نقص و تمام شدن قدرت و كرم الهى نيست كه او صاحب جلال و كرامت است. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‌ ... ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ‌ 7⃣ جلال الهى همراه با رحمت و رأفت است. «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ» 8⃣ مرگ، نعمت است. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ‌ ... فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما (با آنكه در آيات 26 و 27 نام هيچ نعمت مادّى نيامده، امّا در آيه 28، باز هم جمله‌ى‌ فَبِأَيِّ آلاءِ ...تكرار شده است پس مرگ نيز نعمت است.) 9⃣ جن نيز همچون انسان، مرگ دارد. زيرا خطاب‌ «رَبِّكُما» به جنّ و انس بازمى‌گردد. كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ‌ ... فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما 📚تفسیر نور ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره مریم از تفسیر عبدالعلی بازرگان 💫 مریم : 51 وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصًا وَكَانَ رَسُـولًا نَّبِيًّا و در این کتاب [=قرآن] موسی را یاد کن که به راستی خالص شده 43 [در پرستش توحیدی] و فرستاده‌ای پیامبر بود. 44 __ 43- «خلوص» صاف شدن و اخلاص، صاف و پاک کردن خود از هر آلودگی و شرک است. مخلِص [اسم فاعل] کسی است که مي‌کوشد خود را پاک کند و مخلَص [اسم مفعول] کسی است که به توفیق الهی خلوص در بندگی یافته باشد. در این آیه موسی(ع) مخلَص نامیده شده است و در آیه 24 سوره یوسف (12:24) ، یوسف. ابلیس نیز سوگند خورده است که همه بندگان را گمراه مي‌کند مگر مخلَصین را، و این تهدید نشان مي‌دهد که جز با اخلاص در عبادت و پاک شدن از شرک نمي‌توان از گزند شیطان محفوظ ماند. واژة مخلصین 5 بار نیز در سوره صافات آمده است [آیات: 40، 74، 128، 160، 169]. 44- رسالت مأموریتی ویژه است که خدا به برخی پیامبران داده است، همه پیامبران رسول نبوده و همه رسولان نیز پیامبر و آورنده شریعت نبوده‌اند. نبوّت پیام‌آوری و رسالت مأموریت. 🌸مریم : 55 وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا و همواره اهلش را به نماز و زکات توصیه مي‌کرد و نزد پروردگارش پسندیده بود. 48 __ 48- معنای امر همه جا فرمان یک جانبه رسمی نیست، به خصوص در نماز که امری قلبی است، در اینجا امر معنای سفارش و توصیه و آموزش دارد. پسندیده بودن اسماعیل، تحقق همان دعایی است که زکریا برای یحیی کرده بود [آیه 6 مریم (19:6) ]. 💫 مریم : 57 وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا و او را به مقامی بس بلند رفعت بخشیدیم. 49 __ 49- اسم مکان به صورت نکره 4 بار در این سوره تکرار شده است: مکاناً شرقیاً، مکاناً قصیاً، مکاناً علیاً، شرٌ مکاناً. منظور از مکان باید جایگاه و موقعیت و مقام باشد. فعل «رَفَعْنَا» نیز که درباره عیسی(ع) نیز آمده است [نساء 158 (4:158) - بَلْ رَفَعَهُ اللهُ إِلَیْهِ...] بالا بردن درجات است که خدا رفیع‌الدرجات [غافر 15 (40:15) ] بوده و در کتابش بارها از ترفیع درجات بندگان سخن گفته است [بقره 253 (2:253) ، انعام 83 (6:83) و 165 (6:165) ، زخرف 32 (43:32) ، اعراف 176 (7:176) ، مجادله 11 (58:11) ] این ترفیع درجه البته با عمل صالح بنده صورت مي‌گيرد [فاطر 10 (35:10) - ...إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ...]. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و قرآنی کیست؟❓ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 🛑 قسمت یازدهم : 1⃣. ارتداد؛ یک فرآیند فکری، یا یک اقدام سیاسی؟! تأمل در آیات زیر نشان می‌دهد که مصادیق ارتداد در قرآن ـ یا حداقل مواردی از آن ـ پیش از آنکه محصول عملیات ذهنی و برآمده از یک فرآیند فکری باشد، حاصل فشارهای سیاسی از سوی عوامل سلطه است. به این آیات بنگرید: 🔶🔸بقره/109، 127، آل‌عمران/72، توبه/64-66، 74، 79-80، کهف/20،‌ نحل/106 و 110، عنکبوت/12، محمد/25-26، منافقون/1-3 اگر موضوع در قرآن را، بیشتر یک حرکت سیاسی بدانیم ـ که طبیعت آن تنوع و دگرگونی در انگیزه‌ها و نوع ظهور و بروز است ـ چگونگی برخورد با آن نیز تابع شرایط سیاسی، و در حیطة مسئولیت صاحبان قدرت و حاکمان خواهد بود و نمی‌تواند یک حکم ثابت و تغییرناپذیر قلمداد شود. همچنانکه تأمل در آیة 66 سورة توبه، انصراف پیامبر اکرم| از قتل عبدالله بن ابی‌صرح، به علت شفاعت عثمان، و روش برخورد حضرت علی× با خوارج ـ که از نظر فقه، کافر و مرتدند ـ و تعزیری بودن حکم مرتد، این برداشت را تأیید می‌کنند. 2⃣. شرایط تحقق ارتداد تأمل در عباراتی همچون {إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِيمَانِ} (نحل/106) {مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى} (محمد/25) {مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ} (بقره/109) {وَشَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ}‌ (آل‌عمران/86) {وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ} (آل‌عمران/101)، بیانگر این نکتة مهم است که ارتداد آنگاه عینیت می‌یابد که؛ 👈اوّلاً انسان با اختیار خویش و در کمال آزادی و به دور از فشارهای سیاسی ـ اجتماعی، راه کفر و بازگشت از ایمان را برگزیند،  👈ثانیاً هیچ ابهامی در فهم حقانیت توحید و رسالت، و درستی دین و راه هدایت نداشته و به اصطلاح حجت بر او تمام شده باشد.  💮🔸شاید با توجه به این نکته است که بعضی صاحبنظران گفته‌اند: «واژه‌های ایمان، کفر و ارتداد، در ارتباط با بعثت و دعوتی زنده، مفهومِ درخورِ خود را می‌یابند و گرنه به روز و روزگاری که دعوت بعثت، زیر لایه‌های بدعت و تحریف پوشیده‌ باشد، واژه‌های دیگر، چونان استضعاف فکری را باید به کار برد.» (معادیخواه، عبدالمجید، فرهنگ آفتاب، ج 1، ص 150) 💮💢 حجت الاسلام باقري فر. 💫ادامه دارد... https://b2n.ir/Mrtdd ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛