eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 و در قرآن ☸قسمت سوم: ، چشم اميد و مردم 💮🔶وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا( بقره:125) 🔹و (به يادآور) هنگامى كه خانه (ى كعبه) را محل رجوع و اجتماع و مركز امن براى مردم قرار داديم 👈و [به ياد آر] آنگاه كه آن خانه [=كعبه] را بازگشتگاهي 250 براي مردمان [دور شده از حق،] و پناهگاه امني 251 قرار داديم __ 🔸250- « مَثَابَه» را اسم مكانِ ثواب گفته‌اند و «ثواب» در اصل رجوع و بازگشت به مكان يا هدف اصلي است. [مثل بازگشت از سفر به خانه]. و نيز نتيجة خير يا شرّ عملي است كه به انسان باز مي‌گردد. كعبه را در اين آيه « مَثَابَه» ناميده است؛ مكاني كه قرن‌هاست مؤمنيني به آن رفت و آمد مي‌كنند و خانة اميدي است كه به آن با توبه بازمي‌گردند. 📚تفسير بازرگان 🕋 كعبه از نعمتهايي است كه خداي سبحان خواهان يادآوري آن است. ، وطن اصلي و مرجع مكرر مردم و داراي امنيتي ويژه و مطلق است؛ آن‌گونه كه احدي نمي‌تواند ملحدانه نسبت به آن قصد سوء كند. 💮🌸رجوع به 👈مثاب و مرجع جايي است كه انسان از آنجا آمده و به آن بازمي‌گردد. از اينكه كعبه، مرجع مكرر مردم معرفي شده؛ 💮🔸 ﴿و إذ جعلنا البيت مثابة للناس﴾ معلوم مي‌شود كه ملجأ و وطن اصلي مردم، كعبه است و كسي كه خود را رو به كعبه قرار مي‌دهد يا به سوي آن مي‌رود به اصل خود رجوع مي‌كند. اين رجوع، گاه از نزديك و به صورت حج و زيارت انجام مي‌گيرد و گاه از راه دور و در دعا و نماز و ديگر حالات رويكرد به كعبه محقق مي‌شود؛ پس حالت اصلي انسانها رجوع به كعبه است و كسي كه از كعبه منصرف است، از حالت اصلي خود برگشته است؛ زيرا كعبه مظهر فطرت توحيدي انسان است؛ ازاين‌رو مرجع عمومي است و علاقه و اشتياق دلهاي مردم به آن به گونه‌اي است كه حتي پس از بارها تشرّف همچنان علاقه‌مند به بازگشت به آنجا هستند. 📚تفسير تسنیم 💮👌مثابه شدن این خانه هم نفوس مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند و به آرامش وامنیت خدایی ( وامناً) گرایند.» (🖊ایت الله طالقانی: پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزتان منور باد به طلوع و درخشندگی خورشید تابناک الهی قلبتان آکندہ باد از عطر نفس های خدایی و دلتون مملو از عشق الهی سلام صبح زیباتون بخیر @quranpuyan
📖 ؟ ✅ مبادا دشمنی شما با کسی ، شما را از و دور کند. ولا يجرمنكم شنآن قوم على أن لا تعدلوا ونباید دشمنی شما با قومی دیگر شما را مجبور به ترک عدالت کند. سوره مائده ، آیه هشتم به نظر من، این آیه ، به یکی از کلیدی ترین مفاهیم اخلاقی اشاره میکنه. http://quranpuyan.com/yaf_postst11_mbd-dshmny-shm-b-khsy---shm-r-z-nSf-w-dlt-dwr-khnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣3⃣ تدبر در سوره آيه ۶۴ سوره مريم و مانتنزل الا بامر ربك ..... با آيات قبل و بعد،متناسب نيست و معترضه يا پرانتزي است. اما مفهومش چيست؟ در تفاسير گفته اند مدتي وحي بر پيامبر قطع شده! و پيامبر نگران شده! و اين ايه پاسخ نگراني ايشان است پاسخ ۱ : قسمت دوم با فرض اين كه دو آيه جمله معترضه نباشد نوشته اند : ممكن است از تفريع مذكور استفاده شود كه تأكيد بيان سياق سابق بر اين دو آيه نيز هست، و با اين احتمال وجه اتصال اين دو آيه با آيات سابق بر آن نيز روشن مى گردد و ديگر ما ناچار نيستيم آن را جمله معترضه به تمام معنا بدانيم. گويا فرشته وحى، وقتى به رسول خدا ناز ل شد، و اين سوره را آورد، و شصت و سه آيه آن را كه مشتمل بر دعوت كامل به دين حنيف است نازل كرد، بعد از آن رسول خدا را خطاب كرد به اينكه او خودش نازل نشده، و آنچه نازل كرد، نازل نكرد مگر به امر خدا و رسالت پروردگار او، پس كلام، كلام او و دعوت، دعوت او است، و او پروردگار پيغمبر و پروردگار هر چيزى است، پس بايد تنها او را بپرستى، چون پروردگارى ديگر نيست، كه از وى به سوى او برگردى، پس دو آيه مورد بحث در حقيقت نخست به ملك وحى، وحى شده، تا او آنها را به رسول خدا القاء كند، تا رسول خدا را پايدارى دهد، و آيات سابق را هم تأكيد كند. اين جريان نظير اين است كه پادشاهى نامه يا پيغامى به كسى از كاركنان خود دهد تا آن را به برخى از فرمانروايانش برساند، و آن پيام آور، وقتى نامه يا پيغام را رسانيد، به آن شخص بگويد من آنچه به تو ابلاغ كردم از جانب خودم نبوده بلكه به امر پادشاه و اشاره او بوده، نامه، نامه او و رسالت، رسالت او بود، و او كه اختيار دار تو و اختيار دار همه افراد مملكت است آن را به من داد تا به تو برسانم، پس هر چه رساندم گوش بده و اطاعت كن و در آن پايدارى به خرج ده، چون مى دانى كه تو غير از اين پادشاه، پادشاه ديگرى ندارى تا از فرمان اين اعراض نموده به سوى او متوجه شوى. در اين مثال كلام اين فرستاده در حقيقت تأكيد همان كلام و پيام شاه است و اگر فرض كنيم كه در همين مثال شاه به اين رسول دستور داده بود كه بعد از دادن نامه و پيام اين كلمات را هم بگو، كلام اين رسول كلام شاه هم خواهد بود، چون از قبل او و به امر او گفته شد. بعد از اين بيان ديگر به خوبى روشن شد كه اين بيان از هر وجه ديگرى با دو آيه مورد بحث منطبق تر است و روشن تر از روايات وارده در سبب نزول (با آن همه اختلاف و وهن كه در آنها هست ) منطبق مى شود. تفسير الميزان http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14160findunread_tdbr--w-tfsyr-swrh-mrym-nmt-bkhshy-khS-khd-bh-nby-w-hdyt-shdgn-Gz-dwrn-bshrt-pymbr-bh-mwmnyn.aspx#post14160 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 و در قرآن ☸قسمت چهارم: 🌸نماز در ، چرا؟ 💮🔶وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِمَ مُصَلًّى بقره:125 و [به ياد آر] آنگاه كه آن خانه [=كعبه] را بازگشتگاهي براي مردمان [دور شده از حق،] و پناهگاه امني قرار داديم و [گفتيم] از مقام ابراهيم رويكردي [توحيدي به سوي خدا] برگيريد، __ 💮🔸 «مَقَام»، موقعيت و مواضع قيام توحيدي ابراهيم است كه در روزگار شركِ فراگير، از ميان غافلان برخاست و به خداپرستي خالص دعوت كرد. منحصر ساختن آن به مكاني محدود در كنار كعبه، تنزّل دادن موضوع به مراسمي تشريفاتي است. اصلاً حج چيزي جز مقام ابراهيم نيست كه هركس به آن [مقام تسليم توحيدي] درآيد، در امنيّت قرار گيرد: فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا... [آل‌عمران 97 (3:97) ]. مقام نوح نيز قيام توحيدي و تذكراتش به آيات خدا بود، آنگاه كه به قومش گفت: ...اگر مقام من و تذكراتم به آيات خدا بر شما سخت مي‌آيد، من بر خدا توكل كردم... [يونس 71- وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنْ كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُمْ مَقَامِي وَتَذْكِيرِي بِآيَاتِ اللهِ فَعَلَى اللهِ تَوَكَّلْتُ...]. 💮🔸«مقام»، مصدر ميمي يا اسم زمان و مکان قيام است که بر حسب مورد؛ اگر در مورد خدا باشد، معناي منزلت و جايگاه رفيع دارد [مثل: ابراهيم 14- ...ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي...]، اگر در مورد فرشتگان باشد، نقش آنها را نشان مي‌دهد [صافات 164- وَمَا مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ] و نيز در مورد انبياء، قيام توحيدي و رسالت آگاهي‌بخش آنان را بيان مي‌کند. 💮👈- «مُصَلًّى»، مكان صلات، و صلات رويكرد و توجه به خداست. نمازگزاردن در محدوده‌اي معيّن، از جمله آدابي است كه حاجيان بعد از طواف به جاي مي‌آورند، اما اين رمزي است براي شناخت شرك ستيزي و توحيد عملي و تسليم حنيف‌وار ابراهيم به ربّ العالمين، نه همين دو ركعت نماز فرادي به جاي آوردن. 📚تفسير بازرگان 🌸 مطاف است، و پس از هرطواف، نزدِ ، يعني جاي ايستادن آن حضرت، نماز به ‏جا آورده مي‌شود. حضور پيوسته نمازگزاران در اين مكان چنان است كه گويا نمازگزاردن در آن، ملكه آن مقام است. 📚تفسير تسنيم http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14600_Twf-br-dwr-kbh-nmz-dr-mqm-brhym.aspx#post14600 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃اَللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
📖 ؟ خوردن از نیازهای اصلی انسان است که حتما باید پاسخ داده شود لکن در قرآن معمولًا فرمان کلوا ، همراه با دستور ديگرى آمده است. 🍏كلُوا ... وَ اشْكُرُوا بخوريد و شكر كنيد (۱۵ سبا). 🍎كلُوا ... وَ لا تَطْغَوْا بخوريد و طغيان نكنيد. (۸۱ توبه). 🍏كلُوا ... وَ اعْمَلُوا بخوريد و كار شايسته انجام دهيد. (۵۱ مومنون). 🍎 فكُلُوا ... وَ اتَّقُوا اللَّهَ بخورید و تقوا پیشه کنید. (۶۹ انفال). 🍏كلُوا ... وَ لا تَعْثَوْا بخورید و فساد نکنید َ(۶۰ بقره). 🍎كلُوا ... وَ أَطْعِمُوا بخوريد و بخورانيد (۲۸ حج). 🍏كلُوا ... وَ لا تُسْرِفُوا بخوريد و اسراف نكنيد (۳۱ اعراف). 🍎كلُوا ... وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ‏ بخوريد و دنباله ‏رو شيطان مباشيد. (۱۴۲انعام) تفسیر نور، ج۲، ص ۳۶۱ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹بررسی آیات ۶۴ و ۶۵ سوره مریم یادداشت شماره ۱ : محتوای کلیِ مرحله هفتم که سوره مریم هم جزئش است این است: افزایش فشارها به پیامبر (ص) و مومنان و نزول سوره های دارای بارِ امید بیشتر یادداشت شماره ۲ : عصاره محتوای سوره مریم است: درس: (عصاره محتوای سوره) پیامبران و صالحان مسیر صحیح را میرفتند و خداوند نیز در همین جهان به آنها لطف و بركت عطا فرمود. یادداشت های بعدی مربوط به عصاره محتوای پاراگراف های قبلیِ قسمتِ مورد نظر درب : نمونه هائی از لطف و بركتی كه در همین جهان به زكریا و یحیی داده شد. درب : نمونه هائی از لطف و بركتی كه به مریم داده شد و معرفی مسیرهائی كه به لطف و بركت نمی انجامد. درب: نمونه هائی از لطف و رحمتی كه به ابراهیم و موسی و اسمعیل و ادریس داده شد. درب : ضایع كردن نماز و پیرویِ شهوات در جهت مخالفِ جذب الطاف الهی است. ملاحظه میفرمایید؟ از همه یادداشت های فوق بوی خوش «اگر تقوادار باشی می باید امیدوارِ لطف ورحمت الهی هم باشی» استشمام میشود پس، از قطعه مورد نظر هم باید همین بوی خوش استشمام بشود! خب، حاال با این «چشم»ی که از نتیجه گیری فوق یافته ایم برویم سراغ آیه های 64 و 65 ببینیم چی گیرمان می آید! خب ، از آیه 65 که این «امید دهی» بطور واضح به چشم میخورد. می ماند آیه 64 آیه مذکور یک مکالمه ای را روایت میکند که طرف دومش معلوم هست، اما، طرف اولش معلوم نیست یکی از کلیدهای تفسیری ما اسمش هست «واگذاری به مخاطب» در ابتدای آیه 64 هم همین حالت هست و باید آنحضرت چیزی فرموده باشد که آخر اینهمه فشار و اینهمه ناراحتی کی تمام خواهد شد و ملائکه (مثال جبرئیل و سایر نیروهای او) جواب داده باشند که حضرت! کار ما این نیست که جواب اینطور چیزها را بدهیم، ما شرح وظایف تعریف و تعیین شده ای داریم، اما همینقدر به عقل مالئکه ایِ ما میرسد که جوابت همین پاراگراف های قبلی است، و شما باید به عبادات بپردازی و بر آن صبر هم بکنی، و البته گره گشای کارت هم، چنان خدائی است! پس ۱ – چنانکه بعضی ها گفته اند انقطاع وحیی در کار نبوده ۲ – فرمایش المیزان هم چندان منطبق نیست ۳ – عرض ما هم شفاف و دقیق و مستدل است و با آیات بسیار زیادی پشتیبانی میشود (بسیار زیاد! اینهمه آیات عبادات سنگین کن مثال ابتدای سوره مزمل که مانند آن دائما در سوره قبل از هجرت هست – که خیلی هم زیاد است) خلاصه اینکه هرجا در قرآن گیر کردید همین بساط را پهن کنید رفع گیر میشود آقای مهندس گنجه ای http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14160findunread_tdbr--w-tfsyr-swrh-mrym-nmt-bkhshy-khS-khd-bh-nby-w-hdyt-shdgn-Gz-dwrn-bshrt-pymbr-bh-mwmnyn.aspx#post14160 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا