eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹بررسی آیات ۶۴ و ۶۵ سوره مریم یادداشت شماره ۱ : محتوای کلیِ مرحله هفتم که سوره مریم هم جزئش است این است: افزایش فشارها به پیامبر (ص) و مومنان و نزول سوره های دارای بارِ امید بیشتر یادداشت شماره ۲ : عصاره محتوای سوره مریم است: درس: (عصاره محتوای سوره) پیامبران و صالحان مسیر صحیح را میرفتند و خداوند نیز در همین جهان به آنها لطف و بركت عطا فرمود. یادداشت های بعدی مربوط به عصاره محتوای پاراگراف های قبلیِ قسمتِ مورد نظر درب : نمونه هائی از لطف و بركتی كه در همین جهان به زكریا و یحیی داده شد. درب : نمونه هائی از لطف و بركتی كه به مریم داده شد و معرفی مسیرهائی كه به لطف و بركت نمی انجامد. درب: نمونه هائی از لطف و رحمتی كه به ابراهیم و موسی و اسمعیل و ادریس داده شد. درب : ضایع كردن نماز و پیرویِ شهوات در جهت مخالفِ جذب الطاف الهی است. ملاحظه میفرمایید؟ از همه یادداشت های فوق بوی خوش «اگر تقوادار باشی می باید امیدوارِ لطف ورحمت الهی هم باشی» استشمام میشود پس، از قطعه مورد نظر هم باید همین بوی خوش استشمام بشود! خب، حاال با این «چشم»ی که از نتیجه گیری فوق یافته ایم برویم سراغ آیه های 64 و 65 ببینیم چی گیرمان می آید! خب ، از آیه 65 که این «امید دهی» بطور واضح به چشم میخورد. می ماند آیه 64 آیه مذکور یک مکالمه ای را روایت میکند که طرف دومش معلوم هست، اما، طرف اولش معلوم نیست یکی از کلیدهای تفسیری ما اسمش هست «واگذاری به مخاطب» در ابتدای آیه 64 هم همین حالت هست و باید آنحضرت چیزی فرموده باشد که آخر اینهمه فشار و اینهمه ناراحتی کی تمام خواهد شد و ملائکه (مثال جبرئیل و سایر نیروهای او) جواب داده باشند که حضرت! کار ما این نیست که جواب اینطور چیزها را بدهیم، ما شرح وظایف تعریف و تعیین شده ای داریم، اما همینقدر به عقل مالئکه ایِ ما میرسد که جوابت همین پاراگراف های قبلی است، و شما باید به عبادات بپردازی و بر آن صبر هم بکنی، و البته گره گشای کارت هم، چنان خدائی است! پس ۱ – چنانکه بعضی ها گفته اند انقطاع وحیی در کار نبوده ۲ – فرمایش المیزان هم چندان منطبق نیست ۳ – عرض ما هم شفاف و دقیق و مستدل است و با آیات بسیار زیادی پشتیبانی میشود (بسیار زیاد! اینهمه آیات عبادات سنگین کن مثال ابتدای سوره مزمل که مانند آن دائما در سوره قبل از هجرت هست – که خیلی هم زیاد است) خلاصه اینکه هرجا در قرآن گیر کردید همین بساط را پهن کنید رفع گیر میشود آقای مهندس گنجه ای http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14160findunread_tdbr--w-tfsyr-swrh-mrym-nmt-bkhshy-khS-khd-bh-nby-w-hdyt-shdgn-Gz-dwrn-bshrt-pymbr-bh-mwmnyn.aspx#post14160 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 و در قرآن ☸قسمت پنجم: و فلسفه آن 💮👈در آیات ابتدای سوره حرام بودن صید در حال و رعایت حرمت وشعایر الهی تاکید شده است: 💮🔶يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ ﴿ مائده ﴾ 🔹اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به قراردادها[ى خود] وفا كنيد براى شما [گوشت] چارپايان حلال گرديده جز آنچه [حكمش] بر شما خوانده مى ‏شود در حالى كه نبايد شكار را در حال احرام حلال بشمريد خدا هر چه بخواهد فرمان مى‏ دهد ♦️محرّمات احرام كه فقها مجموعاً آنها را دانسته اند از نظر روح و معنی و فلسفه ی روحی و اخلاقی و اجتماعی چند نوع اند: 1⃣. ترك آزار و اذیت جاندارها و تحمل آزار و بالاخره سلم بودن در مقابل جاندارها و حرب نبودن و اعلام سلام و امن. 2⃣. از قبیل ترك لذت است برای درك لذت؛ و ترك لذت، هجرت از لذات بدنی است 3⃣. نوع سوم از قبیل ریاضت دادن نفس است به تقوا كه علی علیه السلام فرمود: وَ اِنّی لَاَروضُها بِالتَّقْوی لِتَأْتِیَ آمِنَةً یَوْمَ الْفَزَعِ الْاَكْبَرِ. 👈ولی آنچه در اصل احرام است كه انسان با گفتن لبیك محرم می شود، همچنان كه با تكبیرةالاحرام وارد نماز می شود، [اینكه ] در تمام این مدت در حال عبادت است و یك عبادت مداوم است. از یك نظر محرّمات نماز بر محرم حج جایز است از قبیل: غذا خوردن، خوابیدن، خندیدن، انحراف از قبله، و علتش هم معلوم است. 💢نماز یك عبادت پنج دقیقه ای است، و عمره و حج عبادت چند روزه. 👈در بعضی قسمتها مشترك است از قبیل اینكه نیت لازم است، لباس نباید غصبی باشد و یا [از] غیر مأكول اللحم باشد و یا برای مرد حریر خالص باشد و یا نجس باشد. 👈بعضی قسمتها از مختصات حج است، از قبیل اینكه با دو قطعه ی ساده از لباس ندوخته محرم شوند، سرها برهنه باشد، پاها كفش و جورابی كه پشت پا را بپوشاند نداشته باشد. اینجاست كه تمام فوارق فقیر و غنی، درجه دار و بی درجه، فوارق زبان و لغت، جنس و لون و نشانه های اقلیمی و غیره ذوب می شود و همه ی مسلمانان 🌸حاضر در این عبادت اجتماعی یك لباس و یكرنگ می شوند. ❣تن از آلایش هررنگ بشو همچو مسیح ❣تا ببینی كه در این خم همه همرنگ همیم 💞روح احرام تمرین به ترك محلّلات [است، ] كه بعضی از آنها مستحباتند، برای اینكه آمادگی كامل برای انضباط پیدا شود برای تقویت حس مقاومت. 👈در ورقه های كعبه و نقش اجتماعی آن گفتیم كه ابن اثیر حدیثی نقل می كند به این مضمون: كُلُّ مُسْلِمٍ عَنْ مُسْلِمٍ مُحْرِمٌ. لباس لباس رسمی عمومی در حضور پروردگار در یك مجمع عمومی است. چرا لباس باید واحد باشد در این مجمع عمومی؟ برای اینكه همرنگی و همشكلی در همدلی اثر دارد. معمولاً در مجالس رسمی، پادشاهان لباس معینی به عنوان لباس رسمی انتخاب می كنند و اصل این كار خوب است. 💮👈ولی در حج آن لباس واحد ساده ترین آنها باید باشد. 🖊مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 121 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst491_Hkhm--Hrm-bstn-w-mHrmt-n.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما." خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃 God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect. 🔸🔸🔸 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚛💮تدبر در آيه و ارتباط آن با و ♦️ در دهه اول ذيحجه ،اقامه دو ركعت نماز در بين نماز مغرب وعشا جهت مشاركت در ثواب حجاج توصيه شده است. ارتباط آیه موسي با این ایام چیست؟ چرا خواندن اين ايه، دراين دهه توصيه شده وارتباط ان با چيست؟ 1- حضور در براي ارتباط ويژه با خدا حاجيان مطابق مناسك حج ابراهيمي براي ورود به خانه خدا وحتي حريم ان ،بايد در ميقات حاضر شوند وبا انجام اعمالي تعهداتي را بپذيرند. تعهداتي در راستاي توجه به خالق ،خود وساير انسانها،حيوانات وگياهان ورعايت حرمت وحقوق انها موسي هم كه دراين ايام درحج نيست،براي سخن گفتن با خدا بايد در زمان مشخص به مكاني معين برود و درميقات حضور يابد. پس اي مسلماني كه حضور در حج و ميقاتش برايت مقدور نبوده ،براي خود ميقاتي تعيين كن. در زماني خاص با پروردگارت صحبت كن .راز ونياز كن. ميقات ما همين نماز دوركعتي پس از نماز مغرب است. عملي خاص، در زماني خاص، با ذكري خاص كه مي توان بصورت جمعي هم در مساجد خدا انرا انجام داد.. پس نماز وواعدنا ميقات ماست. 2-تكاليف براساس توانايي است. 💫 براساس است.🔻 ♦️ هر كه توانايي واستطاعت (جسمي ، مالي،قانوني وروحي-ظرفيت-) دارد بايد اين ايام، قصد حج خانه خدا رابنمايد. تا با اجراي مناسك ،از بركت وهدايت وعده داده شده بهره مند شوند. ♦️كساني كه مستطيع (از همه جوانب) نيستند درسرزمين خود بمانند وبه ساير مسئوليتهايي كه درحد توانشان است ،بپردازند. ♦️ اما انانكه با اعمال و مناسك قبلي ، ظرفيت وتوان انجام ماموريت ها ي بزرگتر را پيدا كرده اند هم نبايد به حج بيايند .ميقات انها جاي ديگري است. ♦️ لذا امام حسين روز ۸ ذيحجه به همراه گروهي ديگر از رهاشدگان از ظاهر بايد مكه را به مقصد ديگري براي احياي دين خدا ترك كند وموسي نيز به نميرود بلكه به كوه ميرود تا دين خدا را دريافت كند. 👈 پس اي مسلمان راه نيافته به بيت الله الحرام به خود بيانديش و ببين ظرفيت هاي مادي و معنوي تو ،اقتضاي انجام چه ماموريتي را دارد؟ تو همان است. https://b2n.ir/y77474 ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ کانال قرآن پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸خدایا🌸 هم روز را تو مےسازے هم روزگار را هم امروز و فرداها را براےهمہ دوستان و عزیزانم زیبا بساز سلام صبحتان زیبا @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 9⃣7⃣ : 🌹سوره یوسف آیه ۷۶🌹 آنگاه ، پیش از بار برادرش، به جستجوی بار آنان پرداخت . سپس آنرا از بار برادرش بیرون آورد. این گونه یوسف را تدبیر آموختیم، زیرا در آیین شاه نمی توانست برادرش را بازداشت کند، مگر اینکه خدا بخواهد. هر که را بخواهیم درجاتی بالا میبریم و برتر از هر دانایی، داناتری ست. 🌹پیدایش، فصل ۴۴ آیه ۱۱🌹 همه فوراً کیسه های خود را بر زمین گذاشتند و هر یک کیسهٔ خود را باز کرد. ناظر با دقت جستجو کرد. از بزرگتر شروع کرد تا کوچکتر و جام در کیسهٔ بنیامین پیدا شد. برادران لباسهای خود را پاره کردند و الاغهای خود را بار کرده به شهر برگشتند. وقتی یهودا و برادرانش به خانهٔ یوسف آمدند، او هنوز آنجا بود. آنها در مقابل او سجده کردند. یوسف گفت: این چه کاری بود که کردید؟ آیا نمی دانستید که مردی مثل من، با فال گرفتن شما را پیدا میکند؟ https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹بررسی آیات ۶۴ و ۶۵ سوره مریم برخی مفسران این آیه را در پاسخ به نگرانی پیامبر از قطع موقت وحی دانسته اند حال آنکه هیچ دلیل و قرینه ای از داخل آیات براین نظر مشاهده نمیشود. همانگونه که ذکر شد آیات سوره از ابتدا تا آیه ۵۷ در یک سیاق قرار دارند و آن هم نعمت بخشی فوق العاده و عطای رحمت خاص خدا به انبیا و برگزیدگان و هدایت یافتگان با ذکر مثالهای مختلف است. در اینجا برای آیات ۶۴ و ۶۵ دو احتمال میتواند مطرح شود: ۱- آیات تنها خطاب به پیامبر نباشد بلکه هر مخاطب معتقد به قران که ایات قبلی را خوانده،این سئوال در ذهنش ایجاد میشود که ایا من هم میتوانم مشمول این نعمات خاص و الطاف خدا قرار گیرم؟ و اگر بله،چه زمانی؟ این دو ایه پاسخ به چنین مخاطبانی است که نزول رحمات و فرشتگان مددرسان،تنها باذن خداست اما شرط ان استقامت و شکیبایی شما در مسیر بندگی خداست. ۲- احتمال دیگر ان است که ایات صرفا خطاب به پیامبر است.اما نگرانی پیامبر چه بوده است؟ درست است که آیات ۵۸ گانه ابتدای سوره بر محور رحمت بخشی و نعمت بخشی خداوند به هدایت یافتگان متمرکز است،اما نوع حمایت و رحمت در آنها، خاص است و از نوع حمایتهای غلبه بر مخالفان و هلاکت دشمنان نیست. در چهار داستان اصلی و مشروح سوره رحمت ذکر شده،بر اعطای فرزند و ولی و وارث به برگزیدگان سلف تعلق گرفته است.به زکریا،بنا به درخواستش یحیی هبه میشود که ولی او بوده از او و ال یعقوب ارث ببرد.به مریم بطور خارق العاده،عیسی عطا میشود که رحمتی از جانب خدا باشد. به ابراهیم به پاس گوشه گیریش از مشرکان و انچه میپرستند؛اسحاق و یعقوب و سایر فرزندان نبیش هبه می شود.با در خواست موسی برای داشتن وزیر و جانشین،خداوند از روی رحمت،هارون را هم به نبوت برمی گزیند. پس نوع رحمت و حمایت خدا ،در این ایات خاص است. به نظر میرسد در مقطع زمانی نزول سوره مریم،پیامبر از بابت جانشینی و وراثت خود و چگونگی سیر دین بعد از خودشان نگران بوده و این ایات درصددرفع این نگرانی ایشان است. تکرار کلمات یرث نورث نرث در سوره،استفاده از کلمه ولیا در دعای زکریا(هب لی من لدنک ولیا) و تکرار دوباره کلمه ذریه در آیه ۵۸ و نیز عبارت فخلف من بعدهم خلف در آیه ۵۹ نیز قرینه ای بر رجحان این برداشت است. اما بلحاظ تاریخی ماهیت این نگرانی پیامبر، چه بوده است؟ دو فرض میتوان نمود: ۱- این نگرانی قبل از تولد حضرت فاطمه س بوده است.با پذیرش قول مشهور ۶۰ سالگی حضرت خدیجه در سال ۵ بعثت (زمان تولد حضرت فاطمه س) شاید شائبه ای از عدم امکان تولد فرزند توسط ایشان در این سن مطرح بوده که خداوند با ذکر سه نمونه فوق العاده(زن زکریا و ابراهیم که کاملا عقیم بوده و حضرت مریم هم که اصلا شوهر نداشت ) بر امکان تداوم نسل پیامبر با قدرت کامله خداوند تاکید میکند. ۲- این نگرانی،بعد از تولد حضرت فاطمه و قبل از نزول سوره کوثر است. با توجه به وفات پسران پیامبر در سالهای قبل از بعثت یا اول بعثت،و تداوم معمول نسل از طریق فرزندان ذکور و نیز هیاهوی مخالفان مبنی بر توقف این دین جدید پس از فوت محمد ص،خداوند با بیان داستانهای فوق خصوصا تولد عیسی از دامان مریم بدون دارا بودن همسر،تداوم دین پیامبر از طریق ذریه ایشان را بیان نموده از پیامبر رفع دغدغه می نماید. ۳- آیه ۵۹ نیز همراستا با بند بالا یعنی جانشینی پیامبر،قابل تحلیل است. اینکه علیرغم رحمت خدا و وجود وارثان صالح انبیا ،اما همواره جانشینانی ناصالح نیز وجود داشته که با ضایع کردن مسیر دین خدا و تبعیت از شهوات در گمراهی افتاده اند.و این در ادامه دلگرمی های قبلی به پیامبر،بیان واقعیت و سنتی است که امت ایشان هم مانند امتهای سلف گرفتار جانشینان گمراه خواهند شد. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm14160findunread_tdbr--w-tfsyr-swrh-mrym-nmt-bkhshy-khS-khd-bh-nby-w-hdyt-shdgn-Gz-dwrn-bshrt-pymbr-bh-mwmnyn.aspx#post14160 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛