eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 💠‏وَ إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ "206/بقره" 🌱 ‏و هنگامی كه به او گفته شود از خدای پروا كن، عزت وغروری كه در سايه‌ی گناه بدست‌آورده او را بگيرد. پس آتش دوزخ برای او كافی است و چه بد جايگاهی است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ مستكبران، به موعظه‌ی ديگران گوش نمی‌دهند. «إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ» در تاريخ آورده‌اند كه عبدالملك مروان از خلفای بنی‌اميه بر بالای منبر در شهر مدينه گفت: به خدا سوگند هركس مرا امر به تقوا كند، گردنش را خواهم زد. ‏2⃣ حاكم بايد پندپذير باشد. «إِذا قِيلَ ... أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ» ‏3⃣ گناه، مايه‌ی عجب، غرور و تكبّر است. «أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ» ‏۴- توجّه دادن به دوزخ، هشداری غرور شكن است. «فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات آیات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان شعراء : ۳۲ فَأَلْقَى عَصَاهُ فَإِذَا هِيَ ثُعْبَانٌ مُّبِينٌ آنگاه عصای خود را افكند، كه ناگهان اژدهائی آشكار شد. ۱۳ __ ۱۳- تبديل به مار شدن عصای موسی را قرآن با سه واژة مختلف وصف کرده است: حَيه، جانّ، ثعبان! گويا هر يک از اين اوصاف به تناسب موقعيت مطرح شده است؛ در کلمه «حيه» ظاهراً به همين زنده و متحرک بودن آن اکتفا شده است [طور 20 (52:20) ] اما آنگاه که مي‌خواهد ترس موسی را از تبديل عصايش به مار وصف کند، لفظ «جانّ» را به کار برده است [فَلَمَّا رَآهَا تَهْتَزُّ كَأَنَّهَا جَانٌّ وَلَّى مُدْبِرًا وَلَمْ یُعَقِّبْ- نمل 10 (27:10) و قصص 31 (28:31) ]. جانّ در فرهنگ مردم عرب مفهوم غريبگی و ترسناکی [مقابل انسان = مأنوس] دارد و اعراب قديم مار و همة موجودات ترسناک و پنهان در لانه را جان مي‌ناميدند. لفظ «ثعبان» که دو بار در اين ماجرا آمده است [اعراف 107 (7:107) و شعراء 32 (26:32) ]، به اژدها، يعنی مار طويلی که به سرعت حرکت مي‌کند، گفته مي‌شود و اتفاقاً اين لفظ فقط در مصاف ساحران فرعون به کار رفته است. تنوع اين اوصاف، تنوع تبديل عصا را بر حسب موقعيت‌ها نشان مي‌دهد، همچنان که عملکردهای ايجابی آن عصا، از شکافتن رود نيل برای نجات بني‌اسرائيل، تا شکافتن کوه برای جاری شدن آب برای تشنگان [بقره 60 (2:60) ] متنوع بود. شعراء : ۳۳ وَنَزَعَ يَدَهُ فَإِذَا هِيَ بَيْضَاءُ لِلنَّاظِرِينَ و دست خويش [از گريبان] برون آورد، كه ناگاه برای ناظران سفيد [=درخشان] جلوه كرد. ۱۴ __ ۱۴- آيا مي‌توان از معجزة «يد بيضاء» [دست روشن] پند و پيامی به صورت نمادين دريافت کرد؟ مشتقات واژه «بَيضَ» نيز [همچون واژة عصا] 12 بار در قرآن آمده است که 5 مورد آن مرتبط با همين معجزه مي‌باشد [اعراف 108 (7:108) ، طه 22 (20:22) ، شعراء 33 (26:33) ، نمل 12 (27:12) ، قصص 32 (28:32) ]. معنای اين واژه همان سپيدی و درخشندگی است که قرآن آن را در وصف: پوست تخم مرغ، سنگ‌های سفيد، خطوط روشن طلوع فجر، سپيد روئی [در برابر سيه روئی عمل] و... به کار برده است، اما روشن و درخشنده بودن دست موسي(ع) نه ناشی از بيماری پوستی و نه ذاتی و جسمی بود، بلکه به تعبير قرآن، برای ناظرين چنين نمودی پيدا مي‌کرد [هی بيضاء للناظرين- اعراف 108 (7:108) ، شعراء 33 (26:33) ] و در ارتباط با مردم معنا مي‌داد. از طرفی «يد» [دست]، نماد قدرت و انجام کار و خدمت است و «جَيب» به سينه و قلب و گريبان [بالای سينه] گفته مي‌شود، همچنانکه توصيه شده است بانوان روسری خود را بر سينه خود بپوشانند. از طرفی مي‌دانيم واژة «صدر» [سينه] در قرآن جايگاه قلب [حج 46 (22:46) ] مي‌باشد و هر دو واژة سينه و قلب، به معنای مجازی خود در اين کتاب به کار رفته است، آنچنانکه در ادبيات ما آمده است: خدايا سينه‌ای ده آتش افروز در آن سينه دلی وان دل همه سوز آيا نمي‌توان معجزة «يد بيضاء» را، نمادی از نورانيتی شمرد که موسی از سينه پر سوز و نورانی شده خود از پرتو وحی برای «ناظرين» عرضه مي‌کرد؟ کسی که در عرصه آتش کوه طور درآمده، اينک بايد به دست توانای همتّش، تاريکي‌های نظام فرعونی را به نور حق بزدايد. شعراء : ۳۵ يُرِيدُ أَن يُخْرِجَكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِ فَمَاذَا تَأْمُرُونَ كه مي‌خواهد با جادوگري‌اش شما را از سرزمين‌تان بيرون راند [=با براندازی نظام، بني‌اسرائيل را حاكم سازد]؛ پس [در برابر چنين توطئه‌ای] شما چه نظری داريد؟ ۱۶ __ ۱۶- در هيچ کجای قرآن حتی اشاره‌ای هم به اينکه رسالت حضرت موسی فرعون ستيزی و سرنگونی نظام او بوده، نشده است. تنها درخواست موسی از فرعون، آزاد ساختن قوم به بردگی گرفته شده بني‌اسرائيل و آزار نرساندن به آنان بوده است [طه 47 (20:47) ]. اما اين شيوة هميشگی ديکتاتورهاست که برای تحريک مردم عليه معترضان، آنها را به «براندازی» و قصد قبضه کردن قدرت و آواره ساختن مردم متهم مي‌سازند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓منظور از چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟ - 🛑قسمت هفتم : 👈این حدیث در وسائل است: عبد الملك بن اَعْیَن می آید خدمت امام صادق علیه السلام. عبد الملك برادر زُراره است و خودش هم از راویان بزرگ و مرد عالمی است. او نجوم خوانده بود و به همین جهت به این چیزها عمل می كرد. كم كم احساس كرد برای خودش مصیبت درست كرده؛ مثلاً از خانه بیرون می آید، یك وقت می بیند كه امروز قمر در عقرب است، اگر بروم چنین خواهد شد، یك روز می بیند فلان ستاره از جلویش درآمد. كم كم خود بیچاره اش احساس كرد كه دست و پایش به كلی بسته شده است. روزی آمد خدمت امام صادق علیه السلام و عرض كرد:یاابن رسول اللّه! من به نجوم احكامی مبتلا شده ام [1]. من كتابهایی در این زمینه دارم و كم كم احساس می كنم كه مبتلا شده ام، اصلاً گرفتار شده ام و تا به این كتابها مراجعه نكنم در هیچ كاری نمی توانم تصمیم بگیرم. تكلیف من چیست؟ امام صادق با تعجب فرمود: تو از اصحاب ما، تو راوی روایات ما به این چیزها عمل می كنی؟ ! بله یا ابن رسول اللّه. فرمود: الآن بلند شو برو منزل؛ به محض رسیدن، تمام این كتابها را آتش بزن، و دیگر نبینم كه حتی به یك كلمه از این حرفها عمل كرده ای. 💢👈علی رغم یك سلسله روایات كه در این زمینه هست، ما یك سلسله روایات دیگر داریم كه در تفسیر المیزان در ذیل یكی از آیات سوره ی فصّلت (فِی ) [2]ذكر شده است. از مجموع روایاتی كه از اهل بیت اطهار رسیده است این مطلب استنباط می شود كه این امور یا اساساً اثر ندارد و یا اگر هم اثر دارد توكل به خدا و توكل به پیغمبر و اهل بیت پیغمبر اثر اینها را از بین می برد. بنابراین یك مسلمان، شیعه ی واقعی، در عمل به این امور اعتنا نمی كند؛ اگر می خواهد به مسافرت برود، صدقه بدهد، به خدا توكل كند، به اولیای خدا توسل بجوید و به هیچ یك از این امور اعتنا نكند. از همه بالاتر این است كه شما ببینید در تاریخ پیغمبر و ائمه ی اطهار آیا یك دفعه هم اتفاق افتاده كه خود آنها به این مسائل عمل كنند؟ ! «سیره» یعنی چنین چیزها. آیا آنها در منطق عملی خودشان از این جور امور استفاده كرده اند یا نه؟ . 👈یك فرد مسلمان نباید فكر خودش را با این موهومات خسته كند. پس برای چیست؟ ما، هم دم از توكل می زنیم، هم دم از توسل و هم از گربه ی سیاه می ترسیم. آدمی كه می گوید توكل و بالخصوص می گوید توسل و ولایت، دیگر نباید این حرفها را بزند. آن كه می گوید ولایت، می گوید اگر توسل داری به این مهملات اعتماد نكن. پس هر یك از اینها خودش یك اصلی است: غدر و نیرنگ، و نیز استفاده از وهمها در سیره ی پیغمبر اكرم مُلغی است. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج16، ص: 75 . https://b2n.ir/h37200 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او را که از خود پُر است، صدهزار پیغامبر نتوانند تُهی کردن. مقالات شمس روزتان عالی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 211 تا 215 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و تبدیل 💠 سَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَمْ آتَيْنَاهُم مِّنْ آيَةٍ بَيِّنَةٍ وَمَن يُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ "211/بقره" 🌱 از [تاريخ] بني‌اسرائيل [=دودمان يعقوب / يهوديان] پرس‌وجو كن كه چه بسيار آيات روشن [=معجزات آشكار] بر آنها آورديم [ولي با لجبازي انكارش كردند]. و هر كه نعمت خدا را -پس از آنكه به او رسيده- [با سوء استفاده از آن] مبدّل سازد، [بداند كه] خدا سخت عقوبت است. 🔷✨سؤال پرسش است، اما نه الزاماً از اشخاص، مراجعه به تاريخ تحولات يك قوم و بررسي فراز و نشيب‌هاي آن نيز پرسشي است گوياتر و به حقيقت نزديكتر. قرآن از شرك‌زدگي‌ها و ناشكري‌هاي قوم بني‌اسرائيل، به رغم نعمات بي‌دريغي از هدايت و فضيلت كه بر آنها ارزاني شده بود، در سوره‌هاي مختلف به تفصيل سخن گفته است. اين اشارة تاريخي، پيوستگي لجبازي منكران در آية قبل را به جريان ناسپاسي‌هاي يهوديان نشان مي‌دهد. 🔷✨ تبديل نعمت خدا، سوء استفاده از آن درخلاف خواستة نعمت‌دهنده است. همچون سوء استفاده از علم، قلم، قدرت اسلحه، آزادي و دين. بني‌اسرائيل نعمت هدايت و نبوّت را با غرور و تعصّب تبديل به تمايز و برتري‌طلبي قومي كردند. 📚تفسیر آقاے بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️چه کنیم و به چه کسانی انفاق کنیم؟ 💠 يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ ۖ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 🌱 از تو سؤال مى کنند چه چیز انفاق کنند؟ بگو: «هر خیر و نیکى (و سرمایه سودمند مادّى و معنوى) که انفاق مى کنید، باید براى پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و درماندگان در سفر باشد.» و هرکار خیرى که انجام دهید، خداوند از آن آگاه است. (و پاداش شما محفوظ خواهد بود). (بقره/215) 👈 جمله ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْر: آنچه از نیکى ها انفاق مى کنید مى گوید: انفاق از هر موضوع خوبى، مى تواند باشد، و تمام نیکى ها را شامل مى شود، خواه از اموال باشد یا خدمات، از موضوعات مادى باشد، یا معنوى. 🔷✨در ضمن تعبیر خَیْر آن هم به صورت مطلق، نشان مى دهد: مال و ثروت ذاتاً چیز بدى نیست، بلکه یکى از بهترین وسایل خیر است، مشروط به این که به نیکى از آن بهره گیرى شود. 👌و نیز تعبیر به خَیْر ممکن است به این نکته هم اشاره داشته باشد که انفاق ها باید از هر گونه منت، آزار و کارهایى که حیثیت اشخاص مورد انفاق را مخدوش مى کند، برکنار باشد به طورى که بتوان به عنوان خَیْرِ مطلق از آن یاد کرد. 👈همچنین ذکر کلمه خَیْر که هر نوع کار و مال و سرمایه مفیدى را شامل مى شود و حتى امور معنوى همچون علم را نیز در بر مى گیرد. 🔷✨ در مورد دوم در عین گسترده بودن مورد انفاق اولویت ها نیز بیان شده است، مسلماً پدر و مادر و سپس نزدیکان نیازمند در این مسأله اولویت دارند و بعد از آنها یتیمان و سپس نیازمندان و حتى کسانى که ذاتاً فقیر نیستند ولى بر اثر حادثه اى مثل تمام شدن مخارج در سفر، نیازمند شده اند را شامل مى شود. 🔷✨در پایان آیه مى فرماید: و هر کار خیرى انجام مى دهید خداوند از آن آگاه است (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْر فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلیمٌ). لزومى ندارد تظاهر کنید، و مردم را از کار خویش آگاه سازید، چه بهتر که براى اخلاص بیشتر انفاق هاى خود را، پنهان سازید; زیرا کسى که پاداش مى دهد از همه چیز باخبر است، و کسى که جزا به دست اوست حساب همه نزد اوست. 👈جمله وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْر معنى وسیعى دارد که تمام اعمال خیر را شامل مى شود نه تنها انفاق در راه خدا که هر کار نیکى را خداوند مى داند، مى بیند و پاداش خیر مى دهد. 📚برگرفته از نکات تفسیری گروه تقرب ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۹-۲۴ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- ذات خداوند قابل شناسایی نیست،باید او را از راه آفریده هایش شناخت و معرّفی کرد. «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» (فرعون از چیستی وچگونگی خداوند سؤال کرد،ولی موسی از آفریده های او پاسخ داد چون ذات قابل شناخت نیست) ۲- جوسازی،حقّ پوشی و حرف منطقی دیگران را قطع کردن،ابزار کار طاغوت هاست. «أَ لا تَسْتَمِعُونَ» (مناظره ی موسی و فرعون علنی بود.) ۳- طاغوت ها هنگام روبرو شدن با حقّ طفره می روند.(هر بار که موسی استدلال و بیانی داشت،فرعون به جای پاسخ دادن به موسی،چون نگران از دست دادن مردم بود،با آنان حرف می زد.) «قالَ لِمَنْ حَوْلَهُ - قالَ إِنَّ رَسُولَکُمُ» ۴- مستکبر هرگز حقّ را نمی پذیرد و خود را از مردم جدا می داند. «رَسُولَکُمُ - أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ» یعنی پیامبر شما،نه من. ۵- از قوی ترین حربه های مخالفان انبیا،نسبت ناروای جنون است. «لَمَجْنُونٌ» آری کسی که از استدلال عاجز باشد،دست به تهمت و ناسزاگویی می زند. ۶- تهمت ها،اولیای خدا را از هدف ها منحرف نمی کند. رَسُولَکُمُ ... لَمَجْنُونٌ قالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ ۷- انبیا مؤدّب سخن می گویند.(فرعون به موسی علیه السلام گفت: «لَمَجْنُونٌ» ،امّا موسی گفت:اگر بیاندیشید سخن مرا می فهمید). «إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» ۸- تهدید،حربه ی دیگر طاغوت هاست. «لَأَجْعَلَنَّکَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ» (رهبران دینی باید آماده ی سختی ها باشند). ۹- در نظام طاغوتی،خفقان و خشونت حاکم است و افراد زیادی در زندان به سر می برند. «مِنَ الْمَسْجُونِینَ» ۱۰- برای تأثیر کلام حقّ،از همه ی شیوه های صحیح بیم و امید استفاده کنید. «ثُعْبانٌ - بَیْضاءُ» ۱۱- وطن دوستی و انگیزه ی مالکیّت،از غرائز انسان هاست و فرعون برای تحریک مردم علیه موسی این دو سوژه را بهانه قرار داد و گفت:او شما را آواره و مالکیّت شما را لغو خواهد کرد. «یُخْرِجَکُمْ مِنْ أَرْضِکُمْ» ۱۲- دروغ،تزویر وعوام فریبی،شیوه ی طاغوت است.(کلمه ی «أَرْضِکُمْ» ،برای عوام فریبی وکلمه ی «بِسِحْرِهِ» دروغی واضح بود.) ۱۳- طاغوت ها هنگام قدرت و تسلّط،همه چیز را از آن خود می دانند، «أَ لَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ»[12]ولی هنگام احساس خطر مردم را به صحنه می کشند. «أَرْضِکُمْ» ۱۴- طاغوت ها برای رسیدن به اهداف خود،از کارشناسان سوء استفاده می کنند ما چرا استفاده ی خوب نکنیم؟ «یَأْتُوکَ بِکُلِّ سَحّارٍ عَلِیمٍ» ۱۵- برای طاغوت ها جلب افکار عمومی و حضور مردم در صحنه مهم است. «هل انتم مجتمعون» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❓❓منظور از چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا نحوست دارند؟ - 🛑قسمت هشتم : 🔶👈چند نکته پیرامون اصل و ریشه ی و طبق : 🔶وَكُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ ۖ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنشُورًا 🔹و هر انسانى، اعمالش را بر گردنش آویخته ایم. و روز قیامت، نامه (اعمالش را) براى او بیرون مى آوریم که آن را در برابر خود، گشوده مى بیند. (اسراء/13) 🔶فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَي وَهُمْ لَا يُنصَرُونَ (16.فصلت) 🔹پس ما بادى سرد و توفنده و مسموم كننده را در ايامى نحس بر آنان فرستاديم تا عذاب خوار كننده اى را در همين دنيا به آنان بچشانيم، و قطعاً عذاب آخرت رسوا كننده تر است و آنان يارى نخواهند شد. 🔶قَالُوا اطَّيَّرْنَا بِكَ وَبِمَن مَّعَكَ ۚ قَالَ طَائِرُكُمْ عِندَ اللَّهِ ۖ بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ 🔹آنها گفتند: «ما تو را و کسانى که با تو هستند به فال بد گرفتیم.» (صالح) گفت: «فال (نیک و) بد شما نزد خداست (و همه مقدّرات به قدرت او تعیین مى گردد). بلکه شما گروهى فریب خورده هستید. (نمل/47) 🔶فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَن مَّعَهُ ۗ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ 🔹هنگامى که نیکى (ونعمت) به آنها مى رسید، مى گفتند: «این بخاطر خودِ ماست.» و اگر بدى (و بلا) به آنها مى رسید، مى گفتند: «از شومى موسى و کسان اوست». آگاه باشید همه اینها، از سوى خداست. ولى بیشتر آنها نمى دانند. (اعراف/131) 👈:در آیات قرآن، تنها در دو مورد اشاره به نحوست ایام شده است: یکى در آیات مورد بحث 16 فصلت، دیگرى در آیه 23سوره قمر که درباره همین ماجراى قوم عاد سخن مى گوید، در آنجا مى خوانیم: فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیّام نَحِسات: ما تندبادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختیم . و در نقطه مقابل، تعبیر مبارک نیز در بعضى از آیات قرآن دیده مى شود، چنان که درباره شب قدر مى فرماید: إِنّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَة مُبارَکَة: ما قرآن را در شبى پربرکت نازل کردیم . مقصود اسلام توجه دادن مسلمین به این حوادث است، تا از نظر عمل، خود را بر حوادث تاریخى سازنده، تطبیق دهند، و از حوادث مخرب و روش بنیان گذاران آنها، فاصله گیرند. 💮👈مسأله توجه به و ایام علاوه بر این که، غالباً انسان را به یک سلسله حوادث تاریخى آموزنده رهنمون مى شود، عاملى است براى توسل و توجه به ساحت قدس الهى، و استمداد از ذات پاک پروردگار، و لذا در روایات متعددى مى خوانیم: در روزهائى که نام نحس بر آن گذارده شده، مى توانید با دادن صدقه، و یا خواندن دعا، و استمداد از لطف خداوند، و قرائت بعضى از آیات قرآن، و توکل بر ذات پاک او، به دنبال کارها بروید، و پیروز و موفق باشید . بعضى در مسأله سعد و نحس ایام به اندازه اى راه افراط را پوئیده اند که، به هر کارى مى خواهند دست بزنند قبلاً به سراغ سعد و نحس ایام مى روند، و عملاً از بسیارى فعالیتها باز مى مانند، و فرصتهاى طلائى را از دست مى دهند. یا این که به جاى بررسى عوامل شکست و پیروزى خود و دیگران، و استفاده از این تجربیات گرانبها در زندگى، گناه همه شکست ها را به گردن شومى ایام مى اندازند، همان گونه که رمز پیروزى ها را در نیکى ایام جستجو مى کنند! 💮:طبق ایه13 از سوره ی اسراء ؛ حقیقت فال نیک و بد، و طالع سعد و نحس، چیزى جز اعمال ما نیست که به گردنمان آویخته است!. تعبیر به أَلْزَمْناهُ (ملازم او ساخته ایم) و تعبیر به فِى عُنُقِهِ (در گردن او) همه، دلیل بر این است که: اعمال انسان وبازتاب و نتائج آن در دنیا و آخرت، از او جدا نمى شوند، و باید در همه حال، عهده دار و مسئول آنها باشد، هر چه هست عمل است و بقیه، همه حرف. 💮🔸طبق ایه 131 از سوره ی اعراف قرآن مى فرماید: 🍂:بدانید که سرچشمه شومى ها و ناراحتى هائى که دامان آنها را مى گرفت، از ناحیه پروردگار بوده و خدا مى خواسته است که آنها را گرفتار نتیجه شوم اعمالشان بکند، ولى اکثر آنها نمى دانند. (أَلا إِنَّما طائِرُهُمْ عِنْدَ اللّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لایَعْلَمُونَ). 💫نقل از كانال نكات تفسيري قران https://b2n.ir/h37200 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸🔶 اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِی... مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ خدایا! قرار ده نفس مرا... حریص به ذکر و دعایت 💠 فرازی از زیارت امین الله @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 216 تا 219 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan