eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در هر کاری که هستید، برای مردم 💠وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ (85- اعراف) 🌱و به مردم، كالاهايشان را ناقص ندهيد. 🔷✨معنای این فراز این است که «از حقوق مردم چیزى كم نگذارید». هر چند این فراز در بین احکام خرید و فروش و دقت در ترازو و پیمانه است؛ اما پیام آن منحصر در تجارت نشده و تمام روابط اجتماعی و حتی بین الملل را زیر گستره خود می گیرد. 👈بنا بر دستور این آیه هر کس در هر پست و مقام و وظیفه و شغلی که قرار دارد حق ندارد ذره ای از ادای حقوق افرادی که با او طرف حساب هستند بکاهد و در عمل کم بگذارد. استادی که دانشجو دارد؛ کارمندی که ارباب رجوع دارد؛ مغازه داری که مشتری دارد؛ مدیری که کارمند دارد؛ همه و همه باید نسبت به دیگرانی که حقی بر عهده ما دارند نهایت دقت را به خرج دهیم تا مبادا ذره ای از حق کم آنها شود. 📚آیت الله جوادی آملی ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِداً كَذلِكَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ (۵۸/اعراف) 🌱‏و سرزمين پاك (و آماده)، گياهش به اذن پروردگارش بيرون می‌آيد. ‏امّازمينی كه خبيث (و شوره‌زار) است، جز محصولی اندك و بی‌فايده بيرون نمی‌دهد. ما اين چنين آيات خويش را برای گروه شكرگزار، گونه‌گون بيان می‌كنيم. 🔷✨‏كلمه‌ی «نَكد»، به معنای چيزی است كه در آن خيری نباشد، «نبات نَكد»، به معنای گياه كم و بی‌فايده می‌باشد. ‏زمين شوره سنبل بر نيارد ‏در او تخم و عمل ضايع مگردان‌ 🔷✨‏اگر با ديد وسيع به اين آيه بنگريم، شايد بتوان يكی از مصاديق سرزمين پاك را كه‌ محصول پاك می‌دهد، خانواده‌ی پاك بدانيم. ‏گوهر پاك ببايد كه شود قابل فيض‌ ‏ورنه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود ‏ ‏آيات قرآن، مثل بارانِ رحمت است، هنگامی كه بر دلهای آماده تلاوت شود، شناخت و عشق و ايمان و تلاش در پی دارد، ولی نااهلان را جز لجاجت و دشمنی نمی‌افزايد: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَساراً»۱ ‏باران كه در لطافت طبعش خلاف نيست‌ ‏در باغ لاله رويد و در شوره زار، خس‌ ‏🔹تنها نزول رحمت برای سعادت كافی نيست، قابليّت و ظرفيّت محل هم لازم است. «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ» ‏🔹گرچه نظام طبيعت، بر قوانين خاص خود استوار است؛ امّا همه چيز زير نظر و با اراده و اذن پروردگار صورت می‌پذيرد. «بِإِذْنِ رَبِّهِ» ‏🔹نه يك تذكّر كافی است و نه تذكّرات يكنواخت كارساز است، بلكه ارشاد و تبليغ بايد متعدّد و متنوّع باشد تا به نتيجه نزديك شويم. «نُصَرِّفُ الْآياتِ» ‏🔹گرچه قرآن برای همه مايه‌ی هدايت است؛ امّا تنها شاكران بهره می‌گيرند. ‏«نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣5⃣ تدبر در سوره يكي از موارد اختلاف در ترجمه و تفسیر سوره اسراء، آیه ۵۸ است وَ إِن مِّن قَرْيَة إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَـمَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَ لِكَ فِى الْكِتَـبِ مَسْطُورًا _…_58_ و هيچ قريه اى [: مجتمعى از مكلفان] نيست مگر اينكه ما آن را پيش از روز رستاخيز هلاك كننده ايم، يا آن را (در صورت استحقاِق) به عذابى سخت دچار كننده ايم. اين (جريان) در كتاب (علم و حكمت و قدرت الهى) ثبت شده بوده است. _…_58_ ❓مراد از یا چیست؟ پاسخ ۲ -نظر الميزان : الف-مى گويند: عذاب شديد هميشه به معناى آن عذابى است كه قومى را مستاءصل ومنقرض كند آن وقت در اين آيه كه در مقابل عذاب شديد مساءله هلاكت را قرار داده لابد معنا و مراد از هلاكت مرگهاى طبيعى و تدريجى افراد است ب-مراد از هلاك در اين آيه همان تدمير به عذاب استيصال در آن آيه است چنانچه از ابى مسلم مفسر هم نقل شده ومراد از عذاب شديد عذاب آسان تر است از قبيل عذاب قحطى يا گرانى كه باعث جلاى وطن ويا خرابى عمارتهاى آن قريه شده ، ويا بلاها ومحنت ديگر است . https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 با سلام به قرآن‌دوستان گرامی با تبریک فرا رسیدن اعياد ماه رجب علاقمندان به و در قرآن میتوانند تا سالروز ميلاد حضرت ع ، محصولات زير را بمنظور مطالعه خود يا اهدا به ديگران، با از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. ✅ کتاب و لوح فشرده 1-كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری به مبلغ 20000 تومان 2-كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران برای موسسات قرانی و مراکز آموزشی و جلسات قران (تعداد بیش از 10 جلد) به مبلغ 18000 تومان 3-لوح فشرده فيلم جلسات دوره حضوري روش مطالعه و فهم قران با حضور مرحوم استاد گنجه اي به مبلغ 18000 تومان 4- ويژه آموزشي شامل "كتاب مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران به همراه لوح فشرده دوره اموزشي " به مبلغ 36000 تومان 5-كتاب " : 280 درس از 30 " 27 هزار تومان 6-كتاب " : 280 درس از 30 " برای موسسات قرانی و مراکز آموزشی (تعداد بیش از 10 جلد) 25 هزار تومان 💢علاقمندان ميتوانند محصولات فوق را از درگاه زير سفارش دهند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop ✅فایلهای پی دی اف 7- فایل کتاب باورها و رفتارهای قرانی :280 درس از 30جزء قرآن ، 10 هزار تومان 8-فایل كتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن ، 8500 تومان از https://idpay.ir/quranpuyan3/file 🌷🌷🌷🌷 در صورت عدم امكان خريد اينترنتي، به شماره 09123732102 پيام دهيد.
🌐 درباره . 🛑قسمت پانزدهم. ⭕️ : . 👈صرف نظر از اینكه موجب تفاوتهایی در حقوق و مسؤولیتهای خانوادگی زن و مرد می شود یا نمی شود، اساساً این مسأله یكی از عجیب ترین است؛ درس توحید و خداشناسی است، آیت ونشانه ای است از نظام حكیمانه و مدبّرانه ی جهان، نمونه ی بارزی است از اینكه جریان خلقت تصادفی نیست، ♦️دستگاه عظیم خلقت برای اینكه به هدف خود برسد و نوع را حفظ كند، جهاز عظیم تولید نسل را به وجود آورده است و در آنجا كه بقا و دوام نسل احتیاج دارد به همكاری و تعاون دو جنس (مخصوصاً در نوع انسان) برای اینكه ایندو را به كمك یكدیگر در این كار وادارد، طرح وحدت و اتحاد آنها را ریخته است؛ كاری كرده است كه خودخواهی و منفعت طلبی- كه لازمه ی هر ذی حیاتی است- تبدیل به خدمت و تعاون و گذشت و ایثار گردد، 💢آنها را طالب همزیستی با یكدیگر قرار داده است؛ و برای اینكه طرح كاملاً عملی شود و جسم و جان آنها را بهتر به هم بپیوندد، تفاوتهای عجیب جسمی و روحی در میان آنها قرار داده است و همین تفاوتهاست كه آنها را بیشتر به یكدیگر جذب می كند، عاشق و خواهان یكدیگر قرار می دهد. ♦️اگر زن دارای جسم و جان و خلق و خوی مردانه بود محال بود كه بتواند مرد را به خدمت خود وادارد و مرد را شیفته ی وصال خود نماید، و اگر مرد همان صفات جسمی و روانی زن را می داشت ممكن نبود زن او را قهرمان زندگی خود حساب كند . 💢قانون خلقت، زن و مرد را طالب و علاقه مند به یكدیگر قرار داده است اما نه از نوع علاقه ای كه به اشیاء دارند. علاقه ای كه انسان به اشیاء دارد از خودخواهی او ناشی می شود؛ 👈یعنی انسان اشیاء را برای خود می خواهد، به چشم ابزار به آنها نگاه می كند، می خواهد آنها را فدای خود و آسایش خود كند. اما علاقه ی به این شكل است كه هر یك از آنها و آسایش دیگری را می خواهد، از گذشت و فداكاری در باره ی دیگری لذت می برد. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 182 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَاللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ و خداوند تو را از شرّ مردم نگاه مى دارد 🌸 سوره مائده ، آیه ۶۷ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 68 تا 73 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنَا لَكُمْ ناصِحٌ أَمِينٌ 68/اعراف 🌱‏من پيام‌های پروردگارم را به شما می‌رسانم و برای شما خيرخواهی امينم. ‏🔹گفتار و دستورات پيامبران، پيام‌های خدايی است و از جانب خود چيزی نمی‌گويند، «أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي» ‏🔹پيامبران، تحت تربيت خاص الهی بوده و فرامان‌های آنان در مسير رشد و تربيت انسان است. «رِسالاتِ رَبِّي» آنان نهايت تلاش خود را در راه تبليغ بكار برده و از چيزی فروگذاری نمی‌كنند. أُبَلِّغُكُمْ‌ ... و از غير او نيز هيچ ترس و هراسی ندارند. «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ» ‏🔹دلسوزی و امانت‌داری، دو شرط اصلی در تربيت و تبليغ است. «ناصِحٌ أَمِينٌ» آری، اگر دلسوزی همراه با امانت نباشد خطرناك است، زيرا به خاطر دلسوزی شايد حقوقی ناديده گرفته شود يا قوانينی زير پا قرار گيرد. ‏🔹بيان ويژگی‌های مثبت خود، در موارد ضرورت و آنجا كه برای ديگران سازنده باشد، مانعی ندارد. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠اوعجبتم ان جاءکم ذکر من ربکم علی رجل منکم لینذرکم واذکروا اذجعلکم خلفاء من بعد قوم نوح و زادکم فی الخلق بصطه فاذکروا الاء الله لعلکم تفلحون 69/اعراف 🌱 آیا تعجب می کنید از اینکه شما را از ناحیه پروردگارتان به وسیله مردی از خودتان تذکری آمده باشد تا شما را بیم دهد؟ و بیاد آرید زمانی را که خداوند شما را پس از قوم نوح جانشینان آنها قرار داد و شما را از نظر ظاهری وبدنی فزونی بخشید، پس نعمتهای خدا را بیاد آرید، شاید که رستگار شوید. 🔷✨جناب هود(ع ) در این آیه تعجب قوم خود را بی مورد دانسته و از نعمات پروردگار دو نعمت را که بسیار روشن بوده ذکر نموده است ، یکی اینکه خداوندآنها را بعد از انقراض قوم نوح جانشین خود قرار داد و دیگر اینکه آنهارا قدرت بدنی و درشتی هیکل عطا نمود و از همین عبارات معلوم می شود قوم هود دارای تمدنی بوده اند و می فرماید:آیا از اینکه خداوند مردی از خودتان را جهت تعلیم معارف الهی و بیم دادن از عذاب او به سوی شما فرستاد، تعجب می کنید و حال آنکه خداوند نعمتهای فراوانی به شما ارزانی داشته که باید آنها را به یاد آورید،شاید که رستگار شوید، چون ذکر خدا تنها سبیل رستگاری است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره يكي از موارد اختلاف در ترجمه و تفسیر سوره اسراء، آیه ۵۸ است وَ إِن مِّن قَرْيَة إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَـمَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَ لِكَ فِى الْكِتَـبِ مَسْطُورًا _…_58_ و هيچ قريه اى [: مجتمعى از مكلفان] نيست مگر اينكه ما آن را پيش از روز رستاخيز هلاك كننده ايم، يا آن را (در صورت استحقاِق) به عذابى سخت دچار كننده ايم. اين (جريان) در كتاب (علم و حكمت و قدرت الهى) ثبت شده بوده است. _…_58_ ❓مراد از یا چیست؟ پاسخ ۳ : در آیه ۵۸ در اینکه مراد از مهلکوها او معذبوها عذابا شدیدا چیست،اختلاف نظر وجود دارد برخی مهلکوها را مرگ طبیعی افراد یک قوم گفته اند اما در قران این کلمه(هلاك) دلالت بر مرگ جمعی قوم و عذاب انها دلالت دارد از جمله در آیه ۱۶ همین سوره اسراء که اهلاک قریه را باعذاب ویران کننده بیان کرده است. وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا {16} و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم خوشگذرانانش را وا مى‏داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد پس آن را [يكسره] زير و زبر كنيم {16} یا آیه ۳۱ سوره عنکبوت در خصوص عذاب قوم لوط:انا مهلکوا اهل هذه القریه و یا سوره قصص آیه ۵۹ : و ماکنا مهلکی القری الا و اهلها ظالمون عذاب شدید در قران نیز هم برای عذابهای دنیوی بکار رفته و هم عذابهای اخروی. ترکیب هلاکت و عذاب شدید نیز یکبار دیگر در سوره اعراف در مورد بنی اسراییل استفاده شده است: واذ قالت امه منهم لم تعظون قوما الله مهلکهم او معذبهم عذابا شدیدا که با توجه به سیاق هر دو آیه سوره اعراف و اسراء،بنظر میرسد به عذابی کمتر از هلاکت و نابودی قوم در دنیا اشاره دارد.که با توجه به آیات ابتدای سوره میتوان جنگ و غلبه اقوام دیگر را مصداقی از عذاب شدید دانست. 🖌آقای سيدكاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا