eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز سوم رمضان: جزء (قسمت دوم) ♦ادامه نکوهش در سوره ال عمران اى اهل كتاب چرا حق را به باطل درمى‏ آميزيد و حقيقت را كتمان مى‏ كنيد با اينكه خود مى ‏دانيد {71} كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مى فروشند آنان را در آخرت بهره اى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمى گويد و به ايشان نمى نگرد و پاكشان نمى گرداند و عذابى دردناك خواهند داشت {۷۷} و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شده اى ] مى پيچانند تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست😞 و مى گويند آن از جانب خداست در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مى بندند با اينكه خودشان [هم] مى دانند {۷۸} هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مى داديد و از آن رو كه درس مى خوانديد علماى دين باشيد {۷۹} و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد {۸۰} ✅ منظور از اینکه بعضی را به خدایی و نگیریم، چیست؟ بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شما يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض كردند بگوييد شاهد باشيد كه ما مسلمانيم [نه شما] {64} "اينكه همه افراد اجتماع براى يك فرد و يا يك فرد براى فردى ديگر خاضع شود، بطورى كه آن فرد تافته اى جدا بافته شود و او را از سطح تساوى بالاتر برده، مسلط و مستكبر بر ديگران سازند و او بر آنان تحكم كند و خواست خود را بر سايرين تحميل نمايد، در حقيقت اين مجتمع، او را رب خود گرفته، و خواست خود را تابع خواست او كرده است ." تفسیر المیزان تفسیر نور در ذیل آیه ۶۴ سوره ال عمران چنین گفته است: "در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ‏ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر صلى الله علیه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى‏ دادیم، پس مراد از جمله‏ ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند:آیا علماى شما احكام خدا را تغییر نمى ‏دادند؟گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى كه قانون خدا را تغییر دهد، یك نوع بندگى و بردگى اوست." http://www.quranpuyan.com/yaf_postst213_nkht-khlydy-z-jz-swm-qrn-khrym-db-nfq-w-Sdqt.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز سوم رمضان: جزء (قسمت سوم) ✅ در دین نیست! 💠🔆 لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‌ لَا انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌ 256/بقره 🌱در (پذيرش) دين، اكراهى نيست. همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است، پس هر كه به طاغوت كافر شود و به خداوند ايمان آورد، قطعاً به دستگيره محكمى دست يافته، كه گسستنى براى آن نيست. وخداوند شنواى دانا است. 🌸❄️ايمان قلبى با اجبار حاصل نمى‌شود، بلكه با برهان، اخلاق و موعظه مى‌توان در دلها نفوذ كرد، ولى اين به آن معنا نيست كه هر كس در عمل بتواند هر منكرى را انجام دهد و بگويد من آزادم و كسى حقّ ندارد مرا از راهى كه انتخاب كرده‌ام بازدارد. 👈 دينى كه برهان و منطق دارد، نيازى به اكراه و اجبار ندارد. تأثير زور در اعمال و حركات است، نه در افكار و عقايد. و راه حقّ از باطل جدا شده، تا حجّت بر مردم تمام باشد. 📚تفسیر نور ✅ واجب است . خيانت در حقوق دیگران را با بهانه هاي شرعي توجيه نكنيم. قران در سوره آل عمران ضمن بيان رفتار و باورهاي نادرست يهوديان، يكي از اعمال زشت آنها را خيانت در امانت غير يهوديان عنوان مي كند. وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ انصاریان: و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند.﴿۷۵﴾ 👈 -اين آيه منحصر به يهود آن زمان نيست. نكند ما هم با توجيهات و تقسيم بندي ها و قضاوتهاي ناموجه مثل خودي و غير خودي، مومن و بي ايمان، نمازخوان و بي نماز ، مسلمان و كافر ،انقلابي و ضدانقلاب و ... ،در امانت ديگران خيانت كنيم و انها را از حقوقي كه بطور امانت تحت اختيار ماست، محروم كنيم. ✒ سيدكاظم فرهنگ جهت مطالعه ساير نكات جزء سوم، به لينك زير مراجعه نماييد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst213_nkht-khlydy-z-jz-swm-qrn-khrym-db-nfq-w-Sdqt.aspx ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزء ، سوره بقره، اهمیت و آداب ، سیدکاظم فرهنگ
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکاتی از جزء ، سوره آل عمران، تبعیت از رسول و ادای ، سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به کانال قران پویان مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء سوم 🔹پول ربایی به محاق می رود يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ خدا از [بركت‌] ربا مى‌كاهد، و بر صدقات مى‌افزايد، و خداوند هيچ ناسپاس گناهكارى را دوست نمى‌دارد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بلطف خدا و همزمان با حلول ماه مبارك رمضان سال گذشته، 👈كتاب" : 280 درس از 30 " منتشر شد. ✅شما ميتوانيد ضمن تلاوت آيات جزء مربوط به هر روز، برگزيده اي از ايات و مفاهيم جزء را به همراه توضيح روان مطالعه نماييد. 👈 استقبال کاربران فضای دیجیتال از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، به‌گونه‌ای بود که در این سال‌ها، همواره در جستجوی عبارات مرتبط با «نکات (کلیدی) و پیام‌های جزء» تالار گفتگوهاي قرآن پویان از نتایج اولین صفحة جستجوی ، نمایش داده شده است. لذا نکات کاربردی‌ آیات هر جزء استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد. ♻ لينك معرفي كتاب در https://www.aparat.com/v/huYxR 💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را به قيمت 30 هزار تومان بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش و توسط پست دريافت نمايند. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 @raftarequrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸💠 🔸 انسان، آزاد نیست که هر حرفی بزند و هر کاری بکند، انسان در گرو کار خودش است: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ ﴾؛ ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾؛ مرهون است در گرو است. 🔸 یک آدم بدهکار باید گرو بدهد؛ در دنیا یک آدم بدهکار وقتی گرو می‌ دهد خانه خود یا زمین خود یا فرش خود و مانند اینها را گرو می ‌دهد اما در رابطه با مسائل آخرت، انسان که گرو می‌ دهد که نمی ‌تواند به خدا، زمین و خانه گرو بدهد، خود انسان را گرو می‌ گیرند. «رهین» بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است؛ عین مرهونه در اختیار مرتهن است آزاد نیست، باید فکّ رهن کرد. رهنی که ذات اقدس الهی قبول می ‌کند خود است؛ هم فرمود: ﴿كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهینَةٌ﴾ هم فرمود: ﴿كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهینٌ﴾. یک آدم بدهکار گرو می ‌دهد، حالا چرا ما بدهکار باشیم که ما را گرو بگیرند؟! باید آزاد باشیم نعمت خوبی است. می ‌بینید بعضی ‌ها می‌ گویند من نمی ‌توانم ترک کنم، عادت کردم، این «عادت کردم» یا «نمی‌ توانم ترک کنم» یعنی چه؟ یعنی من در رهن کار خودم هستم و هر چه آن کار دستور بدهد من انجام می‌ دهم! این بد است، چون انسان باید آزاد باشد. 🔸🌹 وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در آن خطبه نورانی چه فرمود؟ فرمود: «إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم‏»؛ فرمود شما آزاد نیستید شما بدهکار هستید و بدهکار را گرو می ‌گیرند، ماه فکّ رهن است، بیایید خودتان را کنید. اینکه می‌ بینید هیچ چیزی نمی‌تواند را به این طرف و آن طرف بگرداند، برای اینکه آزاد هستند و در رهن چیزی نیستند. حضرت فرمود آقایان! این ماه، ماه فکّ رهن است: ♦️«إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ» بیایید فکّ رهن کنید: «فَفُكُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُم‏». 🎙آیت الله جوادی آملی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرازهایی از 🔸اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا 🔸الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِه 🔸ِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ 🔸الْحَمْدُ لِلهِ الْفَاشِی فِی الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَ حَمْدُهُ الظَّاهِرِ بِالْكرَمِ مَجْدُهُ الْبَاسِطِ بِالْجُودِ یدَهُ الَّذِی لا تَنْقُصُ خَزَائِنُهُ وَ لا تَزِیدُهُ [یزِیدُهُ] كثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ كرَما إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْوَهَّاب 🔸ُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك قَلِیلا مِنْ كثِیرٍ مَعَ حَاجَةٍ بی‌إِلَیهِ عَظِیمَةٍ وَ غِنَاك عَنْهُ قَدِیمٌ وَ هُوَ عِنْدِی كثِیرٌ وَ هُوَ عَلَیك سَهْلٌ یسِیرٌ.كثْرَةُ الْعَطَاءِ إِلا جُودا وَ كرَما إِنَّهُ هُوَ الْعَزِیزُ الْوَهَّابُ 🔸اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُك قَلِیلا مِنْ كثِیرٍ مَعَ حَاجَةٍ بی‌إِلَیهِ عَظِیمَةٍ وَ غِنَاك عَنْهُ قَدِیمٌ وَ هُوَ عِنْدِی كثِیرٌ وَ هُوَ عَلَیك سَهْلٌ یسِیرٌ. 💫سپاس خدای را با همه ستودنی‌هایش، بر تمام نعمت‌هایش، 💫 سپاس خدای را كه در فرمانروایی رقیبی ندارد، و برای او در كارش نزاع كننده‌ای نیست، 💫سپاس خدای را كه در آفرینش شریكی ندارد، و در بزرگی شبیهی برای او نیست. 💫سپاس خدای را كه فرمان و سپاسش در آفریدگان جاری است و بزرگواری‌اش با كرمش آشكار است، و دست لطفش به سخاوت گشوده، خدایی گنجینه‌هایش نقصان نپذیرد، و بخشش بسیارش جز جود و كرم بر او نیفزاید، همانا او عزیز و بسیار بخشنده است، 💫خدایا اندك از بسیار از تو درخواست می‌كنم، با نیاز شدیدی كه مرا به آن است، و بی‌نیازی تو از آن دیرینه است، و آن اندك نزد من بسیار است، و برای تو هموار و آسان. 💮💮💮 @quranpuyan
. ‌ بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🔸 خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت 🔸 و بچشان در آن شیرینى یادت را 🔸 و مهیا کن مرا در آنروز راى انجام سپاس گذاریت به کرم خودت 🔸 نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت و پرده پوشى خودت اى بیناترین بینایان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز چهارم رمضان: جزء (قسمت اول ) جزء چهارم از آیه ۹۳ تا انتهای سوره آل عمران و ۲۳ ایه نخست از سوره نسا را در برمیگیرد. ایات 93 تا ۱۲۰ و ۱۸۱ تا انتهای آل عمران،هم چنان به محاجه با اهل کتاب اختصاص دارد. آیات 120 تا 180 هم به جنگ احد پرداخته است. ♦ ، به حساس است كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ال عمران/110 🌱شما گزيده اُمتي بوديد كه [در بستر تحوّلات جوامع بشري] براي مردم [از متن تاريخ] برآورده شديد؛ [با اين امتياز كه] مردم را به معروف [=ارزش‌هاي شناخته شده] فرا مي‌خوانيد و از منكر [=ناپسند] باز مي‌داريد و به خدا همي ايمان مي‌آوريد. 🔷✨«لِلنَّاس» به جاي عَلَي النّاسِ، نشان مي‌دهد اين گزينش به سود مردم، نه مسلط شدن بر آنهاست. نشانة اين برتري و امتياز بايد در برتر آمدن از منافع شخصي و دفاع از حقوق جمعي با ايفاي فريضه امر به معروف و نهي از منكر باشد. 🔷✨برگزيدگي و خير امه بودن شما ناشي از استعدادي جديد در بشر و مشروط بر تحقق آن مي‌باشد. افعال مضارع: تَأْمُرُون، تَنْهَوْن و تُؤْمِنُونَ نيز دلالت بر همين استمرار و شرط عملي مي‌كند و علت آن را نشان مي‌دهد. 🔶 لزوم گروههاي وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ال عمران/104 🌱و [براي مقابله با اين انحرافات] بايد از ميان شما گروهي [هم انديش] باشند كه [اختلاف كنندگان] را پيوسته به خير دعوت كنند و به پسنديده‌ها فرمان دهند و از ناپسندها باز دارند و اين ها همان رستگارانند. 🔷✨«خَيْر» به هر چيز مرغوب و مطلوب گفته مي‌شود كه دلپسند همگان باشد. منظور از دعوت مردم به خير [يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْر]، فرا خواندن آنها به سوي بهترين‌ها در: اخلاق و رفتار، فرهنگ، علم، سياست، صنعت و غيره است. از آنجايي كه تشخيص بهترين‌ها در زمينه‌هاي مختلف كار هر كسي نيست، و اصولا اكثريت مردم به زندگي شخصي خويش مشغول هستند، لازم است گروه آگاه و اهل نظري كه هنر و قدرت قلم و بيان داشته باشند، از يكطرف بهترين راه حل‌ها را برگزينند و در رسانه‌هاي جمعي به اطلاع مردم برسانند، و از طرف ديگر به وسيلة امر به معروف [آنچه مورد پذيرش عُرف جامعه و مصوّب نمايندگان ملت است] و نهي از منكر [آنچه ناپسند اكثريت است] با مفاسد مبارزه كنند. ✅ پنج رفتار عالی و پاداش عالی آن همانان كه در فراخى و تنگى مى‏كنند و خود را فرو مى ‏برند و از مردم در مى ‏گذرند و خداوند نيكوكاران را دوست دارد {134} و آنان كه چون كار زشتى كنند يا بر خود ستم روا دارند، خدا را به ياد مى‏ آورند و براى گناهانشان مى‏ خواهند و چه كسى جز خدا گناهان را مى ‏آمرزد و بر آنچه مرتكب شده‏اند با آنكه مى‏دانند [كه گناه است] پافشارى نمى‏كنند {135} آنان پاداششان آمرزشى از جانب پروردگارشان و بوستانهايى است كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است جاودانه در آن بمانند و پاداش اهل عمل چه نيكوست {136} http://www.quranpuyan.com/yaf_postst214_nkht-khlydy-z-jz-chhrm-qrn-khrym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز چهارم رمضان: جزء (قسمت دوم ) 🔻🔻 پیام های مهم و خلاصه جنگ آیات ۱۲۱ تا ۱۸۰ سوره آل عمران به دومین جنگ مسلمانان یعنی جنگ احد بطور مفصل پرداخته است. جنگ احد و پیروزی اولیه و سپس شکست مسلمانها و ترس و مال دوستی مسلمانان سست ایمان و منافقین درسهای بسیاری دارد از جمله: -از و مصایبی که به شما رسیده محزون نباشید. قرار نیست همیشه مسلمانها پیروز جنگها و چالشها باشند. چرا که گردش پیروزی و شکست بین اقوام و نیز امتحان مردم جزو سنتهای الهی است. وَ تِلْكَ اَلْأَيّٰامُ نُدٰاوِلُهٰا بَيْنَ اَلنّٰاسِ 140 ( ما اين روزها[ى شكست و پيروزى را ميان مردم به نوبت مى‏گردانيم تا آنان پند گيرند) تا امتحان نشوید و تلاشگران و صابران واقعی در عمل شناسایی نشوند، وارد بهشت نمی شوید. در امتحان به نقاط ضعف خود پی برده و خودتان هم آنرا تصدیق می کنید -نکوهش تفکر" اگر فلان کار را نمیکردند، نمی مردند" مبادا شما هم تلاش و جهاد دیگران را پس از مرگشان نکوهش کنید و بگویید اگر نمی رفتند،کشته نمی شدند. خانه نشینان و جان دوستان، خودشان که حرکت نمیکنند، فعالان را هم بخاطر حرکتشان نکوهش میکنند.این آیه اصلی کلی برای مخاطبان قرآن است که هیچ گاه ترس از مرگ ،شما را از حرکات و تصمیمات صحیح تان باز ندارد. - تشویق و دلگرمی برای مرگ فی سبیل الله: وقتی مرگ در اختیار شما نیست و پس از مرگ هم همگی بسوی خدا محشور میشوید، پس چه بهتر که در راه خدا جان خود را از دست داده باشید. -بیان علت شکست در احد: علت آن به سستی و نافرمانی خودتان بر میگردد ( و نه به رسول یا عدم تحقق وعده خدا) در ضمن به یاد داشته باشید که در جنگ بدر که شما مرتکب این خطاها نشدید و بخوبی جنگیدید، دو برابر احد به کافران ضربه زدید. پس علت فاعلی این شکست خودتان هستید. اما انچه که در روز احد واقع شد، مانند همه پدیده ها تحت مشیت واراده خداوند و منطبق بر قوانین و سنتهای الهی بوده است تا بین مومنان صادق و مسلمانان دودل و متمایل به نفاق، تمایز ایجاد کند. -نشانه‌های نفاق: حرفهایی بر خلاف منویات و تفکرات خود بر زبان میرانند.این افراد همیشه بهانه گیرند و لو ..لو.. ( .. اگر) میکنند.اگر چنان میشد می آمدیم، اگر فلان کار را میکردند،این گونه نمی شد. با این جملات از زیربار مسئولیت شانه خالی میکنند.روش آنها ایجاد بی تصمیمی در خود ودیگران است. 👈 - برآنچه از دست داده اید،غم نخوریدکه به دیگر مبتلا می شوید. شکست مسلمانان بعلت ترک ماموریت تعدادی از نیروهاکه در تنگه مستقر شده بودند و نگران از دست دادن غنایم بعد از حصول پيروزي اوليه بودند ،رخ داد. با ترك تنگه توسط اين افراد، دشمن حمله کرد و صحنه جنگ عوض شد و مسلمانان شكست خوردند و اين افراد كه قبلا غم غنيمت داشتند، حالا از ترس جان فرار ميکردند. ..... ✳ اگر بخواهیم این 15 مورد را هم در چندجمله خلاصه کنیم،پیام جنگ احد این خواهد بود: "در راه حق و اخرت طلبی، تلاش کنید وثابت قدم باشید.ترس ، تردید،سخنان دنیا خواهان ،شایعات و پیروزی ها و امکانات اهل باطل،شما را از حرکت باز ندارد و به سکون یا عقب گرد وا ندارد. سنتها وقوانین جاری جهان را بشناسید و خود را با انها وفق دهید.ابتلا و امتحان برای تصفیه اهل عمل از اهل ادعا؛ تحقق وعده های الهی از جمله نصرت به شرط صبر و پرهیزگاری،گردش پیروزی و شکست بین اقوام مختلف،مدد رسانی و مهلت به انسانها در مسیری که انتخاب کرده اند چه حق و چه باطل از جمله سنتهایی است که در این آیات به انها اشاره شد." سیدکاظم فرهنگ✒ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst214_nkht-khlydy-z-jz-chhrm-qrn-khrym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا 💢 و هایی از هر جزء قرآن کریم ✅ روز چهارم رمضان: جزء (قسمت سوم ) ✅ سوره نساء از سوره های مدنی است و شامل احکام خانوادگی و اجتماعی و بیان روابط مسلمانان با کفار، اهل کتاب و منافقین و نيز رابطه فرد مسلمان با خدا و رسول میباشد. 🔷 تاکید زیاد بر رعایت حقوق مالی و سخن گفتن نیکو با آنها و اموال يتيمان را به آنان بازدهيد و مال پاك و مرغوب آنان را با مال ناپاك خود عوض نكنيد و اموال آنان را همراه با اموال خود مخوريد كه اين گناهى بزرگ است {2} همانا کسانی که اموال یتیمان را به ستم می خورند (حقوق انها و توصیه های آيات قبل را رعایت نکنند) در واقع اتش را به شکم های خود وارد میکنند و در اتشی شعله ور وارد خواهند شد.(10-نساء) محور اصلی فراز اول سوره يعني آیات 1-10، توصیه به حفظ حقوق یتیمان است. کلمه یتامی ،14بار در قران بکار رفته که 8 بار ان در سوره نسا و از این میان،4بار در ایات 1-10 بکار رفته که نشان دهنده محوری بودن این موضوع در این سوره بویژه در فراز نخست سوره میباشد. هم چنين از ایه 5 تا ایه 9، سه بار راجع به تاکید شده است. که این امر، اهمیت زیاد نحوه سخن گفتن و نرنجاندن یتیمان و سایرین را در قران می رساند. ✅ بیان شرایط : توبه نزد خداوند تنها براى كسانى(پذیرفته) است كه از روى نادانى مرتكب گناه مى‏شوند سپس به زودى توبه مى‏كنند اينانند كه خدا توبه‏شان را مى ‏پذيرد و خداوند داناى حكيم است آیه 17 و توبه كسانى كه گناه مى‏ كنند تا وقتى كه مرگ شان فرا برسد و مى‏ گويد اكنون توبه كردم پذيرفته نيست و [نيز توبه] كسانى كه در حال كفر مى‏ ميرند پذيرفته نخواهد بود آنانند كه برايشان عذابى دردناك آماده كرده ‏ايم .آیه 18 -از شرایط توبه، جهالت یا غفلت و پشیمانی به موقع است.همان طور که خداوند توبه این افراد را میپذیرد، مومنان نیز باید این چنین باشند. ✳ احکام ، حدود الهی است. فراز دوم سوره نساء، آیات 11-14 به بیان احکام ارث و سهم‌الارث همسر، فرزندان، والدین و خواهران و برداران فرد متوفی اختصاص دارد. در این آیات عنوان‌شده احکام تقسیم ارث با اولویت اولواالارحام و نزدیکان خانواده، به‌عنوان حدود الهی باید مراعات شود. نکته قابل‌توجه آنکه تقسیم ارث و محاسبه ماترک متوفی در همه حالات، پس از کسر میزان دیون و قرض‌های او و نیز ملاحظه وصایای او (حداکثر در یک‌سوم مال) است. مِن بَعْدِ وَصِیةٍ یوصَی بِهَآ أَوْ دَینٍ غَیرَ مُضَآرٍّ (نساء/12) ✒ سیدکاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات جزء چهارم به سایت قران پویان مراجعه نمایید http://www.quranpuyan.com/yaf_postst214_nkht-khlydy-z-jz-chhrm-qrn-khrym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته ای از جزو ، مگر مسلمانان برحق نبودند که در احد شکست خوردند؟! سیدکاظم فرهنگ
💬 از قرآن کریم برای مطالعه سایر نکات، به کانال قران پویان مراجعه نمایید. 🆔 @quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 (تندخوانی) 📖 🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت_ترجمه 📖 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جزء چهارم شرایط إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا {نساء ۱۷} توبه نزد خداوند تنها براى كسانى(پذیرفته) است كه از روى نادانى مرتكب گناه مى‏شوند سپس به زودى توبه مى‏كنند اينانند كه خدا توبه‏شان را مى ‏پذيرد و خداوند داناى حكيم است از شرایط توبه، جهالت یا غفلت و پشیمانی به موقع است.همان طور که خداوند توبه این افراد را میپذیرد، مومنان نیز باید این چنین باشند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛