eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️مرحله دوم مبارزه با 💠وَ قالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ 🌱فرعون گفت: «همه‌ی جادوگرانِ دانا و زبردست را بیاورید.» یونس - ۷۹ 🔷✨این آیات مرحله دیگر مبارزه را تشریح مى کند و سخن از اقدامات عملى فرعون بر ضد موسى و برادرش هارون مى گوید هنگامى که فرعون قسمتى از معجزات موسى مانند ید بیضاء و حمله مار عظیم را ملاحظه کرد و دید ادعاى موسى بدون دلیل هم نیست و این دلیل کم و بیش در جمع اطرافیان او و یا دیگران اثر خواهد گذاشت،به فکر پاسخگویى عملى افتاد، چنان که قرآن مى گوید: فرعون صدا زد،تمام ساحران آگاه و دانشمند را نزد من آورید ،تا بوسیله آنها زحمت موسى را از خود دفع کنم( وَ قٰالَ فِرْعَوْنُ اِئْتُونِی بِکُلِّ سٰاحِرٍ عَلِیمٍ ) 🔷✨او مى دانست هر کارى را باید از طریقش وارد شد و از کارشناسان آن فن باید کمک گرفت آیا براستى فرعون در حقانیت دعوت موسى شک داشت و مى خواست از این طریق او را بیازماید؟و یا مى دانست او از سوى خدا است ولى فکر مى کرد، بوسیله غوغاى ساحران مى تواند مردم را آرام سازد،و موقتا از خطر نفوذ موسى در افکار عمومى جلوگیرى کند،به مردم بگوید اگر او کار خارق عادتى انجام مى دهد،ما نیز از انجام مثل آن ناتوان نیستیم!و اگر اراده ملوکانه ما تعلق گیرد، چنین چیزى براى ما سهل و آسان است! احتمال دوم به نظر نزدیکتر مى رسد و سایر آیات مربوط به داستان موسى که در سوره طه و امثال آن است این نظر را تایید مى کند،که او آگاهانه به مبارزه با موسى برخاست. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَما آمَنَ لِمُوسی‌ إِلاَّ ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلی‌ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ مَلائِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ وَ إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ (۸۳/یونس) 🌱‏(در آغاز) جز گروهی اندك از فرزندان قوم موسی به او ايمان نياوردند، در حالی كه از فرعون و اشرافيان آنان ترس داشتند، ترس اينكه آنان را شكنجه كنند، زيرا كه فرعون در آن سرزمين برتری‌جوی و از اسرافكاران بود. 🔷✨‏در قرآن گاهی می‌خوانيم: «آمَنَ بِهِ»، گاهی‌ «آمَنَ مَعَهُ» و گاهی‌ «فَآمَنَ لَهُ»، هر كدام يك ويژگی دارد: «آمَنَ بِهِ» به معنای ايمان و «فَآمَنَ لَهُ» به معنای تسليم است. ‏🔹ايمان بايد همراه با تسليم و اطاعت باشد. «آمَنَ لِمُوسی‌» ‏🔹زمينه‌ی تحوّل فكری و گرايش به حقّ، در نوجوانان بيشتر است، چون قلبی پاك دارند وتعلّقاتشان به مال ومقام كمتر است. آمَنَ‌ ... ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ‌ ‏🔹تنها پيامبر اسلام نبود كه در راه دعوت مردم، سختی‌ها كشيد و شاهد ايمان نياوردن افراد بود. «فَما آمَنَ لِمُوسی‌» ‏🔹گاهی بزرگان به خطا می‌روند و جوانان به حقّ می‌رسند. «إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ» ‏🔹جوانان مؤمن گويا علاوه بر فرعون، از سران قوم خود كه محافظه كار و ترسو و وابسته بودند نيز می‌ترسيدند. «مَلَائِهِمْ» نه «مَلَائِهِ» ‏🔹نظام فرعونی نمی‌تواند مانع ايمان درونی باشد. «آمَنَ، عَلی‌ خَوْفٍ» ‏🔹ايمان راسخ، هرگز در محيط بد، نظام فاسد، اقتصاد و تبليغات ناسالم و محيط رعب، سست نمی‌شود. آمَنَ‌ ... عَلی‌ خَوْفٍ‌ ‏🔹در نظام فرعونی، خفقان و اختناق است. «عَلی‌ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ» ‏🔹نظام شكنجه‌گر، نظام فرعونی است. «يَفْتِنَهُمْ» ‏🔹ريشه‌ی فساد انسان، برتری جويی‌های اوست. «إِنَّ فِرْعَوْنَ لَعالٍ فِي الْأَرْضِ» ‏🔹نظام اسراف‌گر، نظام فرعونی است. «لَمِنَ الْمُسْرِفِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳✳ نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده دوره يازدهم مجازي، زمستان 1400 ♻ قسمت اول:  سلام حقیقتش احساسم را نمی تونم وصف کنم ،خیلی حس قشنگیه،اینکه چندین بار معنایی رو خوندم تا کاملا متوجه بشم ،و خدا رو بی نهایت شکر می کنم، با اینکه هنوز کلی کار مونده ولی حلاوت وشیرینی ش رو حس کردم. 👈 انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا همه روشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش جدید فهم قران ، به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، بی نهایت از استاد فرهنگ بزرگوار بابت تدریس و حس مسئولیتشون در کلاس تشکر می کنم. 🔷 به نظر من هر کس تو هر سنی که مشتاق خوندن قران هست میتونه در اين دوره شرکت کنه سركارخانم توكلي 👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟ پاسخ دوم قسمت دوم آيات ۷-۵ كه‏" وَعْدُ أُولاهُما" و" وَعْدُ الْآخِرَةِ" آمده استفاده مى‏كنيم كه اين‏" عُلُوًّا كَبِيراً" مرحله سوم نيست، بلكه يكى از همين دو مرحله است، و از" لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ" مى‏فهميم كه اين‏" عُلُوًّا كَبِيراً" دومين مرحله افساد جهان‏شمولشان است، زيرا اين علو كبير پس از نخستين دخول در مسجد اقصى خواهد بود، و در جمع در آينده‏اى دور يا نزديك اين دو افساد با فاصله‏اى انجام خواهد شد، و اكنون كه ساليانى است كه صهيونيزم بين‏الملل با غصب فلسطين و تصرف قدس آغاز افساد جهان‏شمولش را كرده است ولى هنوز اين افساد جهانى نيست كه از نظر عقيدتى و سياسى و اقتصادى و ساير جهات، هنوز كلى و صددرصد نشده است، مى‏توان گفت كه اين جريان از آغاز تشكيل دولت صهيونى آغاز افساد نخستين است، تا چه پيش آيد. در آيه (۵)" وَعْدُ أُولاهُما" درباره تحقق يافتن نخستين افساد جهانشمول است كه پس از آن «بعثنا ...» است‏ آيا اين‏" عِباداً لَنا" بخت ‏النصر و همراهيان مشركش مى ‏باشند؟! هرگز! زيرا اولًا افساد يهوديان در آن هنگام جهانشمول نبوده، بلكه بدتر از افساد جزئى آنان، افساد بخت‏النصر بوده كه قدس را تصرف كرده، و اين يهوديان موحد بودند كه مأموريت يافتند" ادخلوا هذه القرية سجدا" گرچه اين موحدان تخلفاتى هم داشته‏اند، ولى بالاخره در برابر مشركان بخت‏النصرى غاصب شايستگى داشته‏اند، وانگهى‏" عِباداً لَنا" براى اين گروه مجاهدان نسبتى ويژه به خدا مقرر كرده است، پس اينان ويژگانى از مجاهدان خداپرست هستند كه از سراسر جهان اسلام با هماهنگى و نيروى ايمان پذيراى اين انگيزش ربانى هستند كه‏" بَعَثْنا عَلَيْكُمْ" و اصولًا «بعثنا» انگيزش ربانى است با جمعيت صفات كمال رحيمى و رحمانى، روى اين اصل آيا اين‏" عِباداً لَنا" بااين‏همه ويژگى‏ها كه مأموريت تار و مار كردن يهوديان افسادگر جهانى را دارند، همان بخت‏النصر و همراهيانش مى‏باشند؟ اين خود گمانى است منحرف و بخت‏النصرى. على الجمله «عليكم» و نه «اليكم» اينجا ويژگى سلطه‏گر اين انگيختگان ربانى را نشان مى‏دهد، كه نخست‏" عِباداً لَنا" بندگان ويژه خدا در ميان كل مكلفانند، و در ثانى‏" أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ" صاحبان نيروئى بس شديدند كه در برابر نيروى سلطه‏گر اسرائيلى پيروز مى‏باشند، و سوم‏" فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ" كل جايگاههاى سلطه‏گر اسرائيلى را در سراسر زمين شامل است، به‏ويژه فلسطين و جاهائى ديگر كه تحت سلطه مماس خود دارند و خواهند داشت، كه با جهاد پى‏گير اين‏" عِباداً لَنا" پراكنده و خوار خواهند شد. 📚تفسیر فرقان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. . ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت هشتم : آيا ايات 15 و 16 سوره نسا شده است؟ و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبه‌پذيرِ مهربان است نسا 16 🔷 مرحوم ايت الله سيد ابوالقاسم در كتاب البيان در بخش 11 مساله نسخ در قران، بررسي ايات ناسخ و منسوخ در قران به ايات 15 و 16 سوره نسا هم اشاره كرده و اين چنين گفته است: 👈این است منظور از راه نجات و رهایی که در این آیه برای زن نابکار پیش بینی شده است و این حکم و راه اصلاح، پیوسته ثابت بوده و اصلا قابل نسخ نیست. 💢اما تازیانه زدن و سنگسار نمودن وی حکم جداگانه و مستقلی است که برای تأدیب کسانی که مرتکب کارهای قبیح می شوند، تشریع شده است که به حکم اول که همان بازداشت و توقیف است، مربوط نمی باشد و نمی تواند آن را نسخ کند. با بیان دیگر حکم اول بدین مناسبت تشریع شده است که از ارتکاب معصیت برای دومین بار و تکرار آن ممانعت و جلوگیری به عمل آید ولی حکم دوم برای تأدیب وی نسبت به خلافی که مرتکب گردیده است و برای عبرت دیگران و ترساندن و حفظ نمودن سایر زنان از آلوده شدن به چنین گناه و عمل ناپسند، تشریع شده است. بنابراین، منافات و مخالفتی در میان این دو حکم وجود ندارد تا حکم اول با حکم دوم نسخ شود منتها اگر زن در اثر تازیانه و یا سنگسار شدنبمیرد، وجوب نگه داری در خانه، خود به خود برداشته می‌شود زیرا با از بین رفتن آن زن، موضوع حکم توقیف، از بین رفته است و این، حکمی است ثابت و دائمی و هنوز هم پابرجاست و نسخ نشده است. بنابراین، توقیف زن بد کاره در خانه نه به عنوان مجازات است و نه منظور از راه خلاص و رهایی که به وی وعده داده شده است، همان تازیانه زدن و سنگسار کردن است که با تشریع این مجازات، حکم توقیف که یک مجازات دیگربود، نسخ شده باشد. 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌸🍃 بسم الله الرحمن الرحیم مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ هر كس كار نيكی بياورد ده برابر آن پاداش خواهد داشت و هر كس كار بدی بياورد جز به مقدار آن كيفر نخواهد ديد و ستمی بر آنها نخواهد شد. 🌹 سوره انعام ، آیه ۱۶۰ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان  🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 89 تا 97 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan