eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
676 ویدیو
607 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠إِلَهِی لا تَجْعَلْنِی مِمَّنْ صَرَفْتَ عَنْهُ وَجْهَکَ ✨خدایا! مرا از کسانی که رویت را از آنان برگرداندى قرار مده! https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 72 تا 81 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا يا لُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَنْ يَصِلُوا إِلَيْكَ فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ وَ لا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ إِلاَّ امْرَأَتَكَ إِنَّهُ مُصِيبُها ما أَصابَهُمْ إِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ (۸۱/هود) 🌱‏(وقتی كار به اينجا رسيد، ميهمانان) گفتند: ای لوط! ما فرستادگان پروردگار تو هستيم، (درباره‌ی ما نگران مباش، زيرا) آنان هرگز به تو دسترسی پيدا نخواهند كرد. پس پاسی از شب گذشته، خانواده‌ات را (از اين سرزمين) بيرون ببر و (مراقب باش تا) هيچ كس از شما (به پشت سرش) متوجّه نشود. ولی همسرت (را با خود همراه مبر، زيرا) آن بلايی كه به همه می‌رسد به او (نيز) خواهد رسيد. ‏همانا وقت (نابودی) آنان صبح است. آيا صبح نزديك نيست؟! ‌‏🔹خداوند قبل از هلاكت هر قومی، پيامبرشان را در جريان می‌گذارد. إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ‌ ... ‏🔹مؤمن بايد چنان سرعت عمل و آمادگی روحی داشته باشد كه بتواند در مدّت زمان كوتاهی (يك شب)، با چابكی نقل و انتقال يابد. فَأَسْرِ ... بِقِطْعٍ مِنَ اللَّيْلِ‌ ‏🔹برای انجام يك انقلاب و زير و رو كردن منطقه‌ی فساد، به مسائل جزئی چون مال و اثاثيه‌ی خود توجّه نكنيم. «وَ لا يَلْتَفِتْ مِنْكُمْ أَحَدٌ» ‏🔹فاميل پيامبر بودن، وسيله‌ی نجات نيست. «إِلَّا امْرَأَتَكَ» ‏🔹نظام ارزشی بايد بر اساس ضوابط باشد، نه بر محور روابط. «إِلَّا امْرَأَتَكَ» ‏🔹انسان‌ها در انتخاب راه آزادند، حتّی همسر پيامبر در خانه‌ی او، راه انحرافی را انتخاب می‌كند. «إِلَّا امْرَأَتَكَ» (زن يك موجود مستقلّ است) ‏🔹حسابِ شخصيّت‌های مذهبی را از حساب خانواده و نزديكان آنها جدا كنيم. ‏«إِلَّا امْرَأَتَكَ» ‏🔹كارهای خداوند بر اساس زمان‌بندی است. «مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ» ‏🔹در قهر خداوند عجله نكنيم. «أَ لَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐مژده به همشهريان تهراني بويژه ساکنان محترم مناطق 6،2،3،7،9،10،11 .پس از سه سال ،سومين دوره آموزش در نزدیکی شما در انجمن خيريه شميم ياس نبوي برگزار خواهد شد.تهران،گيشا،خ بلوچستان، خ11،پ2 🔷 از 5شنبه 19 خردادبمدت 8 هفته .ساعت8.30 تا 10 صبح لينك ثبت نام https://idpay.ir/quranpuyan%DB%B3/shop/%DB%B1%DB%B0%DB%B8%DB%B4%DB%B3%DB%B4 اطلاعات بیشتر در کانال @tadabbor_quranpuyan در تلگرام و ايتا در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های ۱۰۹-۱۰۵ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- سلامت قرآن تضمین شده است.هم خداوند قرآن را به حقّ نازل کرد،هم وحی الهی به سلامت به مقصد رسید و شیاطین نتوانستند آسیبی به آن رسانند. «بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ» ۲- مسئولیّت پذیرش یا نپذیرفتن مردم با پیامبر نیست و کسی حقّ تحمیل عقیده بر دیگران را ندارد. «ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» ۳- بخش بخش شدن قرآن به اراده خداوند است. «فَرَقْناهُ» ۴- تلاوت تدریجی قرآن،شنونده را برای آیات دیگر تشنه و منتظر می کند. «عَلی مُکْثٍ» «مُکْثٍ» آرامش همراه اطمینان است. ۵- قرآن،علاوه بر جنبه ی تعلیمی،جنبه ی اجرایی هم دارد که باید به تدریج اجرا شود.اجرای صدها دستور در جامعه ای که صدها فساد دارد،یکباره محال است. «نَزَّلْناهُ تَنْزِیلاً» ۶- ایمان و کفر مردم،در حقانیّت قرآن اثری ندارد. «آمِنُوا بِهِ أَوْ لا تُؤْمِنُوا» ۷- علم واقعی آن است که انسان را در برابر حق،به خضوع وادار کند. «أُوتُوا الْعِلْمَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً» ۸- بازگویی گفتار و رفتار خوبان و مؤمنان،در تربیت دیگران مؤثر است وَ یَقُولُونَ ... ۹- تلاوت قرآن،انسان را دائماً بالا می برد. «إِذا یُتْلی یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً» ۱۰- گریه از برکات و آثار علم است. «أُوتُوا الْعِلْمَ یَبْکُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ ، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ 🛑قسمت هفدهم : 🌐تفسير ايات مربوط به مجازات از ديگاه آیت الله مکارم شیرازی : ايه 16 سوره نسا 💢🌐روش سهل و ممتنع قوانین کیفرى اسلام گاه و بى گاه به مناسبت هائى مى پرسند: ❓چرا اسلام قوانین جزائى و کیفرى سخت و طاقت فرسائى مقرر نموده؟ مثلاً در برابر یک بار آلوده شدن به در آغاز، مجازات حبس ابد، مقرر گردید و سپس مجازات اعدام تعیین شد، آیا بهتر نبود مجازات هاى ملایم ترى در برابر این گونه اعمال تعیین گردد تا تعادلى در میان جرم و کیفر برقرار شده باشد؟! ولى باید توجه داشت قوانین کیفرى اسلام گرچه ظاهراً سخت و شدید هستند، ولى در مقابل، راه اثبات جرم در اسلام به این آسانى نیست، و براى آن شرائطى تعیین شده که غالباً تا گناه علنى نشود، آن شرائط حاصل نمى گردد. 👈مثلاً: افزایش دادن تعداد شهود به چهار نفر که در آیه فوق به آن اشاره شده، به قدرى سنگین است که فقط افراد بى باک و بى پروا ممکن است مجرم شناخته شوند، بدیهى است این چنین اشخاص باید به اشدّ مجازات گرفتار شوند، تا عبرت دیگران گردند و محیط از آلودگى گناه پاک گردد. 🔻همچنین براى شهود شرائطى تعیین شده، از قبیل رؤیت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگى در شهادت، و مانند آن، که اثبات جرم را سخت تر مى کند. به این ترتیب، اسلام، احتمال یک مجازات فوق العاده شدید را در برابر این گونه گناهکاران قرار داده، و همین احتمال، اگر چه ضعیف هم باشد مى تواند در روحیه غالب افراد اثر بگذارد. 🔻اما راه اثبات آن را مشکل قرار داده تا عملاً در این گونه موارد اعمال خشونت به طور وسیع انجام نگیرد، در حقیقت اسلام خواسته اثر تهدیدى این قانون کیفرى را حفظ کند، بدون این که افراد زیادى مشمول اعدام شوند. 👈نتیجه این که: روش اسلام در تعیین مجازات و راه اثبات جرم روشى است که حداکثر تأثیر را در نجات جامعه از آلودگى به گناه دارد، در حالى که افراد مشمول این مجازات ها عملاً زیاد نیستند و به همین جهت ما از این روش به عنوان روش سهل و ممتنع تعبیر کردیم. تفسیر نمونه ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. 🌸🍃 🍃 ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ فَسُبْحَانَ اللهِ حِينَ تُمْسُونَ وَحِينَ تُصْبِحُونَ خدا را هنگام شب و سحرگاهان تسبيح و ستايش كنيد. 🌹 سوره روم ، آیه ۱۷ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 82 تا 88 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ إِلى‏ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ وَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ مُحِيطٍ 🌱نزد (اهل) مدین، یکی از خودشان یعنی شعیب را (فرستادیم). گفت: «ای قوم من، «الله» را بپرستید. شما جز او هیچ خدایی ندارید. و در پیمانه و وزن کم نگذارید؛ چراکه من شما را در رفاه می‌بینم (و اصلاً نیازی به این کار ندارید). و (همچنین) من از عذاب روزی که (عذابش) فراگیر است، بر شما بیم دارم. هود - ۸۴ 🔷✨با پایان یافتن داستان عبرت انگیز قوم لوط نوبت به قوم «شعیب» و مردم «مدین» مى‏رسد همان جمعیتى که راه توحید را رها کردند و در سنگلاخ شرک و بت پرستى سرگردان شدند، نه تنها بت که درهم و دینار و مال و ثروت خویش را مى‏پرستیدند، و به خاطر آن، کسب و تجارت با رونق خویش را آلوده به تقلب و کم فروشى و خلافکاریهاى دیگر مى‏کردند. 🔷✨در آغاز مى‏گوید: «و به سوى مدین برادرشان شعیب را فرستادیم» (وَ إِلى‏ مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً) کلمه «أَخاهُمْ» (برادرشان) به خاطر آن است که نهایت محبت پیامبران را به قوم خود بازگو کند. «مدین» در مشرق «خلیج عقبه» قرار داشته و مردم آن از فرزندان اسماعیل بودند، و با مصر و لبنان و فلسطین تجارت داشته‏اند. این پیامبر این برادر دلسوز و مهربان همان گونه که شیوه همه پیامبران در آغاز دعوت بود نخست آنها را به اساسى‏ترین پایه‏هاى مذهب یعنى «توحید» دعوت کرد و «گفت: اى قوم من! خداوند یگانه را بپرستید که جز او معبودى براى شما نیست» (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ). 🔷✨آنگاه به یکى از مفاسد اقتصادى که از روح شرک و بت پرستى سر چشمه مى‏گیرد و در آن زمان در میان اهل «مدین» سخت رایج بود اشاره کرده و گفت: «به هنگام خرید و فروش، پیمانه و وزن اشیاء را کم نکنید» (وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمِیزانَ). این پیامبر بزرگ پس از این دستور بلافاصله اشاره به دو علت براى آن مى‏کند: 🔹نخست مى‏گوید: قبول این اندرز سبب مى‏شود که درهاى خیرات به روى شما گشوده شود، پیشرفت امر تجارت، پایین آمدن سطح قیمتها، آرامش جامعه، خلاصه «من خیرخواه شما هستم» (إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ). و مطمئنم که این اندرز نیز سر چشمه خیر و برکت براى جامعه شما خواهد بود. 👈این احتمال نیز در تفسیر این جمله وجود دارد که شعیب مى‏گوید: «من شما را داراى نعمت فراوان و خیر کثیرى مى‏بینم» بنابراین دلیلى ندارد حقوق مردم را ضایع کنید. 🔹دیگر این که: «من از آن مى‏ترسم که (اصرار بر شرک و کفران نعمت و کم فروشى) عذاب روز فراگیر، همه شما را فرو گیرد» (وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏قالُوا يا شُعَيْبُ أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ (۸۷/هود) 🌱‏(امّا مردم مدين در جواب) گفتند: ای شعيب! آيا نمازت به تو فرمان می‌دهد كه (به ما بگويی) آنچه را كه پدرانمان می‌پرستيدند رها كنيم؟ (و) يا اينكه (نتوانيم) آن گونه كه خود می‌خواهيم، در اموالمان تصرّف كنيم؟! تو كه مرد بردبار و فهميده‌ای هستی! (اين چه توقّعی است كه از ما داری؟) ‏🔹همه‌ی انبيا عليهم السلام با مخالفانی روبرو بوده‌اند. قالُوا يا شُعَيْبُ‌ ... ‏🔹نماز، در اديان گذشته نيز بوده است. «أَ صَلاتُكَ» ‏🔹نماز، بارزترين نمود آئين شعيب بوده است. «أَ صَلاتُكَ» ‏🔹نماز واقعی، انسان را به ارشاد ديگران و امر به معروف و نهی از منكر آنها وامی‌دارد. «أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ» ‏🔹تقليد از نياكان، درمقابل دليل ونصّ، سرچشمه‌ی بسياری از انحرافات است. ‏«يَعْبُدُ آباؤُنا» ‏🔹دين، نه از سياست جداست و نه از اقتصاد. أَ صَلاتُكَ‌ ... نَتْرُكَ‌ ... فِي أَمْوالِنا ‏🔹راه انبيا، مانع از آزادی بی‌قيد و شرط است. «نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا» ‏🔹مالكيّت بر چيزی، دليل جواز بر هر نوع مصرف كردن آن نيست. نَتْرُكَ‌ ... أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا (در قوانين شعيب، قانون كنترل مصرف بوده است) ‏🔹تجليل و ستايش مخالفان از ما، گاهی به خاطر سكوت ونگفتن حقّ است. ‏«إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ» ‏🔹تعريف وتمجيد مخالفان، گاهی جنبه‌ی استهزا دارد. «لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan