eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠یوسف ایها الصدیق افتنا فی سبع بقرات سمان یاکلهن سبع عجاف وسبع سنبلات خضر و اخر یابسات لعلی ارجع الی الناس لعلهم یعلمون(46/یوسف) 🌱ای یوسف ای بسیار راستگوی ، به ما تعبیر اینکه هفت گاو فربه را هفت گاو لاغرمی خورند و هفت خوشه گندم سبز و هفت خوشه خشک دیگر را اعلام کن باشد که من برگردم بسوی مردمانی ، تا شاید ایشان بدانند. 🔷✨در ادامه ماجرا آن فردرا روانه زندان نمودند و او با یوسف روبرو شد و خطاب به آنحضرت گفت : ای یوسف ای فردی که بسیار راستگو هستی ـ چون قبلا صداقت یوسف در موردخواب او و رفیقش برای او به ظهور رسیده بود ـ اکنون ملک ما رؤیایی دیده تونظر خود را در مورد آن به من بگو و آنگاه متن رؤیا را نقل نموده و می گوید مردم منتظرند تا من تأویل این رؤیا را نزد آنان ببرم . قرآن کریم بخشهایی از این ماجرا که ضرری به کل آن نمی زند، حذف نموده و در مقام اختصارگویی و ایجاز بر آمده است . 🔷✨به هر جهت اینکه ابتدا می گوید(افتنا)یعنی به صیغه جمع از حکم تأویل خواب می پرسد به دلیل آنست که افاده کند، من تعبیر رؤیا را برای خودنمی خواهم ، بلکه رسولی از جانب بزرگان در بار هستم و اینکه در آخرمی گوید(ارجع )نیز همین مطلب را تأکید می کند و او می خواسته تا با گرفتن تعبیررؤیا با علم و حکم قطعی نزد آنها برگردد و حیرت جهالت را از آنان برطرف نماید، چون آنها نسبت به رؤیای پادشاه و تعبیر آن اهتمام داشته اند و رؤیایی که پادشاه دیده مسلما در ارتباط با شئون و مصالح مملکت و مردم بوده . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از هرگونه ! 💠وَ قالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ فَلَمَّا جاءَهُ الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلی‌ رَبِّكَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَةِ اللاَّتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ إِنَّ رَبِّي بِكَيْدِهِنَّ عَلِيمٌ (۵۰/یوسف) 🌱‏و پادشاه گفت: او را نزد من آوريد، پس چون فرستاده‌ی شاه نزد وی آمد (يوسف) گفت: نزد آقای خود برگرد و از او بپرس كه ماجرای آن زنانی كه دستانشان را بريدند چه بود؟ همانا پرودگار من، به حيله آنان آگاه است. 🔷✨تعبیری که یوسف برای خواب شاه مصر کرد اجمالا به او فهماند که این مرد یک غلام زندانی نیست بلکه شخص فوق العاده‌ای است که طی ماجرای مرموزی به زندان افتاده است لذا مشتاق دیدار او شد اما نه آنچنان که غرور و کبر سلطنت را کنار بگذارد و خود به دیدار یوسف بشتابد بلکه «پادشاه گفت: او را نزد من آورید!» (وَ قالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ). «ولی هنگامی که فرستاده او نزد یوسف آمد (به جای این که دست و پای خود را گم کند که بعد از سالها در سیاه چال زندان بودن اکنون نسیم آزادی می‌وزد به فرستاده شاه جواب منفی داد و) گفت: (من از زندان بیرون نمی‌آیم) به سوی صاحبت بازگرد و از او بپرس آن زنانی که (در قصر عزیز مصر وزیر تو) دستهای خود را بریدند به چه دلیل بود»؟ (فَلَمَّا جاءَهُ الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلی رَبِّکَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَةِ اللَّاتِی قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ). 🔷✨او نمی‌خواست ننگ عفو شاه را بپذیرد و پس از آزادی به صورت یک مجرم یا لااقل یک متهم که مشمول عفو شاه شده است زندگی کند. او می‌خواست نخست بی‌گناهی و پاکدامنیش کاملا به ثبوت رسد، و سر بلند آزاد گردد. سپس اضافه نمود اگر توده مردم مصر و حتی دستگاه سلطنت ندانند نقشه زندانی شدن من چگونه و به وسیله چه کسانی طرح شد «اما پروردگار من از نیرنگ و نقشه آن زنان آگاه است» (إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹مفهوم آیه ۵۹ سوره اسراء چیست؟خداوند چه نوع آيات و معجزاتی را ديگر نمی فرستد؟چرا؟ علامه طباطبايي در تفسير الميزان در آیات ۵۸ و ۵۹ اينگونه گفته است: "وغرض عمومى از سراپاى اين سوره ، بيان سنتى است كه خداى تعالى در اقوام وملل داشته كه نخست ايشان را به سوى حق دعوت مى كرده ، آنگاه يك عده را كه پذيراى دعوتش گشته واطاعت كرده اند سعادتمند، وديگران را كه از در استكبار مخالفت وطغيان نمودند عقوبت مى نموده است ، وبنابراين مراد از هلاك در اين آيه همان تدمير به عذاب استيصال در آن آيه است چنانچه از ابى مسلم مفسر هم نقل شده ومراد از عذاب شديد عذاب آسان تر است از قبيل عذاب قحطى يا گرانى كه باعث جلاى وطن ويا خرابى عمارتهاى آن قريه شده ، ويا بلاها ومحنت ديگر است . در نتيجه آيه شريفه ۵۸ به اين معنا اشاره دارد كه قريه هاى نامبرده به زودى يكى پس از ديگرى به خاطر فساد اهلش وفسق فاسقانش ويران مى گردد، واين خود بنا به اشاره اى كه در ذيل آيه دارد به قضاى خداى سبحان است . با اين بيان وجه اتصال آيه بعدى (وما منعنا...) به اين آيه روشن مى شود ومعنا چنين مى شود كه : ((اين مردم نيز مانند اهل همان قريه ها مستعد براى فساد وآماده تكذيب آيات خدا هستند، آياتى كه به دنبال تكذيبش ‍ هلاك ونابودى در پى دارد، چيزى كه هست اگر از آن قسم آيات خود را كه بر آن اقوام فرستاديم و به خاطر تكذيبشان هلاكشان كرديم به اين مردم هم بفرستيم همان اهلاك وتدمير كه بر سر آنها آمد و منقرضشان كرد بر سر اينان نيز آمده واينان را به آنان ملحق خواهد كرد، آن وقت بساط دنيا برچيده خواهد شد وچون نمى خواهيم بر چينيم لذا تا مدتى مهلتشان داديم ، ولى سرانجام اينان را نيز گرفتار مى كنيم ، وچنين نيست كه اينان استثناء شوند)) واين همان معنائى است كه آيه ((ولكلّ امّة رسول )) وآيات بعد از آن ، بدان اشاره مى كند. تفسیر المیزان ادامه دارد .... https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔴 ما را فرار داده ایم... . 🔷 اگر زن امروز دیوانه وار رنگ عوض می کند و خود را به شکل عروسک فرنگی (و نه زن فرنگی) در می آورد، باید در آن سوی مرز، «استعمار اقتصادی» بیگانه را ببینیم و در این سوی مرز، خودمان را که در این کار با او همدستی کرده ایم. ما زن را فرار داده ایم و او به سادگی صیدش می کند. 🔶 ما او را ضعیفه، پاشکسته، کنیز شوهر، مادر بچه ها (اصطلاح عصر بردگی = اُمِ وَلَد) و حتی «بی ادبی»، «منزل» و «بز»... لقب دادیم و خلقت او را از انسان جدا کردیم و بحث می کردیم که آیا زن می تواند «خط» داشته باشد یا نه ؟ و استدلال می کردیم که اگر خط داشته باشد ممکن است به نامحرم نامه بنویسد. (و با این استدلال، خوب تر می بود که کورَش می کردیم تا هرگز نامحرمی نبیند! در اینصورت خیال آقای غیرتی - که تزلزل شخصیت ضعیفه ی خود را به شکل دلواپسی از بی وفایی همسرش احساس می کند - تا آخر عمر آسوده بود)... 🔷 تقوا و عفت زن را چنین حفظ می کردیم، با دیوار و زنجیر، نه به عنوان یک انسان و با اندیشه و شعور و پرورش و شناخت. او را حیوان وحشی ای تلقی می کردیم که تربیت بردار نیست; اهلی نمی شود. تنها راه نگهداری اش «قفس» است و هرگاه زنجیر در خانه باز ماند، می گریزد و از دست می رود. عفت او شبنمی است که تا آفتاب ببیند می پَرَد. زن به زندانی ای می مانست که نه به مدرسه راه داشت و نه به کتابخانه و نه به جامعه. 🔶 در جامعه، چون اقوام نجس - یا راماهای هند - در شمار انسان ها نبود، زیرا خود، انسان را یک «حیوان اجتماعی» می نامیدند و زن را از جامعه بیرون نگهداری می کردند. شعار این بود که «تحصیل علم بر زن و مرد مسلمان واجب است» و در باب این حدیثِ پیغمبر، منبرها می رفتند و داد سخن می دادند و یک ماه رمضان در پیرامون آن حرف می زدند، اما همیشه مرد بود که حق تحصیل علم داشت و زن - جز در خانواده های متمکن و متمول که می توانستند معلم سرخانه داشته باشند - از تحصیل محروم بود و نمی توانست از این «فریضه ی دینی» برخوردار باشد. . 📚 برگرفته از کتاب ، صص ۱۱۱ - ۱۱۲، انتشارات سپیده باوران، چاپ چهارم، ۱۳۹۰. . 🖋 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💞🤲 وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانِي صَغِيراً «۲۴»اسراء 🔶🌼و بگو: پروردگارا! بر آن دو رحمت آور، همان گونه كه مرا در كودكى تربيت كردند. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 53 تا 63 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ لَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ قالَ ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَ لا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ (۵۹/یوسف) 🌱‏و چون يوسف بارهای (غذايی) آنان را آماده ساخت، گفت: برادر پدری خود را (در نوبت آينده) نزد من آوريد. آيا نمی‌بينيد كه من پيمانه را كامل می‌دهم و بهترين ميزبان هستم.. 🔷✨‏يوسف برای جذب برادران گفت: «أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» من بهترين ميزبانم، و آن برادران جذب شدند، ولی خداوند برای جذب مردم تعبيرات زيادی دارد: ‏«خَيْرُ الرَّازِقِينَ» او بهترين روزی رسان است. ‏«خَيْرُ الْغافِرِينَ» او بهترين بخشنده است. ‏«خَيْرُ الْفاتِحِينَ» او بهترين گشايشگر است. ‏«خَيْرُ الْماكِرِينَ» او بهترين تدبير كننده است. ‏«خَيْرُ الْوارِثِينَ» او بهترين وارث است. ‏«خَيْرُ الْحاكِمِينَ» او بهترين داور است. ‏امّا گروه بسياری از مردم جذب نمی‌شوند. ‏🔹يوسف برتوزيع ارزاق ذخيره شده مصر، نظارت مستقيم داشت. «جَهَّزَهُمْ» ‏🔹مديريّت صحيح يوسف عليه السلام موجب شد در زمان قحطی نه تنها مشكلی برای مردم مصر پيش نيايد بلكه به اطراف نيز كمك كند. «جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ» ‏🔹هم رازداری لازم است و هم راستگويی. يوسف گفت: «بِأَخٍ لَكُمْ» و نگفت: ‏برادر من، تا راستگويی و رازداری با هم رعايت شود. ‏🔹اشخاص يا مؤسسه‌ها و يا كشورهايی كه كمك‌های اقتصادی می‌كنند، می‌توانند بعضی از شرايط را در جهت رشد و يا مصالح ديگر، مطرح كنند. ‏ائْتُونِي بِأَخٍ‌ ... ‏🔹حتّی در زمان بحران و قحطی نيز بی‌عدالتی و كم‌فروشی ممنوع است. «أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹در معامله بايد مقدار جنس مشخص باشد. «الْكَيْلَ» ‏🔹بدی‌ها را با خوبی پاسخ دهيم. (يوسف سهم برادران را كامل داد و درباره‌ی ظلمی كه به او كرده بودند سخن نگفت) وَ جاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ‌ ... أُوفِي الْكَيْلَ ‏🔹كم‌فروشی يا عدالت كارگزاران، كارگران ودستياران، به حساب مسئول اصلی و مافوق است. «أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹خريد و فروش و توزيع غلات در مصر زمان يوسف عليه السلام با پيمانه بوده است. ‏«أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹مسئولين توزيع امكاناتِ عمومی بايد عادل باشند. «أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹قدرت را وسيله‌ی انتقام قرار ندهيم. «أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» ‏🔹مهمان‌نوازی از اخلاق انبياست. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» ‏🔹به مسافران و كاروان‌هايی كه وارد منطقه شما می‌شوند حتّی در زمان نياز و قحطی، احترام كنيد. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹مفهوم آیه ۵۹ سوره اسراء چیست؟خداوند چه نوع آيات و معجزاتی را ديگر نمی فرستد؟چرا؟ بخش دوم آیه ۵۹ : آيه قبلى مى رسانيد كه مردم - كه آخرينشان مثل اولينشان هستند - به خاطر آن غريره فسق وفساد كه در ايشان است مستحق آمدن هلاكت و انواع ديگر عذابهاى شديد هستند، وخداى تعالى هم در باره قريه ها اين سرنوشت را مقرر فرموده كه همه هلاك ويا معذب به عذاب شديد شوند، وهمين معنا باعث شد كه خداى تعالى آياتى كه كفار پيشنهاد مى كنند نفرستد، چون با در نظر گرفتن اينكه آخرين بشر با اولين او يكسانند، وهر چه اولين را وادار به عصيان كرد آخرين را هم وادار مى كند، ونيز با در نظر گرفتن اينكه اولين با آمدن آيات پيشنهادى خود باز كفر ورزيدند اين مساءله وجود دارد كه اينها نيز بعد از ديدن معجره و آيت پيشنهادى خود ايمان نياورند، ودر نتيجه به عذاب هلاك ويا عذاب شديد ديگرى مبتلاشوند، همچنانكه پيشينيان ايشان شدند، و چون خدا نمى خواهد اين امت را به عذاب عاجل وزودرس مؤ اخذه نمايد، لذا آيات پيشنهادى كفار را نمى فرستد. واگر خواستى بگوكلمه ((منع )) در آيه شريفه معناى ديگرى غير از ((جلوگيرى )) را مى رساند وآن منافات ميان دوامر زير است . ۱ - فرستادن آيات پيشنهادى مردم با اينكه امتهاى گذشته آن را تكذيب كرده وآخرين هم راه ايشان را مى روند باعث انقراض واستيصال ايشان مى شود. ۲ - ومشيت خدا تعلق گرفته بر اينكه امت اسلام را مهلت دهد. و خداوند از اين منافات كه ميان اين امر است به منع تعبير فرموده . وشايد به منظور اشعار به همين نكته بوده كه فرستادن آيات را به عبارت ((ارسال )) تعبير فرمود نه به ((ايتاء)) چرا كه ((ايتاء)) به معناى دادن وارسال به معناى فرستادن است ، وهر جا كه به دومى تعبير شود بيانگر اين است كه خود آيات مانند يك فرد با شعور ماموريت دارند. و ما نرسل بالايات الاتخويفا - يعنى حكمت در فرستادن آيات ترساندن وانذار مردم بود، حال اگر آن آيت از آياتى باشد كه در دنبال خود عذاب استيصال را دارد تخويف در آن تخويف به هلاكت در دنيا و عذاب آتش در آخرت است ، واگر از آن آيات نباشد تخويف از آنها تخويف وانذار به عقوبت آخرت است . و بعيد نيست مراد از ((تخويف )) ايجاد خوف و وحشت باشد به اينكه عذاب كمتر از استيصال را به ايشان نشان دهد، و بنابراين تخويف در اين آيه معناى تخوف در آيه ((اوياخذهم على تخوّف فانّ ربّكم لروف رحيم )) را خواهد داشت ، و برگشت معناى آيه به اين مى شود كه ما آيات اقتراحى ايشان را نمى فرستيم ، چون نمى خواهيم با عذاب استيصال از بينشان ببريم ، و اگر آياتى را مى فرستيم به منظور اين است كه با ايجاد ترس در دلهايشان متوجهشان كنيم ، و آنوقت با ديدن آن از عذابهاى سخت تر بهراسند. اين وجه را به برخى از مفسرين نسبت داده اند. و به هر حال معناى آيه اين است كه ما آن آياتى را كه قريش پيشنهاد كردند نفرستاديم ، زيرا اگر مى فرستاديم ايمان نمى آوردند و ما هلاكشان مى كرديم ، ولى قضا و خواست ما بر اين شده است كه اين امت را عذاب نكنيم مگر بعد از مدتى مهلت ، و اين خصوصيت امت اسلام ، در مواردى از كلام خداى تعالى استفاده مى شود و تنها آيه مورد بحث نيست . تفسیر المیزان https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت دوم: ❓ایا از ریشه نبا است یا نبو؟ تفاوت و چیست؟ 👈از ریشه نبو: اصل الواحد در ماده، ارتفاع چيزي در موردي است كه شأنش انخفاض (فرود آمدن) است؛ يعني ارتفاع چيزي در موردي كه فرود آمدن در آن مورد انتظار است و از مصاديق آن: بالا بردن نگاه در جايي است كه فرو انداختن و پايين انداختنش مورد انتظار است و بلند شدن شمشير و توقفش در قطع (بريدن) و نفوذ و توقف تير در اصابت به هدف و پديد آمدن دوري در رسيدن به مقصد و ناسازگاري طبع با غذا يا غير آن است و به همين مناسبت به طور مجازي بر مفاهيم متناسب با آن اطلاق ميشود و از جمله مهمترين مصاديق اصل: مقام نُبُوَّت است كه عبارت است از ارتفاع و اعتلاء در شأن يك انسان، از جهت روحاني و معنوي و ميتواند ذاتي يا اكتسابي باشد، در حالي كه مانند ساير انسانها بر فطرت بشري است و از لوازم اين اعتلاء؛ احاطه بر عالم ماده، طبيعت، ارتباط با عوالم ماوراء حسّ و ظاهر، نزول وحي از جانب خداي عزّوجلّ بر او و اشراف بر معارف و حقايق است 🌐♦️نُبُوَّة و نبيّ: از ماده واوي نبو است و گرفتن آن از نبأ صحيح نيست؛ زيرا ⏪اولاً - اين كار نيازمند قلب واو به همزه است كه خلاف اصل است. ثانياً - خبر دادن از خداي متعال - به طور مطلق - مقام بلند خاصّي را نميرساند، مگر تنها از اين جهت كه او خبر دهنده است و اين بر خلاف ماده نبو است؛ زيرا نَبَوَ بر ارتفاع در چيزي و رفعت مطلق دلالت ميكند.. ⏪ ثالثاً - اراده و استفاده مفهوم نبأ در برخي موارد، محكم نيست.سوره مباركه اعراف آيه 101: تِلْكَ الْقُرَی نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَائِهَا، اين شهرهاست كه برخی از خبرهای آن را بر تو حكايت میكنيم.منظور حكايت از جريان امور گذشته است. ♦️فرق ميان رسول و اين است كه نبي داراي مقامي تكويني، منزلتي الهي و مرتبهاي روحاني ومعنوي، بالاتر از مراتب معمولي است و اين مقام، فراهم كننده و زمينهساز اعطاي مرتبه رسالت است؛ بنابراين هر رسولي بايد پيش از رسالت، نبي باشد، اما نبي ممكن است رسول نباشد. آري پيامبر(ص) داراي مقام رفيع، منزلت بلند و فطرت مخصوص نوراني است كه هيچ يك از مردم به آن دست نمييابند و هرگاه اين كلمه در قرآن به كار ميرود، يا پيامبر با اين لقب خوانده ميشود، اين حيثيت در نظر گرفته ميشود. مانند:سوره مباركه احزاب آيه 6: النبیّ أولی بالمؤمنين من أنفسهم، پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است. 💢👈اما وقتي كلمه در قرآن ميآيد، جنبه بر عهده گرفتن رسالت، در آن لحاظ ميشود، مانند آيه:سوره مباركه نور آيه 54: وَ ما عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ الْمُبين، و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار [مأموريتی] نيست 👈ضمناً هرگاه مفهوم كسي كه رسالت بر عهدهاش قرار ميگيرد و به اين مقام متّصف ميشود، منظور باشد، از او به تعبير ميشود، مانند:سوره مباركه بقره آيه 253: تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ.، برخی از آن پيامبران را بر برخی ديگر برتری بخشيديم 📚التحقیق فی کلمات القران. 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فرازی از دعای عرفه 🌼 اللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشاکَ کَأَنِّی أَراکَ ، وَأَسْعِدْنِی بِتَقْواکَ ، وَلَا تُشْقِنِی بِمَعْصِیَتِکَ ، 🌸🤲 خدايا ! من را آزرم ناک خويش قرار ده آن‌سان که انگار مي‌بينمت. من را آنگونه حيامند کن که گويي حضور عزيزت را احساس مي‌کنم. خدايا! من را با تقواي خودت سعادتمند گردان و با مرکب نافرماني‌ات به وادي شقاوت وبدبختی ام مکشان . 💫ترجمه: دکتر علی شریعتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 64 تا 69 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan