♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #اسراء
❓آيا آيه اول سوره بنی اسراييل بر معراج پيامبر دلالت دارد؟ يا سير شبانه ايشان به مسجدالاقصی، متفاوت از معراج است؟
پاسخ دوم :
درباره معراج
موضوع معراج نزد ما مسلمانان آنقدر معروف است که می توان گفت عناصر آن جزء «اطلاعات عمومی مسلمانی» درآمده است اما روایات مربوط به آن آنقدر مختلف و دور از هم است که نمی توان بین آنها جمع بندیی کرد.
اما از آنجا که روایات را باید از روی قرآن ارزیابی کرد و نه برعکس، ملاک ارزیابی روایات مربوط به معراج همین آیه و نیز سه آیه در سوره نجم است که قبلاً دیدیم.
اشکال دیگر این است که سوره نجم که بسیار «معراجی تر» است در اواخر قرآن قرار دارد و این سوره زود تر از آن دیده میشود و ما در کتاب «سره و نا سره در روایات معراج» به چگونگی ضرر زدن های این وضع به فهم این آیه اشاره ای کرده ایم.
بر اساس آیات سوره نجم، بعضی از «آیات بزرگ الهی» به پیامبر اکرم(ص) ارائه شد و این آیه نیز فقط اشاره دارد به سیر دادن شبانه آن حضرت از مکه تا مسجدالاقصی تا «بعضی از آیات» الهی به او ارائه شود.
آیات اشاره شده در سوره نجم، در چارچوب تشریح «وحی» بود، و این آیه در چارچوب کمک و آموزش و دلداری آنحضرت است که هر دو با هم قابل جمع اند.
در آن سوره به بعضی از «آیات بزرگ» الهی و در این آیه به بعضی از «آیات» الهی اشاره شده است.
لذا، اینکه این آیه (در ترتیب نزول) پس از سوره نجم نازل شده دلیل نمیشود که واقعه مربوط به این آیه نیز پس از وقایع مربوط به سوره نجم اتفاق افتاده باشد، مانند داستان حضرت موسی که در هر جایی از قرآن به یک گوشه اش که تناسبی با آن قسمت از قرآن دارد ذکرشده است.
اما اینکه در آن شب خاص در سیر شبانه از مسجدالحرام به مسجدالاقصی چه مطالبی ارائه شده، جز اینکه بعضی از نشانه ها و آیات الهی بوده، چیز دیگری در قرآن نداریم.
اما در روایات مطالب بسیار بسیار زیادی هست که به دو دسته بزرگ قابل دسته بندی است.
یک دسته از آن انبوه روایات، هم مختصر است و هم با آیه فوق می خواند.
دسته دیگر بسیار مفصل است و اشکالات زیادی، اعم از قرآنی و عقلی دارد که آنها را از محدوده «قابل قبول بودن» بیرون می کند.
اگر مایل به شرح بیشتر باشید مقاله «سره و ناسره در روایات معراج» را در سایت ملاحظه فرمائید.
خلاصه اینکه از این آیه اصلا «معراج» فهمیده نمیشود و تنها «طی الارض» از آن مستفاد میگردد که اگر بخواهیم به زبان امروز صحبت کنیم، اسمش «انتقال ماده» است که هنوز دانشمندان دارند رویش کار میکنند و تاکنون به جائی نرسیده اند.
از تفسير آقای جمال گنجه ای
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓آيا #رسول با #نبي متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟
🛑قسمت سوم
👈رسول بمعني حامل پيام است و نبي از انباء بمعني حامل نباء و خبر ميباشد اهميّت و عظمت رسول در آنست كه در پيام آوردن واسطه ميان خدا و خلق است و بزرگي و رفعت نبي در آنست كه خبر خدا و علم خدا در نزد اوست.
👈نميشود گفت كه #رسول_ونبي هر دو بيك معني است و هر دو يك مصداق دارد زيرا كه آيۀ «وَ مٰا أَرْسَلْنٰا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لٰا نَبِيٍّ إِلّٰا إِذٰا تَمَنّٰي أَلْقَي الشَّيْطٰانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ … » حج: ۵۲. صريح است در اينكه رسول و نبي غير هم اند و نيز نميشود گفت: نبي آنست كه امر بتبليغ رسالت نشده. زيرا كلمۀ «وَ مٰا أَرْسَلْنٰا» در صدر آيه صريح است كه رسول و نبي هر دو مأمور بتبليغ اند. همچنين آيۀ «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتٰابِ مُوسيٰ إِنَّهُ كٰانَ مُخْلَصاً وَ كٰانَ رَسُولًا نَبِيًّا- … وَ اذْكُرْ فِي الْكِتٰابِ إِسْمٰاعِيلَ إِنَّهُ كٰانَ صٰادِقَ الْوَعْدِ وَ كٰانَ رَسُولًا نَبِيًّا» مريم: ۵۱، ۵۴. روشن ميكند كه در موسي و اسمعيل هر دو از رسالت و نبوت وجود داشت نه- اينكه كلمۀ «نَبِيًّا» بعد از «رَسُولًا» براي تفنّن در عبارت است.
↩ريشۀ فرق رسول و نبي را بايد در آيۀ زير جستجو كرد «وَ مٰا كٰانَ لِبَشَرٍ انْ يُكَلِّمَهُ اللّٰهُ إِلّٰا وَحْياً أَوْ مِنْ وَرٰاءِ حِجٰابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مٰا يَشٰاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ» شوري: ۵۱. اين آيه صريح است كه سخن گفتن خدا با پيامبران بيكي از سه راه است ۱- وحي و آن الهام و انداختن بقلب است و شايد در خواب ديدن نيز جزء آن باشد ۲- سخن گفتن از پس پرده كه پيامبر سخن خدا را ميشنود مثل موسي كه فرموده «وَ كَلَّمَ اللّٰهُ مُوسيٰ تَكْلِيماً» نساء: ۱۶۴. و نيز ثابت است كه موسي در طور بارها كلام خدا را شنيد ۳- آمدن ملك چنانكه جبرئيل بنزد حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و ديگر پيامبران آمد و از خدا پيام آورد «قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ» نحل: ۱۰۲. ترديد با «او» در آيۀ شريفه روشن ميكند كه هر يك از سه قسم راه بخصوصي است. قهرا بايد مصداق يكي رسول و مصداق بقيّه نبي باشد يا بالعكس.
↩مفيد رحمه اللّه در كتاب اختصاص ص ۳۲۸ ط مكتبة الصدوق از زرارة از امام باقر عليه السّلام نقل كرده كه از آنحضرت دربارۀ «كٰانَ رَسُولًا نَبِيًّا» سؤال كردم و گفتم: رسول را دانستيم نبي كدام است؟ فرمود نبي آنست كه در خواب ميبيند و صدا را ميشنود ولي ملك را نمي بيند و رسول ملك را آشكارا ميبيند و با او سخن ميگويد گفتم منزلت امام كدام است؟ فرمود: صدا را ميشنود و در خواب نمي بيند و ملك را مشاهده نميكند سپس اين آيه را تلاوت فرمود «وَ مٰا أَرْسَلْنٰا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لٰا نَبِيٍّ» (و لا محدث)
👈نظير اين روايت در اختصاص از بريد بن معاويه از امام باقر و از زراره از امام صادق و از معروفي از امام رضا عليهم السلام نقل شده و نيز درج اول كافي ص ۱۷۶ باب فرق بين #رسول_ونبي و محدث.
💢چهار روايت در اين باره كه قريب بهم اند نقل شده است و در بعضي از آنها فرموده كه بعضي از انبياء مقام نبوت و رسالت هر دو را داشته اند. علي هذا آنطور كه از روايات اهل بيت عليهم السلام بدست آمد نبي آنست كه در خواب ميبيند و صدا را ميشنود و اين مطابق است با «إِلّٰا وَحْياً أَوْ مِنْ وَرٰاءِ حِجٰابٍ» و رسول آنست كه بر وي ملك نازل ميشود و با او سخن ميگويد و اين مصداق «أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مٰا يَشٰاءُ» ميباشد و اقسام سه گانه سخن گفتن خدا دو قسم اولش راجع به نبي و قسم اخيرش مربوط برسول است.
💢در بعضي از پيامبران مقام رسالت و نبوت هر دو جمع است چنانكه در موسي و اسمعيل كه در آيۀ ۵۱ و ۵۴ سورۀ مريم است و نيز دربارۀ حضرت رسول ص كه مكرر در وصف آنحضرت نبي و رسول آمده مثل «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرٰاةِ وَ الْإِنْجِيلِ» اعراف: ۱۵۷. «فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ … » اعراف: ۱۵۸.
👈ناگفته نماند ميان رسول و نبي عموم و خصوص مطلق است و هر رسول نبي است و اگر كسي نبي نباشد رسول هم نيست در آيۀ «وَ خٰاتَمَ النَّبِيِّينَ» نميشود گفت: پس خاتم رسولان نيست رجوع شود به «نباء». آيۀ «مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلّٰا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ» مائده: ۷۵. «قٰالَ إِنِّي عَبْدُ اللّٰهِ آتٰانِيَ الْكِتٰابَ وَ جَعَلَنِي نَبِيًّا» مريم: ۳۰. نشان ميدهد عيسي هم #رسول و هم #نبي است.
📚قاموس قران ج ۳، ص: ۹۴
💫ادامه دارد
https://b2n.ir/t15320
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🌸 أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ.أَيْنَ الْخِيَرَةُ بَعْدَ الْخِيَرَةِ ؟ أَيْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَةُ ؟ أَيْنَ الْأَقْمارُ الْمُنِيرَةُ ؟ أَيْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ* ؟
*أَيْنَ بَقِيَّةُ اللّٰهِ الَّتِي لَاتَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهادِيَةِ ؟
🌸 أَيْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتىٰ ؟ أَيْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ ؟ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ ؟
💫 راه از پس راه کجاست؟کجاست بهترین برگزیده بعد از بهترین برگزیده؟ کجایند خورشیدهای تابان، کجایند ماههای نورافشان، کجایند؟ ستارگان فروزان،
💫کجاست؟ آن باقیمانده خدا که از عترت هدایتگر خالی نشود
دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود،
💫کجاست؟ جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند، کجاست آن وسیله پیوند بین زمین و آسمان، کجاست؟
(فرازهایی از دعای ندبه )
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_6021638754236631850.mp3
22.38M
📚مراسم رونمایی از
درس گفتارهای تفسیری شهید ایت الله بهشتی
عنوان سخنرانی :
✅ ویژگیهای #شیوه_تفسیری شهید بهشتی
🔹دانشگاه مفید . بهمن ۱۴۰۰
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌺🌺 السلام عليك يارسول الله
با نزديك شدن به ماه ذيحجه و ايام مراسم عظيم #حج_تمتع،
و برگزاري اين مراسم پس از دو سال وقفه، يكي از اعضاي كانال قرآن پويان كه از قرآن اموختگان دوره روش ساده فهم قران هم بودند، امسال به سرزمين وحي مشرف شدند و تصاويري را براي ما ارسال مي نمايند كه با شما مخاطبان عزيز باشتراك خواهيم گذاشت.
🙏 با ارزوي قبولي اعمال حاجيان امسال و ارزوي تشرف ساير علاقمندان
🛑🔻آسیب جامعه ما #دینداری_جاهلانه و آفت اصلی آن شک نکردن است.
تنها راه حفظ نهاد دین، وابسته نبودن #متولیان_دین به #قدرت است.
🔹بزرگترین مشکل امروز جامعه جهل عمومی و ناآگاهی است، در این شرایط، مهمترین کارکرد نهاد مدنی، تزریق آگاهی و ترویج پرسشگری است. در این مسیر باید گفتگو کنیم که چگونه میتوان جامعه را به سمت آگاهی و پرسشگری و دانایی سوق داد.
🔹فراگیری دانایی یک ضرورت است. البته برخی اصحاب قدرت که خودشان را به خواب زدهاند را نمیتوان بیدار کرد، اما در جامعه ما افراد ناآگاه زیادی هستند که می توان در بین آنها آگاهی عمومی ایجاد کرد.
🔹دینگریزی اگر از روی اندیشه باشد، خطری ندارد. اما مشکل اینجاست که هم دینداری و هم دینگریزی برخی توام با جهل است. این که کسی به واسطه عملکرد ضعیف چند روحانی کل دین را کنار بگذارد، جاهلانه است.
🔹آسیب جامعه ما #دینداری_جاهلانه و آفت اصلی آن شک نکردن است. به عنوان نمونه، چرا در در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با آن همه ایثار و فداکاری شهدا و جانبازان و توده مردم، کسی از مسئولان در تداوم جنگ تردید نکرد و نپرسید چرا باید این میزان جنگ ادامه یابد و آیا روشهای کمهزینهتری برای ختم جنگ نبود؟
🔹اگر مردم مطلع از حقوق خود نباشند، اصلاح و تغییر ممکن نیست. امروز تکلیف #آگاهیبخشی برای آشنایی مردم با حقوق خود و تکالیف شهروندی داریم. امروز مکلف به گفتگوی امیدوارانه با مردم و به عرصه عمومی کشاندن حقوق و تکالیف هستیم. البته صحبت با عموم یک کار ظریف و دشوار است و شما باید درباره شیوه آگاهی بخشی فکر کنید.
🔹تنها راه حفظ نهاد دین، وابسته نبودن #متولیان_دین به #قدرت است، روحانیت اگر زبان مردم باشد بیشتر محترم و موثراست و معتقدم مردم هنوز سخن یک روحانی اسوه و متقی که حرف برای گفتن دارد را میپذیرند.
🔹فرهنگ نقادی و قبحزدایی از اعتراف به اشتباهات و فرصتدهی برای جبران، یک ارزش اخلاقی است؛ یکی از اشتباهات ما در ایران، خودداری از نقد بزرگان انقلاب بوده است؛ چین با نقد مائو موفق شد کاری کند که هم احترام رهبرش را حفظ کند و هم حرکتش به سمت توسعه را تسهیل نماید.
🔹من معتقدم نقادی و اعتراف به اشتباه بسیار موثر است؛ چه ایرادی دارد برخی بگویند ما قبلا چنین تصوری داشتیم و اکنون به نتیجه دیگری رسیدهایم؟ این روش، رشد و تحول فکری و سیاسی ایجاد میکند.
🔹یکی از زیباترین نهادها در اسلام نهاد توبه است؛ «توبه» چهره زیبای اسلام است که در مسیحیت هم نیست. به نظر من یکی از راهکارهای موثر و بابرکت برای اصلاح جامعه، اعتراف به اشتباه است و چه بسا تعبیر قرآن مبنی بر تبدیل سیئات به حسنات هم موید تاثیر توبه در اصلاح ویرانیها باشد.
🔹میتوان با حفظ احترام رهبران انقلاب، برخی رویکردهای آنها را نقد کرد. البته حسن و قبح هم در برخی موارد قابل تغییر است و شاید بعضی رویکردهای این رهبران در زمان خودشان درست بوده، اما جاودان نبوده و امروز قابل قبول نباشد. نباید رویکرد کاریزماتیک به شخصیتها راه نقادی و آسیبشناسی را مسدود کند.
🔹یکی از مشکلات جامعه ما افراد جاهلی هستند که از خدا و پیامبر او نیز پیش میافتند، یکی از راهکارهای حفظ نهاد دین، آن است که دینی آسان و قابل عمل به جامعه معرفی شود؛ در حالی که ما گاه با اقداماتمان چهره دین را بدسیما و تنفرآمیز کردهایم و باید کاری کنیم تا دین هم محبوب و هم قابل عمل شود.
🎙آیتالله سيد مصطفی محقق داماد
@quranpuyan