eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بكوشيد و مايوس نشويد كه نشانه است! 💠يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ 🌱پسرانم، بروید و در مورد یوسف و برادرش جست‌وجو کنید و از حال آنان خبر بگیرید و از رحمت و گشایش خدا نومید نشوید؛ (زیرا) حقیقت این است که فقط افراد کافر از رحمت و گشایش خدا مأیوس می‌شوند.» یوسف - ۸۷ 🔷✨‏قحطی در مصر و اطرافش از جمله كنعان بيداد می‌كرد، مواد غذايی به كلی تمام می‌شود، دگربار يعقوب فرزندان را دستور به حركت كردن به سوی مصر و تامين مواد غذايی می‌دهد، ولی اين بار در سرلوحه خواسته‌هايش جستجو از يوسف و برادرش بن‌يامين را قرار می‌دهد و می‌گويد:" فرزندانم برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد" (يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ‌). 🔷✨‏و از آنجا كه فرزندان تقريبا اطمينان داشتند كه يوسفی در كار نمانده، و از اين توصيه و تاكيد پدر تعجب می‌كردند، يعقوب به آنها گوشزد می‌كند" از رحمت الهی هيچگاه مايوس نشويد" كه قدرت او ما فوق همه مشكلات و سختيها است‌ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ‌). 👈‏" چرا كه تنها كافران بی‌ايمان كه از قدرت خدا بی‌خبرند از رحمتش مايوس می‌شوند" (إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (۹۰/یوسف) 🌱‏گفتند: آيا تو خود (همان) يوسفی؟ گفت: (آری) من يوسفم و اين برادر من است. به تحقيق خداوند بر ما منت گذاشت. زيرا كه هر كس تقوا و صبر پيشه كند، پس همانا خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمی‌كند. ‏🔹گذشت تاريخ و حوادث تلخ و شيرين، رابطه‌ها و شناخت‌ها را تغيير می‌دهد. ‏«أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ» ‏🔹اوليای خدا، همه‌ی نعمت‌ها را از او می‌دانند. «مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا» ‏🔹اجر صبر و تقوا، در دنيا نيز داده می‌شود. أَنَا يُوسُفُ‌ ... مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ... ‏🔹كسی لايق زمامداری و حكومت است كه در برابر حوادث، حسادت‌ها، شهوت‌ها، تحقيرها، زندان‌ها، تبليغات سوء و ... امتحان داده باشد. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ... ‏🔹از حساس‌ترين اوقات، برای تبليغ استفاده كنيد. (موقعی كه برادران از كار خود شرمنده وآماده پذيرش سخن يوسف‌اند او می‌گويد: مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ...) ‏🔹لطف خداوند، حكيمانه و بر طبق ملاك‌ها ومعيارها است. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ‌ ... ‏🔹صبر وتقوا، زمينه عزّت است. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ‌ ... ‏🔹تقوا و صبر از ويژگی‌های محسنان است. «مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»* ‏🔹يكی از سنت‌های الهی، حكومت صالحان است. «لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری فراز آیات ۶-۱ سوره فرقان ❓فرقان يعني چه؟ منظور از فرقان چيست؟ پاسخ ۱ : كلمه ((فرقان )) به معناى فرق است ، و اگر قرآن كريم را فرقان ناميد از آن جهت بوده كه آياتش بين حق و باطل جدايى مى اندازد، و يا از اين جهت بوده كه آياتش جدا جدا نازل شده . مؤيد معناى اول اين است كه اين كلمه در قرآن كريم بر تورات هم اطلاق شده ، با اينكه تورات يكباره نازل شد. راغب در مفردات گفته : كلمه ((فرقان )) از كلمه ((فرق )) بليغ ‌تر است ، براى اينكه فرقان تنها در فرق نهادن بين حق و باطل استعمال مى شود، مانند قنعان ، كه تنها در مردى استعمال مى شود كه ديگران به حكم او قناعت مى كنند، و اين كلمه اسم است نه مصدر، به خلاف فرق كه هم مصدر است ، و هم در فرق بين حق و باطل و غير آن استعمال مى شود ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۵ صفحه : ۲۳۹ https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت پنجم : 🌐معناى ((رسول )) و ((نبى )) و فرق آن دو از نگاه علامه طباطبايي 👈و معناى اين دو تعبير، مختلف است ، رسول كسى است كه حامل رسالت و پيامى است ، و نبى كسى است كه حامل خبرى باشد، پس ‍ رسول شرافت وساطت ميان خدا و خلق دارد، و نبى شرافت علم به خدا و به اخبار خدائى . بعضى ها گفته اند: فرق ميان نبى و رسول به عموم و خصوص مطلق است ، به اين معنا كه رسول آن كسى است كه هم مبعوث است ، و هم مامور، به تبليغ رسالت ، و اما نبى كسى است كه تنها مبعوث باشد، چه مامور به تبليغ هم باشد و چه نباشد. 💢ليكن اين فرق مورد تأييد كلام خداى تعالى نيست ، براى اينكه مى فرمايد: ((واذكر فى الكتاب موسى انه كان مخلصا و كان رسولا نبيا)) كه در مقام مدح و تعظيم موسى (عليه السلام ) او را هم رسول خوانده ، و هم نبى ، و مقام مدح اجازه نمى دهد اين كلام را حمل بر ترقى از خاص به عام كنيم ، و بگوئيم ، معنايش اين است كه اول نبى بود بعدا رسول شد. و نيز مى فرمايد: ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول و لانبى )) كه در اين آيه ميان رسول و نبى جمع كرده ، درباره هر دو تعبير به ارسلنا كرده است ، و هر دو را مرسل خوانده ، و اين با گفتار آن مفسر درست در نمى آيد. ليكن آيه : ((و وضع الكتاب و جى ء بالنبيين و الشهداء)) كه همه مبعوثين را انبيا خوانده ، و نيز آيه : ((ولكن رسول الله و خاتم النبيين )) كه پيامبر اسلام را هم رسول و هم نبى خوانده . 👈و همچنين آيه مورد بحث كه مى فرمايد: ((فبعث الله النبيين مبشرين و منذرين )) كه باز همه مبعوثين را انبيا خوانده ، و نيز آياتى ديگر، ظهور در اين دارد كه هر مبعوثى كه رسول به سوى مردم است نبى نيز هست . 💢و اين معنا باآيه : (و كان رسولا نبيا، و رسولى نبى بود) منافات ندارد، چون در اين آيه از دو كلمه رسول و نبى معناى لغوى آنها منظور است ، نه دو اسمى كه معنى لغوى را از دست داده باشد، در نتيجه معناى جمله اين است كه او رسولى بود با خبر از آيات خدا، و معارف او. ♦️و همچنين آيه : ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول و لا نبى ...))، چون ممكن است گفته شود، كه هر دو به سوى مردم گسيل شده اند، با اين تفاوت كه نبى مبعوث شده تا مردم را به آنچه از اخبار غيبى كه نزد خود دارد خبر دهد، چون او به پاره اى از آنچه نزد خداست خبر دارد، ولى رسول كسى است كه به رسالت خاصى زايد بر اصل نبوت گسيل شده است ، همچنان كه امثال آيات زير هم به اين معنا اشعار دارد. ((و لكل امة رسول ، فاذا جاء رسولهم ، قضى بينهم بالحق )) و آيه : ((و ما كنا معذبين حتى نبعث رسولا)). ♦️و بنابراين پس عبارت است از كسى كه براى مردم آنچه مايه صلاح معاش و معادشان است ، يعنى اصول و فروع دين را بيان كند، البته اين مقتضاى عنايتى است كه خداى تعالى نسبت به هدايت مردم به سوى سعادتشان دارد، و اما رسول عبارت است از كسى كه حامل رسالت خاصى باشد، مشتمل بر اتمام حجتى كه به دنبال مخالفت با آن عذاب و هلاكت و امثال آن باشد، همچنان كه فرمود: ((لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل )). 👈و از كلام خداى تعالى در فرق ميان رسالت و نبوت بيش از مفهوم اين دو لفظ چيزى استفاده نمى شود، و لازمه اين معنا همان مطلبى است كه ما بدان اشاره نموده گفتيم : شرافت وساطت بين خدا و بندگان را دارد، و شرافت علم به خدا و معارف خدائى را دارد، و به زودى خواهيم گفت انبيا بسيارند ولى خداى سبحان در كتاب خود نام و داستان همه را نياورده همچنان كه خودش در كلام خود فرموده ((ولقد ارسلنا رسلا من قبلك ، منهم من قصصنا عليك ، و منهم من لم نقصص عليك )) و آياتى ديگر نظير اين . 📚ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 211 http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ اذْكُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَوْفُوا بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِكُمْ نعمت هاى مرا كه بر شما ارزانى داشتم به ياد آوريد ، و به عهد من وفا كنيد تا به عهد شما وفا كنم 🌸 سوره بقره ، آیه ۴۰ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 96 تا 103 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سر انجام کار و و برادران 💠فَلَمَّا دَخَلُوا عَلى‏ يُوسُفَ آوى‏ إِلَيْهِ أَبَوَيْهِ وَ قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ 🌱هنگامی ‌که نزد یوسف آمدند، پدر و مادرش را در کنار خودش جای داد و گفت: «به خواست خدا، در امن و امان وارد مصر شوید.» یوسف - ۹۹ 🔷✨با فرا رسیدن کاروان حامل بزرگترین بشارت از مصر به کنعان طبق توصیه یوسف باید این خانواده به سوی مصر حرکت کند، مقدمات سفر از هر نظر فراهم گشت، یعقوب را بر مرکب سوار کردند، در حالی که لبهای او به ذکر و شکر خدا مشغول بود. این سفر- برخلاف سفرهای گذشته- خالی از هرگونه دغدغه بود، و حتی اگر خود سفر رنجی می‌داشت، این رنج در برابر آنچه در مقصد در انتظارشان بود قابل توجه نبود که: وصال کعبه چنان می‌دواندم بشتاب که خارهای مغیلان حریر می‌آید! هر چه بود گذشت، و آبادیهای مصر از دور نمایان گشت. 🔷✨اما همان گونه که روش قرآن است، این مقدمات را که با کمی اندیشه و تفکر روشن می‌شود، حذف کرده و در این مرحله چنین می‌گوید: «هنگامی که وارد بر یوسف شدند، یوسف پدر و مادرش را در آغوش فشرد» (فَلَمَّا دَخَلُوا عَلی یُوسُفَ آوی إِلَیْهِ أَبَوَیْهِ). سر انجام شیرین‌ترین لحظه زندگی یعقوب، تحقق یافت و در این دیدار و وصال که بعد از سالها فراق، دست داده بود لحظاتی بر یعقوب و یوسف گذشت که جز خدا هیچ کس نمی‌داند آن دو چه احساساتی در این لحظات شیرین داشتند. سپس یوسف «به همگی گفت: در سرزمین مصر قدم بگذارید که به خواست خدا همه، در امنیت کامل خواهید بود» (وَ قالَ ادْخُلُوا مِصْرَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِینَ). چرا که مصر در حکومت یوسف امن و امان شده بود. 👈از این جمله استفاده می‌شود که یوسف به استقبال پدر و مادر تا بیرون دروازه شهر آمده بود، و شاید از جمله «دخلوا علی یوسف» استفاده شود که دستورداده بود در آنجا خیمه‌ها برپا کنند و از پدر و مادر و برادران پذیرایی مقدماتی به عمل آورند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ (۱۰۳/یوسف) 🌱‏(ای پيامبر!) بيشتر مردم ايمان بياور نيستند، هر چند (سخت بكوشی و) حرص و آرزو داشته باشی. ‏🔹بارها اكثريّت مردم از نظر اعتقادات دينی، مورد انتقاد قرآن قرار گرفته‌اند. ‏وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ‌ ... بِمُؤْمِنِينَ‌ ‏🔹پيامبران نسبت به هدايت ديگران، سوز و درد و اشتياق دارند. «حَرَصْتَ» 🔹هر حرصی مذموم نيست. (پيامبر برای ايمان آوردن مردم، حرص می‌ورزيد) «حَرَصْتَ» ‏🔹كج فهمی و ايمان نياوردن اكثريّت مردم نبايد مانع تبليغ دين و بيان حقيقت گردد. ما أَكْثَرُ النَّاسِ‌ ... بِمُؤْمِنِينَ 🔹ايمان نياوردن اكثريّت مردم، به خاطر كوتاهی پيامبران نيست، بلكه نتيجه‌ی اختيار وآزادی خود انسان‌ها است كه نخواسته‌اند ايمان بياورند. «ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری فراز آیات ۶-۱ سوره فرقان ❓فرقان يعني چه؟ منظور از فرقان چيست؟ پاسخ ۲ : فرقان اسمى است توصيفى كه براى قرآن بگونه اى ويژه در آيه مورد بحث و آياتى ديگر آمده است، چون قرآن خود بهترين و آخرين فارِق وحيانى است بين خود و ديگر كتابهاى آسمانى و زمينى، و ليكن تورات كه پس از قرآن از نظر اهميت دومين كتاب آسمانى است هرگز توصيف به فرقان نگشته، بلكه آياتى مانند "و اذ آتينا موسى الكتاب و الفرقان..." (2:53) دليل است بر اينكه تورات خود فرقان نيست بلكه فرقانش معجزاتى مانند اژدها شدن عصا و ساير نشانه هاى نُه گانه ربّانى موسى(عليه السلام) بوده است، و اين خود نظرى ويژه است نسبت به قران كه شريعتش آخرين شريعت است و تا دامنه رستاخيز همه مكلفان را در عرض زمين و طول زمان دربَر دارد، تفسير فرقان https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓آيا با متفاوت است؟ ازنظر قران چه اختلافي با هم دارند؟ نبوت و رسالت چه رابطه اي با هم دارند.؟ 🛑قسمت ششم: 🌐🔻نقد نظر الميزان و ترجيح نظر مجمع البيان 🔻عدم تفاوت بین و در آیات 👈با توجه به آیات قرآن در باب نبوت ورسالت ما نمی توانیم آن فرقی را که گفته شده بپذیریم یعنی فرق بگذاریم مابین نبی و رسول از این جهت که رسول آن پیامبری است که مامور به ابلاغ معارف و احکام الهی است و نبی چنین ماموریتی را ندارد. این فرق را که گفتیم نمی شود پذیرفت و چنانکه مرحوم علامه طباطبایی هم آن را نقل کرده و دلائل عقلی و نقلی آن را بیان کرده. و اما فرقی هم که ایشان فرموده بودند که رسول و نبی در اصل ابلاغ معارف و احکام الهی به مردم مشترکند اما رسول آن پیامبری است که یک مسئولیت و ماموریت ویژه ای داشته که وقتی که آن ماموریت را ابلاغ می کرد اولا حجت بر مردم تمام می شد و ثانیا اگر با او مخالفت می کردند مستوجب عذاب و عقوبت الهیی در دنیا می شدند و هلاک می شدند. سه آیه ایشان استشهاد کرده اندبرای اثبات این مطلب این آیات وافی به قرض و مقصود ایشان نیست ♦️بنابراین تا اینجا اگر ما باشیم و آیات قرآن کریم نمی توانیم ما بین از این دو جهتی که گفته شد و بر می گردد به ماموریت و مسئولیت فرقی قائل بشویم و لذا به نظر می آید که اگراز نظر قرآن کریم به این مسئله نگاه کنیم سخن درست همان است که مرحوم علامه طبزسی فرموده که صاحب مجمع البیان می باشد. ایشان در تفسیر آیه 52 سوره حشر «و ما ارسلنا من قبلک...»می فرمایند: ❓چرا در اینجا دو واژه نبی و رسول به طور جداگانه به کار رفته؟ 👈می فرماید انما ذکر لفظین لاختلاف فاعلتهما . مفهوم یعنی کسی که خدا او را فرستاده، یعنی نازل از شان فرستاده شدن،جنبه مرسل بودن را بیان می کند. این واژه رسول به این شان نظر دارد که مرسل است.❓ را چرا به کار برده است؟ 👈چون نبی به کسی گفته می شود که دارای رفعت و در جه عظیم باشد به خاطر همان که مرسل است .نبی این رفعت و عظمت را به جنبه رسالت بر می گرداند به همان گونه که در آیه هم به ترتیب آمده « و ما ارسلنا من قبلک من رسول و لا نبی » یعنی نبی کسی است که مقام بزرگ دارد. چرا مقام بزرگ دارد؟ چون رسول است وفرستاده خداست پس رفعت مقام دارد. ♦️شاهد بر این مطلب که این دو گروه نیستند بلکه دو شان از انبیاء است یعنی همه انبیاء الهی هم مرسل بودند و هم نبی بودند به این اعتبار که آنها فرستادگان خدا بودند، رسول تعبیر شده « و ما ارسلنا من قبلک من رسول.» همه پیامبران قبل از پیغمبر اسلام را شامل می شود و همه انبیاء الهی قبل از پیامبر گرامی اسلام دارای مقام عظیم بودند و نبی بودند پس اینکه در آیه شریفه نبی و رسول آمده نمی خواهد دو گروه را معرفی کند چرا که انبیاء دو گروه جدا نیستند، بلکه دو شان از طبقه انبیاء را معرفی می کند. 🌐👈انبیاء در بین بشر یک طبقه ای هستند ممتاز. انبیاء و غیر انبیاء و عموم انبیاء لهم شان رساله ، لهم شان نبوه . «و کل فضلنا علی العالمین » همه آنها رفعت مقام داشتند و از دیگر انسانها برتر بودند. این فرمایش آقای طبرسی است و بعد هم شاهد می آورد ومی فرماید: در همین قرآن کریم در باره پیامبر عظیم الشان اسلام گاهی تعبیر شده است به یا ایها النبی و گاهی به یا ایها الرسول.این دو شان است نه دو شخص. 📚 ( مجمع البیان جلد 7 و 8 صفحه 91 ذیل آیه مبارکه52 سوره حج ) درس کلام جدید - وحی پژوهی و حقیقت نبوت استاد ربانی جلسه 29 ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst5426_y-rswl-b-nby-mtfwt-st---znZr-qrn-chh-khtlfy-b-hm-drnd.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛