زمین را از صفا زیور ببندید
به اوج آسمان اختر ببندید
به مژگان خاک این ره را زدایید
بر آن بال ملائک را گشایید
میلاد کاظم آل محمد(ص) مبارک باد
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣2⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات فراز آیه ۳۳ سوره فرقان از تفسیر فرقان
وَلاَ يَأْتُونَكَ بِمَثَل إِلاَّ جِئْنَـكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيرًا _…_۳۳
و تو را مَثلى نمى آورند، مگر آنكه ما حق را با نيكوترين تفسير (و بيان) برايت آورديم. _…_۳۳_
👈🏻آيه ۳۳ ـ سخن سه گونه است:
گونه اول مَثَل عارى از حقيقت است و اين كار كسانى استكه با حقيقت آشنايى ندارند و مى خواهند آن را تثبيت نمايند و چون دليلى هم بر باطل خود ندارند با دستاويز قرار دادن مَثَلهايى باطل باطلهاى خود را بعنوان حق مى نمايند. در اين آيه در پاسخ اينگونه امثال كه در برابر سخنان وحيانى محمدى مى آورده اند دو جمله آورده است: نخست ما خود حق را با چهره درخشانش مى آوريم. و اگر چه اينگونه نمايش حق نيازمند به تفسير و تمثيل نيست.
گام دوم را نيز از براى تبيين آن در قرآن بر مى داريم كه "و أحسن تفسيراً" حق را با بهترين تفسيرش در قرآن آورده ايم. روى اين اصل قرآن تفسير ديگرى جُز خودش نمى پذيرد، زيرا چنانكه حقايق قرآنى برتر از كل حقايق غير وحيانى و وحيانى است تفسير آن نيز برتر از كل تفسيرهاست زيرا قرآن ربّانى است و مفسران قرآن بايستى مستفسران آن باشند يعنى كوشش و كاوششان بايد در انحصار تفسير قرآن با خود قرآن باشد، و نه آنكه با تحميل افكار، علوم، پيش فرضها، انتظارات و سخنان اين و آن تحميلاتى بر قرآن روا دارند كه اينها خود تفسير به رأى است و موجب نمود تناقضات و تضادات و انحرافاتى در تفسير قرآن بخيال تبيين آن مى باشد.
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️شـبهه ي برخـی از اهـل تسـنن دربـاره 🌴غـدیر و خلافـت حضرت امیر( ع )
🔴قسمت دوم:
🌴👈و اما بخش دوم کلام آن حضرت که بعد از پاسخ مردم، بیان
شده، نتیجه گیري از اقرار مردم میباشد که به همراه «فاء تفریع» در
«فهذا علی ع» یا «فعلی» اولویت حضرت امیرالمؤمنین على ع را
نیز بر کل مؤمنان پس از پیامبر اکرم ص ثابت نمودهاست.
🌱و علاوه بر جریان غدیر در آیهي اکمال دین و تبلیغ (مائده/ 3و67)،
🌱آیاتى دیگر هم این اولویت را براى وارثان معصوم آن
حضرت ثابت مىکند.
از جمله ي این آیات، آیات 31 و 32 سوره فاطر است:
🔸وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ «31»
ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَيْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ «32»فاطر
🌱👈تا اینجا فرضاً اگر کسی بخواهد دلایل قبلی را نادیده انگارد،
هرگز نمیتواند در برابر استدلال به آیه 32 فاطر، طفره رود. چون
نتیجه اش ـ معاذاالله ـ انتساب دروغ به خداي سبحان است!
♦️👌خوب دقت کنید: این آیه، وراثت ویژهي قرآن را در حقایقش،
با الف و لام در «الْکتابِ» ـ علاوه بر سه مرحله ي عمومی فهم
قرآن در نصوص و ظواهر پایدارش که عبارتند از: عبارت، اشاره و لطائف ـ بر عهده ي گروهى خاص نهاده ؛ و از آنجا که این
گزینش با لفظ «اصطَفَینَا» (برگزیدیم) آمده و خداى متعال این عمل
را انجام داده و او «بِعباده لَخَبیرٌ بصیر» است ([نسبت] به بندگانش
بسی آگاه و بسی بیناست) ؛ نتیجتاً این وارثان کسانى هستند که شایستگى این وراثت را در تمامی ابعاد قرآن دارند.
❓و اگر این وارثان قرآن حتی اندکی لغزش در عمل به قرآن داشته باشند چگونه شایستگى وراثت آن را دارند و چگونه در گزینشی ربانی انتخاب میشوند؟
👈در صورتى که این وراثت بعد عصمت قرآن را هم شامل است. لذا این بزرگواران همچون قرآن معصومند که آیه ي مبارکه به این موضوع کاملاً تصریح مىکند. و خداى متعال آنها را با توصیفى دوگانه معرفی میفرماید.
🌱اول: با لغت «اصطفاء»، که در کل قرآن، گزینشى ربانى است
یعنى آنچه نزد خدا انتخاب شده بر ادیان یا بندگانى که انتخاب در بین آنها صورت گرفته برترى دارد ؛ مانند:
🔸«.إِنَّ االلهََ اصطَفى لَکُم الدین...»(بقره/132). (براستی خدا دین را براي شما برگزید).
ادامه دارد:
📚اقتباس از: تفسیر الفرقان، جزء 21 و 22
و کتاب علی (ع )و الحاکمون ص 107 ـ 104
تألیف حضرت آیت االله صادقی تهرانی(رحمه الله)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ
و پروردگارتان فرمود :
مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
🌿 سوره غافر ، آیه ۶۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 7 تا 14
📄#صفحـہ_268
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️ابتدا #مرکبت را مهیا کن
💠“وَ تَحمِلُ اَثقالَکُم اِلَی بَلَدٍ لَّم تَکُونُوا بِبالِغِیهِ”7/نحل
🌱(و بارهای شما را به سرزمین هایی حمل می کنند که شما خود قادر به رساندن نبودید)
🔷✨ به هر جا که بخواهی بروی، مَرکَب مناسب به همانجا را می خواهی. تا سر کوچه دنیا بخواهی بروی، مَرکَبی به نام بدن می خواهی. فهم چیزی را طالب شوی، مَرکَبی به نام خِرَد می خواهی. قصد عشق ورزی کنی، مَرکَبی به نام احساس می خواهی. اگر بخواهی باران شوی و بباری، بی مَرکب ابر نتوانی. حتی اگر طالب معراج شوی، مَرکَبی چون بُراق را نیازمندی… می بینی که مَرکَب ها گوناگون اند. پس قصد هر فعلی را که داشتی، ابتدا مَرکَب ات را مهیّا کن، که هر کاری را مَرکَبی است. و مَرکَب مراقبه، بی ذهنی است.
📚مسعود ریاعی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_268
❇️#باران. شکرگزار نعمتهای بی پایان خداوند باشیم
💠هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً لَكُمْ مِنْهُ شَرابٌ وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ «10»نحل
🌱اوست آنكه براى شما از آسمان آبى فرستاد كه نوشيدنى شما از آن است و گياهانى كه (چهارپايان خود را) در آن مىچرانيد، (نيز) از آن است.
🔷در این آیه باز به سراغ نعمتهای مادی میرود تا حس شکرگزاری انسانها را برانگیزد، آتش عشق خدا را در دلهایشان بیفروزد، و آنها را به شناخت بیشتر بخشنده این نعمتها دعوت کند.
میگوید: «او کسی است که از آسمان آبی فرستاد» (هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً).
آبی حیات بخش، زلال، شفاف، و خالی از هرگونه آلودگی «که نوشیدن شما از آن است» (لَکُمْ مِنْهُ شَرابٌ).
«و نیز گیاهان و درختانی از آن به وجود میآید که (حیوانات خود را) در آن به چرا میفرستید» (وَ مِنْهُ شَجَرٌ فِیهِ تُسِیمُونَ).
🔷بدون شک منافع آب باران تنها نوشیدن انسان و روییدن درختان و گیاهان نیست، بلکه شستشوی زمینها، تصفیه هوا، ایجاد رطوبت لازم برای طراوت پوست تن انسان و راحتی تنفس او، و مانند آن همه از فوائد باران است، ولی از آنجا که دو قسمت یاد شده، از اهمیت بیشتری برخوردار بوده روی آن تکیه شده.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣2⃣ تدبر در سوره #فرقان
❓چرا قرآن یک دفعه نازل نمی شود؟
در رابطه با آیه های ۳۲ و ۳۳، اساساً چرا کفار این ایراد را گرفتند؟
مگر برای انبیاء دیگر، یکباره نازل شده بود؟
اساساً آنها با آن وضع علم و سوادشان (که در تمام مکه فقط هفت نفر که بتواند بخواند و بنویسد وجود داشت) در آن موقعیت بودند که بتوانند چنین چیزهائی را بدانند؟
آنهم چیزهائی که حتی ما هم پس از بیش از ۱۴۰۰ سال(قمری) پس از آنها و با اینهمه پیشرفت علمی و تکنولوژیک هنوز نمی دانیم؟
بطور قطع آنها در چنان موقعیتی نبودند که چنان چیزهائی را بدانند اما ما می توانیم علت اینکه چنین ایرادی را گرفتند، حدس بزنیم.
آنها از حالت «زنده» و «تدریجی بودن نزول» و «سخن روز داشتن» قرآن کلافه شده بودند.
هر شایعه و توطئه ای که ایجاد می کردند فردا آیه ای نازل می شدو آن توطئه و شایعه را خنثی می کرد و هر ایرادی می گرفتند، جوابش می آمد و این بود که نمی دانستند این روند چقدر ادامه خواهد داشت و تا کجا پیش خواهد رفت که این ایراد را می گرفتند.
در حقیقت مشکل کفار آن دوره، یکی این بود که بعلت پویائی و زنده بودن مکانیزم نزول وحی، نمی توانستند «برنامه ریزی جامعی برای مقابله ایدئولوژیک با پیامبر» تدوین کنند و آیه ۳۳ در این موضوع بخوبی گویاست.
البته اینکه فرموده: «قلب تو را بوسیلۀ آن تثبیت کنیم»، در حقیقت، عموم مخاطبان آن روز – مثلاً مسلمانان و مؤمنان – به این تعبیر سزاوارتر بودند.
🖌از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای
بخشی از دعای روز جمعه
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲روز #مباهله
تفسیر سوره مبارکه آل عمران، بیان۳، جلسه ۳۲
🎙استاد مفسر دکتر محمدعلی انصاری
@quranpuyan
♦️شـبهه ي برخـی از اهـل تسـنن دربـاره 🌴غـدیر و خلافـت حضرت امیر( ع )
🛑قسمت آخر
👈و در پاسخ به این که چرا از آن جمعیـت کثیـر، فقـط تعـداد
اندکى تشیع را پذیرفتند؟ مىگوییم: گروهى منافق و گروهـى هـم
سست ایمان یا قاصر بودند که از عدالت
رسول گرامى ع خسـته
شده بودند. از این رو پذیرش خلافت حضرت
امیرالمؤمنین علـى
بن ابی طالب «صلوات االله علیه» برایشان مشکل بود و یک نکتـه ي
تاریخى هم هست و آن این که معمولاً در طول تاریخ، اکثریت بـا
منحرفان بوده است.
♦️♦️اعتراض بر ابوبکر ، نخست از شخص امام امیرالمؤمنین علـى
بن ابی طالب ع شروع شد چنان که در خطبه شقشقیه و ماننـد
آن منصوص است و نیز بزرگمردانى دیگـر مثـل سـلمان، ابـوذر،
مقداد و عمار بر شوراى سقیفه و انتخاب
تحمیلىاش و انتخابهـاى
بعدى اعتراض کردند.
👈اما اگر فرض کنیم هیچ کسى هم
اعتراض نکرد! آیا فعلاً نـص
کتاب و سنت که خلافت معصومان محمدى را تثبیت کرده و
ما در محضر این فرمان صریح قرار داریم، کافى نیست؟! اگر گفته
شود: نه! این خود انکار توحید و نبوت است
🌱👈در پایان مىپرسیم: آیا این فضل کبیر «...ذَلک هوالْفَضْلُ الْکَبِیر»
براى غیر معصومان شایسته است؟ آن هم با آن همـه اختلافـات و
انحرافات موجود! حال آن که کبیر عنداالله از هر بزرگى بـزرگتـر
است.
👈پس این وارثان معصوم قرآن بعد از رسول گرامى ص در طول
تاریخ از هر بزرگى بس بزرگتر و
بزرگوارترند و فقط منحصـرند
🌴به سیزده معصوم محمدى که اسامی مبارك آنان نیز نزد شیعه
و سنی مشهور است. بلکه نام پنج تن از این نفوس مقدسه به زبان
سامی: ( مـحـمـد ، عـلـیا ، شَـبـَّرْ ، شَـبِّـرْ ، فـَطْـما) «صلوات االله
علیهم اجمعین» بر لوح کشتی نوح ، توسـط حضـرت نـوح ع
حک شده که در حفاریهاي باستانشناسی در رشـته کـوه آرارات
ارمنستان بدست آمده و اکنون در مـوزه ي آثـار تـاریخی مسـکو
موجود است.
📚اقتباس از: تفسیر الفرقان، جزء 21 و 22
و کتاب علی و الحاکمون ص 107 ـ 104
تألیف حضرت آیت االله العظمى صادقی تهرانی(دامت برکاته)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ وَلِيِّیَ اللّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْكِتَابَ
وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ
همانا ياور من اللّٰه است كه اين كتاب را
نازل كرده و او دوست شايستگان است.
🌷 سوره اعراف ، آیه ۱۹۶
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نحل آیات 15 تا 26
📄#صفحـہ_269
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan