💎🌐تفاوت شرایط امام حسن و امام حسین در پذیرش و عدم پذیرش صلح
از نگاه استاد شهید مطهری
#انقلابی_گری و #مقاومت_نیابتی_از_مردم_ممنوع
لزوم توجه حاکم به حفظ جان و مال مردم
"امام حسن متصدی خلافت بود. خلافت پست است و قبول مسئولیت جان و مال و ناموس و ایمان و فرهنگ جامعه. یك مقام كاندیدا برای خلافت- و حتی منصوص- می تواند در شرایط نامساعد از قبول این پست امتناع ورزد، آنچنان كه علی بعد از پیغمبر برای خلافت قیام نكرد و خود را به كشتن نداد و بعد از قتل عثمان صریحاً فرمود: دعونی و التمسوا غیری.
امام حسن متصدی خلافت بود و #مسئول_جان و #مال و ناموس مردم از اقصی بلاد شرق تا غرب و شمال و جنوب اسلامی.
👈 ادامه ی #مقاومت در برابر معاویه یعنی جان صدها هزار سرباز و مردم عادی و غیرنظامی را در مقابل هجومها و شبیخونهای معاویه به خطر انداختن، آنچنان كه قبلاً بسر بن ارطاة را به یمن و سفیان غامدی را به انبار فرستاد. 👌 پس نهایت مقاومت امام حسن كشته شدن خودش نبود، بلكه تحلیل رفتن تدریجی یك دولت و فنای تدریجی سربازانش و [در] مخاطره قرار گرفتن جان و مال و ناموس مردم غیرنظامی بود. .
👈 اما امام حسین یك معترض و یك ثائر و آمر به معروف و ناهی از منكر بود در مقابل متصدیان و مسئولان امر. او فقط مسئول جان [خود] و فرزندان و اصحاب بیعت كننده ی خودش بود و به همین دلیل در شب عاشورا مسئولیت فرزندان و یاران را نیز از خود برداشت كه آنها به حساب او كشته نشوند، ولی آنها آمادگی خود را منهای بیعت اعلام كردند. اساساً معنی ندارد كه یك فرد به #نیابت دیگران #انقلاب كند،👈 و این تفاوت عظیم موقف امام حسن و موقف امام حسین است.
🌴امام حسن در موقف یك مقام مسئولِ حفظ جان و مال مردم است و امام حسین در موقف یك مقام منتقد و معترض كه قیام و مقاومتش برای دیگران هیچ گونه خطر ناخواسته ایجاد نمی كند. .
👈بعلاوه از #امام_حسین بیعت می خواستند و امضای صحت خلافت
ولی از امام حسن فقط كنار رفتن می خواستند، از امام حسین تسلیم می خواستند و از امام حسن قرارداد صلح."
🗂مجموعه یادداشتها،جلد نهم . ج9، ص: 322
@quranpuyan
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
قُلْ لِمَنْ فِی أَيْدِيكُمْ مِنَ الْأَسْرَى
إِنْ يَعْلَمِ اللهُ فِی قُلُوبِكُمْ خَيْرًا
يُؤْتِكُمْ خَيْرًا مِمَّا أُخِذَ مِنْكُمْ
وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
اگر خدا در دل هاى شما خيرى سراغ
داشته باشد، بهتر از آنچه از شما گرفته
شده به شما مىدهد و شما را مىآمرزد،
و خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
🌹 سوره انفال ، آیه ۷۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_إسراء آیات 50 تا 58
📄#صفحـہ_287
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_287
❇️#برخورد_منطقی با همه #مخالفان
💠وَ قُلْ لِعِبادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِيناً (۵۳/إسراء)
🌱وبه بندگانم بگو: سخنی گويند كه نيكوتر است، چرا كه شيطان (با سخنان ناموزون) ميان آنان فتنه وفساد میكند. همانا شيطان همواره برای انسان، دشمنی آشكار بوده است.
🔷از آنجا که در آیات پیشین سخن از مبدأ و معاد و دلائلی بر این دو مسأله مهم اعتقادی در میان بود، در اینجا روش گفتگو و استدلال با مخالفان مخصوصا مشرکان را میآموزد چرا که مکتب هر قدر عالی باشد و منطق قوی و نیرومند ولی اگر با روش صحیح بحث و مجادله توأم نگردد و به جای لطف و محبت، خشونت بر آن حاکم گردد، بیاثر خواهد بود.
لذا آیه میگوید: «و به بندگان من بگو: سخنی را بگویند که بهترین باشد» (وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ).
👈بهترین از نظر محتوی، بهترین از نظر طرز بیان، و بهترین از جهت توأم بودن با فضائل اخلاقی و روشهای انسانی.
«چرا که (اگر قول احسن را ترک گویند و به خشونت در کلام و مخاصمه و لجاج برخیزند) شیطان در میان آنها فساد و فتنه میکند» (إِنَّ الشَّیْطانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ).
و فراموش نکنید شیطان در کمین نشسته و بیکار نیست «زیرا شیطان از آغاز دشمن آشکاری برای انسان بوده است» (إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِیناً).
🔷گاهی مؤمنان تازه کار طبق روشی که از پیش داشتند با هر کس که در عقیده با آنها مخالف بود به خشونت میپرداختند.
از این گذشته تعبیرات توهین آمیز مخالفان نسبت به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله که بعضی از آنها در آیات پیشین گذشت مانند مسحور، مجنون، کاهن، شاعر، گاهی سبب میشد که مؤمنان عنان اختیار را از دست بدهند و به مقابله با آنها در یک مشاجره لفظی خشن برخیزند و هرچه میخواهند بگویند.
«قرآن» مؤمنان را از این کار باز میدارد و دعوت به نرمش و لطافت در بیان و انتخاب بهترین کلمات را میکند تا از فساد شیطان بپرهیزند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_287
❇️#آیه57إسراء
💠أُولئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَ يَخافُونَ عَذابَهُ إِنَّ عَذابَ رَبِّكَ كانَ مَحْذُوراً (۵۷/إسراء)
🌱آنان را كه (مشركان به جای خدا) میخوانند (مانند عيسی و فرشتگان) خودشان وسيلهای برای تقرّب به پروردگارشان میجويند، وسيلهای هر چه نزديكتر، و به رحمت او اميدوارند و از عذابش بيمناك. همانا عذاب پروردگارت در خور پرهيز و وحشت است.
👌آيه را چنين نيز ترجمه كردهاند: پيامبرانی كه مردم رابه حقّ دعوت میكنند، خودشان نيز (در حركت معنوی) به سوی پروردگارشان، به سراغ وسيله میروند، آن هم وسيلهای كه بيشتر و سريعتر آنان را به خدا نزديك كند. يا هر پيامبری مقرّبتر است، بيشتر سراغ خداوند میرود.
در روايات بسياری ذيل اين آيه آمده است كه دو كفّهی بيم و اميد در انسان بايد يكسان باشد، وگرنه يا مأيوس میشود، يا مغرور.
🔹بيم و اميد، نشان وابستگی و ضعف است، پس كسی كه خود در پی وسيله میرود، چگونه او را وسيله قرار میدهيد؟ «يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»
🔹برای قرب به خدا، راهها و وسائلی وجود دارد. «يَبْتَغُونَ إِلی رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ»
🔹سراغ وسيله رفتن و شفاعتطلبی، نبايد انسان را از عذاب غافل كند.
يَبْتَغُونَ ... يَخافُونَ عَذابَهُ
🔹در تقرّب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ» (هر كه به خدا نزديكتر است، تلاشش برای توسّل بيشتر است.)
🔹بهترين وسيله آن است كه انسان را به خدا نزديكتر كند. «أَيُّهُمْ أَقْرَبُ»
🔹رحمت الهی بر غضبش سبقت دارد. (اميد به رحمت، پيش از خوف از عذاب آمده است.) يَرْجُونَ ... يَخافُونَ
🔹عذاب، از شئون ربوبيّت خداوند است، آن را شوخی نگيريم. عَذابَ رَبِّكَ ... مَحْذُوراً ...
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan