eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ جامعه را از و آزاد كرد 💠الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِیَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ 🔷✨امر به معروف، نهی از منکر، تحلیل طیبات، تحریم خبائث، برداشتن اصرها و غل‌ها. اصر یعنی چه؟ یعنی بار سنگین، باری که محکم بسته شده است، آن تحمیلات فکری و اندیشه‌ای و عقیده‌ای که دنیای شرک و کفر بر افکار و اندیشه‌های مردم تحمیل کرده بود. آن نظام طبقاتی که بر توده مردم تحمیل و بسته شده بود، آن غل‌هایی که دست و پای فکر و حرکت مردم را بسته بود. پیامبر آمد غل‌ها را بگشاید. این هدف پیامبر بود. یعنی آزاد کردن مردم، آزاد کردن از تحمیلات طبقاتی، آزاد کردن از اندیشه‌های شرکی که تحمیل شده، آزاد کردن از احکام و قوانینی که به سود یک گروه و یک طبقه بر دیگران تحمیل شده. این رسالت پیامبر شما بود. 🔷✨ما هم باید دنبال این همین رسالت باشیم، این شهدای ما هم دنبال همین رسالت بودند. در مقابل فرهنگ تحمیلی، در برابر اقتصاد تحمیلی، در برابر قوانین تحمیلی، در برابر محدودیت‌های پلیسی، که گاهی به اسم دین بر مردم تحمیل می‌شد که از همه خطرناک‌تر است. یعنی آنچه را که احبار و رهبان و همکاری آنها با طبقات ممتاز بر مردم تحمیل کرده بودند به نام دین. 👈 این خطرناک‌ترین تحمیلات است. یعنی آنچه که از خدا نیست، از جانب حق نیست، آن‌ها را به اسم خدا به دست و پای مردم ببندند و مردم را از حرکت حیاتی باز دارند، حق اعتراص به کسی ندهند، حق انتقاد ندهند. حق فعالیت آزاد به مردم و مسلمانان و مردم آزاده دنیا ندهند. این همان اصراست، این همان اغلال است. این اغلالی است که پیامبر مبعوث شد و بشر دچار شده به این همه غل‌ها را نجات داد تا ما دنبال این پیامبر، هم خودمان را نجات بدهیم، هم دیگران را نجات بدهیم. 📚آیت الله طالقانی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر خورشید بر یک حال بودی شعاع او به یک منوال بودی جهان جمله فروغ نور حق دان حق اندر وی ز پیدایی است پنهان خرد را نیست تاب نور آن روی برو از بهر او چشمی دگر جوی ( شیخ محمود شبستری، گلشن راز) سلام صبح آدینه پرخیر و برکت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷دینِ ، دینِ نفرت دین جز محبت نیست. علامه طباطبایی: میزان اصلی نجات، تسلیم در برابر حق و داشتن قلب سلیم و صفای باطن است و 👈این، مختص به دینداران نیست. تشویق و تبلیغ دین هم باید منجر به تقویت این روحیه شود پیامبر وقتی معاذ را به مامویت یمن فرستاد فقط دو جمله فرمود: بگیر و سخت نگیر. تشویق کن و نکن. آیه الله مطهری : امر به معروف باید "مولد شوق" باشد ، نه "مولد عصبانیت" . باید نسبت به گوینده "تولید احترام" کند ، نه "تولید نفرت" . آیه الله صافی : امر به معروف باید طوری ادا شود که مقبول ذوقهای سلیم باشد و اسباب تنفر دیگران از دین فراهم نشود و دین بصورت یک نهاد خشن معرفی نگردد . ایت اله شبیری:در امر به معروف و نهی از منکر، هرکاری که به اعتقادات مومنین در مسایل دینی صدمه بزند، قطعا از گناهان کبیره است امام صادق:خدا به حضرت داود فرمود بین من و مردم را واسطه نکن که راه محبت مرا مسدود و مردم را از دین برمیگردانند. استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا 💐💐لیست ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،در تالار گفتگوهای قرآن پویان. به شرح زیر می باشد.👇👇 🌸️ترجمه تدبر و فهم سوره رعد https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5614findunread_trjmh-tdbr-w-fhm-swrh-rd.aspx#post19821 🌸ايا دين، بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ ايا حديث باهتوهم صحيح است؟ http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx 🌸معنای الله‌اكبر چيست؟ خدا از چه چيزي بزرگتر است؟ https://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=5608&= 🌸سعادت دنيا واخرت را با هم از خدا بخواهيد - https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19758findlastpost_sdt-dny-wkhrt-r-b-hm-z-khd-bkhwhyd.aspx#post19758 ✅✅شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید. @quranpuyan
#📖 ؟ توشه بسم الله الرحمن الرحیم یَقُولُ یَا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیَاتِی گوید: «کاش براى زندگانى خود [چیزى‌] پیش فرستاده بودم.» سوره فجر ، آیه ۲۴ شاید در زندگی اتفاقاتی می افتد که تصویر کوچکی از آن حسرتی را برای ما شکل می‌دهد که در آخرت خواهیم خورد، مثلا ای کاش در آن صحنه دعوا نمیکردم، ای کاش فلان چیز را به او نمی‌دادم، ای کاش درس می‌خواندم و هزاران ای کاش، ولی همه اینها تفاوتی که با حسرت در آخرت دارند این است که ممکن است بتوان این ای کاش ها را جبران و از طریقی دیگر آن را چاره کرد، ولی حسرتی که در آخرت خواهیم خورد جز افسوس چیزی ندارد چون آنروز راهی برای جبران و برگشت نیست، اهل خرد و اندیشه هرگز نخواهند گذاشت که کار در آخرت به افسوس و حسرت بکشد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 17 تا 24 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ آتش می‌افروزند، ولی خداوند نورشان را می‌برد! 💠‏مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ (۱۷/بقره) 🌱‏مَثل آنان (منافقان)، مَثل آن كسی است كه آتشی افروخته، پس چون آتش اطراف خود را روشن ساخت، خداوند روشنايی و نورشان را ببرد و آنان را در تاريكی‌هايی كه (هيچ) نمی‌بينند، رهايشان كند. 🔹‏مثال، برای تفهيم مطلب به مردم، نقش مؤثّری دارد. مسائل معقول را محسوس و بدينوسيله راه را نزديك وعمومی می‌كند، درجه اطمينان را بالا می‌برد ولجوجان را خاموش می‌سازد. در قرآن مثال‌های فراوانی آمده است از جمله: ‏مثال حقّ، به آب و باطل به كفِ روی آب. مثال حقّ به شجره‌ی طيّبه و باطل به شجره‌ی خبيثه. تشبيه اعمال كفّار به خاكستری در برابر تندباد. ويا تشبيه كارهای آنان، به سراب. تشبيه بت‌ها و طاغوت‌ها به خانه عنكبوت. تمثيل دانشمند بی‌عمل به الاغی كه كتاب حمل می‌كند. وتمثيل غيبت، به خوردن گوشت برادری كه مرده است. اين آيه نيز در مقام تشبيهِ مجموعه‌ای از روحيّات و حالاتِ منافقان است. آنان، آتش می‌افروزند، ولی خداوند نورش را می‌برد و دود و خاكستر و تاريكی برای آنان باقی می‌گذارد. 🔹منافق برای رسيدن به نور، از نار (آتش) استفاده می‌كند كه خاكستر و دود و سوزش نيز دارد. «اسْتَوْقَدَ ناراً» 🔹نور اسلام عالم‌گير است، ولی نوری كه منافقان در سايه‌ی آن تظاهر به اسلام می‌كنند، در شعاعی كمتر و روشنايی آن ناپايدار است. «أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ» 🔹اسلام نور و كفر تاريكی است. «ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَكَهُمْ فِي ظُلُماتٍ» 🔹كسی كه از يك نور بهره‌مند نشود، در ظلمات متعدّد باقی می‌ماند. «بِنُورِهِمْ ... فِي ظُلُماتٍ» (كلمه «نور» مفرد و كلمه «ظلمات» جمع است.) ‏🔹نقشه‌ها وتوطئه‌های منافقان، به اراده الهی ناتمام می‌ماند. «ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ» ‏🔹طرف مقابل منافقان، خداوند است. «ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ» ‏🔹عاقبت و آينده‌ی منافقان، تاريك است. «فِي ظُلُماتٍ» ‏🔹منافقان دچار وحشت و اضطراب، ودر تصميم‌گيری‌های دراز مدّت، سردرگم هستند. «فِي ظُلُماتٍ لا يُبْصِرُونَ» ‏🔹گاهی در آغاز، ايمان واقعی است، ولی كم‌كم انسان به انحراف گرايش پيدا نموده و منافق می‌شود. (كلمه «نورهم» در اين آيه و جمله «لايرجعون» در آيه بعد نشان می‌دهد كه آنان نوری داشتند، ولی به سوی آن نور برنگشتند.) ‏📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اینچنین را بپرستید! 💠أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (۲۱/بقره) 🌱‏ای مردم! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد. 🔹بعد از بیان حال سه دسته (پرهیزکاران، کافران و منافقان) این آیه، خط سعادت و نجات را که پیوستن به گروه اول است مشخص ساخته می‌گوید: «ای مردم پروردگارتان را پرستش کنید که هم شما و هم پشینیان را آفرید تا پرهیزکار شوید» (یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ). 🔹خطاب «یا أَیُّهَا النَّاسُ» (ای مردم) که در قرآن حدود بیست بار تکرار شده و یک خطاب جامع و عمومی است نشان می‌دهد که قرآن مخصوص نژاد و قبیله و طایفه و قشر خاصی نیست، بلکه همگان را در این دعوت عام شرکت می‌دهد، همه را دعوت به پرستش خدای یگانه، و مبارزه با هر گونه شرک و انحراف از خط توحید می‌کند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره نمل از تفسیر عبدالعلی بازرگان نمل : ۳ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ   همانها که نماز را به پا مي‌دارند و زکات مي‌پردازند ۳ و همانها که به راستی به آخرت يقين‌آوری مي‌کنند. ۴  ۳- اقامة صلاة، برپا داشتن، به معنای جدی گرفتن و اولويت قائل شدن برای ارتباط با پروردگار در نمازهای يوميه، و پرداخت زکات، خرج کردن در راه خدا، در خدمت به مردم از طريق انفاق و صدقات است که موجب «تزکیه» نفس و پاکيزگی روح مي‌گردد. اين سوره در سال هشتم بعثت در مکه نازل شده است و هنوز زکات به معنای ماليات حکومتی رسم نشده بود. ۴- در جملة: «وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ»، دو بار ضمير «هم» تکرار شده است که بر اهميت اساسی يقين به آخرت و محوری بودن آن در باورها دلالت مي‌کند. در ضمن «يوقنون» فعلی مضارع است که نشانگر تلاشی مستمر برای رسيدن به يقين مي‌باشد. نمل : ۴ إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ  بي‌ترديد کسانی که به آخرت ايمان نمي‌آورند [بدان جهت است که] اعمال‌شان را در نظرشان نيکو جلوه داده‌ايم ۵ [لذا با از خود راضی بودن، دليلی برای نگرانی از آينده ندارند] بنابراين سرگردان [در شناخت راه از بيراهه] هستند.  ۵- از خود راضی بودن نوعی خود فریبی است که معیارهای ارزشی را به جای حق، تابع نفس مي‌کند، در اين صورت، شخص هر آنچه خود بپسندد، نيکو مي‌شمارد، تا جائی که زشت‌کاري‌هايش را زيبا و افسادش را اصلاح مي‌بيند.  فاعلِ نيکو جلوه کردن اعمال شخص نزد خود را قرآن گاهی به شيطان نسبت داده [انعام ۴۳ (۶:۴۳) ، انفال ۴۸ (۸:۴۸) ، نحل ۶۳ (۱۶:۶۳) ، نمل ۲۴ (۲۷:۲۴) ، عنکبوت ۳۸ (۲۹:۳۸) ]، گاهی به شرکاء شيطانی [فصلت ۲۵ (۴۱:۲۵) ، انعام ۱۳۷ (۶:۱۳۷) ]، گاهی به خدا [انعام ۱۰۸ (۷:۱۰۸) ، نمل ۴ (۲۷:۴) ] ولی بيشتر به صورت ناشناخته، که مي‌تواند هر يک از موارد فوق باشد [انعام ۱۲۲ (۷:۱۲۲) ، توبه ۳۷ (۹:۳۷) ، يونس ۱۲ (۱۰:۱۲) ، رعد ۳۳ (۱۳:۳۳) ، فاطر ۸ (۳۵:۸) ، مؤمن ۳۷ (۲۳:۳۷) ، محمد ۱۴ (۴۷:۱۴) و فتح ۱۲ (۴۸:۱۲) ]. نمل : ۶ وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ  و بي‌ترديد تو قرآن را از نزد [خداوند] حکيم دانايی دريافت مي‌داری ۷ [پس ترديدی در اصالت اين کتاب نداشته باش].  __ ۷- لقاء و ملاقات و تلاقي، روبرو شدن و مصادف گشتن با چيزی يا کسی است. اين کلمه به صورت متعددی [تلقّی] به معنای روبرو کردن و تفهيم مطلب است. منظور اين است که اين قرآن ساخته‌های ذهنی و محصول انديشه پيامبر در مشکلات اجتماعی و ارائه راه حلی بشری نيست، اين قرآن از ناحيه خدای حکيم و عليم به او تفهيم شده است. اين تأکيد، پاسخگوی نظرياتی است که قرآن را سخن خود پيامبر و محصول راز و نيازهای متعالی او، بنابراين امری بشری و بازتاب دهنده افکار و نظريات زمانه و ابطال‌پذير، مي‌شمارد. https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔻🔻پیامبر اکرم: من كسى نيستم كه بخواهم در كارى كه به من مربوط نيست ( به قبول دين) دخالت كنم. 🌱 از ابو الصّلت هروى نقل شده است که : ... مأمون به امام رضا علیه السلام گفت: معنى اين آيه چيست: *«وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ. وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ»*؟ (اگر پروردگارت مى خواست تمام كسانى كه بر روى زمين زندگى مى كنند، همگى ايمان مى آوردند، آيا تو مى خواهى مردم را مجبور كنى تا مؤمن شوند؟ در حالى كه هيچ كس ايمان نمى آورد مگر با اذن و اجازه خدا ( يونس: ۱۰۰ و ۹۹) 🌴امام عليه السّلام فرمود: پدرم موسى بن جعفر از پدرش جعفر بن محمّد و او از پدرش محمّد بن علىّ و او از پدرش علىّ بن الحسين و او از پدرش حسين بن علىّ و او از پدرش علىّ بن أبى طالب عليهم السّلام نقل كرده است كه: 👈👈مسلمانان به پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله عرضه داشتند: يا رسول اللَّه! اگر آن كسانى را كه بر آنها قدرت داشتى، مى كردى مسلمان شوند، تعداد ما زياد مى شد و در مقابل دشمنان نيرومند مى شديم؟!، 🌴حضرت فرمودند: من نمى خواهم با بدعتى كه خداوند در مورد آن، دستورى به من نداده است، خداوند را ملاقات كنم و من كسى نيستم كه بخواهم در كارى كه به من مربوط نيست دخالت كنم. سپس خداوند آيه فوق را بر پیامبر نازل فرمود که: اگر پروردگار تو مى خواست همه را مى كرد كه در دنيا آورند همان طور كه در موقع ديدن سختى ها، در آخرت، ايمان مى آورند، 🔸[خداوند فرمود] و اگر اين كار را با آنها انجام مى دادم ديگر مستحقّ مدح و ثواب از جانب من نبودند اما من مى خواهم از روى اختيار و بدون اجبار ايمان آورند تا مستحقّ احترام و اكرام و نزديكى به من و جاودانگى در بهشت جاودان باشند. ❓« آيا تو مى خواهى مردم را مجبور كنى كه ايمان آورند؟...» 📚عیون اخبار الرضا جلد اول باب ١١ اخباری که در توحید از امام رضا علیه السلام رسیده صفحه ٢٧٢ تا ٢٧۵ حدیث ۳۳ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💞🤲خدای عزیزم .نورت را در وجودمان متجلی کن .که سخت محتاج آنیم . برکت نگاهت را در نگاه مان بریز تا هر کجا که می نگریم ‌نیکی باشدومهر . 💞خدایا دستمان را بگیر .تا یاد مان باشد که باید دستی را بگیریم نگاه مهربانت را از ما دریغ نکن .تا یادمان باشد که باید به تمامی نگاهی باشیم .از سر مهر وعشق به انسانها 🍂خدایا تو رهایم مکن. 💫کآنال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 25 تا 29 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan