eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
، ذاتي يا اكتسابي، تفاوتها و آثار. 🛑قسمت پانزدهم : انسان آيا با كرامت انساني در تناقض نيست؟ ⁉سومين چالش كرامت ذاتي انسان، حكم جهاد ابتدايي است. يعني چگونه ممكن است انسان هم كرامت ذاتي داشته باشد و از ديگر سو، بخاطر عقيده اش مورد تهاجم قراربگيرد؟ اگر انسان، و ارزش ذاتي دارد، چرا در اسلام، اين اندازه به جهاد با كفار و مشركين توصيه شده است و حتي برخي از فقيهان، جهاد را به معناي ابتدايي آن، با همه گروههاي كفار، واجب ميدانند 🔻برخي از فقها در اين زمينه ميگويند: با و بايد جنگيد تا اسلام را بپذيرند يا كشته شوند و اهل كتاب، مشروط به پرداخت جزيه، نبايد با آنان جنگيد؟ (طوسي، 1410،ص292؛ خويي، 1410 ،ج1 ،ص360 ) 🔻 البته عمده فقهاي شيعه، جهاد ابتدايي را در زمان غيبت امام جايز نمي شمارند و يكي از شرايط آن را اذن امام معصوم ميدانند 🔻برخي نيز كاملاً منكر جهاد ابتدايي اند و بر اين باورند كه در اسلام، چيزي جز جهاد دفاعي وجود ندارد و جهاد ابتدايي مخالف منطق و سيره پيامبر است (رشيد رضا، بيتا، ج2 ،ص216؛ صالحي نجفآبادي، 1382 ،ص16-39 ) 🖌علامه طباطبايي در سوره توبه مينويسد: 👈«دستورات اين آيه، نشانگر اين است كه غرض تشريعي خداوند، صرفاً به كشتن مشركين، تعلّق ندارد؛ بلكه براي درهم كوبيدن مقاومت آنان و نابودي جبهه كفر و شرك، است تا مسلمانان بتوانند از و فتنه آنان رهايي يابند» (طباطبايي، 1417 ،ج9 ،ص152 ) 👈قتال با مشركين در صورت وجود فتنه از جانب آنان است (انفال:39) و امان دادن به آن دسته از مشركين كه فتنه جو نباشند مجاز شمرده شده است بنابراين اگر جهاد ابتدايي را عاملي در جهت نجات انسانهايي بدانيم كه كرامت ذاتي و اكتسابي آنان مورد هجمه قرار گرفته، خود به گونهاي از قطعيت برخوردار است؛ 🔻 اما پذيرش اين قطعيت بدين معنا نيست كه جهاد با اصل آزادي عقيده و آزادي انتخاب، متعارض باشد پس دفع فتنه و تهديد مشركين؛ غايتِ مرتبه جنگ با مقوله شرك است نه اينكه شرك، دليل شروع جنگ با مشركين باشد. 👈 لذا به نظر نميرسد اين آيه و ساير آيات مشابه، انسان را خدشه دار سازد 📃برگرفته از مقاله کرامت ذاتی انسان در قرآن کریم و چالش‌ های فراروی آن 🖌نویسندگان: داود سلمان پور ،مهدی مهریزی ، سید محمد علی ایازی 💫ادامه دارد http://quranpuyan.com/yaf_postst2869_mrd-z-khrmn-bny-dm-chyst--y-nsn-jnshyn-khd-dr-zmyn-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━
💞﷽💞 🌱🌱السلام عَلَيْكَ يَا نُورَاللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ "سلام‌ بر تو اى نور خدا كه رهجويان به آن نور ره مى‌يابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده مى‌شود،" (زیارت  روزجمعه  حضرت صاحب الزّمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5920079296130454713.mp3
13.21M
و توحید در میانه دین و مدرنیسم ایمان چه مشخصاتی داشته باشد تا به صلبیت و جمود و تهجر دچار نشود؟ ابن ملجم و شمر و داعش هم ایمان داشتند و خداپرست بودند و اعمال خود را به ایمانشان منتسب می کنند ایمان باید و قانع کننده باشد. سخنران: 🗓 جمعه 6 مرداد 1402 💢خانه انديشمندان علوم انسانی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸🌸« بسم الله الرحمن الرحیم »💐💐💐 🌹🌹با ما همراه شوید در مطالعه روزانه یک سوره یا یک صفحه از قران با ترحمه در گروه همراه با فایلهای ترتیل،ترجمه و تفسیر و نکات متنی برگزیده از تفاسیر مختلف 📣شاید شما هم بعد از حضور در گروه ، مثل اعضای فعلی گروه، چنین نظراتی داشته باشید: 👇👇 🔹باسلام شما روزانه با ارسال تفاسیر ، ومطالب ارزشمندقرانی ،من حقیر را مدیون خودکرده اید. دعایم عاقبت بخیری شماست. موفق ومویدباشید😌 🔹سلام. این حقیر روزی یکساعت وقتم را در اختصاص گروه تقرب قرار میدهم و بسیار استفاده میکنم انشالله دوستان قدر بدانند😎 🔹برای تمام زحمات شما عزیزان ممنونم وخدا را شاکرم که با این گروه قرانی اشنا شدم ان شاا... عاقبت بخیر شوید.🙏 🔹خدارا شاکرم و تشکر از این گروهی که برپا کردین در دوران کرونا ما نصف بیشتر وقتمون نشستیم تفسیر های شمارو گوش میدادیم یا قران گوش میدادیم. ام به تفاسیر خیلی خیلی زیاد شده . ممنونم لطف میکنین وقت میزارین پاسخ ها رو با صبر میدین خدا اجرتون بده😍 🔹با عرض سلام و تشکر فراوان از تشکیل این گروه که خیلی خوب و سودمند هست. چون لااقل برای افرادی مثل من زمینه ای فراهم شد تا علاوه بر تلاوت قران به قران توجه بیشتری کنیم .👏👏 🔹من هر روز صبح یک صفحه از قرآن را میخوانم و بعد از آن به صوت ترجمه و توضیح آن صفحه گوش میدهم. خیلی . توضیحی مختصر و عالی که معنای آیات را به به خوبی تفهیم می کنند.🙆‍♂️ 🔷 به نوبه خود از اساتید بزرگوار و جمع همراه که بستری برای این مجموعه قرآنی فراهم نموده اند تا هر کس به فراخور ظرفیت وجودی و شرایطش از آن به روح و جانش بچشاند تشکر و قدردانی دانی می کنم .🙏 💫در و و (مطابق فهرست ) https://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0 ایتا تلگرامhttps://t.me/taqarrob99 https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0 واتساپ 💫 در (مطابق فهرست نزول روایی) ble.ir/join/Y2RmMzkwNm 💫 در گروه تقرب یک به ترتیب سوره های قران موجود https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
اگر خدا یاری‌تان کند، هیچکس بر شما غلبه نخواهد کرد. 🌹 آل عمران ، ۱۶۰ + خداوند از این غمی که در سینه‌ی توست ؛ روزی بهار می شکوفاند ؛ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 172 تا 186 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ روزهاي ، 3 روز است يا 30 روز؟ سئوال: در آیه 184 بقره كه احكام روزه تشريع شده،آمده است "ایاما " با توجه به اينكه در مورد ایام حج  هم در همين سوره بقره  ايام معدودات (و اذکروا الله فی ایام معدودات") ذكر شده و مراد ان سه روز ايام تشريق است، ايا روزه ماه رمضان هم در سه روز واجب است يا 30 روز؟ ⏮پاسخ: در آيات ١٨٣ تا ١٨٥ سوره بقره كاملا مشخص است كه بر كسانى كه بر آنان واجب است، يك ماه است. ايام معدودات در قبال يك سال مطرح شده كه به درستى معدودات است و سپس با قرينه متصل لفظى يعنى 👈فمن شهد منكم الشهر فليصمه مدت دقيق آن را تبيين كرده است، يعنى هر كه در اين ماه حاضر و توانا باشد بايد يك ماه را روزه دارى كند. اما اينكه چرا در ابتدا يك مرتبه اين امر بيان نشده است، ناظر بر سبك بيانى قرآن و روش تربيتى آن است. روزه دارى به گونه اى است كه انسان به مدت يك ماه از مجموعه اى از چيزهاى مورد طبع و نيز عادت كرده اش در ساعات روزه دارى جدا و بريده مى شود و اين براى خيلى از اشخاص سخت تلقى مى گردد، لذا در ابتدا در آيه ١٨٣ خطاب به مؤمنان مى فرمايد كه اين حكم در گذشته نيز بوده و امت هاى قبل هم روزه دارى مى كرده اند و چيز جديد و شاقى نيست. 👈سپس ثمره اصلى آن را كه كسب تقوى يا تقويت آن است مطرح كرده تا تشويق كامل براى دارى با محتواى اصلى آن صورت گيرد، چون مهم ترين امر در دين و ديندارى تقوى است و به بيان امام على (ع) :  📚التقى رئيس الاخلاق (حكمت ۴۱۰ نهج البلاغه).  سپس در آيه ١٨٤ با بيان نگرانى از يك ماه پشت هم روزه دارى را مى كاهد كه يك ماه از دوازده ماه است و به نظر مى رسد مثل چند روز به سرعت مى گذرد. آن گاه بعد از اين مقدمه چينى ها در آيه ١٨٥ يك ماه را به صراحت مطرح مى كند. البته قرائن منفصل لفظى يعنى روايات قابل اعتماد و قرائن منفصل غير لفظى يعنى عمل پيامبر و امامان و همه تعليم يافتگان آنان يك ماه روزه دارى بوده است. تجربه كنندگان يك ماه روزه دارى در ماه مى دانند كه در ماه هاى ديگر به اين راحتى نمى توان روزه گرفت. 📚دكتر مصطفی دلشاد تهرانی http://quranpuyan.com/yaf_postsm18074findunread_zmn-rwzh-Hkhm-msfr-w-mryD-wkhfrh-rwzh.aspx#post18074 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رزق ، ضیافت خاص ماه این ضیافت خاص چیست؟ 💠شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ 🌱(آن روزهای اندک،) ماه رمضان (است) که قرآن در آن نازل شده که هدایتگر مردم و (در بر دارنده‌ی) دلایل آشکار هدایت و وسیله‌ی تشخیص حق از باطل است. پس هر کس از شما که این ماه (مبارک) را درک کند، باید آن را روزه بگیرد؛ و هر کس از شما که بیمار یا در مسافرت بود، (به‌جای آن، در) روزهایی دیگر (غیر از ماه رمضان روزه بگیرد). خداوند (با این حکم،) راحت شما را می‌خواهد نه سختی‌تان را، و (قضای روزه برای این است) که شمار (روزهای لازم برای روزه) را کامل کنید و خدا را برای این‌که شما را هدایت کرده، بزرگ بشمارید، و باشد که شکر (او را) به‌جای آورید. بقره - ۱۸۵ 🔷بی تردید یکی از رزق هایی که در این ضیافت الهی تقسیم می شود، رزق قرآن، و بهره مندی از این کتاب عزیز است. چون می دانید وقتی خدای متعال این ماه را در قرآن توصیف می کند، می فرماید «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ»(بقره/185) ویژگی این ماه این است که قرآن در آن نازل شده است. مقصود از شهر رمضان غیر از این جنبه ظاهری ماه، آن جنبه حقیقی و باطنی و ملکوتی ماه رمضان و شهر الله است. در روایات فرمودند نگویید رمضان، بگویید شهر رمضان، اسماءالله است آن حقیقتی که در عالم هست، آن حقیقت ظرف نزول قرآن هست. این کتاب الهی که سراسر نور، ذکر و حیات است، در ظرف ماه رمضان تنزّل پیدا کرده است. لذا وقتی ما به ماه رمضان دعوت می شویم، دعوت به کتاب الله شدیم.  بر سر این سفره رزق های فراوانی هست که اهل این معرفت از این رزق برخوردار هستند و تناول می کنند. این سفره ایی که خدا در ماه رمضان پهن کرده است، «الذی انزل فیه القرآن» کتابی که در محضر خدای متعال است،  این کتاب درماه رمضان تنزّل پیدا کرده است. انوار قرآن در ماه رمضان منتشر است. 🔷بنابراین ماه رمضان غیر از این جنبه ظاهری و ملکی، یک حقیقت و باطنی دارد که اگر کسی وارد آن بشود، وارد سفره گسترده خدا شده است. آن حقیقت کتاب، اسرار کتاب در این ماه تنزّل پیدا کرده است. آنچه که ما در ماه های دیگر باید با زحمت تلاش کنیم و به دست بیاوریم، این ماه به آسانی به دست می آید. چرا؟ چون این کتاب وسیله خدای متعال در این ماه نازل شده است. به جای اینکه ما صعود کنیم، این کتاب فرود آمده است و ما راحت می توانیم از نعمت های قرآن و رزق قرآن و برکات قرآن برخوردار شویم. 🔷پس یکی از ضیافت های اصلی این ماه، یکی از رزق های اصلی که در این ماه، خدای متعال بر سر سفره خودش قرار داده، رزق قرآن است. خیلی بشارت بزرگی است که به ما دادند. حضرت فرمودند یک آیه قرآن در این ماه، ثواب یک ختم قرآن در ماه های دیگر را دارد. چون قرآن در ماه رمضان، شاخ و برگ خودش را نازل کرده است. ثمرات و میوه های خودش را در دسترس شما قرار داده است. آن وقت به قلب این ماه که برسیم که شب قدر است، «انا انزلناه فی لیله قدر»، اگر کسی از سفره این ماه که قرآن هست برخوردار شد، به شب قدر که رسید، به اسرار قرآن دست پیدا می کند. 🔷این که قرآن در ماه رمضان و در شب قدر نازل شده است، دو جور معنا می شود. یک معنایش این است که خدای متعال فرموده ما قرآن را در ماه رمضان نازل کردیم، یعنی قرآن در شب قدر نازل شده است. شب قدر هم شب 23 ماه رمضان است. این یک معنایش است. یک معنای دیگری که نازل شده است، این است که قرآن در کل ماه رمضان انوارش جاری است. در همه ماه رمضان سفره قرآن پهن است. ارزاق قرآن در ماه رمضان منتشر است. منتهی در شب قدر یک ضیافت خاصی از قرآن است و آن اسرار قرآن و حقایق قرآن در شب قدر نازل می شود. لذا اگر کسی بر سر این سفره نشست، با انوار قرآن سیر کرد و وارد شب قدر شد و شب قدر را درک کرد، آن وقت به اسرار قرآن راه پیدا می کند که ضیافت خاص اهل الله واهل شب قدر است. ولی اهل ماه رمضان همه شان بر سر سفره قرآن نشسته اند و از سر سفره قرآن برخوردار هستند. 📚آیت الله میرباقری ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ حتمی 💠وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ "بقره/186" 🌱 و اگر بندگانم سراغ مرا از تو گرفتند [=از خود برتر آمده و مرا طلب كردند]، من كه مسلماً نزديكم [یعنی حجاب و دوري از خود آنهاست]. من دعاي دعاكننده را، آنگاه كه مرا [نه براي حاجات مادّي خود] بخواند اجابت مي‌كنم. پس بايد براي [نزديك شدن به] من [تشنه و] طالب اجابت باشند و بايد به من ايمان بياورند، باشد تا رشد يابند.  🔹حرف «اذا» نشان مي‌دهد سراغ خدا گرفتن استثنايي است و اكثريت مردم خدا را براي رفع حاجات و دفع بلايا مي‌خوانند و در واقع او را براي خود مي‌خواهند، نه برعكس! 🔹«قَرِيب» مبالغه «قُرب» است و نهايت نزديكي خدا به بندگان را، كه از رگِ گردن نزديكتر است، نشان مي‌دهد. اين نزديكي تا جايي است كه حتي گفته نشده: به آنها بگو من نزديكم، بلكه بي‌واسطه بيان شده است. 🔹تضمين دعا تنها زماني است كه از خود و حوائج خود برتر آمده و طالبِ خود خدا [اسماء نيكو و جمال و جلالش] باشيم. خواندن خدا البته در هر شرايطي و به هر نيتي شايسته است، اما آنچه تعهّدِ اجابت شده، برداشتن موانع و حجاب‌هاست كه همان «من» و تمنيّات شخصي است. آنچنان كه فرمود: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم» [غافر 60 (40:60) ] و «خدا كسي است كه شخص درمانده را وقتي او را مي‌خواند اجابت مي‌كند» [نمل 62 (27:62) ]. 🔹مانع ما براي رسيدن به حاجات خدايي، خودمان هستيم كه با دور شدن از خودخواهي‌ها مانع از بين مي‌رود و به خواسته‌هاي خدايي خود مي‌رسيم. به همين دليل دعاهاي به ظاهر غير ممکن پيامبران اجابت شده است. ✨ به تعبير مولوي در داستان تشنه و ديوار:🔻 سجده آمد كنـدن خشت لزب موجب قُربي كه واسجد واقترب تاكه اين‌ديوار‌عالي‌گردن است مانـع اين سر فـرود آوردن است هركه تشنه‌تر بُوَد بر بانگ آب او كلوخ زفت‌تر كند از حجاب 🔹منظور همين ايمان عادي نيست، بلكه ايمان به حقيقت توحيدي دعاست كه جز خدا چيزي خواندنی نیست. 🔹برحسب موضوع، معناي رشد تفاوت مي‌کند؛ وقتي موضوع هدايت مطرح باشد، معناي رشد مقابل «غي» [بي‌راهه] مي‌باشد بقره/256 اعراف/146، وقتي سخن از سود و زيان در کار باشد، رشد معنائي متضاد «شرّ» جن/10يا ضرر جن /21پيدا مي‌کند. اين سومين هدف و برنامة زيربنايي رمضان است كه با خداخواهي [نه خواندن خدا براي حاجات مادّي خود] حاصل مي‌شود. به نسبت دور شدن از منيّت‌هاست كه به او نزديك مي‌شويم و رشد مي‌كنيم، وگرنه با خرج كردن خدا براي خود در جا مي‌زنيم. 📚تفسیر آقای بازرگان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣3⃣ تدبر در سوره ❓پيام ها و نكات داستان حضرت سليمان و ملكه سبا چيست؟ واكنش سليمان نسبت به هدهد چه پيامي دارد؟ پاسخ ۳ بخش آخر ۵- اختلاف مفسرين در علم الكتاب و اسم اعظم احضار كننده عرش مفسرين در اينكه اين علم چه بوده ، اختلاف كرده اند، بعضى گفته اند: اسم اعظم بوده . بعضى ديگر گفته اند: آن اسم اعظم عبارت است از حى قيوم . بعضى ديگر گفته اند: آن ذو الجلال و الاكرام بوده . بعضى ديگر گفته اند: اللّه الرحمان بوده . بعضى آن را به زبان عبرانى ((آهيا شراهيا)) دانسته اند و بعضى گفته اند: آن عالم چنين دعا كرد: ((يا الهنا و اله كل شى ء الها واحدا لا اله الا انت ، ايتنى بعرشها - اى معبود ما و معبود هر چيز كه معبودى واحد هستى و جز تو معبودى نيست ، تخت او را برايم بياور)) و سخنانى ديگر از اين قبيل . و ما در جلد هشتم اين كتاب - در بحثى كه پيرامون اسماء حسنا داشتيم - گفتيم كه : محال است اسم اعظمى كه در هر چيز تصرف دارد، از قبيل الفاظ و يا مفاهيمى باشد كه الفاظ بر آنها دلالت مى كند، بلكه اگر واقعا چنين اسمى باشد و چنين آثارى در آن باشد لابد، حقيقت اسم خارجى است ، كه مفهوم لفظ به نوعى با آن منطبق مى شود، خلاصه : آن اسم حقيقتى است كه اسم لفظى اسم آن اسم است . و در الفاظ آيه شريفه هيچ خبرى از اين اسمى كه مفسرين گفته اند نيامده ، تنها و تنها چيزى كه آيه در اين باره فرموده اين است كه شخص ‍ نامبرده كه تخت ملكه سباء را حاضر كرد علمى از كتاب داشته و گفته است : ((من آن را برايت مى آورم )) غير از اين دو كلمه درباره او چيزى نيامده ، البته اين در جاى خود معلوم و مسلم است ، كه كار در حقيقت كار خدا بوده ، پس معلوم مى شود كه آن شخص علم و ارتباطى با خدا داشته ، كه هر وقت از پروردگارش چيزى مى خواسته و حاجتش ‍ را به درگاه او مى برده خدا از اجابتش تخلف نمى كرده . و به عبارت ديگر، هر وقت چيزى را مى خواسته خدا هم آن را مى خواسته است . از آنچه گذشت اين نيز روشن شد كه علم مذكور از سنخ علوم فكرى و اكتسابى و تعلم بردار نبوده است . ۶- رواياتى كه در اين داستان وارد شده اخبارى كه در قصص آن جناب و مخصوصا در داستان هدهد و دنباله آن آمده ، بيشترش مطالب عجيب و غريبى دارد كه حتى نظائر آن در اساطير و افسانه هاى خرافى كمتر ديده مى شود، مطالبى كه عقل سليم نمى تواند آن را بپذيرد و بلكه تاريخ قطعى هم آنها را تكذيب مى كند و بيشتر آنها مبالغه هايى است كه از امثال كعب و وهب نقل شده است . و اين قصه پردازان مبالغه را به جايى رسانده اند كه گفته اند: سليمان پادشاه همه روى زمين شد و هفتصد سال سلطنت كرد و تمامى موجودات زنده روى زمين از انس و جن و وحشى و طير، لشكريانش ‍ بودند. و او در پاى تخت خود سيصد هزار كرسى نصب مى كرد، كه به هر كرسى يك پيغمبر مى نشست ، بلكه هزاران پيغمبر و صدها هزار نفر از امراى انس و جن روى آنها مى نشستند و مى رفتند. و مادر ملكه سباء از جن بوده و لذا پاهاى ملكه مانند پاى خران ، سم دار بوده و به همين جهت با جامه بلند خود، آن را از مردم مى پوشاند، تا روزى كه دامن بالا زد تا وارد صرح شود، اين رازش فاش گرديد. و در شوكت اين ملكه مبالغه را به حدى رسانده اند كه گفته اند: در قلمرو كشور او چهار صد پادشاه سلطنت داشتند و هر پادشاهى را چهار صد هزار نظامى بوده و وى سيصد وزير داشته است ، كه مملكتش را اداره مى كردند و دوازده هزار سر لشكر داشته كه هر سرلشكرى دوازده هزار سرباز داشته ، و همچنين از اين قبيل اخبار عجيب و غير قابل قبولى كه در توجيه آن هيچ راهى نداريم ، مگر آنكه بگوييم از اخبار اسرائيليات است و بگذريم . و اگر از خوانندگان عزيز ما كسى بخواهد به آنها دست يابد، بايد به كتب جامع حديث چون الدر المنثور و عرائس و بحار و نيز به تفاسير مطول مراجعه نمايد. تفسیر المیزان https://zaya.io/d06sz کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️اداره كشور ، و لازم دارد . بعضی‌ها فقط به درد دعای کمیل می‌خورند. واجب ترين مساله ما حفظ كشور است نه تجمعات و هاي مكرر 🔹نظام را با باید حفظ کرد این به تعبیری از اوجب واجبات است. مثل صدر اسلام که اینها آب وضو را به تبرّک می‌گرفتند🙄 اما وضو چگونه بود! الآن هم همان طور است، فلان روز می‌شویم فلان روز جمع می‌شویم علیه استکبار جهانی؛ اینها خوب است . اما حفظ نظام از اوجب واجبات است. اینها آب وضو را تبرّک می‌گرفتند اما خود وضو را حفظ نکردند ⭕ما حرکت می‌کنیم «مرگ بر » می‌گوییم اما خود نظام را اگر کسی ﴿وَ اَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد کاری است که به نفع همه در می‌آید داد کسی هم در نمی‌آید. 🔹این هم مثل همان وضو گرفتن وجود مبارک حضرت است شما آب وضو را به عنوان تبرّک می‌گیری ولی نمی‌دانی خود وضو را چگونه بگیری؟ که از بالا داری می‌شویی یا از بالا پایین! پا را ﴿وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ﴾ حضرت مسح می‌کشید یا می‌شست؟ آب وضو را متبرّک می‌گیری، اما نمی‌دانی حضرت پا را مسح می‌کشید یا می‌شست؟ ⭕ما هم گیرمان الآن همین است شرکت می‌کنیم ، «مرگ بر آمریکا» می‌گوییم ؛ 👈👈👈 اما اصل این است که چگونه کشور را کنیم این است 🔹وجود مبارک حضرت ـ امیر ، کمیل (رضوان الله و سلام الله علیه) کمیل شخصیت بزرگی بود ـ این را مسئول هیت کرد؛ این نامه در نهج البلاغه است زمان غارتگری‌های معاویه که معاویه از همان راه آمد و غارت کرد و کمیل که مسئول «هیت» بود آن قدرت را نداشت آن آگاهی را نداشت ⭕آن صلاحیت را نداشت که با امور نظامی جلوی این را بگیرد. حضرت نامه‌ای نوشت برای کمیل؛ این نامه گلایه‌آمیز است در نهج البلاغه است، خلاصه آن این است که 👈 تو فقط به درد می‌خوری تو نمی‌توانی جایی را اداره کنی تو اینجا چکار می‌کنی؟ اینها آمدند زدند و بردند تو چه کار می‌کردی؟😔 این گِله حضرت است. بعضی‌ها فقط به درد دعای کمیل می‌خورند این واقعاً برای مملکت ندارند؛ 📚آيت اله جوادي آملی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِی كِتَابٍ مُبِينٍ کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را می‌داند و هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در زیر تاریکی‌های زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است. 🧡 سوره انعام ، آیه ۵۹ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 187 تا 190 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan