eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
682 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️اداره كشور ، و لازم دارد . بعضی‌ها فقط به درد دعای کمیل می‌خورند. واجب ترين مساله ما حفظ كشور است نه تجمعات و هاي مكرر 🔹نظام را با باید حفظ کرد این به تعبیری از اوجب واجبات است. مثل صدر اسلام که اینها آب وضو را به تبرّک می‌گرفتند🙄 اما وضو چگونه بود! الآن هم همان طور است، فلان روز می‌شویم فلان روز جمع می‌شویم علیه استکبار جهانی؛ اینها خوب است . اما حفظ نظام از اوجب واجبات است. اینها آب وضو را تبرّک می‌گرفتند اما خود وضو را حفظ نکردند ⭕ما حرکت می‌کنیم «مرگ بر » می‌گوییم اما خود نظام را اگر کسی ﴿وَ اَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد کاری است که به نفع همه در می‌آید داد کسی هم در نمی‌آید. 🔹این هم مثل همان وضو گرفتن وجود مبارک حضرت است شما آب وضو را به عنوان تبرّک می‌گیری ولی نمی‌دانی خود وضو را چگونه بگیری؟ که از بالا داری می‌شویی یا از بالا پایین! پا را ﴿وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکُمْ﴾ حضرت مسح می‌کشید یا می‌شست؟ آب وضو را متبرّک می‌گیری، اما نمی‌دانی حضرت پا را مسح می‌کشید یا می‌شست؟ ⭕ما هم گیرمان الآن همین است شرکت می‌کنیم ، «مرگ بر آمریکا» می‌گوییم ؛ 👈👈👈 اما اصل این است که چگونه کشور را کنیم این است 🔹وجود مبارک حضرت ـ امیر ، کمیل (رضوان الله و سلام الله علیه) کمیل شخصیت بزرگی بود ـ این را مسئول هیت کرد؛ این نامه در نهج البلاغه است زمان غارتگری‌های معاویه که معاویه از همان راه آمد و غارت کرد و کمیل که مسئول «هیت» بود آن قدرت را نداشت آن آگاهی را نداشت ⭕آن صلاحیت را نداشت که با امور نظامی جلوی این را بگیرد. حضرت نامه‌ای نوشت برای کمیل؛ این نامه گلایه‌آمیز است در نهج البلاغه است، خلاصه آن این است که 👈 تو فقط به درد می‌خوری تو نمی‌توانی جایی را اداره کنی تو اینجا چکار می‌کنی؟ اینها آمدند زدند و بردند تو چه کار می‌کردی؟😔 این گِله حضرت است. بعضی‌ها فقط به درد دعای کمیل می‌خورند این واقعاً برای مملکت ندارند؛ 📚آيت اله جوادي آملی. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِی كِتَابٍ مُبِينٍ کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست و نیز آنچه در خشکی و دریاست همه را می‌داند و هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه او آگاه است و نه هیچ دانه‌ای در زیر تاریکی‌های زمین و نه هیچ تر و خشکی، جز آنکه در کتابی مبین مسطور است. 🧡 سوره انعام ، آیه ۵۹ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 187 تا 190 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ خیلی خطرناك❗️ 💠وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها إِلَی الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۸۸/بقره) 🌱‏واموال يكديگر را به باطل (و ناحقّ) در ميان خودتان نخوريد و اموال را به (عنوان رشوه، به كيسه) حاكمان وقاضی‌ها سرازير نكنيد تا بخشی از اموال مردم را به گناه بخوريد، در حالی كه خود می‌دانيد (كه خلاف می‌كنيد). 🔹منظور از اكل اموال مردم گرفتن آن و يا مطلق تصرف در آن است، كه بطور مجاز خوردن مال مردم ناميده می‌شود، مصحح اين اطلاق مجازی آن است كه خوردن نزديك‌ترين و قديمی‌ترين عمل طبيعی است كه انسان محتاج به انجام آن است، برای اينكه آدمی از اولين روز پيدايشش اولين حاجتی كه احساس می‌كند، و اولين عملی كه بدان مشغول می‌شود تغذی است، سپس رفته رفته به حوائج ديگر طبيعی خود از قبيل لباس و مسكن و ازدواج پی می‌برد، پس اولين تصرفی كه از خود در مال احساس می‌كند همان خوردن است، و بهمين جهت هر قسم تصرف و گرفتن و مخصوصا در مورد اموال را خوردن مال می‌نامند، و اين اختصاص به لغت عرب ندارد، زبان فارسی و ساير لغات نيز اين اصطلاح را دارند. 🔹‏كلمه (اموال) جمع مال است، كه به معنای هر چيزی است كه مورد رغبت انسانها قرار بگيرد، و بخواهند كه مالك آن شوند، و گويا اين كلمه از مصدر ميل گرفته شده، چون مال چيزی است كه دل آدمی به سوی آن متمايل است. 🔹‏و كلمه (بين) به معنای فاصله‌ای است كه به دو چيز يا بيشتر نسبت داده می‌شود، می‌گوئيم بين آن دو و يا بين آنها و كلمه (باطل) در مقابل حق است كه به معنای امری است كه به نحوی ثبوت داشته باشد، پس باطل چيزی است كه ثبوت ندارد و اينكه حكم (مخوريد مال خود را به باطل) را مقيد كرد به قيد (بينكم) دلالت دارد بر اينكه مجموعه اموال دنيا متعلق است به مجموعه مردم دنيا، منتها خدای تعالی از راه وضع قوانين عادله اموال را ميان افراد تقسيم كرده، تا مالكيت آنان به حق تعديل شود، و در نتيجه ريشه‌های فساد قطع گردد، قوانينی كه تصرفات بيرون از آن قوانين هر چه باشد باطل است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️فايده مختلف 💠يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‌ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ "‌189/بقره" 🌱 از (حكمت) هلال‌هاى ماه از تو سؤال مى‌كنند، بگو: براى آن است كه مردم اوقات (كارهاى خويش) و زمان حج را بشناسند. (اى پيامبر به آنان بگو:) نيكى آن نيست كه (در حال احرام حج،) از پشت خانه‌ها وارد شويد، بلكه نيكى آن است كه تقوا پيشه كنيد و از درها وارد خانه‌ها شويد، از خداى بترسيد، باشد كه رستگار شويد. 🔹همان طور که در شأن نزول آمده است گروهى در مورد هلال ماه از پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله پرسشهایى داشتند، قرآن سؤال آنها را به این صورت منعکس کرده است، مى‏فرماید: «در باره هلالهاى ماه از تو سؤال مى‏کنند» (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّةِ). سپس مى‏فرماید: «بگو: اینها بیان اوقات (طبیعى) براى مردم و حجّ است» (قُلْ هِیَ مَواقِیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ). 🔹هم در زندگى روزانه از آن استفاده مى‏کنند و هم در عبادتهایى که وقت معینى در سال دارد، در حقیقت ماه یک تقویم طبیعى براى افراد بشر محسوب مى‏شود. که مردم اعم از باسواد و بى‏سواد در هر نقطه‏اى از جهان باشند مى‏توانند از این تقویم طبیعى استفاده کنند، و اصولا یکى از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاسهاى طبیعى قرار داده شده است. زیرا مقیاسهاى طبیعى وسیله‏اى است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثرى بر آن نمى‏گذارد. 🔹سپس در ذیل آیه به تناسب سخنى که از حجّ و تعیین موسم آن به وسیله هلال ماه در آغاز آیه آمده به یکى از عادات و رسوم خرافى جاهلیت در مورد حجّ اشاره نموده و مردم را از آن نهى مى‏کند و مى‏فرماید: «کار نیک آن نیست که از پشت خانه‏ها وارد شوید بلکه نیکى آن است که تقوا پیشه کنید و از در خانه‏ها وارد شوید و از خدا بپرهیزید تا رستگار شوید» (وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ). 🔹این آیه مفهوم گسترده‏اى دارد و از همین جا مى‏توان پیوند میان آغاز و پایان آیه را پیدا کرد و آن این که براى اقدام در هر کار خواه دینى باشد یا غیر دینى باید از طریق صحیح وارد شد و نه از طرق انحرافى و وارونه و عبادتى همچون حجّ نیز باید در وقت مقرر که در هلال ماه تعیین مى‏شود انجام گیرد. 🔹جمله لَیْسَ الْبِرَّ ... ممکن است اشاره به نکته لطیف دیگرى نیز باشد، که سؤال شما از اهله ماه به جاى سؤال از معارف دینى همانند عمل کسى است که راه اصلى خانه را گذاشته و از سوراخى که پشت در خانه زده وارد مى‏شود چه کار نازیبایى! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۲-۲۰ سوره نمل از تفسیر نور ۱- تفقّد از زیردست،بازدید از کار آنان و جست و جو از احوالشان، از اصول اسلامی، اخلاقی،اجتماعی، تربیتی و مدیریّتی است. «تَفَقَّدَ» ۲- مسایل بزرگ،شما را از مسایل کوچک باز ندارد. «تَفَقَّدَ الطَّیْرَ» ۳- زود قضاوت نکرده و نیروهای تحت امر خود را متهم نکنیم؛شاید مشکلی درمیان باشد که ندانیم. «ما لِیَ لا أَرَی الْهُدْهُدَ» ۴- تیزبینی و دقّت و تسلّط،شرط لازم برای رهبری است. «ما لِیَ لا أَرَی الْهُدْهُدَ» ۵- حاکم وقاضی باید شرایط خاصّی داشته باشد از جمله: الف:محبّت و دقّت. «تَفَقَّدَ الطَّیْرَ» ب:تواضع. «ما لِیَ لا أَرَی الْهُدْهُدَ» ج:صلابت در برابر متخلّف. «لَأُعَذِّبَنَّهُ أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ» د:فرصت دادن به متهم. «لَیَأْتِیَنِّی» ۶- نظارت دقیق بر حضور و غیاب نیروها،در کارهای تشکیلاتی یک ضرورت است،همان گونه که تخلّف بی دلیل از مقررات و ترک کردن پست خود،گناه نابخشودنی است. «أَمْ کانَ مِنَ الْغائِبِینَ» ۷- تنبیه حیوان متخلف،مانعی ندارد. «لَأُعَذِّبَنَّهُ» ۸- حیوان،تنبیه را درک می کند. «لَأُعَذِّبَنَّهُ» ۹- وقتی که غیبت از سوی یک پرنده این همه تهدید لازم داشته باشد،پس ما با آن همه غیبت ها و عدم حضورها چه تکلیفی داریم؟ «لَأُعَذِّبَنَّهُ» ۱۰- انبیا،هم قانون می آورند و هم اجرا می کنند. «لَأُعَذِّبَنَّهُ» ۱۱- برای مجازات متخلفان،باید کیفرهای متعدّدی قرار داد تا در اجرای قانون، به بن بست نرسیم. «لَأُعَذِّبَنَّهُ أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ» ۱۲- قاطعیّت و عذرپذیری،همراه یکدیگر لازم است. «لَأُعَذِّبَنَّهُ - لَیَأْتِیَنِّی» ۱۳- در مدیریّت و تشکیلات،سهل انگاری ممنوع. «لَأُعَذِّبَنَّهُ - لَأَذْبَحَنَّهُ - لَیَأْتِیَنِّی» (وجود حرف«لام»در سه جمله،نشانه ی قاطعیّت است) ۱۴- آزادی بیان،یکی از ویژگی های حکومت صالحان است. «أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ» ۱۵- علم و دانایی،به سن و جنس و شکل ربطی ندارد. «أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ» ۱۶- انبیا نیز تحت تربیت الهی هستند.سلیمانی که می گفت: «أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ» به من همه چیز داده شده،پرنده ای به او می گوید:من چیزی می دانم که تو هم نمی دانی. «أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ» ۱۷- در حکومت انبیا،تملّق و ترس وجود ندارد. «أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ» ۱۸- بزرگان ومسئولان حکومت نباید منبع اطلاعات خودرا در افراد یا گروه های خاصّی منحصر کنند.(هدهد برای سلطان گزارش دارد) «أَحَطْتُ - جِئْتُکَ» ۱۹- در گزارش ها،اخبار قطعی و تأیید شده را بگویید. «بِنَبَإٍ یَقِینٍ» ۲۰- وجود افراد یا سازمانی برای خبرگیری از خارج از منطقه ی حکومتی لازم است.(البتّه نه برای جاسوسی،بلکه برای دعوت وارشاد یا آمادگی دفاعی) «مِنْ سَبَإٍ» ۲۱- آنچه در خبر مهم است،قطعی بودن آن است؛خبرنگار بزرگ باشد یا کوچک، انسان باشد یا حیوان. «بِنَبَإٍ یَقِینٍ» ۲۲- مسئولان حکومت،تنها بر خبرهای قطعی تکیه کنند. «بِنَبَإٍ یَقِینٍ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، ذاتي يا اكتسابي، تفاوتها و آثار. 🛑قسمت پایانی : 🔻↩️نظريه 👈در اين نظريه، كرامت انسان مبتني بر فرد انسانها متغير است و لذا اين كرامت با به دست مي آيد و با اعمال ناشايست از دست ميرود. ادلّه مطرح در اين نظريه شامل موارد ذيل است: ↩️ .قابليت و قوه در عالم طبيعت برخي معتقدند: خداي متعال، قابليت و قوه آن را در عالم طبيعت براي انسانها قرار داده است و انسان بايد از زمينه و بستري كه حضرت حق براي وي قرار داده نهايت بهره را برده و به واقعي دست يابد (مرتضوي، 1386 ،ص18 ) 👈 در اين ديدگاه، كرامت، ناظر به صرف قابليتِ كرامت در عالم طبيعت است؛ يعني اثبات كرامت و والايي و برگزيدگي انسان و شرافت او حتي بر فرشتگان به «صعود» اختياري وي برميگردد. ↩️علامه جعفري دراين باره ميگويد:«خداوند، زمينه ارزش و كرامت را در انسان به وجود آورده است؛ يعني همه نيروها و استعدادهاي مثبت كه به انسان عنايت فرموده، مقتضي ارزش و كرامت و حيثيت است كه مقتضي به وجود آمدن حق براي اوست، نه اينكه در همه موقعيتها و شرايط، انسان، شرف ذاتي و كرامت وجودي داشته باشد» (جعفري، 1379 ،ص350 ) ↩️ .تكريم تكويني انسان، مدح فعل خداست نه انسان 👈آيةاالله مصباح در تحليل آيه كرامت بيان ميدارد هدف از مدح انسان، مدح فعل خداست؛ به عبارت ديگر، كرامت انسان از آنِ ذات خداست و نه انسان. او معتقد است كرامتهاي انساني به و به افعال اختياري انسان برميگردد...كرامت و حرمـت ذاتـي تـا وقتـي اسـت كـه خـوي انسانيّت و شرافت انساني وجود داشته باشد (مصباح، 1380 ،ص 285 ) 🔻به نظر او آيه كرامت، چيزهايي را ذكر ميكند كه ارزش اخلاقي براي انسان ندارد؛ يك سلسله نعمتها را بيان ميكند كه به انسان داده و به ديگر موجودات نداده است... اگر انسان فضيلتي هم دارد به اعتبار اين است كه متعلق تكريمهاي الهي است، وگرنه با نظر دقيق هم بايد گفت كه اين كرامت از آن خداست، اما جايي كه پاي افعال اختياري به ميان مي آيد ديگر جاي كرامت عمومي و همگاني نيست. (مصباح 1380 ،ص282) 📚كرامت ذاتي انسان در قرآن كريم و چالش فراروي آن/ سلمان پور، مهريزي و ايازي http://quranpuyan.com/yaf_postst2869_mrd-z-khrmn-bny-dm-chyst--y-nsn-jnshyn-khd-dr-zmyn-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲🏻 یاالله 🤲🏻 يَا كَاشِفَ كُلِّ مَكْرُوبٍ اى برطرف كننده هر غم و اندوه 🌱 جوشن کبیر @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 191 تا 196 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و است، امّا مقدّس‌تر 💠وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَ أَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا تُقاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ حَتَّی يُقاتِلُوكُمْ فِيهِ فَإِنْ قاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ كَذلِكَ جَزاءُ الْكافِرِينَ (۱۹۱/بقره) 🌱‏و آنها را (بت‌پرستانی كه از هيچ جنايتی ابا ندارند،) هركجا يافتيد بكشيد و از (مكّه) همان جايی كه شما را بيرون كردند، آنها را بيرون كنيد و فتنه (شرك و شكنجه) از قتل بدتر است. و نزد مسجدالحرام با آنها جنگ نكنيد، مگر آنكه آنها در آنجا با شما بجنگند، پس اگر با شما جنگ كردند، آنها را (در آنجا) به قتل برسانيد. چنين است جزای كافران. 🔹(و اقتلوهم حیث ثقفتموهم ):(مشرکین را هر جا یافتید بکشید)یعنی هر جا آنان را پیدا کردید و درک نمودید،نابودشان کنید، (و اخرجوهم من حیث اخرجوکم ):(و بیرون کنید آنها را از جایی که شما را بیرون کردند)یعنی آنها را ازمکه برانید،(و الفتنه اشد من القتل ):(و فتنه آنان از این کشتار شما شدیدتربود) 🔹کلمه فتنه به معنای هر عملی است که به منظور آزمودن حال هر چیزی انجام بگیرد.و منظور از فتنه در این آیه شرک به خدا و کفر به رسول و آزار و اذیت مسلمین است ، یعنی همان عملی که مشرکین مکه بعد از هجرت و قبل از آن بامسلمانان داشتند و همان شکنجه ای است که مشرکین برای گمراه کردن مسلمانان به آنان وارد می کردند و این فتنه آنان شدیدتر از کشتار شما نسبت به آنان است ، چون قتل انقطاع زندگی دنیوی است ، اما فتنه باعث انقطاع حیات مادی و معنوی و خرابی دنیا و آخرت می گردد، 🔹(ولا تقاتلوهم عند المسجد الحرام حتی یقاتلوکم فیه ):(ولی در کنار مسجد الحرام با آنان نجنگید ،مگر اینکه آنان درآنجا با شما جنگ را آغاز کنند)این امر برای حفظ حرمت مسجد الحرام که حرم امن الهی است می باشد، اما اگر آنان شروع به کارزار کردند شما هم باید با آنان مقابله کنید، (فان فاتلوکم فاقتلوهم کذلک جراء الکافرین ):(و اگر آنان با شماجنگ را آغاز کردند ،شما هم با آنها بجنگید که سزای کافران همین است )و آنان کسانی هستند که مراعات هیچ علاقه خویشی و عهد و پیمان و حرمتی رانمی کنند، پس حرمت مسجدالحرام را هم حفظ نمی نمایند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مجازبودن و شرايط آن 💠اَلشَّهرُ الحَرامُ بِالشَّهرِ الحَرامِ والحُرُمتُ قِصاصٌ فَمَنِ اعتَدي عَلَيكُم فاعتَدوا عَلَيهِ بِمِثلِ مَا اعتَدي عَلَيكُم واتَّقوا اللّهَ واعلَموا اَنَّ اللّهَ مَعَ المُتَّقين 194/بقره 🌱ماه حرام در برابر ماه حرام و (اگر دشمنان احترام آنرا شكستند و با شما جنگ كردند، شما نيز حقّ داريد مقابله به مثل كنيد. زيرا) حرمت‌ها را (نيز) قصاص است وهركس به شما تجاوز كرد، به مانند آن تجاوز، بر او تعدی كنيد و از خدا بپرهيزيد (كه زياده‌روی نكنيد) و بدانيد كه خداوند با پرهيزگاران است. 🔹قصاص، در همه عرصه‌هاي حقوقي از اصول پذيرفته شده قرآن است. براساس اين اصل، هرگونه حق تضييع شده‌اي، اعمّ از جان، مال، آبرو و حيثيت اجتماعي، سياسي و حقوقي مي‌تواند مورد قصاص قرار گيرد، مگر تقييد يا تخصيصي وارد شود. 🔹در عرصه حرمت‏شكنيها اگر مشركان و كافران با جنگ افروزي در ماه حرام (كه جنگ در آن حرام است) يا در حرم و مسجدحرام يا در حال احرام، يا هر زمان و مكان مقدس ديگر، حرمتها را شكستند، مسلمانان نيز مي‌توانند مقابله‏به مثل كنند و در همان حال يا زمان و مكان با آنان بجنگند. از اين فراتر هر كس به هرگونه بر مسلمانان تجاوزي رواداشت آنان نيز مي‌توانند به همان‌گونه به مقابله با او برخيزند، زيرا ستم‌پذيري مانند ستمگري نارواست. در روا بودن اين مقابله به مثل، هيچ فرقي بين زمان و زمين و زبان نيست، هرچند مقصود از اعتداي به مثل، مقابله در اصل مطلب است؛ نه در ابزار و وسايل؛ تنها در اصل جنس و مقدار بين كيفر و ظلم ابتدايي تماثل برقرار است و از همين‏رو اتصاف اين كيفر عادلانه به «مثل»، مجاز است. 🔹بايد در همه امور و در قصاص نيز تقواي الهي را رعايت كرد كه خداي سبحان با تقواپيشگان است و همواره با معيّت خصوصي رحيمانه، آنان را در حمايت خاص خود دارد. 📚تفسیر تسنیم ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۳-۲۳ سوره نمل از تفسیر نور ۱- گوش دادن به سخنان دیگران،نشانه ی ادب و یکی از شرایط مدیریّت است؛ گرچه گوینده ی سخن،حیوان باشد. «إِنِّی وَجَدْتُ امْرَأَهً» ۲- زن می تواند حکومت کند؛ «تَمْلِکُهُمْ» ولی حکومت زن بر جامعه،حتّی برای یک پرنده هم عجیب است. «وَجَدْتُ امْرَأَهً - وَجَدْتُها وَ قَوْمَها» ۳- عوامل انحراف عبارتند از : الف:رهبر گمراه. «وَجَدْتُها وَ قَوْمَها یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ» ب:زرق و برق. «یَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ» ج:امکانات و رفاه. «أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ» د:شیطان و تزیین های او. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ» ۴- برخورداری از نعمت های الهی،نشانه ی قُرب یا بُعد نیست.(خداوند هم به سلیمان می دهد وهم به زنی کافر.در آیات قبل سلیمان گفت: «أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ» به ما همه چیز داده شده؛درباره ی بلقیس نیز می خوانیم: «وَ أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ» به او نیز همه چیز داده شده است). ۵- نعمت های خداوند در دست صالحان،فضل مبین و آشکار است؛ «أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ» ولی در دست دیگران تاج و تخت و عرش عظیم می شود. «أُوتِیَتْ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ وَ لَها عَرْشٌ عَظِیمٌ» ۶- بهترین وسیله ی انحراف مردم،تزیین کارهای زشت آنهاست. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ» ۷- گذشته ی بدِ افراد،نشانه ی انحراف قطعی آنها در آینده نیست.(بلقیس و قوم او منحرف بودند ولی بعداً هدایت شدند). «لا یَهْتَدُونَ» ۸- در گزارش ها،اصل خبر را بگویید و تحلیل و برداشت را به اهلش واگذار کنید. إِنِّی وَجَدْتُ ... فَهُمْ لا یَهْتَدُونَ (آنچه هدهد گزارش داد صحیح بود،ولی آن جا که تحلیل کرد خلاف گفت،زیرا آنها هدایت شدند). ۹- سجده،مظهر خداپرستی است. «أَلاّ یَسْجُدُوا لِلّهِ» ۱۰- عالم محضر خداست. «یَعْلَمُ ما تُخْفُونَ وَ ما تُعْلِنُونَ» بر او علم یک ذرّه پوشیده نیست که پنهان و پیدا به نزدش یکی است ۱۱- از دلایل سجده ی ما،قدرت او، «یُخْرِجُ الْخَبْءَ» علم او، «یَعْلَمُ» یکتایی او، «لا إِلهَ إِلاّ هُوَ» و ربوبیّت و عظمت اوست. «رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» ۱۲- بلقیس،تیزهوش و دارای قدرت شناخت بالایی بود. «کِتابٌ کَرِیمٌ» ۱۳- ارشاد وتبلیغ را با مهربانی و رحمت آغاز کنیم. «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ۱۴- حتّی در نوشتن چند کلمه،جمله ی بسم اللّه الرحمن الرحیم را به صورت کامل بنویسیم،نه خلاصه. «إِنَّهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» ۱۵- دوری از تکبّر و برتری جویی،زمینه ی تسلیم حقّ شدن است. «أَلاّ تَعْلُوا عَلَیَّ وَ أْتُونِی مُسْلِمِینَ» ۱۶- بلقیس،به اطرافیان خود بها می داد و با آنان مشورت می کرد. «ما کُنْتُ قاطِعَهً أَمْراً حَتّی تَشْهَدُونِ» ۱۷- گاهی قدرت و امکانات،مانع پذیرفتن حقّ می شود. «نَحْنُ أُولُوا قُوَّهٍ وَ أُولُوا بَأْسٍ» (قدرت ومقام،مشاوران بلقیس را مغرور کرده بود.) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛