#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_52
❇️کشتن #آمران_به_عدالت *،* هم ردیف #قتل_انبیاء
💠إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (ال عمران:21)
🌱بيگمان كساني كه به آيات خدا كفر ميورزند و پيامبران را بي هيچ حقّي ميكُشند و [نيز] كساني از مردم را كه نداي قسط [=عدالت اجتماعي و رهايي از ظلم ] سر ميدهند ميكُشند، آنها را به عذابي دردناك بشارت ده!
🔹قرآن در 6 مورد به كشتن پيامبران از سوي ستمگراني از قوم بنياسرائيل اشاره كرده است، هرچند نامي از آن پيامبران را به ميان نياورده، ولي شهادت زكريا و يحيي در تواريخ ذكر شده است. مضارع آمدن افعال «يَكْفُرُونَ» و «يَقْتُلُونَ» دلالت بر استمرار و ادامة آن ميكند. كفر دائمي به آيات، همان انكار ارزشهاي اخلاقي و حقوق مردم است كه به تدريج نفوس طغيانگر را به تجاوز و تعدّي به ديگران ميكشاند. چنين سركشاني اگر به قدرت برسند، اولين اقدامشان كشتن پيامآوران الهي است كه دعوتشان به پيروي از كتاب خدا را در تضاد با منافع و سياستهاي سلطهگرانة خود ميبينند. نكره آمدن «بِغَيْرِ حَقٍّ» به جاي بغيرالحق، بيگناهي مطلق آن پيشوايان حق را با هر توجيه مردم فريبي ميرساند.
🔹امرین به قسط ، يا از پيروان همان پيامبران هستند كه پيام عدالتطلبانة آنان را در عصرها و نسلهاي بعد به مردم منتقل ميكنند، و يا از هر گروه و آئيني كه نداي عدالت خواهي و مبارزه با مفاسد اجتماعي و اختلاف طبقاتي سر ميدهند . آنچنان كه در جنبشهاي آزاديخواهانه و عدالت طلب كشورهاي مختلف جهان شاهد هستيم.
🔹در آیه #آمران_به_عدالت و دعوت کنندگان به معروف و حق در ردیف #پیامبران شمرده شده اند،و کفر به خداوند، کشتن پیامبران و کشتن این گونه افراد در یک سطح قرار گرفته است و این نهایت اهتمام اسلام را به مسأله بسط #عدالت_در_اجتماع، روشن مى سازد.
🔹از آیه بعد شدت مجازات کسانى که اقدام به قتل چنین مردم صالحى بکنند به خوبى روشن مى شود; زیرا سابقاً گفته ایم حَبْط درباره همه گناهان نیست بلکه در مورد گناهان شدیدى است که اعمال نیک را نیز از میان مى برد و از همه گذشته، نفى شفاعت از این اشخاص، نشانه دیگرى بر شدت گناه آنها است.
📚تفسیر نمونه و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_52
*❇️* #غفران_ذنوب يعني چه؟ #استغفار چه مراحلي دارد؟
💠الَّذِينَ يَقُـولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ "16/ آلعمران"
🌱 [بندگان پرهيزكار] همان كسانند كه گويند: پروردگارا، به راستي كه ايمان آوردهايم، پس پيامدهاي گناهان ما را پاك كن و از عذاب آتش ما را محفوظ دار.
🔷معناي اصلي «ذنب»، دُم يا دنباله و يا عوارض و عقوبتي است که در پي و عقب گناه ميآيد. اگر به گناه ذنب گفته شده، به خاطر همين پيآمدهاي ناگوار آن در دنيا يا آخرت ميباشد.
پاك كنندة پليديهاي «ذنب» و زايل كنندة آثار و عوارض آن، «غفران» الهي است كه حدود نيمي از مشتقات واژة ذنب در قرآن با مغفرت آمده است.
🔷خداوند «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ» است و غفّار از صفات نيكوي اوست. اما در مورد «سيئات» 13 بار در قرآن از پوشاندن آن «وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا» ياد كرده است. ذنب پاك شدني و سيئات پوشاندني است. تعقيب كيفري در دنيا مطابق قوانين مدني نيز در قرآن ذنب ناميده شده است: شعراء 14 «وَلَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخَافُ أَنْ يَقْتُلُونِ»
🔷استغفار از ريشة «غَفَرَ» [پوشاندن و پاک کردن]، پذيرش خطاي خود و آمادگي به پاک شدن و اصلاح و تغيير است. وقتي تيرگيهاي قلب زدوده شد، آنگاه نور حق بر آن ميتابد. اصطلاح تغيير که در جوامع امروز بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد، ناظر به ملتهايي است که از خواب غفلت و خودفريبي بيدار شده و خواستار تغييراتي اساسي در نفسانيات خود و جامعهشان شده باشند.
👈كسي به زبان در محضر امام علي(ع) استغفار كرد، فرمود: «آيا ميداني استغفار چيست؟ استغفار درجة عليين است. اسمي است كه بر 6 مرحله قرار دارد:
1. ندامت از آنچه گذشته
2. عزم و اراده براي ترك هميشگي آن
3. اداي حقوقي از مردم كه پايمال شده و رهايي از تبعات آن
4. اداي فرايضي كه تاكنون ضايع شده
5. ذوب كردن گوشتي كه از رشوه و مفتخواري حاصل شده
6. چشاندن سختي طاعت به جاي شيريني معصيت.» [نهجالبلاغه- حكمت 417- نسخة المعجم و صبحي صالح]
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان
نمل :۶۱
أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
آيا آنکه زمين را قرارگاهی [آرام و قابل زيست] گرداند و در خلال [چينخوردگيهای پوسته] آن، نهرهائی جريان داد و برای [مهار حرکت خشکيهای] آن، کوه هایی [به عنوان لنگرهای نگهدارنده کشتی قارهها در اقيانوس مواد مذاب طبقات زمين] قرار داد و ميان دو دريا [ی شور و شيرين / دو سيستم آبهای درياها و رودخانهها] حائلی گذاشت ۷۶
[شايسته پرستش است يا واسطهها؟]، آيا معبودی همراه خدای يکتا وجود دارد [مسلماً خير!] واقعيت اين است که اکثر آنها [از اين شگفتيهای طبيعت] خبر ندارند! ۷۷
__
۷۶- «بحر» به آب وسيع گفته مىشود. رود نيل را هم قرآن بحر ناميده است؛ پس لازم نيست حتماً دريا مورد نظر باشد. مفسرين برای پيدا کردن اين دو دريا، به دنبال تلاقی برخی جريانات آبی در نقاط مختلف جهان رفتهاند که با هم تفاوت رنگ و نوع املاح دارند ولی در هم مخلوط نمىشوند. علم اقيانوسشناسی نيز برخی از اين جريانات دريايي را مشخص کرده است و حتی عکسهای هوائی خط فاصل ميان اين جريانها را نيز مىتوان ديد. اما همه اين کشفيات مربوط به زمان ماست و بعيد به نظر مىرسد اعراب از چنين جرياناتی آگاه بوده باشند. اما اگر به معنای کلمه «بحر» که «آب کثير» است [و در لغت به هر وسعت و گستردگی اطلاق شود] توجه کنيم، بدون آنکه خواسته باشيم عظمت آيات و شگفتی اين جريانات را انکار کنيم، با توجه به ۴ موردی که در قرآن از اين پديده سخن گفته است [فرقان ۵۳ (۲۵:۵۳) ، فاطر ۱۲ (۳۵:۱۲) ، نمل ۶۱ (۲۷:۶۱) ، و رحمن ۱۹ (۵۵:۱۹) ] دو بحر [آب کثيری] که مردم در هر دو ماهیگیری ميکنند، دُرّ و مرجان صيد ميکنند و کشتی ميرانند [و يکی تلخ و شور و ديگری گوارا و شيرين است] دو سيستم آبهای روی زمين، يعنی آب شيرين رودخانهها و آب شور درياهاست که میلیاردها سال است در هم ادغام مىشوند [رودخانهها به درياها ميريزند و درياها نيز در اثر تبخير، آب رودخانهها را تشکيل ميدهند]. در حالي كه بسياری از اين جريانات دريايي، که مثال ميزنند، هر دو تلخ و شور اند. اگر قرار بود بارانی که از ذرات رطوبت اقيانوسها تشکيل ميشود عيناً ماهيت و مزه تلخ و شور آنها را [با همه املاحش] با خود حمل ميکرد، هيچکس هوس نميکرد تشنگی خود را از آن سيراب کند و گياهان نيز از نمک و املاح دريائی ميخشکيدند!
۷۷- در آية قبل سخن از رحمت خدا در آسمان بود و در اين آيه از زمينی که به لطف او ۴ مرحله را طی کرده است: آرامش [از تکان و تحولات اوليه و بمباران شهاب سنگها و آتشفشانها]، جريان يافتن آب در سطح زمين برای آبياري، پيدايش کوهها برای تعادل بخشيدن به پوسته جامد، و بالاخره دو سيستم بودن آبهای روی زمين [اقيانوسها و دریاهای شور و تلخ، رودخانهها، چشمهها و قنوات شيرين]. همه اين تدابير، که با ۴ بار تکرار فعل جَعَلَ به خدا نسبت داده شده است، البته برای کسانی آيه محسوب ميشود که بر آنها علم و آگاهی داشته باشند. وقتی بسیاری از مردم آنها را به طبيعت و حوادث اتفاقی آن نسبت ميدهند، معلوم ميشود از طراح آن خبری ندارند.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
⁉آيا قران و سنت، حكومت ها را به اجبار به پوشاندن موي سر زنان ملزم كرده است؟
🔴قسمت اول:
↩️1-طرح موضوع: پوشش زن در فرهنگ ملي و اسلامي ما از جايگاه بلندي برخوردار است و لزوم آن در ميان همه مذاهب اسلامي، مورد اتفاق است ؛ لذا از وظايف حكومت اسلامي است كه اين وظيفه ديني را تبليغ و ترويج كرده و براي تحقق آن در جامعه برنامهريزي و فرهنگسازي كند.
💢 اما اينكه حكومت اسلامي براي اجراي اين حكم به روشهاي عقوبتي، #تنبيه و #تعزير متوسل شده و #اجبار و الزام قانوني براي آن داشته باشد،
👈👈 امري است كه نه از ناحيه شرع مقدس تأييد شده و نه در تاريخ اسلام و سيره پيامبر و ائمه معصومان نمونهاي براي آن يافت ميشود و نه سيره عقلا مؤيد آن است؛
⁉اكنون پرسش اين است كه شيوه برخورد با حكم حجاب به لحاظ #فقهي كدام است
و آيا در اصل مسأله پوشش، وظيفهاي دولتي است كه ضرورت الزام بر آن را ايجاب ميكند يا مانند نماز، روزه و ساير احكام ديني، تكليفي شرعي است كه تا زمينه فهم، آگاهي، اعتقاد، فرهنگسازي و هنجارگرايي در آن فراهم نيايد، هر عمل الزامكننده آب در هاون كوبيدن است ؟
↩️ 2) ديدگاهها درباره #الزام_حجاب
در ميان صاحبان انديشه درباره شيوه برخورد با مسأله حجاب، سه نظريه مطرح است:
🔄1- 2) از آنجا كه اصل حجاب به عنوان وظيفه شرعي #واجب است، مانند هر يك از #واجبات شرعي فردي و اجتماعي، بايد ديگران را بر آن الزام كرد و قوانيني براي ملزم كردن زنان وضع نمود و كساني كه مرتكب بيحجابي ميشوند را كيفر داد.
🔄2- 2) اصل حجاب هر چند واجب شرعي است، اما وظيفه شخصي و در حوزه خصوصي تكاليف ديني #فردي است؛ لذا الزام بر آن جايز نيست و نميتوان كسي را بر بيحجابي كيفر كرد.
3- 2) از آنجا كه اصل حجاب واجب است، #فرهنگسازي و فعاليت تبليغي براي آشنايي و آگاه كردن مردم نسبت به اين وظيفه لازم است و صرف رعايت نكردن حجاب كيفري را به دنبال نميآورد. لذا نميتوان كسي را بر ترك حجاب و انجام عمل حرامي مانند بيحجابي مجازات كرد، ادله اوليه نيز دلالتي بر جواز الزام ندارد.
⭕ تنها در صورتي الزام دولت جايز است كه ↩️اولاً برداشتن حجاب به صورت كلي عفت عمومي را جريحهدار كند و بيحجابي تبديل به ناهنجاري اجتماعي شود.
↩️ثانياً به صورت علمي و كارشناسي ثابت شود كه تبرج و آراستن ضايعهاي بزرگ و اجتماعي است.
↩️ ثالثاً تمام راههاي فرهنگي و روشهاي تبليغي و ترويجي انجام گرفته و اكثريت جامعه از #حكم_حجاب آگاه شده باشند. در آن صورت بحث حجاب از حوزه #تكليف-فردي بيرون آمده و در سلك قوانين اجتماعي و #حقوق_عمومي در ميآيد كه عدم رعايت آن ناهنجاري اجتماعي و فساد اخلاقي خواهد بود كه خود موضوع مستقلي است.
🔸به نظر نويسنده، نظريه سوم با مستندات ديني و عقلي سازگارتر است و كساني كه نظريه نخست را برگزيدهاند، به دلايلي مانند سيره عقلا، عمومات و اطلاقات ادله و امر به معروف و نهي از منكر استناد كردهاند. حتي به اين اصل فقهي كه هر مخالفت با شرع تعزير دارد، تمسك كردهاند.
حال آنكه به نظر نويسنده همه اين دلايل جاي مناقشه جدي دارد كه يكايك آنها مورد بحث قرار خواهد گرفت.
💫ادامه دارد
🎙ايت الله سید محمد علی ایازی
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشندهای!
آل عمران/۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 23 تا 29
📄#صفحه_53
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan