#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_53
❇️#روزي بخشی بیحساب خدا
💠تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ "27/ آلعمران"
🌱 شب را [به تدريج] در روز درميآوري و روز را [به تدريج] در شب. [موجودات] زنده را از [خاك] مرده بيرون ميآوري و [مواد / سلولهاي] مرده را از [موجودات] زنده، و به هر كه خواهي بيدريغ روزي ميبخشي.
🔷جمله بِغَیْرِ حِساب: بدون حساب اشاره به این است که دریاى مواهب الهى آن قدر وسیع و پهناور است که هر قدر به هر کس ببخشد کمترین تأثیرى براى او نمى کند و نیاز به نگاه داشتن حساب ندارد; زیرا حساب را آنها نگه مى دارند که سرمایه محدودى دارند، و بیم تمام شدن یا کمبود سرمایه درباره آنها مى رود، چنین اشخاصى هستند که دائماً در عطایاى خود حسابگرند. مبادا سرمایه آنها از دست برود، اما خداوندى که دریاى بى پایان هستى و کمالات است، نه بیم کمبود دارد، و نه کسى از او حساب مى گیرد، و نه نیازى به حساب دارد.
🔷از آنچه گفته شد، روشن مى شود: این جمله، با آیاتى که بیان تقدیر الهى و اندازه گیرى، لیاقت و شایستگى افراد و حکمت و تدبیر آفرینش را بیان مى کند، منافاتى ندارد.
👈منظور از بيحساب بودن #رزق و اجر و عطاي الهي [که در آيات: بقره 212 ، آلعمران 37، غافر 40 ، نور 38، زمر 10 ، و ص 39 آمده است]، بيقاعده بودن آن نيست. در حسابگري بده بستان و تعادل و تناسب ميان کار و اجرت رعايت ميگردد، اين عدالت است، اما در دعاها ميخوانيم: بار خدايا، با ما، نه با عدلت، بلکه با عفوت رفتار کن [اَلّلهُمَّ عامِلنا بِعَفْوِکَ وَ لاتُعامِلنا بِعَدْلِکَ]. در اجر و پاداش نيز چنين است و خدا بيدريغ روزي ميدهد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_53
❇️#اتکا به #کافران ممنوع
💠لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ ال عمران:28
🌱مؤمنان نبايد كافران [=منكران باورهاي خود] را به جاي مؤمنان به ولايت [=دوستي براي جلب حمايت و تكيهگاه] بگيرند و هركس چنين كند، هيچ پيوندي با خدا ندارد،
🔹در آیات گذشته سخن از این بود که عزت و ذلت و تمام خیرات به دست خداست و در این آیه به همین مناسبت مؤمنان را از #ولایت_با_کافران شدیدا نهی میکند،
🔹ولايت، نه دوستيهاي عاطفي و احساسي عادي و روابط معقول و متعارف اجتماعي، بلكه دوستيها و پيوندهاي سياسي سلطهآوري است كه استقلال را زايل ميسازد. معناي ولايت را جز در ارتباط با مناسبات جامعه قبيلهاي عربستان در 14 قرن قبل نميتوان شناخت و برگردان آن به معادل فارسي «دوستي» رسانندة كامل بار معنايي آن نميباشد. در دوران جاهليت، در فقدان دولت مركزي و قانون پذيرفته شدة عمومي، «وِلاء» واكنشي در برابر ناامني و قتل و غارت بود و دوستي ميان تعدادي قبيله و همبستگي آنها با يكديگر، سّد محكمي در برابر غارتگران پديد ميآورد. اين «ولايت»، شكل سادة روابط سياسي و پيمانهاي نظامي ميان چند كشور در روزگار ماست و جنبة فردي آن در كنارجنبة اجتماعياش بسيار كمرنگ ميباشد.
🔹 ولايت بر دوستي به نيّت جلب حمايت و اتكاء به قدرت ديگران دلالت ميكند. قرآن نه تنها دوستي متعارف با يهوديان و مسيحيان را نهي نكرده، بلكه احسان كردن و داشتن مناسبات عادلانة اقتصادي با آنان را توصيه كرده است.
🔹آنچه قرآن نهي كرده، برقراري «ولايت» [دوستي سلطه آور] با اهل كتابي است كه با مسلمانان به خاطر دينشان ميجنگند و آنان را از سرزمينشان آواره ميسازند [ممتحنه 8 (60:8) و 9].
متأسفانه دولتهاي به ظاهر اسلامي در صدة اخير، اغلب يا همپيمان و وابسته به بلوك شرق [روسيه و چين] بودهاند، يا بلوك غرب [آمريكا و انگليس و...] حال آنكه قرآن از «بِطَانَه» [مشاور همراز و نزديك] گرفتن بيگانگان، مسلمانان را نهي كرده [آلعمران 118 (3:118) ] و آنها را از نفوذ غيرخوديها «وَلِيجَه» در اركان اجتماعيشان برحذر داشته است [توبه 16 (9:16) ].
🔹منظور از «مَن يَفْعَلْ» هر نوع زد و بند و ارتباط پنهاني است. در اين صورت گويي از تكيه و توكل به خدا بريده و به جبهة مقابل پيوسته است.
👈 ارتباط سياسى نبايد مُنجرّ به #سلطه_پذيرى يا پيوند قلبى با #كفّار شود. «لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ»
🔹ارتباط يا قطع رابطه بايد بر اساس فكر و عقيده باشد، نه بر اساس پيوندهاى فاميلى، قومى و نژادى. «الْمُؤْمِنُونَ، الْكافِرِينَ»
📚تفسیر بازرگان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_53
❇️#تقیه یعنی چه؟ هدف از آن در ارتباط با کافران چیست؟
💠لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ «28 ال عمران »
🌱نبايد اهل ايمان، بجاى مؤمنان، كافران را دوست و سرپرست خود برگزينند و هر كس چنين كند نزد خدا هيچ ارزشى ندارد، مگر آنكه از كفّار پروا و تقيّه كنيد (وبه خاطر هدفهاى مهمتر، موقّتاً با آنها مدارا كنيد) و خداوند شما را از (نافرمانى) خود هشدار مىدهد و بازگشت (همه) به سوى خداوند است.
🔹#تقيّه، به معناى كتمان عقيدهى حقّ از ترس آزار مخالفان و ترك مبارزه با آنان به جهت دورى از ضرر يا خطرِ مهمتر است. تقيّه، گاهى واجب و گاهى حرام است. قرآن در آيه 106 سوره نحل، دربارهى تقيّه سخنى گفته كه شأن نزول آن عمار ياسر است.
🔹ارتباط ظاهرى با #كفّار براى رسيدن به اهداف والاتر، در مواردى جايز است.
«إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً»
🔹تقيّه، براى حفظ دين است. مبادا به بهانهى تقيّه، جذب كفّار شويد و از نام تقيّه سوء استفاده كنيد. «يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ»
🔹هدف از اين پرواگيري، كه در اصطلاح ديني تقيّه معنا ميشود، مراقبت و محافظتي است از بيم تسلّط آنان، وگرنه روابط انساني و عاطفي فردي، يا مناسبات علمي و فرهنگي و هنري داشتن با آنان هيچ مانعي ندارد. همة اين توصيهها براي حفظ حريم و حوزة ايماني و استقلال جامعه اسلامي ميباشد.
🔹به عنوان یک استثنا از این قانون کلی میفرماید: «مگر این که از آنها بپرهیزید و تقیه کنید» (إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً).
همان تقیهای که برای حفظ نیروها و جلوگیری از هدر رفتن قوا و امکانات و سر انجام پیروزی بر دشمن است.
👈مسأله #تقیه در جای خود یک حکم قاطع عقلی و موافق فطرت انسانی است.
📚تفاسیر نور ونمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۶۴-۶۱ سوره نمل از تفسیر نور
۱- از راه های شناخت خدا و یکتایی او،توجّه به یک قدرت نجاتبخش و بریدن از قدرت ها ووسایل دیگر در هنگام اضطرار است. «أَمَّنْ یُجِیبُ»
۲- شرط استجابت دعا،قطع امید از دیگران واخلاص در دعاست. «یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ»
۳- آیا در حال اضطرار،به قدرت های مادّی توجّه می کنید؟! «أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ»
۴- بهترین راه خداشناسی،توجّه کردن به مشکلات و بن بست های زندگی و پیدا شدن راه حل وروزنه های امید به لطف خداوند است. «أَمَّنْ یَهْدِیکُمْ - مَنْ یُرْسِلُ»
۵- اگر وجدان خود را قاضی کنیم،در می یابیم که جز او خدایی نیست. «أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ»
۶- هرگونه شرک،محکوم است. «عَمّا»
۷- قرار دادن شریک برای خداوند،توهین به مقام اوست. «تَعالَی اللّهُ عَمّا یُشْرِکُونَ»
۸- همان قدرتی که در آغاز آفرید،باز هم می تواند آن را برگرداند. «یَبْدَؤُا - یُعِیدُهُ»
۹- معاد،جسمانی است. «یُعِیدُهُ»
۱۰- مخالفان شما اگر برهان دارند بپذیرید. «قُلْ هاتُوا»
۱۱- اسلام،دین برهان است و از مخالفان خود هم برهان می طلبد. «قُلْ هاتُوا بُرْهانَکُمْ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
⁉آيا قران و سنت، حكومت ها را به اجبار به پوشاندن موي سر زنان ملزم كرده است؟
🔴قسمت دوم
3) #ادله_موافقان الزام حكومتي حجاب
موافقان براي اثبات نظريه خود كه حكومت حق دارد جامعه را بر حجاب ملزم كند به دلايلي توسل جستهاند . اكنون به تقرير اين ادله و نقد و بررسي آنها ميپردازيم.
🔻1-3) #سيره_عقلا
يكي از ادله موافقان الزام، سيرة عقلا مبني بر جلوگيري از اختلال نظام و استيفاي مصالح است. توضيح آنكه رعايت نكردن پوشش اسلامي، ناهنجاري اجتماعي است كه به تحريك جنسي جامعه دامن ميزند و آثار سوئي مانند فساد اخلاقي به دنبال خواهد داشت. از اين رو عقلا در جايي كه رفتاري موجب به هم خوردن اخلاق و #نظم_اجتماعي شود، از حق جامعه دفاع و بر استيفاي مصالح ايستادگي ميكنند و از آن جا كه هر مجتمعي براي حفظ انتظام خويش بر پايه ارزشهاي خود قانون تصويب ميكند و براي تحقق اهداف به مجازات متخلفان روي ميآورد،
🔻جامعه اسلامي نيز بر اساس همين اصل ميتواند براي متخلفان از دستور شرع مجازات تعيين كند و چون براي تخلف از حجاب در شرع حدي تعيين نشده، حكومت اسلامي ميتواند بر اساس مصالح جامعه مجازات و تعزير تعيين كند. اين روش عقلايي است و از سوي شارع نيز رد نشده؛ لذا ميتواند مبناي عمل قرار گيرد.
🔻🔻1-1-3) نقد و بررسي
↩️الف) بيحجابي در چه مقدار و حدي، ناهنجاري اجتماعي و تحريك جنسي و فسادآور است و موجب به هم خوردن نظم اجتماعي ميشود؟
❓ آيا #عقلا نمايان شدن مقداري از مو يا بدن مانند زيرگردن و پاها را مايه فساد اخلاقي ميدانند؟ يا منظور از رعايت نكردن پوشش، تبرج، آراستن و برهنگي است؟ آيا در فهم عقلا همه اينها يكسان است يا متفاوت؟
👈در ميان متشرعان، رعايت نكردن پوشش شامل مقداري از مو و نمايان شدن دست و پا هم ميشود، با اينكه كسي نميگويد رعايت نكردن آن چنين آثار و پيآمدهايي دارد.
👈 در صورتي كه اگر بر مبناي شرعي بخواهيد استدلال عقلي كنيد، سيره عقلا چنين مقداري از حداقلها را داراي آثاري از اين قبيل نميداند تا بر اساس آن قائل به الزام باشد، چون ملاك نزد عقلا اختلال نظام است و اختلال نظام با اين مقدار حاصل نميگردد و هيچ كس نه در ايران و نه كشورهاي اسلامي و نه جاهاي ديگر نميگويد هر عدم رعايت حجابي مايه اختلال نظام ميشود.
↩️ب)عقلا در نظام اجتماعي و سياسي هنگامي از الزام و اجبار امري طرفداري ميكنند كه پيش از تصويب قانون همه راهها را براي تحقق آن طي كرده و به هيچ نتيجهاي نرسيده باشند. بنابراين هنگامي عقلا روش الزام را پيشنهاد ميدهند كه تخلف از خواستهاي اجتماعي موجب نقض و اخلال شود و آن نقض تنها از راه الزام و مجازات، عملي باشد. به همين دليل در #سيره_عقلا هر تخلفي موجب #نقض_نظام نيست و هر نقضي را با مجازات پيشگيري نميكنند.
↩️ج) عقلا در صورتي امري را تصديق ميكنند كه ارتباط ميان مقدمه و نتيجه عقلايي باشد. هنگامي عقلا الزام به حجاب را لازم ميدانند كه عمل بيحجابي در نظر آنان پيامدي داشته باشد كه در استدلال گنجانده شده است. عقلا از آن جهت كه عاقل هستند،
🔻#بي_حجابي را #موجب_اختلال نميدانند و در جوامع بسياري از صدر اسلام گرفته تا امروز، از جوامع اسلامي تا غيراسلامي، كسي نپذيرفته كه تنها پوشش نداشتن زنان مفسده آشكار دارد. در ايران، در مناطق روستايي و عشايري، در مناطق شمال كشور، زنان كار ميكنند و بخشي از سر و دست و پاي آنها بيرون ميآيد. با اين حال كسي نميگويد، موجب مفاسد اختلالانگيز ميشود و بايد براي پيشگيري از آن الزاماتي انديشيد.
↩️د) در ميان متشرعان از زمان پيامبر (ص) تا امروز چنين سيرهاي وجود نداشته كه براي امري مانند حجاب، از الزام و اجبار استفاده شده يا اينكه براي فرد خاطي مجازاتي تعيين شده باشد تا دليل بر حجيت اين روش باشد. اصولاً در ميان عقلا يك رويه عمومي ديده نشده كه اموري مانند #حجاب را كه تا حدي از حوزه امور فردي است الزام كنند و اگر كسي انجام نداد، مجازات كنند تا بگوييم اين سيره ردع نشده است.
💫ادامه دارد
🎙ايت الله سید محمد علی ایازی
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ
و هر که به خدا ايمان بیاورد ،
خدا قلبش را هدايت میكند ،
و خدا به همه چيز دانا است.
🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 30 تا 37
📄#صفحه_54
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_54
❇️نشانه #دوست_داشتن_خدا چيست؟
💠قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🌱بگو: اگر شما ال عمران:31چنينايد كه [واقعاً] خدا را دوست داريد، پس مرا پيروي كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد و [آثار و عوارض] گناهانتان را براي شما بيامرزد و خداوند آمرزندة مهربان است.
🔹به اتكاء اين آيه هيچ مسلماني نميتواند ادّعا كند عاشق خداست و فقط از كتاب او پيروي ميكند و كاري به پيامبر او، كه الگوي عملي و اسوة عمل به قرآن و دوري از شرك بود، نداشته باشد. نشانة #خدادوستي، #پيروي_از_رسول است. آنهم رسولي كه در افق اعلي و نهايت نزديكي به خدا بود [نجم 5 (53:5) تا 7].
🔹هر ادّعايى با عمل ثابت مىشود. «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي»
كار با سعى است نى با ادّعا
ليس للانسان الّا ما سعى
🔹عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پيروى است. «فَاتَّبِعُونِي»
🔹اگر مىخواهيد خداوند شما را دوست بدارد، بايد از رسول اللّه پيروى كنيد.
«فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ»
🔹اطاعت وپيروى از پيامبر، موجب دريافت عفو الهى است. «فَاتَّبِعُونِي ... يَغْفِرْ لَكُمْ.
📚 تفسیر نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_54
❇️#التماس_قبولی_اعمال_ودعاها
💠 فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَامَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
"37/آلعمران"
🌱 پس [با عنايت به چنين دعاي خالصي]، پروردگارش او [=مريم] را به خوبي پذيرفت و [همچون نهالي نيكو] به رويشي شايسته روياند و [پيامبري همچون] زكريا را به سرپرستي او گماشت. هرگاه زكريا [براي تعليم و تربيت] به محراب بر مريم وارد ميشد، نزد او رزقي [شگفتآور] مييافت! [و مي]گفت: اي مريم! اين از كجا [=چگونه] بر تو حاصل شده است؟ [و مريم مي]گفت: اين از جانب خداست كه به راستي خدا هر كه را خواهد بيحساب [=بيشمار] روزي ميدهد.
🔷جملة «التماس دعا» درفرهنگ ديني ما بسيار معمول است، اما از «التماسِ قبول دعا» چندان خبري نيست!
🔹اولي از مردم براي اجابت دعاهاي مادّي است،
🔹دومي از خدا براي اجابت دعاهاي معنوي.
👈 در نوع اول ما كاري نميكنيم، التماس ميكنيم ديگران براي ما دعا كنند.
👈 در دومي ما كار خود را كردهايم، توفيق آن را از خدا التماس ميكنيم.
🔷در قرآن سه بار فعل "تَقَبّل» [قبول كن] كه در باب «تَفَعّل» شدّت آن را ميرساند، تكرار شده است و در هر سه مورد، بنده كار خود را با نهايت اخلاص انجام داده، فقط قبول خدا را آرزو ميكن.
🔹در مورد اول ابراهيم(ع) دعا ميكند خدا او و فرزندانش را از به پادارندگان نماز قرار دهد.
🔹مورد دوم نيز دعاي ابراهيم(ع) است؛ آن گاه كه با تجديد بناي كعبه به كمك اسمعيل، از خدا التماس ميكند تلاش آنها براي تأسيس اين كانون توحيد را قبول كند.
🔹و بالاخره سومين مورد هنگامي است كه مادر مريم فرزندي را كه در رحِم دارد نذر ميكند تا خادم عبادتگاه خدا باشد و با تمام وجود دعا ميكند پروردگارش اين هديه معصوم را بپذيرد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان
نمل : ۶۲
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ
آنکه درمانده [=به بنبست رسيده] را، چون او را بخواند، پاسخ ميدهد ۷۸
و بدی را برطرف ميسازد و شما را جانشينان زمين [=وارث بر نظام ستمگر پيشين] ميسازد ۷۹
[شايسته پرستش است يا واسطهها؟] آيا معبودی با خدای يکتا هست؟ چه کم پند ميپذيرند!
۷۸- معنای «اجابت» خواستهها، رفع موانع و برآوردن حاجات است که منحصرا در اختيار خداست. ر.ک. به مقاله «اجابت دعا» در سه قسمت از همين قلم.
۷۹- برخی مترجمان جمله «وَیَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ» را مستقل از سخن قبل از آن [اجابت دعای درمانده] گرفته و به تداوم و جانشينی هر نسلی به جای نسل قبلی اشاره کردهاند، اما به نظر ميرسد [والله اعلم] که اين دو قسمت پيوند مستقيمی با هم دارند؛ مردمان مضطری که همه راههای نجات را بر روی خود بسته ميبينند، گويا همان ملتهائی باشند که تحت سلطه نظامهای سرکوبگر، امنيت و آزادی و اقتصاد خود را از دست داده و در حال ضرر و زيان [مضطر از ريشه ضرر] و باختن همه چيز، خدا را برای نجات ميخوانند.
آنگاه بنا به اراده هميشگی خدا که به ضعف و زبونی کشيدهشدگان توسط ستمگران را منت آزادی و رهائی ميبخشد [وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ- قصص ۵ (۲۸:۵) ] آنها را جانشين نظام حاکم و مسلط بر سرنوشت خويش ميسازد، و مگر تاريخ خود گواه فروپاشی نظامهای استبدادی و پیروزی ملتهای حقطلب نبوده، هر چند اين بازی باز هم تکرار شده باشد؟
نمل : ۶۳
أَمَّن يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَن يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ
آيا آنکه شما را در تاريکيهای خشکی و دريا به مقصد ميرساند ۸۰
و آنکه بادها را -پيشاپيش رحمتش- بشارت دهنده [به نزول باران] ميفرستد ۸۱
[شايسته پرستش است يا واسطهها؟]، آيا معبودی با خدای يکتا هست؟ خدای يکتا، برتر است از آنچه به او شرک ميورزند.
۸۰- معنای هدايت، نه راهنمائي، بلکه راهبری و ايصال به مقصد و مقصود است. ماه و ستارگان چراغهائی آسمانی هستند که از هزارههای پيشين، آدميان در پرتو نور ماه و نحوه قرار گرفتن ستارگان، طی مسير کرده و به مقصد ميرسيدند.
۸۱- تابش خورشيد بر پهنة اقيانوسها و جذب گرما، اختلاف درجه ميان آب و خشکی را پديد ميآورد، اين اختلاف موجب به هم خوردن تعادل هوا و ايجاد باد ميشود، باد نيز هوای رطوبت گرفته سطح اقيانوسها را به بالا ميبرد و ابرها را برميانگيزد و به سوی خشکيها سوق ميدهد. گرچه در جوامع متمدن امروز، مردم کاری به اين تحولات ندارند، اما در روزگار پيشين، در سرزمينهای محروم از بارانِ کافي، مثل عربستان، وقتی باد ميوزيد، همه خوشحال و اميدوار ميشدند بلکه بارانی ببارد. پس باد همواره بشارتی بوده است.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
⁉آيا قران و سنت، حكومت ها را به اجبار به پوشاندن موي سر زنان ملزم كرده است؟
🔴قسمت سوم:
3) #ادله_موافقان الزام حكومتي حجاب
👈2-3) اطلاقات ادله احكام: هدف از تشريع احكام، تحقق انهاست به هروسيله اي.
يكي ديگر از ادله الزام حكومت كه برخي به آن استناد كردهاند، اطلاقات ادله احكام است، خواه اين احكام فردي باشد يا اجتماعي. چرا كه وضع احكام براي تحقق پيدا كردن است و فلسفه ايجاد حكومت ديني تحقق آرمانها و اهداف دين و شريعت است و ايصال به اهداف گاهي جز با وضع مقررات كيفري ميسور نيست و چون مجموعة مقررات كيفري نيز جوابگوي حجم عظيم و متنوع موجود در تخلفات از احكام نيست، از اين رو دولت ديني ميتواند با وضع قانون و مجازات براي سرپيچي از قوانين شريعت، براي تحقق احكام در جامعه اقدام نمايد.
🔻🔻1-2-3) نقد و بررسي
↩️الف) ترديدي نيست كه خداوند با فرستادن پيامبران و جعل شريعت ميخواهد اهداف و مقاصد خود را پياده كند و فلسفه كيفر و پاداش در قيامت براي اين است كه افراد به اميد پاداش و يا از ترس عذاب الهي در مقام اطاعت دستورات او بر آيند. خداوند نميخواهد مردم را با زور و غل و زنجير به بهشت ببرد و از رفتن به جهنم باز دارد وگرنه اراده و اختيار را به آنها نميداد. به تعبير قرآن آنها را آفريد تا بيازمايد كه كدام آنها بهتر و نيكوتر عمل ميكنند (ملك، 2) و رقابت هم ايجاد كرده تا در اين مسابقه تلاش بيشتري كنند: «لنبلوهم ايُّهم احسن عملاً» (كهف،7).
به همين دليل مشيت حضرت حق درباره انسان، ا#نتخاب__وعمل با #اراده او بوده است. لذا خطاب به پيامبر(ص) ميگويد كه نبايد مردم را به ايمان آوردن وادار كني، چون طرح و نقـشه خدا دربـاره انسان چيز ديگري است:
🔸«و لو شاء ربك لأمن من في الارض كلهم جميعاً أفأنت تكره الناس حتي يكونوا مؤمنين» (يـونس، 99).
👈👈بنابراين، با اينكه خداوند راضي به عصيان و كفر نيست: «و لايرضي لعباده الكفر» (زمر، 7) اما مشيت او بر تحقق اهداف دين به هر قيمتي و از هر راه و وسيلهاي هم قرار نگرفته و ايصال به اهداف را در تمام امور اعتقادي و عملي با مقررات كيفري نخواسته است.
تنها در اموري معين كه در فقه از آن به #حدود (يعني مرزها و مرزبنديها) تعبير شده، كيفر تعيين كرده و اين كيفرها در حوزه اجتماعي و عمدتاً مربوط به تجاوز به حقوق ديگران است و تاكيد كرده كه فراتر از آن هم نرويد چه در كيفر كردن و چه در موضوعات جديد افزودن:
🔸«و من يتعد حدود الله فاولئك هم الظالمون» (بقره، 229).
↩️ب) ادله احكام فردي و اجتماعي دين، چنين اطلاقي ندارد كه بايد در هر صورتي عملي شود. شمول حكم به همه شرايط و افراد، در صورتي است كه مشخص باشد كه شارع ميخواهد اين تكاليف در جامعه هر چند با الزام و مجبور كردن عملي شود، اما درباره پوشش مردان يا زنان، چنين چيزي از ادله استفاده نميشود و از دليلهاي ديگر هم نميتوان به نفع اين مدعا استفاده كرد.
↩️ج) اينكه ادعا شده كه #شارع ميخواهد تمامي #مقررات_فردي و #اجتماعي به هر وسيلهاي عملي شود، ادعاي شگفتي است. هيچ كس به اندازه خود خداوند نسبت به دين دلسوز نيست و عملي شدن دستورات ديني تابع نظر شرع است. اما از ادله احكام شرعي استفاده نميشود كه براي تحقق اوامر شرعي از هر وسيلهاي ميتوان استفاده كرد. قرآن كريم همان طور كه اصل دعوت خود را بيان كرده، چگونگي راهنمايي و دلالت و عملي شدن آن را هم بيان نموده است:
🔸«ادع الي سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة و جادلهم باللتي هي احسن» (نـحل، 125)
اي پيامبر گرامي مردم را با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به شيوهاي كه نيكوتر است،
مجادله نماي.
👈جالب اين است كه خداوند ذيل همين آيه تاكيد ميكند كه نگران نباش كه عدهاي ايمان نميآورند و پايبندي نشان نميدهند. خدا خود بهتر ميداند كه افراد را چگونه آفريده و چه كساني به راه ميآيند يا از راه منحرف ميشوند. بنابراين، از آن جا كه دين مقدس است، وسائل تحقق آن هم مقدس است و بايد معقول، مستند و متناسب با دين باشد.
💫ادامه دارد
🎙ايت الله سید محمد علی ایازی
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 بِسْمِ اللّٰهِ وَبِاللّٰهِ وَ إِلَى اللّٰهِ وَفِي سَبِيلِ اللّٰهِ وَعَلَىٰ مِلَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ . اللّٰهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي وَإِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ يَا رَبَّ العالَمِينَ
🌸به نام خدا و به خدا و به سوی خدا و در راه خدا و بر آئین رسول خدا درود خدا بر او و خاندانش، خدایا خود را به تو تسلیم کردم و کارم را به تو واگذاشتم و بر تو توکل نمودم ای پروردگار جهانیان
💫مفاتبح الجنان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 38 تا 45
📄#صفحه_55
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan