♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣8⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل
۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟
مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟
۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟
۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟
۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟
۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟
پاسخ ۵
إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً﴾ ما جُنبندهاي را بيرون ميآوريم كه با آنها سخن ميگويد ﴿تُكَلِّمُهُمْ﴾ اين دابّه در تفسير اهل سنّت به وضع خارقالعادهاي تعبير شده كه به تعبير فخررازي هيچ كدام از اين اوصاف در قرآن كريم براي آن دابّه نيامده (يك) اگر خبر صحيحي در بين اينها از وجود مبارك معصوم(سلام الله عليه) به ما برسد به آنها اعتماد ميكنيم (دو).
از طرق ما شيعهها اين دابّه بر وجود مبارك حضرت امير تطبيق شده است
دابّهاي كه در اين آيه است بر حضرت امير تطبيق شده است يعني جنبندهاي كه با كفار سخن ميگويد ﴿تُكَلِّمُهُمْ﴾ چه ميگويد؟ ميفرمايد: ﴿أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لاَ يُوقِنُونَ﴾ مردم به آيات ما ايمان نياوردند يعني همين مشركين چون تمام اين ضماير به مشركين برميگردد چون بحث در مشركين بود اينهايي كه ايمان نياوردند .
در آن روزي كه عذاب الهي ميخواهد واقع شود دابّهاي به آنها ميگويد جُرم شما اين بود كه به آيات الهي ايمان نياورديد ﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ﴾ كه اين دابّه ﴿تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لاَ يُوقِنُونَ﴾.
فخررازي كه به تفكّر رجعت و امثال رجعت شيعه معتقد نيست قبول دارد كه اين «مِن»,وَ یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّۀٍ فَوْجاً، «مِن» تبعيضيه است يعني بعضي از مكذّبان گروهي از مكذّبان منتها اين را بعد از قيام قيامت ميداند ميگويد وقتي كه قيامت قيام ميكند ﴿إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ ٭ لَمَجْمُوعُونَ إِلَي مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ﴾ بعد از اينكه ساهره قيامت به آن وضع عمومياش قيام كرد گروهي از مكذّبان را حاضر ميكند با آنها گفتگو ميكند بعد آنها را به بند ميكشد در حالي كه اين هم دليل ميطلبد, وقتي قيامت قيام كرد هر كسي در برابر كارش مسئول است ديگر يك گروه خاصّي را بياورند ﴿فَهُمْ يُوزَعُونَ﴾ يعني «يُحبَسون» اين وجهي ندارد .پس وقتي تهديد به نصاب برسد در آستانه وقوع و اجراست واقع كه شده است اين صحنه پديد ميآيد كسي به اينها ميگويد شما به آيات ما ايمان نياورديد ﴿وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لاَ يُوقِنُونَ﴾.
﴿وَيَوْمَ نَحْشُرُ﴾ اين «مِن», «مِن» تبعيضيه است ﴿مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً﴾ اين فوج را از چه گروه؟ ﴿مِّمَّن يُكَذِّبُ﴾ پس «من» اول براي تبعيض است «من» دوم «من» تبيين ﴿مِّمَّن يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا﴾ اين هم فعل مضارع است و مفيد استمرار است كسي كه دائماً تكذيب ميكرد. در سورهٴ مباركهٴ «كهف» گذشت كه در قيامت همگان حضور دارند فوجي از اينها محشور نيستند همه محشور ميشوند
تفسیر تسنیم
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🟡 "گفتارهایی در اسلام و حقوق بشر"
جلسه نوزدهم :
"بردهگیری و بردهداری در اسلام"
دکتر عبدالرّحیم سلیمانی
جلسه حضوری همراه با بحث آزاد،
چهارشنبه 20 دیماه 1402 ، ساعت 17:30 تا 19:30
بلوار میرداماد، بین ایستگاه مترو و میدان مادر، پ 126 ، ط 4
انجمن اسلامی مهندسین – تأسیس 1336
جلسات چهارشنبه انجمن - ارتباط آنلاین :
On Line : https://www.skyroom.online/ch/iaie/general-speech
آگهی و فایل صوتی جلسات، در کانال تلگرام انجمن، در دسترس است.
@IAIEngineers
♦كسي كه در اثر #تحريم و #رکود و #تورّم و امثال آن مشکل مالي پيدا کرد؛ #حكومت بايد #دَيْن او را بپردازد،نه اينكه #زندان ببرد
👈 هر مسلماني به هر حال نبايد در کنار او گرسنهاي بماند. شما يک کتاب قرض را در باب فقه ملاحظه بفرماييد! ما يک دَيْن داريم و يک #قرض؛ دَيْن کتاب فقهي ندارد، براي اينکه عقد نيست، بلکه اين قرض است که ايجابي دارد، قبولي دارد، حساب و کتابي دارد.
👈دَيْن مطلق است؛ گاهي انسان چيزي را #وام ميگيرد، در اثر قرض گرفتن مديون ميشود، گاهي نسيه خريده يا سلف فروخته يا مال مردم را ضايع کرده يا عصياناً يا نسياناً براساس «من اتلف مال الغير فهو له ضامن»، «عَلَي الْيَدِ مَا أَخَذَتْ حَتَّي تُؤَدِّيَ»،
🔻 اينها دَيْن است نه قرض؛
#قرض عقد است و فقه است و ايجاب است و قبول و کتاب علمي خاص خود را دارد؛ لذا شما سرتاسر فقه را بگرديد «کتاب الدَيْن» نميبينيد «کتاب القرض» ميبينيد.
♦️🔶در مسئله قرض روايات حساب شدهاي است که اگر کسي آبرومند بود و #مقروض بود، #حکومت_اسلامي بايد قرض او را بپردازد، نه اينکه او را به #زندان ببرد؛ اين ميشود دين.
يک وقت است کسي مال مردم را اتلاف ميکند، آن حدّ دارد؛ حساب خاص خود را دارد؛ اما کسي در اثر تورّم، #رکود و #تحريم کوتاه آورده هيچ تقصيري هم ندارد، نبايد او را به زندان بُرد
و حکومت اسلامي فرمود: «و علي الإمام ان يؤدّي قرضه». اين در روايات است. چرا؟
🔻🔻استدلال حضرت اين است که يکي از #مصارف #هشتگانه_زکات هم غارمين است.
اين کسي که #بدهکار است، اين را که #زندان نميبرند و دستبند نميزنند. يک وقت است که حرامخواري کرده، مال مردم را گرفته، سرقت کرده، عمداً مال مردم را تلف کرده، بله اصلاً زندان را براي همين جاها ساختند؛
اما يک وقت در اثر تحريم و رکود و تورّم و امثال آن مشکل مالي پيدا کرد؛ فرمود امام مسلمين بايد دَيْن او را بپردازد، براي اينکه يکي از مصارف هشتگانه زکات، غارمين است؛
👈👈يعني بدهکارها.
حالا اگر کسي بگويد آن سهم زکات را به ما نميدهند که ما حق اينها را بپردازيم، لااقل اينها زندان نروند؛ دستبند زدن و زندان بردن و #آبروريزي برای کسي است که عمداً مال مردم را خورده؛ اما اگر در اثر #تحريم و #رکود و #تورّم و علل و عوامل ديگر کسي کارگرهاي او نتوانستند آن کار را انجام بدهند و زير مجموعه آن نتوانستند، امام مسلمين موظف است که دَيْن او را بپردازد.
اگر امام گفت من ندارم، لااقل اين به #زندان_نرود.
🎙ايت الله جوادي املي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
🤲 أَنْتَ إِلٰهِى أَوْسَعُ فَضْلاً،
وَأَعْظَم حِلْماً مِنْ أَنْ تُقايِسَنِى
بِفِعلی وَ خطیئَتی
💞تو ای معبودم!
احسانت گسترده تر
و بردباری ات بزرگتر
از آنست که مرا به کردار ناپسند
و خطاکاری ام بسنجی…🌱
📖دعای ابو حمزه ثمالی
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 52 تا 59
📄#صفحه_87
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_87
❇️ريشه يابي ائتلاف #يهود با #مشركان
💠أَمْ لَهُمْ نَصِيبٌ مِنَ الْمُلْكِ فَإِذاً لا يُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِيراً «53» نسا
🌱آيا براى آنان (يهوديان) بهرهاى از حكومت است؟ كه در آن هنگام ذرّهاى به مردم نمىدادند.
💠أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً «54»
🌱يا اينكه (يهوديان) نسبت به مردم (مسلمان) به خاطر آنچه كه خداوند از فضل خويش به آنان داده است، حسد مىورزند. همانا ما قبلًا به آلابراهيم (كه شما از نسل او هستيد نيز) كتاب آسمانى و حكمت و سلطنت بزرگى داديم. (چرا اكنون به آلمحمّد عليهم السلام ندهيم؟)
🔷در تفسیر دو آیه قبل گفته شد که یهود به خاطر جلب توجه بت پرستان مکه گواهی دادند که بت پرستی قریش از خدا پرستی مسلمانان بهتر است؟ و حتی خود آنان در مقابل بتها سجده کردند. در این آیه و آیه بعد این نکته یادآوری شده که قضاوت آنان به دو دلیل فاقد ارزش و اعتبار است:
✔️1- «آیا آنها (یهود) سهمی در حکومت دارند (که بخواهند چنین داوری کنند!) در حالی که اگر چنین بود به مردم کمترین حق را نمیدادند» و همه چیز را در انحصار خود میگرفتند (أَم لَهُم نَصِیبٌ مِنَ المُلکِ فَإِذاً لا یؤتُونَ النّاسَ نَقِیراً).
✔️۲ ـ این گونه قضاوت هاى نادرست از حسادت آنها نسبت به پیامبر(صلى الله علیه وآله) و خاندانش سرچشمه مى گیرد، و به همین دلیل بى ارزش است.
آنها بر اثر ظلم و ستم و کفران نعمت، مقام نبوت و حکومت را از دست دادند، و به همین جهت، مایل نیستند این موقعیت الهى به دست هیچ کس سپرده شود، لذا نسبت به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و خاندانش که مشمول این موهبت الهى شده اند حسد مىورزند، و با آن گونه قضاوت هاى بى اساس مى خواهند آبى بر شعله هاى آتش حسد خویش بپاشند، مى فرماید: یا این که نسبت به آنچه خداوند از فضل خود به مردم داده است، حسادت مىورزند (أَمْ یَحْسُدُونَ النّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ).
سپس مى فرماید: چرا از اعطاى چنین منصبى به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) و خاندان بعضى مى گویند: نَقِیر همان گودى بسیار کوچکى است که در پشت هسته خرما به چشم مى خورد، و معمولاً کنایه از امور بسیار کوچک مى باشد.
📚تفسير نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_87
❇️از چه كساني #اطاعت كنيم؟
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُـولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ "نساء/59"
🌱اي كساني كه ايمان آوردهايد، از خدا اطاعت كنيد و [نيز] از رسول و كارگزاران [امور اجتماعي] خود فرمان بريد،
🔷آيهى قبل، بيان وظايف حاكمان بود كه بايد دادگر و امانتدار باشند، اين آيه به وظيفهى مردم در برابر خدا و پيامبر اشاره مىكند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پيامبر» و «اولى الامر» هرگز مردم در بنبست قرار نمىگيرند.
🔷آمدن اين سه مرجع براى اطاعت، با توحيد قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پيامبر و اولى الامر نيز، شعاعى از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از اين دو لازم است.
🔷تكرار فرمانِ «أَطِيعُوا» رمز تنوّع دستورهاست. پيامبر گاهى بيان احكام الهى مىكرد، گاهى دستور حكومتى مىداد ودو منصب «رسالت» و «حكومت» داشت. قرآن گاهى خطاب به پيامبر مىفرمايد: «أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» آنچه را نازل كردهايم براى مردم بيان كن. و گاهى مىفرمايد: «لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ» ميان مردم بر اساس قوانين الهى، حكومت و قضاوت كن.
🔷قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و ... دستور «لا تُطِعْ»* و «لا تَتَّبِعْ»* مىدهد. بنابراين موارد «أَطِيعُوا» بايد كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با اوامر خدا و رسول نباشد.
🔷كلمه «اطاعت» مقابل نام خدا و رسول دو بار مستقلا آمده است كه تفاوت اطاعت از كتاب و سنّت را در تئوري و عمل نشان ميدهد، اما اين كلمه مقابل اوليالامر نيامده و اطاعت از آن را مشروط به دو اطاعت قبلي (كتاب و سنّت) كرده است.
📚تفاسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan