.
#نکته_تصویری
جزء پانزدهم
✅ ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود
إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُ وَ إِنْ أَسَأْتمُ فلها {اسراء/۷}
اگر نیكى كنید، به خود نیكى كرده اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده اید.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پیشوای_جوانمردان در #گفتار و #عمل
💐🌴از #امام_حسن_مجتبی (ع) درباره #جوانمردی و #مروّت پرسیده میشود و آن حضرت میفرماید: «مروت و جوانمردی، حفظ دین و عزت نفس و نرمش و مداومت بر نیکی و احسان و ادا کردن حقوق و دوستی با مردم است» (تحفالعقول، ص 225).
آن حضرت در حدیثی دیگر میفرماید: «جوانمردی، حفظ دین، و گرامیداشتن نفس و مهربان بودن و انجام درست امور و اداء حقوق میباشد»
📚 (جواد قیومی، صحیفه الحسن، ص 340)
👈و میفرماید: «جوانمردی، توجه کامل به #دین و #اصلاح_مال و #اداء_حقوق میباشد» (همان).
پیامبر خدا (ص) این سخن را بهگونهای اندکی متفاوت بیان میفرماید:
🍃«هر کس با مردم ت#عامل داشتهباشد و بر آنان #ستم نکند و با آنان سخن گوید و دروغ نگوید و به آنان وعده دهد و وفا کند از کسانی است که جوانمردیاش به کمال رسیده و دادگریاش آشکار گردیده و برادری با او واجب است و غیبتش حرام است 📚(نهجالفصاحه، ص 165).
🔸امامعلی (ع) کمال جوانمردی را به دو چیز میداند: «با #نرمی و #مداراست که جوانمردی به کمال میرسد»، «با صدق و راستی است که مردانگی کامل میشود»
📚(غررالحکم، ح 4201 و 4224).
🖌اینها سخنان امام مجتبی (ع) درباره #مروت و #جوانمردی بود. اما آن حضرت در طول زندگی به بالاترین معنا اصول جوانمردی را رعایت کرده که اوج آن تصمیمی تاریخی است که گرفته است.
📌 آن حضرت حکومتی را که حق اوست رها میکند و به #صلحی تن میدهد که به ظاهر بدنامی برای او در پی دارد بهگونهای که برخی از یاران او در جمع او را «خوارکننده مؤمنان» خطاب میکنند.
📌اما آن حضرت از حکومت میگذرد و توهین و دشنام را به جان میخرد تا در برههای خاص بهترین تصمیم را برای مردم گرفته باشد.
او در واقع مردم و کشور و دین را فدای حکومت و قدرت خویش نمیکند بلکه همه وجود خویش را فدا میکند و در واقع به بد تن میدهد تا از بدتر و فاجعهای بزرگ پیشگیری کند.
📌پس از اینکه امام (ع) به صلح با معاویه تن میدهد، معاویه از آن حضرت میخواهد که در میان مردم سخن بگوید و صلح و بیعت خود را اعلام کند. امام میپذیرد و خطبهای میخواند و پس از حمد خدا و درود بر پیامبر او میفرماید:
👈👈«ای مردم! زیرکترین زیرکیها، تقوا و پرهیزگاری است و احمقانهترین بیخردی، فجور و گناه است...
⭕️معاویه با من در مورد حقی منازعه میکند که آن حق من است و نه او، و من مصلحت امت و پایان یافتن #فتنه و #آشوب را در نظر گرفتم، و شما با من بیعت کردهبودید که با هر که #صلح کنم صلح و با هر که بجنگم بجنگید.
من به این عقیده رسیدهام که با معاویه سازش کنم و خط جنگ بین خود و او را پایان دهم، و با او #بیعت نمودم و دیدم که جلوگیری از خونریزی بهتر از ریختن آن است، و قصدم از این کار #صلاح و بقای شماست»
📚(صحیفه الحسن، ص 195).
😔این فدا کردن زندگی و آبروی خویش برای #مصلحت #دین و ملت است و این اوج مروت و جوانمردی است. آن کس که شعارهای توخالی میدهد و پرخاشگری میکند، ضرورتاً قهرمان و شجاع و جوانمرد نیست.
شعارهایی که خود شعاردهنده هزینهاش را نمیپردازد بلکه ملت و مملکت باید هزینه سنگین آن را بپردازند.
#جوانمرد #شجاع و غیور آن کس نیست که میگوید من آن هستم که با دشمنان اینگونه سخن گفتم و با سخن خود بر دهان آنان کوبیدم. اینچنین سخن گفتن هیچ شجاعتی نمیخواهد.
#شجاع و غیور و جوانمرد حاکمی است که همهجا و همه وقت مصلحت ملک و ملت را در نظر میگیرد و هر جا لازم باشد در این راه از آبرو و حیثیت خود مایه میگذارد.
🌴آری! #امام_حسن مجتبی جوانمرد بود و شجاع و غیور و پرهیزگار؛ کسی که هیچچیز را برای خود نمیخواست و قدرت و حکومت تا جایی برای او ارزش داشت که بتواند خدمتی کند و مصلحت دین و ملت در آن باشد.
اما جایی که چسبیدن به این قدرت و حکومت مفسدهای بسیار بزرگ برای دین و مملکت و ملت دارد، آن حضرت، جوانمردانه، نهتنها از قدرت و شوکت میگذرد و انزوا میگزیند، بلکه آبروی خود را نیز در طبق اخلاص میگذارد. آن امام همام را بهحق باید پیشوای جوانمردان خواند.
🖋🖋دکترعبدالرحیم سلیمانی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مناحات_شبانگاهی
فرارهایی از #دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔶فَإِنْ عَفَوْتَ [غَفَرْتَ] فَخَيْرُ رَاحِمٍ وَ إِنْ عَذَّبْتَ فَغَيْرُ ظَالِمٍ حُجَّتِي
🔶 يَا اللَّهُ فِي جُرْأَتِي عَلَى مَسْأَلَتِكَ مَعَ إِتْيَانِي مَا تَكْرَهُ جُودُكَ وَ كَرَمُكَ وَ عُدَّتِي فِي شِدَّتِي مَعَ قِلَّةِ حَيَائِي رَأْفَتُكَ وَ رَحْمَتُكَ
🔶وَ قَدْ رَجَوْتُ أَنْ لا تَخِيبَ بَيْنَ ذَيْنِ وَ ذَيْنِ مُنْيَتِي فَحَقِّقْ رَجَائِي وَ اسْمَعْ دُعَائِي يَا خَيْرَ مَنْ دَعَاهُ دَاعٍ وَ أَفْضَلَ مَنْ رَجَاهُ رَاجٍ عَظُمَ
🔶يَا سَيِّدِي أَمَلِي وَ سَاءَ عَمَلِي فَأَعْطِنِي مِنْ عَفْوِكَ بِمِقْدَارِ أَمَلِي وَ لا تُؤَاخِذْنِي بِأَسْوَإِ عَمَلِي فَإِنَّ كَرَمَكَ يَجِلُّ عَنْ مُجَازَاةِ الْمُذْنِبِينَ وَ حِلْمَكَ يَكْبُرُ عَنْ مُكَافَاةِ الْمُقَصِّرِينَ ،
🔶وَ أَنَا يَا سَيِّدِي عَائِذٌ بِفَضْلِكَ هَارِبٌ مِنْكَ إِلَيْكَ مُتَنَجِّزٌ مَا وَعَدْتَ مِنَ الصَّفْحِ عَمَّنْ أَحْسَنَ بِكَ ظَنّا وَ مَا أَنَا
🔶 يَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِي هَبْنِي بِفَضْلِكَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَفْوِكَ
🔶أَيْ رَبِّ جَلِّلْنِي بِسَتْرِكَ وَ اعْفُ عَنْ تَوْبِيخِي بِكَرَمِ وَجْهِكَ فَلَوِ اطَّلَعَ الْيَوْمَ عَلَى ذَنْبِي غَيْرُكَ مَا فَعَلْتُهُ وَ لَوْ خِفْتُ تَعْجِيلَ الْعُقُوبَةِ لاجْتَنَبْتُهُ لا لِأَنَّكَ أَهْوَنُ النَّاظِرِينَ [إِلَيَ] وَ أَخَفُّ الْمُطَّلِعِينَ [عَلَيَ] بَلْ لِأَنَّك
🔶َ يَا رَبِّ خَيْرُ السَّاتِرِينَ وَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ وَ أَكْرَمُ الْأَكْرَمِينَ
💫پس اگر از من درگذرى
بهترين رحم كننده اى،
و اگر عذاب كنى ستم نكرده اى،
💫خدايا حجّت من در گستاخى بر درخواست از تو،با ارتكاب آنچه از آن كراهت دارى جود و كرم توست،
و ذخيره ام در سختيها با كمى حيا همانا رأفت و رحمت توست،
💫و اميدم بر ان است كه بين حجّت و ذخيره ام آرزويم را نوميد نكنى،
پس اميدم را تحقق بخش
،و دعايم را بشنو
،اى بهترين كسی که هرخواننده اى او را خوانده،
و برترين كسی که هراميدوارى به او اميد بسته،
💫اى آقاى من
آرزويم بزرگ شده،
و كردارم زشت گشته،
پس به اندازه آرزويم از عفوت به من ببخش
،و به زشتترين كردارم مرا سرزنش مكن،
زيرا كرمت برتر از كيفر گنهكاران و بردباريت بزرگتر از مكافات تبهكاران است،
💫و من اى آقايم پناهنده به فضل توام،
گريزان از تو به سوى توام،
خواستار تحقق چيزى هستم كه وعده كردى،
و آن گذشت تو از كسی که گمانش را به تو نيكو كرده،
چه هستم من اى پروردگارم،و اهميت من چيست؟
به فضلت مرا ببخش،
و به گذشتت بر من صدقه بخش
💫،پروردگارا
مرا به پرده پوشی ات بپوشان،
و از توبيخم به كرم ذاتت درگذر،
اگر امروز جز تو بر گناهم آگاه می شد،آن را انجام نمی دادم،
و اگر از زود رسيدن عقوبت می ترسيدم، از آن دورى می کردم،
گناهم نه به اين خاطر بود كه تو سبكترين بينندگانى و بى مقدارترين آگاهان،
بلكه پروردگارا از اين جهت بود كه تو بهترين پرده پوشى،
و حاكمترين حاكمان،
و كريمترين كريمانى، 🙏💐
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزشانزدهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔸 خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان
🔸 و دورم دار در آن از رفاقت بدان
🔸 وجایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز شانزدهم: #جزء_شانزدهم
قسمتاول
جزء شانزدهم قران از آیه ۷۶ تا ۱۱۰ سوره #کهف و سوره های #مریم و #طه را شامل میشود.
✅ سوره های مریم و طه بنابر جدول ترتیب نزول پیشنهادی نگارنده،پشت سرهم و در مرحله #پنجم نزول قراردارند. در این مرحله دعوت پیامبر اشکار و فراگیر شده و جمعی از اهل ایمان شکل یافته اند.
این دو سوره حاوی پیامهایی در تایید و تثبیت پیامبر و تازه مسلمانان هست. از نکات جالب مشترک این دو سوره تاکید بر #صلاه است.
در سوره طه برای نخستین بار، مسلمانان و پیروان پیامبر مامور به صلاه میشوند.در اين سوره دستور خدا به حضرت موسی (ع) برای نماز در سوره طه و سپس در سوره مریم ، مکلف بودن سایر انبیا به صلاه نیز بیان شده است.
اولین کاربرد توام صلاه و زکوه نیز در این سوره است.
✅ #نماز ، راه ارتباط با الله در همه ادیان
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي {۱۴}سوره طه
منم خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار {۱۴}
🌹👈اینکه از میان همه عبادات خصوص نماز را ذکر کرد، به جهت رساندن اهمیت نماز بود چون نماز از هر عملی که خضوع بندگی رامجسم کند و ذکر خدا را ممثل نماید (آن چنان که روح در کالبد قرار می گیرد) بهتراست. یعنی حقیقت ذکر خدا با نماز متحقق می شود، ، یعنی می فرماید:عبادت ویادآوریت ازمن را بوسیله نماز تحقق ببخش .
تفسیر المیزان
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى {۱۳۲}
و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش ما از تو جوياى روزى نيستيم ما به تو روزى مى دهيم و فرجام [نيك] براى پرهيزگارى است {۱۳۲}
وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا {۳۱} سوره مریم
و هر جا كه باشم مرا با بركت ساخته و تا زنده ام به نماز و زكات سفارش كرده است :(عیسی) {۳۱}
وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا {55}
و خاندان خود را به نماز و زكات فرمان مى داد و نزد پروردگارش پسنديده[رفتار] بود (اسماعیل){۵۵}
فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا {۵۹} إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا {۶۰}
آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد {۵۹}مگر آنان كه توبه كرده و ايمان آورده و كار شايسته انجام دادند كه آنان به بهشت درمى آيند و ستمى بر ايشان نخواهد رفت {۶۰}
✒سیدکاظم فرهنگ
براي مطالعه ساير نكات جزء شانزدهم به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/joze16
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز شانزدهم: #جزء_شانزدهم
قسمتدوم
✅ #بشارتهای مختلف الهی به #هدایت_یافتگان
وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى {47}طه
و سلام بر هر كس كه از هدايت الهی پيروى كند {47}
إِنَّهُ مَن يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيى {74}
درحقيقت هر كه به نزد پروردگارش گنهكار رود جهنم براى اوست در آن نه مىميرد و نه زندگى مىيابد {74}
وَمَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُوْلَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى {75}
و هر كه مؤمن به نزد او رود در حالى كه كارهاى شايسته انجام داده باشد براى آنان درجات والا خواهد بود {75}
جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء مَن تَزَكَّى {76}بهشتهاى عدن كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است جاودانه در آن مىمانند و اين است پاداش كسى كه به پاكى گرايد {76}
وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى {82}
و به يقين من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان بياورد و كار شايسته نمايد و هدایت الهی را پذیرا گردد{82}
وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا {۷۶}مریم
و خداوند كسانى را كه هدايت يافته اند بر هدايتشان مى افزايد و نيكيهاى ماندگار نزد پروردگارت از حيث پاداش بهتر و خوش فرجامتر است {۷۶}
✅ به آنچه در خود داريم بينديشيم، نه آنچه در دست ديگران مىبينيم.
وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى{131}
و زنهار به سوى آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرديم [و فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم ديدگان خود مدوز و [بدان كه] روزى پروردگار تو بهتر و پايدارتر است{131}طه
👈 به امکانات و داراییهای مخالفان دین خیره نشوید و حسرت نخورید.
🍃جلوههاى زندگى دنيا، ابزار آزمايش انسانهاست. «لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ»
🌸 به آنچه در خود داريم بينديشيم، نه آنچه در دست ديگران مىبينيم.
🌸 ملاك ارزش هر چيز دو امر است؛ يكى خير بودن و ديگرى پايدار بودن.
✅✅ #عبادات را اگر برای تظاهر و #خودنمایی انجام دهیم، #شرک است
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا"
بگو: جز این نیست که من مانند شما بشری هستم (دعوی احاطه به جهانهای نامتناهی و کلیه کلمات الهی نکنم، تنها فرق من با شما این است) که به من وحی میرسد که خدای شما خدای یکتاست، پس هر کس به لقای (رحمت) پروردگارش امیدوار است باید نیکوکار شود و هرگز در پرستش خدایش احدی را با او شریک نگرداند. سوره کهف(110)
🔷از رسول خدا ص درباره آيه فوق سؤال شد ،حضرت فرمود : هر كه براى #خودنمايى به مردم نماز گزارد مشرك است . . . و هر كه يكى از فرمان هاى خدا را براى خودنمايى به مردم به جاى آورد #مشرك است .تفسير القمّي : ۲/۴۷
🔷از سعيد بن جبير روايت شده كه در تفسير آيه مورد بحث گفته است : رسول خدا (ص) فرمود پروردگار شما مى فرمايد:من بهترين شريكم ، پس هر كس در عمل خودش احدى از خلق مرا شريك من قرار دهد من همه عمل او را به شريكم واگذار مى كنم تا هم ه اش مال او باشد وهيچ عملى را از بنده ام قبول نمى كنم مگر آنچه را كه خالص براى من بياورد، آنگاه اين آيه را خواندند: ((فمن كان يرجوا لقأ ربه فليعمل عملا صالحا و لا يشرك بعبادْ ربه احدا)) 📚تفسیر المیزان
✅ راه #محبوب شدن در بین مردم
إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(۹۶- مریم )
بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام میدهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دلها] قرار خواهد داد.
کلمه «وُدّ» و «مودّت» به معنای محبت است. آیه مطلق است و پیامش این است هر کس اهل ایمان و انجام عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دل دیگران انداخته و او بدون اینکه قدمی در این جهت برداشته باشد محبوب دیگران میشود.
- محبوبشدن به دست خداست. دلها نيز به دست اوست.
-كسى كه تنها به خدا دل ببندد، خداوند هم دلهاى مردم را به او متوجّه مىكند. كسى كه به ياد خدا باشد، خداوند او را ياد مىكند. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْکم.بقره152
براي مطالعه ساير نكات جزء شانزدهم به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/joze16
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز شانزدهم:#جزء_شانزدهم
قسمتسوم
✅ قطع امید از سایرین برای امید بستن به #اجابت_دعا
در سوره مریم بخشی از داستان حضرت ابراهیم که شامل مکالمه با عمویش می باشد، ذکر شده است. در انتها، حضرت ابراهیم جمله زیر را بیان کرده است:
وَأَعْتَزِلُكُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّي عَسَى أَلَّا أَكُونَ بِدُعَاء رَبِّي شَقِيًّا {48}
و از شما و [از] آنچه غير از خدا مى خوانيد كناره مىگيرم و (بجای انها فقط)پروردگارم را مى خوانم اميدوارم كه در خواندن پروردگارم نااميد نباشم {48}
فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَقَ وَيَعْقُوبَ وَكُلًّا جَعَلْنَا نَبِيًّا {49}
و چون از آنها و [از] آنچه به جاى خدا مى پرستيدند كناره گرفت اسحاق و يعقوب را به او عطا كرديم و همه را پيامبر گردانيديم {49}
👈 آیه 48 نشان دهنده ان است که دعا فقط باید به محضر خداوند باشد تا امید اجابت باشد. ابراهیم از همه انچه که بجز خدا برایشان دعا میکردند تبری جست و گفت فقط پرودگارم را میخوانم.
✅از #یوم_الحسرت غافل نشويم
وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
🌱آنها را به روز حسرت هشدار ده! آنگاه که کار از کار گذشته [=دنیا به پایان رسیده و رستاخیز آغاز شده] و آنها [همچنان] در غفلتند و باور نميکنند [که جهان را حکمتی و حساب و کتابی است]. مريم 39
حرف فی در «فِی غَفْلَهٍ»، غرق شدن در غفلت را ميرساند و غفلت، بيتوجهی، فراموشی و سهلانگاری در امور مهمی است که مراقبت از آن ضرورت دارد.
جمله: «وَهُمْ فِی غَفْلَةٍ مُعْرِضُون» نشان ميدهد بسیاری از مردم غفلتشان ناشی از رویگردانی به حقیقت و قیامت است.
یکی از نامهای قیامت « #حسرت» است؛
🔸حسرت از اینکه چقدر در دنیا کوتاهی کردیم[زمر 56 (39:56) و انعام 31 (6:31) - ...یَا حَسْرَتَنَا عَلَى مَا فَرَّطْنَا فِیهَا...]،
🔸حسرت مشاهده اعمال تباه خود [بقره 167 (2:167) - ...كَذَلِكَ یُرِیهِمُ اللهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ...]،
✅ #اعراض_از_خدا = همدم شدن با #شيطان
وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ «36»
و هر كه از ياد خداى رحمن روى گردان شود شيطانى بر او مىگماريم كه همراه و دمساز وى گردد.
وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ «37»
و آنها (شياطين) مردم را از راه (حقّ) باز مىدارند ولى گمان مىكنند كه هدايت يافتهاند.
«نُقَيِّض» از ريشه «قَيض»، شکافتن مانع و محافظ است و دلالت بر مسلط کردن چيزي بر کسي ميکند، اين كلمه به پوست محکم تخم مرغ نيز گفته ميشود.
از اين تشبيه شايد بتوان گفت کسي که حريم و حدود الهي را، که پوسته محافظ او در برابر شيطان است، ميشکافد، شيطان صفتاني گِرد او را ميگيرند و همچون پوستهاي شيطاني شخص را محاصره ميکنند.
شيطانِ همراه، ممكن است از دوستان ناباب يا همسر و فرزند يا شريك فاسد باشد.
🔹سلطه شيطان در اثر اعمال خود ماست. وَ مَنْ يَعْشُ ... نُقَيِّضْ
🔹دل يا جاى رحمن است يا شيطان. «وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطاناً»
❌ آثار اعراض از ياد خدا❌
1. باز ماندن از راه خير. «لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ»
2. انحراف فكرى كه خيال مىكند هدايت يافته است. «يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ»
3. ديگر موعظهپذير نيست. «وَ إِذا ذُكِّرُوا لا يَذْكُرُونَ»صافّات، 13.
4. توبه نمىكند چون خود را كج نمىداند.
5. زندگى نكبت بار دارد. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً» طه، 124.
6. كسى كه در دنيا از ديدن حقّ كور است، «يَعْشُ» در آخرت نيز كور محشور مىشود. «مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى»اسراء، 72.
📚تفسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
براي مطالعه ساير نكات جزء شانزدهم به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/joze16
༻🍃🌸🍃༺
💬#نکات_کلیدی از #جزء_۱6 قرآن کریم
برای مطالعه سایر نکات، به وبسایت یا کانال قران پویان درتلگرام و ایتا یا گروههای تقرب در تلگرام، ایتا و واتساپ مراجعه نمایید.
🆔 @quranpuyan
💫گروه تقرب
@taqarrob99
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
May 11
.
#نکته_تصویری
جزء شانزدهم
✅کلید #محبوبیت نزد مردم
إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(۹۶- مریم )
بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام میدهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دلها] قرار خواهد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💢امام علی (ع) و پاسداری از حقوق مردم
سلسله نشستهای ماه مبارک رمضان
✅۱۰ تا ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
📆۱۸ تا ۲۲ رمضان
⏰ ساعت ۲۱:۳۰
با سخنرانی
⬅️ استاد محمدرضا یوسفی
⬅️ استاد سید عباس حسینی قائم مقامی
⬅️ استاد مهدی مهریزی
⬅️ استاد مهراب صادق نیا
⬅️ دکتر نرگس سادات سجادیه
✅ سخنران دوم با موضوع معرفت نفس: استاد علی بزازی
ساعت ۲۳:۳۰
🔻همچنین مراسم احیا در شبهای قدر برقرار است.
📌میدان توحید، خیابان پرچم، کانون توحید
📺پخش زنده از اینستاگرام
@andisheqalam.live
📡@andisheqalam
#بلوغ از منظر قرآن:
⁉ايا در قران عدد 9 سال براي #بلوغ_دختران ذكر شده است؟
🛑قسمت سوم :
🖋🖋نظرات برخی #فقها و #مراجع که سن 9 سال را شرط بلوغ نمیدانند
1⃣ بلوغ، تابع جغرافیای محیط است و ربطی به سن ندارد. قرآن برای بلوغ دو جنبه قائل است: #فکری و #جسمی که تا هردو در یک شخص پدیدار نگردد مسئولیتی متوجه او نیست و مکلف به انجام حکمی نمیباشد.
این دو بلوغ علائمی دارد که قران تعیین مینماید. بلوغ جسمی وقتی است که دختر و پسر بتوانند تولید مثل کنند پس بلوغ دختران به حیض است و بلوغ پسران به احتلام. بلوغ فکری نیز منوط است به آزمونی که در مسائل اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی از دختران و پسران به عمل میآید
ايت الله سيد محمد جواد غروي
2⃣دختران زمانى #مکلف مى شوند که به سنّ سيزده سالگى بر اساس تقويم قمرى يا دوازده سال و هفت ماه و بيست روز، بنابر تقويم شمسى برسند، يا پيش از اين تاريخ خون حيض ببيند.
سنّ بلوغ پسران نيز پانزده سالگى بنابر تقويم قمرى است. بيرون آمدن منى بر اثر محتلم شدن و يا خروج آن در بيدارى، روييدن موى زبر بر روى شرمگاه ولو اينکه قبل از پانزده سالگى باشد، از علايم ديگر بلوغ هستند.
🖋مرحوم علامه محمدحسین فضل الله
3⃣ چنانچه هیچ یک از علایم بلوغ آشکار نشود، سن تکلیف دختر از 13 سالگی خواهد بود، این مطلب با توجه به روایات و با توجه به فتاوای اصحاب ذکر شده است . مستند این فتوا همانهایی است که در بقیه احکام است. مستند، موثقه عمار است.
👈👈تمام روایاتی که 9 سال را آورده است همه قید دارد، یعنی منظور 9 ساله ای است که خانه شوهر رفته است و زن شده است.
در بحث بلوغ کتاب کشف الغطاء می فرماید: بلوغ عبارت از این است که پسر و دختر به جایی برسند که منی از آنها به وجود آید که قابلیت به وجود آوردن انسان را داشته باشد. بلوغ دختر و پسر اینجاست.
خوب اگر ما این را بلوغ گرفتیم که ایشان می فرماید، #سن، اماره و نشانه آن است. بعد چگونه ممکن است که 9 سال «اماره غالبیه» باشد با اینکه امروز طبق تحقیقاتی که شده و آماری که دانشمندان می دهند، هفتاد درصد دخترها در سن 13 سالگی به این حالت حیض و عادت زنانه می رسند. چگونه شارع آمده این را علامت قرار داده در حالی که هفتاد درصد برخلاف این علامت هستند. علامت و اماره باید با غالب و اکثر بخواند.
🖋مرحوم ایت اله صانعی
4⃣ زمان خاص و سن معیّن 9 سال که امروزه معروف است و 13 سالی که فیض کاشانی و 14 سالی که شیخ طوسی در زمان گذشته گفتهاند، از نظر ما ملاک نمیباشد. پس زمان بلوغ دختر، زمانی است که حیض شود.
اگر حیض برای دختر اصلاً حاصل نشود، باید به زمان حیض فامیلهای نزدیک خود مانند: مادر، خواهر، خاله و عمه رجوع کرده و آن را علامت قرار بدهد
🖋ایت اله ابراهیم جناتی
5⃣ نظر دکتر زهرا سهیلی پور راجع به مراحل بلوغ جسمی دختران
پروسه بلوغ جسمی هم در دختران یک پروسه مدت دار بوده که حدود دو سال طول میکشد تا کامل شود .
اولین علامتش تلارک است بعد پوبارک و نهایتایتا منجر به منارک (دوره های ماهیانه) میشود که اخرین علامت بلوغ است .
اخرین علامت بلوغ منارک یا ایجاد سیکل های ماهیانه است و افزایش سریع قد معمولا قبل از منارک اتفاق می افتد .
👈معمولا در جاهای گرمسیر و پست علائم #بلوغ در #دختران زودتر از مناطق سردسیر و بلند اتفاق می افتد .علائم بلوغ همچنین در رابطه با میزان چربی بدن میباشد و دختران با توده چربی بیشتر زودتر بالغ میشوند .معمولا در وزن ۴۸ کیلو گرم یا بیشتر بلوغ اتفاق می افتد .قاعدتا با تکمیل علائم است که بلوغ کامل میشود .نه با شروع علائم .
👌بنابراین همانطور که مشاهده میکنید سن بلوغ در همه دختران یکسان نیست و تابعی از #عوامل مختلف است .
💫جهت ملاحظه سایر نظرات به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5144_zmynhhy-mkhtlf-blwG-nsn-dr-qrn-y-dr-qrn-dd-9-w13-sl-bry-blwG-dkhtrn-w-psrn-dhkr-shdh-st.aspx
@quranpuyan
﷽
#مناجات_شبانگاهی
فرازهايي از #دعای_جوشن_کبیر
🟢قسمت یازدهم:
🤲﴿۳۱﴾ يَا عَزِيزاً لَايُضامُ، يَا لَطِيفاً لَايُرامُ، يَا قَيُّوماً لَايَنامُ، يَا دائِماً لَا يَفُوتُ، يَا حَيّاً لَايَمُوتُ، يَا مَلِكاً لَايَزُولُ، يَا باقِياً لَايَفْنىٰ، يَا عالِماً لَا يَجْهَلُ، يَا صَمَداً لَايُطْعَمُ، يَا قَوِيّاً لَايَضْعُفُ.
"۳۲﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا أَحَدُ، يَا واحِدُ، يَا شاهِدُ، يَا ماجِدُ، يَا حامِدُ، يَا راشِدُ، يَا باعِثُ، يَا وارِثُ، يَا ضارُّ، يَا نافِعُ.
۳۳﴾ يَا أَعْظَمَ مِنْ كُلِّ عَظِيمٍ، يَا أَكْرَمَ مِنْ كُلِّ كَرِيمٍ، يَا أَرْحَمَ مِنْ كُلِّ رَحِيمٍ، يَا أَعْلَمَ مِنْ كُلِّ عَلِيمٍ، يَا أَحْكَمَ مِنْ كُلِّ حَكِيمٍ، يَا أَقْدَمَ مِنْ كُلِّ قَدِيمٍ، يَا أَكْبَرَ مِنْ كُلِّ كَبِيرٍ، يَا أَ لْطَفَ مِنْ كُلِّ لَطِيفٍ، يَا أَجَلَّ مِن كُلِّ جَلِيلٍ، يَا أَعَزَّ مِنْ كُلِّ عَزِيزٍ.
💫٣١) ای عزیزی که خوار نگردد،
ای لطیفی که دستاندازی نشود،
ای پایداری که خواب او را درنیابد،
ای پایندهای که فنا نپذیرد،
ای زندهای که نمیمیرد،
ای پادشاهی که از بین نمیرود،
ای دائم و همیشگی که فانی نمیشود، ای دانایی که نادانی ندارد،
ای بینیازی که خوراک نخواهد،
ای توانایی که ناتوان نمیگردد
"٣٢) خدایا! از تو میخواهم به نامت
ای یکتا،
ای یگانه،
ای گواه، ای بزرگوار
، ای ستایش کننده، ای راهنما،
ای برانگیزنده،
ای میراث برنده،
ای زیانرسان،
ای سودبخش.
💫(٣٣) ای بزرگتر از هر بزرگ،
ای مهماننوازتر از هر مهماننواز،
ای مهربانتر از هر مهربان،
ای داناتر از هر دانا،
ای فرزانهتر از هر فرزانه،
ای دیرینهتر از هر دیرینه،
ای بزرگتر از هر بزرگ،
ای مهربانیات از هر مهربان مهربانتر، ای باشکوهتر از هر باشکوه،
ای توانمند از هر توانمند
┄┅═🌹═┅┅───
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
#دعاىروزهفدهمماهمبارکرمضان
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيم
🔸 خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک
🔸 و برآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان.
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هفدهم: #جزء_هفدهم
قسمت اول
جزء ۱۷ قران شامل سوره های انبیا و حج میباشد.
✅سنت جارى الهى درباره #غلبه_حق بر #باطل در جهان
بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ
(۱۸/انبیاء)
(اين چنين نيست،) بلكه ما حقّ را بر باطل میكوبيم تا مغز آن را در هم بشكند، پس بیدرنگ، باطل محو و نابود میشود. و وای بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصيف میكنيد (و نسبت لهو و لعب و بيهوده كاری میدهيد).
"آرى سنت خداى تعالى بر اين جريان يافته كه : باطل را آنقدر مهلت دهد تا روزى باحق روبرو گردد، و با آن در بيفتد، تا به خيال خود آن را از بين برده ، خودش جاى آن را بگيرد، ولى خدا به دست حق خود، او را از بين ببرد و نابودش كند.
پس اعتقاد حق هيچ وقت در زمين ريشه كن نمى شود، هر چند كه در بعضى ادوار حاملين آن در اقليت قرار گيرند و يا ضعيف شوند و همچنين كمال حق هرگز از اصل نابود نمى شود هر چند كه گاهى اضداد آن زياد گردند، و نصرت الهى هرگز از رسولان خدا جدا نمى شود هر چند كه گاهى به اصطلاح ، كاردشان به استخوان برسد آنچنان كه مأيوس شوند و خيال كنند كه به كلى تكذيب شدند.
و اينكه فرمود: «نقذف » به خاطر اينكه استمرار را مى رساند دلالت دارد بر اينكه حق را به چنگ باطل انداختن سنت جارى و هميشگى خدا است و در اينكه فرمود: فيدمغه دلالت دارد بر اينكه هميشه غلبه با حق است و در اينكه فرمود: فاذا هو زاهق دلالت بر اين معنا است كه اين درگيرى حق با باطل ناگهانى صورت مى گيرد و وقتى كه ديگر كسى اميد نمى برد كه حق غالب شود و باطل فرار كند، و چون آيه شريفه مطلق است نمى توان گفت مقصود حق و باطل در عقايد يا در سيره و سنت و يا در خلقت است بلكه همه را شامل مى شود .سنت هميشگى ما اين بوده كه باطل را با حق بزنيم و آنچنان بزنيم كه او را هلاك كند و ناگهان مردم ببينند كه دارد از بين مى رود چه اينكه آن باطل حجتى باشد يا عقيده اى كه حجت و عقيده حق آنها را نابود مى كند، و چه اينكه عمل و سنتى باطل باشد كه عمل و سنت حق آنها را از بين مى برد ." تفسیر المیزان
✅ #ذکر_یونسیه توام با حال یونسی نسخه ای نجات بخش
وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فىِ الظُّلُمَتِ أَن
👌👌 لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىِّ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ{۸۷}
فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ{۸۸- انبیاء ع}
و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را زمانى كه خشمناك از میان قومش رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكىهاى شب، زیر آب و در دل ماهى، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم.پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و اینگونه مؤمنان را نجات مى دهیم.
🔸مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که از ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند.
یونس در حالی که از قومش غضبناک بود از میانشان بیرون شد و آنها را به عذاب خدا سپرد و رفت بدون اینكه از ناحیه خدا دستورى داشته باشد. اما همین كه نشانه هاى عذاب نمودار شد قوم او توبه كردند و ایمان آوردند. پس خدا عذاب را از ایشان برداشت و خداوند صحنه اى به وجود آورد كه در نتیجه یونس به شكم یك ماهى بزرگ فرو رفت و در آنجا زندانى شد تا آنكه خدا آن بلیه را از او برداشته دو باره به سوى قومش فرستاد.
🔷"وجود مبارك يونس يك جمله بيشتر نگفت اين يك جمله او را از خطرهاي متراكم نجات داد .حالا معلوم ميشود كه اين جمله را يعني ذكر يونسي (عليه السلام) را كسي بايد بگويد كه خود را در ظلمت ببيند و بيچاره باشد آن حالت اگر باشد همين يك بار كافي است
حالا گاهي سؤال ميكنند كه ما چند بار بگوييم صد بار بگوييم, دويست بار بگوييم, در چه حالت بگوييم البته آدم صد بار بگويد صد بار ثواب ميبرد در حال سجده بگويد بيشتر ثواب ميبرد اما حالِ يونسي بايد داشت نه ذكر يونسي آن در آن حال وجود مبارك يونس واقعاً موحّد محض بود ديگر يعني وقتي كه هيچ راهي براي نجات انسان نباشد
اگر كسي خود را در ظلمت بيابد و بداند كه هيچ حجابي نيست و هيچ اثري از هيچ مؤثّري نيست و هيچ كسي نميتواند كاري انجام بدهد آن وقت دعايمان مستجاب است
👈اولاً انسان بايد حُسن ظن داشته باشد يك, ثانياً احساس كند كه هيچ راهي براي علاج او نيست" ایت اله جوادی آملی
براي مطالعه ساير نكات جزء به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/joze17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هفدهم :#جزء_هفدهم
قسمتدوم
✅همه افراد #آزمایش می شوند و می میرند.
💢كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ
🔹هر انسانى طعم مرگ را مى چشد. و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش مى کنیم. و به سوى ما بازگردانده مى شوید.(انبیاء/35)
این قانون تغییرناپذیر آفرینش است که هیچ کس زندگى جاویدان ندارد. قرآن در دنباله همین سخن میگوید: «و شما را با بدیها و خوبیها آزمایش میکنیم، و سر انجام به سوی ما باز گردانده میشوید» البته آزمایش به وسیله بلاها سختتر است.جایگاه اصلی شما این جهان نیست، بلکه جای دیگر است
🔷 " #امتحانها دو قسم است:
امتحاني روزانه است كه هر روز هر چه كه از مسير قول و فعل و كار و سكوت ما ميگذرد آزمون الهي است
بعضي از مسائل است كه مهم است سالي يكي دو بار اتفاق ميافتد كه در سوره مباركه «توبه» فرمود مگر نميدانند (أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ)اين گونه از آزمونها نظير آزمونهاي رسمي مدارس است كه سالي يكي دو بار اتفاق ميافتد
اما هر روز آزمون است, هميشه آزمون است چيزي در مسير زندگي ما نيست مگر امتحان الهي پس آن امتحانهاي مهم سالي يك يا دو بار ممكن است اتفاق بيفتد اما اين آزمونهاي جزئي هر روز است."
ایت اله جوادی املی
🔷 سوره حج
برخی ایات سوره #حج مدنی است. از جمله، ایاتی که اذن قتال و جهاد دفاعی را برای مسلمانان علیه مشرکان مکه صادر نموده است. هم چنین حاوی ایاتی در نصرت الهی اهل ایمان و نیز دعوت به حج و بیان برخی احکام حج است.
✅ اجازه #جهاددفاعي و مقابله به مثل، خدا شر ظالمان را بوسيله #مردم دفع ميكند و انها را مدد میرساند.
خداوند از كساني كه ايمان آورده اند دفاع ميكند، خداوند هيچ خيانتكار كفران كننده اي را دوست ندارد. {۳۸}
👈به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. {۳۹}
همانها كه به ناحق از خانه خود بدون هيچ دليلي اخراج شدند .جز اينكه ميگفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را بوسيله بعضي ديگر دفع نكند ديرها و صومعه ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده ميشود ويران ميگردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري ميكند، خداوند قوي و شكست ناپذير است. {۴۰}
ذلِكَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ
👈 و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند سپس مورد تعدي قرار گيرد خدا او را ياري خواهد كرد خداوند بخشنده و آمرزنده است. {۶۰}
و در راه خدا جهاد كنيد و حق جهادش را ادا نمائيد او شما را برگزيد و
👈در دين كار سنگين و حرجی بر شما نگذارد اين همان آئين پدر شما ابراهيم است.{۷۸}
🟡 #دفاع از حقوق خويشتن، يك عمل طبيعى و واكنش عادلانه و درست است، و هر كسى مى تواند در صورتى كه مورد خشم قرار گرفت، از حقوق و آزادى و امنيّت خويش دفاع نمايد، و هر كسى در برابر بيدادى كه بر او رفته به همان اندازه مى تواند متجاوز را كيفر كند، و آن گاه اگر بر او ستمى رفت خدا او را يارى خواهد كرد، چرا كه خدا بسيار درگذرنده و آمرزنده است.
دست قدرت خدا از آستین آزادگان ملتها بیرون ميآيد. این خود مردم هستند که باید غیرت به خرج دهند و با اتحاد و همبستگی ملی، ستمگران را از مواضع قدرت برانند.
نسبت دادن امر دفاع به خدا [دَفْعُ اللهِ] در حالی که او دخالت مستقیم نميکند، دلالت بر ویژگیهائی در روح و روان ملتها ميکند که اگر در معرض ظلم و ستم قرار گیرند، سیستم دفاعی مغزی آنان، غیرتها و قدرتهای ذاتی خاموش شدهای را برميانگيزد و به فعالیت و تحرک وا ميدارد.
👈👈جمله ((ثم بغى علیه ))، نیز اشاره به این است که اگر شخص در مقام دفاع از خویشتن تحت فشار ظلم قرار گیرد، خدا وعده یارى به او داده است ، و به این ترتیب کسى که از آغاز سکوت کند و تن به ظلم و ستم در دهد و هیچگونه گام مؤ ثرى در راه دفاع از خود بر ندارد خدا به چنین کسى وعده یارى نداده است، وعده الهى مخصوص کسانى است که تمام نیروى خود را براى دفاع در برابر ظالمان و ستمگران بسیج کنند و باز هم از طرف دشمن تحت ستم قرار بگیرند.
براي مطالعه ساير نكات جزء به لينك زير مراجعه نماييد
https://b2n.ir/joze17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
✍ #نکات و #پیامهایی از هر جزء قرآن کریم
روز هفدهم : #جزء_هفدهم
قسمت سوم
✅ تصویری سخت از لحظه وقوع #قیامت
اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بى تردید زلزله قیامت، واقعه اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مى دهد، غافل مى شود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست مى بینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است.{۲- حج}
✅ تعظیم #شعائر_الهی از روی تقوا نه نمایش
و مردم را دعوت عمومي به #حج كن تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دور (به سوي خانه خدا) بيايند. {۲۷}
💠ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّـهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ (۳۰/حج)
اين است (مناسك حج) وهر كس آنچه را خداوند محترم شمرده گرامی بدارد، قطعاً برای او نزد پروردگارش بهتر است،
ذَلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ
(اينگونه است مناسك حج) و هر كس #شعائر_الهي را بزرگ دارد اين كار نشانه تقواي دلهاست. {۳۲}
شعائر جمع (شعره ) به معنى علامت و نشانه است ، بنابراين (شعائرالله ) بـه مـعـنـى (نـشـانـه هـاى پـروردگـار) اسـت كـه شـامـل سـر فـصلهاى آئين الهى و برنامه هاى كلى و آنچه در نخستين برخورد با اين آئين چشمگير است و از جمله مناسك حج مى باشد كه انسان را به ياد خدا مى اندازد.
🟡از ديدگاه برخى «شعائر خدا» به مفهوم 👈🏻دين و آيين اوست و بزرگداشت آن هم عبارت از ديندارى واقعى و عمل به مقررات و دورى از گناهان است .
با اين بيان، منظور آيه اين است كه : هر كس دين خدا و مقررات او را گرامى وبزرگ دارد، اين نشانگر پرواپيشگى و تقواى قلبى اوست،تا گفتار و عملكرد و نوشتار خود را خداپسندانه سازد و مقررات خدا را گرامى دارد.
🔹 آنچه را خداوند محترم داشته، گرامی بداريم. «وَ مَنْ يُعَظِّمْ حُرُماتِ اللَّـهِ»
🔹بزرگداشتها بايد بر اساس تقوا باشد، نه #رقابت. مَنْ يُعَظِّمْ ... تَقْوَی الْقُلُوبِ
✅ فقط هنگام #خوشیها و #غنایم، #دیندار نباشیم که خسرالدنیا و الاخره خواهیم بود
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ ﴿۱۱﴾
و از مردم کس هست که خدا را به زبان و به ظاهر میپرستد (نه از باطن و حقیقت) از این رو هرگاه خیر و نعمتی به او رسد اطمینان خاطر پیدا کند و اگر آزمونی (از شر و فقر و آفتی) به او رسد (از دین خدا) رو بگرداند. چنین کس در دنیا و آخرت زیانکار است و این (نفاق و دورویی) زیانی است که بر همه کس آشکار است.
♦نکوهش از گروهی از مردم که خدا را درصورتی مى پرستند كه پرستش او خير دنيا برايشان داشته باشد. و معلوم است كه لازمه اين طور پرستش اين است كه دين را براى دنيا استخدام كنند اگر سودى مادى داشت پرستش خدا را استمرار دهند و بدان دل ببندد و اطمينان يابند و اما اگر دچار فتنه و امتحان شوند روى گردانيده به عقب برگردند به طورى كه حتى به چپ و راست هم ننگرند و از دين خدا مرتد شوند و آن را شوم بدانند و يا اگر شوم هم ندانند به اميد نجات از آن آزمايش و مهلكه از دين خدا روى بگردانند
آنها چنانند که اگر دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد حالت اطمینان پیدا مى کنند! و آن را دلیل بر حقانیت اسلام مى گیرند، اما اگر به وسیله گرفتاریها و پریشانى و سلب نعمت مورد آزمایش قرار گیرند دگرگون مى شوند و به کفر رو مى آورند!
گوئى آنها دین و ایمان را به عنوان یک وسیله نیل به مادیات پذیرفته اند که اگر این هدف تأمین شد دین را حق مى دانند و گر نه بى اساس!
جهت مطالعه سایر نکات جزء هفدهم به لینک زیر مراجعه نمایید
https://b2n.ir/joze17
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan