یا قاضی الحاجات🌸
اللهم اقض حوائجنا بالقرآن🌸
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم🌸 واهلک اعدائهم من الجنة والأنس🌸
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐باتبريك ايام ميلاد حضرت #فاطمه س و روز زن، بلطف خدا و استقبال مخاطبان و ادارات و موسسات فرهنگي، #چاپسوم كتاب روش فهم ساده قران در #اسفند ماه سال جاري منتشر ميشود. قيمت چاپ جديد كتاب 15000 تومان است.اشخاص و موسساتي كه سفارش بيش از 50 جلد داشته باشند،بمدت يك هفته (6-13 اسفند) از #تخفيف_33درصدئ بهره مند خواهند شد.
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر و ترجمه و تفسير سوره #مطففين: كم فروش كيست؟
ارتباط #مطففين با #فجار و #مكذبين چيست؟
👌پاسخ ۳:
۱-طفف به معنای چیزی را از اطرافش خالی گذاشتن و نیز کاستن و کم کردن از چیزی است که مفهومی عام دارد. در این ایات با توجه به وجود کلمات علی الناس و کالو و وزنوا به کاستن و فروگذاشتن از حقوق مادی مردم از جمله در خرید و فروش و وزن کردن و مترکردن و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود،اشاره دارد.
۲-قران،کم فروشی و کاستن از حقوق مردم را در بعد عقیدتی معلول بی باوری به بعث و حساب وکتاب در قیامت میداند.و بیان میکند اگر احتمال وجود معاد و مجازات اخروی را بدهند،دست به این کار نمیزنند.
۳-در این فراز ، مطففین ،گروهی از فجار محسوب شده اند که نامه اعمال انها در سجین ثبت و نگهداری میشود.با توجه به سوره شمس، فجور خروج از مسیر تقوا و خودکنترلی است و مطففین نیز با تضیع حقوق مردم از روی حرص و مالدستی ،از تقوا فاصله گرفته و فاجر شده اند.لذا مطففین از حیث عمل و رفتار ،فاجر و از حیث عقیده،بی باور به جزای اخروی هستند.پیش از این در سوره ماعون نیز دیدیم که عابدان و نمازگزاران بی توجه به همنوعان و منع کنندگان خیر، در منطق قران جزو مکذبان و بی باوران به معاد هستند.
آقای سيدكاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8652
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شانزدهم
تمرین شماره 10 :
#وفای به عهد
#وفاي به عهد چيست؟
◀️ اهميت وفاي به #عهد و الزام به عقود در قران کریم :
🔹تفسير الميزان در ذيل ايه 1 سوره مبارک مائده ،جمله "اوفوا بالعقود" چنين گفته است:
"كلمه (عقود) جمع عقد است ، و عقد به معناى گره زدن و بستن چيزى است به چيز ديگر،
🔸بستن به نوعى كه به خودى خود از يكديگر جدا نشوند،
🔹 چون لفظ (العقود) جمع محلى به الف و لام است ، كلمه (عقود) در آيه بر هر چيزى كه عنوان #عقد بر آن صادق است .دلالت دارد
🔸قرآن كريم در #وفاء به #عهد به همه معانى كه دارد تاكيد كرده ، و رعايت عهد را و در همه معانى آن و همه مصاديقى كه دارد تاكيد شديد فرموده ،
تاكيدى كه شديدتر از آن نمى شود،
🚫 كسانى كه #عهد و #پيمان را مى شكنند را به شديدترين بيان مذمت فرموده ، و... ،
✅ كسانى را كه پاى بند #وفاى به عهد خويشند در آياتى بسيار مدح و ثنا كرده ،
🔸و اين آيه شريفه مانند غالب آياتى كه #وفاى
به عهد را مدح و نقض آن را مذمت كرده هم شامل #عهدهاى فردى و بين دو نفرى است ، و هم شامل #عهدهاى اجتماعى و بين قبيله اى وقومى و امتى است ،
🔹بلكه از نظر اسلام وفاى به #عهدهاى اجتماعى مهم تر از وفاى به #عهدهاى فردى است ، براى اينكه عدالت اجتماعى مهم تر و نقض آن بلائى عمومى تر است .
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#وظايف_عملي_فرد_مسلمان_از_منظر_قرآن
#حرمت_خوردن_مال_مردم به #باطل(ناحق) - تعريف و مصاديق اكل مال به باطل چيست؟ #خوردن_مال_حرام_و_مفتخوري_در_قران
🍃قسمت ششم
مرحوم صادقي تهراني در تفسير الفرقان در تفسير آيه 29 سوره نساء،نكات زير را آورده است:
اين آيه مفتخوارى را بكلى حرام كرده، و نه تنها تصرف ناهنجار در اموال ديگران را كه تصرف انسان را در مال حلال خودش نيز بگونه اى باطل كه اسراف يا تبذير است حرام دانسته، در هر صورت" الا ان تكون تجارة عن تراض منكم" كه استثناى منقطع است، و در نتيجه دليل بر حصر حليت در تجارت نيست، بلكه بارزترين نمونه حليت تصرفات تا جرانه مالى است،
اينجا نكات زير مستفاد مى گردد: 1- استثناى" تجارة عن تراضٍ" مصداق اعلاى تصرف حلال را بيان كرده، و به همين خاطر هديه و هبه و صدقه و نفقه و مانند اينها نيز حلالند، و اينطور نيست كه حكم اين آيه بخاطر مصاديق ديگر نسخ شده يا تخصيص خورده باشد.
2- ب، در «بالباطل» براى سببيت، معيت و غايت است، و با توجه به مبناى ما كه استعمال لفظ در اكثر از معناى واحد را- به ويژه در قرآن- جايز مى دانيم، بالباطل به اين معنى است كه داد و ستدهاى مالى با وسيله هاى باطل، يا همراه باطل و يا با هدف باطل كلًا حرام است، بنابراين ربا و دزدى و كم فروشى و گران فروشى از مصاديق" اكل بالباطل" و حرام مى باشند
3-" تراض منكم" كه بمعناى رضايت دو طرف است، بايد بر مبناى عقل و ايمان باشد، زيرا مورد خطاب آيه مؤمنين عاقل هستند، روى اين اصل رضايت و توافقى كه بر خلاف اصول عقلى يا ايمانى باشد مورد قبول نيست. در اينجا قيد رضايت، حالت اجبار و اكراه را خارج مى كند، كه در اين صورتها تجارت باطل است، همچنين اين رضايت بايد واقعيت و تمركز داشته باشد، يعنى اگر طرفين به ارزش واقعى و نياز به كالاهاى مورد معامله شان پى ببرند و راضى باشند، و نه اينكه يك طرف با پنهانكارى جنس بد يا معيوب را تحويل دهد، و يا در جنس مورد معامله بررسى درستى نشده باشد كه در اينگونه موارد نيز رضايت صدق نمى كند.
4- از مصاديق" اكل بالباطل" اين است كه كسى پولى را قرض بگيرد بدون اينكه نيت و يا امكان بازگرداندن آنرا در وقت مقررش داشته باشد، پس اين دو شرط، شرط حلال بودن قرض است.
5-" عن تراض" داراى دو بعد است: يكى رضايت به اصل معامله، و ديگرى رضايت به شروط معامله، اگر طرفى به اصل معامله راضى بود، اما به شرط يا قيدى از آن راضى نبود، در نتيجه اصل معامله درست است و طرفين بايد در مورد قيد زايد يا به توافق برسند و يا آنرا تغيير دهند، كه اينجا زمينه خيار فسخ است.
و اين" تجارة عن تراض" كه داد و ستد مالى را در بر دارد، به طريق اولى داد و ستد ازدواج را نيز در بر مى گيرد، مرد و زن هم داد و ستد مالى دارند، و هم داد و ستد حالى در وحدت زندگى كه مورد خيار است، روى اين اصل خيار فسخ در باب نكاح به طريق اولى ثابت است، و در هر صورت خيار فسخ با شرايطى در كل داد و ستدها وجود دارد.
6-" و لا تقتلوا انفسكم" در اين آيه به اين معناست كه خودتان را در نفى و اثبات داد و ستدهاى مالى به خطر جانى نياندازيد، زيرا جان مقدم بر مال است، و نبايد نثار مال گردد، و همانگونه كه خود كُشى حرام است، كشتن مؤمنين ديگر هم حرام است، و نيز هتك حرمت و تعرض به شخصيت اين افراد محترم نيز از مصاديق قتل نفس است، زيرا كُشتن شخصيت و احترام اوست. كشتن گاه كشتن شخصيت و انسانيت و ارزش انسانى است كه با مفت خوارى محقق مى شود، زيرا شأن بالاتر از مال است، و گاه كشتار به سبب كينه و دشمنى است، كه از تجارت باطل و بدون رضايت ناشى مى شود، و كسى كه بى جهت خود را در معرض خطر قرار دهد، به ناحق خود را به قتل رسانده، و اين خود در قرآن نهى شده است (2: 195).
تجارت داد و ستد است، و تاجر تلاش مى كند تا از سرمايه اش منفعت و سودى بدست آورد، زيرا اصولًا تصرف در مال براى نشاط مالى جامعه لازم و واجب است، و به تعبير قرآن خدا اموال را براى ما قيام قرار داده (4: 5) و بر طبق حديثى از پيامبر تاجر مسلمانِ راستگو و امين روز قيامت با ما محشور مى شود.
پایان
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp443
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
با تبریک #میلاد_حضرت_زهرا (س)
✅ نکاتی از تفسیر نمونه راجع به سوره #کوثر را با هم مرور می کنیم:
👌ما به تو خیر فراوان دادیم
روى سخن در تمام این سوره، به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و یکى از اهداف مهم سوره، تسلّى خاطر آن حضرت در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبان هاى مکرر دشمنان است.
نخست مى فرماید: «ما به تو کوثر عطا کردیم» (إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ).
«کوثر» وصف است که از «کثرت» گرفته شده، و به معنى خیر و برکت فراوان است، و به افراد «سخاوتمند» نیز «کوثر» گفته مى شود.
در این که: منظور از «کوثر» در اینجا چیست؟ در روایتى آمده است: «وقتى این سوره نازل شد، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر فراز منبر رفت و این سوره را تلاوت فرمود، اصحاب عرض کردند: این چیست که خداوند به تو عطا فرموده؟
گفت: نهرى است در بهشت، سفیدتر از شیر، و صافتر از قدح (بلور) در دو طرف آن قبه هائى از درّ و یاقوت است»....
در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «کوثر نهرى است در بهشت که خداوند آن را به پیغمبرش در عوض فرزندش (عبداللّه که در حیات او از دنیا رفت) به او عطا فرمود».
بعضى نیز گفته اند: منظور همان «حوض کوثر» است که تعلق به پیامبر(صلى الله علیه وآله)دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت، از آن سیراب مى شوند.
بعضى آن را به «نبوت» تفسیر کرده.
بعضى دیگر به قرآن.
بعضى به کثرت اصحاب و یاران.
بعضى به کثرت فرزندان و ذریه، که همه آنها از نسل دخترش فاطمه زهراء(علیها السلام) به وجود آمدند، و آن قدر فزونى یافتند، که از شماره بیرونند، و تا دامنه قیامت یادآور وجود پیغمبر اکرمند.
بعضى نیز آن را به «شفاعت» تفسیر کرده و حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در این زمینه نقل نموده اند
تا آنجا که «فخر رازى» پانزده قول در تفسیر «کوثر» ذکر کرده است، ولى ظاهر این است: غالب اینها بیان مصداق هاى روشنى از این مفهوم وسیع و گسترده است، زیرا چنان که گفتیم، «کوثر» به معنى «خیر کثیر و نعمت فراوان» است، و مى دانیم خداوند بزرگ، نعمت هاى فراوان بسیارى به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)ارزانى داشته، که هر یک از آنچه در بالا گفته شد، یکى از مصداق هاى روشن آن است، و مصداق هاى بسیار دیگرى نیز دارد که ممکن است به عنوان تفسیر مصداقى براى آیه ذکر شود
بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند; چرا که شأن نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: «ما به تو کوثر دادیم».
از این تعبیر، استنباط مى شود: این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام)است; زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند، و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند،
بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند.
https://goo.gl/vw1PvQ
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
◀️قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ ۖ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ(151)اعراف
🔶 [موسى] گفت: «پروردگارا، من و برادرم را بيامرز و ما را در [پناه] رحمت خود درآور، و تو مهربانترين مهربانانى.»
[Moses] said, "My Lord, forgive me and my brother and admit us into Your mercy, for You are the most merciful of the merciful."🌹🌹
🔶🔶
https://eitaa.com/quranpuyan
4_6028318661037524184.pdf
947.1K
✅متن عربي،ترجمه، #تدبر و فهم سوره هاي مرحله اول و دوم نزول با رویکرد #انسجام_درونی سوره ها، همراه با برخي نكات و پرسشها، #هدیه قرآن پويان به قرآن دوستان عزیز بمناسبت میلاد حضرت فاطمه( س)💐
@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر و فهم سوره #مطففين:
👈منظور از كتاب مرقوم چيست؟ سجين و عليين چيست؟ آيا نامه اعمال در سجين و عليين است يا خود افراد؟
👌پاسخ ۱:
در آیه ۹ آمده : کتابی «مرقوم».
🔸«مرقوم» چه معنی دارد؟ ما معمولاً با چنین جملاتی آشنا هستیم : «سرنوشت او چنین رقم خورده» یا «رقم نجومی» یا «ارقام» یا «رقوم» هر چه باشد پشت کلمه «مرقوم» مفاهیمی مانند منطق و مدیریت و دقت ریاضی نهفته است.
اگر آیه ۹ را در جهت توصیف و تعریفِ «کتاب» (=نامه) آیه ۷ بدانیم، همان مفهوم «نامه» که در سوره حاقه دیدیم را دارد، بعلاوه مفاهیمی مانند منطقی بودن و دقت ریاضی و امثالهم، و این هر دو مطلب را قبلاً به طور خلاصه در عبارت «جزاء وفاقاً» در آیه ۲۶ سوره نبأ دیدیم.
بنابراین «نامه» مورد بحث آیه ۷، ضمن این که همان «نامه» مورد بحث سوره حاقه هست، در اینجا مورد این تأکید نیز قرار گرفته که «در سجّین بودن» آن از روی حساب و کتاب و بر اساس منطق است.
خلاصه اینکه «حق فجار است که نامه شان به سجّین ارائه داده شود»، بعبارت دیگر «کتاب» آیه ۷ «کارنامه»، و «کتاب» آیه ۹، معادل «حکمِ» زندانی بودن آنها است.
🔸سجّین
«سِجن» یعنی زندان و «سجّین» مبالغه ای است در مفهوم زندان، و آیه ۸ نیز تأکیدی است بر آن.
🔸علّیین
مانند سجّین که مبالغه در سِجن دارد، کلمه فوق نیز مبالغه در «علّو» (بالایی، والایی) دارد و آیه ۱۸ حکایت از جایگاهی بسیار بالا و والا دارد که متعلق به مقربان است.
◀️ ترجمه تفسیریِ آزاد
ای مردم! نه! چنانکه بیخیالانه سهل انگاری میکنید نیست، حکم زندانیِ گناهکاران به سجين که زندان در زندان استابلاغ میشود (۷) و ای پیامبر! سجين چگونه میتواند برای مردمان قابل تصور باشد؟ (۸) قانوني است که در مورد تنبیه مجرمان نوشته شده (۹) که واي در آن روز برتگذيبگران (۱۰) که روز قيامت را تکذيب مي کنند (۱۱) و کسی آن را تکذيب نمي کند مگر اینکه تجاوزگر و گناهکار باشد (۱۲) آنقدر تجاوزگر و گناهکار که وقتي آيات ما بر او خوانده ميشود بگويد اینها افسانه هاي پيشينيان است (۱۳) نه! ای مردم! چنانکه بیخیالانه سهل انگاری میکنید نیست، رفتار مجرمانه آنها سبب شده که دلهاشان زنگار ببندد (۱۴) و آنها در آن روز از الطاف پروردگارشان در پردهء محرومیت باشند (۱۵) سپس در جحيم فرو خواهند افتاد (۱۶) سپس به آنها گفته خواهد شد اين است آنچه تکذيبش ميکرديد (۱۷)اما در باره مردمان خوب نیز آنطور نیست که شما مجرمان می انگارید، زیرا حکم بهشتی بودن آنان به علّيين ابلاغ میشود (۱۸) و ای پیامبر! علیین چگونه میتواند برای مردمان قابل تصور باشد؟ (۱۹) که قانوني است که در باره پاداش خوبان نوشته شده (۲۰) و مقربان به آن گواهي ميدهند (۲۱)
از تفسير آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8652
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #شانزدهم
تمرین شماره 10 :
#وفای به عهد
🌹آثار وفای به #عهد در زندگی :👇
🔶پای بندی به #تعهدات، در سالم سازی محیط و تحکیم روابط دوستانه و به وجود آمدن جوّ اعتماد و اطمینان بین دوستان بسیار تأثیر دارد. از طرفی #عهد شکنی و عدم التزام به تعهدات، بیشترین نقش را در ایجاد جوّ بدبینی و نفاق و پیدایش رخوت و سستی بین دوستان ایفا میکند.
◀️ حضرت علی(ع)میفرماید:
🔶لَا تَعْتَمِدْ عَلَى مَوَدَّةِ مَنْ لَا يُوفِي بِعَهْدِه;
بر دوستی کسی که به #عهد خود وفا نمیکند، اعتماد مکن.
🔶شخصی که خوش قول است، منظم نیز هست و احساس مسئولیت بیشتری میکند و حتی برای #عهد و #پیمانهای ناچیز ارزش قائل میشود و نمیگذارد عدم انجام وظیفه، بر روی دوشش ایجاد سنگینی کند و او را از رحمت خدا دور سازد.
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan