💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 44 تا 53
📄#صفحـہ_356
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_356
❇️#ايمان و پذيرش #داوری_خدا
💠لَقَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ مُبَيِّناتٍ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (۴۶/نور)
🌱به راستی كه آياتی روشنگر نازل كرديم و خداوند هر كه را بخواهد به راه مستقيم هدايت میكند.
🔷از آنجا كه در آيات گذشته، سخن از ايمان به خدا و دلائل توحيد و نشانههای او در جهان تكوين بود، در آيات مورد بحث سخن از آثار ايمان و بازتابهای توحيد در زندگی انسان و تسليم او در برابر حق و حقيقت است.
نخست میگويد:" ما آيات روشن و روشنگری نازل كرديم" (لَقَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ مُبَيِّناتٍ).
🔷آياتی كه دلها را به نور ايمان و توحيد روشن میكند، افكار انسانها را نور و صفا میبخشد و محيط تاريك زندگيشان را عوض میكند.
البته وجود اين" آيات مبينات" زمينه را برای ايمان فراهم میسازد، ولی نقش اصلی را هدايت الهی دارد، چرا كه" خدا هر كس را بخواهد به صراط مستقيم هدايت میكند" (وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ).
🔷و میدانيم كه اراده خداوند و مشيت او بی حساب نيست، او نور هدايت را به دلهايی میافكند كه آماده پذيرش آن هستند، يعنی مجاهده را آغاز كردهاند و گامهايی به سوی او برداشتهاند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_356
❇️حرف و راه مؤمن در برابر حكم خدا و رسول، هميشه يكی است
💠إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذا دُعُوا إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵۱/نور)
🌱(ولی) هنگامی كه مؤمنان را به خدا وپيامبرش فراخوانند، تا ميانشان داوری كند، سخنشان جز اين نيست كه میگويند: شنيديم واطاعت كرديم، اينان همان رستگارانند.
🔹چهار آيهی قبل، برخورد منافقان نسبت به داوری پيامبر اسلام را ترسيم كرد و اين آيه برخورد مؤمنان واقعی را مطرح میكند، تا مردم در خود بنگرند كه در برابر حكم خداوند از كدام دسته هستند.
🔹حرف و راه مؤمن در برابر حكم خدا و رسول، هميشه يكی است. «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ»
🔹تسليم در برابر حقّ، شيوه دائمی مؤمنان است. كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ ... سَمِعْنا وَ أَطَعْنا
🔹توجّه مؤمن به راهی است كه دعوت میشود، نه شخصيت دعوت كننده.
«دُعُوا إِلَی اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
🔹آنچه برای مؤمن مهم است، عمل به وظيفهی الهی و پذيرش حكم خدا و رسول است. (خواه به نفع او باشد يا به ضررش). «لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ»
🔹داوری از شئون انبيا است. «لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ»
🔹آنچه مهم است، شنيدن و عمل كردن است، نه شنيدن تنها. «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا»
🔹اطاعت مؤمنان از پيامبر، براساس تعبد به سخنان و دستورات اوست. (تقديم «سَمِعْنا» بر «أَطَعْنا»)
🔹رسيدن به رستگاری، در سايهی تسليم بودن در برابر فرمان خدا و اطاعت از اوست. «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
🔹دينداری، به هنگام اختلافات و قبول يا ردّ قضاوتهای حقّ، معلوم میشود.
«سَمِعْنا وَ أَطَعْنا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣ تدبر در سوره #دخان
مجموعه آیات این فراز (۱۶-۱) را می توان به دو پارگراف تقسیم کرد:
۱- آیات ۸-۱
خداوند به قرآن سوگند میخورد که ،قرآن از جانب خدا و درشبی مبارک(لیله القدر)با هدف انذار و هشدار دادن مردم نازل شده است.
سپس برای توجه دادن مخاطب،قدرت خود و توصیفی از خود را ذکر می کند که پروردگار شما و پدرانتان و پروردگار
آسمانها و زمین و هموکه شما را زنده میکند و می میراند.
۲- آیات ۱۶-۹
در این آیات به تردید و انکار مستمر کافران و منکرین پیامبر و معاد ،اشاره میکند که اینها تا عذاب را به چشم نبینند،ایمان نمی آورند.
اینها رسول خدا را به بهانه های مختلف ،انکار کرده و از او رو برمی گردانند
و هنگام نزول عذاب ،به خدا می گویند که ایمان اوردیم تا خدا عذاب را برطرف کند اما اگر عذاب را هم از آنها برطرف کنیم،
دوباره به کفرشان بازخواهند گشت و ما در قیامت از انها انتقام خواهیم گرفت.
سیدکاظم فرهنگ
https://zaya.io/ueh0p
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرانی
فقر، فساد و دزدي مانع حفظ عفت در جامعه
🌹حضرت فاطمةُ(س) :
واجتناب القذف حجاباً عن اللعنة وترك السّرقة ايجاباً للعفّة
خداوند دوری از #تهمت_زدن را واجب کرد،
تا مانع #لعنت [و دور شدن از رحمت حق] باشد.
و #دزدی را منع کرد تا راه #عفت پویند.
📚الاحتجاج : ج ۱ ص ۲۵۸ ح ۴۹
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♦ #تفکر_فاطمی را در اخلاص و #عدم_امتیازخواهی باید دید
🌹امتیاز فاطمه در #احسانورزی
در زندگی خوبان و انبیاء و اولیاء احسان و انفاق بسیاری بوده ، خوب است تفطن و دقتی داشته باشیم که خصوصیت احسان حضرت زهرا(س) چیست که فقط در این مورد ثنای الهی آمده است.
در آیات سوره الانسان فرمود: “وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَاشُكُورًا”.
👈بر اساس آیه “إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ ” دو خصوصیت بسیار مهم در احسان فاطمه زهرا نهفته است که طبق بیان امام صادق(ع) این دو آنچنان پنهانی است که اگر خدا از آن پرده برنداشته بود همواره مخفی می ماند و آن #خلوص و دیگری #امتیاز_نخواهی ایشان بوده .
طبق نقل شیخ صدوق در کتاب امالی ؛ امام صادق فرمود: آنان حتی این جمله را هم نگفتند که “ما برای خدا کردیم” ؛
امام صادق (ع): به خدا قسم این جمله را برای آنها به زبان نیاوردند ولی در دل گرفتند و خدا از آن خبر داد. گویند: «چیزی در عوض از شما نمیخواهیم و نمیخواهیم که قدردانی کنید. تنها برای رضای خدا به شما اطعام کردیم و ثواب او را خواهیم».
این مرحله از #اخلاص محیرالعقول است !
🟢فاطمه در #احسان و خیرات خود ذره ای متوجه #امتیازخواهی نیست
این خصوصیت بسیار نادری است ما در تمام خیرات و انفاق ها و احسان ها می بینیم و آن این است “لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَاشُكُورًا” یعنی ما برای احسان خود نه مزدی میخواهیم نه توقع تشکر از کسی داریم و خلاصه هیچ امتیازی را در نظر نداریم.
🔴پایه و اساسِ احسان و انفاق باید #توحید و معرفت باشد
احسان و انفاق مانند طبقه سوم و چهارم و پنجم یک برج است که بر پایه ای مستحکم باید استوار باشد.پایه استوار تمام رفتار معنوی آدمی خداشناسی و خدا خواهی و معرفت است . این از آموزه های اولیه امیر المومنین در نهج البلاغه است که در اول نهج البلاغه فرمود: ” اول الدین معرفته” ، پایه و اساس در #معرفت خداوند است.
استاد مطهری می نویسد:”هر کاری در عالم یک نظم و حساب مخصوصی دارد که فقط با آن نظم و هندسه و حساب می تواند انجام بگیرد مثل همین بنا که آن بنایی قابل اعتماد است که از اول پایه ریزی خوبی شده باشد ، پایه اول دینداری معرفت خداست. بدیهی است که استحکام هر بنایی بستگی کاملی دارد به قرصی و استحکام پایه های اول اگر پایه اول درست شد سایر پایه ها درست است و اگر نه درست نیست هیچ ممکن نیست پایه اول را نساخته شروع کرد به طبقات بالا؛
👈👈یعنی همه دستورات الهی در درجه بعد است مثل نماز و روزه و حج و جهاد و خمس و زکات و غيره.
نمازی که از روی #معرفت نباشد نتیجه ندارد و روزه ای که از روی معرفت نباشد فایده ندارد.”
♦با #اختلاس و رانت و منافع نامشروع نمی توان موسسه خیریه راه انداخت
با توجه به آموزه نهج البلاغه و رفتار حضرت فاطمه(س) به این نتیجه می رسیم كه با اختلاس و #رانت و غیره در داخل کشور نمی توان #موسسه_خیریه راه انداخت،این درس حضرت زهرا(س) است.
🎙استاد هادي سروش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ
وقتی تصمیم به انجام کاری گرفتی
به خدا توکل کن
🌺 سوره آل عمران ، ۱۵۹
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 54 تا 58
📄#صفحـہ_357
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_357
❇️فرار از چنگال #مجازات او ممكن نيست!
💠وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۵۶) لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ (۵۷/نور)
🌱۵۶- و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و رسول (خدا) را اطاعت كنيد تا مشمول رحمت (او) شويد.
۵۷- گمان نبر كافران میتوانند از چنگال مجازات الهی، در زمين فرار كنند، جايگاه آنها آتش است و چه بد جايگاهی است؟!
🔹در آيه گذشته وعده خلافت روی زمين به مؤمنان صالح داده شده بود و اين دو آيه، مردم را برای فراهم كردن مقدمات اين حكومت بسيج میكند، در ضمن نفی موانع بزرگ را نيز خودش تضمين مینمايد، در حقيقت يكی از اين دو آيه در صدد بيان مقتضی است و آيه دوم نفی موانع.
نخست میگويد:" نماز را بر پا داريد" (وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ).
همان نمازی كه رمز پيوند خلق با خالق است، و ارتباط مستمر آنها را با خدا تضمين میكند، و ميان آنها فحشاء و منكر حائل میشود.
" و زكات را ادا كنيد" (وَ آتُوا الزَّكاةَ). همان زكاتی كه نشانه پيوند با" خلق خدا" است، و وسيله مؤثری برای كم كردن فاصلهها، و سبب استحكام پيوندهای عاطفی است.
🔹و به طور كلی" در همه چيز مطيع فرمان رسول باشيد" (وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ).
اطاعتی كه شما را در خط مؤمنان صالح كه شايسته حكومت بر زمينند قرار میدهد.
" تا در پرتو انجام اين دستورات مشمول رحمت خدا شويد" (لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ).
و شايسته پرچمداری حكومت حق و عدالت.
🔹و اگر فكر میكنيد ممكن است دشمنان نيرومند لجوج در اين راه سنگ بيندازند و مانع تحقق وعده الهی شوند، چنين امری امكان پذير نيست، چرا كه قدرت آنها در برابر قدرت خدا ناچيز است، بنا بر اين" گمان نبر كه افراد كافر میتوانند از چنگال مجازات الهی در پهنه زمين فرار كنند" (لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ).
🔹نه تنها در اين دنيا از مجازات خدا مصون نيستند" بلكه در آخرت جايگاهشان آتش است و چه بد جايگاهی است" (وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹توضيحاتی از شب قدر
از مجموع مطالب سوره قدر و این آیات و سوره بقره این مطالب فهمیده میشود:
۱- قرآن در ماه رمضان نازل شده ، (سوره بقره)
۲- قرآن در شب قدر نازل شده ، (سوره قدر)
۳- قرآن در شبی پر برکت نازل شده، (این سوره)
۴- «ملائکه» و «روح» در آن شب دائماً به فرمان پروردگارشان از هر «امر» ی نازل میشوند، (سوره قدر)
۵- درآن (شب) هر «امر» سربسته¬ای «تحلیل وباز» میشود، (این سوره)
از مجموع اینها اینقدر فهمیده میشود که:
۱- شب بسیار شریفی وجود دارد که آنقدر شریف است که قرآن در آن شب نازل شده،
۲- آن شب در ماه مبارک رمضان بوده،
۳- در آن شب کل امور مجمل و سر بسته «باز» (تعریف، تقدیر، برنامه¬ریزی) میشود، هم امور مادی (که در حوزه مأموریت «ملائکه» است) و هم امور معنوی (که در حوزه مأموریت «روح» است)
اما از مجموع اینها فهمیده نمیشود که شب قدر در هر سال تکرار میشود.
و با توجه به کلمه «یُفرَقُ» در آیه ۴، منحصر به همان بار اول هم نیست، بلکه تکرار هم میشود.
اما اینکه پریودِ این تکرارها یکسال است، یا دو سال یا سه سال یا پنج سال و غیره، متن قرآن راجع به آن ساکت است و اینطور نیست که از تلفیق سوره قدر با این پاراگراف یکساله بودن آن پریود بدست بیاید.
شکّ کافران درباره چه بود؟
در رابطه با آیه ۹، از روی «درس» و «درب» می فهمیم که شکّ آنها راجع به عقاید خودشان است.
به این معنی که از روی فطرت خویش و عقل معمولی که هر کسی دارد، صدق مدعای پیامبر را درک می کردند، و چون آن تعالیم با آنچه که بعنوان اعتقادات خویش می شناختند در تضاد بود، به اعتقادات خویش شک می کردند.
در این حالت آدم عاقل دنبال شک را می گیرد و به تحقیق و بررسی می پردازد تا به حق برسد، اما آنها چون فی الجمله می فهمیدند که اگر این کار را بکنند و به حق برسند باید از آنچه که فعلاً به آن مشغولند دست بکشند، این کار را نمی کردند و خود را به چیزهای دیگر سرگرم می نمودند.
ایمان یک امر قلبی است
از آیه های ۱۵-۱۳-۱۲ یک نکته مهم فهمیده می شود.
آنهم این است که ایمان باید در عقل آدمی تحقق یابد و ایمان بر اثر انگیزه های بیرونی مانند تهدید و تطمیع و ترس و امید و باصطلاح امروز «چماق و هویج» بوجود نمی آید . و اگر هم بوجود بیاید در اثر حذف عوامل بیرونی مذکور از بین می رود .
بالاخره موضوع چه بود؟ منظور از دودی كه فرا می گيرد چيست؟
چنین به نظر می آید که آیات ۹ تا ۱۶ به صورت یک مثال مطرح شده است. یعنی اینکه ای پیامبر ! روزی را تصور کن که ما بخواهیم این مردم را به عذاب کوچکی معذب کنیم، در آنصورت همه این کفار و مکذبین دست از کفر و تکذیبشان بر میدارند که خدایا غلط کردیم و ایمان آوردیم و چه و چه و . . .
اما به محض اینکه آن حالت برطرف شود دو باره به این حالت های فعلی شان بر خواهند گشت، و لذا تو خیلی ذهنت را درگیر این مطلب نکن و بگذار بسیاری از مطالب در اثر گذشت زمان درست شود، و در باره قیامت هشدارشان ده. و برای اینکه متن را بهتر بفهمید توصیه میشود آیه ۱۵ را بعد از آیه ۱۲ بخوانید.
با این مقدمه، سه کلمه آخر آیه ۱۱ و کلّ آیه ۱۲، زبان حال مردمی است که در ساعات نزدیک به وقوع قیامت شاهد علائم وقوع هستند (و مانند «قال الانسان مالها» در سوره زلزال است)، و آیه های ۱۳ و ۱۴ و ۱۵، زبان حال ملائکه مستقر کننده قیامت است که نسبت به آنها این زبان حال را دارند.
تفسیر مرحوم مهندس جمال گنجه ای
https://zaya.io/ueh0p
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 151
سوره #ال_عمران صفحه_64
💐⭕️ #امربه_معروف و #نهى_ازمنكر و دعوت به #خير از صفات #مومنان
🔴قسمت دوم
🔸وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
ال عمران:104
و [براي مقابله با اين انحرافات] بايد از ميان شما گروهي [هم انديش] باشند كه [اختلاف كنندگان] را پيوسته به خير دعوت كنند و به پسنديدهها فرمان دهند و از ناپسندها باز دارند و اين ها همان رستگارانند.
______
🔻- فرق کلمه «اُمت» با قوم، قبيله، جماعت، طايفه و... در قصد و هدف، آرمان، عقايد و رويکردهاي آنهاست. امت از ريشه «اُمّ» به معناي قصد است و امت، اجتماعي است که وجه مشترک دارند.
👈- «خَيْر» به هر چيز مرغوب و مطلوب گفته ميشود كه دلپسند همگان باشد. «اختيار» كردن كسي يا چيزي، انتخاب و گزينش آن از ميان بقيه است. اين كه در قرآن آمده «بِيَدِكَ الْخَيْر» [آلعمران 26 (3:26) ]، منظور اين است كه اختيار امور به دست خداست،
اما منظور از دعوت مردم به خير [يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْر]، فرا خواندن آنها به سوي بهترينها در: اخلاق و رفتار، فرهنگ، علم، سياست، صنعت و غيره است.
♦از آنجايي كه تشخيص بهترينها در زمينههاي مختلف كار هر كسي نيست، و اصولا اكثريت مردم به زندگي شخصي خويش مشغول هستند، لازم است گروه آگاه و اهل نظري كه هنر و قدرت قلم و بيان داشته باشند، از يك طرف بهترين راه حلها را برگزينند و در رسانههاي جمعي به اطلاع مردم برسانند، و از طرف ديگر به وسيلة امر به #معروف [آنچه مورد پذيرش عُرف جامعه و مصوّب نمايندگان ملت است] و #نهي_ازمنكر [آنچه ناپسند اكثريت است] با مفاسد مبارزه كنند.
-🔻 اين فريضه همچون گلبولهاي سفيد مقابله كننده با #ميكربهاي مهاجم، بدنة جامعه را در برابر تسلط #نااهلان بر اركان قدرت و استبداد سياسي، ديني و اقتصادي محافظت ميكند.
در فرازي از امام باقر(ع) نقل شده است: «همة فرايض با امر به معروف و نهي از منكر برپا ميشود؛ راهها امنيّت مييابد، معاملات و كسب و كار حلال ميشود، ستمها به عقب رانده ميشود، زمين آباد ميگردد، از دشمنان انصاف گرفته ميشود و امور سامان مييابد.»
♦به كار بردن عناوين « #معروف و #منكر» به جاي: #حلال و #حرام، مشروع و نامشروع، ثواب و گناه، خير و شرّ و امثالهم، دلالت بر داوري فطري و عقل سليم مردم در پسنديده يا ناپسند بودن امور ميكند.
معروف ارزشي است كه عرف سالم جامعه آن را شناخته و بر آن معرفت پيدا كرده باشد. ملاك تشخيص اين امر در دنياي مدرن، تصويب نمايندگان منتخب مردم است. اين قاعدهاي كلي است، اما از آنجايي كه اين فريضه در مجموعة قرآني و جهانبيني ديني مطرح شده، معيار معروف و منكر با ميزان كتاب و سنّت سنجيده ميشود.
🖍كلمة «مَعْرُوف» كه جمعاً 38 بار [به صورت معرفه و نكره] در قرآن تكرار شده است، دلالت بر #نيكو شناخته شدن كاري نزد مردم ميكند. اين كلمه بيش از همة سورهها [15 بار] در سورة بقره آمده است و عمدتاً ناظر به روابط زناشويي، حقوق طرفين و فرزندان، حقوق پس از طلاق، سخن گفتن به نيكويي ميباشد كه معيار آن متغيّر و تابع فرهنگ جامعه و فطرت انسانها ميباشد.
👈در فريضة « #امر_بمعروف و #نهي_ازمنکر» معناي «امر»، آنچنان که در زبان فارسي فهميده ميشود، فرمان دادن از موضع بالا و تحميل عقيده نيست؛ چرا که در اينصورت با اصل «لا اکراه في الدين» تناقض پيدا ميکند، بلکه نوعي نظر دهي، راهنمائي و دلالت کردن است. آيات: مريم 55 (19:55) ، طه 132 (20:132) ، اعراف 110 (7:110) ، و شعراء 35 (26:35) اين نظر را به روشني نشان ميدهند.
💫تفسير بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛