eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
روز ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الخاشِعین 🔹واشْرَحْ فیهِ صَدْری بإنابَةِ المُخْبتینَ بأمانِکَ یا أمانَ الخائِفین. 🔸خدایا روزى کن مرا در آن فرمانبردارى فروتنان 🔸وبگشا سینه ام در آن به بازگشت دلدادگان به امان دادنت اى امان ترسناکان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز پانزدهم از ماه رمضان: جزء بنام خدا سوره اسراء ۱-ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكمُ وَ إِنْ أَسَأْتمُ (7- اسراء) اگر كنید، به خود نیكى كرده اید و اگر بدى هم كنید، باز به خود بد كرده اید. علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه می نویسد: «لام» در«لانفسكم» و نیز در «فلها»، لام اختصاص است یعنى: خوبی و بدی شما مختص به خود شما است، بدون اینكه چیزی از آن به دیگران بچسبد، و این خود قانون در حال اجرای خداست كه اثر و تبعات عمل هر كسى را- چه خوب و چه بد- به خود او برمى گرداند. و این همان معنایی است که در قرآن به دفعات و با تعابیر گوناگون آمده است که «اثر هر عمل- چه خوب و چه بد- به صاحبش برمىگردد» ۲-دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست إِنْ عُدتمُ عُدْنَا (۸- اسراء) اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم. این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد. اما می توان از این جمله به یک قانون کلی تر هم دست یافت و آن اینکه هر ملت و جمعیتی که تغییر رویه دهند چه به سمت ارزشهای دینی و چه به سمت رذایل نفسانی خداوند نیز نسبت به آنها تغییر رویه می دهد. اگر نور به ظلمت روند خدا نیز رحمت و عنایت خاصه خود را به روی آنها قطع کرده و با غضب و عذاب با آنها برخورد می کند و اگر از ظلمت خارج و وارد نور شوند عذاب خود را از آنها رفع و درهای رحمتش را به روی آنها می گشاید. ۳-چه کسانی برادران ؟😡 وَ لَا تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا(۲۶)إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ كاَنُواْ إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ وَ كاَنَ الشَّیْطَنُ لِرَبِّهِ كَفُورًا(۲۷- اسراء) هیچگونه و ریخت و پاشی مكن. بىتردید اسراف كنندگان و ولخرجان، برادران شیاطین اند، و شیطان همواره نسبت به پروردگارش بسیار ناسپاس است. «» در اصل از ریشه «بذر» و به معنى پاشیدن دانه مىآید، منتهی این كلمه مخصوص مواردى است كه انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى، مصرف مى كند که معادل آن در فارسى «ریختو پاش» است. به تعبیر دیگر تبذیر آن است كه مال در غیر موردش مصرف شود هر چند كم باشد، و اگر در موردش صرف شود تبذیر نیست هر چند زیاد باشد.👌 در آیه بعد مبذرین را برادران شیاطین خواند که این برای آن است که آنها نیز نعمتهایی را که خدا داد، كفران مىكنند و در غیر محلش، صرف مىنمایند. تعبیر به «اخوان؛ برادران» یا برای آن است كه اعمالشان همردیف و هماهنگ اعمال شیاطین است؛ همچون برادرانى كه یكسان عمل مىكنند و یا به دلیل آن است كه در دوزخ همنشین شیطان اند. ۴-چرا برخی نمی توانند گناه را ترک کنند؟😳 قَالَ أَ رَءَیْتَكَ هَاذَا الَّذِى كَرَّمْتَ عَلىَ لَئنِ أَخَّرْتَنِ إِلىَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلًا(۶۲- اسراء) شیطان گفت: اگر تا روز قیامت به من مهلت دهی تمام فرزندان این کسی که بر من مقدم داشتی را افسار می زنم؛ مگر عده کمی. اصل كلمه «احتناک» از «حنك» است. وقتى گفته مى شود:«حنك الدابة بحبلها» معنایش این است كه ریسمانى به گردن حیوان بست و او را كشید. خود «احتناك» هم به معناى افسار كردن است. شیطان ابتدا وسوسه کرده و به گناه دعوت می کند. پس از آنکه فرد اولین قدم را برداشت و خود را به آن آلود، وسوسه های بعدی سریعتر و راحتتر در او اثر می کند. هر چه انجام گناه ساده تر و سریعتر شود نشان از آن دارد که شیطان بهتر و بیشتر بر او تسلط یافته و به تعبیری بهتر سوار شده و افسار نفس را به دست گرفته است. ژچنین کسی به عیان مشاهده می کند که تلاشهای سطحی او برای ترک گناه سودی ندارد و با کوچکترین حرکتی که شیطان به افسار می دهد او با سرعت به سمت گناه رفته و آن را مرتکب می شود. چاره رهایی از این اسارت، توبه ای حقیقی و تلاش جدی در سایه توکل به خدا و توسل به اولیای اوست. جهت مطالعه ادامه نكات به لينك زير مراجعه نماييد. http://yon.ir/Qp238 ادامه در پست بعد👇👇 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨صبحا نفسی داری سرمایه بیداری ✨بر خفته دلان بردم ، انفاس مسیحایی سلام صبحتان نکو طاعاتتون قبول 🆔 @quranpuyan
ادامه نکات جزء ✅ اصول اخلاقی و حکمت های الهی در سوره و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى {۲۳} و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند {۲۴} و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه مانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن {۲۶} چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است {۲۷} و اگر به اميد رحمتى كه از پروردگارت جوياى آنى از ايشان روى مى گردانى پس با آنان سخنى نرم بگوى {۲۸} و دستت را به گردنت زنجير مكن(کنایه از بخل و عدم انفاق )و بسيار [هم] گشاده دستى منما تا ملامتشده و حسرتزده بر جاى مانى {۲۹} بى گمان پروردگار تو براى هر كه بخواهد روزى را گشاده يا تنگ مى گرداند در حقيقت او به [حال] بندگانش آگاه بيناست {۳۰} و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است {۳۱} و به زنا نزديك مشويد چرا كه آن همواره زشت و بد راهى است {۳۲} و نفسى را كه خداوند حرام كرده است جز به حق مكشيد و هر كس مظلوم كشته شود به سرپرست وى قدرتى داده ايم پس [او] نبايد در قتل زياده روى كند زيرا او [از طرف شرع] يارى شده است {۳۳} و به مال يتيم جز به بهترين وجه نزديك مشويد تا به رشد برسد و به پيمان [خود] وفا كنيد زيرا كه از پيمان پرسش خواهد شد {۳۴} و چون پيمانه مى كنيد پيمانه را تمام دهيد و با ترازوى درست بسنجيد كه اين بهتر و خوش فرجامتر است {۳۵} و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن زيرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش واقع خواهند شد {۳۶} و در [روى] زمين به نخوت گام برمدار چرا كه هرگز زمين را نمى توانى شكافت و در بلندى به كوهها نمى توانى رسيد {۳۷} همه اين [كارها] بدش نزد پروردگار تو ناپسنديده است {۳۸} اینها از جمله حکمتهایی است که پروردگارت به تو وحی کرده است.{۳۹} http://yon.ir/Qp238 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 ايام سالروز ميلاد كريم اهل بيت امام حسن مجتبي ع بر شما مبارك باد. با آرزوي قبولي و طاعات و عبادات شما مخاطبين محترم - صندوق قرآن پويان، از قراني و وجوه اهدايي شما جهت صرف در فعاليتهاي قراني قران پويان استقبال ميكند. خيرين و علاقه مندان گرامي از طريق لينك زير ميتوانند كمكهاي اهدايي خود را واريز نمايند: idpay.ir/quranpuyan1 - 🌹🌹همچنين خيريني كه مايل به مشاركت در تامين مسابقات روزانه غرفه قران پويان در نمايشگاه قران هستند،ميتوانند از طريق لينك زير اقدام نمايند: idpay.ir/quranpuyan1/shop/37489
🔸 ای زمزمه صبح و نسیم ادرکنی آئینه رحمان و رحیم ادرکنی 🔸 ای در کرم و سخاوت و آقایی بی خاتمه ، ایها الکریم ادرکنی ولادت با‌سعادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد @quranpuyan
♻️♻️♻️ 🍃🌸وقتی ما به مراجعه میکنیم، هر دفعه‌ای کنیم چنین چیزی وجود دارد، البته همه‌ی آیات را نمیگویم، بلکه در بخشی از آیات این‌طور است 🍃 یعنی در هر نوبتی انسان نگاه میکند. یکجا یا دوجا یک چیز جدیدی پیدا میکند. ❗️مثلاً اگر پنجاه آیه امروز خواندیم و یک یا دو نکته‌ی جدیدی پیدا کردیم، همین آیات را یکبار دیگر که با بخوانیم، باز یکی دو نکته‌ی جدید دیگر در یکجاش پیدا میکنیم. بنده بعضی از سوره‌های را که مکرر یا هر روز مثلاً میخوانم هر وقت میکنم، غالباً اینطور است که یک نکته‌ی جدیدی از این آیات به ذهنم می‌آید، ممکن است نکته‌ی خیلی مهم هم نباشد، اما نکته‌ی جدیدی هست، و چون و غور بیشتری کردیم، لذا چیز بیشتری از مفهوم این آیه به دستمان آمد.   💢 خصوصیت این است که هر کس در را تجربه بکند مفهوم بیشتر را در خواهد یافت و این چیزی نیست که انسان بر سر آن با کسی دعوا بکند. به هرحال اگر فنون ظاهری آیه‌ یعنی لغت عرب را که این آیه با آن فنون هست درست دریابید حالا اگر کسی برای شما ترجمه کرده باشد، یا خودتان با زبان عربی آشنا باشید وقتی دقت کنید چیز جدیدی دریافت خواهید کرد. 👌البته که عرض میکنیم فقط دقت عقلانی نیست. انسان باید با یک توجه و حضور و حالی که خدا دارد با او حرف میزند وقتی با این توجه بخواند چنین احساسی را خواهد داشت.   🎤 آیت الله خامنه ای https://goo.gl/rkok4V کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ 🔹وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ 🔹وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین. 🔸خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان 🔸ودورم دار در آن از رفاقت بدان 🔸وجایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش به خدایى خودت اى معبـود جهانیان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💠اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ ⭐️خدايا اين اندوه را از اين امت به حضور آن حضرت برطرف كن https://telegram.me/quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز شانزدهم از ماه رمضان: جزء قسمت اول به نام خدا جزء شانزدهم قران از ایه ۷۶ تا ۱۱۰ سوره کهف و سوره های مریم و طه را شامل میشود. سوره های مریم و طه بنابر جدول ترتیب نزول سوره های تالیفی این نگارنده،پشت سرهم و در مرحله پنجم نزول قراردارند. در این مرحله دعوت پیامبر اشکار و فراگیر شده و جمعی از اهل ایمان شکل یافته اند. این دو سوره حاوی پیامهایی در تایید و پیامبر و این تازه مسلمانان هست. و در سوره مریم اولین بار وظیفه مومنان برای پیامبر بکار رفته است.(در سوره های قبل تنها مذکر و منذر بود) از نکات جالب مشترک این دو سوره تاکید بر است.در سوره طه برای نخستین بار ،مسلمانان و پیروان پیامبر مامور به صلاه میشوند. در سوره طه دستور خدا به حضرت موسی (ع) برای نماز در سوره طه و سپس در سوره مریم ،مکلف بودن سایر انبیا به صلاه نیز بیان شده است. ✅✅مناسب است ایات و نیز تثبیت کننده روحیه اهل ایمان در این دو سوره را مرور کنیم: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي {۱۴}سوره طه منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار {۱۴} وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى {۱۲۴} و هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى كنيم {۱۲۴} فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى {۱۳۰} پس بر آنچه مى گويند شكيبا باش و پيش از بر آمدن آفتاب و قبل از فرو شدن آن با ستايش پروردگارت [او را] تسبيح گوى و برخى از ساعات شب و حوالى روز را به نيايش پرداز باشد كه خشنود گردى {۱۳۰} وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى {۱۳۲} و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش ما از تو جوياى روزى نيستيم ما به تو روزى مى دهيم و فرجام [نيك] براى پرهيزگارى است {۱۳۲} وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا {۳۱} سوره مریم و هر جا كه باشم مرا با بركت ساخته و تا زنده ام به و زكات سفارش كرده است :(عیسی) {۳۱} وَكَانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ وَكَانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا {55} و خاندان خود را به نماز و زكات فرمان مى داد و همواره نزد پروردگارش پسنديده[رفتار] بود (اسماعیل){۵۵} فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا {۵۹} آنگاه پس از آنان جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساخته و از هوسها پيروى كردند و به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد {۵۹} إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا {۶۰} مگر آنان كه توبه كرده و ايمان آورده و كار شايسته انجام دادند كه آنان به بهشت درمى آيند و ستمى بر ايشان نخواهد رفت {۶۰} وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا {۷۶} و خداوند كسانى را كه هدايت يافته اند بر هدايتشان مى افزايد و نيكيهاى ماندگار نزد پروردگارت از حيث پاداش بهتر و خوش فرجامتر است {۷۶} فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا {۹۷} در حقيقت ما اين [قرآن] را بر زبان تو آسان ساختيم تا پرهيزگاران را بدان و مردم ستيزه جو را بدان بيم دهى {۹۷} سيدكاظم فرهنگ ادامه در پست بعد👇
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز شانزدهم از ماه رمضان: جزء قسمت دوم بنام خدا سوره 1⃣ انسان‌ها چه کسانی‌اند؟ قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً(۱۰۳)الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فیِ الحْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَسَبُونَ أَنهَّمْ یحُسِنُونَ صُنْعًا(۱۰۴- کهف) بگو: [می‌خواهید] شما را از زیانکارترین مردم با خبر کنم؟ آن‌ها کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند. این آیه از کسانی خبر می‌دهد که در عمل از هر زیانکاری زیان کارترند و آن‌ها کسانی هستند که در زندگی دنیا هم از عمل خود بهره نگرفتند؛ چون «ضلال سعی» همان خسران و بی‌نتیجگی عمل است و چون این‌ها علاوه بر غفلت از ضرر، آن را سود هم تلقی می‌کنند از این رو به زیانکار ترین افراد لقب گرفته‌اند. و خسارت در کسب و کارهایی صورت می‌گیرد که به منظور سود انجام می‌شود و وقتی خسران تحقق می‌یابد که کاسب به غرضی که از تلاش خود داشته، نرسد؛ بلکه مقداری از سرمایه هم نابود شود و یا حداقل منفعتی عاید او نگردد در نتیجه سعیش بی‌نتیجه شود. و این همان است که آیه شریفه آن را «ضلال سعی» خوانده است. اگر کسی ضرر کرد و فهمید ضرر کرده است به فکر چاره افتاده و سعی می‌کند که جبران کند؛ اما بیچاره کسی که ضرر می‌کند و گمان می‌کند که دارد سود می‌برد. چنین کسی چون امیدی به بازگشت و جبرانش نیست پس در حقیقت زیانکار تر از او هم کسی پیدا نمی‌شود.👉👉 آنگاه در دو آیه بعد ریشه این وارونه انگاری آن‌ها را چنین بیان می‌کند که: آن‌ها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان کافر شدند و دیدار [قیامت و محاسبه اعمال] را به وسیله او منکر شدند و آیات من و پیامبرانم را به باد استهزاء و تمسخر گرفتند. 2⃣ سوره راه شدن در بین مردم إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا(۹۶- مریم بی تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار خواهد داد. کلمه «وُدّ» و «مودّت» به معنای محبت است. این آیه شریفه وعده‌ای زیبا از ناحیه خدای متعال است به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح می‌کنند که به زودی محبت آن‌ها را در دل‌ها قرار می‌دهد. همان‌گونه که در آیه نمایان است این بشارت را مقید به قیدی نکرده است از این رو دلیلی ندارد که ما آن را منحصر در فرد خاصی کنیم و یا آن را مربوط به بهشت یا قلوب همه مردم در دنیا و یا مقید به قیود دیگری کنیم. به عبارت دیگر آیه مطلق است و پیامش این است هر کس اهل ایمان و انجام عمل صالح باشد خداوند او را در دل دیگران انداخته و او بدون اینکه قدمی در این جهت برداشته باشد محبوب دیگران می‌شود.👌 در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آ له آمده است: هنگامی که خداوند کسی از بندگانش را دوست دارد به فرشته بزرگش جبرئیل می‌گوید من فلان کس را دوست دارم او را دوست بدار! جبرئیل هم او را دوست خواهد داشت. سپس در آسمان‌ها ندا می‌دهد که‌ای اهل آسمان! خداوند فلان کس را دوست دارد او را دوست بدارید! که به دنبال آن، همه اهل آسمان او را دوست می‌دارند؛ آنگاه پذیرش این محبت در زمین نیز منعکس می‌شود. و هنگامی که خداوند کسی را دشمن بدارد به جبرئیل می‌گوید من از او متنفرم، او را دشمن بدار! جبرئیل هم او را دشمن می‌دارد. سپس در میان اهل آسمان‌ها ندا می‌دهد که خداوند از او متنفر است او را دشمن دارید! همه اهل آسمان‌ها از او متنفر می‌شوند؛ آنگاه این تنفر در زمین نیز منعکس می‌شود. جهت مطالعه ادامه نكات ،كليك نماييد👇 http://yon.ir/Qp244 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐پیرو درخواست بازدیدکنندگان محترم از غرفه قرآن پویان مبنی بر اضافه نمودن فایلهای #صوتی ،درروز تولد امام حسن مجتبی ع نسخه جدید #تنزیل باترتیل استاد پرهیزگار و ترجمه گویای استاد فولاوند ارایه شد.
💠درب های نمایشگاه قرآن امروز از ساعت ۱۶ به روی مردم باز است Www.iqfa.ir/blog/news220 @iqfa_ir
بنام خدا پیرو ارسال قسمت اول نکات جزو پانزدهم جناب آقای دکتر سید محسن میرباقری،نکات تکمیلی ذیل را برای ما ارسال نمودند که ضمن تشکر از ایشان،باطلاع مخاطبان گرامی میرساند بسم الله الرحمن الرحیم.   باسلام وتشکر وتبریک میلاد مقدس امام مجتبی سلام الله علیه.   با اجازه شما نکات زیر را معروض می دارم.  1- نکته اول. درایه ان احسنتم ....این ایه درباره بنی اسرائیل است که دو فساد دارند وبعد ازفساد اول به قدرت می رسند ودولت اسرائل را تشکیل می دهند وبه قتل وجنایت می پردازند. بنا بر این  غیر از معنائی که ذکر کردید ایه به صورت زیر هم می شود معنا شود.   شمابنی اسرائیل در زمان قدرت  اگر کار خوبی انجام دهید ونرمش به خرج دهید برای خودتان است وفقط نفع خود را در نظر می گیرید(نه این که هدف انسانی داشته باشید) واگر هم بدی کنید وکشتار وخشونت به خرج دهید. بازهم فقط نفع خودتان را در نظر دارید.   2- نکته دوم هم درباره بنی اسرائیل است که پس از فساد دوم به ذلت کشیده می شوند. وقران امید لطفی ازطرع خدا به ان ها می دهد ولی تهدید می کند که اگر به شرارت های خود برگردید خداوند هم به عقوبت شما در دنیا واخرت بر میگردد.  
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ 🔹واقْضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین. 🔸خدایا راهنمائیم کن در آن به کارهاى شایسته واعمال نیک 🔸وبرآور برایم حاجتها وآرزوهایم اى که نیازى به سویت تفسیر وسؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه هاى جهانیان است درود فرست بر محمد وآل او پاکیزگان. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
✨خدایا!✨ 💫روزمان را با نام و یاد تو آغاز میکنیم که آرامش بخش دلهاست. ✨پروردگارا!✨ 💫ما را لحظه ای به خودمان وا مگذار! 💐سلام صبح شما عزیزان بخیر و نیکی و عافیت @quranpuyan
💢 و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هفدهم از ماه رمضان: جزء قسمت اول به نام خدا جزء ۱۷ قران شامل سوره های انبیا و حج میباشد.سوره انبیا ،مکی است و برخی ایات سوره حج نیز قطعا مدنی است. از جمله ایاتی که اذن قتال و را برای مسلمانان علیه مشرکان مکه صادر نموده است. هم چنین حاوی ایاتی در نصرت الهی اهل ایمان و نیز دعوت به و بیان برخی احکام حج است. برخی آیات مهم تر سوره حج را با هم مرور میکنیم: كساني كه كافر شدند و مؤ منان را از راه خدا و از ، كه آن را براي همه مردم مساوي قرار داديم اعم از كساني كه در آنجا زندگي ميكنند و يا از نقاط دور وارد ميشوند، باز ميدارند (مستحق عذابي درد ناكند) و هر كس بخواهد در اين سرزمين از طريق حق منحرف گردد و دست به ستم زند ما از عذاب دردناك به او ميچشانيم. {۲۵} و مردم را دعوت عمومي به كن تا پياده و سواره بر مركبهاي لاغر از هر راه دور (به سوي خانه خدا) بيايند. {۲۷} (اينگونه است مناسك حج) و هر كس الهي را بزرگ دارد اين كار نشانه تقواي دلهاست. {۳۲} خداوند از كساني كه ايمان آورده اند دفاع ميكند، خداوند هيچ خيانتكار كفران كننده اي را دوست ندارد. {۳۸} 👈به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. {۳۹} همانها كه به ناحق از خانه خود بدون هيچ دليلي شدند 😡جز اينكه ميگفتند پروردگار ما الله است، و اگر خداوند بعضي از آنها را بوسيله بعضي ديگر دفع نكند ديرها و صومعه ها و معابد يهود و نصارا و مساجدي كه نام خدا در آن بسيار برده ميشود ويران ميگردد و خداوند كساني را كه او را ياري كنند (و از آئينش دفاع نمايند) ياري ميكند، خداوند قوي و شكست ناپذير است. {۴۰} و كساني كه در راه خدا كردند سپس كشته شدند يا به مرگ طبيعي از دنيا رفتند خداوند به آنها روزي نيكوئي ميدهد كه او بهترين روزي دهندگان است. {۵۸} 👈 و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند سپس مورد تعدي قرار گيرد خدا او را ياري خواهد كرد خداوند بخشنده و آمرزنده است. {۶۰} براي هر امتي قرار داديم تا آن عبادت را (در پيشگاه خدا) انجام دهند، بنابراين آنها نبايد در اين امر با تو به نزاع برخيزند، به سوي پروردگارت دعوت كن كه بر هدايت مستقيم قرار داري. {۶۷} اي كساني كه ايمان آورده ايد ركوع كنيد و سجود بجا آوريد و پروردگارتان را عبادت كنيد و كار نيك انجام دهيد تا رستگار شويد. {۷۷} و در راه خدا جهاد كنيد و حق جهادش را ادا نمائيد او شما را برگزيد و 👈در دين كار سنگين و حرجی بر شما نگذارد 👌اين همان آئين پدر شما ابراهيم است او شما را در كتب پيشين و در اين كتاب آسماني ناميد تا پيامبر شاهد و گواه بر شما باشد و شما گواهان بر مردم بنابراين نماز را بر پا داريد و زكاة را بدهيد و به خدا تمسك جوئيد كه او مولا و سرپرست شماست چه مولاي خوب و چه يار و ياور شايسته اي. {۷۸} ✍سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp451 ادامه در پست بعدی👇
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هفدهم از ماه رمضان: جزء قسمت دوم بنام خدا سوره ۱-♦️وحی فعل یا به کار خیر وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیرَْاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَوةِ وَ إِیتَاءَ الزَّكَوةِ وَ كاَنُواْ لَنَا عَابِدِینَ{۷۳- انبیاء ع} و ما به آنها انجام كارهاى خیر و برپا داشتن نماز و پرداخت زكات را وحى كردیم و آنها تنها ما را عبادت می کردند. هر چند این آیه در توصیف پیشوایان هدایت است ولی حالتی در آن آمده که مراتب ضعیف ترش را می توان در دیگران نیز مشاهده کرد. وحی همان الهام کردن و به دل انداختن است به دو صورت ممکن است رخ دهد؛ یکی وحی گزاره های علمی است که در این نوع گیرنده به چیزی که نمی دانست عالم می شود. نوع دیگر وحی فعل عملی است به این صورت که فرد گیرنده در خود میل و اشتیاق شدید به کاری را پیدا کرده و درصدد انجام آن بر می آید. در آیه مورد بحث سخن از وحی فعل و کارهای خیر است. نمونه های قابل درک این نوع وحی را همه می توانند در خود احساس کنند؛ زمانی که بدون مقدمه در خود میل شدیدی به انجام کار خیری پیدا می کنید و به تکاپو می افتید تا به هرترتیب که شده آن را انجام دهید؛ مصداق و نمونه ضعیف شده ای از وحی فعل خیر است. وحی به مادر موسی برای رها کردن او در آب هم از نمونه های این نوع وحی است. ۲-♦️ذکر یونسیه نسخه ای برای نجات همه مومنین وَ ذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فىِ الظُّلُمَتِ أَن لَّا إِلَاهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنىِّ كُنتُ مِنَ الظَّلِمِینَ{۸۷}فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَالِكَ نُجِى الْمُؤْمِنِینَ{۸۸- انبیاء ع} و یاد كن صاحب ماهى (حضرت یونس) را زمانى كه خشمناك از میان قومش رفت و گمان كرد كه ما زندگى را بر او تنگ نخواهیم گرفت؛ پس در تاریكىهاى شب، زیر آب و در دل ماهى، ندا داد كه: معبودى جز تو نیست تو از هر عیب و نقصى منزّهى، همانا من از ستمكارانم. 🙏 پس ندایش را اجابت كردیم و از اندوه نجاتش دادیم و اینگونه مؤمنان را نجات مى دهیم. 👍👍 «نون» در لغت به معنى ماهى عظیم یا به تعبیر دیگر نهنگ یا وال است. مراد از ذو النون (صاحب ماهى)، یونس پیغمبر علیه السلام است كه از طرف پروردگار بر اهل نینوا مبعوث شد و ایشان را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند. پس از مدتی که ایمانشان نا امید شد نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند. سوره ۳-♦️تصویری از لحظه وقوع یَأَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شىَْءٌ عَظِیمٌ یَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَ تَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَ مَا هُم بِسُكَارَى وَ لَاكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِیدٌ{۲- حج} اى مردم! از پروردگارتان پروا كنید، بىتردید زلزله قیامت، واقعه اى بزرگ است. روزى را مشاهده خواهید كرد كه هر مادر شیر دهى از كودكى كه شیرش مى دهد، غافل مى شود و هر زن بارداری سقط جنین می كند و مردم را مست مى بینى در حالى كه مست نیستند، بلكه عذاب خدا بسیار شدید است. این آیات تمام انسانها را از گناه و شکستن حریمهای الهی برحذر می دهد و به آنها هشدار می دهد که صحنه ای بسیار سخت و عجیبی در پیش است که اگر اهل تقوا نباشند به تلخی و رنج شگفت آور آن روز را با تمام وجود خواهند چشید. جهت مطالعه ادامه مطالب جزء ،كليك كنيد👇 http://yon.ir/Qp451 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ در کلام 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅قرآن قابل و فهم برای همه مردم خداوند در قرآن مي فرمايد: (أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَیرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا كَثِیرًا). پس آيا در قرآن ژرف نمي‌انديشند؟ و اگر از جانب غيرخدا بود، حتماً در آن اختلاف فراواني مي‌يافتند. نکته اي که بايد به آن توجه داشت اين است که تدبّر در قرآن اختصاص به حضرات معصوم(ع) ندارد؛ بلکه خداوند مي خواهد تا همۀ مخاطبان قرآن انديشۀ خود را از ظاهر قرآن فراتر برده و در بواطن آن نفوذ کرده و تفکر کنند. اين دعوت خداوند به تدبّر در قرآن، براي مخاطبان آن داراي آثار و پيام‌هاي مهمي است؛ ازجمله آنکه با تدبّر در قرآن، انسان درمي‌يابد که هيچ اختلاف و تناقضي در آن وجود ندارد و بر مطالب آن وحدتِ رويّه حکم‌فرماست؛ يعني خداوند واژه‌اي را در قرآن به کار نميبرد که با استعمالات ديگرِ آن در قرآن ناهمگون باشد. از نظر معنا نيز به اين شکل نيست که مفهومي را در جايي گفته باشد و در جاي ديگر آن را نقض کرده باشد. همچنين درمي‌يابد که اين کتاب در کامل‌ترين شکل بيان شده است و ازآنجاکه سخنِ کامل جز از کاملِ مطلق صادر نمي‌شود، نتيجه مي‌گيرد که اين کتاب، الهي و فرادستِ سخن بشر است؛ زيرا بشري که نقص‌هاي حالي و زماني و مکاني دارد، نمي‌تواند چنين کلام همگون و يک‌دستي بگويد يا بنويسد. قبض و بسط روح بر توليدات فکري و مغزي او اثر مي‌گذارد: اما قرآن کريم که از سوي خداوند و از زبان پيامبر اکرم(ص) براي انسان‌ها به ارمغان آورده شده است، کوچک‌ترين نقص و نقضي ندارد و شکوهمندي‌اش براي هميشه محفوظ است: (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ) به‌راستي، ما خود، ذكر را فرو فرستاديم و قطعاً خود نگهبان آن خواهيم بود. از همين روست که يکي از علل ماندگاريِ قرآن «حيّ»بودن آن است؛ زيرا قرآن کلام خداست و چون خدا حيّ است، کلام او نيز حيّ است. با تدبّر در قرآن مي‌توان دريافت که اين سخن الهي، برخلاف تأليفات بشري، در ارائۀ مطالب در راستاي اهدافش، کم و زيادي نگذاشته و لازم نيست در هر عصر و زماني به آن افزود يا از آن کاست و آنچنان مستحکم و کامل است که هيچ نيازي به اصلاحات و تجديدنظر ندارد. همچنين از طريق تدبّر در قرآن مي‌توان به اين نکته رسيد که مطالبِ قرآن هيچ اختلافي با فطرتِ انسان که دست‌نوشتۀ خداوندي است ندارد و تمام آيات آن در پاسخ‌گويي به نيازهاي جسم و روح انسان هماهنگ است. سبک قرآن در پرداختن به نيازهاي انسان، خلاف سبک مکاتب بشري است. مکاتب بشري براساس ديدگاه‌هاي صاحبان آن پيريزي شده‌اند و ازآنجاکه اين نظريه‌پردازان به تمام نيازهاي بشر واقف نبوده و نيستند، طرحي که براي سعادت بشر ارائه کرده‌اند، ناقص و نارساست: گاه به بهانۀ آزادي، اخلاق نابود مي‌شود و گاه به بهانۀ عدالت، آزادي ناديده گرفته مي‌شود. اما قرآن جامع است و به تمام ابعاد جسمي و روحي، مادي و معنوي و نيز دنيوي و اخروي نگاهي متعادل و واقع‌گرايانه دارد و به اندازۀ نياز انسان به هريک از اين مقولات مي‌پردازد؛ به طور مثال، هرگاه در قرآن توصيه به ارتباط معنوي با خداوند و برپايي نماز شده، به ارتباط با مردم و پرداخت زکات نيز امر شده است. در اين نوع نگاه، هم با توصيه به نماز به جنبه‌هاي فردي انسان توجه شده و هم جنبۀ جمع‌گرايانه و اجتماعي انسان که مظهر آن پرداخت زکات است، مدّنظر قرار گرفته است. ✍ بخش‌هایی از کتاب مشکاة، جلد۱، تفسیر سورۀ مبارکۀ حمد، دکترمحمدعلی انصاری http://quranpuyan.com/yaf_postst379_qrn-qbl-tdbr-w-fhm-bry-hmh-mrdm.aspx 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
چاپ نخست کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن" در ماه مبارک رمضان شنبه 97/3/12، ، (اخبار رسمی): این کتاب، پیرو برگزاری موفق دوره‌های آموزشی روش مطالعه و فهم قرآن و بازخوردهای رضایت‌مندانه قرآن آموزان این دوره‌ها،در 140 صفحه با قطع رقعی منتشر شده است. این کتاب، پاسخ به سوال "چگونه قرآن بخوانیم و بفهمیم" را با روش و بیانی ساده عرضه کرده است . این کتاب در 6 فصل با عناوین زیر تالیف شده است: 1- چرا به قرآن مراجعه کنیم؟ خداقرآن را چگونه کتابی معرفی کرده است؟ 2-آیا ما مجاز و قادر به تدبر در قرآن هستیم؟ 3-روش مطالعه و تدبّر در قرآن 4-اهمیت نقش محوری سوره‌ها در فهم قرآن 5-فواید روش ارائه شده دراین کتاب 6-گام تکمیلی تدبّر: طرح سؤالات مختلف از خود، در هنگام تدبّر و تفسیر آیات قیمت چاپ سیاه و سفید کتاب 12000 تومان و چاپ رنگی آن 22000 تومان است که با تخفیف نمایشگاه به ترتیب 10000 و 20000 تومان به فروش می‌رسد. سایر علاقه‌مندان به خرید این کتب می‌توانند در ماه مبارک رمضان با استفاده از تخفیف ایام نمایشگاه قرآن از طریق تماس با شماره 09123732102 يا ارسال پيام به نام كاربري farpuy@در تلگرام،ايتا و گپ ، کتاب را سفارش دهند. هم چنین برای موسسات و نهادهای آموزشی قرآنی که بیش از 10 جلد سفارش دهند، با تخفیف فوق‌العاده به قیمت 8000 و 18000 تومان ارایه می‌شود. news.akhbarrasmi.com/news/13970312298648167
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اللهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ 🔹ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ 🔹وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الى اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ 🔹یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین. 🔸خدایا آگاهم نما در آن به برکات سحرهایش 🔸و روشن کن در آن دلم را به پرتو انوارش 🔸و بگمار تمام اعضایم را به پیروى کردن آثارش 🔸به نور خودت اى روشنى بخش دلهاى عارفان کانال قرآن پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شریعت https://telegram.me/quranpuyan
یا رب! ازپنجره‌روزگار به درخت عمر که‌مينگرم خوشتر از ياد‌ونام زیبایت ثمری‌نيست یا ارحم الراحمین روزمان را با نام و ذکرت آغاز میکنیم به امیدخودت ای مهربانترین مهربانان سلام صبح بخیر @quranpuyan
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم از ماه رمضان: جزء قسمت اول: بنام خدا سوره ۱-روش برخورد با بدی ها: ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ (۹۶- مومنون) 👈به بهترین شیوه بدی را از خودت دور کن. یكى از مؤثرترین راههای مبارزه با دشمنان سرسخت و لجوج آن است كه بدیهای آنها به نیكى پاسخ داده شود؛ اینجاست كه شور و غوغایى از درون و جدان آنها برخاسته و او را سخت تحت ضربات سرزنش و ملامت قرار مىدهد. این کار در بسیار از موارد سبب بیداری وجدان تغییر عملکرد او می شود. در سیره پیشوایان و روش عملى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدى علیهم السلام بسیار دیده شده كه افراد یا جمعیتهایى را كه دارای بدترین برخورد بوده اند را به نیكى پاسخ گفته و مشمول محبتشان ساخته اند؛ که همین طرز برخورد، سبب انقلاب درونی و دگرگونى روحى و باز گشت آنها به راه حق شده است. قرآن کریم به دفعات این شیوه را به عنوان یك اصل در مبارزه با بدیها به مسلمانان گوشزد کرده است و حتى در آیه ۳۴ سوره فصلت مى گوید: « نتیجه این كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت، دوستان گرم و صمیمى شوند.» ۲-تصور غلطی که سرمایه داران بی دین دارند أَ یحَْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ(۵۵) نُسَارِعُ لهَُمْ فىِ الخَْیرَْاتِ بَل لَّا یَشْعُرُونَ(۵۶- مومنون) آیا گمان مى كنند افزونى و گسترشى كه به سبب مال و اولاد به آنان مى دهیم؛ برای آن است که مى خواهیم در عطا كردن خیرات به آنان شتاب ورزیم؟ آنها نمى دانند كه این فرزندان و اموال فراوان در حقیقت یك نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و كیفر براى آنها است. و این همان چیزى است كه در سایر آیات قرآن از آن به قانون استدراج یاد شده است. سوره ۳-چند دستور مهم به مسلمان وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ یحَْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ جُیُوبهِِنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلّا َّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ... وَ لَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخُْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ (۳۱- نور) به زنان با ایمان بگو از نگاه كردن به مردان نامحرم خوددارى كنند و دامان خود را از گناه حفظ نمایند و نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتا ظاهر است و باید روسری های خود را روی سینه هاى خود بیندازند. آنها نباید زینت خود را آشكار سازند مگر برای شوهرانشان و ... (یازده مورد دیگر) و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان برای نامحرمان دانسته شود. این آیه شریفه در بردارنده چند حکم مهم در مورد رعایت عفت و پاکدامنی است که رعایت تمام آنها برای بانوان مسلمان لازم و ضروری است: ۱. «چشم چرانى» و دیدن صحنه های حرام همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام مى باشد. ۲. «پوشاندن شرمگاه» در مقابل نگاه دیگران، همانگونه که برای مردان واجب است براى زنان نیز واجب است. ۳. «پنهان کردن محلهایی از بدن که معمولا تزیین می کنند» یا زینتهایی که معمولا از دید نامحرم پنهان است را درمعرض دید او قرار ندهند؛ مگر دستها تا مچ و گردی صورت به شرط آنکه زینت نداشته و بدون آرایش باشد. ۴. «پرهیز از جلب کردن توجه نامحرم به هنگام راه رفتن»: به هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا توجه نامحرم به آنها جلب شود. جهت مطالعه سایر نکات،به آدرس زیر مراجعه نمایید👇 http://yon.ir/Qp246 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و از هر جزء قرآن کریم ✅ روز هجدهم از ماه رمضان: جزء قسمت دوم: سوره نور در جزء ۱۸ قراردارد.این سوره در سال گذشته در گروه قران پویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ✅✅درس یا درس های چیست؟ در حین مطالعه این سوره،هشت فراز اصلی را شناسایی کردیم و پیام مهم آن فراز را استخراج کردیم که در زیر پشت سرهم قرار میدهیم: 🍀 فراز اول:ایات ۱۰_۱ بیان مجازات مرد وزن و مجازات زنا به افراد پاك و روش اثبات اين اتهام ،تاکیدی است بر لزوم نظام جزایی جامع برای مجازات متخلفین همراه با حفظ حقوق و آبروی افراد و متهمین و تعیین روشهای اثبات جرم 🍀 فراز دوم:آیات ۲۵_۱۱ تاکید بر انسانها در جامعه و برخورد شدید با و شایعه پردازان 🍀 فراز سوم:آیات ۲۹_۲۷ تاکید بر افراد و لزوم کسب اجازه برای ورود و نفوذ به حریم خصوصی آنها 🍀 فراز چهارم:ایات ۳۴_۳۰ تعیین حریم خصوصی،خانوادگی و اجتماعی برای بانوان مسلمان والزامات این حریم ها و تاکید بر تزویج دختران وپسران برای حفظ امنیت روانی و اخلاقی جامعه 🍀 فراز هفتم:آیات ۶۱_۵۸ توجه به حریم افراد در داخل خانواده که نسبت به حریم های مفروض در جامعه تسهیل شده است. . 🍀 فراز پنجم:آیات ۴۶_۳۵ تشویق انسانها به بهره مندی از هدایت الهی 🍀 فراز ششم:آیات ۵۷_۴۷ با ایمان صادقانه و اطاعت از دستورات خدا و پیامبر،از هدایت الهی بهره مند شوید تا رستگار شوید. 🍀 فراز هشتم:آیات ۶۴_۶۲ اجابت دعوت خدا ورسول از طریق اطاعت کامل از پیامبر و حفظ همراهی با او در صحنه های اجتماع همانطور که مشاهده میشود از ابتدای سوره تاآیه ۳۴ و سپس آیات ۶۱_۵۸ به حفظ ابروی افراد و حریم خصوصی آنها بویژه بانوان در داخل جامعه و خانواده اختصاص دارد. از آیه ۳۵ تا ۶۴(بجز ۶۱_۵۸)هم به تمجید از ایمان واقعی و اطاعت از پیامبر جهت بهره مندی از هدایت الهی پرداخته است. ✅ پس درس سوره نور عبارت است از: «حفظ آبرو و رعایت حریم خصوصی افراد در جامعه وخانواده،ایمان واقعی و اطاعت کامل از رسول» ✍سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه تفسیر خلاصه ایات و فرازهای سوره نور به لینک زیر مراجعه نمایید. http://yon.ir/Qp4720 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
👈👈پیرو استقبال مخاطبان گرامی در سالهای پیش و نیز قرار گیری تالار گفتگوهای قرآن پویان در اولین نتیجه جستجوی "نکات هر جزء قرآن" در   💐💐امسال نیز نکات هر جزء همزمان با اذان صبح در کانال قرآن پویان در تلگرام و گپ و ایتا ارسال میشود. هم چنین همزمان با ماه مبارک رمضان امسال ، برای نخستین بار امکان فروش نسخه کتاب "پیام هایی از 30 جزء قرآن" که در سال 1395 با جمع آوری مجموعه نکات جزء اول تا سی ام چاپ شده است،فراهم شده است. جهت خرید و دانلود فایل پی دی اف کتاب پیام هایی از 30جزءقرآن ،لینک زیر را کلیک نمایید: https://idpay.ir/quranpuyan/file/14931