eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
662 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅گلايه از و بي استفاده بودن قرآن در جامعه و لزوم تحول در روش در كتاب آداب الصلاه امام خميني ره "اكنون كه مقاصد و مطالب اين صحيفه الهيه را دانستى، يك مطلب مهمّى را بايد در نظر بگيرى كه با توجه به آن راه استفاده از كتاب شريف بر تو باز شود و ابواب معارف و حِكَم بر قلبت مفتوح گردد. 👈و آن، آن است كه به كتاب شريف الهى نظر تعليم داشته باشى و آن را كتاب تعليم و افاده بدانى، و خود را موظف به تعلّم و بدانى. ✅و اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مىكنيم براى ثواب و اجر، 👉و لهذا جز به جهت تجويد آن اعتنائى نداريم. مىخواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مىشويم و به همين امر قناعت مىكنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مىخوانيم و به هيچ وجه از آن استفادهاى حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت.😔😔 و يا اگر نظر تعليم و تعلّم داشته باشيم، با نكات بديعيّه و بيانيّه و وجوه اعجاز آن، و قدرى بالاتر، جهات تاريخى و سبب نزول آيات، و اوقات نزول، و مكّى و مدنى بودن آيات و سور، و اختلاف قرائات و اختلاف مفسرين از عامّه و خاصه، و ديگر امور عرضيّه خارج از مقصد كه خود آنها موجب احتجاب از قرآن و غفلت از ذكر الهى است، سر و كار داريم. ⬅️ بلكه مفسرين بزرگ ما نيز عمده همّ خود را صرف در يكى از اين جهات يا بيشتر كرده و باب تعليمات را به روى مردم مفتوح نكرده اند. ✅به عقيده نويسنده تا كنون براى كتاب خدا نوشته نشده. 👉به طور كلّى معنى تفسير كتاب آن است كه شرح مقاصد آن كتاب را بنمايد؛ و نظر مهم به آن، بيان منظور صاحب كتاب باشد. مفسِّر وقتى مقصد از نزول را بما فهماند مفسر است، نه سبب نزول به آن طور كه در تفاسير وارد است ✅مقصود ما آن است كه راه استفاده از اين كتاب شريف را، بايد به روى مفتوح نمود." http://quranpuyan.com/yaf_postsm6685_chr-z-qrn-stfdh-nmyshwd--nqd-mm-khmyny-br-tfsyr-w-mhjwry-qrn.aspx#post6685 https://t.me/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم 🌹خداوند می فرمایند :. 👈فاصبر صبرا جمیلا. 🔸پس صبرکن صبری نیکو ،(5)سوره معارج » به معناى «شکیبایى زیبا» است، و آن و استقامتى است که برای خدا صورت گیرد و تداوم داشته باشد؛ یأس و ناامیدى به آن راه نیابد؛ و توأم با بی‌تابى، شکوه و آه و ناله نگردد. جمیل؛ شکیبایى در برابر حوادث سخت و آزمایش‌های سنگینی است که نشانه شخصیت و وسعت روح آدمى است. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در کلام 💎وجوب روزه، مفهوم آن و وجود آن در قبل 🔹روزه و روزه داری در دین فلسفه روزه یهود کتاب عهد قدیم تاکید دارد که روزه هدف نیست بلکه وسیله ای است که از طریق آن انسان قادر است از گناهانی که مرتکب شده است اظهار ندامت و توبه کند و قلب خود را برای خداوند متواضع گرداند و با تغییر در رفتار و عمل خود توبه حقیقی از گناهان را متجلی سازد. تعنیت (روزه) در دین یهود اهداف خاصی از جمله توبه، طلب بخشش و یادآوری سوگواری را در پی دارد. از نگاه دین یهود صوم تنها به معنی پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست بلکه خودداری از لذایذ جسمانی است. کتاب مقدس یهودیان بر این مطلب تاکید دارد که روزه داشتن بدون توبه ای صمیمی و حقیقی بی ارزش و بی محتواست و صرف توجه به ظواهر روزه کارساز نیست. این امر که فلسفه روزه صرفاً اجتناب از برخی نیازهای طبیعی و پرداختن به اموری دیگر چون دعا و ... عبارت – بدون ایجاد اثری مثبت در قلب و روح مومنان - نیست منحصر به آیین یهود نیست و در دیگر ادیان نیز مورد توجه قرار گرفته است. قوم یهود در موارد مختلفی مبادرت به روزه گرفتن میکردند که از جمله آنها موارد زیر میباشد: ۱- بر سر لطف آوردن خداوند به منظور پیشگیری پایان بخشیدن به یک مصیبت الهی. ۲- هنگامی که یک تهدید یا حمله از سوی دشمنان و یا مصیبت طبیعی متوجه میشد به روزه عمومی توجه میکردند. ۳- روزه داشتن به منظور کسب آمادگی برای قبول امری خطیر یا ملاقات با ارواح مردگان. برگرفته از وبلاگ اهل البیت برای مشاهده منابع و مآخذ به لینک زیر مراجعه نمایید 👇 http://yon.ir/Qp84 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✨برگ تحویل می کند رمضان ✨بار تودیع بر دل اخوان ✨یار نادیده سیر ، زود برفت ✨دیر ننشست نازنین مهمان ✨ماه فرخنده روی بر پیچید ✨و علیک السلام یا رمضان ✨الوداع ای زمان طاعت و خیر ✨مجلس ذکر و محفل قرآن ✨مهر فرمان ایزدی بر لب ✨نفس در بند و دیو در زندان ✨تا دگر روزه با جهان آید ✨بس بگردد به گونه گونه جهان ✍سعدی شیرازی 🌙حلول ماه شوال و عید سعید فطر مبارک باد https://eitaa.com/quranpuyan
💠 💠 ❇️امشب را غنیمت بشمارید رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام يَقُولُ يُعْجِبُنِي أَنْ يُفَرِّغَ الرَّجُلُ نَفْسَهُ فِي السَّنَةِ أَرْبَعَ لَيَالٍ- لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ لَيْلَةَ الْأَضْحَى وَ لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ وَ أَوَّلَ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ امام على عليه السلام فرمودند: در شگفتم از كسى كه اين چهار شب از سال را به بيهودگى بگذراند: 1⃣شب عيد 2⃣شب عيد قربان 3⃣شب نيمه شعبان 4⃣اولين شب از ماه رجب. 📚مصباح المتهجد؛ ج‌ ۲، ص: ۸۵۲ ______ @quranpuyan
✨اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک منه عِبادُک الصّالِحُونَ ✨وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمخْلَصُونَ 🔸خدایا از تو خواهم بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات 🔸و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن بندگان مخلص ات. کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
بنام خدا و از جزء قرآن کریم:قسمت اول: جزء سی ام قران کریم شامل ۳۷ سوره از سوره های کوچک قران است که غالبا در ابتدای دوران بعثت برپیامبر نازل شده اند. 👈این سوره ها غالبا بر متمرکز شده اند: ۱-همه زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است .رستگاری در گرو تزکیه است. ۲-تاکید برتوجه به و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و دنیا طلبی ۳- توصیف حوادث و وجودحساب وکتاب و دو دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت حال آیاتی از هر سه محور فوق را در سوره های مختلف این جزء ارایه می کنیم: ✅ ۱--همه زندگی شما ،منحصر به این دنیا نیست.بلکه زندگی هم وجود دارد که بهتر و پایدارتر است .رستگاری در گرو تزکیه است. ♦️سوره اعلی : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى ﴿۱۴﴾ آن كس كه خود را پاك گردانيد (۱۴) وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد (۱۵) بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا ﴿۱۶﴾ليكن [شما] زندگى دنيا را بر مى گزينيد (۱۶) وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى ﴿۱۷﴾با آنكه [جهان] آخرت نيكوتر و پايدارتر است (۱۷ ♦️سوره شمس: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا شد (۹) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ و هر كه آلوده اش ساخت قطعا درباخت (۱۰) ♦️سوره ضحی :وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى ﴿۴﴾و قطعا براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود (۴) ✅ ۲-تاکید برتوجه به و اطعام مساکین و محرومین و نکوهش مال دوستی و ☘️سوره عادیات :وَإِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ ﴿۸﴾و راستى او سخت شيفته مال است (۸) ☘️سوره مطففین: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾واى بر كمفروشان (۱) الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند (۲) وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند (۳) ☘️ سوره فجر: كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿۱۷﴾ولى نه بلكه يتيم را نمى نوازيد (۱۷) وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۱۸﴾و بر خوراك[دادن] بينوا همديگر را بر نمى انگيزيد (۱۸) وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿۱۹﴾و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى خوريد (۱۹) وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار (۲۰) ☘️ سوره بلد:وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿۱۲﴾و تو چه دانى كه آن گردنه [سخت] چيست (۱۲) فَكُّ رَقَبَةٍ ﴿۱۳﴾بنده اى را آزادكردن (۱۳) أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ ﴿۱۴﴾يا در روز گرسنگى طعام دادن (۱۴) يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ ﴿۱۵﴾به يتيمى خويشاوند (۱۵) أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ ﴿۱۶﴾يا بينوايى خاكنشين (۱۶) ☘️ سوره همزه:وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿۱﴾واى بر هر بدگوى عيبجويى (۱) الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿۲﴾كه مالى گرد آورد و برشمردش (۲) يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿۳﴾پندارد كه مالش او را جاويد كرده (۳) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
و از جزء قرآن کریم:قسمت دوم ✅ ۳-توصیف حوادث و وجودحساب وکتاب و دو دسته شدن انسانها براساس اعمال دنیا و مقایسه سرنوشت انها بایکدیگر در اخرت ♦️سوره زلزال-فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾ پس هر كه هموزن ذره اى نيكى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۷) وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾و هر كه هموزن ذره اى بدى كند [نتيجه] آن را خواهد ديد (۸) 🔻إنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا ﴿۲۱﴾نبا [آرى] جهنم [از دير باز] كمينگاهى بوده (۲۱) لِلطَّاغِينَ مَآبًا ﴿۲۲﴾[كه] براى سركشان بازگشتگاهى است (۲۲) لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا ﴿۲۳﴾روزگارى دراز در آن درنگ كنند (۲۳) إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾مسلما پرهيزگاران را رستگارى است (۳۱) ♦️سوره نازعات :فَإِذَا جَاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرَى ﴿۳۴﴾پس آنگاه كه آن هنگامه بزرگ دررسد (۳۴) يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَى ﴿۳۵﴾[آن] روز است كه انسان آنچه را كه در پى آن كوشيده است به ياد آورد (۳۵) ♦️سوره عبس: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ مُسْفِرَةٌ ﴿۳۸﴾در آن روز چهره هايى درخشانند (۳۸) ضَاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ ﴿۳۹﴾خندان [و] شادانند (۳۹) وَوُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ عَلَيْهَا غَبَرَةٌ ﴿۴۰﴾و در آن روز چهره هايى است كه بر آنها غبار نشسته (۴۰) تَرْهَقُهَا قَتَرَةٌ ﴿۴۱﴾[و] آنها را تاريكى پوشانده است (۴۱) أُولَئِكَ هُمُ الْكَفَرَةُ الْفَجَرَةُ ﴿۴۲﴾آنان همان كافران بدكارند (۴۲) ♦️ سوره انفطار :إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿۱۳﴾قطعا نيكان به بهشت اندرند (۱۳) وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ ﴿۱۴﴾و بيشك بدكاران در دوزخند (۱۴) ♦️سوره انشقاق :فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ ﴿۷﴾اما كسى كه كارنامه اش به دست راستش داده شود (۷) فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا ﴿۸﴾بزودى اش حسابى بس آسان كنند (۸) وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﴿۹﴾و شادمان به سوى كسانش باز گردد (۹) وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ ﴿۱۰﴾و اما كسى كه كارنامه اش از پشت سرش به او داده شود (۱۰) فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا ﴿۱۱﴾زودا كه هلاك [خويش] خواهد (۱۱) وَيَصْلَى سَعِيرًا ﴿۱۲﴾و در آتش افروخته درآيد (۱۲) ♦️سوره غاشیه: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ ﴿۸﴾در آن روز چهره هايى شادابند (۸) لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ ﴿۹﴾از كوشش خود خشنودند (۹) فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿۱۰﴾در بهشت برين اند (۱۰) با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه نزول قران ان شالله خداوند به همه توفیق فهم بیشتر قران و عمل به مفاهیم انرا عطانماید. التماس دعا سید کاظم فرهنگ جهت مطالعه سایر نکات و توضیحات ایات منتخب به لینک زیر مراجعه نمایید:👇 http://quranpuyan.com/yaf_postst261_nkht-khlydy-z-jz-sy-qrn-khrym.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 🌹قال الصادق (علیه السلام) 🔹ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى (صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة. 🌹امام صادق (علیه السلام) فرمود: 🔹تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى است، همچنان که صلوات بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است. وسائل الشیعه، ج ۶ ص ۲۲۱، ح 💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠🔸💠 @quranpuyan
📖 اندازه ى #فطريه عبارت است از سه كيلوگرم از قوت غالب خودش و عيالش كه اگر بيشتر برنج مى خورد برنج است و اگر گوشت مى خورد گوشت و بالاخره آن چه غالباً مصرف مى كند، كه اگر غالباً مخلوطى از برنج و گوشت و نان و ... است سه كيلوگرم از اين مخلوط را بايستى فطريه بدهد، و اگر قوت غالبى ندارد، كه تعدادى از غذاها را يكسان مصرف مى كند، همان تعداد را بايستى منظور كند ... 📚 رساله نوین، مسئله ۴۸۷ 🆔 @SadeghiTehrani
📖 آن چه موجب پرداختن فطريه ى ديگران است اين است كه آن ها معمولًا از نظر مخارجشان زير پوشش شما باشند و بنابه روايت «من تعول»: كسى كه عائله ى شما بحساب آيد، كه ميهمانان بى نياز را هرگز شامل نيست ، و اين جا اصل زكات فطره خود شما و كسانى كه از عيالات و زير پوشش شما هستند بر شما واجب مى باشد و ديگر هيچ، كه اگر بى نيازى مدتى هم ميهمان شما باشد زكات فطره اش بر شما نيست ... 📚 رساله نوین، مسئله ۴۸۶ 🆔 @SadeghiTehrani
آيا قران را فقط بايد از نگاه فهميد؟ «يكي ديگر از حُجُب كه مانع از استفاده از اين صحيفة نورانيه است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسّرين نوشته و يا فهميده اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست، و تفكر و تدبّر در آيات شريفه را با تفسير به رأي - كه ممنوع است - اشتباه نموده اند و به واسطة اين رأي فاسد و عقيدة باطله، قرآن شريف را از جميع فنون استفاده عاري نموده، و آن را به كلّي مهجور نموده اند. در صورتي كه استفادات اخلاقي و ايماني و عرفاني به هيچ وجه مربوط به تفسير نيست تا تفسير به رأي باشد. مثلاً، اگر كسي از كيفيت مذاکرات حضرت موسی با خضر و کیفیت معاشرت آنها و شدّ رحال حضرت موسي، با آن عظمت مقام نبوت، براي به دست آوردن علمي كه پيش او نبوده و كيفيت عرض حاجت خود به حضرت خضر - به طوري كه در كريمة شريفة «هل اتّبعك علي ان تعلّمن ممّا علّمت رشداً» مذكور است- و كيفيت جواب خضر و عذرخواهيهاي حضرت موسي، بزرگي مقام علم و آداب سلوك متعلّم با معلّم را كه شايد بيست ادب در آن هست، استفاده كند، اين چه ربط به تفسير دارد، تا تفسير به رأي باشد؟! و بسياري از استفادات قرآن از اين قبيل است، و در معارف، مثلاً اگر كسي از قول خداي تعالي: «الحمدلله ربّ العالمين» كه حصر جميع محامد و اختصاص تمام اثنيه است به حق تعالي، استفادة توحيد افعالي كند و ...، اين چه مربوط به تفسير است تا اسمش تفسير به رأي باشد يا نباشد؟! الي غير ذلك، از اموري كه از لوازم كلام استفاده ميشود كه مربوط به تفسير به هيچ وجه نيست». امام خميني ره http://quranpuyan.com/yaf_postsm3486_bDy-bh-khyl-ynkh-qrn-z-fhm-bshr-bltr-st-w-fhm-n-mkhSwS-hl-byt-st-z-tdbr-dr-n-mytrsnd.aspx#post3486
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم 🌹🌹امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند: 🔶🔸كَم مِنْ صَبر ساعةٍ قَدْ أورَثتْ فَرَحاً طويلاً و كَم من لذَّةِ ساعةٍ قَدْ أورَثَتْ حُزناً طويلاً. 🔸چه بسا يك لحظه كردن موجب سرور و خوشحالي طولاني شود و چه بسا لحظه اي لذت بردن موجب اندوه طولاني گردد. 📗سفينة البحار، جلد 2، صفحه 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🔴 فطریه، گام اول! 🔸فطریه نوعی زکات است که به میزان حدود سه کیلو -مواد غذایی متعارف- در سال پرداخت میشود و بمصرف فقرا میرسد. ولی با توجه به گستردگی فقر و فراوانی نیازمندان، این بودجه چه تاثیر قابل توجهی در رفع نیازهای آنان دارد؟ و آیا میتوان آن را روشی کافی و کارآمد برای فقرزدایی دانست؟ 🔸روشن است که پاسخ این سوال منفی است. البته در گذشته، چنین بودجه ای تاثیر بیشتری در بهبود وضع آنان داشته است ولی امروز بالنسبه این تاثیر کاهش یافته است زیرا در آن اعصار عمدهُ هزینه خانوار هزینه خوراک بوده و در خوراک هم هزینه اصلی همان نان بوده و لذا با تامین نان، مهمترین نیاز خانوار برآورده میشد در حالیکه امروزه نان در سبد هزینه خانوار، کمترین رقم را بخود اختصاص میدهد. دیروز سه کیلو گندم یا جو چندان مهم بود که عقیل خدمت حضرت علی (ع) بیاید و درخواست یک صاع طعام کند و با برخورد شدید حضرت مواجه شود: «استماحنی من برّکم صاعا»(نهج البلاغه، کلام ۲۱۵) 🔸بنظر میرسد ریشه مشکل آن است که ما درک درستی از جایگاه این حکم نداریم و نمیدانیم که فطریه چرا و چگونه واجب شده است. فطریه وقتی واجب گردید که مسلمانان در سختترین شرایط مالی بوده و از مال و ثروت برای کمک به محرومان و درماندگان بی بهره بودند(سال دوم هجرت). در آن شرایط، فطریه برای عموم مردم "حداکثر" توانشان بود، نه حداقل آن. این روایت را همه مشایخ حدیثی (کلینی، صدوق، طوسی) با سندهای کاملا معتبر نقل کرده اند که هشام بن حکم از امام صادق (ع) نقل میکند که فرمود: «نزلت الزکاة و لیس للناس اموال و انما کانت الفطرة» علامه محمدتقی مجلسی در ترجمه آن مینویسد: به ده سند صحیح منقول است ... هشام گفت که حضرت فرمود: آیه زکات نازل شد و مردمان چیزی نداشتند که زکات بر ایشان لازم شود و همین زکات فطر، اول واجب شد(لوامع ) 🔸پس در آن شرایط فقر عمومی، فطریه "حداکثر انفاق" بود و بعدا با گشایش در معیشت مسلمانان، آنان وظایف بیشتری برای انفاق پیدا کردند و فطریه به "حداقل" تبدیل گردید. متاسفانه هنوز بسیاری از ما، فطریه را حداکثر وظیفه‌مان دانسته و گمان میبریم که با پرداخت آن تکلیف زکات را انجام داده و وظیفه دیگری در قبال فاجعه فقر نداریم! @mohammadsorooshmahallati
#آموزشي كم‌نظير:آياشماهم مايليدروش #فهم بهتر سوره های قران را در8 هفته بطور مجازي فرا بگيريد؟اطلاعات بيشتر در لينك زير https://t.me/tadabbor_quranpuyan لطفا براي سايرعلاقه مندان #فورواردنماييد.
صبح امروز خدایا چه مبارک بدمید که همی از نفسش بوی عبیر آید و عود گر کسی شکرگزاری کند این نعمت را نتواند که همه عمر برآید ز سجود #سعدی سلام و درود صبح شما بخیر و شادی @quranpuyan
✴️ نترسیدن از حرف دیگران در بیان الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا {۳۹} همان كسانى كه پيامهاى خدا را ابلاغ مى كنند و از او مى ترسند و از هيچ كس جز خدا بيم ندارند و خدا براى حسابرسى كفايت مىكند {۳۹}سوره احزاب در تفسیر و تبیین این ایه سوره احزاب مثال زیر بیان شد که به مناسبت ۱۴ خرداد،مجددا ارسال میکنیم. ذكر اين نكته لازم است كه واكنش هاي مخالفت آميز با اداب و رسوم ناحق يا آنچه به غلط متداول و است،صرفا اختصاص به مردم عادي ندارد بلكه ميتواند در هر حوزه اي بين علما و متخصصين آن رشته هم رخ دهد. از جمله در بحث همين تحريفات عاشورا،چه بسا بيان صحيح ماجرا و واقعيت معتبر در برخي جزييات اين واقعه ،باعث سرزنش و مخالفت برخي مبلغين و مداحان و حتي مردم شود و فرد نبايد از بيان نتيجه تحقيقات درست خود و انجام وظيفه خود ،بخاطر حرف ديگران سر باز زند. نمونه ديگر اين خط شكني و مخالفت سايرين ،را ميتوان در حكم امام در آزاد سازي مشاهده كرد. پس از حكم ايشان،يكي از روحانيون دفتر امام ،نامه اي به ايشان نوشته و پس از طرح دلايل فقهي ،جمله زير را بيان ميكند(كه همين قسمت و پاسخ آيت الله خميني،مد نظر ماست و داوري در خصوص مباني علمي وفقهي اين دو بزرگوار در اين مساله نداريم) "در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالى از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتى در نشر آنها دیده نمى شود. دیگر هرطور صلاح مىدانید. "۱ ايشان پس از پاسخ موارد فقهي ،جمله مذكور را اين گونه پاسخ داده اند: "شما را نصیحت پدرانه مى کنم که سعى کنید را درنظر بگیرید 👉و تحت تأثیر مقدس نماها و آخوندهاى بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهاى احمق و آخوندهاى بیسواد صدمهاى بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد."۲ ۱و۲ : منبع:سايت جماران 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین هجدهم ◀️خدای - تعالی - فرمود :  🔶🔸«یا ایها الذین آمنوا لا تلهکم اموالکم و اولادکم عن ذکر الله» .  «ای کسانی که ایمان آورده اید ! مشغول نسازد شما را مالهای شما وفرزندان شما از یاد خدا» . (9)المنافقون 🔶و فرمود : «ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم» .  «به درستی که از زنان وفرزندان شما هستند که دشمنند با شما» . (14) تغابن 👈و معنی  بر متاع دنیا در حال وسعت و رفاهیت آن است که : به آنها مطمئن نشود ، و خاطر جمع نگردد . و بداند که : آنها در نزد او به عنوان عاریه است و به زودی از او پس گرفته خواهد شد . پس غرق تنعم و تلذذ نگردد . و بر کسانی از مؤمنین که آنها را ندارند تکبر و تفاخر نکند . و حقوق خدایی را از مال خود صرف نماید به مصارف آنها . و حق الهی را از بدن خود باعانت مخلوقین به جا آورد . و از منصب و جاه خود به اعانت مظلومین ادا کند . و همچنین در سایر نعمتهای الهیه .  و سر در اینکه  در این حال ، دشوارتر است از  بر بلا ، آن است که : این صبربا وجود قدرت و اختیار متحقق می شود و لیکن در بلا و مصیبت ، اختیاری نیست . وچاره ای بجز  ندارد .  و از این روست که : گرسنه و  بر گرسنگی در وقتی که طعام حاضر نباشد آسان تراست از  نمودن با وجود حضور طعام . ....... 📗معراج السعاده 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
📎 سید محمدعلی ایازی: 🔸این بحث همواره مطرح بوده که حکومت علی (ع) آرمان گرا بوده یا واقع گرا یا مصلحت گرا؟ آیا اگر امام علی(ع) کمی مصلحت اندیشانه تر رفتار می کرد با درگیر نشدن با سه جنگ بیشتر به نفع مسلمین نبود؟ 🔸به عنوان نمونه امام در شبی که حکومت را به دست گرفت، حکم برکناری معاویه را صادر کرد. مغیره گفت کمی صبر کنید تا اوضاع تثبیت شود، علی (ع) گفت حتی تا فردا صبح هم صبر نمی کنم. @andisheqalam
📌استاد ايازي: آيا نگاه علي عليه السلام به حكومت، نگاهي مصلحت گرايانه و واقع گرايانه بود يا آرمانگرايانه و ايده آليستي؟ 🔸سه پاسخ به اين سوال داده شده است: 1⃣ پاسخ اول مي گويد آرمانگرايانه 2⃣ پاسخ دوم واقعگرايانه 3⃣ و پاسخ سوم مي گويد آرمانگرايانه در عين واقع گرايي. 🔸بايد براي يافتن پاسخ صحيح ببينيم ☑️ اولا نگاه قران به حكومت چيست؟ چون قران مبناي عمل اميرالمومنين بوده است. ☑️ ثانيا عوامل شكست حكومت علي چه بوده است؟ آيا براساس در نظر نگرفتن مصالح و واقعيات توسط امام علی بوده يا علل ديگري داشته است؟ 🔵 نكته اول اينكه مبناي قران در جعل احكام و دستورات شريعت، واقع گرايي و در نظر گرفتن شرايط جامعه و محدوديت هاي زمان است. كلا بخش عمده شريعت و دستورات عبادي مانند روزه، زكات، حج و حجاب در مدينه نازل شده است، چون تا پیش از آن، آمادگي در جامعه براي عمل به آن نبوده است. حكم حجاب ١٨ سال بعد از بعثت نازل شده و يا شراب اواخر دوره مكه حرام شده است. 🔹 بنابراين عنصر زمان و مكان، مصلحت و ظرفيت جامعه از ويژگي هاي قران و دين است كه به عسر و حرج و سختي براي مسلمانان منجر نشود. 🔹 مخاطب مكه و مدينه، مخاطب اهل كتاب و مشركين و مومنين در زبان قران متفاوت است و خداوند بر اساس مخاطب سخن گفته است. 🔵 از منظر دوم، علي عليه السلام شرط پذيرش حكومت را راي مردم قرار داده است. 🔹 نكته جالب اينكه عمربن الخطاب يك هفته قبل از كشته شدن مي خواست معاويه را عزل كند و مغيره كه از دوستان معاويه و نزديك به عمر بود، غلامي داشت به نام ابولولو كه بلافاصله آزاد مي شود و به دستور معاويه عمر را به قتل مي رساند. 🔹 بنابراين معاويه در مدينه كاملا فعال و قدرتمند و داراي شبكه است؛ اميرمومنان به همين خاطر بلافاصله مقر حكومت را از مدينه به كوفه منتقل مي كند. 🔹 معاويه در دوره عثمان، مهره چيني هاي موثري كرده بود مانند مروان حكم كه داماد و دست راست عثمان اما مهره معاويه بود. 🔹 علي(ع) در نخستين اقدام معاويه را عزل كرد تا جلوي توطئه او براي تصرف حكومت را بگيرد. 🔹 معاویه در همان ابتدا نقشه ترور علي را طراحي كرده بود. 🔹 او (معاویه) در اقدام دوم، به طلحه و زبير نامه مي نويسد و آنها را تحريك به جنگ با علي(ع) مي كند و به آنها وعده وليعهدي مي دهد. 🔹 جنگ هاي خوارج و نهروان، جنگ هاي نيابتي معاويه عليه علي(ع) بود تا نتواند او را عزل كند. 🔹 بنابراين كساني كه می گویند اگر حضرت با معاويه مصالحه مي كرد، دچار مشكل نمي شد، به اين نكته توجه نمي كنند كه هرگونه مصالحه تقويت معاويه مي شد. 🔹 البته اميرمومنان با بقيه استانداران مانند زياد ابن ابيه مسامحه كرد يا شريح قاضي كه قاضي عمر و عثمان بود را ابقا کرد. بسياري از يارانش را كه انقلابي و مريدش بودند، بر منصبی ننشاد؛ اين نشانه واقع گرايي علي است. 🔹 در صفين حضرت كار را تمام كرده بود اما با خدعه ها و نيرنگ معاويه در آخرين قدم جلوي كار را گرفتند و با نيزه كردن قران، در سپاه علي انشقاق ايجاد كردند. 🔹ترور مالك ضربه سختي بر حكومت علي بود. بعد هم شهادت محمدبن ابي بكر موجب از دست رفتن مصر شد. 🔹 آخرين نقشه معاويه براي ترور علي، توسط ابن ملجم و شركايش انجام شد. معاويه خودش نماز نرفت چون داستان را مي دانست. 🔹 پشت ترور علي، مغيره در كوفه است. جرجي زيدان به ملاقات هاي ابن ملجم با مغيره در كوفه دو روز قبل از ترور حضرت اشاره دارد. 🔹واقعيت آن است كه هم شخصيتهاي بزرگ بر جامعه تاثير دارند و هم جامعه بر عملكرد شخصيتها تاثير دارد. 🔹 علي فراتر از جامعه خود بود، مردم قادر به تشخيص و انتخاب درست نبودند، لذا علي را كه اولين مسلمان است با معاويه كه بعد از فتح مكه يعني سال اخر، مسلمان شده است مقايسه مي كنند. 🔸 علي، با وجود آنكه واقع گرا بود نتوانست جامعه را پس از ٢٥ سال انحراف، متحول و همراه سازد و به نوعي زمانه با او يار نبود. 🔹 يكي از اقدامات مثبت عمر، مبارزه با جعل حديث و خرافات بود اما معاويه به اين روند دامن زد و داستانسرايان و جعل كنندگان تاريخ و حديث، تشكيلات رسمي درست كرد و اينها در به انحراف رفتن جامعه بسيار اثرگذار بودند؛ شبيه به كاري كه بخشي از مداحان در جامعه خودمان مي كنند. 🔸 جامعه به انحراف مي رود، زيد بن ثابت كه مي ميرد سهم طلايش از بيت المال را با تبر تقسيم مي كند، اما علي بيت المال را به مساوات تقسيم مي كند و طبيعي است كه خواص و صحابه و متنفذين طرف علي نمي آيند چون منافعشان را تامين نمي كند. 🔹 ام كلثوم براي امانت گرفتن يك گردنبند از سوي علي تهديد به قطع دست مي شود و عقيل با اهن گداخته تهديد مي شود. 🔴 اين عدالت علي براي خواص و اشراف و متنفذين قابل پذيرش نبود. @andisheqalam
4_6016960628613187036.MP3
15.18M
📲صوت شب ششم نشست: «حكومت عدل على(ع)، از آرمان تا واقعيت» سخنران: 📲لينك دانلود: https://bit.ly/2X4Zm6T 📡 @andisheqalam
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ پروردگارااورا جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
♻️♻️♻️ 💫بسم الله الرحمن الرحیم 🌟 در ، انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند 🌟کسی که تفکر و در معانی کریم در قلب آن اثر کند وکم کم به مقام متقین رسد و اگر توفیق الهی شامل حالش شود ،از آن مقام نیز بگذرد. وهر یک از اعضاء وجوارح وقوای آن، آیه ای از آیات الهیه شود . 🌟و شاید جذوات و جذبات و خطابات الهی او را از خود بی خود کند و حقیقت «اقرا واصعد» را در همین عالم دریابد تا آن که کلام را بی واسطه از متکلمش بشنود و آنچه در وهم تو و من ناید آن شود. مجموعه مقالات همایش اندیشه های امام خمینی (ره) کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
"ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما." خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃 God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect. 🔸🔸🔸 @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) برای ورود به حریم خصوصی دیگران 9) به و 10) به عهد 11) 12) 13) 14) 15) 16) 17) 18) ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ 💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب. ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Nooronar33 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan