eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
توکل برخدایت کن کفایت میکندحتما به لطفش شک نکن اگردنیاحقیرت کرد تورسم بندگی آموز حمایت میکندحتما اگرغمگین اگرشادی خدایی راپرستش کن که هردم بهترینهارا عطایت میکندحتما ✨سلام روزتان بخیر @quranpuyan
آیات و جملات و اصرار بر حرف قبلی:رفتار مشترک اقوام پیشین در آیه ۷۴ سوره چنین آمده است: 👈ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ ﴿۷۴﴾👉 👈آنگاه پس از وى رسولانى را به سوى قومشان برانگيختيم و آنان دلايل آشكار برايشان آوردند ولى ايشان بر آن نبودند كه به چيزى كه قبلا آن را دروغ شمرده بودند ايمان بياورند 😞 اين گونه ما بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى نهيم (۷۴)👉 http://yon.ir/lJGMw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🔰🔰تفاوت #تدبر و #تفسير چيست؟ ✅" در (تدبّر در قرآن) همۀ اقشار مردمي در هر رتبه از فهم و درك، و مراتب علمي و روحي كه باشند، شركت دارند وصرفِ بهرهمندي ازترجمه، براي اصلِ تدبّر كفايت ميكند حال آنكه (تفسير) به مجتهدينِ درفهمِ قرآن، ‌اختصاص دارد " ولي¬الله نقي¬پورفر ، كتاب پژوهشی پیرامون تدبّر در قرآن ✅"مفهوم تدبّر، #فهم_روشمند و #هماهنگ ظاهر قرآن است. ظاهر قرآن عبارت است از آیه، سوره، کل قرآن و موضوعات؛ پس تدبّر در تمام این سطوح معنی دارد. آنچه تاکنون در ترجمه¬ها و تفاسیر بیشتر مورد توجه بوده، تدبّر در آیات قرآن است. تدبّر در سوره¬ها نیز کم¬و¬بیش در برخی از تفاسیر به چشم می¬خورد اما روشمند بودن و در نتیجه قابل تعلیم و ترویج بودن آن محل سؤال است. ممکن است خوانندۀ گرامی چنین بیندیشد که چرا تدبّر را تفسیر نمی¬خوانیم؟ پاسخ آن است که در فرهنگ قرآن کریم، وظیفه¬ای با اصطلاح تفسیر، بر عهدۀ مخاطبان قرآن گذاشته نشده است. " حجت الاسلام علي صبوحي،كتاب روش تدبر در سوره هاي قرآن بخشي از فصل 2-6 #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈درباره وحی حجیت قرآن از آنجا قبول می شود که بتوانیم قبول نمائیم قرآن بدون کم و کاست و اضافه ، از خداوند به پیغمبر (ص) و از او نیز بدون کم و کاست و اضافه، به ما رسیده باشد. در آیات این پاراگراف، سه نکته هست که مجموعاً ما را به این نتیجه می رساند. نکاتی از لحاظ: 1)ماهیت و مکانیزم وحی؛ 2)ذکر نکاتی در معرفی واسطه وحی رسانی؛ (جبرئیل) 3) ذکرنکاتی درمعرفیِ گیرنده وحی(پیغمبر ص) 👈از لحاظ ماهیت و مکانیزم وحی : وحی ماهیتی دارد فوق ظرفیتهای زمانی و مکانی اما قابل درک (آیات 14، 15، 16). مکانیزم وحی، یک فرآیند نزول کننده است (آیات 1 و 7و 8). 👈از لحاظ واسطه وحی رسانی (جبرئیل): با توجه به آنچه در قسمت قبل، از لحاظ ماهیت و مکانیزم وحی دیدیم ، واسطه وحی باید دارای مشخصاتی باشد که بتواند این پدیده فرازمانی و فرامکانی را به محدودیت های زمانی و مکانی ما انتقال دهد و مطابق آیات فوق چنین هم هست مثلاً: واسطه وحی از لحاظ قوای ذهنی توانائی فوق العاده ای دارد (آیه 6). بر جهان ما تسلط لازم و کافی را دارد (آیه 7) توانائی لازم و کافی را برای انجام این عمل دارد (آیه 5) 👈از لحاظ گیرنده وحی : ظرفیت های آنحضرت بالاتر از ظرفیت های بشر معمولی است (آیه های 17 و 18). خود آن حضرت بر ظرفیت های خویش آگاهی دارد. (آیه 11) آنحضرت کاری نمی کرد که نتیجه آن، خطای دریافت باشد. (آیه 2) شخضیت آنحضرت طوری بود که حتی تمایلی هم به وقوع خطا نداشت (آیه 3) 👌در مجموع، با در نظر گرفتن محورهای فوق، آنچه که رسول اکرم(ص) آورده: 1)مطالبی است که ماهیتاً فوق این جهان است . 2- بواسطه واسطه ای آورده شده که قدرت تبدیل آن را از «چیزی ماورائی» به «چیزی این جهانی» داشته . 3) آن را تحویل پیغمبر داده که او نیز ظرفیت دریافت آن را داشته . در صورتیکه سه فقره فوق را بپذیریم ، ناچاریم نتیجه آن را نیز بپذیریم و نتیجه آن این خواهد بود که👈👈 آنچه پیغمبر بعنوان قرآن بر مردم خوانده مطالبی است که از «عالم بالا» (خداوند) دریافت کرده و سخنان شخصی او نبوده و لذا حجت است . 👈خلاصه اینکه چیزی از «عالم بالا» ، توسط شخصیتی توانا و متخصص و امانتدار ، پائین آورده شده تا به «فرد مستعد» مشخص در زمین برساند . از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین نوزدهم . 👈یکی از بدترین نوع بیماریها که بیماریش بیماری عارضی نیست بلکه سرطان است، و بودن است. ♦️ یک نوع سرطان است که اگر به دادش نرسید، کار به جایی میرسد که دیگر شخص درمانپذیر نیست. وقتی انسان می شود و نمی خواهد خودش را درمان کند، این بیماری همینطور می ماند و وقتی می خواهد به آخرت متولد شود، با خودش یک بیماری سرطانی می برد. ♦️اگر نتوانید در همین دنیا با آتش مبارزه، با آتش ریاضت، با آتش مهربانی و با آتش خیرخواهی خودتان را درمان کنید و ریشهاش را در وجودتان از بین ببرید، با آتش جهنم باید درمانش کنید. 🔶 به فرمایش معصومین «علیهم‌السلام» ریشه کفر و ریشه بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی است. ، خشم نسبت به جریان نعمت‌های الهی وجنگ باخداست. نه تنها چیزی را نصیب نمی‌کند، بلکه او رامورد خشم الهی قرار می‌دهد و موجب سلب بسیاری از نعمت‌های او می‌شود استاد محمد شجاعي 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💫اَللّهُمَّ ارْزُقْنى خَیْرَهُ و خَیْرَ ما فیهِ وَخَیْرَ ما بَعْدَه 💫پروردگارا خیر این روز و آنچه درآن است و خیر روزهاى بعد را روزى من گردان فرازی از دعای روز پنجشنبه @quranpuyan
📖 ؟ ✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم 🔹 كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ كتابي فرخنده بر تو فرو فرستاديم، تا در آيات آن تدبير كنند و خردمندان از آن پند گيرند. https://goo.gl/WAFpFk 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
✅" روش‌های بسیاری برای و نقد متون دینی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم؛ ولیکن از میان روش‌های تحقیق، روش «تحلیل محتوا» از امتیازها و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهش‌های عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش استفاده کنند. وی تاکید کرد: این روش به محقق کمک می‌کند با گویاسازی متن و کشف لایه‌های عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیش‌داوری‌های اولیه نجات پیدا کند. 👈👈به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سوره‌های قرآن کریم، کشف اصلی سوره و نیز کشف میان آیات و مختلف یک سوره استفاده می‌شود." ◀️بخشي از سخنان دكتر حسن بشير عضو هيات علمي گروه معارف دانشگاه امام صادق،در کارگاره آموزشی «تحلیل محتوای مفاهیم قرآنی»23 ارديبهشت ،نمايشگاه قران 💢💢شايان ذكر است روش آموزشي مد نظر قرآن‌پويان نيز مبتني بر تحليل متن سوره،كشف روابط ميان آيات و و سپس كشف غرض يا يا محور اصلي سوره ميباشد.
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈قسم به ستاره ، وقتی که فرود آمد : صرفنظر از تعابیر و تعاریف متخصصان و استادان نجوم ، که چه تعریفی برای «ستاره» قائل هستند ، از نظر عرفی ، اعم از آنکه مخاطب ها اعراب آنروزی باشند یا تحصیلگردان امروزی ، ستاره به آن نقاط نورانی گفته می شود که شبها در آسمان دیده می شوند . «ستاره وقتی که فرود می آید» سقوط «شهاب سنگ» را به ذهن می آورد که از دید ناظر زمینی مانند «افتادن» از آسمان به زمین بنظر می رسد . این نوعی تعبیر نمادین است برای به ذهن آوردن اینکه چگونه ممکن است چیزی که آن «بالاها» و «دور از دسترس» قرار دارد به «پائین» آمده و «در دسترس ما» و حتی «تحت تملک ما» قرار گیرد . این آیه در مجموع مفاهیمی مانند «نور» ، «عظمت» ، «پائین آمدن» ، «شیفتگی بشر از درک چیزی خارق العاده» ، و نظیر این معانی را به ذهن مخاطب می آورد و با در نظر گرفتن بقیه آیات ، بطور کنایی این معنی را القاء می کند که قرآن ، نور و هدایت دارد و چیز عظیمی است که جایگاه والا دارد و پائین و پائین و پائین آمده تا اینکه در دسترس ما قرار گرفته است . 👈مصاحب شما : منظور از «شما»اعراب آن روز است که مخاطب های اولیه قرآن بوده اند و منظور از «مصاحب» ، رسول اکرم (ص) است که در بین آنها زندگی و با آنها مصاحبت کرده و برای آنها شناخته شده بوده و آنها آنحضرت را به خوبی و پاکی شناخته بودند و چیز بدی از او سراغ نداشتند و بلکه برعکس صفات بسیار مطلوبی از او می شناختند و به او لقب «امین» داده بودند. 👈گمراهی نگزید و خطا نکرد: مفهوم «خطا کردن» روشن است و در مقابل «صواب» قرار دارد . صواب یعنی اینکه آنچه در ذهن آدمی می گذرد ، با آنچه که در جهانِ واقعیت ها وجود دارد ، انطباق و هماهنگی و تأیید داشته باشد. اما خطا بر خلاف آن است . خطا امری ارادی نیست . مثلاً وقتیکه در جاده سراب می بینیم ، این دیدنِ اشتباهی ، امریست که بدون خواست ما رخ داده . اما مفهوم «گمراهی گزیدن» این است که آدمی عمداً خود را به خطا بیاندازد . مثلاً چنانکه نقل می شود مصرف کنندگان بعضی از مواد مخدر ، استخر را دریا و گربه را شیر می بینند و مست های مشروبات الکلی در جائی احساسات بسیار رقیق پیدا می کنند و در جائی دیگر بسیار قسی القلب می شوند . به این ترتیب آنها کاری کرده اند که در اثر آن کار ، خود را به خطاهائی دچار نموده اند . در این آیه می فرماید این شخصی که تاکنون او را به خوبی و سلامت و صداقت و امانت شناخته اید ، او در این ادعائی که می کند، بر خطا نیست . نه خطای عمدی و نه خطای غیرعمدی . 👈هوی و هوس: در آیه 3 می فرماید «و از روی هوا و هوس سخن نمی گوید» . 👈وحی: می فرماید این سخنانی که «مصاحب» شما می گوید، نه از روی خطاست ، نه از روی حالتی است که خودش در ایجاد آن دخالت داشته که نتیجه آن خطا باشد ، و نه از روی هوا و هوس سخن می گوید ، بلکه سخن او چیزی جز «وحی» نیست . از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما. : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین نوزدهم . 🔶🔸بهترین راه درمان بیماری خطرناک ، خودشناسی و داشتن دیدگاه توحیدی است. دیدِ من و تویی داشتن، اساس بروز است. یعنی اعتقاد به واحد بودنِ همه بندگان، ریشه ی را می خشکاند. 💫از نشانه های خوشبختیِ انسان، این است که قلبش از دارایی های دیگران غمگین نشود. غصه که علّتش «ضعف در خودشناسی» است را می توان با پذیرش دو اصل زیر به شادی و آرامش تبدیل کرد: 👈الف) نگاه موحدانه داشتن به دیگران و اعتقاد به این که همه انسان ها از یک روح واحد تکثیر شده اند، از سه دیدگاه زیر قابل تأمل است: 🔹نگاه «هو أنت= او، خود تو هستی». اگر انسان بداند، به سبب خوشحال شدن نسبت به آنچه که دیگری دارد همان چیز نصیب خودش هم می شود، آن وقت حسادت را احمقانه ترین کار دنیا می داند. نگاه «هو رسول الله= او، رسول خداست». 🔹نگاه «هو الله= او، خداست». یعنی هر کار خیری که بی منّت برای بنده ی خدا انجام دهی، دریافت کننده اش خودِ خدا است. خوبی کردن بی منّت به بنده خدا مثل خوبی به خودِ خداست. استاد محمد شجاعی 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
یعنی چه؟مصادیق غلو چیست؟ یکی از آیات قران که لفظ غلو در ان بکاررفته،آیه 171 سوره نسا است. 🌺یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَی اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَهٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کَفی بِاللّهِ وَکِیلاً«171»🌺 ای اهل کتاب! در دین خود غلوّ نکنید و جز حقّ،به خداوند نسبتی ندهید.همانا مسیح، عیسی پسر مریم،فرستاده ی خداوند و کلمه ی اوست که به مریم القا نمود و روحی است از جانب او.پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید،و به تثلیث قائل نشوید.(از این حرف)دست بردارید که به نفع شماست.جز این نیست که اللّه خدایی است یکتا،و از اینکه فرزندی داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خدا برای تدبیر و سرپرستی هستی کافی است. در تفسیر نور در ذیل این آیه چنین آمده است:👇👇 *🔷 "در روایات،به غلوّ کنندگان نفرین شده و آنان از بدترین اقسام کفّار و مشرکان به شمار آمده اند.[70] 🔶-غلوّ نشانه ی تعصّب نابجا است و در همه ی ادیان ممنوع می باشد.یهود، «عُزیر»را فرزند خدا می دانستند و مسیحیان«عیسی»را. «لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» 🔷-یکی از آفات ادیان آسمانی،غلوّ درباره رهبران دینی است. «لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» -🔶میانه روی و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیای خدا نباید سر از غلوّ درآورد. «لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ» 🔷-غلوّ کردن درباره ی انسان ها،گرچه پیامبر باشند،توهین به خداوند و نسبت ناروا دادن به اوست. «لا تَقُولُوا عَلَی اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ»" در تفسیر فرقان نیز این گونه امده است:👇👇 "آيه 171 ـ "لا تغلوا فى دينكُم" غلّو دور شدن از حق است، چه به افراط و چه تفريط و مراد از در اين آيه هم افراط در حق مى باشد كه همان عقيده تثليث و يا توحيد و تثنيه الوهيت در مسيح(عليه السلام) است و هم در مقابلش تفريط يهوديان كه حضرت عيسى(عليها السلام)را ـ عوذاً بالله ـ زنازاده مى دانند  و اصولا هر نوع غلوِّى در دين، چه اصلى و چه فرعى، چه عقيدتى و چه احكامى چه افراط يا تفريطش حرام است. http://yon.ir/qp3936 تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💠اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ ⚜خدايا! او را يارى كن، و به وسيله او براى دينت پيروزى آور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
⚛️ قرآن‌پويان:تدبر در قرآن،تعقل در شريعت با و عمل به قرآن ⚛️تالارگفتگوي قرآن‌پویان 👇👇 www.quranquyan.com ⚛️شناسه قرآن‌پویان در تلگرام و ايتا👇 @quranpuyan ⚛️لینک دانلود 👇👇 https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ⚛️ لینک كانال وروش مطالعه و 👇👇 @fahmequran ⚛️ لینک اطلاع رساني روش ساده فهم قران 👇👇 @tadabbor_quranquyan لطفا براي ساير علاقمندان نماييد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ادب در فرهنگ اسلامی دین ادب آموز، دینداران ادب گریز جلسه دوم: ♦️ادب اجتماعی، تملق ارباب قدرت @mohammadsorooshmahallati
✅دين ادب آموز، نفي ارباب قدرت استاد حوزه علمیه قم گزافه گویی و چاپلوسی نکردن را از مصادیق ادب برشمرد که متاسفانه این تمجید و تعریف های بی جهت در فرهنگ پارسی فراوان دیده شده و تاکید کرد: سابقه و پیشینه ما حکایت می کند در برابر افراد، شخصیت ها و اصحاب قدرت بسیار اغراق آمیز سخن گفته ایم. به گزارش خبرنگار شفقنا،حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی در سلسه سخنرانی های خود در ماه مبارک رمضان با موضوع ادب در فرهنگ اسلامی (دینِ ادب آموز، دیندارانِ ادب گریز!) که  در مسجد حظیره یزد  در شب دوم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: انسان در زندگی دنیا، نیازهای مختلفی دارد هم نیاز به اخلاق دارد، هم نیاز به علم دارد، هم نیاز به دین دارد ولی آنچه برای زندگی اجتماعی، سنگ زیربنای روابط به حساب می آید و در هیچ شرایطی نمی توان آن را نادیده گرفت، ادب است. ادب نیازمند توازن است یعنی رفتاری که براساس ادب انجام می گیرد، شکل و قالب خاصی دارد که اگر از شکل خود خارج شود، ادب نادیده گرفته شده است. او یکی از مصادیق ادب چه در گفتار و چه در رفتار را تهی بودن از گزافه بودن و هرزبودن عنوان کرد و گفت: یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه ما قرار می گیرد این است که موازین و حدود را در گفتار رعایت نمی کنیم. استاد حوزه علمیه قم، اغراق گویی و چاپلوسی را یک نمونه از خارج شدن انسان از حدود و موازین ادب دانست و افزود: احترام گذاشتن ادب است اما اغراق گویی ادب نیست، همانگونه که به زمین زدن افراد بی ادب است، بالابردن افراد هم بی جهت خلاف ادب است و ما متاسفانه گرفتار هردو هستیم؛ گاه افراد را چنان به زمین می زنیم که آنها را از هستی ساقط می کنیم و گاه آنها را چنان بالا می بریم که به عرش می رسانیم و هیچ یک از این دو صورت در قاعده ادب نیست. او با اشاره به نظر جامعه شناسان و محققان علوم تاریخی در مورد ایرانیان گفت: این دسته محققان معتقدند ایرانی ها زیاد اغراق می کنند مخصوصا صاحبان قدرت را زیاد ستایش می کنند. سروش محلاتی با اشاره به سبک شعرا و ادیبان ایرانی در آثار خود بیان داشت: به ضرس قاطع می توان گفت که سابقه و پیشینه ما حکایت می کند در برابر افراد و شخصیت ها و اصحاب قدرت بسیار اغراق آمیز سخن گفته ایم. او به نگاه اسلام و بزرگان ادب پارسی به چاپلوسان و اغراق گویان اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم می فرماید:« به دهان و صورت کسانی که مداحی و چاپلوسی می کنند، خاک بپاشید» یعنی پیامبر اجازه نمی داد کسی تملق و چاپلوسی کند. از سوی دیگر، اشعار شعرای خودمان که الگوهایی در جامعه ما هستند، می بینیم که چه قدر سلاطین و پادشاهان را تجلیل و تکریم کرده اند که به عنوان نمونه می توان به اشعار حافظ در خصوص شاه شجاع، شاه زمان خود یا اشعار محتشم کاشانی اشاره کرد. استاد حوزه علمیه قم افزود: در فرهنگ اصیل اسلامی، اولیای الهی ادب دیگری به ما یادداده و خواسته اند ما طور دیگری رفتار کنیم؛ به عنوان نمونه امام علی(ع) در خطبه ای که در صفین ایراد کردند حقوق مردم را برشمرده و فرمود که حاکم هرکس باشد در حکومت نیازمند همراهی مردم است. در زمانی که سخنان حضرت اوج گرفت، مردی از میان برخاست و شروع به تعریف و تمجید حضرت کرد. اما امام علی جلوی صحبت و سخن او را گرفت و فرمود: تعریف و تمجید از حاکمان پسندیده نیست. زشت ترین حالت ها و سخیف ترین حالات برای حکام این است که مردم فکر کنند حکامشان از تعریف و تمجید کردن لذت می برند، البته من اینطور نیستم اما شما باید رعایت کنید، مبادا برای من حمد و سپاس و تعریف و تمجید به کار برید چون مسئولیت های به زمین مانده را شخص حاکم نمی تواند ادامه دهد و دچار تکبر و خودبینی و غرور می شود. او تاکید کرد: مهم این است که حکومت زمینه ها را برای تملق و چاپلوسی در فضای مجازی یا حقیقی و در گفتار یا نوشتار از بین ببرد. سروش محلاتی به عهدنامه مالک اشتر اشاره کرد و افزود: حضرت به مالک در این عهدنامه فرمود: آنچه انجام می دهی اولا در تصمیم گیری ها مراقب باش، خواست و رضایت مردم را مقدم بدار، هرکس که سخن حق را با صراحت می گوید را به خود نزدیک کن سپس مردم را عادت بده که از تو تعریف و تمجید نکنند. 👌👌او بیان داشت: شهید مطهری می نویسد:« ما در تاریخ به تملق و مداحی نسبت به خداوندگان زر و زور شناخته شده ایم و به همین دلیل اصول چاکری را خوب آموخته ایم و کمتر در ما روح حریت و آزادی و آزادمنشی وجود دارد، اصول آزادی نقطه مقابل اصول چاکری است. باید پدیده ها ونمودهای اجتماعی عصر حاضر را در نظر گرفت و مورد انتقاد قرار داد مثل جمله «برحسب اراده حضرت آیت الله این مسجد ساخته شد که در مسجدی در قم نوشته شده و تقلیدی از سبک سلاطین است و اتفاقا بالای در موزه یا صحن از خیابان آهنچی نوشته شده برحسب اراده رضاشاه کبیر.»😔 @quranpuyan
دلنوشته يكي از مربيان دلسوز قرآن و از قرآن آموزان اولين مجازي روش فهم بهتر قرآن. https://eitaa.com/quranpuyan
✳️✳️اطلاعاتی آماری از شرایط ثبت نام کنندگان ششمین دوره مجازي تا روز گذشته ✅رشته های تحصیلی: الهيات و معارف اسلامي،گفتار درماني،علوم اجتماعي،پزشكي، علوم انساني، علوم قران و حدیث،شيمي،دبیری،حوزوی ✅سطح تحصیلات: دیپلم تا پزشك، و تحصيلات حوزوي ⬅️در این دوره نیز مانند دوره های قبلی،اکثریت با علاقه مند است. ✅محل سكونت: اکثر ثبت نام كنندگان از هستند یک خواهر از شهر تاريخي و یکی از خواهران مربی قران از ثبت نام كردند. در اين دوره نيز تعدادي از خواهران دوره هاي قران حضور دارند. در این دوره دو گرامی همزمان در دوره حضور دارند. در دوره چهارم یک زوج گرامی همزمان حضور داشتند.
امروز جمعه فرصت ثبت نام دوره جدید مجازی روش فهم بهتر قرآن می باشد
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما. : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین توزدهم 🌹🌹«مولا اميرالمؤمنين عليه‌السلام»: 🔶مَنِ اتّقي قَلبُهُ لَم يَدخُلْهُ الحَسَدُ. 🔸کسي که قلبي متقي و پرهيزگار دارد بدان راه ندارد. (فهرست غررالحکم ، ص ٦٨) 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
بنام خدا 👈 موضوعات سه ماهه اخیر تالار گفتگوهاي قرآن پويان بشرح زير هستند. 💫فهم سوره :خطای حضرت در سوره چیست؟ارتباط این سه داستان با محور سوره چیست ؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm10034_fhm-swrh-Sd-khTy-HDrt-dwd-slymn-w-ywb-dr-swrh-Sd-chyst--rtbT-yn-sh-dstn-b-mHwr-swrh-chyst.aspx#post10034 💫 و فهم سوره :منظور از والصافات صفا چيست؟ http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5073_tfsyr-w-fhm-swrh-Sft-mnZwr-z-wlSft-Sf-chyst.aspx 💫وضعیت در چگونه خواهد بود؟اوصاف و آیات مختلف قران برای توصیف . http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5065_wDyt-khwhh-dr-qymt-chgwnh-khwhd-bwd-wSf-w-yt-mkhtlf-qrn-bry-twSyf-qymty-jbl.aspx 💫دانلود فایل پی دی اف در سوره های مرحله نزول بارویکرد درونی ها . http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5068_dnlwd-fyl-py-dy-f-tdbr-dr-swrh-hy-mrHlh-swm-nzwl-brwykhrd-nsjm-drwny-swrh-h.aspx https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
او را که از خود پُر است، صدهزار پیغامبر نتوانند تُهی کردن. مقالات شمس روزتان عالی @quranpuyan
📖 ؟ یا اَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا (ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید!) ای کسانی که با "نفس" تان ایمان آورده اید، اکنون وقت آن است که با "قلب" تان ایمان آورید. ایمان نفسانی یک معامله است چه هنوز پا از منیّت خویش بیرون نگذاشته است. ایمان قلبی، عشق است و تمام وجود را در بر می گیرد. چه این قلب است که "عَرشُ الرَّحمَن" است. ایمان نفسانی، یک طرفند ایدئولوژیک برای برخورداری نفس است. ایمان قلبی، تسلیم محض است و تقدیم وجود. ایمان نفسانی پر از "خواستن" است. ایمان قلبی، جز اراده ی دوست "نخواستن" است. ایمان نفسانی، عبادت می کند تا از پاداش نصیب بَرَد. ایمان قلبی، عبادت می کند چون دوست شایسته ی آن است. ایمان نفسانی گاه هست و گاه نیست، زیرا هنوز آلوده به شک و تردید است. ایمان قلبی، یکدست خالص است و به رنگ خداست. پس با فهم این آیه شریفه، درهای قلب مان را بگشایم تا نور ایمان حقیقی بدان وارد شود و به مرحله ی فراتری از ایمان، عروج کنیم. این یعنی هجرت از ایمانِ نفسانی، به ایمانِ قلبی، از شک به یقین، از خواستن به بی خواهشی، از سوداگری به ایثار، و از نفس، به قلب که عرشِ رحمن است. و این است صراط مستقیم و راه نجات. برگرفته از سایت مسعود ریاعی 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
4_5776218249859433940.pdf
239.4K
✅با بهره گيري از روش ساده و رويكرد دروني سوره ها؛علاوه بر فهم بهتر سوره ،ميتوان به نكات جالبي در ارتباط آيات و فرازهاي مختلف سوره ها رسيد. بعنوان نمونه در سوره در كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"ارايه شده است. https://t.me/fahmequran
♻️♻️♻️ : تدبر هفتگی در سوره های قرآن به ترتيب نزول فهم و تدبر در سوره 👈دارندۀ نیروهای پُرشدت به او آموزش داد دارندۀ نیروهای پُرشدت به او آموزش داد: بحث قبلی به این بخش کمک می-کند. معلوم شد آن وحی اولاً از نوعِ آموزش بوده، ثانیاً معلم، یک معلم عادی نبوده. بلکه کسی بوده که صاحب قوای مختلفی بوده که هر کدام از قوای او پرشدت بوده یعنی علاوه بر قوه بدنی که مطابق آیه، بسیار نیرومند بوده، اگر تدبیر داشته، خیلی با تدبیر بوده و اگر اهل عبرت گرفتن و تجربه اندوزی بوده، بسیار عبرت گیر و بسیار تجربه اندوز بوده و ... و ... و ... و اگر صاحب علم بوده، علمش خیلی خیلی زیاد بوده، و اگر اهل رحمت و دلسوزی و مهربانی بوده، این صفات در او بسیار قوی و غلیظ بوده و خلاصه اینکه این پدیده وحی، خودش، چنان مشخصاتی دارد و دارای چنان پیچیدگی هائی هست که چنین معلمی را می طلبد، و نیروهای ساده تر از چنین معلمی، نمی توانند این وحی را انجام دهند. 👈صاحبِ عقل کامل استوار شد: این معلم علاوه بر اینکه دارای قوای مختلفی است که هر کدام هم پرشدت هستند، دارای عقلی کامل هم هست که بین آن قوا تعادل برقرار کند و اینطور نباشد که قوه¬ای از قوای او بر قوای دیگر چیره شود و آنها را از کار بیاندازد بلکه هر قوه ای سر جای خویش باشند و به قوای دیگر کمک کنند تا مجموعاً سبب بروز بهترین کارائی بگردد. آنگاه چنین معلمی، که صاحب نیروهای پرشدت است و صاحب عقل کامل هم هست که آن نیروها را نسبت به یکدیگر در تعادل نگه می دارد، «استوار» شد. 👈و او بر بالاترین افق بود: او در حالتی که مستقر شد، بر بالاترین افق بود. سپس نزدیک شد و نزدیکتر شد تا آنکه بقدر دو کمان بلکه از آنهم نزدیکتر شد: جدّا تصور این مفاهیم از عهده ذهن ما خارج است فقط می توانیم حیرتی بنمائیم و حدسی بزنیم! چرا نزدیک شد و آنقدر هم نزدیک که باندازه درازی یک دست، در دسترس قرار گرفته باشد؟ آیا مثلاً از همان دورها (مثلاً از روی قله کوه حرا) نمی شد این وحی را نمود؟ اینها بنظر تمثیل می آید و جنبه نمادین دارد. این آیات به وضوح دلالت دارد که پیغمبر ما(ص) چنان به وضوح و چنان کامل، واسطه وحی را ملاقات کرد که هیچ شکی برای خودش نماند که مثلاً شاید سراب باشد، یا توهم باشد یا فکر و خیال باشد. بلکه او را نزدیک و با تمام جزئیاتش دیده و آنگاه بود که: 👌پس وحی کرد به بنده او آنچه را که وحی کرد: اینکه چه وحی کرد معلوم است. معارفی گرانقدر از الهیات و آخرت، احکام، و غیره که سبب حیرت و حتی واکنش منفی بسیاری از مخاطب.های اولیه شد که گوشه ای از شرحش را در آیات قبلی دیدیم. اما اینکه چگونه وحی کرد، اینطور که از آیه پیداست بطور مستقیم و بدون هیچگونه شائبه ای. در کمال صراحت که جای هیچ شکی در آن نباشد و بطور کامل و تمام. (بطوری که از آیات دیگر در سوره های دیگر فهمیده می شود). 👈دل، دیده اش را تکذیب نکرد: ما خورشید را بصورت دایره ای می بینیم که قطرش حدود بیست سانتیمتر است و هنگام اول طلوع و آخر غروب قطرش را پنجاه سانتیمتر می بینیم. اما عقل ما این دیده ما را تکذیب می کند و می گوید اولاً دایره نیست و کره است. ثانیاً بیست سانت و پنجاه سانت نیست بلکه میلیونها کیلومتر است. یعنی رویت ما از خورشید، هم ناقص است و هم مجازی. رؤیتی که پیغمبر از فرشته وحی داشت کامل و بی نقص و حقیقی بود که می-فرماید عقلش دیده اش را تکذیب نکرد. اما اینکه چطور بود، فعلاً که به عقل اعقل عقلای ما و اعلم علمای ما هم نمی رسد. تصور هم نمی¬شود که هرگز برسد زیرا باید ظرفیتی مانند آنحضرت داشت تا بتوان تصورش را نمود. 👈آیا بر آنچه دیده، با او ستیزه می کنید: ما که به این آیات ایمان داریم، و بیش از هزار و چهارصد سال از آن زمان می گذرد، و علم و تمدن و تکنولوژی اینهمه پیشرفته کرده، آیا می توانیم تصوری از نوع این «دیدن» داشته باشیم؟ آنها که جای خود داشتند. عده ای تکذیب و مجادله می کردند چون برایشان دور از ذهن بود. عده ای تکذیب و مجادله می کردند چون در محتوی وحی چیزهائی بود که برای منافع ظالمانه آنها ضرر داشت. عده ای هم تکذیب و مجادله می کردند چون می دیدند سایرین چنین می کنند. لذا مجادله با آنحضرت راجع به آنچه که آنحضرت می دید امری بود شایع لذا در ادامه سوره شرح بیشتری می دهد. از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8832 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan