📖 #قرآنچهمیگوید
آیات وجملات #قصار
#شکر گزاری
🙏پروردگارا
امروز از تو می خواهم به من توفیق دهی که همواره #شکر گزار نعمت های تو باشم.
رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ َ (١٩)نمل
{خوشبختی از آن كسی ست كه
درفضای #شکرگزاری زندگی كند}
{چه دنيا به كامش باشدوچه نباشد
چه آن زمان كه می دود ونميرسد}
{وچه آن زمان كه گامی برنداشته
خودرا در مقصد می بيند}
💢خوشبختی یعنی آرامش درون
http://yon.ir/NO2nP
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌹🌹مژده به علاقهمندان به فهم بهتر قرآن، ثبت نام دوره جديد آموزش #حضوري آغاز شد. لينك ثبت نام: yon.ir/MBLDO . تا سالروز ميلاد امام رضا ع ،ثبت نام با 10 درصد #تخفيف همراه است.لطفا براي ساير علاقه مندان #فوروارد نماييد. 👈👈👈توضيحات بيشتر و اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل در
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_چهارم
تمرین بیست ویکم
#امانتداری
🌹🌹«پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
🔶أَدِّ الأَمانَهَ اِلی مَنِ ائْتمَنَکَ وَ لا تَخُن مَن خانَکَ.
🔶اگر کسی تو را #امین دانست و #امانتی به تو سپرد آن را به او برگردان و اگر کسی به تو #خیانت و دغلکاری کرد تو به او #خیانت مکن.
(شهابالاخبار، ص ۳۲۶)
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
سوال این است 👇👇
#مرتد کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟🔰🔰🔰
✅قسمت یازدهم
👈نتایج تحقیق حجت الاسلام باقري فر:
3. ارتداد چیست؟
همچنانکه از برخی عبارات فقها نیز میتوان به دست آورد، «ارتدادی که خاستگاه اثر بیرونی است و پیآمدهایی را به همراه دارد»، صِرفِ تغییر عقیده نیست، بلکه در تعریف آن، برپا کردن عَلَم کفر و انکار خودخواهانة حقیقتِ واضح و روشن نیز دخالت دارد.
بنابراین تغییر عقیده در اثر مطالعه و تحقیق و در یک فرآیند ذهنی و فکری مشمول تعریف #ارتداد قرآنی نمیشود. همچنانکه اگر کسی اساساً حقانیت اسلام برایش روشن نشده و اکنون عقیدهای مخالف گذشته ابراز میکند مرتد نیست. {مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ} و از چنین کسانی بیشتر باید به عنوان مستضعفان فکری یاد شود نه مرتد.
دیدگاه برخی فقها و اندیشوران:
🌸3/1. صهردشتی از شاگردان سیدمرتضی و شیخ طوسی در تعریف ارتداد بر دو نکته تأکید دارد، نخست اظهار کفر، و دوّم، جحد. (سلسله الینابیع، ج 9، ص 171) و ابوالصلاح حلبی (374-447 هـ) از معاصران شیخ طوسی در تعریف ارتداد میگوید: «الرِدّة إظهارُ شعارِ الكُفرِ بَعْدَ الايمان بِما يكونُ معه مُنكِرَ نبوّة النّبي| أَوْ بشيءٍ مِنْ معلومِ دينهِ كالصَّلاةِ و الزّكاةِ و الزّنا و شُرْبِ الْخَمُرِ، فأمّا ما يُعلَمُ كونُه كافراً له بِاستدلالٍ من جبرِ أَوْ تَشْبيهٍ أَو إنكارِ امامةٍ اِلى غَيرِ ذلكَ فليسِ بردّةٍ وَ اِنْ كانَ كُفراً.» (الکافی فی الفقه،ص 311).
بر پایة این تعریف، با اموری از دین که با استدلال و منطق رد و اثبات میشود، نمیتوان به ارتداد کسی حکم کرد. «جحد» هم که در سخن صهردشتی و در پارهای از روایاتِ باب ارتداد آمده، به شهادت برخی لغتشناسان، انکار چیزی است که قلباً و واقعاً آن را پذیرفته است ولی از روی عناد یا انگیزههای دیگر تن به حقانیت آن نمیدهد و آن را انکار میکند.
🌸3/2. آیتالله منتظری: «... مجرد اندیشه و اعتقاد، یا تغییر آن، و یا ابراز آن و یا اطلاع از اندیشه و تفکری دیگر، حق هر انسانی است؛ و با هیچ یک از عناوین کیفری نظیر: ارتداد، افساد، توهین، افترا و مانند آن مربوط نیست.»
🌸3/3. در میان روایات باب ارتداد، دو روایت وجود دارد که در آنها از تعبیر «جحد» استفاده شده است. همچنین در روایت دیگری، فقط در صورت جحد، حکم به کفر گردیده است؛ یعنی هیچ فردی تا به مرحله شناخت حق نرسد و سپس حق را انکار نکند، کافر نیست.
ابوبصیر از امام صادق پرسید: «ما تقول فیمن شکّ فی الله؟»
حضرت فرمود: «کافر است.» ابوبصیر همین سؤال را درباره شاک در رسالت پیامبر اکرم مطرح کرد، و امام دوباره فرمود: «کافر است.» ولی سپس فرمود: «فقط اگر انکار کند، کافر میشود؛ انما یکفر اذا جحد.»
🌸3/4. مرحوم حاج شیخ ابوالحسن شعرانی با استفاده از این حدیث میگوید:
پژوهشگری که به دنبال دلیل و برهان است، اگر با شک مواجه شود و در صدد یافتن دین حق باشد، شک موجب کفر و ارتدادش در دوره تحقیق نمیشود، البته به شرط آنکه با زبان به انکار نپردازد.»
ادامه دارد...
http://yon.ir/Qp534
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰اطلاعيه شماره #دو ثبت نام #دومین_دوره_حضوری_آموزشی "روش مطالعه و فهم بهتر قرآن "
✅مخاطبان این دوره:
1-کلیه افرادی که علاقه مند به انس بیشتر با قران و درک بهتر مفاهیم سوره ها جهت به کارگیری انها در زندگی فردی و اجتماعی خود هستند.
2-قاریان و حافظان قرآن،مربیان و مدرسین گرامي کلاسهای مفاهیم،مترجمي قران و تفسیر که علاقه مند به فهم بهتر قران و آموزش بهتر قرآن آموزان می باشند.
✅✅حضور در این دوره،نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و عزیزان علاقه مند به فهم بهتر ایات قران داراي ديپلم و بالاتر ،با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت نمایند.
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅دريافت رايگان يك جلد #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
✅حضور در کلاس های دوره بمدت 8 هفته
✅انتخاب یک سوره و تمرین عملی
✅عضويت در گروه مجازي حل تمرين و مباحثه با حضور مدرس دوره و بررسي پاسخ ها و رفع اشكال
✅شركت در امتحان پايان دوره
🔰زمان کلاس: چهارشنبه ها ساعت 18 تا 19.30
🔰مکان کلاس:تهران،تقاطع اتوبان محلاتي و خ 17 شهريور،زير پل آهنگ، خ مشهدي رحيم (زيبا)،پلاك 102،موسسه قرآني #ام_الائمه (بيت الزهرا س)
❇️مدرس دوره: آقای سیدکاظم فرهنگ(مدرس هفت دوره روش فهم بهتر قران و مولف کتاب مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن)
🔴 میزان هزینه دوره چقدر است؟ 100هزارتومان
(لازم به توضيح است اين مبلغ ،صرف هزینه کلاس و فعاليتهاي قراني ميشود و مدرسين و دست اندركاران دوره،بصورت افتخاري همكاري مي نمايند)
👈عزیزانیکه تا سالروز ميلاد امام رضا ع ،(روز یکشنبه 23 تیر) ثبت نام نمایند از 10 درصد #تخفيف برخوردار میشوند.
👈همچنين به منظور امكان تصميم گيري دقيقتر عزيزاني كه مردد به حضور در دوره هستند،شركت در #نخستين جلسه (4شنبه 26 تیر) رايگان در نظر گرفته شده است.
🔴ثبت نام و پرداخت از لينك زير ميسر مي باشد: yon.ir/MBLDO
👈جهت دريافت اطلاعات بيشتر و مشاهده كليپهايي از دوره قبلی و
👈اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل،به لينك زير مراجعه نماييد
https://t.me/tadabbor_quranpuyan
💢💢لطفا براي ساير افراد يا گروههاي علاقه مند و مرتبط #فوروارد نماييد
.
4_5825918425997772385.mp3
14.41M
🎧سخنرانی در جمع گروهی از مدیران تولید بمناسبت شهادت امام صادق(ع)
⭕️موضوع: نگاه دین به دنیا
♦️شهرری، ۱۰تیرماه ۹۸
@mohammadsorooshmahallati
قران پویان
🎧سخنرانی در جمع گروهی از مدیران تولید بمناسبت شهادت امام صادق(ع) ⭕️موضوع: نگاه دین به دنیا ♦️شهرر
✅✅احادیثی از امام صادق که کمتر شنیده ایم👆
پاسخ حضرت به منتقدان شیوه زندگی مادی ایشان،ایا ایثار واجب است؟
ایا در تامین معاش ،افراد خانواده و فامیل و کشور اولویت دارند یا دیگران؟
پاسخ سلمان فارسی به صحابه ای که از پس انداز کردن او انتقاد کردند
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #سيو_چهارم
تمرین بیست ویکم
#امانتداری
🌹امام على عليه السلام می فرمایند:
🔶"اَلامانَةُ تَجُرُّ الرِّزقَ، و َالخيانَةُ تَجُرُّ الفَقرَ؛
🔸 #امانتدارى روزى مى آورد وخيانت در #امانت فقر.
📚تحف العقول ص221 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج78، ص60، ح138
🍃🌼🍃
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
✳️ خدشهدار شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر
📌ارشاد به معنای راهنمایی است، یعنی کسی را که اطلاع و آگاهی ندارد، آگاه میکنند؛ البته چنین راهنمایی و ارشادی باید همراه با اقناع و پذیرش باشد و به گونهای انجام شود که مخاطب فقط از مسئله آگاه نشود، بلکه نسبت به آن قانع نیز بشود؛ اما در امر به معروف و نهی از منکر، مخاطب از زشتی یا زیبایی مسئله آگاه است و در واقع عرف جامعه هنجار یا ناهنجار بودن مسئله را میشناسد؛ بنابراین به آنچه که میداند، امر شده یا از آن نهی میشود.
باید میان ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر تفکیک قائل شویم چرا که ارشاد از مقوله آگاه کردن و امر به معروف و نهی از منکر از مقوله دستور دادن یا نهی کردن از انجام کاری است.
✅ امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض اساسی برای سلامت جامعه محسوب شده و به حیات اجتماعی آن مربوط میشود و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز از آن با عنوان اصل نظارت عمومی یاد شده است. در قرآن کریم، امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد.
✅ انجام نهی از منکر کار هر کسی نیست، قرآن میفرماید:«وَلتَکُن مِنکُم...»، یعنی گروهی از مردم باید این مسئولیت را بر عهده بگیرند و از آگاهی لازم برای انجام این مسئولیت برخوردار باشند؛ آگاهی صرف دانستن معروف و منکر نیست، بلکه چگونگی و نحوه صحبت کردن و ادای این وظیفه را نیز شامل میشود. اگر فرد عصبانی باشد و یا قدرت بیان و انتقال معنا را نداشته باشد، صلاحیت انجام امر به معروف و نهی از منکر را ندارد.
✅ کسی که امر به معروف و نهی از منکر را انجام میدهد، باید احتمال تأثیر در مخاطب را نیز بدهد، اگر احتمال بدهد که انجام این کار تأثیری ندارد، وظیفهای نیز بر ذمه او نیست.
✅ از طرف دیگر، امر به معروف و نهی از منکر متناسب با معروف یا منکر بودن دستهبندی میشود، یک طرف مواردی که مهم و اساسی و الزامی به حساب میآید، مثل نقد اعمال خلافی که حکومتها انجام میدهند و امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه از آن با عنوان «کَلِمَۀ حَقٍ عِندَ اِمام باطل» یاد میکند و در طرف دیگر، مراتب و درجات پایینتر قرار میگیرند.
✅ بعضی آفتها و عوامل هستند که باعث خدشهدار شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر میشود. ممکن است کسانی که انجام این مسئولیت را بر عهده میگیرند، آن را خوب انجام ندهند و یا اینکه اولویتها را در نظر نگرفته و در عوض، به مسائل جزئی و موردی بپردازند. از طرف دیگر، امکان دارد که جامعه آمادگی پذیرش مسئلهای را نداشته باشد و آمران به معروف و ناهیان از منکر بخواهند آن را مطرح کنند، در صورت زمینهسازی و ایجاد آگاهی لازم است.
✅ قرآن کریم در آیه ۱۲۵ سوره نحل میفرماید:«اُدعُ الی سَبیلِ رَبِکَ بِالحِکمَۀِ وَ المَوعِظۀ الحَسَنۀ وَ جادِلهُم بالتی هِیَ اَحسَن»، برای دعوت و ارشاد مردم باید از حکمت و منطق و موعظه و اگر کسی اهل موعظه نیست، باید از جدال احسن استفاده کرد. در مورد امر به معروف و نهی از منکر هم میبینیم که امام حسین(ع) هنگام مخالفت با حکومت یزید، علت خروج و قیام خود و این کار بزرگ و عظیم را امر به معروف و نهی از منکر ذکر میکنند.
✅ متأسفانه در کشور ما برای انجام امر به معروف و نهی از منکر، از روشهای غلط استفاده میشود و بعضا بر موضوعات ساده، جزئی و حتی نامناسب انگشت گذاشته شده و مسائل اساسی که ظلم به افراد و جامعه است نادیده انگاشته شده و به همین دلیل، با همه عظمتی که این فریضه دارد، در جامعه ما لوث شده و آن را بد میدانند؛ مثلا اگر کسی در روزنامهای نقد علمی راجع به شرایط و اوضاع اجتماعی بنویسد، آن را به حساب امر به معروف و نهی از منکر نمیگذارند، اما مسائل جزئی را که در خیابانها اتفاق میافتد، به عنوان الگو و مصداق امر به معروف و نهی از منکر معرفی میکنند. ضایع ساختن یک مسئله این است که انسان از آن بد دفاع کند و در عرف جامعه ما، همین اتفاق برای این دو فریضه رخ داده است.
نقل از کانال حدیث وحی
استاد سید محمد علی ایازی
📖 #قرآنچهمیگوید ؟
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
4⃣ مجازات #گوساله_پرستان:
#قرآن
🌹بقره آیه ۵۴🌹
و آنگاه که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من، شما با گوساله پرستی به خود ستم کردید، اینک بسوی آفریدگار خود باز گردید و خودتان را بکشید که این کار نزد آفریدگارتان برای شما بهتر است. پس بر شما بخشود که او توبه پذیر مهربان است.
#تورات
🌹خروج، فصل ۳۲ آیه ۲۶🌹
بنابراین(موسی) درمقابل دروازه ی اردوگاه ایستاده فریاد کرد و گفت: تمام کسانی که طرف خداوند هستند ، اینجا پیش من بیایند.
تمام طایفه ی لاوی به نزد موسی رفتند. موسی به آنها گفت: خدای بنی اسرائیل می فرماید هر یک از شما شمشیر خود را ببندد و از اینطرف به آنطرف اردو برود و برادر و دوست و همسایه ی خود را بکشد.
لاویان دستور موسی را اطاعت کردند و در آنروز نزدیک به سه هزار مرد را کشتند.
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan