eitaa logo
قران پویان
499 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
632 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 چه می گوید؟ قرآن و 🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر قسمت دوم ✅ آیه دیگر درباره اهل جهنم است که وقتی مورد خطاب قرار می ‏گیرند یا خودشان مخاطبه می‏ کنند و بر سر این موضوع بحث می‏ کنند که چه چیزی ما را به اینجا کشانید، همه می‏ گویند: 🌱«اِنَّا أطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کُبَرائِنَا فَأضَلُونَا السَّبِیلاً» [احزاب: ۶۷]، یعنی ما از اکابر خودمان حرف‏شنوی داشتیم و آنها ما را به این راه ها کشانیدند.🌱 👈این یعنی زندگی عاریتی و حرف‏شنوی از کسی، با اینکه از درون ما چیز دیگری برمی‏ خیزد. 🔹قرآن در مواردی، وقتی می‏ خواهد از طرف مقابل حرف‏شنوی داشته باشد می‏ گوید: از شما حرف‏شنوی می‏ توانیم داشته باشیم، ولی را بیاورید: 🍃«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إنْ کُنْتُمْ صَادِقینَ » [بقره: ۱۱۱].🍃 در مورد پیامبر ما و برخی پیامبران دیگر آمده است که وقتی مردم را دعوت می ‏کردند، مردم می ‏گفتند: ما حرف شمای پیامبر را قبول نمی‏ کنیم. چون روش پدران ما به گونه‌دیگری بوده است و ما هم همان روش را در پیش می ‏گیریم: 🍃«إنَّا وَجَدنَا آباءَنَا عَلَی اُمَّه و إِنَّا عَلَی آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» [زخرف: ۲۲].🍃 «اثر» یعنی ردّپا، یعنی ما پایمان را همان جایی که ردّپای پدرانمان است می ‏گذاریم و درست همان راه را می ‏رویم. 👌 قرآن می‏ فرماید: حتی اگر پدرانشان هم ‏شعور و فهم نداشتند، اینها باید تبعیت کنند؟ 🌱«أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئاً» [بقره: ۱۷۰].🌱 🔹نمونه دیگری که باز هم در مورد پیامبر(ص) ما و انبیای سلف مشترک است، این است که معمولاً آنها در مقابل افکار عمومی جامعه خودشان می‏ ایستادند. 👈در قصص انبیا دائماً این هست که پیامبران چیزهایی می‏ گفتندکه مردم قبول نداشتند، ولی آنان ایستادگی می‏ کردند و نمی ‏گفتند که خوب ما هم مثل افکار عمومی بگوییم. من در جایی در مورد این آیه بحث می‏ کردم، کسی گفت: خوب، بله شما پیامبر بشوید، بعد هم در مقابل، افکار عمومی بایستد. 👈به او گفتم: پیامبری پیامبر را دیگران قبول داشتند یا فقط خودش قبول داشت؟ طبعاً دیگران که قبول نداشتند اما برای خودش مطلب واضحی بود. حالا اگر مطلبی مانند آفتاب برای بنده وضوح داشت، چه شما موافق بنده باشید و چه نه، من از شما تبعیت نمی‏ کنم. شکار سایه نمی ‏کنم، خودم را رها نمی‏ کنم تا به دنبال شما بروم. 👌پیامبری پیامبر هم برای او وضوح داشت، لذا می ‏گفت: اگر در دست راستم خورشید و در دست چپم ماه را بگذارید من از عقیده خود برنمی ‏گردم. ادامه دارد ... ✳️ استاد ، زندگی اصیل و مطالبه دلیل 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره   ♻️نكات فراز اول سوره مزمل (آیات ۹-۱) بخش اول 1⃣ سوره مزمل ،در ليستهای مشهور روايی ترتيب نزول سومين سوره بعد از علق و قلم قرار دارد.همان طور كه در مقدمه روش و ليست ترتيب نزول پيشنهادی اين نگارنده،ذكر شده است يكي از ايرادات وارده به اين ليستها اين است كه به لحاظ محتوایی و شرایط و روند طبیعی ابلاغ پیام وشکل گیری تدریجی مخالفتها،ناموجه به نظر ميرسند. مثلا سوره علق که در اکثر لیستها اولین سوره است، صرفا بدلیل نزول ۵ آیه نخست آن در ابتدای بعثت در اول لیست قرار گرفته ،حال آنکه در ادامه سوره صحبت از کسی است که پیام پیامبر را تکذیب کرده و خدا هشدار میدهد که اگر دست برندارد، او را به جهنم می کشانیم. واین کنش و واکنش در اولین سوره نازله بر پیامبر قطعا جایی ندارد. پس ادامه این سوره در زمان دیگری نازل شده که باید به دنبال آن بود. يا در سوره مدثر در همان ايات ابتدايی دستور صبر به پيامبر داده شده و سپس از واكنش برنامه ريزی شده يكي از مخالفان عنود قران خبر داده شده است كه بروز چنين مخالفتهايي در ابتدای نزول ايات كه هنوز پيامهای ايجابي قران ابلاغ نشده، ناموجه است.در سوره مزمل هم ضمن دستور به پيامبر مبنی بر صبر برگفته های مخالفان به دوری گزيدن از مكذبين صاحب قدرت تاكيد شده است.(واصبر علي ما يقولون و اهجرهم هجرا جميلا و ذرني و المكذبين اولی النعمه ..)كه با قرار گيري در جايگاه سومين سوره نازل شده ،متناسب نيست.هم چنين وجود دستور "ورتل القران ترتيلا" نشان از موجود بودن حداقلی از قران در زمان نزول سوره مزمل دارد و انطباق لفظ قران در زمانيكه فقط بخشي از دو سوره علق و مدثر نازل شده ،محل ترديد است. آنچه بطور طبيعی قابل انتظار است اينكه باید ابتدا پیام هاي مستقل و اصلی وحی به مردم منتقل شود تا بعد،تردیدها و مخالفتها و تكذيبها و دشمنی ها شکل بگیرد.يعنی سوره هاي ابتدايی نزول بايد مستقل از محتوای واكنشي مخاطبان به آيات قران و پيامبر باشد بلكه حاوی پيام هايی مستقل در راستای هدايت دينی مردم و تصحيح رفتارها و باورهای غلط انان باشد. http://yon.ir/Qp8919 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر 🌹🌹علی علیه السلام فرمودند: 🔶«وَ قَالَ: إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ الْمُنْكَرَ وَ لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يُنْكِرَهُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ‌ وَ أَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ وَ عَلِمَ اللَّهُ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْهُ فَقَدْ أَنْكَرَهُ." 👌🔸هرگاه یکی از شما کار #زشت و #ناپسندی را مشاهد کرد و توان انکه با دست وزبان از آن #جلوگیری کند ندارد .اما با دل خود آن را #انکار کند وخداوند از نیت صادقانه او آگاه باشد ، ان کار #ناپسند را به حقیقت #انکار کرده است. 📚غررالحکم موضوعی ج2, ص520 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در قسمت هجدهم ✨تحریفات معنوی از کتاب ✅شرایط تقدس یك 👈اولین شرط تقدس یك نهضت این است كه منظور و هدف آن نهضت، شخصی و فردی نباشد، بلكه كلی، نوعی، باشد. یك وقت یك كسی نهضت می كند به خاطر شخص خودش. یك وقت كسی نهضت می كند به خاطر اجتماع، به خاطر انسانیت، به خاطر حقیقت، به خاطر حق، به خاطر توحید، به خاطر عدالت و مساوات، نه به خاطر خودش، و در واقع به خاطر همه ی انسانها. در آن وقتی كه او نهضت می كند، دیگر خودش، خودش به عنوان یك فرد نیست، اوست و همه ی انسانهای دیگر. به همین جهت كسانی كه در دنیا، حركاتشان، اعمالشان، نهضتهایشان به خاطر شخص خودشان نبوده است، بلكه به خاطر بشریت بوده است، به خاطر انسانیت بوده است، به خاطر حق و عدالت و مساوات بوده است، به خاطر توحید و خداشناسی و ایمان بوده است، همه ی افراد بشر آنها را دوست دارند. همه می گویند: «حُسَیْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» . همین طوری كه پیغمبر فرمود: «حُسَیْنٌ مِنّی وَ اَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» ما اینطور می گوییم: «حُسَیْنٌ مِنّا وَ نَحْنُ مِنْ حُسَیْنٍ» چرا؟ می گوییم برای اینكه حسین در 1328 سال پیش برای ما و به خاطر ما و به خاطر همه ی انسانهای عالم قیام كرد؛ قیامش قیام مقدس و پاك بود و از منظورهای شخصی بیرون بود. 👈شرط دوم اینكه قیامی مقدس باشد این است كه آن قیام با یك بینش و درك قوی و با یك بصیرت نافذ توأم باشد؛ یعنی چه؟ یك وقت هست مردمی، اجتماعی، خودشان در غفلتند، بی خبرند، نمی فهمند، جاهلند؛ یك آدمی پیدا می شود بصیر، چیزفهم، با درك، درد این مردم را از خود این مردم صد درجه بهتر می فهمد، دوای این مردم را از خود این مردم بهتر می فهمد. در وقتی كه دیگران هیچ نمی فهمند و هیچ چیزی را درك نمی كنند، در ظاهر هم نمی بینند و به اصطلاح آن چیزی را كه مردم دیگر در آینه نمی بینند او در خشت خام می بیند، قیام و نهضت می كند. پنجاه سال می گذرد، تازه ملت بیدار می شوند كه فلان شخص قیام كرد، حركت كرد، فلان اقدام راكرد، نهضت كرد چون منظورهای مقدسی داشت، ولی ما در سی سال پیش و پدران ما در پنجاه سال پیش ارزش این [كار] را درك نمی كردند. مثلاً مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی كه در حدود هفتاد سال پیش (ظاهراً فوت این مرد در 310 است، 14 سال قبل از مشروطیت) قیام كرد و یك در كشورهای اسلامی بپاكرد، شما امروز كه تاریخ این مرد را می خوانید، می بینید این مرد واقعاً غریب و تنها بوده است. درد این ملت مسلمان را احساس می كرد، دوای این ملت مسلمان را احساس می كرد، ولی خود ملت نمی فهمید، خود ملت به او دهن كجی می كرد، خود ملت او را مسخره می كرد، ملت از او حمایت نمی كرد (اُریدُ حیاتَهُ وَ یُریدُ قَتلی- عَبیرُكَ مِنْ خَلیلِكَ مِنْ مُرادی) . اما هفتاد سال گذشته است، تاریخ پشت سر تاریخ [نوشته می شود. ] وقتی كه درست زوایای تاریخ روشن می شود، می بینیم عجب! این مرد چه چیزهایی را در آن روز می فهمیده كه اكثریت نود و نه درصد ملت ایران نمی فهمیده اند. شما لااقل آن دو نامه ای را كه این مرد بزرگ، یكی به مرحوم آیت اللّه میرزای شیرازی بزرگ (اعلی اللّه مقامه) نوشته است و یكی هم به عموم علمای ایران به عنوان یك متحد المآل، مثلاً یكی برای مرحوم حاج شیخ محمد تقی بجنوردی در مشهد، یكی برای فلان عالم بزرگ در اصفهان و یكی برای فلان عالم بزرگ در شیراز، این نامه ها را بخوانید، ببینید این مرد چقدر خوب می فهمیده است! چقدر درك می كرده است! استعمار را چقدر خوب می شناخته است و چقدر خوب در صدد بیدار كردن این ملت بوده است! بگذرید از این مزخرفاتی كه بعضی از ابزارهای استعمار هنوز هم دارند می گویند، دیگر این حناها رنگ ندارند. این نهضت، مقدس است چون مردی در زمانی پیدا می شود، در پشت این ظواهر حقایقی را می بیند كه مردم عصر خودش نمی فهمیدند و درك نمی كردند ادامه دارد https://telegram.me/quranpuyan
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
💠اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ ⭐️خدايا اين اندوه را از اين امت به حضور آن حضرت برطرف كن https://eitaa.com/quranpuyan
✅به نام خدا 🌷🌷در تاريخ چهاردهم شهريور ماه سال جاري تعداد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و مسلمان اختصاص دارد از مرز 70000 عبور كرد.👏👏 ✅بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 56 بازديد از اين صفحه انجام شده است. در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد: تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي، مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند 👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
✅به نام خدا 🌷🌷در تاريخ چهاردهم شهريور ماه سال جاري تعداد پرييينده ترين موضوع سايت قران پويان كه به بيان نظرات مختلف در تفسير ايه 59 سوره احزاب و پوشش و مسلمان اختصاص دارد از مرز 70000 عبور كرد.👏👏 ✅بررسي امار دوره اخير نشانگر آن است كه بطور متوسط روزانه 56 بازديد از اين صفحه انجام شده است. در اين صفحه نظرات مفسران و قرآن پژوهان مختلف پيرامون ايات حجاب در سوره احزاب و نور ارايه شده است كه از جمله انها ميتوان به موارد زير اشاره كرد: تفسير الميزان،تفسير نور،تفسير نمونه،استفسار از آيت الله مكارم شيرازي، مقالاتي از شهيد مطهري،حجت الاسلام محسن كديور،حجت الاسلام قابل،مرحوم محمدباقر بهبودي،سيدكاظم فرهنگ،دكتر احمد پاكتچي(حجاب در اديان قبل)و خلاصه اي از نشست بررسي كتاب حجاب در عصر نزول با حضور اميرحسن تركاشوند 👈جهت مطالعه مشروح مطالب به لينك زير مراجعه نماييد http://quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&=
🖍مدخلی بر بحث : 🔹سهم سرداران خودسر در فاجعه کربلا🔹 🔻در کربلا ، یک تفاوت مهمِ دو سپاه ، در شیوه فرماندهی بود .در سپاه امام حسین ع، فرماندهی بر همه نیروهای خود اشراف داشت و هر گونه اقدامی با مجوز امام انجام میگرفت . انجا کسی اتش باختیار نبود . ولی در سپاه مقابل ، سه مرکز فرماندهی وجود داشت : یکی در شام (یزید)، دیگری در کوفه (عبیدالله) و سومی در کربلا (ابن سعد) . 🔻اینک سوال اساسی این است که هر یک از جنایات رخ داده ، به تصمیم گیری کدامیک از این مراکز سه گانه مربوط بوده است ؟ ایا همه اقدامات جنایت امیز کوفیان بر طبق دستور یزید از شام انجام میگرفت ؟ و یا تفویض اختیار به عبیدالله شده بود ؟ و یا او خودسرانه اقدام میکرد ؟ 🔻مدارک تاریخی نشان میدهد که در حکومت جائرانه یزید ، برخی جنایات سرداران ، با انکار او مواجه میگردد ولی ایا اینگونه انکار ، چیزی از مسئولیت او میکاهد و او را تبرئه میکند ؟ این مسئله در سخنرانی شب عاشورا مورد بررسی قرار میگیرد . @mohammadsorooshmahallati
1_101385880.mp3
15.53M
🎧سخنرانی شب عاشورا ۱۳۹۸ موضوع : ✅سهم سرداران خودسر در فاجعه کربلا 🔹تهران . خانه اندیشمندان علوم انسانی @mohammadsorooshmahallati
#زندگي‌قرآني : هر هفته تمرین #عمل ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته #چهل_وسوم تمرین بیست وهشتم ✅ #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر 🌹عَنْ النَّبِيّ صلي الله عليه و آله: 🔶 لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ. 🔸🔹 همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه #امربه_معروف و #نهى_ازمنکر نموده و در كارهاى #نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت. 📚مستدرک الوسائل .ج 12.ص181 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷🌷 اطلاعیه ✅با توجه به اشتیاق دوستان جديدي كه در آموزشی روش ساده فهم قران، این روش را اموخته و مايل به ادامه در سوره ها با اين روش هستند 👌👌گروه جديدي در پيام رسان تشكيل شده تا دوستان در سوره هاي كوچك از جزء30 و 29 نمایند ✅✅ از كليه دوستان علاقه مندي كه در دوره هاي قبلي اعم از مجازي يا حضوري حضورداشته اندو مايل به تمرين و تدبر بر سوره هاي كوچك هستند جهت حضور دعوت بعمل مي ايد این گروه از روز 30 شهریور کار خود را آغاز خواهد کرد. http://eitaa.com/joinchat/3893428247C3cf8ecd888