بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته : #هفتادویکم
تمرین : #هشتم
✅ موضوع:
#احازه_گرفتن برای ورود به #حریم_خصوصی دیگران
◀️خداوند در سوره مبارکه نور می فرمایند :
🔶يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
💫"اى کسانى که ايمان آوردهايد، به خانههايى که خانههاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد. اين براى شما بهتر است، باشد که پند گيريد"(27) نور
🔶فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّىٰ يُؤْذَنَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا ۖ هُوَ أَزْكَىٰ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ.
" و اگر کسى را در آن نيافتيد، پس داخلِ آن مشويد تا به شما اجازه داده شود؛ و اگر به شما گفته شد: «برگرديد» برگرديد، که آن براى شما سزاوارتر است، و خدا به آنچه انجام مىدهيد داناست."(28) نور
🔶این ایات زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انهارا تاکید میکند .
🔷با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران،
🔶این ایات در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند.
💫تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
اِلـٰهِي جُودُكَ بَسَطَ اَمَلِي وَ عَفْوُكَ اَفْضَلُ مِنْ عَمَلِي
خدايا جود تو آرزويم را گسترده ساخت، و عفو تو از عمل من برترى گرفت.
"فرازی از مناجات شعبانیه"
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"هُوَ اَضحَکَ وَ اَبکَی"
(اوست که می خنداند و می گریاند!)
خنده ها و گریه های ما، به خداوند نسبت داده شده است. و دقیقاً درست است. حقیقتِ خنده و گریه، کار ذهن نیست. ذهن توانایی خنداندن و گریاندن حقیقی را ندارد. خنده ها و گریه های ذهنی، تصنعی است، ساختگی است، فریب است. اصالت ندارد. مرکز حقیقی خنده و گریه، قلب است، همان مرکزیست که جایگاه عرش خدای رحمان است. خنده ی واقعی زمانی سراغت می آید که ذهنت متوقف است، هیچ جریان فکری در کاری نیست، راحتی، رهایی. از این به بعد دقت کن، ببین آنگاه که می خندی، دقیقاً همان لحظه ایست که ذهنی در کار نیست. جز این باشد خنده ی اصیل و واقعی نداشته ای. تمسخر بوده است، استهزاء بوده است. و اینها هیچکدام خنده نیست. آنها که نمی توانند بخندند و یا با زور می خندند، انسانهایی به شدت ذهنی و اسیر جدیّت های کاذب القاءات ذهنی خویش اند. اینان جلویِ جریانِ احساسات لطیف قلب شان را گرفته اند. واضحتر بگویم آن که از خنده محروم است، دارای قلبی بیمار است... و همچنین است "اشک". اشکی که مملو از خلوص است، عاشقانه است، سرشار از محبت است، بی طرح و نقشه است، اشکی که به خواهش ها و دسیسه های ذهنی آلوده نشده است، آن حقیقت گریه است. و اینها همه از نشانه های قلب سلیم است، قلبی که نمرده است. آری، "هُوَ اَضحَکَ و اَبکَی"!
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #صاد
نکات فراز اول سوره #صاد
بخش اول
۱- توصيف رفتارهای كافران معاصر پيامبر
* خود را برتر پنداشتن و اظهار ناسازگاری و جدایی از پیامبر و پیروانش
* تعجب از اينكه منذر انساني از بين خودشان امده و نسبت ساحر و كذاب دادن به اين منذر
* تعجب از دعوت به توحيد و نفی خدايان و معبودان آنها
*مخالفت با دعوت توحيدی و دعوت پيروان و زيردستان خود به ادامه بت پرستی و منع از پذيرش پيام پيامبر
*با ادعای نشنيدن اين پيام ها در اديان قبلی و اينكه چرا از بين انها بر محمد (ص) وحی شده (در حالیکه خود را برتر و مستحق خطاب وحی میدانستند) ، پيامبر را جاعل اين پيامها و مطالب دانسته و الهی بودن انرا رد كردند.
*عذاب الهی در آخرت را منكرند و جهت تمسخر و تكذيب پيامبر، درخواست نزول سريع عذاب در دنيا را دارند. پيش از اين در سوره معارج هم در خواست تعجيل در نزول عذاب با هدف نفی و بعيد شمردن ان مطرح شده بود.
۲- اولین بیان از صف آرایی جدی مخالفان در برابر رسول الله و منع مردم از گرویدن به پیامبر. پیش از این در سوره علق، نهی و بازداشتن پیامبر از نماز و در سوره های قبلتر تهمت زنی و پیشنهاد سازش با پیامبر بیان شده بود.
۳- در سوره های مراحل قبلی محور مخالفت و تکذیب کافران عمدتا بر محور معاد و عذاب اخروی بود. اما در این سوره برای نخستین بار مخالفت صریح آنها با توحید و یکتاپرستی مطرح شده است. آیات ۵ و ۶
ادامه دارد...
Http://V.Ht/saadd
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan