eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
679 ویدیو
608 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅✅امکانات اپلیکیشن قرآنی اپلیکیشن تنزیل، اولین برنامه قرآنی است که بر مبنای روش فهم ساده قرآن به صورت تقسیم‌بندی سوره به تعدادی ، استخراج عصاره آن فراز و ارائه سوره و به ترتیب# نزول همراه با شرح هر یک از مراحل ده‌گانه نزول سوره‌ها تهیه شده است. هم چنین نتایج جستجوی کلمات را می‌توان به ترتیب نزول سوره‌ها مشاهده کرد. 💢 در نسخه جدید توضیحات بیشتر تفسیری هر سوره جهت علاقمندان،به لینک مربوطه در تالار گفتگوهای قران پویان ارجاع شده است. ✅ نسخه پایه برنامه شامل متن عربی ایات، ترجمه فارسی استاد فولادوند و فهرست سوره‌ها در دوحالت ترتیب نزول و مصحف فعلی رایگان است. امکاناتی که جداگانه امکان خرید درون برنامه‌ای انها فراهم شده است بشرح زیر است: 1-اطلاعات سوره‌ها: شامل توضیح مرحله نزول،عصاره فرازها، ترجمه پیوسته آیات هر فراز، درس سوره و امکان کپی و اشتراک گذاری 2-جستجو: شامل جستجوی لغت و عبارت در متن عربی ایات و ترجمه فارسی و نمایش نتایج به ترتیب نزول 3-لغت نامه عربی و فارسی: دو معجم عربی قرآنی (مقاییس اللغه و المفردات فی القران) و دو فرهنگ لغت عربی به فارسی (جامع و ابجد) 4- دسته‌بندی: امکان ایجاد دسته بندی‌های مختلف با موضوعات مورد علاقه کاربر و قراردادن آیات مورد علاقه در هریک از دسته بندی‌ها. ترتیب نمایش آیات هر یک از دسته‌ها نیز به ترتیب نزول سوره‌ها ست که امکان کپی و باشتراک گذاری نتایج هر دسته در سایر نرم افزارهای مرتبط و نیز ذخیره کردن در فایل اکسل نیز فراهم است. 5-پخش ترتیل استاد پرهیزگار 6-ترجمه صوتی استاد فولادوند ✅✅✅لینک های و آخرین نسخه تنزیل https://t.me/tanzilapp/130/ https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk
#دعاهای_روزانه ☆ خداوندا! پادشاهان دَرهای قصرهای خود را بستند و نگهبانان را بر آن گماردند، اما باب تو همچنان بسوی دعاکنندگان باز است. از نیایش های شبانه امام حسن(ع) الدر النظیم. نسخه خطی. ص ۱۷۵ @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین (هر هفته شنبه ها ساعت ۸ صبح) 9⃣3⃣ و همسرش: 🌹سوره اعراف آیه ۲۲🌹 پس(شیطان) آن دو را با فریب به سقوط کشانید. پس همین که از آن درخت خوردند، عورت هایشان بر آنها نمودار گشت و شروع کردند با برگهای بهشت ، خود را بپوشانند و پروردگارشان آنها را ندا داد: مگر شما را از آن درخت منع نکردم و به شما نگفتم که شیطان دشمن آشکار شماست؟ 🌹پیدایش، فصل ۳آیه ۷و۱۱🌹 همین که از آن خوردند، به آنها دانشی داده شد و فهمیدند که برهنه هستند. پس برگهای درخت انجیر را به هم دوخته، خود را با آن پوشاندند. خداوندپرسید: چه کسی به تو گفت برهنه هستی؟ آیا از میوه ی درختی که به تو گفتم نباید از آن بخوری خوردی؟ https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9️⃣1️⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات فراز آیات ۴۹-۴۰ ❓آيا (به فتح لام) منحصر به معصومين و انبيا و بندگان خاص است؟ براي پاسخ به اين سئوال لازم است كاربردهای مختلف مخلص را در كل قرآن مرور كنيم.مخلص در سوره هاي صاد،صافات(۵بار) مريم يوسف و حجر بكاررفته است. در سوره صاد،ابليس به خداوند مي گويد همه بندگان بجز مخلصين را به راه شر هدايت و اغوا ميكند.سپس خداوند هم می فرمايد جايگاه تو و همه پيروانت (كساني كه اغواي ابليس را مي پذيرند) جهنم است. بنابراين در سوره صاد، مخلصين تمام كساني هستند كه فريب شيطان را نمي خورند و در اخرت نيز در بهشت هستند.در سوره حجر نيز مخلصين در همين سياق بكار رفته است. در سوره صافات آيه ۳۹ خطاب به كفار در جهنم گفته شده است كه فقط به مقدار انچه عمل كره ايد جزا داده ميشويد.جز بندگان مخلص خدا و طبق سوره های ديگر قرآن مي دانيم كه فقط اهل جهنم اين گونه مجازات ميشند اما اهل بهشت پاداش و جزايی بيشتر از عملكرد خود خواهند داشت. من جاء بالحسنه فله خير منها،يا فله عشر امثالها لذا طبق اين سوره نيز مخلصين،شامل تمام افراد غير جهنمي ميشود.همين مفهوم در آيات( ۷۴ و ۱۲۸ ) نيز مشاهده ميشود. در آیه ۱۲۸ بندگان مخلص در مقابل مکذبین الیاس که در جهنم خواهند بود،قرار گرفته است.در سوره مريم،حضرت موسى بعنوان مخلص و در سوره يوسف،حضرت يوسف بعنوان يكى از عباد مخلص خدا معرفی شده است. در آیه ۱۶۰ نیز بندگان مخلص از مشرکان و افرادیکه باورهای غلط راجع به ملائکه و جنیان و خدا دارند، مستثنی شده اند. 🔰با عنايت به مراتب فوق،عباد مخلص خداوند محدود به انبيا نيست بلكه شامل همه نجات يافتگان از دوزخ و راه يافتگان به بهشت هستند. سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫استاد شهید مطهری: اسلام شعار عددی ندارد.👏👏 🔷کلمه مبارکه «لا اله الاّ الله» به حساب ابجد 135 است. آیا عدد 135 برای ما یک عدد مقدسی است؟ نه. 🔶عدد 92 مساوی است با اسم مبارک محمد(ص). آیا عدد 92 برای ما یک عدد مقدسی است؟ نه. عدد 110 مساوی است با اسم مبارک علی(ع). آیا این عدد از نظر اسلام یک تقدسی دارد؟ نه. اسلام از این بازیها خوشش نمی‌آید. 🌷🌷 🔺برای این جور چیزها یک حدیث ضعیف هم شما نمی‌توانید پیدا کنید ممکن است شما بگویید من که این کار را می‌کنم فقط می‌خواهم وابستگی خودم را به پیغمبر، به «لا اله الاّ الله»، به امیرالمؤمنین نشان بدهم. 👌می‌گویم شما چرا شعارهایی را که خود اسلام آنها را شعار انتخاب کرده است کنار می‌گذارید، بعد شعاری از پیش خودتان انتخاب می‌کنید؟ حساب ابجد که یک حساب و رمز واقعی و یکی از قوانین حقیقی عالم نیست. اساساً ما نباید به این حسابها ترتیب اثر بدهیم، ‌در هیچ جا ولو به عنوان شعار. 👍 📗(پانزده گفتار، ص 158 و 159) @quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💠اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَهْتِکُ الْعِصَمَ ⚜کریما ببخش گناهی که آبرویم را می ریزد! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
📖 ؟ ✅ رفتار نیک و بد شما به خودتان بر میگردد خداوند در سوره نساء،هر گناهی را به زیان خود انسان دانسته است. وَمَن يَكْسِبْ إِثْمًا فَإِنَّمَا يَكْسِبُهُ عَلَى نَفْسِهِ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۱۱۱﴾ فولادوند: و هر كس گناهى مرتكب شود فقط آن را به زيان خود مرتكب شده و خدا همواره داناى سنجيده ‏كار است این مفهوم در آیه ۲۸۶ سوره بقره نیز ذکر شده است: لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى ‏اش تكليف نمى‏ كند. آنچه (از خوبى‏) به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زيان اوست‏. https://bit.ly/3gVGnFh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره پیام های آیات ۴۴-۳۹ ۱- کیفرهای الهی عادلانه است. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» (آری عذاب دردناک قیامت تجسم همان رفتار شرک آلود و استکباری در دنیاست). ۲- در کنار تهدید،بشارت لازم است. «إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ» ۳- آنچه سبب برگزیدگی انسان نزد خداوند می شود،بندگی است. «إِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصِینَ» ۴- پاداش متناسب و برابر برای خلافکاران است،امّا پاداش بندگان برگزیده خدا فراتر از عملکردشان است. «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِلاّ عِبادَ اللّهِ» ۵- در بهشت،کامیابی مادی و معنوی در کنار هم قرار دارند. فَواکِهُ ... مُکْرَمُونَ ۶- دیدار اولیای خداوند،یکی از لذّت های معنوی بهشت است. «سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ» ۷- در تقابل های دنیوی گاهی خصومت است،ولی در تقابل های اخروی بزم خوش و لذّت است. «عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلِینَ» ۸- کامیابی بهشتیان همه جانبه است: الف)برگزیدگی خدا«مخلصین»(برگزیدگان خدا از مقامی بس والا برخوردارند. «أُولئِکَ» برای اشاره به دور و نشانه مقام والای آنان است.) ب)رزق «مَعْلُومٌ» که به فرموده امام باقر علیه السلام خدمت گزاران بهشتی آن را می دانند و آن را برای اولیای خدا قبل از آنکه درخواست کنند می آورند. ج)مادی و معنوی بودن رزق. «فَواکِهُ وَ هُمْ مُکْرَمُونَ» د)جایگاهی نیکو. «جَنّاتِ النَّعِیمِ» ه)حضور در جمع دوستان بهشتی همراه با انس و محبت و بزم خوش. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ آيا لزوما نامشهود هستند؟ 🔴 قسمت اول: 💎 كلمه ی «جن» ❓كلمه ی چه لغتی است؟ 👈خود لغتِ به معنی شی ءِ مستور است، یعنی شی ء نامرئی و پوشیده شده و غیرقابل رؤیت. جنین را كه جنین می گویند به اعتبار این است كه در شكم پنهان است و دیده نمی شود و محسوس نیست. 🍃🌴 باغ را كه عرب «جنّت» می گوید به اعتبار كثرت درختهاست به طوری كه این درختها فضا را می پوشاند؛ از آن جهت كه درخت زیاد است و فضا را می پوشاند و فضایی كه در اینجا وجود دارد دیده نمی شود، عرب به باغ می گوید. 👌به سپر كه در جنگها به كار برده می شود «جُنّه» می گویند، چون وسیله ای است كه جنگجو خودش را در ورای آن مخفی می كند، آن را وسیله قرار می دهد، در جلو خودش قرار می دهد و خود را در پشت آن مخفی می كند، یعنی وسیله ی مخفی شدن. 👈قرآن موجوداتی را ذكر كرده است كه از انسان مخفی هستند و آنها را « » نامیده است ولی در عین حال اینچنین نیست كه هر موجود و نامحسوسی از نظر قرآن جن نامیده بشود، برای اینكه ملائكه هم نامرئی و نامحسوسند ولی در عین حال قرآن به آنها كلمه ی «جن» را اطلاق نمی كند، كلمه ی «مَلَك» را اطلاق می كند؛ 📗تفسير سوره جن در جلد 9 كتاب آشنايي با قران، استاد مرتضي مطهري 💫ادامه دارد https://v.ht/aljenn @quranpuyan
⚘🕊⚘ آرامــش تحفه ای گـرانبها با رنگ عشــق است از جانب خــ❤️ـــدای مهربان به زیبا اندیشی تو.. امروز این هـــدیه را برای شما دوستان و عزیزانم و همه مردم جهان آرزومندم. سلام صبح بخیر ⚘🕊⚘ @quranpuyan
📖 ؟ ✅ آسانی،پس از سختی را خدا تضمین کرده است. دیشب در مسجد بعد از نماز برای برنامه روزانه قرائت یک صفحه از قرآن نشستم و قرآن را به همراه آنها خواندم. خوشبختانه در در این مسجد بعد از قرائت آیات،ترجمه آنها را هم یکی از نماز گزاران میخواند. ایات دیشب مربوط به صفحه دوم سوره بود. پس از بیان برخی از احکام طلاق واز جمله وظیفه مرد در پرداخت نفقه زن که به بچه در دوران پس از طلاق شیر میدهد،عبارت جالبی توجه مرا بخودش جلب کرد: 🔹سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا خداوند به زودی بعد از سختيها آسانی قرار مي‏دهد یعنی اینکه آسانی و گشایش پس از سختی ،حتمی است و این را خدا تضمین کرده است. برای مطالعه ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید👇 https://goo.gl/995aT1 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹 فراز آیات ۶۱-۵۰ فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَ {50} پس برخى شان به برخى روى نموده و از همديگر پرسوجو مى كنند قَالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إِنِّي كَانَ لِي قَرِينٌ {51} گويندهاى از آنان مى گويد راستى من [در دنيا] همنشينى داشتم يَقُولُ أَئِنَّكَ لَمِنْ الْمُصَدِّقِينَ {52} [كه به من] مى گفت آيا واقعا تو از باوردارندگانى أَئِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَدِينُونَ {53} آيا وقتى مرديم و خاك و [مشتى] استخوان شديم آيا واقعا جزا مى يابيم قَالَ هَلْ أَنتُم مُّطَّلِعُونَ {54} [مؤمن] مى پرسد آيا شما اطلاع داريد [كجاست] {54} فَاطَّلَعَ فَرَآهُ فِي سَوَاء الْجَحِيمِ {55} پس اطلاع حاصل مى كند و او را در ميان آتش مى بيند قَالَ تَاللَّهِ إِنْ كِدتَّ لَتُرْدِينِ {56} [و] مى گويد به خدا سوگند چيزى نمانده بود كه تو مرا به سقوط و هلاكت اندازى وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّي لَكُنتُ مِنَ الْمُحْضَرِينَ {57} و اگر رحمت پروردگارم نبود هرآينه من [نيز] از احضارشدگان بودم أَفَمَا نَحْنُ بِمَيِّتِينَ {58} [و از روى شوق مى گويد] آيا ديگر روى مرگ نمى بينيم إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولَى وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ {59} جز همان مرگ نخستين خود و ما هرگز عذاب نخواهيم شد إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ {60} راستى كه اين همان كاميابى بزرگ است لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلْ الْعَامِلُونَ {61} براى چنين [پاداشى] بايد كوشندگان بكوشند 💠 عصاره فراز آیات (50-61) : سرنوشت بسيار متفاوت بهشتيان و جهنميان ناشى از تصديق و تكذيب جزای اخروی است كه بهشتيان عليرغم القائات مخالفين در دنيا به لطف خدا بر ايمان خود پابرجا ماندند. كرار عبارت وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءلُونَ در آيه ( 27 و 50 )نشاندهنده امكان گفتگوي بهشتيان با هم و جهنميان با يكديگراست. طبق آيه 55 بهشتيان ميتوانند از احوال دوزخيان آگاه شده و با آنها صحبت كنند. آقای سید کاظم فرهنگ https://v.ht/saffat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: در آيات قرآن، چگونه موجودي است؟ چه تفاوتهايي با انسان و فرشته دارد؟ آيا لزوما نامشهود هستند؟ قسمت دوم: آيا و از يك نوعند؟ ✅یك اشتباه ما در اثر یك اشتباه- كه ریشه ی آن افكاری است كه در ایران قبل از اسلام وجود داشته است- معمولاً جن و ملك را در ردیف یكدیگر قرار می دهیم، كأ نّه دو تیپ نزدیك به یكدیگر هستند. در شعر محتشم هم هست: «جن و ملك بر آدمیان نوحه می كنند» یا در تعبیرات دیگر فارسی، شعرها و غیر آن، می گوییم دیو و ملك، یعنی به جای كلمه ی «جن» كلمه ی«دیو» را می آوریم. این درست نیست، چرا؟ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ یك فكر و اندیشه ای در ایران قبل از اسلام وجود داشته است كه آنها قائل به دو نوع موجوداتی بودند كه آن موجودها در عالم خلقت تأثیر و نوعی كارگزاری داشته اند یعنی تدبیر امور به آنها واگذار بوده است؛ از این دو نوع یك نوع را خیر می دانستند یعنی آنها را قدرتهای مرموز كارگزارِ در عالم كه كارشان خیر رساندن به عالم است [می دانستند؛ ] گروه دیگر را هم از نظر قدرت و كارگزاری در ردیف آنها می شمردند ولی می گفتند اینها گروهی هستند كه طبیعت و طینتشان بد كردن است، طبیعت و طینت آنها این است كه شُرور را در عالم خلق كنند و بیافرینند. آنگاه مثلاً می گفتند باران را آن گروه نیك می آورند زلزله را آن گروه بد. گروه دیگر معتقد بودند به اینكه خدای اصلی یكی بیشتر نیست ولی می گفتند خدای اصلی دو موجود آفرید: یك موجود خیر و یك موجود شر، و آن موجود خیر است كه جنودش هم خیرند و موجود شر جنودش شرند؛ یعنی هر دو مبدأ خیر و شر ریشه اش به یك خدای اصلی می رسد. بعد كه كلمه ی «مَلَك» و كلمه ی «جن» در قرآن آمد، در ترجمه های فارسی مَلَك را فرشته ترجمه كردند ولی به غلط كلمه ی را به جای جن گذاشتند بدون توجه به اینكه جنّی كه در قرآن آمده است با دیوی كه در قدیم در ایران باستان بوده است از زمین تا آسمان متفاوت است. جنّی كه در قرآن آمده موجودی است در ردیف انسان. در قرآن به فرشتگان مَلَك گفته شده. مَلَك از ماده ی مُلك به معنی قدرت است، یعنی موجوداتی كه مظاهر قدرت پروردگار هستند، موجوداتی كه قدرت خداوند عالم در عالم به وسیله ی آنها بروز و ظهور می كند، آنها واقعاً كارشان باذن اللّه كارگزاری عالم است، . 🔰🔰🔰🔰🔰 و اما آن موجودی كه قرآن او را «جن» می نامد آیا كاری از قبیل كارهای ملائكه- چه كاری كه برای بشر خیر شمرده شود و چه كاری كه برای بشر زیان شمرده شود- انجام می دهد؟ مثلاً جن در آمدن سیل یا زلزله نقشی دارد؟ ابداً. اصلاً در این ردیفها نیست. در قرآن هیچ جا شما نمی بینید جن و ملك با یكدیگر ردیف شده باشند؛ جن با اِنس ردیف می شود نه با مَلَك؛ ادامه دارد تفسير سوره جن در جلد 9 كتاب آشنايي با قران،استاد شهيد مطهري https://v.ht/aljenn