eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
655 ویدیو
601 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
توکل برخدایت کن کفایت میکندحتما به لطفش شک نکن اگردنیاحقیرت کرد تورسم بندگی آموز حمایت میکندحتما اگرغمگین اگرشادی خدایی راپرستش کن که هردم بهترینهارا عطایت میکندحتما ✨سلام روزتان بخیر @quranpuyan
📖 چه میگوید مسلمان در قرآن کریم در نماز در سوره ماعون از افرادی که در سستی میکنند بشدت انتقاد شده و کار انها را در ردیف تکذیب کنندگان و بی اعتقادان به معاد دانسته است. بسم اللّه الرحمن الرحيم 💫✨ارايت الذى يكذب بالدين (1) فذلك الذى يدع اليتيم (2) و لا يحض على طعام المسكين (3) فويل للمصلين (4) الذين هم عن صلاتهم ساهون (5) الذين هم يراون (6) و يمنعون الماعون (7) (اى رسول ما) آيا ديدى آن كس (وليد مغيره ) را كه روز جزا را انكار كرد؟ (1).اين همان شخص (بى رحم ) است كه يتيم را از در خود به قهر ميراند (2). و كسى را بر اطعام فقير ترغيب نمى كند (3). پس واى بر آن نمازگزاران (4). كه دل از ياد خدا غافل دارند (5). همانان كه (اگر طاعتى كنند) به ريا و خودنمايى كنند (6). و ديگران را از ضروريات زندگى منع مى كنند (7). 📚در تفسیر المیزان این گونه آمده است: 🔺اوصاف تكذيب كنندگان دين : راندن يتيم، عدم اهتمام به طعام مسكين، سهل انگارى در ، رياكارى و منع (ماعون) فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون 🔻يعنى آنهايى كه از غافلند اهتمامى به امر ندارند، و از فوت شدنش باكى ندارند چه اينكه به كلى فوت شود و چه اينكه بعضى از اوقات فوت گردد، و چه اينكه وقت فضيلتش از دست برود و چه اينكه اركان و شرايطش و احكام و مسائلش را ندانسته باطل بخوانند. در آيه شريفه تكذيب گر روز جزا به چنين تطبيق شده، چون حرف (فاء) كه بر سر جمله آمده مى فهماند جمله مزبور نتيجه تكذيب روز جزا است و مى رساند چنين خالى از نفاق نيستند، چون تكذيب روز جزا تنها به اين نيست كه به كلى آن را منكر شود، كسى هم كه تظاهر به ايمان مى كند و مسلمانان را مى خواند، اما طورى مى خواند كه عملا نشان مى دهد باكى از روز جزا ندارد، او نيز روز جزا را تكذيب كرده. 📚در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه (الذين هم عن صلاتهم ساهون ) آمده كه منظور از اين جمله كسانى هستند كه به كلى نماز را ترك كنند، زيرا اگر صرف سهو آدمى را مستوجب ويل سازد، بايد همه مستوجب باشند، چون هر انسانى و مسلمانى در نمازش سهو مى كند، امام صادق (عليه السلام) در ذيل اين آيه فرموده : منظور تأخير نماز از اول وقت و بدون عذر است. 📖و در كتاب خصال از على (عليه السلام) آمده كه در ضمن حديث چهارصد بندى فرمود: هيچ عملى نزد خدا محبوبتر از نيست، پس مبادا هيچ كارى از كارهاى دنيا شما را از در اول وقتش باز بدارد، براى اينكه خداى عزوجل اقوامى را به همين جرم مذمت نموده و فرموده : (الذين هم عن صلاتهم ساهون ) يعنى كسانى كه از در غفلت نسبت به امر نماز و اوقات آن سهل انگارى مى كنند. http://yon.ir/bpT5o ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
در #عصرانه_قرآنی امروز در کتابخانه ملی،سالن اندیشگاه فرهنگی،منتظر شما قران دوستان گرامی هستیم.ساعت16-18
مژده به علاقه مندان:كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" توسط #انتشارات_علويون در تهران(تلفن021/77683930) و قم(025/38830135) نيز توزيع ميگردد.مراکز فروش شهرستانها نیز ازاین طریق امکان سفارش دارند.
باطلاع علاقه مندان به تهیه کتاب فوق که قادر به حضور در مراسم امروز نیستند،میرساند امروز و فردا،کتاب را میتوانند با #تخفیف سفارش دهند.https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
به نام خدا 🕋 در قرآن قسمت پنجم ✳️ احکام بستن و محرمات آن در سوره احکام ممنوعیت و حیوانات خشکی در حین احرام(محرم بودن) و نقض آن نیز بیان شده است. یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْتُلُواْ الصَّيْدَ وَأَنتُمْ حُرُمٌ وَمَن قَتَلَهُ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاء مِّثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنكُمْ هَدْيًا بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكِينَ أَو عَدْلُ ذَلِكَ صِيَامًا لِّيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللّهُ عَمَّا سَلَف وَمَنْ عَادَ فَيَنتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ ﴿۹۵﴾ 👈مکارم: اي كساني كه ايمان آورده ايد شكار را در حال احرام به قتل نرسانيد 👈و هر كس از شما عمدا آنرا به قتل برساند بايد كفاره اي معادل آن از چهار پايان بدهد، كفاره اي كه دو نفر عادل از شما معادل بودن آنرا تصديق كنند، و به صورت قرباني به (حريم) كعبه برسد، 👈يا (بجاي قرباني) اطعام مستمندان كند يا معادل آن روزه بگيرد تا كيفر كار خود را بچشد، 👈خداوند از آنچه در گذشته واقع شده عفو كرده است و هر كس تكرار كند خداوند از او انتقام ميگيرد و خداوند توانا و صاحب انتقام است. أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّيَّارَةِ وَحُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِيَ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۹۶﴾ فولادوند: 👈 و ماكولات آن براى شما شده است تا براى شما و مسافران بهره اى باشد و[لى] مادام كه محرم مى باشيد بر شما گرديده است و از خدايى كه نزد او محشور مى شويد پروا داريد. http://yon.ir/Qp491 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است:👇👇 در قران كريم.چه مجاز به فتوا و شدن هستند؟ در چه مسايلي بايد تقليد كرد؟ 👈يكي ديگر از نكات متمايز نظرات ايت اله صادقي تهراني در باب تقليد،اين است كه وي اتباع احسن را تنها وظيفه مكلفان وعوام نمي داند بلكه معتقد است مجتهدان و فقيهان نيز بايد با مشورت باهم به قول احسن برسند تا از اين تعدد فتواها هم خارج شد. ✔️"مسأله ی 12- انتخاب احسن الاقوال يك مسئوليت عمومى و شرعى است كه تكليف شرعى عموم مجتهدان و مقلدان و محتاطان را مشخص و معيّن مى كند. چون اطلاق لفظ عباد در آيه شريفه شامل همه ى مكلفّان اعم از علما، يا غير علما كه مقلدان و عوامانند مى باشد و نه فقط علما و مجتهدان، با اين امتياز كه اينان بايد اضافه ى بر نظرات خودشان نظرات همكاران و همراهان خود را نيز با براهينشان بررسى كنند و بهترينشان را با برهان مورد پسندشان پيروى نمايند كه «امرهم شورى بينهم» (سوره ى شورى، آيه ى 38) خود وسيله اى جمعى براى دستيابى به «احسنه» است.  و ديگران هم كه توان و يا فرصت اين گونه اجتهاد را ندارند بايستى در يافتنِ «احسن القول» اجتهاد كنند، كه به وسيله اى شرعى مانند گواهى دو عادل آگاه و شياع ميان قرآن پژوهان و شهرت سالم و با اساس برمبناى قرآن، بدون معارضِ برابر يا قوى تر، و يا هر وسيله ى ديگرِ شرعى از شايسته ترين مجتهدان پيروى كنند كه برحسب حديث حضرت امام عسكرى عليه السلام داراى چهار ويژگى كمياب باشند، و آيا آگاهى بر اين چهار شرط مهم بدون بررسى دقيق و به كار بردن عقل و فكر در پرتو ايمان امكان پذير است؟ هرگز!. جهت مطالعه قسمتهای قبلی کلیک کنید👇 http://yon.ir/Qp8232 ✨☘✨☘✨☘✨☘✨☘✨ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷تحقيق و تدبر در آيه قسمت چهارم: براساس است. هر كه توانايي واستطاعت(جسمي ،مالي،قانوني وروحي-ظرفيت-) دارد بايد اين ايام، قصد حج خانه خدا رابنمايد. تا با اجراي مناسك ،از بركت وهدايت وعده داده شده بهره مند شوند. "و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانايي رفتن به سويش دارند. و هر كس كفر ورزد (و حج را ترك كند، به خود زيان رسانده)، خداوند همواره از جهانيان بي نياز است. آیه ۹۷ سوره ال عمران كساني كه مستطيع (از همه جوانب)نيستند درسرزمين خود بمانند وبه ساير مسئوليتهايي كه درحد توانشان است ،بپردازند. 👉 اما انانكه با اعمال و مناسك قبلي ،ظرفيت وتوان انجام ماموريت ها ي بزرگتر را پيدا كرده اند هم نبايد به حج بيايند .ميقات انها جاي ديگري است. 👈لذا امام حسين روز ۸ ذيحجه به همراه گروهي ديگر از رهاشدگان از ظاهر بايد مكه را به مقصد ديگري براي احياي دين خدا ترك كند وموسي نيز به نميرود بلكه به كوه ميرود تا دين خدا را دريافت كند. پس اي مسلمان راه نيافته به بيت الله الحرام 👈به خود بيانديش و ببين ظرفيت هاي مادي ومعنوي تو ،اقتضاي انجام چه ماموريتي را دارد؟ تو همان است.👉 سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه باراِلها، دل‌های ما را به #باطل میل مده پس از آنکه به حق #هدایت فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت. @quranpuyan
📖 می گوید زیبا از قران کریم 🐚🕸🐚🕸🐚🕸 🕸🐚🕸🐚 🐚🕸 🌸🍃🌸وَ فِي أَنْفُسِكُمْ أَ فَلاٰ تُبْصِرُونَ (٢١) ذاریات 🌿🌱🌿🌱🌿🌱 🍃اولین کسی را که باید بشناسم هستم (تمایل، خودآگاهی) 🍃اولین کسی را که باید به وی راه یابم هستم (خودیابی، فروتنی و خویشتن پذیری) 🍃اولین کسی که باعث مشکلات برای من می شود، هستم (صداقت با خود) 🍃اولین کسی که باید تغییر و عوض شود هستم(تمایل) 🍃اولین کسی که می تواند تغییر کند هستم (پذیرش، مسئولیت پذیری) 🍃اولین کسی را که باید هدایت و راهنمایی کنم هستم (روشن بینی، بیداری روحانی) 🐚🕸 @hefzequranchannel 🕸🐚🕸🐚 🐚🕸🐚🕸🐚🕸 http://yon.ir/ClDjr ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 در قرآن قسمت ششم احکام بستن و محرمات آن از دیگر اعمالی که در حال احرام بر فرد زائر( )حرام است ،جدال و آمیزش با همسران است. سوره بقره آیه ۱۹۷ باین موضوع اشاره کرده است: الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِي الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ ﴿۱۹۷﴾ مکارم: حج، در ماههاي معيني است! و كساني كه (با بستن احرام، و شروع به مناسك حج،) حج را بر خود فرض كرده اند، (بايد بدانند كه) در حج، جنسي با زنان، و گناه و جدال نيست! و آنچه از كارهاي نيك انجام دهيد، خدا آن را ميداند. و زاد و توشه تهيه كنيد، كه بهترين زاد و توشه، پرهيزكاري است! و از من به پرهيزيد اي خردمندان! http://yon.ir/Qp491 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصد و چهارده تفسیر سوره قسمت چهاردهم از جلد پنجم کتاب ✅غرور و توهم مستكبران عرض كردیم كه این سوره از سور مكیه است و در مكه نازل شده است. در مكه آنهایی كه با قرآن طرف بودند و آیات قرآن ناظر به آنهاست و شأن نزول آیات قرآن متوجه آنهاست اشراف مكه بودند. بر عكسِ مؤمنین و مسلمین كه بیشتر یا همه شان از طبقه ی مستضعف بودند، مخالفین از طبقه ی اشراف و و ملأ مكه بودند كه قرآن این تعبیرات را درباره ی آنها ذكر كرده است. بیشتر آیات ربا هم در مكه نازل شد؛ و اینها نزول قرآن را خطر بزرگی برای كیان و هستی و زندگی و وضع خودشان می دیدند و [به این مطلب ] تصریح هم می كردند. بت واقعی اینها پولها و ثروتها و سرمایه هاشان بود و تكیه ی اینها هم بیشتر روی همین بود، و حتی مفسرین نقل كرده اند- و از خود آیات قرآن كاملاً این مطلب استنباط می شود، این توهم و غرور كه برای خیلی افراد پیدا می شود- اینها پولها را كه جمع می كردند، می گفتند این پولهارا كی به ما داده؟ خدا به ما داده چرا خدا به ما داده؟ لابد ما را بهتر از دیگران می دانسته كه به ما داده. اینهایی كه ندارند چرا ندارند؟ چون خدا به اینها نداده. چرا نداده؟ از بس آدمهای بدی هستند. اینها از بس آدمهای بدی هستند خدا به اینها چیزی نداده و ما از بس آدمهای خوبی هستیم خدا به ما داده. آخرت را هم به مقیاس دنیا كنید و نتیجه بگیرید؛ مسلّم آخرت ما هم از اینها بهتر است. به همین دلیل كه دنیای ما بهتر است آخرت ما هم بهتر است! از آیات زیادی از قرآن این نكته استفاده می شود. در سوره ی «یس» خواندیم كه: «وَ اِذا قیلَ لَهُمْ اَنْفِقوا مِمّا رَزَقَكُمُ اللّهُ قالَ الَّذینَ كَفَروا لِلَّذینَ امَنوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشاءُ اللّهُ اَطْعَمَهُ»  وقتی می گفت از این مالتان به فقرا بدهید، [می گفتند] به اینها بدهیم؟ ! اینها اگر قابل این دادن بودند خدا خودش به اینها می داد، چرا ما بدهیم؟ به دلیل اینكه خدا نداده ما هم نباید بدهیم، برای اینكه اینها خیلی آدمهای بدی هستند! قرآن می گوید: «وَ لایُغْنی عَنْهُمْ ما كَسَبوا شَیْئاً» این پول و ثروتها كه امروز در دنیا برای اینها مایه ی هر چیز است و خیال می كنند همه چیز به اینها خواهد داد (بتهای واقعی شان) آنجا یك ذره به دردشان نمی خورد؛ «وَ لا مَا اتَّخَذوا مِنْ دونِ اللّهِ اَوْلیاءَ» ونه بتهای ظاهری شان، یعنی آن بتهایی كه می روند در مقابل آنها قربانی می كنند، نیاز می كنند خم و راست می شوند، [مانند] بت هُبَل، بت عُزّی . آنجا نه پولشان به دردشان خواهد خورد و نه این بتها. باز تأكید می فرماید كه «وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ» برای اینها عذاب بسیار بزرگی وجود دارد. «هذا هُدًی وَ الَّذینَ كَفَروا بِایاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذابٌ مِنْ رِجْزٍ اَلیمٌ» (در این آیه پنج بار تهدید به عذاب آمده است) قرآن هدایت است (نمی گوید قرآن كننده است، می گوید قرآن محض هدایت است) ، آنها كه به آیات پروردگارشان- كه محض هدایت است- كفر و عناد می ورزند عذابی دردناك از نوع پلیدی (عذاب بسیار پلیدی) خواهند داشت. در آن آیه ما داشتیم كه «تِلْكَ ایاتُ اللّهِ نَتْلوها عَلَیْكَ بِالْحَقِّ» اینها آیات الهی است كه ما به حق بر تو تلاوت می كنیم. قبلش هم آیات كونیّه را ذكر كرده بود. در وسط وارد شد درباره ی افرادی كه آیات خدا را تكذیب می كنند و در مقابل آیات حق می ایستند و می گویند همه ی این حرفها دروغ است، هیچ چیزی را قبول نداریم، در باره ی اینها بحث كرد، دومرتبه وارد اصل مطلب می شود. اینجا باز مخاطب همه ی مردم دنیا هستند: «اَللّهُ الَّذی سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِیَ الْفُلْكُ فیهِ بِاَمْرِهِ وَ لِتَبْتَغوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرونَ» . عطف به آیات اول است كه فرمود: «اِنَّ فِی السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ لَایاتٍ لِلْمُؤْمِنینَ. وَ فی خَلْقِكُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابَّةٍ ایاتٌ لِقَوْمٍ یوقِنونَ. وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ ما اَنْزَلَ اللّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ رِزْقٍ فَاَحْیا بِهِ الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ تَصْریفِ الرِّیاحِ ایاتٌ لِقَوْمٍ یَعْقِلونَ» . دومرتبه وارد همین گونه مسائل می شود: اللّه است، خداست آن كسی كه دریاها را مسخَّر شما قرار داده است كه كشتیها بر روی این دریاها جریان پیدا كنند و شما از منافع دریاها استفاده كنید و شما یك بهره ی معنوی ببرید و آن این است كه خدای خودتان را بشناسید و شكرگزار باشید 🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨ https://telegram.me/quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت پنجم گویا حضرت موسی بن عمران داشت وآن در طور بود ابراهیم خلیل هم درمنی داشت دهم ذیحجه که فرزند را تقدیم خدای مهربان کرد واما از همه اینها بالاتر فرزند رسول خدا (ص) در بود که نه یک فرزند بلکه همه فرزندان وهرچه داشت یکجا به پیشگاه محبوب پیشکش کرد وبعد هم در گودال قتلگاه عرضه داشت الهی رضا بقضائک و ...... ایا میقاتی از این بالاتر سراغ دارید ؟ دكتر سیدمحسن میرباقری http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ پروردگارااو راجانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از اورا جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
🕋 در قرآن قسمت هفتم ✅ بر دور كعبه، در 👌يكي از مناسك حج چه و چه ،طواف دور خانه خداست.يعني حاجي بايد بار دور خانه خدا از يك نقطه خاص و دريك جهت خاص با آداب خاصي بچرخد. در برخي آيات به اين عمل عبادي اشاره شده است: 👈از جمله در سوره حج كه خداوند به حضرت ابراهيم مناسك حج را آموزش داده به طواف كعبه پس از انجام قرباني اشاره كرده است. 👌همانطور كه ميدانيد در حج واجب ، پس از كردن و و (تراشیدن سر)انجام طواف و نماز طواف ،سپس و سپس طواف دیگری موسوم به واجب است.كه در سوره حج به این طواف اشاره شده است. تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى (۱۲-۱۰ )بر دامهاى زبان بسته اى كه روزى آنان كرده است ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده مستمند بخورانيد (۲۸) لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ ﴿۲۸﴾ 👈سپس بايد آلودگى خود را بزدايند و به نذرهاى خود وفا كنند و بر گرد آن خانه كهن [=كعبه] طواف به جاى آورند (۲۹) ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ ﴿۲۹﴾ http://yon.ir/Qp490 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا با تبريك ايام و اعياد ماه ذيحجه 👈🌺به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع بررسي ايه و ارتباط ان با ايام ذيحجه ،در کانال و سایت قرآن پویان تالار گفتگوهاي قران پويان ،در جستجوي موضوعات زير در ،در جستجو قرار دارد. ✅تفسير آيه وواعدنا موسي ✅نماز وواعدناموسي ✅وواعدنا موسي جهت مشاهده نظرات مختلف و یا ارسال نظر خودتون به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/Qpt28 ❓❓به نظر شما چرا خواندن اين ايه (وواعدنا موسی) در نماز اين دهه توصيه شده وارتباط ان با حج چيست؟🤔
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت ششم ۳-در داستان هر سه قهرمان مرتبط با ايه که قبلا نام برده شد (موسی،ابراهیم و امام حسین) ،بحث وريختن خون وگذشتن از خود‌وتمايلات خود مطرح است: -ابراهيم براي اجراي امر خدا از فرزندش ميگذرد و چاقو را برگردن او ميگذارد واماده قرباني كردن است كه فرمان توقف ميرسد وگوسفندي براي قرباني فرستاده ميشود. -موسي پس از بازگشت از وقتي مي بيند قومش مشرك شده وگوساله پرست شده اند ،براي امرزش انها وقبول توبه انها توسط خدا مي گويد خودتان (همديگر)را بكشيد. نحوه اجراي اين دستور هم طبق اخبار وروايات رسيده ،جالب است (حتما بخوانيد.در يك زمان خاص همه با سر وروي پوشيده وشمشيرهاي افراخته بطرف هم حمله ميكنند) ظاهرا پس از اجراي قسمتي از حكم ندا ميرسد كه توبه انها پذيرفته شده است. -داستان امام حسين هم كه مشهور است براي احياي دين خدا خون خود وفرزندانش را نثار ميكند. 👈اينها حكايت از ان دارد كه گفتن به خالق در مواضع مختلف ،متفاوت است. براي قبولي در بعضي امتحانات وماموريتهاي الهي بايد بتواني از (خون) خود يا عزيزانت بگذري . بايد بتواني در صحنه هايي اجراي دستور نمايي كه سرنوشتت معلوم و محكوم به خروج از دنيا هستي. واين ها، ميخواهد. بايد در كلاسهاي شركت كرده باشي تا در امتحانات متناسب با سطح تو بتواني لبيك بگويي. http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 😃در ايام پر بركت ماه ذيحجه آشنايان و دوستان تان را خوشحال كنيد . در ثواب انها هم شريك شويد😋 با ارسال پیام بالا و معرفی کانال قرآن پویان ، به آن دسته از دوستان و آشنايان خود كه فكر مي كنيد به مباحث قراني علاقه مندند آنها را به میهمانی برسر سفره معارف قرآنی دعوت نموده و در ثواب آن نيزشریک شوید. 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 https://telegram.me/quranpuyan
با سلام به همراهان گرامي در ايام قرار داريم ✅✅اگر از اعضاي كانال،دوستاني در سفر حج تمتع هستند يا خود از مراسم حج را براي ما ارسال نموده تا در كانال نيز ارسال نماييم.
✨خدایا!✨ 💫روزمان را با نام و یاد تو آغاز میکنیم که آرامش بخش دلهاست. ✨پروردگارا!✨ 💫ما را لحظه ای به خودمان وا مگذار! 💐سلام صبح شما عزیزان بخیر و نیکی و عافیت @quranpuyan
📖 آیات وجملات گزاری 🙏پروردگارا امروز از تو می خواهم به من توفیق دهی که همواره گزار نعمت های تو باشم. رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ اَلَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ َ (١٩)نمل {خوشبختی از آن كسی ست كه درفضای زندگی كند} {چه دنيا به كامش باشدوچه نباشد چه آن زمان كه می دود ونميرسد} {وچه آن زمان كه گامی برنداشته خودرا در مقصد می بيند} 💢خوشبختی یعنی آرامش درون http://yon.ir/NO2nP ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 در قرآن قسمت هشتم ✅ بر دور كعبه، در «ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ »﴿۲۹/﴾ در تفسیر المیزان در ذیل آیه فوق چنین امده است: كلمه (تفث ) به معناى چرك بدن است. و (قضاى تفث ) به معناى زايل كردن هر چيزى است كه به خاطر در بدن پيدا شده، مانند ناخن، مو، و امثال آن. و قضاى تفث، كنايه است از بيرون شدن از احرام و مقصود از جمله (و ليوفوا نذورهم ) اتمام هر تكليفى است كه با نذر و امثال آن به گردنشان آمده. و مراد از (و ليطوفوا بالبيت العتيق ) بنابر آنچه در تفسير ائمه اهل بيت (عليهم السلام) آمده، است، چون خروج از احرام به طورى كه همه محرمات احرام حلال شود جز با طواف نساء صورت نمى گيرد و طواف نساء آخرين عمل حج است كه بعد از آن تمامى محرمات حلال مى شود. و منظور از (بيت عتيق ) كعبه است كه به خاطر قديمى بودنش به اين نام ناميده شده، چون اولين خانه اى كه براى عبادت خدا در زمين ساخته شد همين كعبه بوده همچنانكه قرآن كريم هم فرموده : (ان اول بيت وضع للناس للذى ببكه مباركا و هدى للعالمين ) و امروز قريب چهار هزار سال از عمر اين خانه مى گذرد و هنوز آباد و معمور است. و در آن روزهايى كه آيات مورد بحث نازل مى شود بيش از دو هزار و پانصد سال از عمر آن گذشته بود. http://yon.ir/Qp490 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✴اصول و مباني حكومت اسلامي در قرآن آشنایی با مبانی نظرات اجتماعی امام خمینی ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 سئوال:علت تفاوت فتاوای امام خمینی در قبل از انقلاب و ماههای اولیه تشکیل حکومت،با نظرات متاخرشان چیست؟ قسمت سوم 🔹نمونه سه: 👇👇 و در جلوگیری از . ♦️الف)ماههای اول انقلاب: این تلقی هم از حکومت اسلامی وجود دارد که به اتکای قدرت و بقول امام با شمشیر احکام به اجرا گذاشته می شود و برای این کار، نهادی به نام حسبه یا امربه معروف تشکیل می گردد. در همان ماههای اول جمهوری اسلامی امام می فرمایند که ما یک دایره امر به و نهی از منکر باید درست کنیم و دستورش را به شورای انقلاب می دهند و آنجا تعبیر امام اینطور است: «این اداره مأمور است که در سراسر کشور، از منکرات به هر صورت که باشد، جلوگیری نماید»(صحیفه امام، ج9، ص213) پس اداره امر به معروف و نهی از ، برای این است که در کل جامعه جلوی "همه منکرات به هر صورت" گرفته بشود. در نتیجه حکومت، احکام را به اجرا می گذارد با همان تصور و مردم هم اگر بخواهند تخلف کنند، این دایره امر به معروف و نهی از منکر با آنها برخورد خواهد کرد. ♦️ب)سال 66 : دو روز بعد از پاسخ امام به نامه رییس سازمان صدا و سیما و رییس شورای نظارت (در هفته قبل ارایه شد) ، رئیس جمهور به امام نامه نوشت که آقا! این موارد بعضی هایش تحریک کننده است و برای غالب افراد تحریک کننده است. این را هم می شود تجویز کرد؟ آیا ما نسبت به این تحریکاتی که برای غالب افراد جامعه اتفاق می افتد و حرام است و ناشی از فیلم های تلویزیون است، مسئولیت نداریم؟ 👈 سؤال این است که آیا مسؤولین صداوسیما وظیفه دارند که آنچه برای بسیاری از مردم شهوت انگیز است، پخش نکنند؟» یا ما کاری به این نباید داشته باشیم و هرکسی خودش باید مواظب خودش و احساسات خودش باشد. ◾️امام چه پاسخی دادند؟ آیا فتوای خود را محدود و مقیّد کردند و بار جلوگیری کردن از زمینه گناه را بر عهده دولت گذاشتند؟ هرگز! بلکه فرمودند: 👇👇👇 «‌بسمه تعالی هر کس با تماشای این فیلمها دچار شهوت شود باید اجتناب کند و هر کس با شهوت‌ ‌به این فیلمها نگاه کند مرتکب گناه شده است»(صحیفه امام ج20، ص448) یعنی صداوسیما مسؤولیتی ندارد. وظیفه ای برعهده دولت و حکومت در اینگونه موارد نیست یعنی از بین بردن زمینه و مقدمات گناه و معصیت برعهده حکومت اسلامی نیست ☘☘☘☘☘☘☘☘ متن کامل پرسش رییس جمهور وقت و پاسخ امام خمینی چنین است: 👇👇👇 پاسخ استفتاء آقای خامنه ای (تماشای فیلمهای سیمای جمهوری اسلامی) ✳️ بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی ـ مد ظله العالی حضرتعالی در پاسخ به نظرخواهی مسئولان صدا و سیما در مورد و آهنگها پاسخ قاطعی به ابهامها بود و خیال مردم و مسئولین را از جهت فتوای حضرتعالی آسوده کرد. باقی می ماند این نکته که حضرتعالی جواز تماشای فیلمها را موقوف فرموده اید به اینکه انگیز نباشد. واقعیت اینست که تماشای پیکر عریان ورزشکاران برای بسیاری از زنان و تماشای چهره و حرکات بسیاری از زنان در فیلمها برای اغلب جوانان شهوت انگیز است. سؤال این است که آیا مسئولان صدا و سیما وظیفه دارند که آنچه برای بسیاری از مردم شهوت انگیز است پخش نکنند؟ و آیا ما به عنوان مسئولین کشور وظیفه داریم آنها را از تهیه و تولید و پخش آن منع کنیم؟ یا اینکه چنین وظیفه ای بر عهدۀ ما نیست و کافی است به مردم بگوییم هر که با تماشای این فیلمها دچار شهوت می شود به تلویزیون ما نگاه نکند؟ مستدعی است حقیر را در این مورد راهنمایی فرمایند. ادام الله عزّکم و ظلّکم. 2 / 10 / 66 ـ سید علی خامنه ای ] ⚜⚜⚜⚜ ✳️بسمه تعالی هر کس با تماشای این فیلمها دچار شهوت شود باید اجتناب کند و هر کس با شهوت به این فیلمها نگاه کند مرتکب گناه شده است. 3 / 10 / 66 روح الله الموسوی الخمینی 🌟🌸🌟🌸🌟🌟🌸🌟🌸 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
امام باقر (ع) «هركس به آنچه مى داند عمل كند، خداوند آنچه را نمى داند به او مى آموزد» ميزان الحكمه: ج۸، ص۱۱۹ ◾️سالروزشهادت نور دیده زهرا سپهر دانش و بینش،امام محمد باقر(ع) تسلیت باد @quranpuyan
🌷🌷تحقیق و تدبر در آیه قسمت هفتم در تفسير اين آيه ،قهرمانان داستان فقط موسي وابراهيم نيستند بلكه بايد به كربلا هم نگريست ورد پاي قهرمان عاشورا را در اين ايه هم جستجو كرد.به نظر من حضور اباعبداله در اين ايه ودهه اول ذيحجه وعيد قربان سه نمود دارد : 1-حجاج روز ۸ ذيحجه عزم رفتن به ميكنند.محرم ميشوند .از مكه بيرون ميروند تا دوباره پس از انجام اعمال به حريم بيت اله وارد شوند. اما امام حسين در همين دهه كه ما اين ايه را درنماز ميخوانیم وروز هشتم ،مكه را ترك ميكند اما نه به قصد عرفات ومنا بلكه به كربلا. ۲-درعيد ،ابراهيم الگوي حجاج است كه حاضر شد پسرش را در اجراي امتحان الهي به قربانگاه ببرد .پس از انكه چاقو را برگردنش گذاشت خدا گوسفندي را فرستاد وابراهيم را سرافراز از اعلام كرد. اما ۳۰ روز بعداز عيد قربان ،عاشورا ست كه فرزندان حسين بن علي در برابرش ذبح شدند واباعبداله اين داغ را هم تجربه كرد.😔 ۳-قرآن هم داستان ابراهيم را به امام حسين گره ميزند. ميپرسيد كجا؟ به آيات ۱۰۲ تا ۱۰۷ سوره نگاه كنيد: وفدیناه بذبح عظیم بسياري از مفسرين شيعه ذبح عظيم را امام حسين مي دانند. 👈پس قهرمانان اين ايه ابراهيم واسماعيل ،موسي وهارون ،پيامبر وعلي ،حسين و... هستند كه حاجيان وغير حاجيان در دهه اول ذيحجه انها را ياد مي كنند. http://yon.ir/Qpt28 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛