🟢 خلق و خوی پیامبر(ص) در کلام شهید مطهری
🔹 با عمل خویش به گفتههای خود نیرو و جان میداد
🔹 با مردم خردهپا رفاقت و دوستی میکرد
🔹 رفتارش ضد تبعیض و ضد اشرافی بود
🔹 از تکبر نفرت داشت، لهذا دستور داد قباهای بلند را کوتاه کنند
🔹بر الاغ برهنه سوار میشد و بر خاک مینشست
🔹 با اصحاب کار میکرد و قهراً ارباب قریشی و غلام حبشی با هم کار میکردند، مثلًا در ساختمان مسجد مدینه
🔹رفتارش ساده، دلش پرمحبت، روحش زیبا و عظیم، و صدایش طنین و جاذبه مخصوص، و نگاهش برق و نفوذ مخصوص داشت که دلها را میگرفت
🔹 مردم در عین حال به او به چشم یک دوست مینگریستند، نه تنها یک فرمانده و رهبر نظامی و حتی یک پیغمبر
🔹به اصحابش آزادی میداد
📗 یادداشتهای استاد مطهری، ج۹، ص۳۱
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
t.me/motahari_ir
#پیامبر_اسلام_در_قرآن
ايام ميلاد پيامبر و #هفتهوحدت مبارك باد🌷🌷
✅ #صفات_پيامبر در قرآن
🌸۱- نبی ، پیام آور (اعراف ۲ و ۱۵۷ )
۲- امی، درس ناخوانده (اعراف ۱۵۷ و ۱۵۸ )
🌸۳- نذیر مبین هشدار دهنده آشكار(حجر ۸۹)
۴- ناصح امین ،خیرخواه امین( اعراف ۶۸ )
۵- خاتم النبین ،آخرین پیامبر (احزاب ۵ )
۶- اول المسلمین ،اولین اسلام آورنده (اعراف۶ و ۱۶۳)
🌸۷- رحمه للعالمین ، رحمت برای تمام جهانیان (انبیاء ۷ و ۱۰۷)
۸- عزیز علیه ما عنتم ،رنج بردن مومنان بر او گران است (توبه ۸ و ۱۲۸)
۹- حریص علیكم،بر هدایت شما حریص است (توبه ۹ و ۱۲۸ )
🌸۱۰- رئوف ،اهل رافت است (توبه ۱۰ و ۱۲۸ )
۱۱- رحیم ،مهربان است (توبه ۱۱ و ۱۲۸)
۱۲- خلق عظیم (قلم ۴ )
🌸۱۳- اسوه حسنه ،پیامبر الگوی خوبی است(احزاب ۲۱)
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst157_Sft-pymbr-dr-qrn.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن
@quranpuyan
سلام ،
صبح یعنی یاد خدا
و صراحت یک لبخند
به کسانی که دوستشان داریم
امروز همه را دوست بدار و ببخش
و در همه لحظه هایت
خدا را صدا بزن
امروز روز توست به شرط خندیدنت
روزتون سرشار از لبخند خدا...
💫 @quranpuyan 💫
📖 #قرآنچهمیگوید؟
"وَارزُق اَهلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ"
(اهلش را از آن ثمرات روزی بده!)
اهل کجا؟! کدام ثمرات؟! چه میوه ای و برای چه کسی؟!
و امام صادق(ع) در مجمع البیان پاسخ می دهند: "هِیَ ثَمَراتُ القُلُوبِ": "آن ثمرات دل است".
پس اهلش نیز معلوم شد؛ "اهل دل"!
به سرزمین دلت وارد شو، به کعبه ی عشق در آی، میوه های جاودانه اش را دریاب و به قول پیامبر(ص) "اِستَفتَ قَلبَکَ" از قلبت فتوا بخواه.
"بدان که خداوند بین آدمی و قلبش حائل است" (وَاعلَمُوا اَنَّ اللهَ یَحُولُ بَینَ المَرءِ وَ قَلبِهِ). و این حائل بودن یعنی؛ پیش از ورود به قلب پُر از ثمرات خویش، باید تسلیم حضرت حق باشی.
🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣1⃣ تدبر در سوره #قمر
🔹فراز آیات ۴۰-۳۳
كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ بِالنُّذُرِ {33}
قوم لوط نیز هشدارها را تكذيب كردند {33}
إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ حَاصِبًا إِلَّا آلَ لُوطٍ نَّجَّيْنَاهُم بِسَحَرٍ {34}
ما بر [سر] آنان سنگبارانى [انفجارى] فروفرستاديم [و] فقط خانواده لوط بودند كه سحرگاهشان رهانيديم {34}
نِعْمَةً مِّنْ عِندِنَا كَذَلِكَ نَجْزِي مَن شَكَرَ {35}
[و اين] رحمتى از جانب ما بود هر كه سپاس دارد بدينسان [او را] پاداش مى دهيم {35}
وَلَقَدْ أَنذَرَهُم بَطْشَتَنَا فَتَمَارَوْا بِالنُّذُرِ {36}
و [لوط] آنها را از عذاب ما سخت بيم داده بود و[لى] با هشدارها[ى ما] به جدال و منازعه برخاستند {36}
وَلَقَدْ رَاوَدُوهُ عَن ضَيْفِهِ فَطَمَسْنَا أَعْيُنَهُمْ فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ {37}
و از مهمان[هاى] او كام دل خواستند پس فروغ ديدگانشان را سترديم و [گفتيم] [مزه] عذاب و هشدارهاى مرا بچشيد {37}
وَلَقَدْ صَبَّحَهُم بُكْرَةً عَذَابٌ مُّسْتَقِرٌّ {38}
و به راستى كه سپيده دم عذابى استقرار یابنده به سر وقت آنان آمد {38}
فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ {39}
پس عذاب و هشدارهاى مرا بچشيد {39}
وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ {40}
و قطعا قرآن را براى پندآموزى آسان كرديم پس آيا پندگيرنده اى هست {40}
♻️عصاره فراز آیات 33-40 : قوم لوط نیز که هشدارهای رسول الهی را تکذیب و با او منازعه کردند،با عذاب سنگباران هلاک شده و لوط و همراهانش نجات یافتند.ایا از این ماجرا که در قران بیان شدهپند نمی گیرید؟
https://v.ht/ghamar
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📗 #بشارات_عهدبن به بعثت #محمد(ص)
✳️تابش نور محمدی در #فاران "حری"
🛑قسمت ششم :
🔹 خاتم النبیین
🔸در آیه ۳۰ سوره احزاب، (موافق آیه ۷۵ آل عمران) که آن حضرت را خاتم رسولان خوانده بود، اضافه بر این مقام، آن حضرت را خاتم پیمبران معرفی کرده، می فرماید : ما كان محمد أبا أحد من رجالكم ولكن رسول ألله و خاتم النبیین ....(احزاب، 40)
محمد (هرگز) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده، ولی فرستاده خدا و خاتم پیامبران بوده است. و خدا همواره بر هر چیزی بسی دانا بوده است .
🔸در کتب لغت عربی میان معنی خاتَم و خاتِم فرقی ننهاده و هر دو را به معنی آخرین ذکر کرده اند. چنان که در مجمع البحرین گوید: خاتم النبیین، یعنی آخرهم ليس بعده نبي. خاتم النبيين یعنی آخرین پیمبران و پس از وی پیمبری نیست.
🔹صراح اللغة گوید: خاتَم و خاتِم و خیتام و خاتام، همگی دارای یک معنی و آن آخرین است.
گرچه در صراح اللغة نیز گوید : یکی از معانی خاتم انگشتریست که با آن مهر زنند، ولی در این صورت دلالت آیه فوق بر خاتمیت حضرت محمد روشن تر و صریح تر خواهد بود. زیرا معنى خاتم النبيين چنین می شود که: حضرت محمد در میان پیمبران همچون انگشتریست که با آن مهر می زنند. روی این اصل همان گونه که مهر آخر نامه شاهد صدق و صحت مندرجات نامه است، و چنانچه در زیر مهر چیزی به مطالب نامه افزوده شود از درجه اعتبار ساقط و کذب و جعل شناخته می شود ، رسالت پیمبران نیز تنها با تصدیق و گواهی پیمبر بزرگوار اسلام شناخته شده، و هر که پس از آن حضرت دعوی نبوت و رسالت کند، دعوی اش کذب و از درجه اعتبار ساقط، و در حکم عباراتی مجعول است که در زیر مهر و امضاء نوشته شود.
💫برگرفته از کتاب #_بشارات_عهدین
🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی
http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫پروردگارا نور علم و ایمان را برای ما تمام گردان و ما را بیامرز که تو بر هر چیز قادر و توانایی.
🆔 @quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ از چیزی که علاقه دارید #انفاق کنید
در آیه ی ۸ سوره ی مبارکه ی انسان نشانه ی نیکان در مواجهه با فقرا و ایتام ذکر شده است.
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
بهرام پور : و طعام را با آن كه دوستش دارند، به مستمند و يتيم و اسير دهند.
و این معنا مؤید این آیه شریفه است:
" ﻟﻦ ﺗﻨﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟﺒﺮ ﺣﺘﻰ ﺗﻨﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤﺎ ﺗﺤﺒﻮﻥ"
https://goo.gl/qVTrDS
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
♻ آغاز ثبت نام دوره جدید مجازی «روش ساده فهم بهتر قرآن»
چهارشنبه 99/8/14، تهران , (اخبار رسمی): استقبال بی نظیر و بازخوردهای بسیار مثبت شرکتکنندگان دورههای قبل، علت اصلی تداوم دوره های روش ساده فهم قران است.تمام افراد دیپلم به بالا میتوانند با فراگیری این روش، لذت فهم آیات و سورههای قرآن را تجربه کنند.
✳ با توجه به استقبال و ابراز رضایت از 10 دوره حضوری و مجازی تدبر در قرآن ، دوره جدید مجازی آموزش روش مطالعه و فهم بهتر قرآن در دهه سوم آبان ماه برگزار میشود.
در این دوره آموزشی که در پیام رسانهای واتساپ و تلگرام با بیانی ساده برگزار میشود، قران آموزان در عرض دو ماه میتوانند فهم مناسبی از قرآن را داشته باشند. به این صورت که فایلهای صوتی و متنی برای آنها ارسال میشود و سپس آنها با عضویت در گروه و حل تمرین با حضور مدرسان دوره، این روش را بر سورهی انتخابی خود تمرین میکنند و در انتهای دوره نیز در آزمون شرکت میکنند.
سیدکاظم فرهنگ مدرس این دوره و مدیر تالار گفتوگوهای قرآن پویان گفت: «قرانآموزان دورههای قبل بیان داشتهاند که دوره مجازی روش تدبر در قرآن، دورهای بسیار جالب و مفید بود؛ چرا که نگاه تازه و نوآورانهای به کلام خدا داشته و این اعتماد به نفس را به آنها داد که میتوانند با اندکی مطالعه، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کرده و فرامین آن را درک و در زندگی به کار بندند. گروه دیگری از شرکت کنندگان نیز اعلام کردند این روش چون ساده و سیستماتیک است، باعث علاقه مندی بیشتر به خواندن قرآن می شود چون همه چیز منظم شده و در واقع کاملا متوجه می شوند چه چیزی خوانده اند.»
بنا بر اظهار فرهنگ، حضور در این دوره، نیازمند تحصیلات خاص دانشگاهی یا حوزوی یا پیش نیازهای دیگر نبوده و علاقهمندان به فهم بهتر آیات قرآن دارای دیپلم و بالاتر، با هر رشته تحصیلی میتوانند شرکت کنند. نکته قابل توجه استقبال عزیزانی است که دورههای مترجمی قران را گذرانده و این دوره به منزله گام تکمیلی برای فهم بهتر لغات و ایات و سوره های قران است.
از دیگر مزایای این دوره این است که افراد در طول هفته هر زمان که فراغت داشته باشند میتوانند دروس را استماع و مطالعه کنند و لزومی به انلاین شدن در یک زمان مشخص نیست.
فرهنگ افزود زمان ثبت نام از یکشنبه 11 آبان تا 20 آبان به مدت 10 روز بوده ، هزینه شرکت در این دوره 110 هزار تومان است که صرف فعالیت های قرآنی می شود.
✅ امکانات و خدماتی که در اختیار قران آموزان دوره قرار میگیرد به شرح زیر است:
عضویت در گروه مجازی دوره اموزشی (در تلگرام یا واتساپ) و حل تمرین با حضور مدرس دوره و انتخاب یک سوره برای تدبر عملی در طی دوره و رفع اشکال
دریافت فایلهای صوتی و کلیپهای دوره حضوری
دریافت یک جلد کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طریق پست
شرکت در امتحان مجازی پایان دوره
علاقه مندان به اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این دوره میتوانند به تالار گفتگوهای قران پویان https://v.ht/amuzesh
و یا کانالهای زیر در تلگرام و ایتا مراجعه کنند.
@tadabbor_quranpuyan
https://news.akhbarrasmi.com/news/13990811472488167/
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣2⃣ تدبر در سوره #قمر
🔹پیام های آیات ۴۰-۳۳ سوره #قمراز تفسیر نور
۱- گویی خداوند به پیامبر می فرماید:نگران نباش که همواره پیامبران خدا مورد تکذیب نااهلان قرار می گرفتند. «کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ»
۲- گرچه هر یک از قوم عاد و ثمود و لوط و نوح ویژگی هایی داشتند،ولی همه ی آنان در تکذیب پیامبرشان مشترک بودند. کَذَّبَتْ ... کَذَّبَتْ ... کَذَّبَتْ
۳- تکذیب یک پیامبر،به منزله ی تکذیب همه ی انبیا است. کَذَّبَتْ ... بِالنُّذُرِ
۴- دست خداوند برای انواع عذاب ها باز است. «بِماءٍ مُنْهَمِرٍ - رِیحاً صَرْصَراً صَیْحَهً واحِدَهً - حاصِباً»
۵- در موارد متعدّد،خداوند مؤمنان را نجات می دهد. «نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ»
۶- به هنگام نزول عذاب،تر و خشک با هم نمی سوزد. «أَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ حاصِباً إِلاّ آلَ لُوطٍ نَجَّیْناهُمْ بِسَحَرٍ»
۷- نعمت،تنها امور مادی نیست،نجات از عذاب،از بزرگترین نعمت ها است.
«نِعْمَهً مِنْ عِنْدِنا»
۸- ایمان به پیامبران،شکر الهی و مایه نجات است. «کَذلِکَ نَجْزِی مَنْ شَکَرَ»
۹- خداوند اول اتمام حجّت و سپس عذاب می کند. «وَ لَقَدْ أَنْذَرَهُمْ بَطْشَتَنا»
۱۰- گرچه کار انبیا هم بشارت است و هم هشدار،ولی هشدار آنان به دلیل سرمستی و غفلت مردم بیشتر است. «أَنْذَرَهُمْ»
۱۱- آلودگی و فساد مرز نمی شناسد.(با این که قوم لوط در مجالس علنی کار خلاف انجام می دادند و مانعی برای خود نمی دیدند،ولی باز هم دست از سر مهمانان خانه پیامبر بر نداشتند.) «راوَدُوهُ عَنْ ضَیْفِهِ»
۱۲- قهر و عذاب الهی،قابل خنثی شدن نیست. «عَذابٌ مُسْتَقِرٌّ»
۱۳- یکی از روش های تربیتی قرآن،نقل داستان های پندآموز است. «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ»
۱۴- خواندن قرآن کافی نیست،باید پند گرفت. «فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
📗 #بشارات_عهدبن به بعثت #محمد(ص)
✳️تابش نور محمدی در #فاران "حری"
🛑قسمت هفتم:
🌸🔹پیمبر یگانه :
🔸ما اگر به استناد آیه ۸۱ آل عمران ، دعوی کنیم که قرآن نبوت اصل را ویژه حضرت محمد (ص)دانسته، هیچ گونه گزافه گویی نکرده ایم، و از جمله شواهد ما بر این مدعی جمله (ثم جاء كم رسول ...) است که پیمبر خاتم را فرستاده به سوی پیمبران خوانده و دعوت و رسالت آن حضرت را اضافه بر امم عالم شامل عموم انبیاء و رسل الهی گرفته است. و نیز بعثت پیمبران گذشته را به عنوان مقدمه ظهور نور محمدی معرفی نموده و همین سمت غير اصيل و مقدم را هم به تصدیق و امضاء آن بزرگوار منوط و مربوط دانسته، و عموم رجال آسمانی را به استناد أخذ میثاق عمومی ملزم به ایمان و نصرت آن حضرت فرموده است.
🔹در آیه ۳۳ سوره توبه و آیه ۹ سوره صف نیز هدف از بعثت آن سرور را ظهور کلی دیانت و احاطه و غلبه بر تمام و کمال دین خوانده، می فرماید : هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدین کله، ولو كره المشركون توبه، ۳۳ )
اوست کسی که پیامبرش را با هدایت و طاعت پای برجا و تمامی حق فرستاد، تا دینش را بر هر چه دین است پیروز گرداند، هرچند مشرکان را بسی ناخوش آید.
🔸آیا پس از دین حق و ظهور کلی دیانت انتظاری باقی است؟! آری مشرکین و آنان که از حقیقت مستورند با مشیت حق مخالفت ورزیده و به اندیشه ظهور جدید و آیین دگری افتاده و با نقاب تحری، حقیقت بزرگ ترین و بیشرمانه ترین تجری بر مقام الوهیت و نبوت کرده اند!!!
💫برگرفته از کتاب #_بشارات_عهدین
🔸نویسنده : آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی
http://quranpuyan.com/yaf_postst4005_bshrthy-hdyn-bh-Zhwr-pymbr-khtm--z-mkh-kdmnd.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫✨اَللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن✨💫
خدایا! به حق قرآن بیماران ما را شفا ده
https://telegram.me/quranpuyan
4_5915955049489499396.mp3
6.81M
#تدبر در قرآن و سوره ها برای چیست؟ آیا پیام سوره ها را میدانیم که به آنها ایمان بیاوریم!؟
حجت الاسلام صبوحي
@tadabbor_quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرايهمه
#تدبر وظيفهاي عمومي است نه مختص خواص و مفسرين
«أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقرآن وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا سوره: النساء آیه: ۸۲
"پس آيا دربارۀ (معارف) اين قرآن انديشه و پىگيرى فكرى نمىكنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلماً در آن اختلاف بسيارى مىيافتند."
-علامه #طبرسي در تفسیر مجمع البیان در ذيل آيۀ فوق بيان داشته است:
«معانی که ازاین آیه استفاده میشوند:
1-تقلید باطل است ودرباره اصول دین نباید طوق تقلید رابگردن افکند زیرا این آیه مردم راتشویق به تفکر و #تدبر می کند.
2- از این آیه میفهمیم که قول «حشویه»که گمان میکنند قرآن راجز به تفسیر پیامبر نمیتوان فهمید، اشتباه است😔 زیرا دعوت به تفکر وتدبر درباره قرآن، مستلزم این است که شخص بتواند مستقلا معنای آنرا درک کند.
3- این آیه دلالت دارد براینکه اگر قرآن ازجانب خداوند نبود، ازاختلاف وتناقض خالی نبود.»
تفسیر #المیزان در تبیین این آیه نتیجۀ زیر را بیان نموده است:
«قرآن کریم، کتابی است که #فهم_عادی به درک آن، دسترسی دارد.»
علامه طباطبایی در كتاب قرآن در اسلام نيز بر اين رأي است كه: «مسئله تدبّر در قرآن به مقتضاي آيات كثيره يك #وظيفۀ_عمومي است.»
✅برگرفته از كتاب"مباني و روش مطالعه و فهم ساده قرآن"
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan