#پرسشوپاسخقرآني. .
❓.آيا #امت_پيامبر_اسلام؛ عذاب نميشوند؟ آيا انذار قران از #عذاب، براي امت اخر،فاقد اعتبار است؟
🛑قسمت چهارم :
🔸🔹علامه طباطبایی در تفسیر ایه 65 سوره انعام ضمن بیان روایاتی که #عذاب را از #امت_پیامبر نفی میکند، انها را نادرست می داند.
🔶 قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ أَوْ يَلْبِسَكُمْ شِيَعًا وَيُذِيقَ بَعْضَكُمْ بَأْسَ بَعْضٍ انْظُرْ كَيْفَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لَعَلَّهُمْ
.
🔹انصاریان: بگو: او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما برانگیزد، یا شما را گروه گروه و حزب حزب به جان هم اندازد، [تا وضعتان به اختلافات سنگین و کینه های سخت بیانجامد،] و مزه تلخ جنگ و خونریزی را به هر گروه شما به وسیله گروه دیگر بچشاند؛ با تأمل بنگر چگونه آیات خود را به صورت های گوناگون بیان می کنیم تا بفهمند.
🔸بعد از همه اين حرفها و بررسی نادرستی روایات وارده در مصون ماندن امت پیامبر از #عذابها، قرآن كريم با آيات خود، واقع امر را بيان كرده و آن اين است كه : اين دين تا روز قيامت باقى خواهد ماند و اين امت به كلى از بين نخواهد رفت ، و ليكن چنان هم نيست كه دچار هيچ بلائى نشود، بلكه هر بلا و مصيبتى كه بر سر امتهاى گذشته آمده ، بدون چون و چرا، مو به مو بر سر اين امت نيز خواهد آمد،
🔹روايات قطعى الصدور بسيارى هم كه از رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) و ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) در دست هست ، همه گوياى اين مطلب مى باشند
🔹🔸ایشان در انتهاي سوره انعام نيز اينگونه بيان ميكند:
🔶👈اينكه برخي مفسرين گفته اند كه خداوند #امت_نبى_رحمت را #هلاك نمى كند، صحيح نيست . زيرا آيات قرآنى بخوبى دلالت دارد بر اينكه امت اسلام هم مانند ساير امم روزى دچار عذاب گشته و به زودى مشمول قضاى به قسط و حكم فصل خداوند مى شوند، مانند آيه (( و لكل امة رسول فاذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط و هم لا يظلمون و يقولون متى هذا الوعد ان كنتم صادقين قل لا املك لنفسى ضرا و لا نفعا الا ما شاء الله لكل امة اجل )) تا آنجا كه مى فرمايد (( و يستنبؤنك احق هو قل اى و ربى انه لحق و ما انتم بمعجزين ... ))
📚ترجمه تفسير الميزان جلد7
💫براي مطالعه موضوع به لینک زیر مراجعه بفرمائید
.
http://quranpuyan.com/yaf_postst5123_y-mt-pymbr-slm-dhb-nmyshwnd--y-ndhr-qrn-z-dhb--bry-mt-khr-fqd-tbr-st.aspx
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
✨ای آینه عصمت زهرا زینب
✨در صبر و وفا بدون همتا زینب
✨تو محرم رازهای مولا بودی
✨چون فاطمه ای ام ابیها زینب
💫میلاد بزرگ بانوی دشت کربلا حضرت زینب علیها السلام بر شیعیان مبارک
https://eitaa.com/quranpuyan
ای دل عبث مخور غم دنیا را
فکرت مکن نیامده فردا را
دور است کاروان سحر زینجا
شمعی بباید این "شب یلدا" را
#پروین_اعتصامی
سلام
صبح آخرین روز پاییزی بخیر و خوبی
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅ پس مؤمنان تنها بر خدا #توکل کنند
با سلام
در سوره #مجادله آیاتی را خواندم که حتمأ همگی خواندیم ولی شاید اگر قدری روی آن تأمل کنیم ، آرامشی را که همیشه دنبالش هستیم درک کنیم .
آیه ۱۰ سوره مجادله
إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ
وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ [٥٨:١٠]
نجوا تنها از سوی شیطان است؛ میخواهد با آن مؤمنان غمگین شوند؛ ولی نمی تواند هیچ گونه ضرری به آنها برساند جز بفرمان خدا؛
👌پس مؤمنان تنها بر خدا توکّل کنند!
https://goo.gl/SK7H6d
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣2⃣ تدبر در سوره #ذاریات
🔹نکات فراز آیات ۴۶-۳۸
۱- کلمه ملیم تنها دوبار در قران بکاررفته است:سوره صافات در توصیف یونس فالتقمه الحوت و هوملیم یکی هم در سوره ذاریات در توصیف فرعون
۲- کلمه عقیم 4بار در قران بکار رفته که 2 بار ان در سوره ذاریات است :یکی در توصیف زن ابراهیم ع و دیگری در وصف باد مهلک وزنده برقوم عاد. در سوره شوری نیز برای انسان عقیم و در سوره حج از عذاب روز عقیم صحبت شده است.
۳- در سوره قمر نیز کشتی نوح با عبارت و لقد ترکناها آیه بعنوان ایه و نشانه معرفی شد. در اینجا نیز عذاب مجرمین قوم لوز و تخریب شهر،بعنوان ایه مطرح شده است.ترکنا فیها ایه
۴- كلمه منتصر 4 بار در قرآن بكاررفته است.اولين آن در سوره قبلي(قمر)بود كه در نفي توهم كافران مكه كه به قدرت جمعي خود در برابر پيامبر و عذاب خدا مغرور بودند،بكار رفت.ام يقولون نحن جميع منتصر.در آيه 45 سوره ذاريات نيز براي قوم ثمود كه با هم همدست شده و ناقه الهي را كشتند،بكار رفته است. و ماكانوا منتصرين.
🖌 سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/zariyat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_391
#سوره_مبارکه_قصص
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇
🆔https://telegram.me/quranpuyan
🍃🌹 "حضرت زینب(س) خطاب به یزید:
🌟تو حقیرتر و کوچڪ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم"🌟
💢اگر برای زن جبن به معناے یڪـ خوے و خلق اخلاقے، خوب بود، حضرت زینب(س) مےبایست از همه زنهاے دیگر ترسوتر و بےشخصیتتر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاڪـ خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه ڪوفه ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه بیاید سخنرانے بڪند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در مجلس ابن زیاد مگر ڪسی زینب را مجبور ڪرده بود ڪه آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر ڪشته شدن خودش و ڪسانش وجود داشت؟!
💢👌و بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه ڪه خیلے با مجلس ابن زیاد فرق مےڪرد، چون اولا ابن زیاد حاڪم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در ڪوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینڪه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شڪوه خاصے داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزے نمےگیرد، به یزید مےگوید: تو حقیرتر و ڪوچڪـ تر از این هستے ڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینڪه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز ندارے.
❓آیا یڪـ زن ترسو مےتواند این ڪار را بڪند؟
🌹👈نه. در آنجا حداڪثر این بود ڪه جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان ڪه نمےترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعڪس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده مےشد.
🌹 سالروز ولادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب ڪبری سلام الله علیها مبارڪـ باد.
📚ڪتاب تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهرے
┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
🤲💫 اللهم اغفِرلی عَظیمَ ذُنوبی بِعَظیمِ عَفوِکَ
✨خدایا گناهان بزرگ مرا به عفو و بخشش بزرگ خود ببخش
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #عذاب جهنم در قبال آزردن مؤمن
در آیه ی ۱۰ سوره ی #بروج تهدیدی جدی به کسانی که مؤمنان را آزردند ، داده شده است
إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ
فولادوند : كسانى كه مردان و زنان مؤمن را #آزار كرده و بعد توبه نكردهاند، ايشان راست عذاب جهنم، و ايشان راست عذاب سوزان
تفسیر المیزان:این آیه ﺷﺎﻣﻞ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﺧﺪﻭﺩ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﻴﻦ ﻗﺮﻳﺶ ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺭﺍ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﻭ ﺯﻥ ﻭ ﻣﺮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻨﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺗﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﻧﺪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻰ ﺑﭙﺮﺳﺪ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻴﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﺟﻬﻨﻢ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺣﺮﻳﻖ ﺟﺪﺍﻳﻰ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﺟﻬﻨﻢ، ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻋﺬﺍﺏ ﺣﺮﻳﻖ، ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻳﻜﻰ ﺍﺳﺖ؟
ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ: ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ: ﺍﻳﻦ ﻃﺎﻳﻔﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺣﺮﻳﻖ ﻭ ﺁﺗﺶ ﮔﺮﻓﺘﻦ، ﻋﺬﺍﺑﻬﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺯﻗﻮم ﻭ ﻏﺴﻠﻴﻦ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﻊ ﺩﺍﺭﻧﺪ
https://bit.ly/2Wun1yS
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣2⃣ تدبر در سوره #ذاریات
🔹پیام های آیات ۴۶-۳۸ سوره ذاریات از تفسیر نور
۱- برای اصلاح جامعه،باید به سراغ سرچشمه ها رفت. «أَرْسَلْناهُ إِلی فِرْعَوْنَ»
۲- سلاح انبیا در برابر مخالفان،منطق قوی و معجزه آشکار است.«سلطان مبین»
۳- ارکان نظامی،اقتصادی و تبلیغاتی،سبب استکبار و بی اعتنایی جبّاران و طاغوت ها به ندای حق می شود. «فَتَوَلّی بِرُکْنِهِ»
۴- منحرفان سعی می کنند با زور و قدرت حق طلبان را ساکت کرده و آنان را منحرف،ساحر یا مجنون معرّفی کنند. «ساحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ»
۵- قهر الهی،بعد از اتمام حجت است. بِسُلْطانٍ مُبِینٍ ... قالَ ساحِرٌ ... فَأَخَذْناهُ ...
۶- ارتش نباید چشم بسته مطیع هرکسی باشد.قهر الهی لشگریان فرعون را نیز فراگرفت. «فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ»
۷- طاغوت ها و تمام نیروهایشان،در برابر قهر الهی بسیار ضعیف و ناچیزند.
«فَنَبَذْناهُمْ»
۸- قهر خداوند همه ی منحرفان را فرامی گیرد ولی رهبران فاسد در خور ملامت ویژه ای هستند. «وَ هُوَ مُلِیمٌ» نفرمود:«و هم ملیمون»
۹- پدیده های طبیعی همچون باد و باران و آثار مثبت و منفی آنها به دست خداست. «أَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ الرِّیحَ الْعَقِیمَ»
۱۰- بلایای طبیعی همچون خشکسالی و قحطی،می تواند عذاب الهی باشد. ما تَذَرُ مِنْ شَیْءٍ ... جَعَلَتْهُ کَالرَّمِیمِ
۱۱- آب و باد،لشگر خدا در برابر ظالمان است. فَنَبَذْناهُمْ فِی الْیَمِّ ... اَلرِّیحَ الْعَقِیمَ
۱۲- سنّت خداوند،مهلت دادن به مجرمان است. «تَمَتَّعُوا حَتّی حِینٍ»
۱۳- دستورات الهی،برخاسته از ربوبیّت او و برای تربیت انسان است. «أَمْرِ رَبِّهِمْ»
۱۴- تجاوز از حدود الهی،عامل هلاکت است. فَعَتَوْا ... فَأَخَذَتْهُمُ
۱۵- آب،باد و صاعقه،می تواند ابزار قهر خداوند قرار گیرد.الیم... اَلرِّیحَ ... اَلصّاعِقَهُ
۱۶-دیدن نزول عذاب و توان فرار نداشتن،بیانگر اوج ذلّت مجرمان است.
یَنْظُرُونَ ... فَمَا اسْتَطاعُوا ...
۱۷- کسانی که از گذشتگان عبرت نگیرند،خود مایه عبرت دیگران می شوند. وَ قَوْمَ نُوحٍ مِنْ قَبْلُ ...(قوم عاد از قوم نوح که پیش از آنان بودند،عبرت نگرفتند)
۱۸- گاهی گناه،فراگیر و عمومی می شود و زمینه نزول عذاب را فراهم می سازد.
«قَوْماً فاسِقِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_392
#سوره_مبارکه_قصص
هر روز یک صفحه از قرآن با ترجمه👇👇
🆔https://telegram.me/quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآنی
☸❓آيا انتقال نسل از طريق #دختران هم انجام ميشود؟ آيا #دخترزادگان هم ذريه محسوب مي شوند؟ ايا سيادت از مادران منتقل ميشود؟
🛑قسمت اول:
قرآن كريم #دخترزادگان را هم اولاد و #ذريه_حقيقى مى داند.
🔸وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۸۴﴾
سوره انعام
🔹و به او اسحاق و يعقوب را بخشيديم و همه را به راه راست درآورديم و نوح را از پيش راه نموديم و از نسل او داوود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را [هدايت كرديم] و اين گونه نيكوكاران را پاداش مى دهيم (۸۴)
🔹وَزَكَرِيَّا وَيَحْيَى وَعِيسَى وَإِلْيَاسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿۸۵﴾و زكريا و يحيى و عيسى و الياس را كه همه از شايستگان بودند (۸۵)
.🔸از اينكه قرآن كريم عيسى را در بين نامبردگان از ذريه نوح مى شمارد، مي توان به دست آورد كه قرآن كريم #دخترزادگان را هم اولاد و #ذريه حقيقى مى داند، چون اگر غير اين بود عيسى را كه از طرف مادر به نوح متصل مى شود ذريه نوح نمى خواند. نظير اين استفاده در سابق از آيه ارث و آيه محرمات نكاح گذشت
.
🔸استناد ائمه اهل بيت عليهم السلام به آياتى از قرآن مجيد براى اثبات اينكه #دخترزاده_ولاد بشمار مى رود.
🌹🔶حضرت امام باقر (عليه السلام ) استدلال ديگرى در اين باره دارد كه از ادله گذشته صريح تر است ، و اين استدلال را شيخ كلينى (رضى اللّه عنه ) به سند خود از عبد الصمد بن بشير از ابى الجارود روايت كرده كه گفت :
.
🔹 حضرت ابى جعفر (عليه السلام ) به من فرمود: اى ابى الجارود! مردم در باره #حسن_و_حسين (عليهما السلام ) به شما چه مى گويند؟ عرض كردم عقيده ما را در اينكه آن دو بزرگوار فرزندان رسول خدايند انكار مى كنند. فرمود: شما عليه ايشان به چه دليلى تمسك مى جوييد؟ عرض كردم : به فرموده خداى تعالى كه در باره عيسى بن مريم فرموده : (( و من ذريته داود و سليمن و ايوب و يوسف و موسى و هرون و كذلك نجزى المحسنين و زكريا و يحيى و عيسى )) و با اينكه عيسى (عليه السلام ) پدر نداشت او را ذريه نوح (عليه السلام ) خوانده . حضرت فرمود:
👈 ايشان در جواب اين استدلال شما چه مى گويند؟ عرض كردم : مى گويند عيسى (عليه السلام ) را #ذريه نوح (عليه السلام ) ناميدن دليل بر اين نيست كه هر #دخترزاده_اى_ذريه و فرزند محسوب مى شود، براى اينكه عيسى (عليه السلام ) جزو استثنائيات خلقت است .
لذا از آنجايى كه پدر نداشته تا از مسير صلب به نوح بپيوندد ناگزير قرآن او را از راه رحم ذريه نوح (عليه السلام ) دانسته . امام فرمود: شما در جواب چه مى گويید؟ عرض كردم : (( ما به آيه قل تعالوا ندع ابنائنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسن و انفسكم )) استدلال مى كنيم . فرمود: ايشان چه مى گويند؟ عرض كردم مى گويند: در كلام عرب بسا مى شود كه گوينده ، فرزندان غير را فرزند خود مى نامد.
🌸👈آنگاه حضرت فرمود: اينكه من دليلى از قرآن كريم به شما مى آموزم كه بر حسب آن دليل #حسن_و_حسين (عليهما السلام ) از #صلب_رسول خدايند، و كسى آن دليل را انكار نمى كند مگر اينكه كافر مى شود. پرسيدم فدايت شوم آن دليل در كجاى قرآن است ؟
👌 فرمود آيه (( حرمت عليكم امهاتكم و بناتكم و اخواتكم ... )) است . آنگاه آيه را تلاوت فرمود تا رسيد به جمله (( و حلائل ابنائكم الذين من اصلابكم )) سپس فرمود: اى ابا جارود! آيا رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) مى توانست با همسران حسن و حسين (عليهما السلام ) ازدواج كند؟ اگر مخالفين بگويند آرى مى توانست ، قطعا دروغ گفته و فاسق شده اند، و اگر اعتراف كنند به اينكه نمى توانست پس اعتراف كرده اند به اينكه حسن و حسين (عليهما السلام ) از صلب پيغمبر اكرم هستند.
📚تفسير الميزان
💫ادامه دارد
.
💫💫 ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید.
.http://quranpuyan.com/yaf_postst5196_y-ntql-nsl-z-Tryq-dkhtrn-hm-njm-myshwd--y-dkhtr-zdgn-hm-dhryh-w-nsl-Hqyqy-nd.aspx
@quranpuyan
الهی...
یاریمان کن امروز
را با عشق تو آغاز کنیم
قضاوت فقط کار توست
بخشندگی از آن توست
عشق در وجود توست
قدرت در دستان تو
کمکمان کن تا در مسند
قضاوت ننشینیم
✨سلام روزتان خوش✨
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#تکبر
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَنْ تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولًا
و در [روى] زمین به نخوت گام برمدار، چرا که هرگز زمین را نمىتوانى شکافت، و در بلندى به کوهها نمىتوانى رسید.
سوره اسراء ، ایه ۳۷
بشر دو پا از نطفه ای بی ارزش بوجود آمده و بعد از مرگ اگر کسی به جسم او دست بزند باید غسل کند تا پاک گردد، و اگر بیشتر از چند ساعت بر روی زمین بماند بو میگیرد، با کوچکترین میکروب ها و ویروس ها همه زندگی او و دنیا به هم میریزد و مرگ او در گرو کوچک ترین حوادث است، کافی ست در مقابل کوهها و دریاها بایستیم تا حقارت و کوچکی خود را به چشم خود ببینیم، آیا سزاوار است مغرور باشیم و بر روی زمین با غرور راه برویم؟
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣2⃣ تدبر در سوره #ذاریات
🔹فراز آیات ۵۱-۴۷
وَالسَّمَاء بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ {47}
و آسمان را به قدرت خود برافراشتیم ، و بی گمان ، ما [ آسمان ] گستریم. {47}
وَالْأَرْضَ فَرَشْنَاهَا فَنِعْمَ الْمَاهِدُونَ {48}
و زمین را گسترانیده ایم و چه نیکو گسترندگانیم. {48}
وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ {49}
و از هر چیزی دو گونه [ یعنی نر و ماده ] آفریدیم ، امید که شما عبرت گیرید. {49}
فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ {50}
پس به سوی خدا بگریزید ، که من شما را از طرف او بیم دهنده ای آشکارم. {50}
وَلَا تَجْعَلُوا مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ إِنِّي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ مُّبِينٌ {51}
و با خدا معبودی دیگر قرار مدهید که من از جانب او هشداردهنده ای آشکارم. {51}
♻️ عصاره فراز آیات 47-51 : با پند گرفتن از نشانه های خدا در افرینش و توجه به انذارهای پیامبرش،بسوی الله برگردید و معبودان دیگر را ترک کنید.
نکات:
۱- دومین استعمال ترکیب نذیر مبین در این سوره . اولین بار در سوره صاد و آغاز فراگیر شدن دعوت بود.
۲- توجه دادن به خلقت آسمان و زمین و زوجیت اشیا در سوره قاف نیز اشاره شده بود
🖌 سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/zariyat
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
☸❓آيا انتقال نسل از طريق #دختران هم انجام ميشود؟ آيا #دخترزادگان هم ذريه محسوب مي شوند؟ ايا سيادت از مادران منتقل ميشود؟
🛑قسمت دوم:
قرآن كريم #دخترزادگان را هم اولاد و #ذريه_حقيقى مى داند.
🔸وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنَا وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَى وَهَارُونَ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۸۴﴾
سوره انعام
🔹و به او اسحاق و يعقوب را بخشيديم و همه را به راه راست درآورديم و نوح را از پيش راه نموديم و از نسل او داوود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را [هدايت كرديم] و اين گونه نيكوكاران را پاداش مى دهيم (۸۴)
⭕️اسلام، #دخترِدختر را #دختر خود انسان ميداند
💮بعضي از اقوام و ملل زن را داخل در قرابت ميدانند و بعضي نميدانند ، بعضي #دخترزاده را اولاد ميدانند و بعضي نميدانند ، بعضي قرابت را مختص به ولادت ميدانند و بعضي آنرا منحصر به اين مسير ندانسته فرزند ادعايي را نيز از اقربا ميخوانند ، و اين ربطي به لغت ندارد .
💮 مثلا اگر اعراب دوران جاهليت بر خلاف ساير اقوام بطور کلي براي زنان قرابت قانوني ناشي از وراثت قائل نبودند و خويشاوندي زنان را طبيعي ميدانستند اثرش تنها در ازدواج و در مساله نفقه دادن است و همچنين براي #دخترزادگان قائل به قرابت و خويشاوندي نبودند ، و در مقابل پسر خوانده ها و برادر خوانده ها را پسر و برادر ميدانستند ، از اين جهت نبود که لغت ، دخترزاده را اولاد نميداند و برادر خوانده را برادر ميداند ، بلکه همانطوري که گفته شد رسومي اجتماعي بوده که از ملل و اقوام ديگر از قبيل ايران و روم که مهد تمدن آنروز بودند اقتباس کرده اند .
🔹و اما اسلام پاره اي از اين حقوق و رسوم اجتماعي را لغو نمود ، مثلا در باره قرابت ادعايي فرمود : و ما جعل ادعياءکم ابناءکم و به زنان قرابت قانوني داده و آثار قرابت قانوني را در حق آنان جاري ساخت ، و اولاد دختر را اولاد قانوني و داراي قرابت قانوني دانسته
🔹و در اين باره در آيه ارث فرموده : يوصيکم الله في اولادکم للذکر مثل حظ الانثيين ... و نيز فرموده : للرجال نصيب مما ترک الوالدان و الاقربون و للنساء نصيب مما ترک الوالدان و الاقربون مما قل منه او کثر
🔸و نيز در آيه محرمات نکاح فرموده : حرمت عليکم امهاتکم و بناتکم - تا آنجا که ميفرمايد - و احل لکم ما وراء ذلکم چون در اين آيه بطوري که ميبينيد #دختر_دختر را ، دختر خود انسان دانسته و اولاد دختران را اولاد ناميده ،
🔸در آيه مورد بحث هم(85 انعام) به همين ملاحظه فرموده : و يحيي و عيسي و الياس ... و عيسي (عليهالسلام) را که اتصالش به ابراهيم و يا نوح (عليهالسلام) جز از ناحيه مادر نبوده ذريه ابراهيم و يا نوح (عليه السلام) شمرده است .
🌸👈امامان اهل بيت (عليهمالسلام) نيز با همين آيه و همچنين آيه #محرمات_نکاح و آيه مباهله استدلال کرده اند بر اينکه #دختر!_زاده انسان نيز #اولاد انسان است ، گو اينکه ائمه (عليهمالسلام) اين استدلال را در خصوص #فرزندان_فاطمه )عليهاالسلام( کرده اند و ليکن ادله اي را که آورده اند عام است
📚ترجمة تفسير الميزان ج : 7 - ص : 367
.
💫💫 ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید.
.http://quranpuyan.com/yaf_postst5196_y-ntql-nsl-z-Tryq-dkhtrn-hm-njm-myshwd--y-dkhtr-zdgn-hm-dhryh-w-nsl-Hqyqy-nd.aspx
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ به مقدسات دیگران توهین نکنید تا به مقدسات شما توهین نکنند. (آیه ۱۰۸ انعام)
در آیات ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره #انعام خدا با پیامبر اسلام راجع به مشرکین رهنمود میدهد.سپس در آیه ۱۰۸ همه مسلمانان را مورد خطاب قرار میدهد.
وَلَوْ شَاء اللّهُ مَا أَشْرَكُواْ وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَمَا أَنتَ عَلَيْهِم بِوَكِيلٍ ﴿۱۰۷﴾
فولادوند: و اگر خدا مى خواست آنان شرك نمى آوردند و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده ايم و تو وكيل آنان نيستى.
وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ﴿۱۰۸﴾
فولادوند: و آنهايى را كه جز خدا مى خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد .
لذا وقتی با مشرکین اینگونه وظیفه داریم که عقاید ومقدساتتشان را دشنام ندهیم و توهین نکنیم به طریق اولی نسبت به مقدسات ادیان الهی ونیز اهل سنت نیز باید از اهانت بپرهیزیم .چرا که اگر باب خلیفه کشی باز شد #مقدسات ماهم از جانب انها مورد اهانت قرار خواهد گرفت.
https://cutt.ly/frJhJJT
💫با #فوروارد این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣2⃣ تدبر در سوره #ذاریات
🔹پیام های آیات ۵۱-۴۷ سوره ذاریات از تفسیر نور
۱- آسمان در حال گسترش است و این گسترش ادامه دارد. «إِنّا لَمُوسِعُونَ»
۲- قانون زوجیّت در همه چیز حاکم است. مِنْ کُلِّ شَیْءٍ ... زَوْجَیْنِ (زایندگی و استمرار حیات و زندگی،به خاطر زوجیّت است.)
۳- طرح پدیده های طبیعی در قرآن،به خاطر پندآموزی و غفلت زدائی است.
«لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»
۴- انسان محدود،در برابر هزاران مسئله مادی و معنوی و در میان تمایلات حق و باطل که از خود یا دیگران بر او عرضه می شود،به پناهگاهی محکم نیازمند است و بهترین پناهگاه خداست. «فَفِرُّوا إِلَی اللّهِ»
۵- انسان،چاره ای جز حرکت و گریز به سوی خدا ندارد. «فَفِرُّوا إِلَی اللّهِ»
۶- مطالعه در هستی باید سبب توجّه انسان به خداوند و بندگی او گردد. «فَفِرُّوا إِلَی اللّهِ» ،(با توجه به آیات قبل)
۷- راه انبیا،روشن و شفّاف است. «نَذِیرٌ مُبِینٌ»
۸- پناهندگی به بیگانگان و غیر خداوند،اثری ندارد. وَ لا تَجْعَلُوا مَعَ اللّهِ ...
۹- پیامبران مأمور انذار و هشدار مردم هستند. «إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛