eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸تنها خطبه حضرت (س): خطبه فاطميه :منشورابديّت ارزش ها 🌸 🔮قسمت سوم🔮 و آنگاه كه خداوند براى پيامبرش خانه انبياء و آرامگاه اصفياء را برگزيد🕊💔، علائم نفاق در شما ظاهر گشت🌗، و جامه دين كهنه،و سكوت گمراهان شكسته،🗣 و پست رتبه‏ گان با قدر و منزلت گرديده،👺 و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانه‏ هايتان بيامد، و 👹شيطان سر خويش را از مخفی ‏گاه خود بيرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده كرد پاسخگوى دعوت او هستيد، و براى فريب خوردن آماده‏ ايد، آنگاه از شما خواست كه قيام كنيد، و مشاهده كرد كه به آسانى اين كار را انجام می ‏دهيد،😞 شما را به غضب واداشت، و ديد غضبناك هستيد، پس بر شتران ديگران نشان زديد، و بر آبى كه سهم شما نبود وارد شديد. اين در حالى بود كه زمانى نگذشته بود، و موضع شكاف زخم هنوز وسيع بود، و جراحت التيام نيافته، و پيامبر به قبر سپرده نشده بود،💔 بهانه آورديد كه از فتنه مى هراسيد، آگاه باشيد كه در فتنه قرار گرفته ‏ايد، و براستى جهنم كافران را احاطه نموده است. اين كار از شما بعيد بود، و چطور اين كار را كرديد، به كجا روى مى ‏آورديد، در حالى كه كتاب خدا روياروى شماست، امورش روشن، و احكامش درخشان، و علائم هدايتش ظاهر، و محرّماتش هويدا، و اوامرش واضح است، ولى آن را پشت سر انداختيد،😞💔 آيا بی ‏رغبتى به آن را خواهانيد؟ يا بغير قرآن حكم مى‏ كنيد؟ كه اين براى ظالمان بدل بدى است، و هركس غير از اسلام دينى را جويا باشد از او پذيرفته نشده و در آخرت از زيانكاران خواهد بود. آنگاه آنقدر درنگ نكرديد كه اين دل رميده آرام گيرد،😭💔 و كشيدن آن سهل گردد، پس آتش‏گيره‏ ها را افروخته ‏تر كرده، و به آتش دامن زديد تا آن را شعله ‏ور سازيد،💔 و براى اجابت نداى شيطان، و براى خاموش كردن انوار دين روشن خدا، و از بين بردن سنن پيامبر برگزيده آماده بوديد،💔 به بهانه خوردن، كف شير را زير لب پنهان می ‏خوريد، و براى خانواده و فرزندان او در پشت تپه ‏ها و درختان كمين گرفته و راه می رفتيد، و ما بايد بر اين امور كه همچون خنجر برّان و فرو رفتن نيزه در ميان شكم است، صبر كنيم.💔 و شما اكنون گمان می بريد كه براى ما ارثى نيست، آيا خواهان حكم جاهليت هستيد، و براى اهل يقين چه حكمى بالاتر از حكم خداوند است،📖✨ آيا نمی ‏دانيد؟ در حالى كه براى شما همانند آفتاب درخشان روشن است، كه من دختر او هستم. 😓 اى مسلمانان! آيا سزاوار است كه پدرم را از من بگيرند، اى پسر ابی قحافه، آيا در كتاب خداست كه تو از پدرت ارث ببرى و از ارث پدرم محروم باشم امر تازه و زشتى آوردى، آيا آگاهانه كتاب خدا را ترك كرده و پشت سر می ‏اندازيد، آيا قرآن نمی ‏گويد 📖«سليمان از داود ارث برد»، و در مورد خبر زكريا آنگاه كه گفت: 📖«پروردگار مرا فرزندى عنايت فرما تا از من و خاندان يعقوب ارث برد»، و فرمود: 📖«و خويشاوندان رحمى به يكديگر سزاوارتر از ديگرانند»، و فرموده: 📖«خداى تعالى به شما درباره فرزندان سفارش می ‏كند كه بهره پسر دو برابر دختر است»، و می ‏فرمايد: 📖«هنگامى كه مرگ يكى از شما فرارسد بر شما نوشته شده كه براى پدران و مادران و نزديكان وصيت كنيد، و اين حكم حقّى است براى پرهيزگاران». ⁉️ و شما گمان می ‏بريد كه مرا بهره ‏اى نبوده و سهمى از ارث پدرم ندارم، آيا خداوند آيه‏ اى به شما نازل كرده كه پدرم را از آن خارج ساخته؟ يا می ‏گوئيد: اهل دو دين از يكديگر ارث نمى‏ برند؟ آيا من و پدرم را از اهل يك دين نمی ‏دانيد؟ و يا شما به عام و خاص قرآن از پدر و پسرعمويم آگاهتريد؟ اينك اين تو و اين شتر، شترى مهارزده و رحل نهاده شده، برگير و ببر، با تو در روز رستاخيز ملاقات خواهد كرد.🔥 چه نيك داورى است خداوند،🏵 و نيكو دادخواهى است پيامبر،☀️ و چه نيكو وعده ‏گاهى است قيامت،⚖️ و در آن ساعت و آن روز اهل باطل زيان می برند، و پشيمانى به شما سودى نمى ‏رساند، و براى هرخبرى قرارگاهى است، پس خواهيد دانست كه عذاب خواركننده بر سر چه كسى فرود خواهد آمد، و عذاب جاودانه كه را شامل می ‏شود.🔥 📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣📣 @quranpuyan
باراِلها، دل‌های ما را به میل مده پس از آنکه به حق فرمودی، و به ما از لطف خویش اجر کامل عطا فرما که همانا تویی بخشندهٔ بی‌منّت. @quranpuyan
📖 ؟ "اِنِّی رَأَیتُ اَحدَ عَشَرَ کَوکَبَاً والشَّمسَ والقَمَرَ رَأَیتُهُم لِی ساجِدِینَ" (من یازده ستاره و خورشید و ماه را دیدم که همگی بر من سجده می کنند!) یوسف/۴ دقت کن! تمام چیزهایی که بر او سجده می کنند، از جنس آسمانند. از بالایند. یازده ستاره و خورشید و ماه! در این رؤیا این اهل بالایند که پایین را سجده می کنند! این یعنی؛ با چنین رؤیایی زندگی ات دگرگون خواهد شد و اتفاقاتی شگرف در راه است. برای اینکه بالا رَوی و مسجود بالائیان قرار بگیری، ابتدا باید پایین بروی. راه رو به بالا از پایین می گذرد. ابتدای این صعود، به چاه زندگی هبوط کردن است. آن بزرگی با این تواضع محقق می شود. یازده ستاره و خورشید و ماه، اشاره به سیزده است. و سیزده عدد تحوّل است. و با تو (۱۳،۱) چهارده می شود. "سلام" (۱۳۱) می شود. شروع دوره ای جدید و برگی جدید از حیات و آگاهی است. زمین و آسمانش دیگر است. این رؤیایت را به اِخوان ات که نیرو ها و اندیشه های موازی تواَند، عیان نکن. بگذار ندانند که روزی همگی روح الهی تو را سجده خواهند نمود و تسلیمت می شوند. حسادت شان را بر نیانگیز. تو صاحبِ روحی برتری. زیبایی لطیف که قلمرو اش فراتر از هر زمین و آسمان است. پس آن گاه که با سلوکی جانانه از خویش و از وصل خویش آگاه شوی، تمامی نیرو ها و احساسات و اندیشه ها مطیعانه تسلیم ات شوند و سر فرو اندازند و به خدمتت در آیند. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣3⃣ تدبر در سوره ❓منظور از عبادت در ايه وماخلقت الجن و الانس الا ليعبدون چيست؟ قبلاً دیدیم که از نظر این سوره، تقواپیشگان افرادی مطلوب و مورد انتظار هستند و دو نوع رفتار عبادتی دارند: 1- بدنی (نماز و استغفار و...) 2- مالی (دستگیری ضعفا و...) در آیه 56 می فرماید اساساً جن و انس برای عبادت آفریده شده اند. ذهن منحرف فوراً از ضمیر «مرا» نکته می گیرد و می گوید خداوند از عبادت جن و انس چه فایده ای می برد؟ در آیه 57 بشدت این شبهه را رفع می فرماید و یکبار بصورت کلی نفی هرگونه «رزق» (= فایده)، و یکبار بصورت خاص« طعام » (=نوعی از رزق) را رد می کند، و در آیه 58 نیز آنرا تعلیل می کند که خدائی که خودش به مخلوقاتش وجود و هستی داده و دائماً دارد اعاده می کند نیازی به چیزی از جانب همان مخلوقات ندارد، بلکه این برای خودشان مفید است (مانند زحمتی که محصل در مدرسه می کشد که بنفع خود او تمــــام می شود) چندی پیش نوه دوازده ساله ام پرسیده بود «چرا خداوند ما را آفریده؟»،باز هم همین چندی پیش بود که دیده بودم یکی از دوستان خیلی قابل احترامم که در حد حکماء است ستون بلندی ازچندین جلد کتابهای علمی و فلسفی و دینی را مقابل خویش جمع کرده و غرق تورق و مطالعه بود و در جواب من میگفت میخواهد بالاخره بفهمد «چرا خدا ما را آفریده!» ملاحظه میفرمائید؟ سوال فوق دغدغه خاطر همگان است، از نوجوان دوازده ساله گرفته تا پیرمرد دانای عارف متفکر فهیم تحصیلکرده صاحب قلم! 👈آیه فوق می گوید خداوند ما را برای عبادت آفریده، و ما هم تا کلمه عبادت را می شنویم فورا تصوراتمان بطرف نماز و روزه و امثال این ها میرود، در حالیکه این یک تصور ناقص است، روایاتی داریم که مفهوم آنها این است که خداوند عبادت را چند قسمت کرده، و قسمت بزرگی از آن را در کسب روزی حلال قرار داده، یا اینکه عبادتی بالاتر از کسب علم نیست، یا اینکه عبادتی بالاتر از تفکر نیست، یا اینکه حسن خلق یا گمان نیک داشتن راجع به خداوند،یا معطر بودن، یا خوش لباسی، یا شانه کردن و کوتاه کردن مو و داشتن آینه، عبادت است، یا اینکه ازدواج معادل حفظ نصف دین است. بنا بر این نوع روایات، (که تقریبا همه شان تاییدات قرآنی هم دارند)، عبادت با انواعی از زندگی شایسته و مقبولمترادف است. یکی دیگر از معانی عبادت «شاگردی کردن» برای رشد و تعالی است. شاگردی کردن نوعی از نظام تعلیم و تعلم است که در قدیم کاملا معمول بوده و امروز تقریبا منسوخ شده است. در نظامِ شاگردی کردن (از طریق مشاهده و تقلید و انجام کارهائی که استاد توصیه میکند و رها کردن کارهائی که او نهی میکند) بطور مستقیم و بدون آموزش به معنای اصطلاحی،تعلیم و تعلم صورت میگرفت، چیزی که امروز میتوان مثال زد مربیگری است، و مربی استاد است، و کسی که دستوراتش را انجام میدهد شاگرد است، و نتیجه اش رسیدن به هدفی است که قبلا تعریف شده است. بنا بر این تلقی، عبادت، «طریقه رشد و تعالی یافتن بطور مستقیم برایرسیدن به زندگی شایسته است» که در آن پیامبر استاد و قرآن متن آموزشی و نتیجه اش هم کسب کمالات برای یک زندگی شایسته و قابل احترام و آرزوئی است. خداوند حدّ اعلای خواستنی ها است.اگر شما به دنبال زیبائی باشید خداوند از هرچیز و هرکس زیبا تر است زیرا اساسا زیبائی را او آفریده است.اگر در جستجوی علم باشید خداوند از همه عالم تر است زیرا اساسا علم را او آفریده است.اگر به دنبال قدرت و ثروت هستید میدانید که سرچشمه آنها خداوند است.به همین قیاس، دنبال هر چیزِ خواستنی که باشید در حقیقت دارید دنبال خداوند میگردید. بنابر این 👈اگر کسی دنبال علم یا هنر یا خدمت به دیگران یا کارهای پسندیده دیگر باشد انگار که دارد «شاگردیِ خدائی شدن» را میکند و یکی از معانی عبادت همین است. لذا، وقتی که آیه 56 میگوید «جن و انس را نیافریدم مگر اینکه عبادتم کنند»، معنی آن این است که جن و انس را نیافریدم مگر اینکه رشد و تعالی یابند و بطرف کمال های مطلوب و کمال مطلوب ها و همه کمال های همه مطلوب ها حرکت کنند. از تفسير آقای مهندس گنجه اى https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا ، نمل - قصص و عنکبوت ، به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 👈 👈 👈 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸تنها خطبه حضرت (س): خطبه فاطميه :منشورابديّت ارزش ها 🌸 قسمت چهارم آنگاه رو بسوى انصار كرده و فرمود: 🌟اى گروه نقباء، و 🌟اى بازوان ملت، 🌟اى حافظان اسلام، اين ضعف و غفلت در مورد حق من و اين سهل انگارى از دادخواهى من چرا؟❗️ آيا پدرم پيامبر نمی فرمود: «حرمت هركس در فرزندان او حفظ می ‏شود»، چه بسرعت مرتكب اين اعمال شديد، و چه با عجله اين بز لاغر، آب از دهان و دماغ او فرو ريخت، در صورتى كه شما را طاقت و توان بر آنچه در راه آن می ‏كوشيم هست، و نيرو براى حمايت من در اين مطالبه و قصدم می ‏باشد. ❗️ آيا می ‏گوئيد محمد صلى اللَّه عليه و آله بدرود حيات گفت، اين مصيبتى است بزرگ و در نهايت وسعت، شكاف آن بسيار، و درز دوخته آن شكافته، و زمين در غياب او سراسر تاريک گرديد، و ستارگان بی ‏فروغ، و آرزوها به نااميدى گرائيد، كوهها از جاى فروريخت، حرمت ها پايمال شد، و احترامى براى كسى پس از وفات او باقى نماند. بخدا سوگند كه اين مصيبت بزرگتر و بليّه عظيم ‏تر است، كه همچون آن مصيبتى نبوده و بلاى جانگدازى در اين دنيا به پايه آن نمى ‏رسد، كتاب خدا آن را آشكار كرده است، كتاب خدايى كه در خانه‏ هايتان، و در مجالس شبانه و روزانه‏ تان، آرام و بلند، و با تلاوت و خوانندگى آن را می ‏خوانيد،❗️ اين بلائى است كه پيش از اين به انبياء و فرستاده شدگان وارد شده است، حكمى است حتمى، و قضائى است قطعى، خداوند می فرمايد: محمد پيامبرى است كه پيش از وى پيامبران ديگرى درگذشتند، پس اگر او بميرد و يا كشته گردد به عقب بر می گرديد، و آنكس كه به عقب برگردد بخدا زيانى نمی ‏رساند، و خدا شكركنندگان را پاداش خواهد داد». اى پسران قيله- گروه انصار- آيا نسبت به ميراث پدرم مورد ظلم واقع شوم در حالى كه مرا می ‏بينيد و سخن مرا می شنويد، و داراى انجمن و اجتماعيد، صداى دعوت مرا همگان شنيده و از حالم آگاهى داريد، و داراى نفرات و ذخيره ‏ايد، و داراى ابزار و قوه ‏ايد، نزد شما اسلحه و زره و سپر هست، صداى دعوت من به شما می رسد ولى جواب نمى‏ دهيد،‼️ و ناله فرياد خواهيم را شنيده ولى به فريادم نمی رسيد،‼️ در حالى كه به شجاعت معروف و به خير و صلاح موصوف می ‏باشيد، و شما برگزيدگانى بوديد كه انتخاب شده، و منتخباتى كه براى ما اهل‏بيت برگزيده شديد!‼️ با عرب پيكار كرده و متحمّل رنج و شدتها شديد، و با امتها رزم نموده و با پهلوانان به نبرد برخاستيد، هميشه فرمانده بوده و شما فرمانبردار، تا آسياى اسلام به گردش افتاد، و پستان روزگار به شير آمد، و نعره‏ هاى شرک ‏آميز خاموش شده، و ديگ طمع و تهمت از جوش افتاد، و آتش كفر خاموش و دعوت نداى هرج و مرج آرام گرفت، و نظام دين كاملاً رديف شد، پس چرا بعد از اقرارتان به ايمان حيران شده، و پس از آشكارى خود را مخفى گردانديد، و بعد از پيشقدمى عقب نشستيد، و بعد ايمان شرک آورديد.❗️ واى بر گروهى كه بعد از پيمان بستن آن را شكستند، و خواستند پيامبر را اخراج كنند، با آنكه آنان جنگ را آغاز نمودند، آيا از آنان هراس دارد در حالى كه خدا سزاوار است كه از او بهراسيد، اگر مؤمنيد. آگاه باشيد می ‏بينم كه به تن ‏آسائى جاودانه دل داده، و كسى را كه سزاوار زمامدارى بود را دور ساخته ‏ايد، با راحت ‏طلبى خلوت كرده، و از تنگناى زندگى به فراخناى آن رسيده ‏ايد، در اثر آن آنچه را حفظ كرده بوديد را از دهان بيرون ريختيد، و آنچه را فروبرده بوديد را بازگرداندند، پس بدانيد اگر شما و هركه در زمين است كافر شويد، خداى بزرگ از همگان بی ‏نياز و ستوده است.👌 آگاه باشيد آنچه گفتم با شناخت كاملم بود، به سستى پديد آمده در اخلاق شما، و بی ‏وفائى و نيرنگ ايجاد شده در قلوب شما، و ليكن اينها جوشش دل اندوهگين، و بيرون ريختن خشم و غضب است، و آنچه قابل تحمّلم نيست، و جوشش سينه‏ ام و بيان دليل و برهان، پس خلافت را بگيريد، ولى بدانيد كه پشت اين شتر خلافت زخم است،❗️ و پاى آن سوراخ و تاول‏دار،❗️ عار و ننگش باقى و نشان از غضب خدا و ننگ ابدى دارد،❗️ و به آتش شعله ‏ور خدا كه بر قلبها احاطه می يابد متصل است. ❗️آنچه می كنيد در برابر چشم بيناى خداوند قرار داشته، و آنانكه ستم كردند به زودى می ‏دانند كه به كدام بازگشتگاهى بازخواهند گشت، و من دختر كسى هستم كه شما را از 🔥عذاب دردناک الهى كه در پيش داريد خبر داد، پس هرچه خواهيد بكنيد و ما هم كار خود را می ‏كنيم، و شما منتظر بمانيد و ما هم در انتظار بسر می ‏بريم.‼️ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃نظری به حال ما کن که ز دست رفت کارم 🍃به کسم مکن حواله که به جز تو کس ندارم عطار سلام و درود روزتان بخیر خداوند پشت و پناه همیشگی تان @quranpuyan
📖 ؟ ✅ اصل دیپلماسی: خود را به این افراد نگویید آیه ۱۱۸ سوره یک اصل مهم را در سیاسی بیان میکند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد از غير خودتان [دوست و] هم راز مگيريد درادامه نیز خصوصیات این افراد را برمیشمارد: 1⃣ [آنان] از هيچ نابكارى در حق شما كوتاهى نمى‏ ورزند 2⃣ آرزو دارند كه در رنج بيفتيد 3⃣ دشمنى از لحن و سخنشان آشكار است و آنچه سينه ‏هايشان نهان مى‏ دارد بزرگتر است در حقيقت ما نشانه‏ ها[ى دشمنى آنان] را براى شما بيان كرديم اگر كنيد (۱۱۸) هان شما كسانى هستيد كه 4⃣ آنان را دوست داريد و [حال آنكه] آنان شما را دوست ندارند و شما به همه كتابها[ى خدا] ايمان داريد و 5⃣ چون با شما برخورد كنند مى‏ گويند ايمان آورديم و چون [با هم] خلوت كنند از شدت خشم بر شما سر انگشتان خود را مى ‏گزند() بگو به خشم خود بميريد كه خداوند به راز درون سينه‏ ها داناست (۱۱۹) 6⃣ اگر به شما خوشى رسد آنان را بدحال مى ‏كند و 7⃣ اگر به شما گزندى رسد بدان شاد مى‏ شوند و اگر كنيد و پرهيزگارى نماييد نيرنگشان هيچ زيانى به شما نمى ‏رساند . يقينا خداوند به آنچه مى‏ كنند احاطه دارد(۱۲۰) https://goo.gl/Qvtriu کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره ❓منظور از عبادت در ايه وماخلقت الجن و الانس الا ليعبدون چيست؟ بنظر من خیلی از مجهولات ما واقعاً قابل پاسخگویی نیستند. مثلاً جهان از کجا آمده، چرا خلق شده، هدف از حیات چیست؟ چرا در جهان شر وجود دارد و و و قرآن هم دأب پاسخ به این سوالات را نداشته. مثلاً وقتی گفته ما جهان را خلق کردیم تا بیازماییم کدامتان نیکوکارترین است، اساسا غایت و غرض خلقت را نگفته چون چنین سوالی مطرح نبوده که بخواهد پاسخ دهد. بلکه مقصود توجه دادن به خالق بوده است که آنان برایش شریک قرار می دادند. بدین نحو که این جهان را «ما» خلق کرده ایم که از رهگذر آفرینش آن نیکوکاری شما را می آزماییم. پس، غرض تعیین هدف خلقت نبوده بلکه غرض، تاکید‌بر وحدانیت خالق بوده است. سیاق آیات هم گویای موارد این گونه است. ضمن اینکه قرآن بالاخره در ظرفی نازل شده و این ظرف یعنی پیامبر که خود یک انسان بوده و یک انسان هرچه باشد انسان است و محدودیت های بشری بر او حاکم است. یعنی قرآن در حدی سخن گفته که عقل بشری از عهده فهم آن برآید نه بیشتر. همانگونه که امام علی گفتند انبیا برای بیرون آوردن همین عقلهای دفن شده مبعوث شدند. درباره آخرت هم چون عقل انسان به آن نمی رسد (حتی پیامبر) تاویل یعنی حقیقت خارجی آن را فقط خدا می داند. (و ما یعلم تاویله الا الله) هدف خلقت را هم عقل بشر در همین حد میفهمد که بر اساس وجدان، نیک کردار باشد. اما بدیهی است که این هدف غایی خلقت نیست ولی چیزی است که وجدان و عقل انسان در شرایط زیست دنیوی در نهایت درک میکند. یعنی عقل انسان وظیفه را می فهمد و غایت را نه، چون دسترسی ندارد. قرآن هم وظیفه محور تعیین هدف کرده است. قرآن فراتر از عقل نگفته است. عقل هم همین حد را فهم می کند. منتها متکلمان مسلمان دوست داشته اند که برای پرسشهای مستحدث هم از قرآن پاسخ جفت و جور کنند تا به زعم خودشان جاودانگی قرآن را نشان دهند. اما حقیقت آن است که قرآن درباره اصل اصل هدف خلقت هیچ چیزی بیان نکرده است. برای مثال گمان برخی این است که هدف غایی از خلقت انسان عبادت است. این گمان بر اساس تفسیر نادرست از آیه و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون شکل گرفته است. تفسیر نادرست آیه را چنین معنا می کند: «و من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه مرا «عبادت» کنند.» در این تفسیر، تاکید آیه بر عبادت کردن است. آیا واقعا چنین معنایی از آیه بر می آید؟ اگر آیه را تقطیع کنیم و به قبل و بعد و قرینه مقامی نزول آن توجه نکنیم چنان معنایی از آیه بر خواهد آمد. اما آیات قرآن اولا با توجه به سیاق و سپس با توجه به قرینه های دیگر تفسیر می شوند و این جمله هم مانند دیگر آیات قرآن مستقل از سیاق و بافت یکپارچه موضوعی نازل نشده است. حال این آیه را بر اساس قرینه های یاد شده معنا می کنیم. 🔹الف. سیاق: این آیه در سوره ذاریات قرار داره... از آیه 47 ببعد سوره نفی شرک است و اینکه این خداست که زمین و آسمان را خلق کرده و شما را روزی می دهد نه بتها و دیگر شریکانی که قرار داده اید... بنا بر این این خداست که سزاوار عبادت است نه بتها و شریکان... پس سخن از هدف خلقت نیست، بلکه معبود واقعی و شایسته را معرفی کرده است. یعنی تاکید روی عبادت نیست بلکه هدف اصلاح عقیده درباره معبود است... پس معنای آیه این است: و من شما انس و جن را خلق نکردم مگر «مرا» عبادت کنید نه بتها را. بنا بر این، اساسا این آیه لزوم عبادت را مفروض و قطعی دانسته و سپس معبود نادرست را نفی و معبود واقعی را معرفی کرده است. 🔹ب. سوره ذاریات در مکه نازل شده و سوره های مکی در قبال اتفاقات و مسایل مکه رهنمود صادر می کردند. اهل مکه منکر عبادت نبودند، بلکه عبودان متعددی در کنار خدای یکتا می پرستیدند و سوره ذاریات و همه سوره های قرآن از لزوم عبادت سخن نگفته اند بلکه مدام یکتایی و وحدانیت خدا را در عبادت گوشزد کرده اند. 🔹ج. در آیات متعدد مکی، سخن از وحدانیت خدا در عبادت است که هم مضمون آیه سوره ذاریات هستند. مانند: ایاك نعبد... تنها تو را می پرستیم ان اعبدوا الله... که الله را بپرستید أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّنِي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ که جز الله را عبادت نکنید... امر الا تعبدوا الا ایاه... امر کرد که جز او را عبادت نکنید... و دهها آیه دیگر که نفی شرک می کنند و در سیاق آنها هم منت گذاردن بخاطر نعمتها و خلقت و... است. آقای دكتر سيد جعفر صادقی https://v.ht/zariyat کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸تنها خطبه حضرت (س): خطبه فاطميه :منشورابديّت ارزش ها 🌸 🔮قسمت پنجم🔮 آنگاه پاسخ داد: اى دختر رسول خدا! پدر تو بر مؤمنين مهربان و بزرگوار و رئوف و رحيم، و بر كافران عذاب دردناک و عقاب بزرگ بود، اگر به نسب او بنگريم وى در ميان زنانمان پدر تو، و در ميان دوستان برادر شوهر توست، كه وى را بر هر دوستى برترى داد، و او نيز در هر كار بزرگى پيامبر را يارى نمود، جز سعادتمندان شما را دوست نمی ‏دارند، و تنها بدكاران شما را دشمن می ‏شمرند.❗️ پس شما خاندان پيامبر، پاكان برگزيدگان جهان بوده، و ما را به خير راهنما، و بسوى بهشت رهنمون بوديد، و تو اى برترين زنان و دختر برترين پيامبران، در گفتارت صادق، در عقل فراوان پيشقدم بوده، و هرگز از حقت بازداشته نخواهى شد و از گفتار صادقت مانعى ايجاد نخواهد گرديد.❗️ و بخدا سوگند از رأى پيامبر قدمى فراتر نگذارده، و جز با اجازه او اقدام نكرده ‏ام، و پيشرو قوم به آنان دروغ نمی گويد،و خدا را گواه می گيرم كه بهترين گواه است، از پيامبر شنيدم كه فرمود: «ما گروه پيامبران دينار و درهم و خانه و مزرعه به ارث نمی ‏گذاريم، و تنها كتاب و حكمت و علم و نبوت را به ارث مى‏ نهيم، و آنچه از ما باقى می ‏ماند در اختيار ولىّ امر بعد از ماست، كه هر حكمى كه بخواهد در آن بنمايد.» و ما آنچه را كه می ‏خواهى در راه خريد اسب و اسلحه قرار داديم، تا مسلمانان با آن كارزار كرده و با كفّار جهاد نموده و با سركشان بدكار جدال كنند، و اين تصميم به اتفاق تمام مسلمانان بود،❗️ و تنها دست به اين كار نزدم، و در رأى و نظرم مستبدّانه عمل ننمودم، و اين حال من و اين اموال من است كه براى تو و در اختيار توست، و از تو دريغ نمی ‏شود و براى فرد ديگرى ذخيره نشده، توئى سرور بانوان امّت پدرت، و درخت بارور و پاک براى فرزندانت، فضائلت انكار نشده، و از شاخه و ساقه ‏ات فرونهاده نمی گردد، حُكمت در آنچه من مالک آن هستم نافذ است، آيا می ‏پسندى كه در اين زمينه مخالف سخن پدرت عمل كنم.❗️ ☀️حضرت# فاطمه عليهاالسلام فرمود: پاك و منزه است خداوند، پدرم پيامبر، از كتاب خدا روى ‏گردان و با احكامش مخالف نبود، بلكه پيرو آن بود و به آيات آن عمل می ‏نمود، آيا مى ‏خواهيد علاوه بر نيرنگ و مكر به زور او را متهم نمائيد،❗️ و اين كار بعد از رحلت او شبيه است به دامهائى كه در زمان حياتش برايش گسترده شد،👌 👈 اين كتاب خداست كه حاكمى است عادل، و ناطقى است كه بين حق و باطل جدائى مى ‏اندازد، و مى‏ فرمايد:- زكريا گفت: خدايا فرزندى به من بده كه- «از من و خاندان يعقوب ارث ببرد»، و مى ‏فرمايد: «سليمان از داود ارث برد». 👌 و خداوند در سهميه‏ هائى كه مقرر كرد، و مقاديرى كه در ارث تعيين فرمود، و بهره‏ هائى كه براى مردان و زنان قرار داد، توضيحات كافى داده، كه بهانه ‏هاى اهل باطل، و گمانها و شبهات را تا روز قيامت زائل فرموده است،✅ نه چنين است، بلكه هواهاى نفسانى شما راهى را پيش پايتان قرار داده، و جز صبر زيبا چاره‏ اى ندارم،😔 و خداوند در آنچه مى‏ كنيد ياور ماست. ابوبكر گفت: خدا و پيامبرش راست گفته، و دختر او نيز، كه معدن حكمت و جايگاه هدايت و رحمت، و ركن دين و سرچشمه حجت و دليل مى ‏باشد و راست مى ‏گويد، سخن حقّت را دور نيفكنده و گفتارت را انكار نمى‏ كنم،❗️ اين مسلمانان بين من و تو حاكم هستند، و آنان اين حكومت را بمن سپردند، و به تصميم آنها اين منصب را پذيرفتم، نه متكبّر بوده و نه مستبدّ به رأى هستم، و نه چيزى را براى خود برداشته ‏ام، و اينان همگى گواه و شاهدند. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
أَنْتَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ تُضَيِّعَ مَنْ رَبَّيْتَهُ تو كريمتر از آنی كه تباه كنی آن كس را كه خود پرورده‌ای! (دعای کمیل) @quranpuyan
📖 آیات وجملات 🎍🌾در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از شیطان و ترک گناه ، بیان شده است 🕊🌿إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌸🍃انصاریان : مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه هایی از سوی شیطان به آنان رسد [خدا و قیامت را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام هایش نجات یابند.] https://bit.ly/3nfdfLS کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛