eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
612 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت اول:: ❓آیا و ، نيست؟نظر قرآن چيست؟ - 💮👈نکتۀ ديگري که مخالفان بر آن اِشکال مي‌گيرند، (ع)، (ع) و و تبرّک‌جستن به آن‌هاست. اما در پاسخ به این ایرادگیری باید گفت که قرآن و سنّت نه‌تنها اين عمل را رد نمي‌کند، بلکه بر صحت آن نيز تأکيد مي‌ورزد. خداوند در قرآن مي‌ فرمايد: 🔸💮(وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى) 🔹و از مقام ابراهيم، نمازگاهى اختيار كنيد. اينكه خدا مي‌فرمايد مقام ابراهيم را نمازگاه خود قرار دهيد، دعوت به چيست؟ 💮🔸مقام ابراهيم، جايگاه همان سنگ مباركى است كه در زمان ساختن كعبه زير پاى حضرت ابراهيم(ع) قرار داشت و خداوند به بركت قدوم آن حضرت به آن سنگ قداست بخشيد و در اين آيه به انتخاب اين مکان براي جايگاه نماز امر کرده است. 💮🌸ازسوى ديگر، در سنّت نبى مكرم اسلا(ص) و اهل‌بيتِ او تبرك‌جستن به برخى از ديده می‌شود؛ براي مثال، يكى از سنّت‌هاي مؤكّد پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) در مسئلۀ حج و عمره که در منابع اهل سنّت نيز بدان اشاره شده است، « » است؛ مثلاً عكرمه از ابن‏عباس نقل مي كند كه: «رَأَيْتُ النَّبِيَّ(ص) يَسْجُدُ عَلَى الْحَجَرِ» ديدم كه نبي مکرم(ص) بر سنگ (حجرالاسود) سجده مي‌کند. 🔶بخارى نيز از عبدالله بن ‏عمر روايت مي‌كند: 💮«رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ(ص) يَسْتَلِمُهُ وَ يُقَبِّلُهُ» رسول خدا(ص) را مشاهده كردم که آن (حجرالاسود) را استلام مي‌کند و آن را مي‌بوسد. 🔶اين مضمون از امام صادق(ع)نيز روايت شده است که فرمود: 🔹«كَانَ رَسُولُ اللهِ يَسْتَلِمُهُ فِي كُلِّ طَوَافِ فَرِيضَةٍ وَ نَافِلَةٍ» رسول خدا(ص) در هر طوافِ واجب و مستحبي، آن (حجرالاسود) را مي‌كرد. 💮🌸ماجراى استلام حجر ازسوي حضرت سجاد(ع) در حضور هشام و اِكرام و تجليل مردم از وجود مباركش در تاريخ مشهور است؛ همان صحنه‏اى كه موجب شد زبان شمشيرگونۀ فرزدق از كام برون آيد و آن قصيدۀ بلند را در (ع) بسرايد. 💫ادامه دارد 📚تفسیر مشکات اقای دکتر انصاری 💫جهت مشاهده نظرات دیگر به لینک زیر مراجعه بفرمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst1566_y-zyrt-qbwr-w-twsl-bh-wlyy-lhy-shrkh-nyst-nZr-qrn-chyst.aspx @quranpuyan
اَللّهُمَّ اِنَّ مَغْفِرَتَکَ اَرْجى‏ مِنْ عَمَلى‏، وَاِنَّ رَحْمَتَکَ اَوْسَعُ مِنْ ذَنْبى‏،‏ بار خدایا مسلماً آمرزش تو امیدوار کننده ‏تر از کار من است و مسلّماً رحمت تو وسیع تر از گناه من است. اَللّهُمَّ اِنْ کانَ ذَنْبى‏ عِنْدَکَ عَظیماً، فَعَفْوُکَ اَعْظَمُ مِنْ ذَنْبى‏، بارخدایا اگر گناهم پیش تو بزرگ است، ولى عفو تو بزرگ تر از گناه من است! اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ‏اَکُنْ اَهْلاً اَنْ اَبْلُغَ‏ رَحْمَتَکَ فَرَحْمَتُکَ اَهْلٌ اَنْ تَبْلُغَنى‏ وَ تَسَعَنى‏، لِأَنَّها وَسِعَتْ کُلَّشَىْ‏ءٍ، بِرَحْمَتِکَ‏ یااَرْحَمَ الرَّاحِمینَ. بارخدایا اگر من شایسته ی رسیدن‏ رحمتت نیستم، ولى رحمت تو شایستگى رسیدن و فراگرفتن مرا دارد؛ زیرا که رحمت تو همه ی موجودات را فراگرفته! به (امید) رحمتت‏ اى ارحم الراحمین‏! 🆔 @quranpuyan
📖؟ ✳️ 🔷 تفاوت صلي با اقام الصلاه چيست؟منظور از مصلين چيست؟ ✨روند اصلاح تدریجی نماز و ارتباط با خالق در قرآن:نفی اعمال ظاهری بی محتوا و توجه به ارتباط صحیح با خالق و خلق ✨ دقت در سوره های ماعون،مدثر و معارج نشان میدهد که خداوند بطور مناسبی ضمن تایید اصل وجود عبادت و ارتباط با خدا(که در فعل صلی متجلی شده)،بتدریج آنرا اصلاح میکند .وبیان میکند همه مصلین مورد تایید خدا نیستند.بلکه مصلین و عابدانی که برخی ویژگیها را داشته باشند ،مقبولند. در سوره اعلی ومدثر اصل وجود رابطه با خالق تایید و عبادت او تایید میشود 💠قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى ﴿۱۴﴾وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى ﴿۱۵﴾ مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ ﴿۴۲﴾قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ ﴿۴۳﴾وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ﴿۴۴﴾💠 🔸در سوره ماعون ,نوعی از عبادت ظاهری را نفی میکند.(فویل للمصلین)عابدی که نسبت به نماز خود بی توجه است،ظاهری از نماز و عبادت دارد،یتیمان را از خود میراند و به اطعام مساکین تشویق نمی کند ،مورد نکوهش است. 🔸اما عابدی که نمازش دائمی است(فقط در جلو چشم مردم نیست)،حق سائل و محروم از اموالش را میدهد ،بر شهوت خود کنترل دارد،امانتها و عهدها را رعایت میکند و ..مورد تایید و تحسین است(سوره معارج) 💠إِلَّا الْمُصَلِّينَ ﴿۲۲﴾الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ ﴿۲۳﴾وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ ﴿۲۴﴾لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﴿۲۵﴾ وَالَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿۲۶﴾وَالَّذِينَ هُم مِّنْ عَذَابِ رَبِّهِم مُّشْفِقُونَ ﴿۲۷﴾وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۲۹﴾💠 ادامه دارد..... https://bit.ly/2YRA0vJ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣2⃣ تدبر در سوره 👈ترجیع بند پر تکرار در این سوره کوتاهِ 78 آیه ای، 31 بار ترجیع بند «فبای آلاء ربکما تکذبان» تکرارشده، یعنی تقریبا به اِزاءِ هر دو و نیم آیه یکبار! چرا ؟ برای جواب به سوال طبیعی فوق بهتر است در ابتدا بدانیم که: ترجیع بند های قرآن کریم در چهار سوره است : سوره مرسلات با «ویل یومئذ للمکذبین» (10 بار- بازاء تقریبا هر 4 آیه یکبار) سوره قمر با «فکیف کان عذابی ونذر ولقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدّکر» (4 بار – تقریبا بازاء هر13 آیه یکبار) سوره شعراء با «ان فی ذلک لآیه و ما کان اکثرهم مومنین وان ربک لهو العزیز الرحیم» (8 بار- تقریبا بازاء هر 25 آیه یکبار) و این سوره با «فبای آلاء ربکما تکذبان» (31 بار- تقریبا بازاء هر دو و نیم آیه یکبار) اولین جوابِ سوالِ «چرا اینهمه تکرارِ زود به زود؟» این است که صاحب قرآن خواسته توجه خوانندگان قرآن را به موضوعی جلب کند که ترجیع بندِ مذکور سرنخ آن است. موضوع چیست؟موضوع «جِنّ» است. «کُما» در «آلاء ربکما» اشاره به دو (نوع) مخلوقات دارد که یکی از آنها ما انسانها هستیم – که مفسران اینهمه نعمتهای ذکر شده در این سوره را فقط به ما مرتبط کرده اند - و دیگری نوعی دیگر از مخلوقات است که در آیات 15 و 31 و 33 و 56 و 74 همین سوره مورد تصریح قرار گرفته اند، یعنی جِنّ. و رازِ اینهمه تکرار زود به زود این است که آنها نیز مانند ما مخاطب خداوند میباشند و خداوند میخواهد ما این موضوع را بفهمیم! به عبارت دیگر خداوند در نکوهشِ تکذیبگرانِ نعمت ها هر دو نوع را مورد نکوهش قرار داده است. بنا براین معنی «فبای آلاء ربکما تکذبان» این خواهد بود که «ای انسانها و ای جنیان! پس کدامیک از نعمتهای پروردگارتان که نمونه مادّیش را برشمردم ونمونه ضد مادّیش را که از دسترسی فکر انسانها خارج است برنشمردم ولی شماکه دارید استفاده میکنید میدانید چه میگویم را تکذیب میکنید؟» از تفسير آقای جمال گنجه اى https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت دوم: ❓آیا و ، نيست؟نظر قرآن چيست؟ 💮🔸سيرۀ عملي رسول خدا(ص) و اهل بيت(ع) و صحابه بر جواز زيارت قبور دلالت دارد؛ ازجمله نقل شده است: 💮🔸«زارَ النَّبِىُّ قَبْرَ اُمِّهِ فَبَكَى وَ اَبْكَى مَنْ حَولَهُ... و اسْتَأْذَنْتُهُ [رَبّي] اَنْ اَزُورَ قَبْرَهَا فَاَذِنَ لِى فَزُورُوا الْقُبُورَ فَاِنَّهَا تُذَكِّرُ الْمَوْتَ» 💮😔نبي مکرم(ص) قبر مادرش را زيارت كرد و گريست و اطرافيانش را [نيز] گرياند... سپس فرمود: [از پروردگار] اجازه گرفتم تا به قبر او بروم و به من اجازه داد. پس شما [هم] قبور را زيارت كنيد كه همانا اين زيارت موجب يادآوري مرگ است. 🔸👈همچنين اَنس از رسول خدا(ص)نقل مي‌كند: 🌸🔸«مَنْ زارَنِى بِالْمَدِينَةِ مُحْتَسِباً كُنْتُ لَهُ شَهِيداً اَوْ شَفِيعاً يَومَ الْقِيَامَةِ» هركس مرا براي [و به نيت قربت] در مدينه زيارت كند، گواه يا شفيع او در روز قيامت خواهم بود. 💮🔸طبرانى و بيهقى نيز از عبدالله بن عمر نقل مي‌كنند كه رسول خدا(ص) فرمود: 🔶«مَنْ حَجَّ فَزارَ قَبْرى بَعْدَ وَفَاتى كَانَ كَمَنْ زارَنى فى حَياتى» . هركس كه حج گذارد، آنگاه قبر مرا پس از وفاتم زيارت كند، مانند كسى است كه در زنده بودنم به ديدارم آمده است. 🔶🔸آنچه مسلّم است، تعظيم اولياي الهي چه در زمان حيات آن‌ها و چه بعد از آن و تعظيم قبور و جايگاه آنها نه‌تنها منافاتى با توحيد ندارد، بلكه از مصاديق تعظيم شعاير الهي است: 🔶(ذَْلِكَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ) 🔹اين است [فرايض حج] و هركس شعاير خدا را بزرگ دارد، پس درحقيقت، آن از تقواي دل‌هاست. 💮👈يکي ديگر از دلايلي که مسلمانان برمبناي سنّت پيامبر(ص) به زيارت قبور نبي مكرم(ص) و اهل بيت(ع) اهتمام مي‌ورزند، آن است که ياد و خاطرۀ بزرگانى را زنده و جاويدان نگاه دارند كه بشر تا ابد وامدار زحمات و كوشش بي‌پايان ايشان است؛ 👈همان‏طوركه در آموزه‏ هاى قرآن کريم، در ماجراي اصحاب كهف، آگاهان قوم هنگامى كه به غار و محل آرميدن اين بزرگان رسيدند و با بدن‏هاى بيجانشان برخورد كردند، براي تجليل و تمجيد از اين قهرمانانِ توحيد و خفتگان بيدار، بر مزار آن‌ها بنا کردند: 💮🔶(قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِداً) كسانى كه بر كارشان غلبه يافتند، گفتند: حتماً بر ايشان معبدى بنا خواهيم كرد. 💮🔶واضح است كه مسلمانان به سنگ و چوبِ قبر و طلا و نقرۀ ضريح دل نبسته‏ اند؛ بلكه هدف آن‌ها خويش به براي است. 🌸💮بوسه زدن بر کلام خدا و بر در و ديوار حرمِ مطهّر پيامبر(ص) و ائمۀ معصوم(ع) نيز به خاطر عشقي است که به صاحبان آن مضاجع وجود دارد و اگر اين در و ديوار در جاي ديگري نصب شده بود، کسي آن را نمي‌بوسيد. 💮👈بنابراين توسل به پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) پس از رحلت ايشان و ، مانند زمان زنده‌بودن آن‌ها توجه و استعانت استقلالي نيست؛ يعني مسلمانان معتقدند عطا و لطف و قبض و بسط امور در كَفِ باكفايت خداوند است و اين بزرگان، جلوۀ اتمّ و مظهر اکمل صفات خداوند در هستي و انسان‌هاي آبرومندي هستند كه واسطۀ رحمت خداوند بر خلايق محسوب مي‌شوند. 💮🌸به همين دليل اهل ايمان روى به درگاهشان مي‌آورند تا به حق تقرّب بجويند و انس قلبى خود را با فزون‌تر كنند و اگر تواضع و خضوعى نشان مي‌دهند، دربرابر مقامى است كه خداوند به آن‌ها داده است." 📚تفسیر مشکات، ج،1, اقای دکتر انصاری 💫جهت مشاهده نظرات دیگر به لینک زیر مراجعه بفرمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst1566_y-zyrt-qbwr-w-twsl-bh-wlyy-lhy-shrkh-nyst-nZr-qrn-chyst.aspx @quranpuyan
سلام و صبح به خیر هر صبح آغازی ست دوباره برای آموختن و بالیدن آغازی برای تکاندن غبار از دل و نشاندن غنچه‌های محبت و عشق پس شروع دوباره زندگی بر تو مبارک دوستان عزیز ؛ پگاهتان نیک @quranpuyan
؟ ✅ برای دیگران جا باز کنید، تا خدا هم برای شما گشایشی ایجاد کند. سوره آیه ۱۱ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَإِذَا قِيلَ انشُزُوا فَانشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿۱۱﴾ فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد چون به شما گفته شود در مجالس جاى باز كنيد پس جاى باز كنيد تا خدا براى شما حاصل كند و چون گفته شود برخيزيد پس برخيزيد(تا) خدا [رتبه] كسانى از شما را كه گرويده و كسانى را كه دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه مى ‏كنيد آگاه است. https://cutt.ly/brG3oWx 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🌹۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد🌹 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑قسمت سوم:: ❓آیا و ، نيست؟نظرقرآن چیست؟ 💮🔸نمونه اي از توسل و شفاعت به انبيا در قران،در ايه 160 سوره اعراف ذكر شده است. 👈وقتي قوم موسي از او طلب اب كردند (در بيابان)خدا به موسي وحي كرد عصاي خود را به سنگ بزن .12 چشمه جوشيد. 💮👈اگر بد بود،موسي يا خدا بايد اين درخواست را نكوهش ميكردند و مثلا پاسخ ميدادند اين شرك است.بايد مستقيم از خدا بخواهيد. 💮👈اما اين گونه نشد.بلكه خداوند به احترام درخواست موسي،دعاي انها را اجابت كرد و معجزه اسا،چشمه هايي براي انها روان كرد. 🔸بنابراين در همه امور دنيوي و اخروي ،جاري و است. 💮🔶وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ 🔸🔹و به موسى وقتى قومش از او آب خواستند وحى كرديم كه با عصايت بر آن تخته سنگ بزن پس از آن دوازده چشمه جوشيد هر گروهى آبشخور خود را بشناخت 🎙نقل به مضمون از سخنراني اقاي دكتر ميرباقري 💫جهت مشاهده نظرات دیگر به لینک زیر مراجعه بفرمایید http://quranpuyan.com/yaf_postst1566_y-zyrt-qbwr-w-twsl-bh-wlyy-lhy-shrkh-nyst-nZr-qrn-chyst.aspx @quranpuyan
يا سَيِّدى يا مَنْ عَلَيْهِ مُعَوَّلى، يا مَنْ اِلَيْهِ شَكَوْتُ اَحْوالى اى سرور من، اى آن كه بر او تكيه دارم، اى آن كه شِكوِه حالم را تنها به سوى او برم  @quranpuyan
؟ "وَ اَنصِتُوا لَعَلَّکُم تُرحَمُونَ" (و خاموش شوید امید آنکه مشمول رحمت شوید!) اعراف/۲۰۴ ترجمه ی دقیق "اَنصِتُوا" سکوت نیست. آن فراتر از سکوت متعارف است. سکوت خود واژه ای عربی است و ریشه اش "سَکَتَ" است. وقتی صدایی در بیرون نباشد، آن سکوت است. اما این "اَنصِتُوا" است و ریشه اش "نَصَتَ" است. آن به مفهوم خاموشی همه جانبه است. خاموشی ای که از درونت نشأت می گیرد و آنگاه بیرون تو را فرا می گیرد. در این کیفیت؛ هم زبان، هم ذهن و هم قلب در سکوت به سر می برند. بی خواهش و بی آرزویند. نرم و پذیرایند. و این همان مراقبه ی اصیل و تمام است. ای دوست، تمام آگاهی های ناب و دریافت های بزرگ، آغازشان از همینجاست. تمام کرامات عجیبه و تحولات عظیمه از این کیفیت سر بر می آورند. این مفهوم از خاموشی است که موجب وصول به رحمت مطلقه الهی است. ساده تر بگویم؛ این خاموشی همان تسلیم محض است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۷۸-۴۶ ۱- از حیث طبقه بندی بهشتیان به دو دسته،همانند سوره واقعه است. هم چنین از لحاظ برشمردن نعمات مادی بهشت ۲- عبارت لم يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ دو بار در قران بکار رفته که هر دوبار در این سوره است. ۳- عبارت مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ در دو سوره قرآن بکار رفته است:نازعات و رحمان وَأَمَّا مَنْ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى {40}و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت {40} آیه 40 سوره نازعات نشان میدهد که نتیجه خوف از مقام رب،بازداشتن نفس از هوی و هوس است که جایگاه چنین کسی در جنت است. ۴- در ايه 60 دو مفهوم ميتوان متصور بود:يكي اينكه خدا در برابر احسان و رفتار صالح خايفين،متقابلا احسان مي كند و بهشت پر نعمت را به انها عطا مي كند.ديگر انكه بعد از شمردن اين همه احسان و نعمت خدا در آيات قبل،از جن و انس سئوال مي كند كه ايا در بر ابر اين همه احسان خداوند، شما نبايد احسان كنيد و شكر گزار احسان او باشيد؟ آقای سيدكاظم فرهنگ https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا