♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣ تدبر در سوره #طاها
🔹فراز اول سوره طاها
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
طه {1}
طه {1}
مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى {2}
قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به رنج افتى {2}
إِلَّا تَذْكِرَةً لِّمَن يَخْشَى {3}
جز اينكه براى هر كه مىترسد پندى باشد {3}
تَنزِيلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى {4}
[كتابى است] نازل شده از جانب كسى كه زمين و آسمانهاى بلند را آفريده است {4}
الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى {5}
خداى رحمان كه بر عرش استيلا يافته است {5}
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى {6}
آنچه در آسمانها و آنچه در زمين و آنچه ميان آن دو و آنچه زير خاك است از آن اوست {6}
وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى {7}
و اگر سخن به آواز گويى او نهان و نهانتر را مىداند {7}
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى {8}
خدايى كه جز او معبودى نيست [و] نامهاى نيكو به او اختصاص دارد {8}
♻️ عصاره فراز آیات ۸-۱ : قرآن که نازل شده توسط خداوند خالق رحمان است، اهل خشیت را متذکر می کند نه همه را.پس ای پیامبر خود را به مشقت نینداز
آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓❓ مفهوم ایه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد11) چيست؟ چه #نعمتها و چه #تغييراتي مشمول اين ايه است؟ فردی است یا اجتماعی؟
🛑قسمت سوم:
🔶إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ .(11رعد)
🔹🔸همانا خداوند حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كنندهاى براى آنان نيست.
آيا خداوند #نعماتي را كه داده، ميگيرد؟
💮💢وعده و وعید الهی
🔶💮[ذات اقدس الهی] فرمود:﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ﴾[1]
این از آن غرر آیاتی است كه هم در سوره مباركه «انفال» آمده هم در سوره مباركه «رعد»[2]
و بیانگر سنّت الهی در وعده و وعید است.
1⃣ فرمود اولاً نعمی كه افراد دارند از #انعام_الهی است، از خودشان نداشتند و از دیگران هم نگرفتند؛ هر نعمتی كه در دست دیگران است ذات اقدس الهی داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[3] این یك اصل.
2⃣ اصل دوم تداوم نِعَم [یعنی] ادامه نعمت هاست كه این هم نعمتی [بر] روی نعمت است. این ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ﴾ بقای نعمت را هم شامل می شود، اینكه در سوره مباركه «ابراهیم»[4] و مانند آن آمده است كه ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ اصل نعمت «من الله» است، تداوم نعمت هم «نعمة الاخری» این «من الله» است، پس این دو مطلب رایگان از طرف ذات اقدس الهی آمده است.
3⃣ امر سوم آن است كه نعمتی را كه داد و ادامه هم داد حالا می گیرد یا نمی گیرد؟ فرمود مادامی كه تحوّل درونی پیدا نشود ما [نعمت را] نمی گیریم و همچنان ادامه می دهیم،اگر تحوّل پیدا بشود میگیریم.
🌸👈خب پس آن نعمت ابتدایی كه «مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ»[5] و «نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ»[6] در صحیفه سجادیه آمده است، #نعمت_ابتدایی است؛ ادامه نعمت كه نعمت فوق نعمت است، این هم نعمت الهی است؛ [در] ازاله این نعمت سخن از #وعید است دیگر #وعده تمام شد. فرمود: ﴿لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ﴾ تا اینجا مرز وعده بود؛ یعنی نعمتی كه ما دادیم رایگان دادیم و مدتی هم ادامه دادیم همچنان ادامه می دهیم، ما از كسی نمی گیریم؛ از اینجا مرز #وعید شروع می شود، مگر اینكه خود شخص باعث بشود كه نعمت از او رخت بربندد ﴿حَتّی یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾، این یك اصل كلّی است.
💮🔸#وعده_الهی چه نسبت به فرد، چه نسبت به امت و جامعه مطلق است و هرگز ذات اقدس الهی عمل كسی را بی اثر نمی گذارد، مشابه این اصل كلی در آیه نود سوره مباركه «یوسف» به این صورت آمده است: وقتی برادران یوسف آن آخرین بار به حضور مبارك یوسف آمدند و او را شناختند ﴿قالُوا أَ إِنَّكَ َلأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) فرمود: ﴿قالَ أَنَا یوسُفُ وَ هذا أَخی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَینا﴾، چرا؟ این ﴿إِنَّهُ﴾ اصل كلی است،﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَ یصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ﴾،[7] هر كه باشد! من هم #صبر كردم و خدا اجر من را داد، لازم نیست كه یك ملت صبر بكند! هر كسی چه فرد چه امت اهل #تقوا_و_صبر بود، خدای سبحان جزای چنین احسانی را خواهد داد.
💮👈پس درباره #وعده فرقی بین فرد و امت نیست، هر كس اهل پرهیزكاری بود پاداش خود را دریافت می كند؛ اما درباره #وعید اگر امتی و ملّتی پشت پا به #حق بزند، این زودتر منقرض می شود؛ حكومتی پشت پا به #حق بزند زودتر منقرض می شود، اما درباره فرد ممكن است ذات اقدس الهی مدّتی عفو كند.
[1]. سوره انفال, آیه53.
[2]. سوره رعد, آیه11؛ ﴿... إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...﴾.
[3]. سوره نحل، آیه 53.
[4]. سوره ابراهیم, آیه6؛ ﴿..اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیكُمْ ..﴾.
[5]. صحیفه سجادیه، دعای 45.
[6]. صحیفه سجادیه، دعای 12.
[7]. سوره یوسف، آیه 90.
💫ايت الله جوادي املي
💫ادامه موضوع را در لینک زیر مطالعه بفرمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst5278_i-naW-llWha-la-yuGayiWru-ma-biqawmin-HataW-yuGayiWruw-ma-bia-nfusihim-frdy-st-y-jtmy.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ
ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد
وَمَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ
و نه تو را بشناسد
تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً
از روی نعمت بخشی و مهرورزی
بخشی از دعای ماه رجب
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ
مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم.
در روایتی از امام صادق علیه السّلام آمده است که: «نزد خدا مقامی است که جز با دعا و تقاضا نمیتوان به آن رسید، و اگر بندهای دهان خود را از دعا فرو بندد و چیزی تقاضا نکند چیزی به او داده نخواهد شد، پس از خدا بخواه تا به تو عطا شود، چرا که هر دری را بکوبید و اصرار کنید سر انجام گشوده خواهد شد».
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣ تدبر در سوره #طاها
🔹 پیام های آیات ۸-۱ سوره طه از تفسیر نور
۱- وحی الهی برای ایجاد رنج و زحمت نازل نشده است. ما أَنْزَلْنا ... لِتَشْقی
۲- در انجام تکالیف دینی،تحمّل مشقّت های طاقت فرسا لازم نیست. ما أَنْزَلْنا ... لِتَشْقی
۳- انسان فطرتاً دارای باورهایی است،ولی چون از آنها غافل می شود نیاز به تذکّر دارد. «تَذْکِرَهً»
۴- برای رشد مناسب،تنها کمال مربّی و مبلّغ کافی نیست،باید زمینه ی پذیرش نیز فراهم باشد. «لِمَنْ یَخْشی» چنانکه برای برداشت محصول خوب،بذر خوب،زمین مناسب و مراقبت لازم است.
۵- احساس مسئولیّت مقدّمه پندپذیری است. «تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشی»
۶- وظیفه ی پیامبر تذکّر است نه اجبار مردم بر پذیرش. «إِلاّ تَذْکِرَهً لِمَنْ یَخْشی»
۷- تشریع و تکوین،هر دو از یک منبع هستند و قوانین آنها با یکدیگر مطابقت دارد. «تَنْزِیلاً مِمَّنْ خَلَقَ»
۸- نزول قرآن جلوه ای از رحمانیّت و اقتدار خداوند بر هستی است. تَنْزِیلاً مِمَّنْ خَلَقَ ... اَلرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی
۹- نام نیکو وزیبا چه در لفظ و چه در معنا،یک ارزش است و خداوند،هم خود جمیل است و هم بهترین و نیکوترین نام ها را دارد. «لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنی»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی
❓❓ مفهوم ایه «إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد11) چيست؟ چه #نعمتها و چه #تغييراتي مشمول اين ايه است؟ فردی است یا اجتماعی؟
🛑قسمت چهارم::
🔶إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ .(11رعد)
🔹🔸همانا خداوند حال قومى را تغيير نمىدهد تا آنكه آنان حال خود را تغيير دهند و هرگاه خداوند براى قومى آسيبى بخواهد پس هيچ برگشتى براى آن نيست و در برابر او هيچ دوست و كارساز و حمايت كنندهاى براى آنان نيست.
❓چه زمانی اوضاعمان #تغییر میکند؟؟؟
💮🔶آيه11 سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها، آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مىريزد.
❗️انتظار بيهوده نكشيد. :«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است. تحقق و واقعيت اين است كه هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمىكند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست: اخلاق، روحيه، ملكات، جهت، نيات و بالأخره خودشان را #عوض كنند.
💮 🔸بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند.
🌸👌هر وقت ملتى رسيد به جايى كه خودش براى خودش تصميم گرفت و خودش راه خود را انتخاب كرد و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد، چنين ملتى مىتواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مىبرد: فيضهاى الهى، اعانتهاى الهى، نصرتهاى الهى.- انتظار فرج
💮👈اگر انتظار بيهوده داشتن كار صحيحى بود و انسان مىخواست فقط به شخص خود اتكا كند- و نسبت به جامعه احساس مسئولیت ننماید- حسين بن على عليه السلام شايسته تر از هركس بود كه منتظر بنشيند تا خدا رحمت خود را بر او و امت او نازل كند.
⁉️چرا نكرد؟ :حسين مىخواست «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» باشد، مى خواست ابتكار را به دست گيرد، دست به #تغييرى در اوضاع اجتماع بزند، همان تعبيرى كه خودش از پيغمبر اكرم به كار مى برد: «فَلَمْ يُغَيِّرْ عَلَيْهِ بِفِعْلٍ وَ لا قَوْلٍ كانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ انْ يُدْخِلَهُ مُدْخَلَهُ»
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهری
💫ادامه موضوع را در لینک زیر مطالعه بفرمایید
http://quranpuyan.com/yaf_postst5278_i-naW-llWha-la-yuGayiWru-ma-biqawmin-HataW-yuGayiWruw-ma-bia-nfusihim-frdy-st-y-jtmy.aspx
@quranpuyan
⚘🕊⚘
آرامــش تحفه ای گـرانبها
با رنگ عشــق است
از جانب خــ❤️ـــدای مهربان
به زیبا اندیشی تو..
امروز این هـــدیه را برای
شما دوستان و عزیزانم
و همه مردم جهان آرزومندم.
سلام
صبح بخیر
⚘🕊⚘
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
خدا بهترین #حافظ است
این عبارت معروف را زیاد شنیده اید : فالله خیر حافظا
این جمله در قرآن از زبان حضرت یعقوب ،وقتی بیان شده است که پسرانش نخستین بار به مصر رفتند و گندم آوردند.
برای بار دوم که خواستند بروند از پدر اجازه خواستند که بنیامین را هم با خود ببرند .یعقوب این گونه جواب داد:
قالَ هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ إِلاَّ كَمَا أَمِنتُكُمْ عَلَى أَخِيهِ مِن قَبْلُ
فَاللّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ ﴿۶۴﴾
مکارم : گفت آيا من نسبت به او به شما اطمينان كنم همانگونه كه نسبت به برادرش (يوسف) اطمينان كردم (و ديديد چه شد؟!) و (در هر حال) خداوند بهترين حافظ و ارحم الراحمين است.
https://goo.gl/8m1Bro
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #طاها
🔹 فراز آیات ۱۶-۹
وَهَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى {9}
و آيا خبر موسى به تو رسيد {9}
إِذْ رَأَى نَارًا فَقَالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ نَارًا لَّعَلِّي آتِيكُم مِّنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدًى {10}
هنگامى كه آتشى ديد پس به خانواده خود گفت درنگ كنيد زيرا من آتشى ديدم اميد كه پارهاى از آن براى شما بياورم يا در پرتو آتش راه [خود را باز] يابم {10}
فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِي يَا مُوسَى {11}
پس چون بدان رسيد ندا داده شد كه اى موسى {11}
إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى {12}
اين منم پروردگار تو پاىپوش خويش بيرون آور كه تو در وادى مقدس طوى هستى {12}
وَأَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِمَا يُوحَى {13}
و من تو را برگزيده ام پس بدانچه وحى مىشود گوش فرا ده {13}
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي {14}
منم من خدايى كه جز من خدايى نيست پس مرا پرستش كن و به ياد من نماز برپا دار {14}
إِنَّ السَّاعَةَ ءاَتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى {15}
در حقيقت قيامت فرارسنده است مىخواهم آن را پوشيده دارم تا هر كسى به [موجب] آنچه مىكوشد جزا يابد {15}
فَلاَ يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَنْ لاَ يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَى {16}
پس هرگز نبايد كسى كه به آن ايمان ندارد و از هوس خويش پيروى كرده است تو را از [ايمان به] آن باز دارد كه هلاك خواهى شد {16}
♻️ عصاره فراز آيات ۱۶-۹ : آغاز وحی بر موسی و انتخاب او به نبوت توسط خداوند با پيام توحيد و معاد
آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/tahha
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی .
❓مراد از #عمل_صالح در قران چيست؟ در چه شرايطي عمل،صالح است؟
🛑قسمت اول::
💮💢علامه طباطبايي درباره ي مفهوم #عمل_صالح درقرآن مي نويسد:
هرچند صلاحيت عمل در قرآن کريم بيان نشده است لکن ازآثاري که براي آن ذکر شده مي توان مفهوم آن را فهميد.
#عمل_صالح عملي است که براي کسب رضايت پروردگار با تحمل دشواري ها انجام مي شود؛
💮👈چنانکه فرمود: «... صبروا ابتغاء وجه ربهم...». (الرعد، 22) يعني: و کساني که براي طلب خشنودي پروردگارشان شکيبايي کردند.
💮🔸و نيز فرمود: «... و ما تنفقون إلّا ابتغاء وجه الله...»؛(البقره، 272)
يعني: وجزبراي طلب خشنودي خداوند انفاق مکنيد. اثر ديگر، آن است که عمل صالح صلاحيت براي اجر و پاداش را دارد.
💮👈چنانکه فرمود: «... ثواب الله خير لمن ءامن و عمل صالحاً...»؛(القصص، 80)
يعني:براي کساني که ايمان آورده اند و کارشايسته کرده اند،پاداش خدا بهتراست.
💮👈 اثر ديگرش آن است که #عمل_صالح کلمه ي طيب را بالا مي برد.
🔶چنانکه فرمود: «... إليه يصعد الکلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه...»؛ (الفاطر، 10)
💮🔸مراد از #کلم_الطيب عقايد حق از قبيل توحيد است ومرا ازصعود آن تقربش به خداي تعالي است و مراد از #عمل_صالح هرعملي است که طبق عقايد حق صادر شود و با آن سازگار باشد.
📚(طباطبايي، 1374ش، ج 1، ص 458
💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2695_mrd-z-ml-SlH-chyst.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللّٰهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِینَ
خدایا مرا به راه رهیافتگان بدار
🤲 دعای امام صادق (ع) در ماه رجب
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
معرفی #هدایتشدگان و #خردمندان در سوره #زمر
در سوره زمر و در آیه ۱۸ خداوند هدایت شدگان و خردمندان را با ویژگی پیروی از #بهترین_قول معرفی میکند
💠 الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
فولادوند :کسانی که
🔹به سخن گوش فرامىدهند
🔹و بهترين آن را پيروى مىكنند
🔹 اينانند كه خدايشان راه نموده
🔹 و اينانند همان خردمندان
گزیده ای از تفسیر المیزان :
ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ" ﭘﻴﺮﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻗﻮﻟﻨﺪ" ﻣﻌﻨﺎﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﺒﻮﻉ ﻭ ﻣﻔﻄﻮﺭ ﺑﺮ ﻃﻠﺐ ﺣﻘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻓﻄﺮﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻊ ﺭﺍ ﻃﺎﻟﺒﻨﺪ. ﭘﺲ ﻫﺮ ﺟﺎ ﺍﻣﺮﺷﺎﻥ ﺩﺍﺋﺮ ﺷﻮﺩ ﺑﻴﻦ #ﺣﻖ ﻭ #ﺑﺎﻃﻞ، ﺑﻴﻦ ﺭﺷﺪ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺣﻖ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺭﺍ ﻣﺘﺎﺑﻌﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻰ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﻨد.
https://bit.ly/3r7J23Y
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #طاها
🔹 پیام های آیات ۱۶-۹ سوره طاها از تفسیر نور
۱- بیان تاریخ،ارائه یک موعظه تجربی و وسیله ای برای عبرت است و دل و خاطر پیامبر را تسلی می دهد. «حَدِیثُ مُوسی» (در فرهنگ قرآن،حدیث به معنای تاریخ است،نه حادثه ی جدید.)
۲- همین که اراده ی خداوند بر تحقّق چیزی تعلّق گرفت،تمام وسایل به خدمت آن هدف درمی آیند.(تاریکی شب،بارداری همسر،گم کردن راه،دیدن آتش، همه مقدّمه جذب موسی علیه السلام و ارائه وحی و نبوّت به او در میعادگاه الهی شد.)
۳- بعضی از مکان ها دارای قداست خاصی هستند. «فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ» (پابرهنه شدن وبیرون آوردن کفش،از آداب ورود به مکان های مقدّس است)
۴- پیام های مقدّس،در مکان های مقدّس نازل می شوند. نُودِیَ ... بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ
۵- توحید در رأس همه عقاید و نماز در رأس همه عبادات است. «لا إِلهَ إِلاّ أَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِمِ الصَّلاهَ»
۶- نماز،در ادیان دیگر نیز بوده است. «أَقِمِ الصَّلاهَ»
۷- هدف از اقامه نماز،تنها رعایت قالب آن نیست،بلکه توجّه به قلب آن،یعنی احساس حضور است. «أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی»
۸- برپایی نماز به خاطر یاد اوست، «أَقِمِ الصَّلاهَ لِذِکْرِی» و یاد او موجب آرامش دلهاست. «أَلا بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» چنانکه یاد ما از خدا،سبب یاد خدا از ماست. «فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ»
۹- هر آگاهی و دانستنی مفید نیست. «أَکادُ أُخْفِیها» ندانستن زمان وقوع قیامت دارای حکمت و لطفی است.زیرا انسان در عمل آزاد بوده و گرفتار هیجان وترس نیست.کسی که ساعت آمدن میهمان را نمی داند،دائماً آمادگی خود را حفظ می کند.
۱۰- پاداش بر اساس سعی وتلاش است،خواه به انجام برسد،یا نرسد. «لِتُجْزی - بِما تَسْعی»
۱۱- سرچشمه انکار معاد،پیروی از هوای نفس است. «مَنْ لا یُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ»
۱۲- ایمان به معاد،بهترین عامل برای کنترل هوی پرستی است. «مَنْ لا یُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ»
۱۳- نتیجه هوی پرستی سقوط است،گرچه آن شخص پیامبر باشد. «فَتَرْدی»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛