هدایت شده از محسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح و ترجمه صفحه 457
💮🔶 ❓در قرآن بارها از ایمان و عمل صالح بعنوان شرایط نجات و رستگاری نام برده شده است. اما مراد از #عمل_صالح چيست؟ مصاديق عمل صالح كدامند؟
🛑 قسمت هفتم ::
💮🔶«ایمان و عمل صالح فقط اعتقاد به خدا و خواندن نماز و گرفتن روزه نیست. مثلاً اعمالی مانند تبلیغ، کار و کارگری، فعالیت اقتصادی، تربیت جسم و جان خود، یعنی درس خواندن، کار کردن و بیکار نگشتن، رفتار خود را با انسانها - با خانواده و با بیگانه - رفتار شایسته قرار دادن از مصادیق عمل صالح است.
🔶 #عمل_صالح یعنی تعهد متناسب با ایمان. ایمان انسان، بر دوش انسان، تعهدی میگذارد، انجام آن تعهد، بر دوش گرفتن آن تعهد، عمل صالح است.
👈 تناسب با زمان و پر کردن خلأهای جامعه
#عمل_صالح علاوه بر اینکه باید متناسب با ایمان باشد، باید متناسب با زمان نیز باشد. لذا «ممکن است چیزی برای امروز صالح باشد، برای یک روز دیگر نباشد.» با این قید، انسان برای انجام عمل صالح، همیشه باید به خلأهای زمان خود توجه کند و ببیند چه چیزی در این زمان، مورد نیاز است و به همان عمل کند. به تعبیر بهتر، عمل صالح عملی است که با انجام آن، «خلأ لحظهها را پُر کنیم.»
💮🌸بركات و آتار عمل صالح:
👈1-برخورداری از زندگی سعادتمند و گوارا
مهمترین اثر عمل صالح در این دنیا، برخورداری از زندگی گوارا و سعادتمند است. قرآن کریم در این باره میفرماید:
💮🌸 «مَن عَمِلَ صالِحاً مِن ذَکَرٍ أو أنثى وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً.»
👈این یک وعده حتمی الهی و یک قاعده قرآنی است که «هر جامعهیی، هر فردی، هر مرد و زنی که #عمل_صالح انجام دهد و مؤمن باشد، ما حیات طیبه به او خواهیم داد. این #حیات_طیبه، امروز در جامعهی ما محسوس است.»
👈 2-غلبه بر مصائب و مشکلات آخرت،
#عمل_صالح، علاوه بر آثار دنیوی، آثار اخروی نیز دارد. حضرت امیر (علیهالسّلام) میفرمایند: «إعدَادِ العَمَلِ الصَالِحِ لِجَلِیلِ مَا یُشفِی بِهِ عَلَیکُمُ المَوتُ» یعنی «تا آنجا که میتوانید، برای مقابله با آن مشکلات و مصائب عظیمی که مرگ، آنها را مُشرف بر شما قرار خواهد داد... عمل صالح فراهم و آماده کنید... برای مقابله با آن مشکلات و مصائب، یک راه وجود دارد و آن، عمل صالح و کار در راه خداست. تنها چیزی که آنجا به داد انسان میرسد، #عمل_صالح است.»
💫 ایت الله خامنه ای
💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمایید .
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2695_mrd-z-ml-SlH-chyst.aspx
@quranpuyan
💠 امام کاظم (ع)
🔹تلاش کنید زمانتان چهار بخش باشد:
راز و نیاز با خدا
تامین معاش
معاشرت با برادران مورد اعتماد
خوشی های حلال
▪️شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد▪️
https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
پروردگارا؛ ما را از سختیهای حوادث عالم، کفایت فرما و از شر و آسیب دامهای شیطان، محفوظ دار.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
🆔 @quranpuyan
منزلت #عقل از زبان امام #کاظم
بهمناسبت ۲۵ رجب سالروز وفات امام موسی بن جعفر (ع)
امام کاظم (ع): ای هشام! لقمان بهپسرش گفت:
حق را گردن نِه تا عاقلترین مردم باشی، همانا زیرکی در برابر حق ناچیز است.
پسرکم! دنیا دریای ژرفی است که خلقی بسیار در آن غرقه شدند. (اگر از این دریا نجات میخواهی) باید کِشتیت در این دریا تقوای الهی، و بارَش ایمان، و بادبانش توکل، و ناخدایش عقل، و رهبریش دانش، و لنگرش شکیبائی باشد.
ای هشام! برای هر چیز راهنمائی است، و راهنمای عقل تفکر، و راهنمای تفکر خاموشی است؛
و برای هر چیزی مرکَبی است و مرکَب عقل تواضع است؛
برای نادانی تو همین بس که مرتکب کاری شوی که از آن نهی شدهای.
ای هشام! خدا پیغمبران و رسولانش را بسوی بندگان نفرستاد مگر برای آنکه از جانب خدا عقل و خرد را برگیرند؛ 👉👉
پس هر که نیکوتر پذیرد معرفتش بهتر است، و آنکه به فرمان خدا داناتر است عقلش نیکوتر است، و کسی که عقلش کاملتر است مقامش در دنیا و آخرت بالاتر است.
ای هشام! خدا بر مردم دو حجت دارد: حجت آشکار و حجت پنهان؛ حجت آشکار رسولان و پیغمبران و امامانند (علیهمالسلام)، و حجت پنهان عقل است.
امام موسی بن جعفر(ع): يا هشام إن لقمان قال لابنه: تواضع للحق تكن أعقل الناس، وإن الكيس لدى الحق يسير، يا بني إن الدنيا بحر عميق، قد غرق فيها عالم كثير فلتكن سفينتك فيها تقوى الله، وحشوها الإيمان وشراعها التوكل، وقيمها العقل ودليلها العلم، وسكانها الصبر.
يا هشام إن لكل شئ دليلا ودليل العقل التفكر، ودليل التفكر الصمت، و لكل شئ مطية ومطية العقل التواضع وكفى بك جهلا أن تركب ما نهيت عنه.
يا هشام ما بعث الله أنبياء ه ورسله إلى عباده إلا ليعقلوا عن الله، فأحسنهم استجابة أحسنهم معرفة، وأعلمهم بأمر الله أحسنهم عقلا، وأكملهم عقلا أرفعهم درجة في الدنيا والآخرة.
يا هشام إن لله على الناس حجتين: حجة ظاهرة وحجة باطنة، فأما الظاهرة فالرسل والأنبياء والأئمة - عليهم السلام -، وأما الباطنة فالعقول.
(کلینی، الکافی، کتاب العقل والجهل، ح۱۲، ج۱ ص ۱۶)
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #طاها
🔹 فراز آیات ۷۹-۴۲
بخش دوم
قَالُوا إِنْ هَذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَن يُخْرِجَاكُم مِّنْ أَرْضِكُم بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَى {63}
گفتند قطعا اين دو تن ساحرند [و] مى خواهند شما را با سحر خود از سرزمينتان بيرون كنند و آيين والاى شما را براندازند
فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَى {64}
پس نيرنگ خود را گرد آوريد و به صف پيش آييد در حقيقت امروز هر كه فايق آيد خوشبخت مى شود
قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَن تُلْقِيَ وَإِمَّا أَن نَّكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى {65}
[ساحران] گفتند اى موسى يا تو مىافكنى يا [ما] نخستين كس باشيم كه مى اندازيم
قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى {66}
گفت [نه] بلكه شما بيندازيد پس ناگهان ريسمانها و چوبدستىهايشان بر اثر سحرشان در خيال او [چنين] مىنمود كه آنها به شتاب مى خزند
فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُّوسَى {67}
و موسى در خود بيمى احساس كرد
قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الْأَعْلَى {68}
گفتيم مترس كه تو خود برترى
وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَيْدُ سَاحِرٍ وَلَا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى {69}
و آنچه در دست راست دارى بينداز تا هر چه را ساختهاند ببلعد در حقيقت آنچه سرهمبندى كردهاند افسون افسونگر است و افسونگر هر جا برود رستگار نمى شود
فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى {70}
پس ساحران به سجده درافتادند گفتند به پروردگار موسى و هارون ايمان آورديم
قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَأَرْجُلَكُم مِّنْ خِلَافٍ وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَلَتَعْلَمُنَّ أَيُّنَا أَشَدُّ عَذَابًا وَأَبْقَى {71}
[فرعون] گفت آيا پيش از آنكه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد قطعا او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است پس بىشك دسته اى شما و پاهايتان را يكى از راست و يكى از چپ قطع مىكنم و شما را بر تنه هاى درختخرما به دار مى آويزم تا خوب بدانيد عذاب كدام يك از ما سختتر و پايدارتر است
قَالُوا لَن نُّؤْثِرَكَ عَلَى مَا جَاءنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالَّذِي فَطَرَنَا فَاقْضِ مَا أَنتَ قَاضٍ إِنَّمَا تَقْضِي هَذِهِ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا {72}
گفتند ما هرگز تو را بر معجزاتى كه به سوى ما آمده و [بر] آن كس كه ما را پديد آورده است ترجيح نخواهيم داد پس هر حكمى مىخواهى بكن كه تنها در اين زندگى دنياست كه [تو] حكم مى رانى
إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنَا لِيَغْفِرَ لَنَا خَطَايَانَا وَمَا أَكْرَهْتَنَا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ وَاللَّهُ خَيْرٌ وَأَبْقَى {73}
ما به پروردگارمان ايمان آورديم تا گناهان ما و آن سحرى كه ما را بدان واداشتى بر ما ببخشايد و خدا بهتر و پايدارتر است
إِنَّهُ مَن يَأْتِ رَبَّهُ مُجْرِمًا فَإِنَّ لَهُ جَهَنَّمَ لَا يَمُوتُ فِيهَا وَلَا يَحْيى {74}
در حقيقت هر كه به نزد پروردگارش گنهكار رود جهنم براى اوست در آن نه مىميرد و نه زندگى مى يابد
وَمَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُوْلَئِكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى {75}
و هر كه مؤمن به نزد او رود در حالى كه كارهاى شايسته انجام داده باشد براى آنان درجات والا خواهد بود
جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء مَن تَزَكَّى {76}
بهشتهاى عدن كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است جاودانه در آن مىمانند و اين است پاداش كسى كه به پاكى گرايد
وَلَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لَّا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَى {77}
و در حقيقت به موسى وحى كرديم كه بندگانم را شبانه ببر و راهى خشك در دريا براى آنان باز كن كه نه از فرارسيدن [دشمن] بترسى و نه [از غرقشدن] بيمناك باشى
فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ فَغَشِيَهُم مِّنَ الْيَمِّ مَا غَشِيَهُمْ {78}
پس فرعون با لشكريانش آنها را دنبال كرد و[لى] از دريا آنچه آنان را فرو پوشانيد فرو پوشانيد
وَأَضَلَّ فِرْعَوْنُ قَوْمَهُ وَمَا هَدَى {79}
و فرعون قوم خود را گمراه كرد و هدايت ننمود
عصاره فراز آيات 42-79 : فرعون در برابردعوت موسي و ارايه معجزه،تكذيب و طغيان كرد.كيد او در مسابقه ساحران با موسي براي تخطئه موسي نيز،شكست خورد. ساحران توبه کردند و ایمان اوردند اما فرعون سرانجام غرق شد.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://v.ht/tahha
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_459
#سوره_مبارکه_زمر
🆔@quranpuyan
----------------------------
🆔https://telegram.me/quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآنی
💮🔶 ❓در قرآن بارها از ایمان و عمل صالح بعنوان شرایط نجات و رستگاری نام برده شده است. اما مراد از #عمل_صالح چيست؟ در چه شرايطي عمل،صالح است؟.
🛑قسمت هشتم::
💮🌸 #عمل_صالح از ديدگاه دكتر شريعتي:تفاوت #صالحات با #حسنات چيست؟
صالحه عملي انقلابي در رابطه با فرد يا در رابطه با جامعه است در مسير ايدئولوژي، و حسنه يک عمل خدماتي در وضع موجود يک انسان يا وضع موجود يک جامعه است.
💮👈در قرآن دو تا کلمه و اصطلاح داريم: يکي حسنات با اشتقاقات مختلفش (يحسنون، محسنين ) و يکي صالحات با اشتقاقات مختلفش (عمل صالح و ...). صالحات و حسنات يعني صالحه و حسنه هر دو در ذهن ما مترادف است: حسنه کار خوب است و صالحه هم کار خوب است. صالحات، يعني کار خوب ميکنند. همه تفسيرهاي ما اينطور معني ميکردند و تا همين حالا هم همينطور معني ميکنند و غلط هم نيست. و بالوالدين احسانا: کسانيکه به پدر و مادرشان کار خوب ميکنند. اين را کار خوب ميگفتند و آنرا هم کار خوب در برابر کار بد ميگفتند. بعد کمکم تکامل اجتماعي بجائي ميرسد که #عمل_صالح را يعني صالحات را در برابر حسنات قرار ميدهد و حسنات را در برابر صالحات. کار نيک خدمت به فرد يا جمع يا جامعه يا بشريت يا همسايه يا پدر آدم يا پسر آدم و يا قوم و خويش آدم در هر سطحي (ميباشد). اينها سطح خدمت و حسنه را تعيين ميکند؛ اما نوع و جوهر حسنه چيست؟ عبارتست از خدمت انسان به يکي از اين ابعاد در حالت بودن آن؛ مثلا مردم يک ده آب ندارند که بخورند؛ خوب، ميرويم ده بيست هزار توماني خرج ميکنيم، يک چاه ميزنيم، لولهکشي ميکنيم تا آب تميز و تصفيه شدهاي بخورند. اين، حسنه است.
💮🔸 بنابراين شما به اين آدم در حالت بودن او(همانطور که هست) خدمت کردهايد، يعني وجودش را پذيرفتهايد، همان حالتش را پذيرفتهايد و در همان مسير به او خدمت کرده ايد. اما #عمل_صالح عوض کردن، تغيير دادن و دگرگون کردن بودن آن فرد يا آن جامعه و يا آن ده است در مسير يک ايدئولوژي خاص؛ مثلا کسي گرسنه از اينجا راه ميافتد و توي جاده دارد ميرود؛ به او نان ميدهيد و ميگوئيد بخور؛ پابرهنه است. پالتوتان را در ميآوريد و تنش ميکنيد، يا سوار ماشينش ميکنيد؛ اينها همه خدمت و حسنه است. اما وقتي که نه پول و لباس داريد که به او بدهيد و نه اصلاً ماشيني داريد که(سوارش کنيد)؛ يقهاش را ميگيريد و جهت و راهش را عوض و کج ميکنيد و ميگوئيد: آقا جان راه از اينور است؛ هيچ کمکي و هيچ حسنهاي به او نکرده ايد، نه پولي به او ميدهيد و نه چيزي داريد به او بدهيد. اما اينجا کاري کردهايد، کار تغيير دهندگي و دگرگون کردن بوده. حسنه در همانگونه که هست، به بودن او خدمت کردن و تقويت کردن است.
🔸💮🔸حالا اينجا، آن جمله معروف را که ميگويد: حسنات الابرار سيئات المقربين، ميشود فهميد که چطور حسنات آدم نيکوکار براي آدم مقرب جزء سيئات ميشود. آدم مقرب کيست؟ آدم مقرب آدمي است که انسان را، جامعهاش را، محيطش را، زمانش را در نزديکي و تقرب به ارزشهاي خدائي ميخواهد بسازد و اصلاح کند و عوض کند. اين، آدم مقرب است ـ زاهد و راهب نيست. آدم مقرب، آدمي است که هستياش را در (راه) #اصلاح گذاشته، نه در کار و کاسبي شخصياش و نه در #حسنات. همه هستياش تغيير دادن محيط زندگيش بوده در رابطهبا خداوند. اين، جزء مقربين است. اگر اين آدم دست به حسنات بزند، (سيئات ميشود) يا حسنات آدمهاي متوسط بيمسئوليت براي اين آدم جزء سيئات است، براي اينکه اين آدم تغييردهندگي بايد بکند.
بجاي اينکه ده را دگرگون و عوض بکند ميرود آب انبار ميسازد، که اين سيئه است. بجاي اينکه من بروم مردم را در مسجد جمع کنم و يک امام حسين ديگر، يک ذکر ديگر، يک ايمان ديگر، يک رابطه اجتماعي و مذهبي ديگري را در آنجا پياده کنم، بروم براي مسجد چراغ توري بخرم، اين، سيئه و خيانت است به رسالت انساني من، بنابراين حسنه تبديل ميشود به سيئه: و تبدلالحسنات بالسيئات، اينطوري است.
💮👈 بنابراين در يک نتيجهگيري کلي، براي انساني که در مسير عمل صالح است ـ به آن معنا ـ، حسنه يک مسير و دعوت انحرافي است، براي اينکه او را از عمل صالح باز ميدارد. اگر اين پنجاه توماني که داري، دادي به يک گرسنه که يک خوراک و غذاي نرم و چرب و گرم بخورد، اين، حسنه است، و اگر همان پنجاه تومان را به انتشار يک جزوه در مسير تغيير فکري جامعه ما کمک کردي، اين #عمل_صالح است.
💮👈بنابراين #صالحه عملي انقلابي در رابطه با فرد يا در رابطه با جامعه است در مسير ايدئولوژي، و #حسنه يک عمل خدماتي در وضع موجود يک انسان يا وضع موجود يک جامعه است.
🖊دکتر علی شریعتی .
http://www.shariati.com/farsi/SalehatHasanat/SalehatHasanat2.html
💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمایید .
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2695_mrd-z-ml-SlH-chyst.aspx
@quranpuyan
خداوندا به احسانت به حق نور تابانت
مگیر آشفته میگویم که دل بیتو پریشانست
تو مستان را نمیگیری پریشان را نمیگیری
خنک آن را که میگیری که جانم مست ایشانست
مولانا
سلام
صبحتان با طراوت
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #تهمت و افترا ممنوع ⛔️
تهمت زدن به بى گناه از زشت ترین كارهایى است كه اسلام آن را به شدت محكوم ساخته است. آیات قرآن و روایات متعدد اسلامى كه درباره این موضوع وارد شده است، نظر اسلام را در این زمینه روشن مى سازد
🔹سوره #نساء آیه ۱۱۲ :
وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا
فولاد وند : و هر كس خطا يا گناهى مرتكب شود؛ سپس آن را به بىگناهى نسبت دهد، قطعاً بهتان و گناه آشكارى بر دوش كشيده است
https://goo.gl/6NqfMV
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣1⃣ تدبر در سوره #طاها
🔹 پیام های آیات ۵۱-۴۱ سوره طاها از تفسیر نور
۱- برای اهداف بزرگ باید افرادی را تربیت کرد. «وَ اصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی»
۲- ابتدا خودسازی، آنگاه جامعه سازی. اِصْطَنَعْتُکَ ... اِذْهَبْ
۳- اگر به عنوان مدیر،کسی را برای کاری اعزام می کنیم،بکوشیم که روحیه او مالامال از عشق و احساس غرور و دلگرمی باشد. اِصْطَنَعْتُکَ لِنَفْسِی ... اِذْهَبْ
۴- مبلغ باید شجاع و مصمم و نفوذناپذیر باشد. «وَ لا تَنِیا فِی ذِکْرِی» تا مبادا کاخ و قدرت و هیبت طاغوت،او را در انجام مأموریت مرعوب کند و از یاد خدا غافل شده و دست از صراحت لازم بردارد.
۵- یکی از بزرگ ترین اهداف و خدمات انبیا،مبارزه با طاغوت و برداشتن موانع راه خداپرستی است. «اذْهَبْ .. إِنَّهُ طَغی»
۶- گام اوّل در امر به معروف و نهی از منکر،بیان نرم است. «فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً»
۷- امیدها در نرمی است،وانتظاری از خشونت نمی رود. قَوْلاً لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ ...
۸- شروع تربیت وارشاد باید از طریق گفتگوی صمیمانه باشد[70]«فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً» حتّی با سرکش ترین افراد نیز باید ابتدا با نرمی ولطافت سخن گفت.
۹- ایمان به حضور در پیشگاه خداوند و یقین به امدادهای الهی،عامل شجاعت و روحیه یافتن مؤمنان است. «إِنَّنِی مَعَکُما»
۱۰- اگر کسی را به کاری مأمور کردید،باید از هر جهت او را تأمین نموده و به او روحیه بدهید. «إِنَّنِی مَعَکُما أَسْمَعُ وَ أَری»
۱۱- سخن با نرمی و لطافت،منافاتی با قاطعیت و صراحت ندارد. «إِنّا رَسُولا رَبِّکَ»
۱۲- آزادسازی انسان ها از ستم وبردگی طاغوت،در رأس وظایف انبیاست.
«فَأَرْسِلْ مَعَنا بَنِی إِسْرائِیلَ» (آری دین از سیاست جدا نیست،مبارزه با طاغوت ها و آزاد کردن مردم در متن دستورات الهی است.)
۱۳- آزار وشکنجه ی مردم،ممنوع است. «لا تُعَذِّبْهُمْ»
۱۴- عملکرد مأموران،به حساب فرمانده و مسئول آنان نیز گذارده می شود.
«لا تُعَذِّبْهُمْ» با توجّه به اینکه شخص فرعون،شکنجه گر تک تک مردم نبود.
۱۵- لازمه ی ربوبیت الهی،هدایت اوست. رَبُّنَا ... ثُمَّ هَدی
۱۶- در برابر منطق نباید به راه نیاکان تکیه کرد. «فَما بالُ الْقُرُونِ الْأُولی»
موسی علیه السلام با منطق سخن می گوید ولی فرعون،مسیر بحث را به تاریخ می کشاند،تا عواطف مردم را تحریک کند. «فَما بالُ الْقُرُونِ الْأُولی»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#ترجمه_وتوضیح_صفحه_460👇
🆔https://telegram.me/quranpuyan
---------------------------------------------------
#سوره_مبارکه_زمر
🆔@quranpuyan
#پرسشوپاسخقرآنی
💮🔶 ❓در قرآن بارها از ایمان و عمل صالح بعنوان شرایط نجات و رستگاری نام برده شده است. اما مراد از #عمل_صالح چيست؟ در چه شرايطي عمل،صالح است؟.
🛑قسمت نهم، قسمت اخر
💮🔶إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئُونَ وَالنَّصَارَى مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِـحًا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ مائده 69
🔹مسلماً كساني كه [به آيين اسلام] ايمان آوردند، و [نيز] يهوديان و صائبان و مسيحيان، [و اصولا] هركس به خدا و روز واپسين ايمان [=باور راستين] داشته باشد و كاري صالح كند 202
[=نابساماني و فسادي را سامان بخشد]، برآنها نه بيمي است و نه اندوهگين خواهند شد.
💮🔸صفت «صالح»، در «عملوا الصالحات» دلالت بر كاري اصلاحي، در ارتباط با مفاسد جامعه، ميكند و الزاماً با احسان يكي نيست،
پس ترجمة نيكوكاري و شايستهكاري، هر چند مناسب است، اما دقيق نميباشد. واژة احسان، نگاهي از زاوية زيبايي و نيكويي عمل است، و واژه #صالحات بيشتر جنبة #اجتماعي دارد و از زاوية اصلاح مفاسد به مسئله نگاه ميكند. #عمل_صالح كاري مثبت، اصلاحي و آشتيجويانه است.
📚از تفسير مهندس عبدالعلی بازرگان
💮🌸💮
💮🌸 #عمل_صالح عملى است که روى میزان عقل و منطق و قانون شرع باشد .
🔸💮عمل صالح، بهترین عمل هر کس است در شرایطی که دارد
فقط کار خوب و درست نیست.
هر عمل حسنه یا عمل صالح حسن فعلی و فاعلی باید داشته باشد ولی همان طور که ایمان درجات گوناگون دارد عمل هم درجات گوناگون دارد.
🖊دکتر حمیدمغربی
💫موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمایید .
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2695_mrd-z-ml-SlH-chyst.aspx
@quranpuyan
امشب که شب مبعث احمد باشد
مشمول همه عطای سرمد باشد
یارب چه شود طلوع صبح فردا
صبح فرج آل محمّد باشد
🌸 عید بزرگ مبعث، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، بر شما مبارک باد 🌸
@quranpuyan